eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
212 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از میرمریم
تولدت در آسمانها مبارک امام عزیز🌹🌹🌹🌹🌹
🌸شعر حدیث کساء این حدیث آمد زِ زهرای بتول 🌾 فاطمه؛ صدیقه بنت الرسول  🌸 روزی آمد خانه ما مصطفی  🌾 گفت با حالی شبیه اِلتجا  🌸 ضعف دارم جان بابا دخترم  🌾 پهن کن بابا عبایی بر سرم 🌸 آن عبایی را که دارم از یمن 🌾 آن عبا بر من بکش ای مُمتَحَن 🌸 گفتمش بابا بلا دور از شما 🌾 در پناه مهر و الطاف خدا 🌸 من کشیدم آن عبا بر روی او 🌾 یک نظر کردم به ماه روی او 🌸 صورتی زیبا تر از قرص قمر 🌾 روشن و زیبا ؛نکوتر از سحر 🌸 ساعتی بگذشت و آمد مجتبی 🌾 گفت ای مادر سلام و صد دعا 🌸 گفتمش مادر سلامم بر شما 🌾 نور چشمم ای عزیز با وفا 🌸 گفت مادر خانه دارد عطر گل 🌾 هست بوی  جدّ ما ؛ختم رسل 🌸 گفتمش ای نور چشمم بوی او 🌾 آمده در خانه  با گیسوی او 🌸 رفت نزد حضرت خاتم؛ حسن 🌾 گفت بابا جان فدایت ؛جان و تن 🌸 گفت بابا صد سلام و صد درود 🌾 بر شما ای خاتم رب ودود 🌸 با اجازه رفت در تحت کسا 🌾 در کنار مصطفی شد مجتبی 🌸 بعد از آن آمد حسین و با سلام 🌾 گفت بوی جدّم آید بر مشام 🌸 گفتمش ای نور چشمانم حسین 🌾 ای عزیز فاطمه ای نور عین 🌸 جدّتان در خانه در زیر کسا 🌾 آمده امروز شد مهمان ما 🌸 با اجازه رفت در زیر کسا 🌾 در کنار مصطفی شد با حیا 🌸 بعد از آن آمد علی مرتضی 🌾 گفت زهرا جان سلامم بر شما 🌸 بوی یار مهربان آید همی 🌾 بوی جوی مولیان آید همی 🌸 گفتم او را یار ختمی مرتبت 🌾 صاحب خُلقِ عظیم و مرتبت 🌸 آمده مهمان ما بابای من 🌾 آمده مانند جان در جسم و تن 🌸 رفت نزد احمد و گفت این سوال 🌾 چیست رمز و راز این وقت و مجال 🌸 با اجازه رفت در زیر کسا 🌾 در کنار مصطفی شد مرتضی 🌸 بعد از آن رفتم کنار اهل خود 🌾 تا بجویم با عزیزان وصل خود 🌸 ما همه بودیم در زیر کسا 🌾 دست خود برداشت بابا بر دعا 🌸 گفت یارب اهلبیتم را ببین 🌾 بهترین خلق خدا روی زمین 🌸 خونشان با خون پاک من قرین 🌾 جسم و جان دارند از من با یقین 🌸 جسمشان را  از بدیها دور کن 🌾 قلبشان را خانه ای از نور کن 🌸 لطف کن بر خاندانم با کَرم 🌾 تا ابد آباد گردان این حرم 🌸 دشمن آنها مرا هم دشمن است 🌾 پیش چشمم جلوه اهریمن است 🌸 هر که در دل حُبِّشان دارد به جان 🌾 می شود محبوب من در دو جهان 🌸 بانگ حق برخاست از عرش برین 🌾 کای ملائک بشنوید این با یقین 🌸 هر چه را من آفریدم در جهان 🌾 این زمین و جمله هفت آسمان 🌸 کوه و دریا را اگر من ساختم 🌾 نُه فلک را اینچنین پرداختم 🌸 هر چه زیبائیست در شمس و قمر 🌾 ظلمتِ شبها و نور در سحر 🌸 ساختم اینها به عشق مصطفی 🌾 ساختم با مِهر این اهل کسا 🌸 بانگ زد جبریل مَن تَحت الکسا ؟🌾 صاحب کرسیُّ و مجد و کبریا ؟ 🌸 بانگ حق برخاست: زهرا و پدر 🌾 معدن ایمان و کان هر گوهر 🌸 حیدر و فرزند پاکش مجتبی 🌾 هم حسینِ بنِ علی در کربلا 🌸 گفت جبرائیل ای ربّ جلی 🌾 میروم من نزد زهرا و علی 🌸 با اجازه نزد ما زیر کسا 🌾 آمد و می خواند ، پیغام خدا 🌸 گفت ای پیغمبر عالی مقام 🌾 می رسانَد حق به درگاهت سلام 🌸 هر چه که در کلّ عالم خلق شد 🌾 از برای اهل زیر دَلق شد 🌸 گفت از این خانواده تا ابد 🌾 دور شد ناپاکی و هر فعل بد 🌸 جسم و روح خاندانت پاک شد 🌾 نامشان بر تارک افلاک شد 🌸 گفت حیدر چیست رمز جمع ما 🌾 چیست مزد راوی این وضع ما 🌸 گفت هر کس نقل کرد این ماجرا 🌾 در میان دوستان مرتضی 🌸 هر غمی دارد خدا شادی کند 🌾 بر اسیران بانگ آزادی کند 🌸 مشکلات جمعشان حل می شود 🌾 سِحر درد و غصه باطل می شود 🌸 گفت مولا رستگارانیم ما 🌾 همچنان گل در بهارانیم ما 🌸 شیعه با این نقل می گردد سعید 🌾 بهتر از این مژدگانی کس ندید 🌸 ((🌹میلاد باسعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی ره مبارک باد🌹)) https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3910 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🟡 ✍این سلفی ناصبی را ببینید چطور معاویه را میپرستد، خدارو شکر تاریخ مکتوب شده و دیگر همگان میدانند بنی امیه چه کسانی بودند شیعیان را به خاطر حرم ائمه، مرتد و مشرک مینامد، استاندارد های دوگانه سلفی ها 🌪نود سیاسی🌪 🔝 @navad_siasi
هدایت شده از میرمریم
مادر یعنی بهانہ بوسیدن خستگے دست‌هایے ڪه عمرے پاے بالیدن تو چروڪ شد! مادر یعنے بهانہ در آغوش ڪشیدنِ زنے ڪہ نوازشگرِ دلتنگے تو بود ... روز مادر مبارک❤️ 💝میرمریم https://mzm22mzm.blogfa.com/ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۲۲۱۴۸ 📜 📄 ❤️ {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بَلَىٰ وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ _ إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ _ فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ _ وَإِلَـهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ _ ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَيُّ ٱلۡقَيُّومُ...[ناخوانا] _ هُوَ ٱلَّذِي يُصَوِّرُكُمۡ فِي ٱلۡأَرۡحَامِ كَيۡفَ يَشَآءُۚ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ _ شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ _ إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ _ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فيهِ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَديثاً _ ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ لاَ إِلَهَ إِلا هُوَ خَلِقُ كُلِّ شَىْءٍ فَاعْبُدُوهُ _ وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ _ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ _ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ _ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. ...[ناخوانا] حضرتش به ادب زیارت صاحب داوِت عالی شان العظام الکرام الحاج الخیر موسی [به نظر می رسد منظور نگارنده حاجی باشد] مرجع معظّمات شریعت اهالی پریج [ایل ] و جماعت بن پی [] ...[ناخوانا] فقرا و ضعفا و ایتام و قُربا به اشارت و امر پادشاه که آن حضرت سالک چون حارسش خالق قادر بود "و کفی بالله وکیلا" عزت بیفزود به حبس ملک [ملک را وقف کرد] و از آن سلطان سلیم النفس [به نظر می رسد وی باید همان پادشاهی باشد که در قصه ها نقل و قول میشود که او با جناب شیخ موسی علیه الرحمه مواجهه شده است] حیات شریعت سرآمد ...[ناخوانا] قنبرعلی پریج مشیر و مشاور کار استمداد از روان مطهر علّام آن مقصود محبوب به قله خجیر اسب وار ملک شتافت. سلطان عزم ...[ناخوانا] به اتفاق....}} 🔎خوانش: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۲ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3912 📝پانویس: ۱/: رودخانه در بندپی شرقی ۲/: اسبار ملک لمسوکلا بندپی شرقی ۳/: قلعه پریجا [] که در واقع همان شاهنشیر لمسوکلا می باشد. ۴/: به نظر می رسد با توجه به قرائن و اطلاعات دقیق در همین نوشتار باید منظور نگارنده ایل باشد. ۵/: به نظر می رسد وی در این نوشتار باید از معتمدین جناب حاجی شیخ موسی علیه الرحمه باشد. ۶/داوِت: به نظر می رسد منظور دعوت باشد | آیین سنتی ۲۶ عیدماه که در زمانهای قدیم در تاریخ۲۵ عیدماه فرس قدیم در محوطه ی مزار امامزاده عبدالله و حاجی شیخ موسی برگزار میشد. ۷/: بندپی ۸/متن عربی ابتدای نوشتار: آیات ۸۲ و ۸۳ یس، ۱۶۳ بقره، آیات ۱۸ و ۱۹ ال عمران، آیات ۱۰۲، ۱۰۶ انعام، آیات ۱۸۱ و ۱۸۲ صافات ۹/تاریخ نگارش انجامه: سنه ۱۲۱ قمری برابر با آبان ماه ۱۰۸۸ خورشیدی 👇👇 {...فی شهر شعبان المعظّم فلسنه ۱۲۱ کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله ...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمّت بعون الله} 📚ک خطی انجام نامه محسن صص ۹۸ و ۹۹ 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
4_5998842498053576157.mp3
16.08M
💠 🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات صبح روز یکشنبه رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام. ۱۴۰۳/۱۰/۲ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺شبکه گلستان ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ خواننده موسیقی کتولی - علی اصفهانی 📩ارسالی 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914
📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۳۱۴۴۶ (صفحه اول) ⏰ 💌با سلام واژه ی که در گویش بومی مازنی بخش بندپی بابل همچنان باقیست به چه دلیل با یک تفاوت و چرخش عجیب به شهرت یافته است؟ آیا ریشه ی کلمه ی فیروزجا همان پریجا است؟ هر چه با اساتید ادبی در این خصوص جستجو کردم پاسخی دریافت نکردم. شفاف بگم اکثریت آنان این دو واژه را متفاوت از هم بر میشمارند. ممکنه شما ارتباط این دو واژه را از هر حیث ممکن حالا یا با نگاه ادبی و یا متون تاریخی و یا از باب فرهنگ عامه بفرمائید؟ با تشکر ................ 📝پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم ن و القلم و ما یسطرون سلام در پاسخ به سوال شما با توجه به حوزه ی پژوهشی خودم به چند مسئله از دیدگاه اصحاب قلم می پردازم. لطفا با صبر و دقت مطالعه بفرمایید. 📚مستندات پریجایی | پریج| پراجی 🔎سوال : ایل پرجایی یا فیروزجایی؟! ✍در بسباری از اسناد خطی قدیمی تا دوره ی پهلوی دو واژه ی و با یک منظور معین و مشخص نگارش شده و شهرت دارند. 📌اما به راستی چرا واژه ی به تغییر کرده است؟ حال آنکه مردم بندپی هنوز از واژه ی پرجایی و پریجا استفاده میکنند‼️ 🔲با مطالعه در پژوهش آرتور امانوئل  (به دانمارکی: Arthur Emanuel Christensen) (زادهٔ ۹ ژانویهٔ ۱۸۷۵ در کپنهاگ – درگذشتهٔ ۳۱ مارس ۱۹۴۵ در کپنهاگ) ایران‌شناس، لغت‌شناس و پژوهشگر فرهنگ اهل دانمارک که وی موسیقی را متعلق به هندوکش میداند. 🔲از طرفی جناب  متولد اسفند ۱۳۳۱ در روستای بالالموک قائمشهر، محقق تاریخ و فرهنگ مازندران، ایران، خاورمیانه (از سال ۲۰۱۰ تا کنون) و حوزه دریای کاسپین (از سال ۲۰۱۵ تا کنون) در آثارش بویژه در کتاب مازندران باستان اصالت طایفه ی را از اقوام زبان می رساند. 🔲اما نویسنده و محقق جناب آقای در کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه [ناشر: شلفین زبان: فارسی | رده‌بندی دیویی: 955.2253 | سال چاپ: ۱۳۸۹ | نوبت چاپ: ۱ | تیراژ: ۲۰۰۰ نسخه | تعداد صفحات: ۱۶۰ | قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز) شابک: 9786001000133] پس از سفر میدانی دره ی در افغانستان اصالت طایفه ی پرجائی را از قوم یا هندوکش افغانستان میداند. ص ۱۰۸ 🔲 مازندرانی، مولف کتاب خطی "رساله خسرویه" در زمان حکومت محمدقلی میرزامُلک ارا در مازندران (۱۲۱۴ _ ۱۲۵۰ قمری) از علما و دانشمندان قرن سیزدهم هجری قمری در مازندران بوده است، خودش را چنین معرفی نموده است: {{این بنده شرمنده جاودانی ابن حاجی میرزا محمد جعفر پریجایی مازندرانی}} [📗رساله خسرویه در تفسیر فاتحه نویسنده پریجایی مازندرانی، جعفر، ۱۳ ق. | موضوع تفاسیر شیعه - قرن ۱۳, تفاسیر (سوره فاتحه) | شرح پدیدآور جعفر بن میرزا محمد پریجایی مازندرانی؛ تصحیح و تحقیق ناصر رضایی چراتی؛ با مقدمه رضا استادی | مصحح رضایی چراتی، ناصر، ۱۳۴۸ - | ناشر ذوی القربی | محل نشر قم | تاریخ انتشار ۱۳۹۹ | زبان فارسی | تعداد صفحات ۷۳۹ ص. کنگره BP ۱۰۲/۱۲ /پ ۴،ر ۵ ن.۱ ۱۳۹۹ چاپ اول] 🔲 مینویسد: پریجا، نام قریه ای جَبَلی است که اطراف آن را جنگل های وسیع احاطه نموده و در ارتفاعات بخش بندپی شرقی در حومه شهر گلوگاه یا در قسمت جنوب شهرستان بابل در استان مازندران واقع شده است که هم اکنون دارای حدود ۹۰ خانوار و ۳۵۰ نفر جمعیت است و نام دیگر قریه پریجا، فیروزجاهِ ثابت است که در مقابل آن فیروزجاه سیار قرار میگیرد که آن منطقه هم شام بخش پهناور و وسیعی از مراتع ییلاقی و جنگلی با روستاهای فراوان و جمعیت های پراکنده است. 📕مقدمه کتاب رساله خسرویه در تفسیر فاتحه، جعفر بن میرزا محمد پریجایی، ناصر رضایی چراتی، صص۱۷ و ۱۸ 🔲رجوع به کتاب بندپی: سرزمین، تاریخ، فرهنگ | و ، ۱۳۹۳ واژگان 📑گردآورنده: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۳ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914 🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است. 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۳۱۴۴۶ (صفحه دوم) ⏰ 🔲در کتاب بندپی: سرزمین، تاریخ، فرهنگ | و ، ۱۳۹۳، صفحات ۳۷ آمده است: ((منزل و آبادی های مسیر کوچ. اهالی بندپی در مسیر قشلاق به ییلاق از مراتع، منزل ها و آبادی های عبور میکردند....گلیا...ممرزچشمه⬅️ پیت سره، (فیروزجا)... ممرزچشمه ⬅️ سرزمی، کییون دم...)) . همچنین در ص ۳۹ در نمودار آمده است: ((گلیا...جون سی، بکال سی، (فیروزجا، محل توقف تا کاهش سطح آب سجرو) )). 📌اما مولفین در صفحه ۶۱۶ همین کتاب می نویسند: {{ فیروزجایی ( ) فیروزجایی ها بلحاظ جمعیتی و تنوع شعبات تباری، تنها ایل منطقه به شمار می آید.... درباره ی وجه تسمیه این طایفه روایت هایی نقل میشود: الف) اهالی خود را منتسب به ، حکمران منطقه میدانند. البته بنای فیروزکوه را به فیروزشاه ساسانی نسبت میدهد. که با توجه به همسایگی این دو منطقه این گمانه نیرو میگیرد. با این حال برای تامید بر این نظریه نیاز به مستندات موثق است. ب) برخی معتقدند: های بندپی نیز از ها هستند و بر آن اند که یکی از امیرزادگان قارن وند از پدر خود زمین و محل حکومت میخواست پدر آن سوی را در غرب با دست نشان داد و گفت: "اون پرِ جا تِه" [یعنی] آن جای زیاد و وسیع مال تو. البته این روایت مستند نیست. لفظ ((فیروزجاه)) در منابع تاریخی دوره ی صفویه آمده است. اهالی بر آن باورند که محل سکونت نخستین فیروزجایی ها در فیروزجاه بود. این گمان هم چندان قوی نیست. چون قلعه ی فیروزجا، دژی نظامی و از خزانه های مستحکم حکمرانان مازندران بود. باید خاستگاه فیروزجایی ها را آبادی فیروزجای ثابت دانست که گورستانی باستانی دارد و کهن ترین سنگ قبر یافته شده در این روستا دارای تاریخ ۱۰۹۷ ق است. این تاریخ زمانی است که هنوز قلعه ی فیروزجا پابرجا بوده و فیروزجایی ها به دور از آن در روستای یاد شده به سر می بردند. این قلعه [شانشیر ] از ان جهت به فیروزجا شهرت یافت که در منطقه ی فیروزجا قرار داشت.}} 🟤نکته: ✍کتاب بندپی در سال ۱۳۹۳ چاپ و منتشر شده است و این در حالی است که کتاب تاریخ مازندران باستان به قلم لموکی در سال ۱۳۸۵ و کتاب قبایل و طوایف سوادکوه به قلم درویشی در سال ۱۳۸۹ چاپ و منتشر شده اند و در هر دو کتاب به اشاراتی قابل تامل گردیده است که این مسئله ی متفاوت، حتی در قالب نقد از مولفین کتاب بندپی در سال ۱۳۹۳ دور مانده است. 👈البته این نقد به معنای پذیرش یا رد پژوهش، تالیف صاحبان کتاب مذکور نمی باشد. 📜در برخی از و هایی که در پژوهش ادملاوند رویت و خوانش شده اند واژه ی مقدم و مشهور صراحت دارد. ۱/کتاب السعاده آخوند در ۲۲ محرم سنه ۱۰۱۸ قمری واژگان: پرجایی ها، خانعلی پریجایی، شیخ یعقوب ولد کاظم پریجا، شاه پریج... (شاه پریج با قامت به سنگ پراشت رجوع کرد...)، قنبرعلی پریج ۲/کتاب خطی تاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی، در سنه ۱۳۳۱ قمری: نام آخوند ملاعلی پرجایی صراحت دارد. ................ 🔲محلات و واژگان مشابه: 📎 در برخی نوشتار آمده است: طایفه پراچی ار طایفهٔ آریائی بوده یکی از ملیتهای افغانستان است که دارای ‏فرهنگ و زبان مخصوص بنام پراچی میباشد‎. ‎مردمان پراچی در ولایات دری ‏پشتو و هندی زبانان ا فغانستان و پاکستان زندگی دارند‎. ‎ ‏ مردمان بلند قد و زبیا بوده از نسل آریای میباشد. 🌍، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران ایران. 🌍 ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران ایران. تپه قلعه پرچی‌کلا در این روستا قرار دارد. 🌍، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر دهستان عشرستاق شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران. 🌍، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران ایران 📑گردآورنده: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۳ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚 رساله خسرویه در تفسیر فاتحه 🖊علامه جعفر بن میرزامحمد پریجایی مازندرانی ✍تصحیح و تحقیق: ناصر رضایی رضایی چراتی 📝با مقدمه حضرت آیت الله استادی 🗓سال انتشار ۱۳۹۹ 📌پژوهش ادملاوند https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#پریجایی 📚#نسخه_خطی رساله خسرویه در تفسیر فاتحه 🖊علامه جعفر بن میرزامحمد پریجایی مازندرانی ✍تصح
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📄توضیحات: ۱.کتاب رساله ی خسرویه در تفسیر حمد اثر علامه جعفر بن حاجی میرزا محمد مازندرانی است که وی از علما و دانشمندان نیمه ی نخست قرن سیزدهم هجری قمری می باشد. ۲. ی این رساله و تفسیر در مقدمه ی کتاب، خود را با صراحت کامل، چنین معرفی نموده است: (( این بنده شرمنده جاودانی، این حاجی میرزامحمد، جعفر پریجایی مازندرانی). ۳.از تاریخ تولد و نیز وفات مرحوم علامه پریجایی مازندرانی سندی رویت نشد و به دست نیامده است. ۴.از شیوه ی نگارش رساله ی خسرویه و گزینش موضوعات و مطالبی که در آن عمل آمده است به روشنی میتوان دریافت که ایشان دانشمندی جامع، و ذوفنون، عالنی ادیب، ففیه، عارفی متشرع و زاهد و متصلّب در اعتقادات شیعه ی امامیه بوده و ارادت شدید نسبت به امامان اهل بیت علیهم السلام داشته است. ۵.از آنجا که علامه پریجایی این رساله را در زمان حکومت محمدقلی میرزا مُلک آرا در مازندران (۱۲۱۴_۱۲۵۰ ه ق) نوشته و به نام ایشان موسوم و به وی تقدیم داشته است به یقین معلوم میشود که نویسنده رساله ی خسرویه از علما و دانشمندان قرن سیزدهم هجری قمری در مازندران بوده است و نگارش این رساله در نیمه نخست قرن سیزدهم قمری در زمان حکومت محمد قلی میرزا مُلک آرا در مازندران واقع شده است چرا که علامه پریجایی مازندرانی نویسنده رساله ی خسرویه رابطه ی دوستی و مخالطت با محمدقلی میرزا مُلک آرا حاکم وقت مازندران از سال ۱۲۱۴ تا ۱۲۵۰ قمری داشته و مورد توجه و التفات و انعام وی بوده است، به همین دلیل ایشان این کتاب را برای او به رشته ی تحریر درآورده و به نام او موسوم کرده و به ایشان تقدیم نمود چنانکه خود گفته است: ((به تخصیص، این بنده صَمیم و فَدَویّ قدیم که لطف و انعام آن حضرت درباره حقیر، اَکمَل و جُود و احسانش اَشمل آمد...و چون حصول نعمت به یُمن دولت آن خسرو و والا نَهمَت شده و به برکت نام نامی آن خسرو عالم گیر به انجام رسید و هم این که آن حضرت را در انشا اشعار اَبکار که از نتایج افکار آن گزیده حضرت آفریدگار است به تلخص خسروی است او را به ((رساله خسرویه در تفسیر فاتحه)) موسوم ساخته، تحفه بارگاه عرش اشتباه و هدیه سُدَّه سنیه سِدره مرتبه نموده، مَرجوّ آنکه مقبول طبع اشرف دقیق پسند شده...)). ۶.سبک تفسیری این کتاب از سبک تفسیری ادبی، اخلاقی و عرفانی پیروی نموده است چنانکه کاشفی سبزواری دارای همین شیوه است. ۷.این رساله مشتمل بر یک خطبه، یک مقدمه، سه مقصد و یک خاتمه است. ۸.نسخه ی خطی آن در ۲۶۱ برگ به ابعاد ۱۹۰×۱۳۴ پیلی مار، دارای جلد مقوایی با روکش تیماج قهوه ای تیره ایت که در وسط هر یک از لَت های آن یک ترنج و دو سر ترنج ضربی با نقوش گل و بوته اسلیمی حک شده است. ۹.خطوط آن اغلب با نستعلیق خوش تحریری است ولی آیات، احادیث و عبارتهای عربی به خط نسخ پخته ای نگارش شده است. ۱۰.جنس کاغذ این کتاب فرنگی الوان (آبی) و نخودی است که این نوع کاغذ از روسیه به ایران وارد میشده است. ۱۱. مرکب تحریر رساله اغلب از مشگی استکه حسب مورد از دور رنگ شنگرف و لاجورد استفاده شده است. ۱۲.مهرها: در روی برگهای ۲ و ۱۸۰ نقش مهر چارگوش با متن ((الهم صل علی محمد و آل محمد)) آمده است که به خط ثلث زیبای حکامی شده است. ۱۳.نسخه خطی این کتاب در کتابخانه ی شخصی مرحوم حجت الاسلام شیخ احمد احمدی فیروزجایی [پریجایی] قرار داشت. 💠: 🖊 ۱۴۰۳/۰۵/۲۱ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3256 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🎼#پرجایی_حال #پرجی #پراجی #پرجا #پریجا 📚#کتاب تاریخ مازندران باستان 🖊#طیار_یزدان_پناه_لموکی چاپ اول تابستان ۱۳۸۳ تهران چاپ دوم زمستان ۱۳۸۵ تهران صفحات ۷۳_۷۴_۷۵_۷۶ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑#پژوهش_ادملاوند @edmolavand 📚#آوات_قلمܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۹۱۲۰۶ 🎼 📖تاریخ موسیقی ایران: 📄آن چه در بررسی موسیقی مازندران باستان و سده ی میانه تا فروپاشی ساسانیان با اهمیت می نماید، وجود سه نوع موسیقی سازی، آوازی و موسیقی برای رقص است که به نظر می رسد درباره ی هر یک از آنها باید پژوهش جداگانه ای انجام پذیرد. 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۳و۷۴ 👈....قابل ذکر است که در این زمینه از موسیقیِ رقصیِ مهجوری یاد می شود که به نام ((پریجایی حال)) parj caej hal شناخته شده است. 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴ 🎼موسیقی رقص پریجایی حال ویژه ی مردمی است در منطقه ی [موسی] (دهی از دهستان بندپی بابل). 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴ 📌به نظر می رسد پیش از ارائه ی هر مطلبی درباره ی موسیقی ((پریجایی حال)) باید درباره ی مردم ((پراجی)) یا ((پرچی)) سخن گفته آید، زیرا این نام به گروهی از زبان های اطلاق می شود که در ، ، و رایج است. 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴ 📌در واقع پراچی [پراچی parachi و ارموری ormuri نیز دارای ممیزه های متعدد خاص گویش هلی شمال غربی اند.] 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴ 📓ارانسکی، زبان های ایرانی، برگردان: علی اشرف صادقی، ص۱۶۴ 📌در واقع پراچی از زبان های به جا مانده ی گروه های جنوب شرقی ایران است که با زبان خویشاوندی نزدیک دارد. دامنه ی گستردگی این زبان در انتهای غربی و جنوب است. 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴ 📌به عبارت دیگر، پراچی در محدوده ای از دهکده های در بخش شمالی رواج دارد و به شدت تحت نفوذ زبان pasai است که در زبان های است. 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴ 📘آرتور،کریستن سن، گویش گیلکی رشت، برگردان: جعفر خمامی زاده، ص۲۴ 📖 بر آن است ((گویش ها پراچی و اُرموری آخرین بازمانده ی گویش های ایرانی است که پیش از مهاجرت به این سرزمین تکلم می شده است. 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴ 📘آرتور،کریستن سن، گویش گیلکی رشت، برگردان: جعفر خمامی زاده، ص۲۴ 📌شاید بتوان چنین فرض کرد که و یک قسمت از در روزگار باستان از نظر زبانی قلمرو پیوسته ای بودند که چه بسا زبان را در آن قرار داد و گویش پراچی را که از حیث ویژگی هایی چند با گروه مرکزی مشترک است،شاخه ی غربی این گروه شرقی_مرکزی کهن، که به تقریب همان میشود دانست. 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴ و ۷۵ 📘آرتور،کریستن سن، گویش گیلکی رشت، برگردان: جعفر خمامی زاده، ص۲۴ 📌...به هر ترتیب چه در سایه ی تمدن مشترک یا در اثر ستیزه های بی امان در زمان باستان به ظاهر کوچ ((پرچی))ها به کرانه ی جنوی دریای [دهستان پریجا بندپی] صورت گرفته است. نام های بجا مانده از آنان در محدوده ی ارضی نسان از قدرت و اعطاف گسترده ی است که به نسبت، بیش ترین مردم کوچنده ی باستان را در خود می پذیرد. 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۵ 🟠نام پرچی ها بر روی چند دهکده از آبادی های مازندران از شرق بت غرب چنین است: ((پارچ)) در بهشهر، ((پرچی کلا)) در ساری [از توابع دهستان کلیجان رستاق]، ((پرچی نک)) و ((پرچی کلا)) در قائمشهر، و ((پرچیها)) [] در ، با این اشاره، موسیقی رقص برجای مانده از ، پریچایی ها دارای ملودی هایی است که آن را منتسب به دانسته اند. 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۵ 📘مختار عظیمی، پژوهشی در نام آبادی های شهرستان ساری، چاپ اول، ۱۳۹۰، ص۱۲۸ 📌شرح نت فوق..ب) قطعه همان گونه که ملاحظه می شود نحوه ی آکسان گذاری این ریتم در مقایس با ریتم های مازندرانی دیگر متفاوت است و به نظر می رسد این قطعه به لحاظ آکسان گذاری در ریتم، نوع حرکت، تاکید ملودی و تزیین آن بیش تر دارای یا باشد. 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۵ 🖊 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2405 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 📑ادامه متن 👇👇
ادامه متن 👇👇 📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۹۱۲۰۶ 🎼پریجایی حال 📎پیوستی پژوهش: 🎼نمایه قطعه به روایت خلیل طهماسبی 👈 یعنی، خصوصیات موسیقی که مربوط به میباشد. 👈 یا و یا نام منطقه یا طایفه ای در بندپی بابل می باشد که [نمایه ی پیوستی] مشاهده میشود نحوه ی آکسان گذاری ریتم (نمونه D) در مقایسه با ریتم های مازندرانی (نمونه A و B و C) دارای تفاوت های قابل توجه می باشد و به نظر می رسد قطعه فوق بیشتر دارای یا می باشد. 📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۶ شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2405 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نیست. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۲۲۱۴۸ 📜 📄 {{ ابوالفرج که در اسبنجان ذلیل ماند با معدودی از ترکمان به صنقک شبیخون بردند و جانب اندریه بکثرت عداوت راند و بر آسوریان و زرمان به شقاوت عنان تاخت "وَ لاَ تَحْسَبَنَ‌ اللَّهَ‌  غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ‌ الظَّالِمُونَ‌ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ‌ لِيَوْمٍ‌ تَشْخَصُ‌ فِيهِ‌ الْأَبْصَارُ" و به اردوی قادرخان شبیخون بردند. "أقبَلَ الأَعداءُ حَتّى أحدَقوا بِالخَیمَهِ" ...[ناخوانا] آن خبیث در قبضه اختیار ابلیس در کسوت تجهیز و تزیور حیلت کفر روانه خمد گشت. مهدی خان العارف ...[ناخوانا] که کار خصم به آشوب دید جهد بر انوار عقول تمسک کرد و در جامه عرفان نهاد و باغ وجود خمد را به بنیاد دانش نهاد و به مساعدت شجاع المظفر بر افروخت که ...[ناخوانا] "الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ" ...[ناخوانا] سلطان اسفندیار آن حاکم ملک نوبهار، ناطق پرگار، افضل کاتبان بر تقدیر به خرم و دوراندیشی جمع خرد لزُر را مشاورت گرفت. آن شامخ الالقاب ولد گلستان فیروز در فضیلت جلوس آل الله علیهم السلام تمسک کرد "وَأُفَوِّضُ أَمۡرِيٓ إِلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَصِيرُۢ بِٱلۡعِبَادِ" به مجتمع فنون حکمت ...[ناخوانا] قوت ملک اسباب عالمان و روندگان و ایتام برگشود...[ناخوانا] اسفند خان با استجماع لشگر به مقاتلت با خنزیر الماوا به تعجیل تاخت...[ناخوانا] ابوالفرج که به عیش و جهل آوازه داشت از روی تکبر به حرب آمد. به تیغ میرمحمود آن خنزیر مآب در کمند اسار اسفندیار آمد...[ناخوانا] از بیم جانش به قلدوش گریخت...[ناخوانا] به فرمان سلطان اسفندلزور علی الصباح ابوالفرج که محتوی بر سو عقیدت و حیلت جبلت بود وقوف یافته بساط در چیده و به لَتیبار عزیمت شد.}} 🔎خوانش: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۲ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3915 📝پانویس: ۱/: از هویت شخصی و خانوادگی وی اطلاعاتی به دست نیامد.| در این نوشتار وی متخاصم و متجاوز معرفی شده است. ۲/: به نظر می رسد که باید آبادی سمنان باشد. ۳/: گروهی از ترکمن ها یا ترکها که در خدمت ابوالفرج بودند. ۴/: به نظر می رسد که باید منظور نگارنده چشمه صندوقک در آبادی فیروزکوه باشد. ۵/: آبادی اندریه در فیروزکوه ۶/: آبادی در فیروزکوه ۷/: آبادی فیروزکوه ۸/: احتمالا وی دارای سمت حکومتی بود و در منصب نگهبان منطقه بوده که دارای معدودی از سربازان بوده است. ۹/: به نظر باید آبادی فیروزکوه باشد. ۱۰/: به نظر باید وی از حاکمان آبادی خمده فیروزکوه باشد که فردی عارف و عالم بوده است. ۱۱/: از بزرگان منطقه و به نظر می رسد وی باید از نیای خاندان در آبادی فیروزکوه باشد. ۱۲/: وی در آن عصر حاکم لزور بوده و بر اساس نوع متون در این نوشتار او شخصیتی متدین، شیعه و دانا بوده است. از طرفی به گمان اینجانب وی باید از نیای خاندان در آبادی لزور فیروزکوه باشد. ۱۳/: خوک/خی ۱۴/: به نظر می رسد وی باید از نیای برخی از خاندان های سادات در آبادی لزور فیروزکوه باشد . ۱۵/: اسارت ۱۶/: به نظر می رسد که باید آبادی لزور فیروزکوه باشد. ۱۷/: لزور ۱۸/: آبادی لتیبار سمنان ۱۹/ در نوشتار: آیات ۲۶۸ سوره بقره _ ۴۰ غافر _ ۴۲ ابراهیم _ مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی ۲۰/تاریخ نگارش انجامه: سنه ۱۲۱ قمری برابر با آبان ماه ۱۰۸۸ خورشیدی 👇👇 {...فی شهر شعبان المعظّم فلسنه ۱۲۱ کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله ...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمّت بعون الله} 📚ک خطی انجام نامه محسن ص ۱۰۰ 🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است. 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─