eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
394 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
230 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
✍امیر الیاسی بعد از شنیدن حرف‌های من سکوت کرد. شاید حدود ۳۰ _۴۰ ثانیه و بعد در حالی که احساس کردم دارد گریه می‌کند گفت: -خانم حق جو شما می‌دونید عشق یعنی چی؟🤔 زبانم بند آمده بود نمی‌دانستم چه بگویم شاید اگر چند ماه پیش آن سوال را از من پرسیده بود می‌گفتم : نه نمی‌دونم یعنی چی .اصلا هم نمی خواهم بدونم یعنی چی ✋ ولی آن موقع می‌دانستم یعنی چه می‌فهمیدم چه می‌گوید🙂خودم درگیرش شده بودم درکش می‌کردم می‌خواستم به او بگویم آره می‌دونم یعنی چه من خودم عاشق شدم خودم گرفتارم ولی... 📚برشی از فرشته‌ها‌هم‌عاشق‌می‌شوند 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚 🌷 مجید بربری 🔹وقتی از بالا به زندگی شهدا نگاه میکنیم، قرابت‌های زیادی در زندگی آنان میبینیم. گویی همه شبیه به هم بودند و از یک الگوی خاص در زندگی پیروی میکردند. مجید قربانخانی اما از آنهایی بود که اگر از صد فرسخی هم به زندگی او نگاه میکردیم، هیچ شباهتی بین او و دیگر شهدا پیدا نمیکردیم. 🔹ما با صفحات «مجید بربری»، مسیرِ رفته‌ی یک جوان را زندگی می‌کنیم؛ از روزهای تاریک و آغشته به منم‌ بودن‌هایش تا روزهای پاک و سفیدی که جز نجات جان دیگر انسان‌ها دغدغه‌ای ندارد. از شلوارهای زخمی جین و در به در دنبال خال‌کوب گشتن تا سر و کله زدن با آدم‌خوارهای داعشی با گوشت و پوست و استخوان و تن و جان! 🔹کتاب مجید بربری، روایتی است جانانه از مجیدی که با تمام اعتقادات غریبه بود اما یک اتفاق، مسیر زندگی‌اش را به کلی عوض کرد  او را در مسیری قرار داد که پایان آن به  فوز عظیم شهادت ختم شد. ✍به قلم کبری خدابخش دهقی https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3751 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
❤️#خاطره_بازی 📚#کتاب 😔کجا رفت؟ شادیِ گرفتنِ کتابهای نو که بوی کاغذهای کاهیش هنوز هم در مشامم هست چه شد؟ ذوقِ جلد کردن کتاب نو با کاغذ کادو و جلد مشمایی کجا رفت ؟ خوشحالی تراشیدن مدادِ پاکن دار، وقتی نوکش تیز میشد و زیبا مینوشت ، چه شد؟ هیاهوی زنگ آخر کلاس روز پنجشنبه ، چه زود گذشت تمام دلخوشیهای کودکی... چقدر دنیایمان بزرگ بود چقدر دنیایمان زیبابود صدای باران را دوست داشتم وقتی مادر در باران میآمد ، مادر باباران می آمد با سبدی دردست و نانی در سبد و چه شیرین بود درس باران آمد چقدر مادر و باران شبیه همند هردو پاک و یکرنگند... ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥#پژوهش_ادملاوند @edmolavand ﷽ #آوات_قلمܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📺کدوم رنگ از این LCD ها رو داشتین 😁 یه زمانی تلوزیون ها رنگی نبود اما زندگی ها رنگی بودن یه زمانی از تلوزیون به بهانه ی دور هم جمع شدن استفاده میکردن اما الان روشنش میکنیم که صدای همدیگه رو هم نشنویم ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📌 نورالدین عبدالرحمان بن احمد جامی 🔸نورالدین عبدالرحمان بن احمد متولد سال ۸۱۷ ق در روستای خرجرد یا (خرگرد) جام از نواحی هرات از توابع خراسان قدیم چشم به جهان گشود. جامی پیرو مذهب اهل سنت و در فروع فقهی حنفی مذهب بود. 🔹ایشان متخلص به جامی و ملقب به خاتم الشعرا شاعر، ادیب، موسیقیدان، منجم و صوفی نامدار فارسی زبان در قرن ۹هجری قمری است. جامی بیش از ۴۰ تالیف در موضوعات ادبیات، عرفان، کلام و حدیث دارد که معروف‌ترین آن مثنوی «هفت اورنگ» است. 🔸 بعضی مستشرقان، مرگ جامی را نقطه پایان عصر طلایی ادبیات کلاسیک فارسی دانسته‌اند. لقب خاتم الشعراء برای جامی هم از همین دیدگاه حکایت می‌کند. 🔹شعر عربی «سلام علی آل یاسین و طه» در منقبت علیه‌السلام و ترجمه منظوم فارسی قصیده معروف فرزدق در معرفی علیه‌السلام در برابر هشام بن عبدالملک از جمله آثار وی است. 🔸جامی سرانجام در ۲۷ آبان ۸۷۱ از دنیا رفت و در شهر هرات در محلی که امروز به تخت مزار معروف است به خاک سپرده شد. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3752 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
Shahram Nazeri _ Bi Gharar (320).mp3
20.31M
🎺تصنیف بی قرار 🎙️شهرام ناظری 🎻در هوایت بی قرارم بی قرارم روز و شب... ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌺💐🌸🍀🌸💐🌺 💠 🌙 سلام ، شب دوستان به خیر طبق قول قدیمی ها ، نام ماه های شمسی در و فیروزجاه [] : ۱_ فروردین؛ اَرکِه ماه ۲_ اردیبهشت ؛ دِه ماه ۳_ خرداد ؛ وَهمِن ماه ۴_ تیر ؛ عَیدِه ماه ۵_ مرداد ؛ سِیا ماه 👈[فردینه ما] ۶_ شهریور ؛ کِرچ ماه ۷_ مهر ؛ هَرِه ماه ۸_آبان ؛ تیرِ ماه ۹_ آذر ؛ مِردال ماه 👈[ملارما] ۱۰_ دی ؛ شَروینِ ماه ۱۱_ بهمن ؛ میرِ ماه ۱۲_ اسفند ؛ اونِ ماه 👈ظاهرا همه ماه ۳۰ روزه است ( ۳۶۰ روز ) 📌پنج روز مانده را قبل عید نوروز حساب می کنند که در زمان قدیم مشهور بوده به ؛ " " یعنی از اول فروردین تا ۲۵ اسفند ، ۱۲ ماه قدیم طول می کشد به علاوه پنج روز پِتِک ، که با هم می شود ۳۶۵ روز . 🖊علی اکبر ادبی تبار https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3755 🌺💐🌸🍀🌸💐🌺 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
محله ره دور بزومه تا صواحی هیچ کوچه ی  ندا مر آشنایی نا لوش داشتنه  نا کلک نا حصار کل به کلی خنه   بیه  و ِدیوار کوچه به کوچه ره قدم بزومه ندیمه من قدیم مون  نشونه ملا علی جان سر سله بدیمه ساختمون  رِ سه طبقه بدیمه کرچال کار دیگه صدا نکنه مکو و چل می ره وِ تا نکنه حیات کمل کوفا ندیمه طویله منگو دوشا ندیمه مشتی ملا عموی طویله بدیمه خنه سوئیسی ره  اونجه بدیمه دور دور هاکردمه ش مله ره غریب بینه همه آشنا ندیمه پین چال ور هاکردمه من هدار خریم راه په ندیمه چاربیدار صحرا ی  جا اووییاا نِنه منه گوش رسن پشتی دنیه هیمه کر دوش منزل تش چه وِ دی نکنه گالش بورده دیگر  پئی نکنه گالش تلم دو قیمت نداشته غریب و اشنا دبه  مشت مشته جمشر چشمه  اوگیزون نویمه مرسی افتو دبه شیردون نویمه ✍️ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3754 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
خِنِهِ کِل دَر و پَردِه گلدوزی و کاتی پلِّکوم لَمِه تَک ، پوس تَخت و دُهاج متکا نویمِّه رِفاق سَرِ تَشکَرون و ماشِه و دیزنون کَتبِهِ دور چُو حِضّاره و کَهو میرکا نَویمِّه سِرِه پیش تِلِم دوسات و کِرکِ کِلی غاز و سیکا ،بوقلمون و چنّیکا نَویمِّه مَشتی خاتون سبدبه دَس در صف نون وِنِه خِنِه پنجه کَش نون و کِلوا نَویمِّه چی بَوّیم ، زار بَزِنیم ؟ دِنیا عَوِض بَیّه با مِن و تِه چارتا بیت ،دردِّ دِوا نَویمِّه *دِل سَروشته شعر در پی شعر آقای بابایی عزیز* سه شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ *درقدیم خِنِه حِضّاره (نرده چوبی) یا ستونِ تَن کَهو میرکا (دانه تسبیح بزرگ آبی) برای چشم زخم آویزون کِردِنِّه* *دِل سَروشت همون بِداهه هَسّه* 🖊 شیاده (سید مازنی) https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3754 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هـــــــــــزارجریب ره من چنده بلارم❤️ ــ هزار جریب ره من چنده بلارم دره تپه کوه همند بلارم ــ هزارجریب ته نوم ته واری گته زرندین تا ک پاوند بلارم ــ کشاورزان ودامداران وکارگـر معلم ها وکارمندبلارم ــ بنازم من برآن علم وفقاهت آقامحمدی پندبلارم ــ لموندهی وفقهی وادیبی سخنـــران واهل فندبلارم ــ طبرسی و محمدی و سورتچی امام جمعه های پند بلارم ــ شهیدان دیار خطه سبز شمه پلاک و سـربندبلارم ــ بنازم من برآن مــردان مومن نمازصبح تلاونگ بلارم ــ سربازان وبسیجان عاشق شمه دوش فنگ وپافنگ بلارم ــ ابچین وزیارتکلاه وملاخیل لائی صحــــرا ته همند بلارم ــ ازرگ ومحسن آباد لائی شاهرضا لائی سوتخیل وجوربندبلارم ــ پورواوملاخیل چنده قشنگه هلی شیــرین مثل قنده بلارم ــ درویشون وخیرآبادوچلمـردے چلمردے سربالا بنده بلارم ــ هم گتـی وهم قشنگ ونامدارے هزارجریب جنگل گنج بلارم ــ بگـردم همت مردان کوه ره مردان زبرو زرنگ بلارم ــ کچپ محله وکفـرات ارم اسبوکوه ازآکـرد تاچنــــــاربند بلارم ــ پجت وسپل میون مزده سوچلما عسل شیــرین مثل قند بلارم ــ ده ودرویشخلک سکله صحـــرا شکارچی ها تفنگِ بند بلارم ــ ولدیمه متکازین بالاقعله سـر جدّا شمه میووند بلارم ــ بندبنی کامشی چشمه رمدانخیل رمدانخیل شعبان چگبند بلارم ــ آبشار جزے وچپلار چکل سدگلوردته ســـــربند بلارم ــ بالازنگت پائین زنگت وبـــــرما کوهـها مثل دماونده بلارم ــ چشمه چلم کـوه ارم لیدر یلخـی مادیون ته کــمنده بلارم ــ لــــمردو ساق محله للـــردوکنت بادســـرسیدهای جدبلارم ــ اسطل پشت""ڪلارودبار""تاولامدهببارم پنج تن ارم چند بلارم ــ کفکور وگــرگتج إوارد ویخکش ڪلای اسطل و لِند بلارم ــ پارچ وپـرکلا و روبار شیـردارے ازرگ شیـــرڪلا پاسند،بلارم ــ سورک محسن آباد کفکـورو واودین کهــــو یابو چو سمندبلارم ــ پــرڪلاجه بتوندی بورے سمچول علیجان سمچولے فندبلارم ــ هزارجـریب ته نوم ره کـــی بهشته اون آدم فکـرو ونِ فندِ بلارم ــ زروم وزارم رود جان سیدخیل چناربن جاج یونس پند بلارم ــ فریمک ویکو بالا ولامده کوه ها همچون کله قنده بلارم ــ سارم وحسین آباد درم وایوم اسمل محله و ــ ایـرم ره بلارم ــ سیکا ومرس و درزی ڪلا وشیت روبار آسو اُدنگ بلارم ــ سنگر رودبارمحله گرنام ویارسم چالو ورفام سنــــــگ بلارم ــ لائی جه بتوندی بورے دامغون دامغون مشت ولی لنگِ بلارم ــ جنگل وخـرابه چند قشنگه شوکا ونـــرگو پلنگ بلارم ــ خرم چمازو للـرد تایعقوب محله کارکم و۲تا گلــــــورد،بلارم ــ در مزار شــِرکلاه لاکتاش لَتـرگاز جن ڪِلۍ محله جندِ بلارم ــ نوده و لیموند جه بورم تجرخیل سورک و وِلو لوجند بلارم ــ گالش محله،غریب محله چالک ده رودنڪا ته سر بند بلارم ــ ویش بنه پیتنو تا سرخ گریه کیاسـر شیلر تا لند بلارم ــ رمدان نیالا وزوار سفیدچاه یارسم و ولولوجند بلارم ــ چپون وگالش و گوبِنه کومه جوندکا گـردن زنگ بلارم ــ تیکا وشکــرم و بلبل خونش لائــــــی صحـرا ته تیــــرنگ بلارم ــ اگـر خنده ها کنی ازشعــــر بنده هاکن خنده ته لبخند بلارم ــ بائورم شعــــر من ازآن خطه سبز جوانان هنـــــــرمند بلارم 📝 🖊 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3757 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
35.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷شاهکار یزدی ها 🎥ببینید 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3758 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 👇👇
👆👆 ﷽ن و القلم و ما یسطرون ✨قدرت بی‌نهایت خداوند {{وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللهُ عَلَى كُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ}} و مالکیت و فرمانروایی آسمان‌ها و زمین فقط در سیطره‌ی خداست، و خدا بر هر کاری تواناست. 📗قران کریم، سوره آل عمران،آیه ۱۸۹ 🟡ای بشر، از چه گمان کردی که دنیا مال توست ؟ {{وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۗ وَلَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ}} 📗قران کریم، سوره هود آیه ۷ و اوست خدایی که آسمانها و زمین را در فاصله شش روز آفرید و عرش با عظمت او (شاید یک معنی عرش که روح و حقیقت انسان است اینجا مراد باشد) بر آب قرار داشت (شاید مراد از آب علم باشد) تا شما را بیازماید که عمل کدام یک از شما نیکوتر است. و محققا اگر به این مردم بگویی که پس از مرگ زنده خواهید شد، همانا کافران خواهند گفت که این سخن را هرگز حقیقتی جز سحر آشکار نیست. It is He who created the heavens and the earth in six days—and His Throne was [then] upon the waters—that He may test you [to see] which of you is best in conduct. Yet if you say, ‘You will indeed be raised up after death,’ the faithless will surely say, ‘This is nothing but plain magic.’ 💌سلام و عرض ادب هر وقت این ویدئو رو می‌بینم، تا مدت‌ها ذهنم درگیر میشه و هیچ‌جوره نمی‌تونم بزرگی جهان رو تصور کنم... شاید هم بزرگی دنیا رو درک می‌کنم، ولی چون نمی‌خوام کوچیک و ناچیز بودن خودم رو باور کنم، سعی می‌کنم بگم برام قابل درک نیست. پس هر بار پناه می‌برم به و ایمانم به وجودش قوی‌تر میشه... یادم می‌آد که بنده‌ی بی مقداری هستم و نباید خدای ناکرده دچار خودبزرگ‌بینی و غرور بشم. خدایا شکرت 🖊 ۱۴۰۳/۰۸/۲۹ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3758 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
1_1060154224.mp3
1.39M
•『🕋』• ملکوتی 🌹 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌"حــے علے العشـــ💕ــق خدا داره صـ🔊ــدا مے زنــه!!! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌『پیش‌به‌سوی‌موقعیت‌الله』 ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌐http://baker1400.blogfa.com ─═༅𖣔❅ 💥 @edmolavand @bakershenasi 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
تصویری از ایلامی اشکفت سلمان در ایذه 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 👇👇
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
👆👆 ترجمه متن ایلامی اشکفت سلمان: {{من هنه ، پسر تاهی هی ، فرمانروای ایالت آیاپیر در ایلام ، فرمانروای زاپولاسیمی هستم من رمه های دام های آیاپیر را نگهداری می کردم . 📌من پیکر خود و هوهین زن و خواهر محبوبم و فرزندم را برای مادر تاریشا (اشکفت سلمان) در کنار الهه پرتی (یکی از مادرخدایان ایلام) ، الهه تاریشا ،طلسم گونه نصب کردم . 📌من پیکرم را به بلندی های کوه طلسم کردم . 📌ما برای نگهداری خود و هوهین زن و خواهر محبوب خود ، و به خاطر زندگی فرزندم ، پرتی ، الهه تاریشا را پرستش کردیم. 📌ای پرتی ای الهه من ! استدعا می کنم آنچه را خواست من است انجام دهی ! حفاظت الهی را به ما ارزانی دار استدعا دارم حمایتت را در برابر دشمنانم به من ارزانی بداری. 📌از آن روزی که شوتورو وزیر و فرمانده قشون من خواستار پیکره من شد ، من آن را در اینجا کنار کوهستان بر بلندیهای نیایشگاه الهه پرتی (معبد تاریشا ) نصب کردم ، و دستور دادم که پیکره او را نیز بسازند و من آنرا روی صخره نصب کردم من با التماس و گریه قربانی کردم ، تا آنچه را که می خواستم تحقق پیدا کند من با التماس و گریه قربانی کردم و آن انجام گرفت ! ✨خداوند می خواهد همیشه در جایگاه خود بماند ، و با کتیبه ای پرستش شود . پیکره ام به واسطه آن محافظت خواهد شد ! ✨خداوند دعای خیر ، شفاعت و موهبت خود را به ما ارزانی داشت . ✨موهبت الهی را کسی می تواند بهره مند شود که بتواند کتیبه پیکره مرا بخواند ! 📌من سرها را به میخ کشیدم ، من در اینجا نشانه های مردی را برای خاطر کشورم بریده و ردیف کردم. 📌گوش ها را کاهنان من میباستی در زیر نور ماه عرضه نماید. 📌من برای خدای ناهونته (ایزد خورشید و قانون) در آیاپیر با التماس قربانی کردم و از او خواهش می کنم که در نسل های آینده ... کسی که در حال نیایش، کتیبه پیکره مرا بخواند، و بناهای من را تحسین کند بتواند ، درخواست اجابت یک آرزو را بنماید . 👈ای پرتی، ای الهه من ! خواستارم پاداش آنچه را که من انجام دادم به سرور مقدس رب النوع ماه اهدا نمایی! استدعا می کنیم به عنوان یکتا پرستنده خورشید! لطف و مرحمت بسیار خود را به من ارزانی داری. 📌هر کسی نقش مرا خراب کند یا اسم مرا پاک نماید، و اسم خود را به عنوان مالک به جای آن بنویسد به بنائی که من در اینجا ساخته ام وارد شود، و پیشکش های وزیر من را برای خود بردارد، و این هدایای مقدس سرقت کند او را خدای هومبان و الهه کریشا سرور مقدس که آب و زمین را آفرید ه است. 📌تا ابد برخوردار کن و او را در اینجا از دعای خیر و شفاعت الهه پرتی این مادر خوب خدایان بی نصیب گردان ! و نشانه مردی او را در زیر آفتاب و ماه ببر تا هیچ نسلی از او به وجود نیاید. 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📊 🌍بر اساس مجلد شماره ۲۸ ، فرهنگ جغرافیائی آبادیهای کشور جمهوری اسلامی ایران ، سال ۱۳۶۹ 🖊تهمینه اسدی امیری 👇👇 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3759 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📑 📕 📜 بارفروش 📚 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی 🔹 سند فوق صفحه‌ای از آیت‌الله شیخ عبدالحسین ابوفاضلی است که در آخرین سال عمرش در عصر مظفرالدین‌شاه قاجار یعنی در سال ۱۳۱۸ق برابر با ۱۲۷۹ش به رشته‌ی تحریر در آورد و نگاه لطیف و عمیق ایشان به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی و نحوه‌ی صحیح استفاده از آن را بیان می‌دارد.  🔹 وی در این صفحه ضمن توصیه به نسل‌های بعدی از فرزندان خود در تجهیز نمودن کتابخانه‌ی احداثی‌اش از کتاب‌های معتبر به آنها سفارش می‌کند به کسانی که کتاب را بد نگه می‌دارند و متکای زیر سر و سفره‌ی غذا و اسلحه‌ی جنگ قرار می‌دهند کتاب امانت ندهند. 🔹 این عالم بزرگوار در صفحه‌ی دیگر از وقف‌نامه‌ی خود از فرزندان خود خواست از علم و اهل علم دوری نکرده و اطفال خود را به علم‌آموزی وادارند و اگر در میان آنها کسی برای کسب علم نیاز به مهاجرت پیدا نمود اسباب سفر او را فراهم و هر ساله مخارج او را روانه کرده اگر چه از قوت خود و اهل و عیال خود کم کنند و حتی اگر به تکدی و سوال و خواهش از دیگران باشد. 📚منبع: (‌‌ اسناد بارفروش؛ از صفوی تا پهلوی ) 🖊گردآورنده: https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3760 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🪙سکه‌های قدیمی نشون میدن ما ایرانی ها از قدیم بینی های قوزدار، کشیده و بزرگی داشتیم. به چشم میراث و موهبت باستانی بهش نگاه کنیم☺️☺️😄 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3761 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•ن والقلم و مایسطرون 📚 📍 ✍خصوصیت بینی ایرانی شامل قوز بینی قابل توجه، نوک بینی پهن، نوک بینی با پوست چرب و ضخیم، طول بینی بلند و معمولا غیر قرینه بودن سوراخ های بینی است که آن ها را از سایر نژادها جدا می کند. دماغ عقابی ایرانی نوعی خاص از انواع مدل های بینیست. 📌پارسها در کنار داشتن دوازده ویژگی نژاد آریایی، این تفاوت ها را با دیگر آریاییان دارند، بینی های عقابی کاملا منحنی و تا حدودی سر پایین جمجمه مزو-براکی سفالیک و بنابراین صورتهایی نه کاملا گرد و نه کشیده چشم هایی ساده تر از مادها (این چشمها گاهی در میان دیگر آلپین ها نیز وجود دارد) رنگ پوستی گندمگون  تا سبزه (در حالت اصلی گندمگون ولی در اثر آفتاب 🧕رنگ مو و چشمان معمولا تیره موهای گاهی صاف و گاهی مجعد در بین پارسها دیده میشود. فرم ابروها در بین پارسها کاملا بهم نزدیک و معمولا به صورت کمانی ملایم میباشد. 💥برخلاف چهره مادها که پیچیدگی خاصی دارد چهره پارسها  همچون یک نقاشی کاملا ساده می باشد. ✨ فرم چشمها شبیه نقاشی دوران  کودکی میباشد که چشمها را به صورت یک بیضی نوک تیز ترسیم میکردند. 💥این سادگی را میتوان در تمام اجزای چهره پارسها مشاهده کرد. ☺️مجموعه سه ویژگی 💥تلاقی همزمان ابروهای کمانی ؛ چشمان ساده و بینی های نوک عقابی از پارسها را از مادها جدا متمایز میکند. 💥چهره های کمی اخمو مصمم پارسها اعتماد به نفس ذاتی آنها را نشان میدهد. 💥فرم چهره پارسی بسیار شبیه شاهان هخامنشیست و با تندیس های جهانشاهان هخامنشی مطابقت دارد. 📌خصوصیات اخلاقی پارسها 💥پارسها موفق شدند توازنی بین قوم گرایی و ملی گرایی داشته و هر دو را حفظ نمایند و بیاموزند که علاوه بر قوم خود به تمام اقوام ایران وابستگی داشته باشند برای همین خونگرم تر و غریب پذیر تر از مادهایی بوده اند که معمولا تمام توجهشان به قوم قبیله خود بوده است. 💥حس مسئولیت پذیری و نظم پذیری پارسها نسبت به مادها قویتر بوده است و همین ویژگی سبب شد که پارسهای ساکن مناطق جنوبی ایران چه در باستان و چه در جهان امروز  در زمینه نظامی گری موفق تر و وفادارتر باشند. 💥پارسها به بهترین وجه درک کرده اند که مفهوم همگرایی و همکاری در جهان مادی چیست و چگونه میتوان به آن رسید برای همین آنها توانستند از تمام امکانات و استعداد یکدیگر استفاده کنند.   💥پارسها توانایی پذیرفتن شرایط موجود را دارا می باشند و به راحتی از زادگاه خود دل کنده و در شهر دیگر زندگی کنند. ⚡️مجموعه این ویژگی ها سبب شد تا پارسها خاور میانه باستان را از آن خود کنند و شاهانی را به تاریخ عرضه کنند که همانند یک کودک مهربان ، همانند یک راهب خداباور و همانند شخصیت های افسانه ای شجاع باشند. ✨شاهان دلرحم پارسی دادگستری و مردم نوازی را برای خاک ایران به ارمغان اوردند و  همین سبب شد تا اقوام مادی و پارتی با رضایت تمام به خدمت آنان در بیایند. 💥این خصوصیات باعث پررنگ تر شدن نقش پارسها در تاریخ ایران شد به طوری که از دید یک غیر ایرانی هر چه که به نام ایران از قبیل زبان و اقوام را با نام پارس. بشناسند. 🖊گرداورنده: https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3761 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
supload-qlbtvixvnyhn-bocsgzpfdeov.mp3
4.63M
🎺تصنیف بادصبا 🎙️ایرج بسطامی 🎻نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد 🎼 🎼 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن والقلم و مایسطرون 📝ابوزیدآباد مرکز بخش کویرات و شهری از توابع این بخش در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان ایران است. ابوزیدآباد (نام محلی: بیزُوُی "Bizovoy") و روستاهای پیرامون آن حسین‌آباد شیبانی، قاسم‌آباد، یزدلان، کاغذی، امین آباد، محمدآباد، ریجن، علی‌آباد، شهریاری و فخره در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان، در جلگه ای هموار در شهرستان آران و بیدگل واقع شده‌است. بخش ابوزید آباد بین ۳۳ درجه و ۵۰ دقیقه تا ۳۳ درجه و ۵۵ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۴۰ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۵۲ دقیقه طول شرقی قرار دارد. حسین‌آباد شیبانی در جنوب شرقی‌ترین قسمت این محدوده واقع شده‌است. ریجن و شهریاری و فخره شمالی‌ترین و امین‌آباد غربی‌ترین مرز این محدوده را تشکیل داده‌اند. نام این منطقه در زبان محلی، بیزُوُی می‌باشد و مردم کاشان و آران و بیدگل و فارسی زبانان تا دلیجان آن را بوزآباد می‌خوانند. 👇👇 📜تاریخچه و نامگذاری آن: (بخش اول) ✍به قلم: ابوزیدآباد از سده های نخست اسلامی و قبل از سکونت شیعیان دوازده امامی محل سکونت زرتشتیان بوده است. بر اساس تذکره شهادت عبدااله در دوره بنی امیه و مستندات دفن ایشان توسط زین الدین در محل فعلی، حکایت از پیشینه سکونت و سرزمینی این دیار تاریخی دارد. 📌«اَبروز» قدیمی ترین نام شناخته شده برای سکونتگاه ابوزیدآباد و بخش کویرات نزد جغرافیدانان اسلامی است. برای نخستین بار ابی القاسم عبیدالله بن عبدالله «ابن خردادبه» (متوفی ۳٠٠ هجری) صاحب کتاب المسالک و الممالک حدود قرن سوم هجری در معرفی منازل اصفهان تا ری، موقعیت فعلی ابوزیدآباد را «ابروز» نامیده است. 📌بر اساس تقسیم بندی ابن رسته در قرن سوم هجری ـ در کتاب الاعلاق النفیسه، منازل جاده اصفهان تا ری و فواصل آنها را بدینگونه برشمرده است: از اصفهان تا برخوار سه فرسخ از بُرخوار تا رباط وز هفت فرسخ از رباط وز تا طرق پنج فرسخ از طرق تا اصفاهه شش فرسخ از اصفاهه تا دکان پنج فرسخ از دکان تا باد پنج فرسخ از باد تا ابروز پنج فرسخ 📌«اَبروز» از نواحی مهم کاشان و یکی از منزلگاه‌های راه اصفهان-ری در سده‌های نخستین دوره اسلامی بوده است. 📌 اثر دیگری که در قرن سوم هجری نام «ابروز» در آن ذکر گردیده، «تاریخ قم» نوشته حسن بن محمّد بن حسن قمی است که در آن از درام و اَبروز به عنوان شق (ناحیه) درام و شق اَبروز یاد کرده است. از آنجا که شق عمده ترین تقسیم بندی کوره (بخش) است، نشان می‌دهد که «اَبروز» فراتر از یک دیه (ده.قریه.روستا.آبادی) به حساب می‌آمده است. 📌همان گونه که در کتاب تاریخ قم آمده است، ابروز نام بخش بوده و نه صرفا نام یک روستا یا آبادی. کما اینکه در تقسیمات کشوری امروزی نیز مرسوم است مجموعه شهر و روستا در قالب بخش شناخته می شود، همچنان که ابوزیدآباد و ۹ روستای پیرامون آن به عنوان «بخش کویرات» نامگذاری شده است. 📚منبع: تاریخ ابروز-انتشارات همگام با هستی- کاشان- ۱۳۹۳ 🖊حسن امجدیان https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3763 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
Homayoun Shajarian _ Havaye Geryeh (UpMusic).mp3
6.97M
🎺تصنیف هوای گریه 🎙️همایون شجریان 🎻نبسته ام به کس دل،، نبسته کس به من دل... 🎼 🎼 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
 🖊 🗓۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ 🎙گفتگو با ، سرپرست گروه مازرونی 📜قصه‌های چوپانی یک فیزیکدان قبل از تولد در بطن مادر، بعد از آن بر شانه‌های مادر و هنگام شیرخوردن در شالیزار با نوای موسیقی مازندرانی خو گرفت. قبل از آن‌که خودش را بشناسد با نغمه‌ها، لالایی‌ها و منظومه‌های بومی مازندران آشنا شده بود. و او را به مسجد کشاند و خیلی زود مداح کوچکی شده بود برای مردم روستا، اما تحصیل، او را از روستا به شهر کشاند. 📌کد خبر: ۱۳۶۹۱۹۰ به گزارش جام جم آنلاین، رضا دیوسالار در رشته فیزیک تحصیل کرد، به‌عنوان کارشناس مخابرات مشغول کار شد. ساکن پایتخت شده بود که دوباره آوا‌ها و نغمه‌های کهن از سرزمین مادری او را فراخواند. دیوسالار به مؤسسه پارپیرار به مدیریت فرهود جلالی رفت. از طریق او با بزرگان و پژوهشگران موسیقی آشنا شد، شاگردی کرد و حالا سرپرستی گروهی را به‌عهده دارد که با نام مازرونی شناخته می‌شود؛ اولین اجرای رسمی این گروه به سال ۱۳۹۴ و صحنه جشنواره موسیقی فجر برمی‌گردد. دیوسالار هم خنیاگر و هم پژوهشگر است، کتابی در زمینه موسیقی غرب مازندران آماده کرده و نغمه‌های ساز «» یا همان نی چوپانی مازندران را در قالب یک برای آیندگان نت‌نویسی کرده و نیز توانسته نمونه‌های بدیع از موسیقی بومی بیافریند. 📌تاکنون چه قطعات تازه‌ای بر اساس موسیقی بومی مازندران خلق کرده‌اید؟ قطعات متعددی بوده، اما یکی از مهم‌ترین آنها، اثری است که برای گرامیداشت سرتیپ علیخان دیوسالار، معروف به سالار فاتح تنظیم کرده‌ام. ایشان علاوه بر این‌که یکی از بزرگان دیوسالار در غرب مازندران و از آزادیخواهان و مبارزان دوره مشروطه بود و در تاریخ منطقه و نیز کشور تأثیر قابل اعتنایی داشت، اهل و نوشتن بوده و از ایشان یک دیوان و چند کتاب به یادگار مانده است. 👈به پاس رشادت‌های این بزرگمرد و همه مردانی که در مقابل اجنبی از این خاک دفاع کرده‌اند، قطعه‌ای تنظیم کرده‌ام که در جشنواره موسیقی فجر سال ۱۳۹۴ اجرا شد. این قطعه قرار است در استودیو ضبط شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. 📌قطعاتی در جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی را به نمایش گذاشتید. چقدر نغمات موسیقی مازندران را می‌شناسید؟ موسیقی اقوام ایرانی و نیز موسیقی مازندران به قدری و رپرتوار‌های سازی و آوازی جذاب و زیبا دارد که من فقط بخش کوچکی از آن را آموخته‌ام و حتی برخی رپرتوار‌های دشوارتر شاید در طول زمان به نسل‌های بعد آموخته نشده و فراموش شده‌اند. آنچه امروز من از موسیقی مازندران می‌دانم، امانتی در دست من است که می‌کوشم از آن مراقبت کنم و به آیندگان هدیه دهم. من با لالایی‌های مادر و عاشقانه‌های پدر موسیقی را شناختم. با آوای کار و موسیقی بزرگ شدم و حتی وقتی از موسیقی دور شدم، این نغمه‌ها دست از سرم برنداشتند. از یک سو، خودم عاشقانه این موسیقی را دوست داشتم و از دیگر سو، بومی مازندران داشت کمرنگ می‌شد. این شد که در تهران به مؤسسه فرهنگی پارپیرار مراجعه کردم آقای فرهود جلالی چراغ هدایت شد و من از طریق ایشان توانستم از محضر استادانی، چون زنده‌یاد حسینعلی طیبی، ابوالحسن خوشرو، استاد محمدرضا اسحاقی، محمدعلی حدادیان و بسیاری دیگر بهره بگیرم. تا به خودم آمدم، دیدم در گروهی تحت سرپرستی استاد جلالی نغمه‌سرایی می‌کنم و زیر نظر ایشان گروه مازرون آغاز به کار کرده است. http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3188 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
«؛ نی چوپانی مازندران» چگونه کتابی است؟ در این رپرتوار‌های ساز للوا را دسته‌بندی و نت‌نویسی کردم. در واقع این کتاب آموزشی است و نسل جدید در کنار تعلیم سینه به سینه، می‌تواند به صورت علمی با برخی واژه‌های علمی مازندران آشنا شوند. 📌موسیقی مازندران از چه تشکیل شده است؟ تعداد زیادی رپرتوار داریم مثل ، ، همدم‌جان. بخش دیگر رپوتوار‌های سازی است از جمله للوا، دوتار، سرنا که معمولا در شادمانه‌ها و کشتی لوچوی غرب مازندران نواخته می‌شدند و البته از سرنای زنده‌یاد شاهرخ کرمانی هم باید یاد کرد که در ملودی سالار فاتح از آن استفاده کردم. در زیرمجموعه این رپرتوارها، قطعات متعددی وجود دارد مثل طالب و زهره، آیین آفتاب‌خواهی که برخلاف دعای باران در شهر‌های کویری ایران است و من در تطبیق با موسیقی دستگاهی در مایه سه‌گاه آن را تنظیم کرده‌ام و آماده ضبط است. 📌کارکرد آن‌ها چه بوده است؟ رپرتوار‌های دوتار معمولا به ساربانی و روایت زندگی روستایی اختصاص داشته است. سرنا ساز شادمانه‌ها بوده و در عروسی‌ها و کشتی پهلوانی نواخته می‌شده است. للوا بخش زیادی از رپرتوار‌های موسیقی مازنی را شامل می‌شود. این ساز روایت زندگی روستاییان مازندران در دشت و کوه بوده و رابطه آن‌ها با طبیعت را روایت می‌کند. به‌عنوان‌نمونه خنیاگر و نوازنده للوا در دوره باستان از پرواز پرنده الهام گرفته و یک رپرتوارسازی خلق کرده که سینه‌به‌سینه منتقل شده و به ما رسیده است. بسیاری از این رپرتوار‌ها را زنده‌یاد محمدحسین طیبی دسته‌بندی کرده است. قطعه دیگری مانند «کمرسری» یا «تریکه‌سری» یا قطعه «مش‌حال» یا «میش‌حال» از قطعات مربوط به چرای دام است. 👈للوا، گاهی در عروسی‌ها، شادمانه‌ها و سوگینه‌های مذهبی نیز نواخته می‌شود. در آغاز، سوگ سیاوش را داشتیم و بعد‌ها که مردم ایران به دین اسلام گرویدند رپرتوار‌های مذهبی و سوگ ائمه نیز برای ساز للوا خلق شد. عباس‌خوانی، شهادت‌خوانی و قطعاتی برای تعزیه را داریم و بسیاری قطعات دیگر که هرکدام می‌توانند موضوع یک باشند. 📌چرا باید موسیقی نواحی را بشنویم؟ شاید کارشناسان و موسیقی‌شناس‌ها باید به این سوال پاسخ بدهند. برای من که در روستا متولد شدم، کشاورزی کردم، دامپروری کردم و بعد وارد دانشگاه شدم، موسیقی یعنی هویت. خمیرمایه من همان زندگی روستایی و موسیقی مازندرانی است. پیشرفت فناوری همه را غافلگیر کرده، اما ما هنوز وابسته به طبیعت هستیم. شیر را از گاو می‌گیریم و از طبیعت لذت می‌بریم. هنوز روستا‌ها وجود دارند و تا زمانی که روستا هست موسیقی بومی باید باشد. شاید امروز بچه‌های زیادی باشند که حتی گاو را از نزدیک ندیده باشند، اما دلیل نمی‌شود ما موسیقی ملی و میرات ناملموس خودمان را نادیده بگیریم. حفظ این موسیقی، ثبت گنجینه‌هاست و من معتقدم وظیفه ماست که این گنجینه را به شنونده امروزی که زندگی و موسیقی روستایی را در رسانه می‌بیند، به شیوه نوین ارائه کنیم. منظورم استفاده از گیتار و ساز‌های الکترونیک نیست. باید با همان ساز‌ها و کسب دانش ترکیب آن‌ها به موسیقی و هارمونی جذاب برای مخاطب امروز برسیم. می‌توان در همین بستر نوآوری داشت و مخاطب امروز را هم شاد و راضی نگاه‌داشت. 🖊 - گروه فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم  http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3188 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─