eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
410 دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
261 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از میرمریم
تولدت در آسمانها مبارک امام عزیز🌹🌹🌹🌹🌹
🌸شعر حدیث کساء این حدیث آمد زِ زهرای بتول 🌾 فاطمه؛ صدیقه بنت الرسول  🌸 روزی آمد خانه ما مصطفی  🌾 گفت با حالی شبیه اِلتجا  🌸 ضعف دارم جان بابا دخترم  🌾 پهن کن بابا عبایی بر سرم 🌸 آن عبایی را که دارم از یمن 🌾 آن عبا بر من بکش ای مُمتَحَن 🌸 گفتمش بابا بلا دور از شما 🌾 در پناه مهر و الطاف خدا 🌸 من کشیدم آن عبا بر روی او 🌾 یک نظر کردم به ماه روی او 🌸 صورتی زیبا تر از قرص قمر 🌾 روشن و زیبا ؛نکوتر از سحر 🌸 ساعتی بگذشت و آمد مجتبی 🌾 گفت ای مادر سلام و صد دعا 🌸 گفتمش مادر سلامم بر شما 🌾 نور چشمم ای عزیز با وفا 🌸 گفت مادر خانه دارد عطر گل 🌾 هست بوی  جدّ ما ؛ختم رسل 🌸 گفتمش ای نور چشمم بوی او 🌾 آمده در خانه  با گیسوی او 🌸 رفت نزد حضرت خاتم؛ حسن 🌾 گفت بابا جان فدایت ؛جان و تن 🌸 گفت بابا صد سلام و صد درود 🌾 بر شما ای خاتم رب ودود 🌸 با اجازه رفت در تحت کسا 🌾 در کنار مصطفی شد مجتبی 🌸 بعد از آن آمد حسین و با سلام 🌾 گفت بوی جدّم آید بر مشام 🌸 گفتمش ای نور چشمانم حسین 🌾 ای عزیز فاطمه ای نور عین 🌸 جدّتان در خانه در زیر کسا 🌾 آمده امروز شد مهمان ما 🌸 با اجازه رفت در زیر کسا 🌾 در کنار مصطفی شد با حیا 🌸 بعد از آن آمد علی مرتضی 🌾 گفت زهرا جان سلامم بر شما 🌸 بوی یار مهربان آید همی 🌾 بوی جوی مولیان آید همی 🌸 گفتم او را یار ختمی مرتبت 🌾 صاحب خُلقِ عظیم و مرتبت 🌸 آمده مهمان ما بابای من 🌾 آمده مانند جان در جسم و تن 🌸 رفت نزد احمد و گفت این سوال 🌾 چیست رمز و راز این وقت و مجال 🌸 با اجازه رفت در زیر کسا 🌾 در کنار مصطفی شد مرتضی 🌸 بعد از آن رفتم کنار اهل خود 🌾 تا بجویم با عزیزان وصل خود 🌸 ما همه بودیم در زیر کسا 🌾 دست خود برداشت بابا بر دعا 🌸 گفت یارب اهلبیتم را ببین 🌾 بهترین خلق خدا روی زمین 🌸 خونشان با خون پاک من قرین 🌾 جسم و جان دارند از من با یقین 🌸 جسمشان را  از بدیها دور کن 🌾 قلبشان را خانه ای از نور کن 🌸 لطف کن بر خاندانم با کَرم 🌾 تا ابد آباد گردان این حرم 🌸 دشمن آنها مرا هم دشمن است 🌾 پیش چشمم جلوه اهریمن است 🌸 هر که در دل حُبِّشان دارد به جان 🌾 می شود محبوب من در دو جهان 🌸 بانگ حق برخاست از عرش برین 🌾 کای ملائک بشنوید این با یقین 🌸 هر چه را من آفریدم در جهان 🌾 این زمین و جمله هفت آسمان 🌸 کوه و دریا را اگر من ساختم 🌾 نُه فلک را اینچنین پرداختم 🌸 هر چه زیبائیست در شمس و قمر 🌾 ظلمتِ شبها و نور در سحر 🌸 ساختم اینها به عشق مصطفی 🌾 ساختم با مِهر این اهل کسا 🌸 بانگ زد جبریل مَن تَحت الکسا ؟🌾 صاحب کرسیُّ و مجد و کبریا ؟ 🌸 بانگ حق برخاست: زهرا و پدر 🌾 معدن ایمان و کان هر گوهر 🌸 حیدر و فرزند پاکش مجتبی 🌾 هم حسینِ بنِ علی در کربلا 🌸 گفت جبرائیل ای ربّ جلی 🌾 میروم من نزد زهرا و علی 🌸 با اجازه نزد ما زیر کسا 🌾 آمد و می خواند ، پیغام خدا 🌸 گفت ای پیغمبر عالی مقام 🌾 می رسانَد حق به درگاهت سلام 🌸 هر چه که در کلّ عالم خلق شد 🌾 از برای اهل زیر دَلق شد 🌸 گفت از این خانواده تا ابد 🌾 دور شد ناپاکی و هر فعل بد 🌸 جسم و روح خاندانت پاک شد 🌾 نامشان بر تارک افلاک شد 🌸 گفت حیدر چیست رمز جمع ما 🌾 چیست مزد راوی این وضع ما 🌸 گفت هر کس نقل کرد این ماجرا 🌾 در میان دوستان مرتضی 🌸 هر غمی دارد خدا شادی کند 🌾 بر اسیران بانگ آزادی کند 🌸 مشکلات جمعشان حل می شود 🌾 سِحر درد و غصه باطل می شود 🌸 گفت مولا رستگارانیم ما 🌾 همچنان گل در بهارانیم ما 🌸 شیعه با این نقل می گردد سعید 🌾 بهتر از این مژدگانی کس ندید 🌸 ((🌹میلاد باسعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی ره مبارک باد🌹)) https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3910 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 🟡 ✍این سلفی ناصبی را ببینید چطور معاویه را میپرستد، خدارو شکر تاریخ مکتوب شده و دیگر همگان میدانند بنی امیه چه کسانی بودند شیعیان را به خاطر حرم ائمه، مرتد و مشرک مینامد، استاندارد های دوگانه سلفی ها 🌪نود سیاسی🌪 🔝 @navad_siasi
هدایت شده از میرمریم
مادر یعنی بهانہ بوسیدن خستگے دست‌هایے ڪه عمرے پاے بالیدن تو چروڪ شد! مادر یعنے بهانہ در آغوش ڪشیدنِ زنے ڪہ نوازشگرِ دلتنگے تو بود ... روز مادر مبارک❤️ 💝میرمریم https://mzm22mzm.blogfa.com/ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۲۲۱۴۸ 📜 📄 ❤️ {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بَلَىٰ وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ _ إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ _ فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ _ وَإِلَـهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ _ ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَيُّ ٱلۡقَيُّومُ...[ناخوانا] _ هُوَ ٱلَّذِي يُصَوِّرُكُمۡ فِي ٱلۡأَرۡحَامِ كَيۡفَ يَشَآءُۚ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ _ شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ _ إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ _ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فيهِ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَديثاً _ ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ لاَ إِلَهَ إِلا هُوَ خَلِقُ كُلِّ شَىْءٍ فَاعْبُدُوهُ _ وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ _ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ _ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ _ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. ...[ناخوانا] حضرتش به ادب زیارت صاحب داوِت عالی شان العظام الکرام الحاج الخیر موسی [به نظر می رسد منظور نگارنده حاجی باشد] مرجع معظّمات شریعت اهالی پریج [ایل ] و جماعت بن پی [] ...[ناخوانا] فقرا و ضعفا و ایتام و قُربا به اشارت و امر پادشاه که آن حضرت سالک چون حارسش خالق قادر بود "و کفی بالله وکیلا" عزت بیفزود به حبس ملک [ملک را وقف کرد] و از آن سلطان سلیم النفس [به نظر می رسد وی باید همان پادشاهی باشد که در قصه ها نقل و قول میشود که او با جناب شیخ موسی علیه الرحمه مواجهه شده است] حیات شریعت سرآمد ...[ناخوانا] قنبرعلی پریج مشیر و مشاور کار استمداد از روان مطهر علّام آن مقصود محبوب به قله خجیر اسب وار ملک شتافت. سلطان عزم ...[ناخوانا] به اتفاق....}} 🔎خوانش: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۲ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3912 📝پانویس: ۱/: رودخانه در بندپی شرقی ۲/: اسبار ملک لمسوکلا بندپی شرقی ۳/: قلعه پریجا [] که در واقع همان شاهنشیر لمسوکلا می باشد. ۴/: به نظر می رسد با توجه به قرائن و اطلاعات دقیق در همین نوشتار باید منظور نگارنده ایل باشد. ۵/: به نظر می رسد وی در این نوشتار باید از معتمدین جناب حاجی شیخ موسی علیه الرحمه باشد. ۶/داوِت: به نظر می رسد منظور دعوت باشد | آیین سنتی ۲۶ عیدماه که در زمانهای قدیم در تاریخ۲۵ عیدماه فرس قدیم در محوطه ی مزار امامزاده عبدالله و حاجی شیخ موسی برگزار میشد. ۷/: بندپی ۸/متن عربی ابتدای نوشتار: آیات ۸۲ و ۸۳ یس، ۱۶۳ بقره، آیات ۱۸ و ۱۹ ال عمران، آیات ۱۰۲، ۱۰۶ انعام، آیات ۱۸۱ و ۱۸۲ صافات ۹/تاریخ نگارش انجامه: سنه ۱۲۱ قمری برابر با آبان ماه ۱۰۸۸ خورشیدی 👇👇 {...فی شهر شعبان المعظّم فلسنه ۱۲۱ کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله ...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمّت بعون الله} 📚ک خطی انجام نامه محسن صص ۹۸ و ۹۹ 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
4_5998842498053576157.mp3
16.08M
💠 🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات صبح روز یکشنبه رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام. ۱۴۰۳/۱۰/۲ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
6.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺شبکه گلستان ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ خواننده موسیقی کتولی - علی اصفهانی 📩ارسالی 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914
📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۳۱۴۴۶ (صفحه اول) ⏰ 💌با سلام واژه ی که در گویش بومی مازنی بخش بندپی بابل همچنان باقیست به چه دلیل با یک تفاوت و چرخش عجیب به شهرت یافته است؟ آیا ریشه ی کلمه ی فیروزجا همان پریجا است؟ هر چه با اساتید ادبی در این خصوص جستجو کردم پاسخی دریافت نکردم. شفاف بگم اکثریت آنان این دو واژه را متفاوت از هم بر میشمارند. ممکنه شما ارتباط این دو واژه را از هر حیث ممکن حالا یا با نگاه ادبی و یا متون تاریخی و یا از باب فرهنگ عامه بفرمائید؟ با تشکر ................ 📝پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم ن و القلم و ما یسطرون سلام در پاسخ به سوال شما با توجه به حوزه ی پژوهشی خودم به چند مسئله از دیدگاه اصحاب قلم می پردازم. لطفا با صبر و دقت مطالعه بفرمایید. 📚مستندات پریجایی | پریج| پراجی 🔎سوال : ایل پرجایی یا فیروزجایی؟! ✍در بسباری از اسناد خطی قدیمی تا دوره ی پهلوی دو واژه ی و با یک منظور معین و مشخص نگارش شده و شهرت دارند. 📌اما به راستی چرا واژه ی به تغییر کرده است؟ حال آنکه مردم بندپی هنوز از واژه ی پرجایی و پریجا استفاده میکنند‼️ 🔲با مطالعه در پژوهش آرتور امانوئل  (به دانمارکی: Arthur Emanuel Christensen) (زادهٔ ۹ ژانویهٔ ۱۸۷۵ در کپنهاگ – درگذشتهٔ ۳۱ مارس ۱۹۴۵ در کپنهاگ) ایران‌شناس، لغت‌شناس و پژوهشگر فرهنگ اهل دانمارک که وی موسیقی را متعلق به هندوکش میداند. 🔲از طرفی جناب  متولد اسفند ۱۳۳۱ در روستای بالالموک قائمشهر، محقق تاریخ و فرهنگ مازندران، ایران، خاورمیانه (از سال ۲۰۱۰ تا کنون) و حوزه دریای کاسپین (از سال ۲۰۱۵ تا کنون) در آثارش بویژه در کتاب مازندران باستان اصالت طایفه ی را از اقوام زبان می رساند. 🔲اما نویسنده و محقق جناب آقای در کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه [ناشر: شلفین زبان: فارسی | رده‌بندی دیویی: 955.2253 | سال چاپ: ۱۳۸۹ | نوبت چاپ: ۱ | تیراژ: ۲۰۰۰ نسخه | تعداد صفحات: ۱۶۰ | قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز) شابک: 9786001000133] پس از سفر میدانی دره ی در افغانستان اصالت طایفه ی پرجائی را از قوم یا هندوکش افغانستان میداند. ص ۱۰۸ 🔲 مازندرانی، مولف کتاب خطی "رساله خسرویه" در زمان حکومت محمدقلی میرزامُلک ارا در مازندران (۱۲۱۴ _ ۱۲۵۰ قمری) از علما و دانشمندان قرن سیزدهم هجری قمری در مازندران بوده است، خودش را چنین معرفی نموده است: {{این بنده شرمنده جاودانی ابن حاجی میرزا محمد جعفر پریجایی مازندرانی}} [📗رساله خسرویه در تفسیر فاتحه نویسنده پریجایی مازندرانی، جعفر، ۱۳ ق. | موضوع تفاسیر شیعه - قرن ۱۳, تفاسیر (سوره فاتحه) | شرح پدیدآور جعفر بن میرزا محمد پریجایی مازندرانی؛ تصحیح و تحقیق ناصر رضایی چراتی؛ با مقدمه رضا استادی | مصحح رضایی چراتی، ناصر، ۱۳۴۸ - | ناشر ذوی القربی | محل نشر قم | تاریخ انتشار ۱۳۹۹ | زبان فارسی | تعداد صفحات ۷۳۹ ص. کنگره BP ۱۰۲/۱۲ /پ ۴،ر ۵ ن.۱ ۱۳۹۹ چاپ اول] 🔲 مینویسد: پریجا، نام قریه ای جَبَلی است که اطراف آن را جنگل های وسیع احاطه نموده و در ارتفاعات بخش بندپی شرقی در حومه شهر گلوگاه یا در قسمت جنوب شهرستان بابل در استان مازندران واقع شده است که هم اکنون دارای حدود ۹۰ خانوار و ۳۵۰ نفر جمعیت است و نام دیگر قریه پریجا، فیروزجاهِ ثابت است که در مقابل آن فیروزجاه سیار قرار میگیرد که آن منطقه هم شام بخش پهناور و وسیعی از مراتع ییلاقی و جنگلی با روستاهای فراوان و جمعیت های پراکنده است. 📕مقدمه کتاب رساله خسرویه در تفسیر فاتحه، جعفر بن میرزا محمد پریجایی، ناصر رضایی چراتی، صص۱۷ و ۱۸ 🔲رجوع به کتاب بندپی: سرزمین، تاریخ، فرهنگ | و ، ۱۳۹۳ واژگان 📑گردآورنده: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۳ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914 🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است. 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇