eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
232 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
📻پژوهش ادملاوند .mp3
2.72M
🌺🎼🎧 🌺🎤 ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ ‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 ❖ ﷽ ❖ 🌺 📜حکایت های قدیمی 🗓تاریخ : ۱۴۰۳/۰۳/۲۴ 🖊سیدلقمان حسن زاده از بزرگان سادات حسنی در منطقه ی بود که در مرتع اقامت داشت. 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍂 @edmolavand 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
💥 🔴و_بهره‌گیری_از خیانت_ایرانیان ✍چنگیزخان نتوانست بخارا را تسخیر کند. نامه ای نوشت که هرکس با ما باشد، در امان است! اهل بخارا دو گروه شدند ، یک گروه مقاومت کردند و گروه دیگر با او همراه شدند. 🔸چنگیزخان به آن ها نوشت: با همشهریان مخالف بجنگید، و هر چه غنیمت به‌دست آوردید، از آن شما باشد. و حاکمیت شهر را نیز به شما می‌دهیم ! ایشان پذیرفتند و آتش جنگ بین این دو گروه مسلمان شعله‌ور شد... 🔸و در نهایت، گروه مزدوران چنگیز خان پیروز شدند اما شکست بزرگ آن بود که او دستور داد گروه پیروز خلع سلاح و سربریده شوند! چنگیز گفته‌ی مشهورش را گفت: 🔸اگر اینان وفا می‌داشتند، به خاطر ما بیگانگان، به برادرانشان خیانت نمی‌کردند! ✍این عاقبت 👈خودفروشان است... 📚الكامل في التاريخ ابن‌اثیر http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3009 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜شیخ شاه بالو آملی # http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 1⃣   ✍بر اساس یافته های شفاهی شیخ شاه بالو آملی ساکن پای دشت؛ آهودشت فعلی بود. او افزون بر امر تدریس در مدرسه لی که متصل به خانه سرای وی بود، در امر کشاورزی[مزرعه ی شالیزاری] نیز مهارت داشت و با دست رنج خویش امورات و معاش اهل خانه و طلاب را مدیریت می کرد. 🏛بقعه ی شیخ آقا شاه بالو زاهد آملی مربوط به سدهٔ ۹ (۸۴۰ ه.ق) است و در شهرستان نور، در جاده آمل به چمستان در روستای آهودشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۴۶ با شمارهٔ ثبت ۷۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 🏛بنای آجری با گنبدی مخروطی و تزئینات کاشی‌کاری بر روی مرقد آقا شیخ بالو زاهد ساخته شده که از آثار مهم تاریخی مازندران به شمار می‌رود. 🏛برج‌‎​‎‎​ مقبره شاه بالو زاهد آملی نخستین بار زنده‌ یاد دکتر در کتاب از «آستارا تا اِستارباد» درباره ی آن نوشت. 📌بنابر گزارش دکتر ستوده کتیبه‌ای آجری بر بالای نمای خارجی ضلع غربی بنا وجود دارد که نام بانی و تاریخ ساخت آرامگاه در یک بیت شعر‌‎‌​‌​ با خطّی خوش‌بران حک شده است متن کتیبه بدین شرح است: «شه کیومرث ابن سلطان بیستون ظل خدا در زمان هشتصدوچهل ختم فرمود این بنا را» 📌ساختمان آرامگاه از آجر و گچ ساخته شده و از داخل و خارج هشت‌ضلعی است. 📌شاه بالو زاهد آملی از عرفای‌‎​‎‏‏ اواخر قرن ۷ و اوایل قرن ۸ هجری قمری (حدود ۶۵۰ سال پیش) و استاد شیخ خلیفه مازندرانی چهره اصلی عرفانی و مقاومت نهضت سربداران خراسان در عهد حکومت مغولان بوده است. مهم‌ترین ویژگی‌نهضت سربداران تنفر و انزجار از عناصر مغولی و تثبیت ایدئولوژی تشیع دوازده‌امامی بود. 🟡 این بنا، یادگاری از دوران حکومت مغولان 👈 و همچنین نمادی از مقاومت و آزادگی است. 🔘شایان ذکر است که بقعه ای به همین نام؛شاه بالو زاهد نیز در روستای دهمیان واقع شده است که بعد از روستای فلورد و قبل از روستای انارم قرار گرفته است. این اثر نیز در ۱۵ آبان ۱۳۶۲ با شماره ثبت ۱۶۴۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 🖊 و ۱۳۹۹/۰۷/۱۱ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه 👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂   📜شیخ شاه بالو آملی 2⃣ 💠زاهد، عارف صوفی و پیر طریقت ✍از جمله ی چهره ی شاخص علنی، فقهی و عرفان در دیار تبرستان شخصیت وارسته و تاثیر گذاری چون شیخ آقا شاه بالوی آملی است که وی از عرفاي اواخر قرن هفتم و اوايل قرن هشتم هجري قمري و از مشایخ صوفیه و پیر شیخ خلیفه ٔ مازندرانی است. [شیخ خلیفه مازندرانی، استاد شیخ حسن جوری بوده است که تاسیس کننده نهضت سربداران خراسان در عهد حكومت مغولان است.] 📌عارف فقید و تاثیرگذار؛شیخ شاه بالو زاهد از بزرگان عرفان و علم حکمت بود که بزرگ به محضر او توفیق یافت و برای علم سکرت از شیخ بالو کسب علم کرد. 📌درباره ی این عالم فرزانه؛شیخ شاه بالو زاهد اطلاعات جامع و دقیقی به نگارنده نرسیده است. در واقع ایشان به واسطه ی آنکه نخستین مربی و معلم شیخ خلیفه آملی؛ از رهبران جنبش بود، مشهور و معروف گردیده است. 🟢در تاریخ طبرستان و رویان و مازندران؛سیدظهیرالدین مرعشی، در وصف سیدعزالدین سوغندی آمده است: 《سید عزالدین مرید حضرت شیخ با حلم و حیا شیخ حسن جوری است، و او مرید حضرت قطب العارفین شیخ خلیفه، و او مرید بالو زاهد، و او مرید موحد شیخ شمس الدین [... پس از ذکر ۹ نام دیگر] و او مرید شیخ العارفین شیخ بایزید بسطامی علیهم الرحمه و الغفران...》 📗مرعشی، ۱۳۶۱، ۲_۱۷۱ 📌در اسناد و کتب شیخ خلیفه مازندرانی را عموما هم ولایتی شیخ شاه بالو زاهد بر می شمارند، که او مدتی نزد وی شاگردی کرد و گویا چون آنچه را به دنبالش می گشته، نزد آقاشاه بالو نیافت، از آنجا رفت. 📌به نظر می رسد این آقاشاه بالو بود که توانست با طرح مسائلی باعث بصیرت، شیفتگی و گرایش شیخ خلیفه به آن چیزی شود که وی به محضر استادان دیگری چون علاالدوله سمنانی کشاند. 📘رئیس السادات، ۱۳۶۹، ۱۴۵ 📌بنابراین در زمینه ی نوع و میزان تاثیر ملاشیخ آقاشاه بالو زاهد بر اندیشه های شیخ خلیفه [و سایر شاگردانش] در زمینه ی قیام علیه حکّام و همچنین تبلیغ شیعه باید با وسواس زیاد سخن گفت. 📜امتداد زهد شیخ بالو آملی ✍هلاکوخان مغول به راهنمایی یک ایرانی خردگرا و بی‌باور به نظام خلافت اسلامی یعنی خواجه نصیر طوسی با نمدپیج کردن آخرین خلیفه، نظام خلیفه‌گری را منقرض کرد و سربداران به رهبری شیخ حسن جوری (شاگردِ [شیخ خلیفه آملی] شاگرد آقا شاه بالو زاهد مدفون در روستای آهودشت چمستان) و استمداد از شهید اول (فقیه شیعه مقیم و مدفون در سوریه) مغول را راندند و تاراندند و اولین حکومت شیعه دوازده امامی در ایران را به مرکزیت سبزوار در خراسان تاسیس کردند. با این‌همه، شیخ حسن جوری یک فقیه یا محدث شناخته‌شده نیست. هیچ تالیف و تصنیف و اثر مکتوبی از او در دست نیست. آری نفس پاک عارف بالله شیخ شاه بالو آملی در جان و دل شیخ خلیفه بار نشست به گونه ای که او به مقام شهادت نائل آمد. و آن طریقت و بصیرت مطهر به شیخ حسن جوری منتقل و موجب نهضت شد. [شهید فرزند نامدارخان باکر از مریدان شیخ علاالدین سمنانی بود که در مواجهه با شیخ خلیفه آملی توانست در حوالی سنگسر و فیروزکوه و سوادکوه اقدامات مذهبی و حماسی خلق کند. وی اما توسط معاندین وابسته به چپاول گران مغول سر از تن پاکش بردیدند و به فیض شهادت نائل آمد.] 📓تبارشناسی باکر در ایران، نسخه خطی، محسن داداش پور باکر، ص ۴۰ 🖊 و ۱۳۹۹/۰۷/۱۱ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜شیخ شاه بالو آملی # http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜آقا شاه‌بالو 🖊امیر هاشمی مقدم 1⃣ درباره آقاشاه‌بالو یا بالو زاهد اطلاعات چندانی در دست نیست. در واقع بیشتر به‌واسطه آنکه مدتی استاد رهبران جنبش سربداران بود، مشهور گردیده است. 📌سید قوام‌الدین مرعشی در تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، در وصف سید عزالدین سوغندی می‌نویسد: «سید عزالدین مرید حضرت شیخ با حلم و حیا شیخ حسن جوری است، و او مرید حضرت قطب‌العارفین شیخ خلیفه، و او مرید بالوزاهد، و او مرید موحد شیخ شمس‌الدین [... پس از ذکر ۹ نام دیگر] و او مرید شیخ‌العارفین شیخ بایزید بسطامی علیه و علیهم‌الرحمه و الغفران...» (مرعشی. ۱۳۶۱: ۲-۱۷۱). 📌شیخ خلیفه مازندرانی را عموماً رهبر معنوی جنبش سربداران می‌دانند که هم‌ولایتی شاه‌بالو بوده، مدتی نزد وی شاگردی کرد و گویا چون آنچه را به دنبالش می‌گشته، نزد شاه‌بالو نیافت، از آنجا رفت. 📌البته برخی نیز بر این باورند که این، آقاشاه‌بالو بود که توانست با طرح مسائلی باعث شیفتگی و گرایش شیخ خلیفه به آن چیزی شود که وی را به محضر استادن دیگری چون علاءالدوله سمنانی کشاند (رئیس‌السادات. ۱۳۶۹: ۱۴۵). 📌بنابراین در زمینه نوع و میزان تأثیر آقاشاه‌بالو بر اندیشه‌های شیخ خلیفه در زمینه قیام علیه حکّام و همچنین تبلیغ شیعه باید با وسواس زیاد سخن گفت. عموماً آقاشاه‌بالو را آملی می‌خوانند. 📌آرامگاه آقاشاه‌بالو در روستای آهودشت در بخش چمستان شهرستان نور قرار دارد. برای رسیدن به این آرامگاه باید سه کیلومتر از شهر چمستان به سوی آمل رفت و سپس از سمت چپ (ضلع شمالی) جاده به روستای آهودشت وارد شد. گورستانی قدیمی در این روستا قرار دارد که گنبد آجری نوک‌تیز آقاشاه‌بالو در گوشه‌ای از آن دیده می‌شود. این بنا در سال ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۷۶۸ به فهرست آثار ملی کشور افزوده شده است. در خرداد ۱۳۹۲ فرصتی دست داد تا از این آرامگاه دیدن کنم. وارد گورستان که بشوی و چند متر مانده به آرامگاه، باید از روی یک پل قدیمی با پهنای دو متر که بر روی جوی آبی ساخته شده بگذری که انتهای این پلِ راهرو مانند، با واسطه شش پله آجری به محوطه آرامگاه می‌رسد. آرامگاه در میان حیاطی هشت ضلعی (متناسب با بنای هشت ضلعی آرامگاه) قرار دارد. این حیاط در واقع کمربندی است با پهنای چهار متر که نزدیک یک متر پایین‌تر از سطح زمینهای اطراف بوده و آرامگاه را درون خود گرفته است. 📌این آرامگاه در سده نهم هجری ساخته شده است. منوچهر ستوده که بیش از نیم سده پیش از این بنا دیدن کرده، شرح دقیقی از آن بیان نموده که در اینجا عیناً نقل می‌کنم: «بنایی است هشت‌تَرَک از آجر که بلندی آن تا زیر قرنیس گنبد یازده متر تمام است. در هر یک از اضلاع داخلی طاقنمای بلندی است که تا ابتدای انحنای گنبد داخلی می‌رسد. سقف بنا از داخل گنبد عرقچینی است و بام آن از خارج هشت‌ترک کلاه درویشی است. 👈بدنه‌های اضلاع داخلی نقش و نگارهای زیبای قدیمی داشته که در تعمیرات بعدی روی آنرا با گچ پوشانده‌اند. 👈از این نقشها ستاره‌ای هشت‌پر در وسط گنبد عرقچینی بر جای است که دنباله هر پر آن ادامه پیدا می‌کند و به کمر گنبد می‌رسد. 👈در طاقنمای داخلی سمت چپ در ورودی بقعه در دایره‌ای عبارات زیر نوشته شده است: «درب الیاس گفت گیرد (؟) در این آستان دعای بخیر می‌خواهد متولی این مقام درویش حسن دارا» 👈در درگاه سمت راست در ورودی در دایره‌ای نام معمار و پیشکار بناست که به علت فرسودگی روشن خوانده نشد. این کلمات بر آن واضح بود.: «معمار پیشکار آن پاشا بن تهمراس بکشاه جمشید...» 👈در طاقنمای ضلع جنوبی محرابی است. بر حاشیه این محراب آیات زیر با رنگ نوشته شده است: اولیاءالله لاخوف علیهم و لایحزنون بالغ امره قد جعل‌الله لکل شیئ قدرالله لااله الا هو الله الله 👈بر بدنه‌های خارجی اضلاع نیز طاقنماهایی است که تا بالای بنا کشیده می‌شود. 👈بر بالای طاقنماها کتیبه‌های کاشی بوده که فعلاً سه کتیبه آن باقی است و آنچه باقی مانده صلوات بر چهارده معصوم است. 👈بالای کتیبه‌ها سه رگ آجر است و بالای رگ سوم انتهای قرنیس‌های نیم‌کشکولی با سینه‌کفتری است. در هر ضلع هفت قرنیس نیم‌کشکولی است و بر بالای هر دو قرنیس یک کاشی آبی به شکل نیمه‌بیضی کار شده است. 👈مجموع کاشی‌ها در هر ضلع به شش عدد می‌رسد. بالای کاشیها کتیبه دندانه و بالای آنها قرنیسی از سنگ لانه است که آبهای ترکهای گنبد از لبه آنها بر زمین اطراف گنبد می‌ریزد. 👈بر سر در ورودی کتیبه‌ای چهارگوشه از گچ است که نام بنابر آن خوانده می‌شود: «عمل بهرام بنا بن علی... بنا» http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه 👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 2⃣ 📜ابیات زیر بنابر نقل آقای خانباباخان سلطانی بر بالای در ورودی این بنا بوده است و امروز نشانی از آن بر جای نیست: بر درگه دوست چون رسی گو لبیک / کانجا نه سلام راه دارد نه علیک این وادی کعبه است نگهدار قدم / این وادی عشق است فاخلع نعلیک 👈کتیبه‌ای از آجر پخته بر بالای نمای خارجی ضلع قبلی است که این شعر با خطی خوش بر آن حک شده است: شه کیومرث ابن سلطان بیستون ظل خدا / در زمان هشتصد و چهل ختم فرمود این بنا 👈بر سر در ورودی اصلی بنا خفتگی مشبک چوبی نیم دایره‌ای است که بسیار ظریف و پرکار است. 👈بر دست راست سردر ورودی گچ‌بریهای قدیمی باقی مانده که دقت و ظرافت کار را نشان می‌دهد. نقش آن گل و بوته و پرنده است. زیر این گچ‌بری از کاشی، دوازده ضلعی‌هایی در آورده‌اند که در مرکز به شش ضلعی تبدیل می‌شود» (ستوده. : ۶-۳۴۴). 📌ستوده این توصیف ها را با ۱۰ عکسی که خودش گرفته و در هر بخش به آنها ارجاع می‌دهد، روشن‌تر کرده است. 📌به اینها باید بیفزایم که یک پنجره در ترک شرقی سقف این بنا قرار دارد که کاربردش احتمالاً برای ورود به فضای بین سقف هشت‌پر و طاق عرق‌چین بوده برای مرمت یا کارهای دیگر. 👈نورگیر اصلی در دیوار ضلع جنوب شرقی قرار دارد. 👈بر روی سقف بنا و به‌ویژه در ضلع غربی آن درخت انجیر بسیار بزرگی روئیده است. 👈مقبره در وسط آرامگاه قرار گرفته و حدود یک متر از سطح آرامگاه بالاتر است. 👈دور تا دور و روی آنرا با پارچه سبز پوشانده و چند جلد قرآن و کتب ادعیه بر رویش گذاشته‌اند. 👈کف آرامگاه هم موکت است. 📌بیشتر موصوفات ستوده همچنان دیده می‌شود. به جز آنکه در سالهای اخیر، عادت زشت یادگاری‌نویسی را بر روی گچ‌کاری‌ها با زغال انجام داده‌اند و کمتر جای سفید در دیوارهای پایین‌تر از ارفاع دو متر می‌توان یافت. 👈همچنین چندین جای بدنه بنا را به امید یافتن گنج (که این روزها بلای جان آثار تاریخی مازندران شده است) کنده و ویران کرده‌اند. 🔴اسف‌بار اینکه در اینگونه موارد، به‌واسطه ی دستگاه‌های اصطلاحاً گنج‌یاب، جای جایِ دیوار را می‌شکافند تا مگر سکه‌های خیالینی که لابلای آجرها کار شده را بیابند. 👈 بلایی که در چند نقطه از دیوارهای آرامگاه شاه‌بالو هم دیده می‌شود. 👈در زیر آجرهایی که به‌عنوان فرش در حیاط کار شده، لوله‌هایی برای هدایت آب باران به بیرون از محوطه (اجتمالاً به جویی که همان نزدیک است) تعبیه شده و روی آن را پوشانده‌اند. 🟡حفارها این سیستم فاضلاب و لوله‌کشی و بنابراین کف حیاط را هم ویران کرده‌اند. در اطراف محوطه این آرامگاه نیز چندین نقطه حفاری شده است. 📌بیرون بنا و در میان همان حیاطی که گفتم حکم کمربند برای بنا دارد، در ضلع شمالی بنای اصلی، یک بنای کوچکتر که شباهتی بسیار به بنای اصلی دارد ساخته‌اند که به آن «دلاک‌خانه» می‌گویند. 👈از این بنا در هنگام مرمت قبری به دست آوردند که مربوط به سده نهم (همان سده‌ای که بنای اصلی را ساختند) بود (ستوده. همان. ۳۴۶). 📌بعید نیست که همچون الگویی که در جاهای دیگر نیز دیده می‌شود، قبر یکی از خادمان آرامگاه وی و یا مریدانش بوده باشد. 👈این بنای کوچک نیز اکنون در چندین نقطه حفاری و ویران شده است. میزان تخریب دیوار شمالی این بنا در حدی است که احتمال ریزش‌اش دور از ذهن نیست. 📌نهایتاً آنکه بعید می‌دانم اصطلاح دلاک‌خانه را به همان معنای مرسوم (حمام) درباره این بنا به کار برده باشند. 🖊امیر هاشمی مقدم 📚پایه‌ها: 📘رئیس‌السادات، سید حسین (۱۳۶۹)، «شیخ خلیفه»، در فصلنامه مشکات، شماره ۲۸، پاییز، صص: ۱۴۷-۱۴۳. 📗ستوده، منوچهر (۲۵۳۵)، از آستارا تا استرآباد، مجلد سوم: شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران غربی، تهران: سلسله انتشارات انجمن آثار ملی. 📙مرعشی، میر سید ظهیرالدین (۱۳۶۱)، تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، تهران: انتشارات شرق. 📌ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ»  http://www.anthropology.ir/node/21139 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012   ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜شیخ شاه بالو آملی # http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
قربانی در تاریخ کیش زرتشت.pdf
6.99M
📘دانلود کتابِ قربانی در تاریخ کیش زرتشت 🔻 این کتاب توسط اندیشمند گرامی، جناب آقای غلامرضا نوادری تألیف شده؛ اسنادی روشن مبنی بر وجود سنّت قربانی در دین زرتشتی و تاریخ ایران باستان ارائه می‌کند. 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ تهران- ایرنا- معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر از آزادی حمید نوری شهروند ایرانی که در سوئد به طور غیرقانونی بازداشت و محاکمه شده بود، خبر داد. به گزارش ایرنا، کاظم غریب‌آبادی در پیامی که در فضای مجازی منتشر شد، از آزادی حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، خبر داد. وی در این پیام نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است. فرزند حمید نوری: پدرم در آستانه ورود به ایران است 📌مجید نوری، فرزند حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، طی پیامی از آزادی پدرش خبر داد. نوری در این پیام نوشت: در آستانه اعیاد قربان و غدیر، پس از هزار و ۶۸۰ روز اسارت، مجاهدت‌های مسئولین مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری در آستانه ورود به ایران است. فرزند حمید نوری همچنین نوشت: رئیسی و شهید امیرعبداللهیان عزیز، جایتان خالیست. قرارما فرودگاه مهرآباد ساعت ۱۷. 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢امام روح الله: 💥همه این نابسامانی‌هایی که داریم برای این است که اشتباه کردیم. یک نفر صد در صد در خط اسلام برای ریاست جمهوری پیدا کنید ...‌ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
28.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏅 فیلم کامل بیانات ظهر روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مدال‌آوران المپیادهای علمی ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
یه نکته داره این ویدئو بالا☝️ ببینید تاکید حضرت آقا بر معیار مبارزه با فساد برای انتخاب دقیقا در این جاهاست که نمود پیدا میکنه و در بانکداری و در تسهیلات، وامها و حقوقهای نجومی و... اما نکته: یکی از دلایل مهمی که این وسط یک سری دلال در تمام صنایع هستن و ازین آشفتگی سود میبرن و سفره قشر فقیر جامعه رو کوچکتر میکنند یک عامل فوق مهم داره: اونم اینه که اکثر مواقع آدمهایی اومدن سر کار که ادامه دهنده همون تفکرات نفرات قبل بواسطه آشنایی یا روابط قبلی بودن. این میشه که شما میبینید مثلا آقای تاج در فدراسیون فوتبال با اون کارنامه ضعیف و خائنانه میاد و دوباره میشه رئیس فدراسیون. ⚠️بنابراین عبور از این معضل بزرگ نیازمند یک اساسی در رده بالا و میانی دولت هست. و این امر قطعا با روی کار اومدن رئیس جمهوری که خودش بخشی از معضلات بوده و هست قطعا اتفاق نخواهد افتاد. ما نیاز به یک روحیه جهادی و انقلابی تازه نفس برای کشورمون از این وضعیت داریم و این امر نیازمند رئیس جمهوری است که کمترین رفاقت و قرابت رو با آدمها و وضعیت موجود داشته باشه و تنها وابستگیش به ولایت و تنها دغدغه اش ملت باشه. اونوقته که میشه رو ریشه کن کرد. http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3013 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⚠️🗳مراقب باشید به شما قالب نکنند.
صحبتهای امروز حضرت آقا اولین سخنرانی ایشون درباره انتخابات این دوره بعد از تایید صلاحیتها و حواشی اخیر بود، از دیشب عده ای از کانال چیها پیش بینی کرده بودن که فردا حضرت رهبری فصل الخطاب خواهند و خواهند گفت که:
باید به کسی رای دهیم که "وعده هایش مطابق با کارنامه اش باشد" و ازین دست حرفها. ❌اما این تیر کانالچی ها هم امروز به خطا رفت و حضرت آقا در این خصوص حتی هیچ اشاره غیر مستقیمی هم نکردن. البته مقصود ما از این تحلیل این نیست که کارنامه معیار خوبی برای انتخاب نیست ، اما یک فرد ولایتمدار واقعی، بجای جستجو در سخنان آرشیوی و قدیمی حضرت آقا و و مصادره به مطلوب کردن بیانات به نفع کاندید موردنظر خودش، سعی میکند مطابق آنچه که رهبر انقلاب در این روزها و باتوجه به شرایط موجود بیان میکنن را رصد و دقیقا مطابق همین معیارها اصلح را انتخاب کند. ❌البته بعید هم نیست که با تقطیع و تفسیر همین صحبتهای امروز آقا هم بتونن یک معیار دلخواه یعنی برای خودشان استخراج کنند. در آخر مهمترین و پرتکرارترین معیارهای حضرت آقا که در همین ایام برای به اونها اشاره کردند رو اینجا مینویسم: ●متقید به دین و با ایمان باشه ●بدنبال منافع ملی باشه ●بدنبال استقلال کشور باشه ●اهل مبارزه با فساد باشه ●امیدوار به جوانان و آینده کشور باشه ●آگاه و باکفایت باشه ●معتقد به توانمندی های داخل باشه ⚠️اینها معیارهای اصلی و مدنظر حضرت آقا هستند،مراقب باشید به شما قالب نکنند. http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3013 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🏴🏴(مِنَ المُومِنینَ رِجال صَدَقُوا ما عاهَدوا عَلیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن یَنتَظِرُ) 🏴🏴شیخ صدوق در کتاب «امالی» از ابن عباس روایت می‌کند 🏴که روزی امیرالمؤمنین علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرسید: 🏴«یَا رَسُولَ اللَّهِ اِنَّکَ لَتُحِبُّ عَقِیلاً قَالَ اِی وَ اللَّهِ اِنِّی لَاُحِبُّهُ حُبَّتَیْنِ حُبّا لَهُ وَ حُبّا لِحُبِ اَبِی طَالِبٍ لَهُ 🏴وَ اِنَّ وَلَدَهُ لَمَقْتُولٌ فِی مَحَبَّةِ وَلَدِکَ فَتَدْمَعُ عَلَیْهِ عُیُونُ الْمُؤْمِنِینَ وَ تُصَلِّی عَلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ؛ 🏴ای رسول خدا! آیا عقیل را دوست می داری؟ پیامبر صلی الله علیه و آله در پاسخ فرمود: 🏴آری! به خدا قسم او را به دو جهت دوست می دارم: 🏴یکی به خاطر خودش و دیگری به خاطر محبّت ابو طالب نسبت به او.  🏴بعد فرمود: و به تحقیق که فرزندش در راه محبت و دوستی فرزند تو کشته می شود 🏴پس اشک دیده مؤمنان بر او فرو می ریزد و فرشتگان مقرب [درگاه پروردگار] بر او درود می فرستند.» 🏴سپس اشک از چشمان مبارکش جاری شد، آن قدر که بر سینه اش فرو چکید. 🏴آن گاه دست به سوی آسمان بلند کرد و چنین گفت: «إِلَی اللَّهِ أَشْکُو مَا تَلْقَی عِتْرَتِی مِنْ بَعْدِی؛ 🏴از آنچه پس از من بر سر خاندانم می آید، به خدا شکایت می آورم!». 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام تسلیت باد 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 http://mzm22mzm.blogfa.com/post/322 🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🎙: «همین مرحوم شیخ مفید و دیگران نقل کردند بعضی از بزرگان اصحاب از بالای کوه عرفه که می‌آمدند تمام این دو چشمشان پُر از اشک بود و سُرخ شده بود از بس گریه کردند، 👈به اینها گفتند چرا این قدر گریه می‌کنید خدا «أرحم الراحمین» است؟ آنها در جواب گفتند ما هیچ قطره‌ای از قطرات اشک را برای خودمان نخواستیم فقط برای دوستانمان و شیعیان اهل بیت دعا کردیم. 👈این طور تربیت می‌شدند؛ چون در روایات ما هست که اگر مشکل دیگری را حلّ کند یا به دیگری دعا کند چندین برابر مشکل خود او حلّ می‌شود.» 📌درس اخلاق ۱۳۹۵/۶/١٨ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی http://mzm22mzm.blogfa.com/post/325 🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
1_1861354433.mp3
8.21M
بی‌حضورت هر چه کردم، زندگی زیبا نشد! اللّهم عجل لولیک الفرج 💔 : «روز عرفه روز و است. روايات فراوانی درباره اعمال روز عرفه و هنگام وقوف در عرفات، به ويژه كيفيت دعا در آن موقف نقل شده كه بخشی از آن ها در خصوص دعاهای آن روز، و بخشی نيز در اهتمام و ترغيب به دعا كردن به ديگران است، به گونه ای كه برخی شاگردان اهل بيت عصمت و طهارت (سلام الله علیهم) قسمت مهم همّت خويش را در آن سرزمين كه دعاها در آن مستجاب است، صرف دعا برای غير می كردند.» 📗کتاب جرعه ای از صهبای حج صفحه٢٣٨ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی ▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ⚪️▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ⚪️▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ⚪️▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸 🌸✨امروز دست های خود را به سوی ⚪️✨آن بی نیاز بــــالا مــی بــریــم 🌸✨و پیوسته دعا می کنیم: 🌸✨خدایا! غروب این روز را ⚪️✨با غروب گناهانمان یکی گردان 🌸✨خدایا ؛ از تو میخواهم هرچه ⚪️✨امام حسین (ع) در دعای عارفانه ی 🌸✨عرفه و عید قربان طلبیده است را به ⚪️✨دوستان و عزیزانم هدیه دهی 🌸✨الــــهــــی آمــــیـــــن🤲 🌸💫تــقـــدیـــم بــا بــهــتــریــن آرزوهــا ⚪️💫عــــــــرفـــــــه مــــــبـــــارکـــــــــ ‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ http://mzm22mzm.blogfa.com/post/325 🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
از علی بن حسن بن علی بن 🌱🌹 📘 البرهان فی تفسیر القرآن ج ۳، ص ۳۴۲ خدا صلى الله عليه و آله: مؤمن خوش‌دل و بزرگوار است، و فاجر حيله گر و فرومايه ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_5431458597.pdf
1.82M
📄متن دعای عرفه به صورت زیبا و خوانا با ترجمه ساده و زیرنویسی شده خدا به همه کسانی که برای این فایل زحمت کشیده اند خیر دنیا و آخرت عنایت کند. التماس دعا 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌊خطر فرهنگی برگرداندن کلمه”اوو” مازندرانی به”آب” فارسی ✍به قلم: نویسنده کتاب 📎آدرس یادداشت در پایگاه خبری ؛ https://akhbarsavadkooh.ir/?p=21512 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3015 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📘خطر فرهنگی برگرداندن کلمه”اوو” مازندرانی به”آب” فارسی 🖋به قلم: هوشنگ علیزاده 📎 کتاب «شاه‌انجیلی روستای قصه‌های ما» 📌با مفهوم” نام‌ها” به هویت فرهنگی می رسیم و برگرداندن کلمه”اوو” مازندرانی به”آب” فارسی دارای خطرات فرهنگی و زبانی است. 📝به گزارش پایگاه خبری اخبار سوادکوه، هر کسی نامی دارد، هر چیزی ،هر مکانی ،هر اثری ،هر هنری و خلاصه همه مخلوقات و موجودات عالم نامی برای خودشان دارند و با نام خودشان شناخته می‌شوند. 💠نام‌ها بر اساس شرایط محیطی ،فیزیکی ،جغرافیایی ،زبان ،تاریخی ،مذهبی ،شخصیت ،رفتار و عملکرد انتخاب می‌گردند. 👈نام‌ها میراثی از گذشته‌اند و هویت تاریخی دارند ،نام‌ها شالوده‌اند، اساس شکل گیری اند نام‌ها بنیاد فرهنگ‌ها هستند، انرژی می‌بخشند ،روحیه می‌دهند ،جان می‌دهند ،جان می‌گیرند. 👈نام‌ها یک کلمه‌اند اما دنیایی از معانی را در خود ذخیره دارند، با ذکر نام هر چیز هویت آن مشخص می‌گردد. 👈با دانستن نام روانشناسی صورت می‌گیردو باحدس و گمان می‌توان به ذاتش پی برد .نام‌ها اتحاد ایجاد می‌کنند، دوستی و محبت می‌آورند ،آرامش می‌بخشند . 👈نام خدا بزرگترین ،موثرترین و انرژی بخش‌ترین نام‌هاست که بعد از آن نام کتاب خدا قرآن و نام رسول خدا حضرت محمد صلی الله از نام‌هایی هستند که همگان در هر لحظه و در هر زمان از آنان یاد کرده و از عظمت نامشان انرژی می‌گیرند و استمداد می‌طلبند. نامشان نشان دهنده عمق وجودی آنان است تنها با یک کلمه بر زبان آوردن نام خدا آفرینش زمین و آسمان‌ها ،دنیا و عقبا در ذهن متبادر می‌شود . 👈در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و کسب و کار داریم به ناچار به ارتباطات اجتماعی نیاز داریم تا عواطف، احساسات ،تامین نیازهای روحی وروانی وتبادل اطلاعات را برآورده و در اختیار یکدیگر قرار دهیم .برای تبادل ،تعامل و تقابل نیاز به گفتگوهایی است که در آن نام‌ها به وفور بیان می‌شوند. از نام‌های انسان‌ها تا جمادات و نباتات گرفته تا نام‌های تخصصی و نوظهور که هر روزه به مکالماتمان اضافه می‌گردند. 👈در کشورمان ،فرهنگسرای زبان فارسی ،نامگذاری فارسی واژه‌های موجود و وارداتی از زبان‌های بیگانه را عهده‌دار است و از این طریق از آسیب رسیدن به زبان فارسی مراقبت می‌کند، با این حال چه بسا که واژه‌های غیرفارسی زیادی همچنان در زبان فارسی وجود دارند و در مکالمات و مکاتبات رسمی و غیر رسمی از آن استفاده می‌شود. غیرت و غرور ایرانیان همواره از وجود واژه‌های بیگانه گله دارد و همگان خود را موظف می‌دانند تا از واژه‌های اصیل فارسی ایرانی استفاده نمایند که این اصل فرهنگ است و موجب عزت و سرافرازی ایرانیان و فارسی زبانان می‌گردد. 📌زبان فارسی مهمترین اصالت فرهنگی ایرانیان است که با واژه‌های شیوا ،شیرین وبا عظمت ،پرمعنی ودارای مفاهیم نشات گرفته از عزت و مردانگی و شجاعت است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
🌸تعصب مردم کشورمان به پایبندی به زبان فارسی مثال زدنی است و همگان همواره در تلاش هستند تادرمحاوره‌ها ،مکالمه‌ها و مکاتباتشان از زبان مادری ملی خودشان استفاده کنند . 👈در میان زبان اصلی کشورمان چندین زبان قومی و منطقه‌ای وجود دارد که از اصالت و قدمت دیرینه برخوردار است،درمیان‌ مناطق مختلف کشور عزیزمان ، مازندران غیور و عزتمند نیز یکی از مناطق آن است که زبان مازندرانی در آن جریان دارد. مازنی‌های متعصب به فرهنگ بومی به ویژه زبان مازندرانی ،همانند مردم دیگر قبایل کشورمان به استفاده از زبان مازندرانی افتخار کرده وبا تعصب و غیرت فرهنگی‌شان در هر نقطه از ایران و جهان که حضور داشته باشند به زبان شیرین مازندرانی گفتگو می‌کنند. این زبان در مناطق مختلف مازندران با گویش‌های متفاوتی در جریان است . 📌از آنجا که زبان رسمی کشور در مراکز آموزش رسمی و غیر رسمی جریان دارد موجب گردیده است که عده‌ای خودخواسته از زبان محلی و مادری‌شان فاصله بگیرند ،آنان لهجه ،گویش و زبان مازندرانی را مانعی جهت پیشرفت خود و فرزندانشان  درسطح جامعه می‌دانند ،از این رو از زبان مازندرانی رویگردان شده‌اند، اما اغلب هموطنان مازنی اصرار بر حفظ زبان بومی خود داشته و حتی در ترویج آن نیز تلاش می‌کنندوباور دارندکه برای صیانت کامل از فرهنگ زبان مازندرانی تلاش گروهی و همگانی نیاز است. 🖊هدف از نگارش این یادداشت و اشاره آغازین نگارش به “نام‌ها” ،پرداختن بسیار اجمالی به نام‌ مکان‌های مختلف در مازندران است که گاهاً شاهد نامگذاری به زبان فارسی در بعضی از آبادی‌ها و روستاها و مناطق هستیم که با فرهنگ اصیل مازندرانی در تقابل و حتی در شأن و شخصیت آن مکان‌ها نمی‌باشد. اسامی تغییر یافته از زبان مازندرانی به زبان فارسی ،کاملاً معنی خود را از دست داده و حتی به فارسی هم هیچ مفهومی برای آنان نمی توان یافت . ✍در این مقال کوتاه فقط به ذکر چند نمونه که نامشان از” اوو “(آب) ریشه گرفته است اکتفا نموده تا دلسوزان فرهنگی استان راهکارهای مناسب را جهت ریشه یابی نامگذاری مناطق و برگرداندن اسامی تغییر یافته از زبان فارسی به اصل نام مازندرانی شان رابیابند. 🔹 کلمه‌ای مقدس که بدون آن زندگی و حیات در این دنیا ممکن نخواهد بود، در زبان شیرین مازندرانی این کلمه را “اوو” تلفظ می‌کنند.” اوو ” قداست و پاکی خود را در اختیار حیات بشر قرار داده است . 👈نکته اول اینکه تعهد و مسئولیت ما در حفظ نام بزرگ ” اوو ” بسیار سنگین است تا هم از آن به بزرگی و شفافیت و جانبخش یاد کنیم و هم از نامش برای ابهت بخشیدن به مکان‌ها استفاده کنیم . 👈نکته دوم استفاده از انرژی آب در بکارگیری تکنولوژی و فناوری در دوران قدیم که بسیار رواج داشته است و رفاه زندگی به طور کامل به وجود این مایع هستی بخش وابسته بود، از جمله این تکنولوژی‌ها استفاده از انرژی آب برای تبدیل گندم به آرد بوده است که به وفور در مازندران مورد استفاده قرار می‌گرفت . 👈بومی‌های ساکن در مناطق مازندران با این تکنولوژی وبا ابداع “اوو دَنگِ سَر”شرایط سخت زندگی را برای خود آسان‌تر کرده بودند ،در یک نقطه از آبادی و یا روستا این تاسیسات را بنا کرده و همه مردم گندم‌هایشان را برای آرد کردن به این نقطه انتقال می‌دادند، از این روی این مکان در آبادی” اوو دَنگِ سَر ” به معنی جایی که با استفاده از انرژی آب گندم را آرد می‌کنند نام گرفت. 👈توجه به معنی مکان مقدس و پربرکت ” اوو دَنگِ سَر ” غرور آفرین است و همچنان در جاهایی که بقایای این اثر بزرگ در آبادی وجود داشته باشد اهالی با افتخار اودَنگِ سَر را به نسل جدید معرفی کرده و از مزایای آن می‌گویند. حال تصور کنید این مکان با این نام مقدس در بعضی از نقاط مازندران با نصب تابلویی بزرگ به “آب دنگ سر” تغییر نام یافته و معرفی می‌گردد . دراین کلمه ترکیبی آب معنی مشخص و شناخته شده دارد ولی دنگ سر رابرای یک ناآشنا چگونه معرفی می‌کنیم ؟ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇