eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
394 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
230 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷صبح سه شنبتون معطر به عطر خوش صلوات 🌷 بر حضرت مُحَمَّدٍ ﷺ 💖 و خاندان مطهرش 🌷🍃 ❤️اللّهُمَّ 🌼🌷صَلِّ 🌼🌼❤️عَلَی 🌼🌼🌼🌷مُحَمَّد 🌼🌼🌼🌼❤️وَ آلِ 🌼🌼🌼🌼🌼🌷مُحَمَّد 🌼🌼🌼🌼❤️وَ عَجّلْ 🌼🌼🌼🌷فَرجَهُمْ 🌼🌼❤️وَ اَهْلِکْ 🌼🌷اَعْدَائَهُمْ ❤️اجمعین زندگیتون بیمه با ذکر صلوات🌷🍃 ⁩ 💞💞 http://mzm22mzm.blogfa.com/post/231 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از مهطن
💚جده ام؛ 💚سیده میر مریم! 💔وفا ❤️‍🔥وُ مهر 🌍زِ ابنایِ زمان 👈دیگر نمی‌ جویم؛ 👈که کمتر یافتم 👈چندانکه کوشش بیشتر کردم. 💞تو را یافتم 👈 و یا نه 💞تو مرا یافتی... 💚مادر. 💝چه نیکو فرمودی.... 🤍سخن به ماگفته ها که... 💘وفا وُ مهر زِ ابنایِ روزگار مجوی 💘که جمله ناکس 👈وُ نامرد بوده اند نخست 💞چو دوستانِ خوشی 👈دشمنانِ روزِ غَمند ❤️خوش آنکه رشتۀ الفت 👈 زِ هم نخست گسست ❤️‍🔥شکست خورد صدیقی، 👈زِ روزگار ولی 💔چنین شکستگی ارزد 👈بِه صد هزار درست ⏰به وقت اذان دست و دل شستم ✨ندایی آمد 👈 که این سخن جده ات باشد درست. ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ http://mzm22mzm.blogfa.com/post/4 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔎در وبلاگ جستجو کنید👇👇 http://mzm22mzm.blogfa.com ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ✍ن و القلم و ما یسطرون ✏️پنج خصلت مداد چیست؟! 🌸عالمی مشغول نوشتن با مداد بود.  👈کودکی پرسید: 👈چه می نویسی؟ 🌸عالم لبخندی زد و گفت: 👈مهم تر از نوشته هایم، 🖊مدادی است که با آن می نویسم. 👈میخواهم وقتی بزرگ شدی 👈مثل این مداد بشوی! 👇👇 🧐پسرک تعجب کرد! 👈چون چیز خاصی در مداد ندید. 🖊🖍🖌🖋✏️✒️📝 🌸عالم گفت: 👈پنج خصلت در این مداد هست. 👈سعی کن آن ها را به دست آوری: 👇 ■اول: 👈می توانی کارهای بزرگی کنی، 👈اما فراموش نکن دستی وجود دارد 👈که حرکت تو را هدایت می کند 👈و آن دست خداست! ■دوم: 👈گاهی باید از مداد تراش استفاده کنی، 👈این باعث رنجش می شود، 👈ولی نوک آن را تیز می کند. 👈پس بدان رنجی که می برى 👈از تو انسان بهتری می سازد! ■سوم: 👈مداد همیشه اجازه می‌دهد 👈برای پاک کردن اشتباه از پاك كن استفاده کنی؛ 👈پس بدان تصحیح یک کار خطا، اشتباه نیست! ■چهارم: 👈چوب مداد در نوشتن مهم نیست؛ 👈مهم مغز مداد است 👈که درون چوب است؛ 👈پس همیشه مراقب درونت باش 👈که چه از آن بیرون می آید! ■پنجم: 👈مداد همیشه از خود اثری باقی می گذارد؛ 👈پس بدان هر کاری در زندگی ات مى كنى، 👈ردی از آن به جا مى ماند؛ 👈پس در انتخاب اعمالت دقت کن! http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2773 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ضبط صوت خبرنگاری (83).mp3
3.27M
🌺🎼🎧 🌺🎤حکایت ۱۸ ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ ‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 ❖ ﷽ ❖ 🌺 📜درسیرت پادشاهان 🤴ملک زاده‌ای گنج فراوان از پدر میراث یافت دست 👈کرم برگشاد 👈و داد سخاوت بداد 👈و نعمت بی‌دریغ بر سپاه و رعیت بریخت. ●نیاساید مشام از طبله عود ●بر آتش نه که چون عنبر ببوید ●بزرگی بایدت بخشندگی کن ●که دانه تا نیفشانی نروید 🤓یکی از جلسای بی‌تدبیر 👈نصیحتش آغاز کرد 👈که «ملوک پیشین مر این نعمت را به سعی اندوخته‌اند 👈و برای مصلحتی نهاده؛ 👈دست از این حرکت کوتاه کن 👈که واقعه‌ها در پیش است 👈و دشمنان از پس، 👈نباید که وقت حاجت فرو‌مانی.» ●اگر گنجی کنی بر عامیان بخش ●رسد هر کدخدایی را برنجی ●چرا نستانی از هر یک جوی سیم ●که گرد آید تو را هر وقت گنجی 🤴ملک روی از این سخن به هم آورد 👈و مر او را زجر فرمود 👈و گفت: «مرا خداوند تعالی مالک این مملکت گردانیده است 👈تا بخورم 👈و ببخشم 👈نه پاسبان که نگاه دارم.» ●قارون هلاک شد که چهل خانه گنج داشت ●نوشیروان نمرد که نام نکو گذاشت http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2775 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍂 @edmolavand 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
ضبط صوت خبرنگاری (84).mp3
1.71M
🌺🎼🎧 🌺🎤دوستــــــــــت دارم را بسیار بگو ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ ‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 ❖ ﷽ ❖ 🌺 📜امیرالمؤمنین امام علــــــــــی علیه‌السلام: دوست راستين كسى است كه نسبت به عيب‌هايت نصيحت و خيرخواهى كند و پشت سرت، آبرويــــــــــت را حفظ كند و تو را بر خويش مقدّم بدارد و ايثار كند. 📚 ميزان‌الحكمة، ج۵، ص۳۱۱ ╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ 📩۱۳۹۲۰۲۰۱۲۲۱۲ 💞دوســـــــــــت من 💔مـــــــــــرا 🎼صدایـــــــــــت 🌼نگاهـــــــــــت 💓در دل 📜خاطـــــــــــره ها 🌱جاودانـــــــــــے است ‎‎‎‎‎ ‎‎‎‎‎ ‌‎‎‎ 🕊رفتنــــــــــــــــــــــت 🪶سخـــــــــــت ❤️‍🔥قلبـــــــــــم را بیـــــــــــتاب نموده 🤎مرا تاب بے تو بودن نیـــــــــــست 💛بےقرارتــــــــــــــــــــــم 🍂ندیدنـــــــــــت اما 🥀با؏ـــ‌ــث دل تنگی من خواهد شد! 💝؏ـــ‌ــشقـــــــــــم بعد هر آمدنـــــــــــت 🕊رفتن اگر هست نَــــــــــــــــــــــیـا 🪶کاش بمانـــــــــــے 🪶کاش نیک بدانـــــــــــے 💌دوست داشتنـــــــــــت 💝اینجا در جانم گره خورده است. 🌞مرا بـــــــــتاب ❤️حضورت بـــــــــہ ایستادن واداشت 📚به احترامـــــــــت قیـــــــــام کردم 📨تا بیـــــــــایـــــــــی 🔮نـــــــــــور چشمانـــــــــــم 💖دوستـــــــــــت دارم 🌝بتـــــــــــاب کہ با تو 💓دیدنـــــــــــم معـــ‌ــنـــــــــــا گیرد. 🖊 ۱۳۹۲/۰۲/۰۱ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2776 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍂 @edmolavand 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
پژوهش اِدمُلّاوَند
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2777 🌐http://baker1400.blogfa.com/post/146
╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃﷽ ┗╯\╲ 🖊ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۱۹۱۲۰۹ 🔳 ◻️تاب آوری همچون قلم است که پیوسته با اراده و فشارِ نگارنده مشق می نویسد بی آنکه مقاومت کند یا معترض باشد به حدی که تا آخرین قطرات جوهر امین و وفادار می ماند. ◽️«نِی» بارزترین مثال در مبحث «تاب آوری» است. با تامل بر آن متوجه خواهید شد که چگونه این گیاه در شرایط نامناسب آب و هوایی تاب آوری بالایی دارد. اما نکته ی مهم این است که نِی «مقاوم» نبوده و به آسانی با اندک فشاری شکسته می شود. ◽️درخت «سُرخدار» با بیش از ۱۹۰ میلیون سابقه ی حیات در مقوله ی مقاومت مثال زدنی است، اما تاب آوری او در مقایسه با نی غیر قابل مقایسه بوده و هیچگونه انعطافی ندارد. 🔲بازگفتار «تاب آوری» و «مقاومت» برای افزایش سلامت و صلابت جامعه مهم و در راستای پیشگیری از آسیبها در مواجهه با «جنگ ترکیبی» ضروری است. ◽️تاب آوری توام با بینش معنوی باعث افزایش قدرت روانی فرد، خانواده و اجتماع و در نهایت حکومت می شود. ایران قوی با تاب آوری و مقاومت ملت به جنگ با اغیار ایستاده است. ◽️توجه به تاب آوری مردم نسبت به برخی کاستی ها و ضعفهای موجود، برای مقابله با شبهات و شایعات از سوی دشمنان، که موجب استرس فردی و اجتماعی می شود لازم است. هدف دشمن گسترش ناامیدی در بین مردم است تا نظام را ناکارآمد جلوه دهد. ◽️امید در تاب آوری در حاکمیت و مردم، نهادینه شده و بر اساس همین نیاز، در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت. با تاب آوری و مقاومت مردم «امید» به تعالی و کمال با رهبری امام خمینی رضوان الله تعالی علیه طراحی و اقدام شد. ◽️هشتم خرداد ۱۳۹۸ رهبری انقلاب در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با یادآوری «برنامه‌ریزی‌های جریانی در داخل و خارج کشور» برای رویگردانی جامعه از مسیر پیشرفت، «امید و دوری از یأس» را شرط اساسی پیمودن این مسیر عنوان می‌کنند: «یک شرط اساسی برای پیشرفت عبارت است از ...» 🔲اگر دو بال «تاب آوری» و «مقاومت» با مبانی توحیدی در مردم ذخیره ی ذهنی گردد، بصیرت و بینش بنحوی مستحکم می شود که آنان را قادر به شناخت و اقدام مناسب در مواقع و شرایط مختلف می نماید. 🔎«بازخوانی روحیه ی انقلابی» نسل جوان، جهت ارتقاء تاب آوری لازمه ی «مشارکت مردمی» است که در واقع این امر، تحقق منویات رهبر معظم انقلاب است که با «مهندسی جهادی» به عمل میانجامد. 🇮🇷از جمله ی نتایج بازخوانی مفاهیم «انقلابی»، «جهادی» و «بسیجی» برای تثبیت و صیانت از تاب آوری و مقاومت مردم ولایت مدار ایران، عملیات «وعده صادق» است که بار دیگر ایران را به عنوان کشوری عملگرا، صاحب اقتدار و قابل اتکا به کشورهای منطقه شناساند. 🌸استواری ایران با تاب آوری ملت بر اساس «عزت»، «مصلحت» و «حکمت» برای جهت‌دهی آرمانها و هدایت ارزشهای نظام به نسل فعلی و آتی، همواره به «راه‌بر»؛ «ولی فقیه» نیاز دارد. 🟢ولی فقیه همان «راه‌بر تحولی» است که با الهام‌بخشی از بینش اسلامی و فرهنگ ایرانی، کشور را در مسیر «توانمندسازی» سمت و سو میدهد. دوراندیشی‌های رهبر حکیم انقلاب اسلامی در عملیات وعده صادق که دارای ماهیت کاملا دفاعی و پاسخی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی بود، سیاست‌های درست، عالمانه و واقع بینانه ی ایشان را به صاحب نظران و کارشناسان جهان بار دیگر یادآوری کرد. 📌از طرفی گرچه عملیات وعده صادق به صورت واقعی، بخش کوچکی از توان نظامی و دفاعی ملت ایران را به نمایش گذاشت اما در حقیقت این اقدام به حق و قانونی ، نمایش قدرت تاب آوری، مقاومت و ولایت پذیری مردم و فرزندان ایران در شرایط سخت تحریمی بود. ✍امروز ایران اسلامی در جهان سرآمد است و بعنوان الگوی «تاب آوری و استقامت»، مورد توجه و پژوهش نخبگان، صاحب نظران و کارشناسان ملتها قرار گرفته و ابعاد جدیدی از «بیداری» را به دنیا صادر کرده است. مقاومت‌های دانشجویان آمریکایی و به خصوص گروه‌های فعال دانشجویی در حمایت از مقاومت مردم غزه از آثار عملیات «وعده صادق» است که امیدوارم موفق و پیروز شوند. ﴿فَاسْتَقِمْ کما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَک وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ﴾ {بنابراين همانگونه كه فرمان يافته‏ اي استقامت كن همچنين كساني كه با تو به سوي خدا آمده‏ اند و طغيان نكنيد كه خداوند آنچه را انجام مي‏دهيد مي‏بيند.} 📗قرآن کریم،هود، ۱۱۲ 🖊 ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2777 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @bakershenasi 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜واژگان و اصطلاحات ِ مربوط به زمین در زبان محلی هزار جریبی : 1⃣ 👈نِسُوم ، نِسُم = زمینی آفتاب خور نیست و اکثر روز توی سایه است 👈تاوِر= تابِر = زمین شیبدار ِ همیشه آفتاب خور 👈بِندا= حصاری طبیعیِ درختان که از به هم تنیده شدنِ شاخه های درخت دور زمین ایجاد میشد. 👈پَهَ، پَهَه، پاها = چوب و چِله بلند و محکم نه چندان کلفت درختان بعنوان پایه و تیرَک برای ساختِ پرچین 👈جَردِه= هیزمی که بسیار نازک از شاخه درختان یا چِله و سرشاخه های درختان همراه با برگ و شاخه های کوچک برای پخت نان تنوری ، تندیر تُو، 👈نِفار ، نِپار = آلاچیق یا اتاق چوبی که چهار طرفش بازه و بر روی چهار ستونِ بلندِ چوبی ساخته میشه و تخت با پایه های بلند و مرتفع که طبقه بالایی برای استراحت روزانه کشاورزان هنگام گرمای طاقت فرسا و نگهبانی شبانه مزرعه یا شُوپِه و طبقه پایین آن محل نگهداری تجهیزات کشاورزی است. نفار ، در قسمتی از زمین که کشاورز به تمام ِ زمینش دید و مُشرف دارد ساخته می شود . 👈تِلار دار= درختی با بدنه کلفت و مقاوم و قسمت بالای پهن برای نگهداری گندم و جو درو شده،و قرار دادنِ کَمِل کوفا کوپا روی آن . درست کردنِ مِمبار 👈هِمباز [هِمّاز] ، اِنباز ، اِمباز= شریک زمین ، سهیم. 👈سامُون= مرز بین دو زمین 📸نمایه نهر http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2780 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜واژگان و اصطلاحات ِ مربوط به زمین در زبان محلی هزار جریبی : 2⃣ 👈لَته، لِتکا، سیر جار لته، باکِّلِه جار لته = باغچه ، قسمت کوچکی جدا شده از زمین ، که دُورِش پرچین داره و در آن سبزی های مختلف می کارند . 👈لِنبِر = دامنه ،میان و وسط زمین شیبدار 👈کِمِل کوفا = مجموعه ای از چیدن دسته های گندم و جو و برنج روی هم ، مِمبار. خوشه گندم در مرکز قرار می گرفت تا خوک و پرندگان نتوانند بخورند. 👈اُودنگ در ابعاد خیلی کوچک = وسیله ای برای فراری دادنِ پرندگان و گراز و خوک برای جلوگیری از آسیب رساندن به محصولات کشاورزی. وسیله ای بود که کشاورزان در شالیزارها کار میگذاشتند تا شالیزار از حمله خوک در امان باشد،این وسیله که با آب کار میکند با برخورد آب به پره ها ،پره به حرکت درآمده و با ضربه چپلاق به اودنگ دار یا داربنی ،ضربه به کاسه فلزی خورده و صدا ایجاد می شد.. نکته اینکه با نصب این وسیله که در واقع کوچک شده اودنگ هست حقوق حیوانات رعایت می شد هیچ خوکی کشته نمی شد. 👈گازِرِرُو = ورودی ِ سر زمین یا ورودی مزرعه 👈پِرقال= پایه ای که برای محصور کردن باغ وزمین استفاده میکردند 👈اُخاره= آبشخور چاله یا جایی که آب چشمه و باران در آن جمع میشه تا به دام و گوسفندان آب بِدهند) http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2780 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜واژگان و اصطلاحات ِ مربوط به زمین در زبان محلی هزار جریبی : 3⃣ 👈وِیسّه= ریزشو شکافتنِ بخشی از زمین شیبدار در اثر بارندگی زیاد و بدون وقفه . چون با بارندگیِ زیاد،ذراتِ خاکِ زمینهای شیب دار به مرور زمان قدرت نگهدارندگی و انسجام ِ خود را از دست میدهند.همچنین ریشه گیاهان و درخت ، قدرت نگهداریِ خاکی که بیشتر ِ حجم آنرا آب تشکیل میدهد ندارند. 👈خِرمَن = قسمتی از زمین که تخت و هموار و رو به باد و تقریباً روی بلندی است که کار خرمنکوبی آنجا انجام می شد .کشاورزان بعد از برداشت محصول ، به کمکِ چند اسب که کنار هم بصورت دایره وار روی گندم چیده شده ، راه میرفتند .بعد از کوبیدن خرمن،و جمع کردنِ خرمن کوبیده شده و باد دادن آن در روزی که باد ملائمی می وزیده با کمک ابزارهای لِفا یا لِپا و فیه یا فیهه ، دانه های گندم و جو را از ساقه و کاه جدا میکردند http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2780 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜واژگان و اصطلاحات ِ مربوط به زمین در زبان محلی هزار جریبی : 4⃣ 👈بهارورز و پاییز ورز= زمینها در دو فصل بهار و پاییز شخم می شدند که به بهار ورز و پاییز ورز معروف بود. اگر در بهار گرس یا ارزن می کاشتند در پاییز بعد از برداشت گرس گندم می کاشتند زمینهایی که در تابستان ورز و یا شخم می شدند در پاییز جو می کاشتند. 👈زیباری، زیواری = مالک و صاحب ِ زمین ، فقط یک شخص میباشد 👈نِسبی ، نصفی = مالک و صاحب زمین ، چند نفرند و باهم شریک و سهیم هستند. 👈کَر و کَسو = به بستنِ دسته های از گندم یا جو درو شده برای انباشتن روی هم و جمع کردن 👈دار تِکه = نوک درخت 👈تَلِک = محدوده سهم قسمت یا بخشی از زمین ،مال،فرزند، باغ ِ شخصی 📸نمایه زمین کشاورزی ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2780 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🗳 🌍 🌍 🌍 🌍 🌍 🇮🇷انتخاب اَصلح🇮🇷 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜 و و کلمات مختلف در زبان شیرین مازندرانی ( به همراه برگردان فارسی ) : 👇 ♻️ مجموعه ای از اسامی پرندگان – وسایل ها – مکان ها و رنگ ها و اعضای بدن – زمان ها و انواع بازی های محلی و سایر اصطلاحات که در این مجموعه تقدیم می گردد: 👇 🕊🐑 : ■طلا : خروس ■مارکک : مرغ مادر ■سیکا : اردک ■نیمچه : جوجه ■وک : قورباغه ■آروسک گل : نوعی موش بزرگ ■گل : موش ■مَر : مار ■کوز : لاک پشت ■کندو : زالو ■شال : شغال ■بامِشی : گربه ■کچ کرک : مرغ مادر که به همراه جوجه ها باشد ■گو : گاو ■گوگزا : گوساله ■گومِش : گاو میش ■جینکا : گاو نر ■مَنگو : گاو ماده ■گِسفن : گوسفند ■کِسفن وره : بره گوسفند ■کِلاج : کلاغ ■شِکروم : دسته هایی از سار ■پیت کِله : جغد ■میچکا : گنجشک ■کوتِر : کبوتر ■زیک : نوعی پرنده بسیار کوچک ■صحرا غاز : غاز صحرایی یا وحشی ■صحرا سیکا : اردک صحرایی یا وحشی ■چلچلا : چلچله ■رگ رگین : نوعی پرنده در آبندان ها ■چاله خِس : نوعی پرنده در آبندان ها ■اَیّا : نوعی پرنده وحشی ■تیکا : نوعی پرنده وحشی ■شونه قپین : شانه به سر ■قشنیک : کلاغ ■او گل : نوعی موش آبی ■تشی : جوجه تیغی 👇👇 🛠 : ■مقراض یا ناخچین : قیچی ■کمل : کاه برنج ■بینج : شلتوک ، برنج با پوست ■سپوس : پوست برنج ■گرواز : نوعی بیل برای کشاورزی ■فوکا : وسیله ای برای کشاورزی ■چنگگ : وسیله ای برای نرم کردن خاک برای زراعت ■چاقاله : وسیله ای جهت گودکی کوچک برای کاشت ■داز : داس یا وسیله ای برای بریدن شاخه های کوچک ■دره : داس یا وسیله ای برای درو در کشاورزی ■تاشه : تیشه ■تور : تبر ■درزن : سوزن ■کلوش : نوعی کفش محلی ■سرپایی : دمپایی ■قوا : کت ■جرب : جوراب ■تنه که : شورت ■جمه : پیراهن ■شونه : شانه ■میرکا : دانه تسبیح ■کوفا : از انباشته شدن محصولات کشاورزی را گویند ■چلکوم : چوب هایی که بر روی زمین مرتب بکارند ■فیهه : وسیله برای کشاورزی ■بلو : وسیله برای کشاورزی ■لت کش : وسیله ای برای جابجا کردن گل و خاک ■سمبار : سماور ■گالدوج : سوزن بزرگ برای بستن روی کیسه ها ■کیله : وسیله برای پیمانه برنج یا گندم ■کیله : نهر کوچک برای عبور آب ■تلم : وسیله برای تولید دوغ یا کره یا ماست ■دشون : وسیله برای تولید دوغ یا کره یا ماست ■سازه : جارو ■گلیما سازه : نوعی جارو ساخته شده با گیاه محلی ■فنر : فانوس ■لمپا : چراغ گرد سو ■قلیون : قلیان ■سرنا : نوعی ساز سنتی ■للوا : نی ■کش دمبک : نوعی ضرب ■کرفا : وسیله ماهی گیری ■پیلکا : ظرف سفالی ■چراغ سوتکه : وسیله قدیمی برای روشنایی منزل ■لوه : دیک پلوپزی 👇👇 🏕 : ■کَش : هم به پهلوی بدن معنی می دهد و هم به کنار و جنب مکان ■سامون : محدوده خانه یا مرز خانه یا زمین را گویند ■هدار : عبور کردن ■کلوم : طویله : محل نگهداری دام ■ککلی : محل نگهداری مرغ و اردک و غاز و ... ■کله : جایی که بیرون از منزل غذا پخت می شده است. ■تیم جار : محلی برای پاشیدن دانه ها برای کشت 👇👇 🌈 : ■سیو : سیاه ■اِسبه : سفید ■کهو : کدر یا رنگ تیره ■سِرخ : قرمز یا سرخ ■زرد و زار : رنگ زرد یا بیماری 👇👇 🦻 : ■کَپِل : باسن ■بال : دست ■لینگ : پا ■کلّه : سر ■بِلفه : ابرو ■می : مو ■چونه : چانه ■لوشه : لب ■گلی : گلو ■اِشکِم : شکم ■میون ذیل : بین گردن و پشت ■په کت : پشت سر ■انگوس : انگشت ■چش خنه : گودی چشم 👇👇 🕰 : ■اِسا : حالا ، اکنون ■پینه ماز : عصر ■صِواحی : صبح ■چاش گدر : موقع ناهار ■چاشت : ظهر ■نماشون/ناماشون : غروب ■شو : شب■شونیشت : شب نشینی ■پر توم نیهه : خیلی وقت نیست ، دقایقی پیش 👇👇 ♻️ : ■کِلش : سرفه ■اًپچه : عطسه 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2262 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📝 🇮🇷به یاد 📜متن شعر نوحه 🌷اویان ای یار وفاداریم اویان 🌷اویان ای یار وفاداریم اویان 🌹منی تک قویما ، علمداریم اویان 🌹منی تک قویما ، علمداریم اویان 🌷اویان ای یار وفاداریم اویان 🌷اویان ای یار وفاداریم اویان 🌹منی تک قویما ، علمداریم اویان 🌹منی تک قویما ، علمداریم اویان 🥀شرف النّاسیم اویان، 🥀گوزل عبّاسیم اویان 🥀شرف النّاسیم اویان، 🥀گوزل عبّاسیم اویان **** 🌷سنه من قانه باتان آی دیرم 🌹سنه من قانه باتان آی دیرم 🌷سینوی لاله لره تای دیرم 🌹سینووی لاله لره تای دیرم 🌷داش آتانلاردان اگر اولسا امان 🌹داش آتانلاردان اگر اولسا امان 🌷توکرم گوز یاشی لای لای دیرم 🌹توکرم گوز یاشی لای لای دیرم 🌷سنی اکبر جانی کیمدن سوروشوم 🌹سنی اکبر جانی کیمدن سوروشوم 🌷نه گلیب قارداشیمون قوللارینا 🌹نه گلیب قارداشیمون قوللارینا 🌷قره معجرلریمون وای گونونه 🌹قره معجرلریمون وای گونونه 🌷سوت امن اصغریمون وای گونونه 🌹سوت امن اصغریمون وای گونونه 🥀شرف النّاسیم اویان، 🥀گوزل عبّاسیم اویان 🥀شرف النّاسیم اویان، 🥀گوزل عبّاسیم اویان (ع) ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌐http://baker1400.blogfa.com/post/147 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @bakershenasi 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🕊 🌷شهید قربانعلی تقی نیا عمران🌷 ■نام پدر : ابوطالب ■نام مادر: قمر خانم حسین پور باکر ■محل تولد : ادملا ■تاریخ تولد : ۱۳۴۶/۰۱/۰۴ ■تاریخ شهادت : ۱۳۶۷/۰۴/۰۴ ■محل شهادت : جزیره مجنون ❤️جاویدالاثر❤️ 📝در سال ۱۳۸۵ وسائل شخصی و لباسش تشییع و در زادگاهش خاکسپاری شد. 💌خاطره ای از شهید: 🎙پدر شهید قربان تقی نیا عمران : 👈يك بار در مجلس نشسته بوديم. 👈عده اي معترض شدند 👈كه چرا بچه هاي مردم ميروند 👈و پرپر ميشوند. 👈يك نفر هم به امام توهين كرد. 👈او سريع بلند شد. 👈به او گفتم: هنوز مجلس تمام نشده، 👈كجا ميروي؟ 👈گفت: پدر جان!‌ 👈مگر نمي بيني دارند به امام توهين ميكنند؟ 👈من تحمل شنيدن اين حرفها را ندارم. 👈بروم، بهتر است. 👈اگر اينجا بمانم درگيري و دلخوري پيش ميآيد.» 📌شهید تقی نیا از جمله نوحه خوانان مراسمات محرم در ادملا بود. 📌خانه ای پدری اش در محل روبروی قبرستان صغیر، موسوم به جنب واقع شده است. شهید مادری به و از پدر تبارعمران میباشد. 📌این شهید والامقام در سنّ ۱۸ سالگي براي انجام خدمت سربازي از طريق سپاه به جبهه اعزام شد. 🕌مقبره ی او در جوار بارگاه آستان مقدس ادملا میباشد. 🌸یادش گرامی باد 🖊 ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2781 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ ➕ https://eitaa.com/BAKERMAHALLH https://eitaa.com/EDMOLA https://eitaa.com/EDMOLLA1400 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ﷽ ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۱۹۲۳۴۹ 📜از شهر «ری» بیشتر بدانید. 🔳این شهر در طول تاریخ به نام‌های مختلفی خوانده می‌شد: ■راکس، ■راز، ■راگز، ■راگا، ■رغه، ■ارشکیه، ■راگو، ■راگیا، ■راگیانا، ■رام اردشیرام‌البلاد، ■ری شهر، ■شیخ البلاد ■محمدیه 📌 از نام‌هایی بودند که ری در هر دوره به مناسبتی با یکی از این نام‌ها خوانده می‌شده است. «ری» 📌ادعا شده است که در «وندیداد»  آمده «ری» سیزدهمین شهری است که درجهان ساخته شده‌است. [وندیداد یا در اصل وی-دیو-داد که از واژهٔ اوستایی وی دَئِوَ داتَ به معنی قوانین بر ضد دیو یا پلیدی است یکی از نسک‌های پنج‌گانهٔ اوستای امروزی است و بیشتر به احکام فقهی (شامل مسائل بهداشتی و آیینی) می‌پردازد. وندیداد، از ریشه‌دارترین و بنیادی‌ترین بن‌مایه‌های اسطوره‌های دینی ایرانی‌ها است. وندیداد شامل ۲۲ فرگرد (فصل) است.] 📓اوستا: کهن‌ترین سرودهای ایرانیان، به کوشش گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه.، تهران: مروارید، ۱۳۷۷ 📌ساکن و اهل ری را رازی می‌نامند.  ◻️شهید سعید قاضی نوراللّه‌ شوشتری، در حاشیه مجالس المؤمنین، می‌نویسد: «به خط قطب‌الدین رازی دیده‌ام که نوشته است: ری هنگام نسبت، باید «ریئی» خوانده شود. علت اضافه «ز» این است که دو نفر به ‌نام‌های «ری» و «راز» آن شهر را ساختند و چون خواستند نامی بر آن بگذارند، دچار اختلاف شدند. سپس بنا گذاشتند که آن شهر را به‌ نام یکی، «ری»، و هنگام نسبت به‌ نام دیگری، «رازی» بخوانند. 📘شوشتری، سعید قاضی نوراللّه‌، حاشیه مجالس المؤمنین، ج۱، چاپ اسلامیه، ص۹۲.۲. ◻️یاقوت حموی، جغرافی‌دان نامی (م ۶۲۶ ق) می‌نویسد:  استخری (زنده در ۳۴۰ ق) گفته است که ری از اصفهان بزرگ‌تر است و در مشرق، بعد از بغداد، شهری آبادتر از آن نیست؛ هر چند نیشابور از حیث وسعت بزرگ‌تر از آن است. ری در طول و عرض یک فرسخ و نیم است و دارای روستاهایی است که هر کدام از یک شهر بزرگ‌تر است. 📗یاقوت حموی، یاقوت بن عبدالله، معجم ‌البلدان، ج۳، ص۱۱۷. 📚سایر منابع: 📙کریمیان، حسین: ری باستان، جلد اول، نشر انجمن آثار ملی، ۱۳۴۵، صفحه ۷۰ و ۷۱ 📗محمدی ری‌شهری، محمد، خاطره‌ها، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی،چاپ دوم ۱۳۸۳، ص۱۶ 📒فرهنگ جغرافیایی آبادی‌های کشور (تهران)، جلد ۳۸ 📘فرهنگ جغرافیایی آبادی‌های کشور جمهوری اسلامی ایران، (تهران)، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، جلد ۳۸، صفحه ۲۴۸ و نقشه شماره ۱۳۰، البرز مرکزی، مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی. 📔 جغرافیای ری، علی ملکی میانجی، انتشارات دارالحدیث، قم، ۱۳۸۳، صفحهٔ ۱۹ 📕سیاحتنامه شاردن، ترجمه محمد عباسی، جلد ۳، صفحهٔ ۵۵. 📙تطبیق لغات جغرافیایی قدیم و جدید ایران، محمدحسن خان اعتماد السلطنه، صفحهٔ ۹۵. 🖊پژوهش و بازنگری: ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2783 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📹 🥇ورزش 🤼 🌍 📜 📺 📝برگزاری کشتی سنتی لوچو زیر بارش باران در جنگل‌های روستای ادملا بابل در میان استقبال هواداران این رشته ورزشی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ ➕ https://eitaa.com/BAKERMAHALLH https://eitaa.com/EDMOLA https://eitaa.com/EDMOLLA1400 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ #بازنشر #ادملا #باکرمحله 💠جلسه شورای کشاورزی بخش بندپی شرقی با محوریت کمبود آب اراضی شالیزاری روستای ادملا 🔺️با حضور محسن آهنگری سرپرست جهاد کشاورزی ، پور رمضان اماجمعه ، رازقی بخشدار ، بیگلری شورای بخش و سایر مسئولین شهرستانی برگزار شد . 🗓شنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۱. 💠در روز عید نیمه شعبان 🔺️ همایش پیاده روی در بندپی شرقی بابل به مناسبت اعیاد شعبانیه و یادواره سردار سلیمانی، بطول سه کیلومتر در مسیر جنگلی و زیبا از روستای ادملا تا روستای کیمون 🗓جمعه، ١٩ اسفند ۱۴۰۱. 🌾  بازدید میدانی آهنگری (مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل) با همراهی داداشقلی زاده (مسئول واحد حراست)، سجادیان (مسئول مرکز جهاد کشاورزی بندپی شرقی)، غلامی (مسئول مرکز جهاد کشاورزی بندپی غربی)، مسئولین محلی و بهره برداران از اراضی کشاورزی روستای ادملا ./ 🔹حوزه مرکز جهاد کشاورزی بندپی شرقی   ♻  هدف از بازدید: بررسی وضعیت مسیرهای آبرسانی اراضی کشاورزی، پیگیری و مرتفع نمودن مشکلات تامین آب کشاورزی در قالب برنامه های میان مدت و بلند مدت ./ 📅  چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ http://edmollah.blogfa.com/post/217 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ ➕#ادملا ➕#ادملاباکرمحله https://eitaa.com/BAKERMAHALLH https://eitaa.com/EDMOLA https://eitaa.com/EDMOLLA1400 💥#پژوهش_ادملاوند @edmolavand 📚#آوات_قلمܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🗓به مناسبت بزرگداشت مرحوم محدث کلینی ۱۹ اردبیهشت به همین مناسبت جمعی از طلاب و اساتید گروه حدیث با مشارکت مرکز تخصصی حدیث به اردوی یک روزه روستای کلین زادگاه مرحوم کلینی و شهر ری و مقبره ابن بابویه مشرف شدند. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─