پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۲۲۲
🌍#نخودک
🌸#نخودکی
📝نخودک نام قدیمی یکی از روستاهای #مشهد است که هماکنون در داخل شهر واقع شدهاست.
📌با اینکه این روستا کاملاً در بافت شهر مشهد ادغام شده، اما در گذشته یکی از روستاهای بزرگ بوده و در نزدیکی محلهٔ #نوغان قرار داشته است.
📌محلههای کوی بلال حبشی، شهرک امام خمینی، قسمتهایی از خیابان مطهری شمالی و خیابان هدایت، بخشهای تبدیل شدهٔ این روستا هستند.
📌از خاندان های این روستا میتوان به #خاندان_دولایی اشاره کرد.
📌شیخ ابولقاسم علوی کاخکی، یکی از آخرین کدخداهای این روستا بودند.
📌اما عالِم حسنعلی اصفهانی مشهور به به #نخودکی (۱۲۴۱ اصفهان _ ۸ شهریور ۱۳۲۱ هجری شمسی، مشهد) فقیه، فیلسوف و از عارفان شیعه در سده ی ۱۴ است.
🔆#حاج_شيخ_حسنعلی_نخودكى_اصفهانى:
وی در سالهای پایانی عمر، در روستایی به نام نخودک در نزدیکی مشهد سکونت داشت و به همین دلیل نیز به حسنعلی نخودکی مشهور بود.
📌حسنعلی مقدادی اصفهانی (نخودکی) فرزند علیاکبر مقدادی اصفهانی و در خانوادهای مذهبی، متولد شدهاست.
🌿#شجره_نامه:
حاج شیخ حسنعلی فرزند علیاکبر فرزند رجبعلی مقدادی اصفهانی
📌وفات:
نخودکی اصفهانی در ۱۷ شعبان ۱۳۶۱ق برابر ۸ شهریور ۱۳۲۱ خورشیدی درگذشت و در صحن انقلاب اسلامی حرم علی بن موسی الرضا (مشهد) و پس از اقامه نماز میت توسط حسین فقیه سبزواری بر پیکرش، دفن شد.
💕فرزندنخودکی:
علی مقدادی اصفهانی فرزند آیت الله نخودکی اصفهانی متولد ۱۳۰۸ است که در اسفند ۱۳۸۸ در تهران درگذشت و در خراسان دفن شد.
وی شرح حال پدرش را در کتاب "نشان از بینشانها" آوردهاست.
📚منابع:
📗نشان از بینشانها، علی مقدادی؛ ۲ جلد.
📘المسلسلات، مرعشی نجفی، اجازهنامه نخودکی؛
📙گلشن ابرار، جلد ۶، ص ۱۱۰.
📕علوی، علی بن محمد، المجدی فی انساب الطالبیین، چاپ احمد مهدوی دامغانی، قم ۱۴۰۹.
📄و غیره...
✨#علما
✍#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2700
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۲۲۲ 🌍#نخودک 🌸#نخودکی 📝نخودک نام قدیمی یکی از روستاهای #مشهد است که هماکنون در داخل
#نخودكى_اصفهانى
#علما
📗 #داستان_آموزنده :
🔆حاج شيخ حسنعلى نخودكى اصفهانى
📌يك كسى به حضرت زهرا سلام اللّه عليها توهين مى كند، آشيخ حسن على نخودكى اصفهانى او را به دَرَك واصل مى كند، بعد هراسان مى شود كه كجا برود.
در همين حال يكى از اولياء خدا، يا ائمه اطهار عليهم السلام يادم رفته پيدا مى شود و ميفرمايد آشيخ حسن على چه مى خواهى ؟
👇
آشيخ فرموده بود، رزق حلال ميخواهم و دوست دارم درنجف باشم .
آن بزرگوار فرموده بود نمى خواهد به نجف بروى.👈 برو #مشهد آنجا هم مثل نجف است و بيا اين پول حلال را هم بگير برو نخودك . فلان باغ را بخر و در همان جا باش .
👇
📌آشيخ به نخودك مى آيد و آن باغ را میخرد و توى باغ درخت هاى مو و انگور مى كارد. در اوقاتى كه فصل انگور ميشود نان وانگور و بقيه سال را با كشمش ، و هيچ چيز از بيرون استفاده نمى كرد.
🌸ايشان فرمودند:
يك رفيق داشتم خدا بيامرزدش به نام شيخ زين العابدين رضوان اللّه تعالى عليه كه توى صحن اسماعيل طلائى آن بالا يك حجره داشت . كه با شيخ حسنعلى خيلى در ارتباط بودند و حاج شيخ حسنعلى كتابهاى قديمى به دست مى آورد و شيخ زين العابدين براى ايشان صحافى مى كرد.
👇👇
يك روز شيخ دو كتاب خيلى مهم مى آورد و به ايشان مى دهد تا صحافى كند، مى فرمايد به يك شرط صحافى مى كنم كه يك روز ناهار تشريف بياوريد منزل ما.
📌آشيخ حسنعلى فرموده بودند: باشد مى آيم . روزها مى گذشت و آشيخ زين العابدين مى گفت : پس آقا چه شد؟! مى فرمود: مى آيم .
📌 تا يك روز در زمان رضاشاه ملعون كه گفتند بيست و چهار ساعت كسى از خانه ها حق بيرون آمدن ندارد، آن روز شيخ با يك طَبق نان و چيزى آوردند، و از منزل ما چيزى نخوردند و ايشان خانه هر كس كه ميرفت حتى يك آب جوش هم نمى خورد.
📚داستانهايى از مردان خدا، قاسم مير خلف زاده
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2700
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
🟢#مقام_معظم_رهبری:
((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.))
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
✨إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ﴿۱﴾
آنگاه كه خورشيدبه هم درپيچد
✨وَإِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ ﴿۲﴾
وآنگه كه ستارگان همى تيره شوند
✨وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ ﴿۳﴾
و آنگاه كه كوهها به رفتارآيند
✨وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ ﴿۴﴾
وقتى شتران ماده وانهاده شوند
✨وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ ﴿۵﴾
و آنگه كه وحوش را همى گرد آرند
✨وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ ﴿۶﴾
درياها آنگه كه جوشان گردند
✨وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ﴿۷﴾
و آنگاه كه جانها به هم درپيوندند
✨وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ﴿۸﴾
پرسندچو زان دخترك زنده به گور
✨بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿۹﴾
به كدامين گناه كشته شده است
✨وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ ﴿۱۰﴾
وآنگاه كه نامه ها زهم بگشايند
✨وَإِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ ﴿۱۱﴾
وآنگاه كه آسمان زجا كنده شود
✨وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ ﴿۱۲﴾
وآنگه كه جحيم را برافروزانند
✨وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ﴿۱۳﴾
وآنگه كه بهشت را فرا پيش آرند
✨عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا أَحْضَرَتْ ﴿۱۴﴾
هرنفس بداندچه فراهم ديده
✨فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ﴿۱۵﴾
نه نه سوگندبه اختران گردان
✨الْجَوَارِ الْكُنَّسِ ﴿۱۶﴾
[كز ديده] نهان شوند واز نو آيند
✨وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ ﴿۱۷﴾
سوگندبه شب چون پشت گرداند
✨وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ ﴿۱۸﴾
سوگندبه صبح چون دميدن گيرد
✨إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ﴿۱۹﴾
كه [قرآن]سخن فرشته بزرگوارى است
✨ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ ﴿۲۰﴾
نيرومند [كه] پيش خداوند عرش بلندپايگاه است
@edmolavand
🌸💥🌸
📝پاسخ:
#تحقيق و مطالعه، تنها نيمه راه است و نيمه باقی، به عمل انسان وابسته است؛ يعنی انسان بايد هم محقق و هم متحقق باشد.
📌#محقق كسی است كه از نظر علمی عميقاً تحقيق كرده و مطالب را برای خود حل كرده است؛ ولی #متحقق كسی است كه به آنچه فهميده، باور دارد و به آن عمل می كند.
📌اگر كسی عالم محض بود و حرفهای متقن و محكم داشت؛ ولی به آن ايمان نداشت يا به علم خود بی باور بود و به حقايقی كه برايش مكشوف شده، عمل نكرد، كم كم دُچار شك و شبهه می شود.
✨خداوند در #قرآن_كريم با تعبيری لطيف درباره فرعون فرموده است: (وَجَحدُوا بِها وَ اسْتيقنتها أنفُسُهُمْ ظُلماً وَ عُلُوّاً).[سوره نمل آیه ١۴]
🌸موسی كليم (سلام الله علیه) هم طبق آيات قرآن به فرعون فرمود: (لَقَدْ علمتَ ما أنزلَ هؤلاءِ إلاّربُّ السَّمواتِ و الأرض)[سوره اسراء آیه ۱۰۲] ؛ تو خود می دانی كه اينها را كسی جز خدای آسمانها و زمين نفرستاده است. با اين همه فرعون به اين علم خود باور نداشت.
📌فهم و باور، دو چيز متفاوت است:
#فهم در اختيار ما نيست؛ ولی #باور در اختيار ماست.
با فكر كردن، مطالعه يا تحصيل، علمی برای ما حاصل می شود و پس از آن ديگر نمی توانيم بگوييم كه من نمی خواهم بفهمم.
در فهم انسان اراده دخيل نيست؛ امّا در باور اراده دخيل است؛ يعنی انسان پس از آنكه چيزی را فهميد، می تواند به آن باور داشته يا نداشته باشد.
در بحث ميان دو نفر، گاهی با اينكه يكی مسئله حق را برای ديگری روشن می كند، ديگری زير بار نمی رود؛ يعنی نفس به قدری شرور است كه می تواند در برابر ۴=٢×۲ بايستد و بگويد: من باور نمی كنم، با اينكه فهميده است.
برای اينكه به ويروس درونی «شك و شبهه» مبتلا نشويم،
👈بايد به آنچه فهميده ايم، #باور داشته باشيم و به آن #عمل كنيم. تا عمل در كار نباشد، يقين حاصل نمی شود. بهترين راه برای نجات از گزند شبهه اين است كه به آنچه فهميديم، عمل كنيم.
📗نسیم اندیشه دفتر یکم، ص ۱۵۶،۱۵۷
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/952
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
🟢#مقام_معظم_رهبری:
((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.))
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜#کالسنگ
💠#فلاخن
کالسنگ ترکیبی از کال/کِل(کوچک) و سنگ و وسیله ای برای پرتاب سنگ های کوچک است.
کالسنگ در دهه ۴۰ و ۵چ در روستاها بسیار پرکاربرد بود، چوپانان، کشاورزان، دشتِ بانها و شب پاها به اقتضای شغل شان از آن استفاده میکردند و در گذشته دور، از آن برای جنگ و مبارزه با دشمن از راه دور بکار میگرفتند و سابقه بسیار دراز دامن و ده ها هزار سال قدمت دارد.
📌کالسنگ دو دسته و یک سنگدان دارد و سنگدانش میتواند از چرم، پارچه و نخ باشد و بسته به سلایق افراد، آن را در شکل های مختلف رنگی و غیر آن میساختند.
📌چوپانان گاهی آن را برای رماندن و برگرداندن گوسفندان و دشت بانان برای رماندن حیوانات و ترساندن دزدها و شب پاها برای رماندن خوک و گراز در شالیزارها و گندم زاران از آن بهره میگرفتند، زمانی جوان ترها در صحرا، برای چیدن گردو هم از کالسنگ استفاده میکردند.
📌شایان ذکر است ما بچه ها در دهه ۴۰ و ۵۰ از کالسنگ برای تفریح و نوعی سرگرمی و بازی استفاده میکردیم و گاهگاهی در مکان خاصی مثل 👈سر چِکل، کوه، تپه یا چمنی جمع میشدیم و جایی یا نشانه ای را معین میکردیم و سنگ را از کالسنگ به هدف مشترک پرت و بُرد آن را مشخص میکردیم و سنگ هر پرتاب کننده ای، اگر از مبدأ تا به مقصد، بیشتر و دیرتر میرفت آن را بعنوان برنده انتخاب میکردیم، پرتاب بیشتر بستگی به قدرت بازو افراد داشت، کالسنگ را بالای سرمان چند بار میچرخاندیم و بعد با رها کردن یکی از دسته هایش، سنگ به جاهای دور پرتاب میشد.
📌در فارسی آن را #فلاخن میگویند که در نوشته ها و اشعار شاعران بسیار دیده می شود.
#منصور_جعفری ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
📩شناسه۱۳۹۹۱۲۲۹۱۱۴۹
#فلاخن
#قلاب_سنگ
#کالسنگ
#فلاخان
#فلخمان
#پلخمان
#فلماخن
#بلخم
#دستاسنگ
#دست_سنگ
#قلباسنگ
#فلماسنگ
#کلاسنگ
#کلماسنگ
#کیوار
📌فَلاخَن به معنای ابزار پرتاب سنگ ، ساخته شده از دو ریسمان و قلاب سنگ میباشد.
📌فلاخن یک جنگافزار کهن است که خاستگاهش به درستی آشکار نیست ولی مینماید که در دورهٔ نوسنگی در حوزهٔ مدیترانه بیشتر کاربرد داشتهاست.
📌فلاخن در متنهای پارسی به گونهٔ فلاخان، فلخمان، پلخمان، فلماخن، بلخم، دستاسنگ، دست سنگ، قلباسنگ، فلماسنگ، کلاسنگ و کلماسنگ نیز نوشتهشدهاست.
📌در برخی از شعرهای پارسی نیز به کار رفتهاست:
گر کس بودی که زی تواَم بفکندی
خویشتن اندر نهادمی به فلاخن .
رودکی
بالخاصه کنون کز قبل راندن درویش
بر بام شود هر کس با سنگ و فلاخن .
خسروانی .
بنات النعش گرد او همی گشت
چو اندر دست مرد چپ فلاخن .
منوچهری .
مردم غوری ... به فلاخن سنگ می انداختند. (تاریخ بیهقی ).
به سند انداخت گاهم ، گه به مغرب
چنین هرگز ندیدستم فلاخن .
ناصرخسرو.
راست چگونه شَوَدْت کار چو گردون
راست نهاده ست بر تو سنگ فلاخن .
ناصرخسرو.
گفت به چه سلاح با من جنگ کنی ،فلاخنی داشت از میان برداشت . (قصص الانبیاء).
دشمن گر آستین گل افشاندت به روی
از تیر چرخ و سنگ فلاخن بتر بود.
سعدی
هومر[شاعر و داستان سرای] و بسیاری از نویسندگان یونانی به این جنگافزار اشاره کردهاند. در ۴۰۱ (پیش از میلاد) یونانیان👈 در جنگ با اردشیر دوم هخامنشی از سپاه #فلاخنانداز او بسیار آسیب دیدند و به ستوه آمدند.
✍محمد حسین نعمت پور از کهگیلویه: (فلاخن در گویش لُری #کیوار نامیده میشود.کیوار ؛تکه پارچه ای نواری شکل است که سنگ در ان میگذارند و پرتاب میکنند.)
✍#محسن_داداش_پور_باکر
۱۳۹۹/۱۲/۲۹
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/360
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#قبرستان
#گور
✍قبرستان های قدیم #ادملا عبارتند از:
۱/#ولّیم پشت شرکت پاستوریزه فعلی
۲/بالای تپه مرتع#هندوری صد متری منزل [خانه سرای] خورشیدی
۳/مرتع جنگلی #شورسر بالای تپه
۴/بغل تپه مرتع #نرگس
۵/قبرستان مسیحیان #جورسره
۶/قبرستان #چهارشمین؛ #امامزاده سید #پادشاه_علی مرعشی
۷/قبرستان امامزاده یحیی
۸/قبرستان اطفال ادملا موسوم به #حموم_سر
۹/[در برخی از حفاریها جهت ساخت و ساز در مرتع #کشکا و #پا استخوانهای انسانی گزارش شده است. به نظر می رسد حدفاصل بین دو محل تدفبن امامزاده گان #ادملا در زمان های دور #گورستان بوده باشد که این رویه حتی تا مرتع ولّیم و #قرق_یونس نیز ادامه داشته است🔚محسن داداش پور باکر]
📌تمامی قبرستان ها، قبر #گبری ها افرادهای که قبلا گبری بودن و بعدا به دین #مسیحی ایمان آوردند که در پشت باغ جور سره دفن شدند. وقتی اسلام آمد قبرستان امام زاده یحیی پایین محله و قبرستان پاشا علی مدفون شدند ۰۰۰ علی یارت.
#مازندران
#بندپی
#ادملا
✍#زرقام_داداش_زاده_باکر
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
🌐http://edmollah.blogfa.com/post/213
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#صدای_مردم
💌با سلام و احترام خدمت همه سروران گرامی؛
📝ضمن سپاس و قدردانی از همه عزیزانی که دغدغه ی حراست و نگاهبانی از محیط زیست و حفظ پاکیزگی محیط اطراف به ویژه فضای سبز و #جنگل را دارند، خواستم با ذکر خاطرهای به اهمیت این موضوع بپردازم.
👈بنده دو سال در کشور #مجارستان و شهر #بوداپست زندگی کردم و بلااستثنا شنبه یا یکشنبه هر هفته که تعطیل رسمی آن کشور بود، به پیاده روی و جنگل نوردی میرفتم.
و تقریبا با یک ربع پیادهروی به جنگل میرسیدم آن هم در پایتخت مجارستان.
👇
📌چیزی که توجه ی مرا به خود جلب کرد و برایم حائز اهمیت بود و بیان آن خالی از لطف و توجه نیست،نکات زیر میباشد:
۱- احترام خاص و ویژه ی مردم و مسئولان [مجارستان] به محیط زیست و جنگل به طوری که فاصله جنگل تا مرکز شهر کمتر از نیم ساعت بود.
۲- حساسیت خاص در رعایت نظافت و پاکیزگی محیط به طوری که در طول این مدت حتی یک بار به کوچکترین مورد بینظافتی و عدم رعایت پاکیزگی رو به رو نشدم.
🔻
۳- ممنوعیت و عدم ورود خودرو و موتورسیکلت به داخل جنگل با وجود جادههای خوب و مناسب.
🔻
۴- عدم اتراق و زدن چادر و بیتوته مردم در داخل جنگل و ممنوعیت روشن کردن آتش.
🔻
۵- پرهیز از پهن کردن بساط و خوردن غذا و...
۶- گسترش فرهنگ ورزش همگانی و پیادهروی و حضور افراد گوناگون از سنین مختلف در این امر.
🔻
۷- احترام ویژه به فضای سبز به طوری که حتی یک مورد قطع درخت یا حتی شکستن شاخه درخت دیده نشد.
🔶در ادامه عادت پیادهروی و جنگل نوردی با حضور در جنگلهای اطراف ساری از جمله ارتفاعات مهدشت، جنگلهای مسیر زرینآباد، خارکش، گلورد و جاهای دیگر متاسفانه به فراوانی شاهد👈 قطع درخت و 👈دستاندازی به جنگل، 👈روشن کردن آتش و 👈بریدن شاخههای درخت،👈 ریختن زباله در دل جنگل و موارد بسیار دیگر هستیم.
🖊امید است با همت همه ی دلسوزان و دوستداران محیط زیست و متولیان امر، جلوی این گونه رفتارهای دور از شأن گرفته و برای ترویج فرهنگ دوست داشتن محیط زیست و جنگل اقدامات شایسته و بایسته صورت پذیرد.
اردیبهشت ۱۴۰۳
✍️مصطفی برزگر ولیکچالی
#مازندران
#دودانگه_ساری
#جنگل
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2704
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─