eitaa logo
مرکز تخصصی احیاء امر
1.1هزار دنبال‌کننده
393 عکس
49 ویدیو
7 فایل
تا رسیدن به سبک زندگی حسینی اندیشکده مطالعات حسینی روضه خانگی | طرح سدره @sedreh_com فصلنامه مطالعات آیینی «ع» @ainmag_ir محصولات آیینی لواء @lewaa_ir همایش علمی هیأت @heyat_conf 👤 پشتیبانی @ehyadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر مراح‍ل را پذیرفته باشیم باید تلاش کنیم تا ، نماد هر چهار سفر از *اسفار اربعه سلوک عاشورایی* باشند. ما بیشتر عادت کرده‌ایم که هیئت، بزمی برای نوشیدن از باشد و بعد از این، دو سفر اول از اسفار اربعه حسینی، کارمان با هیئت تمام می‌شود. البتّه سفر *سوم* و *چهارم* سلوک عاشورایی، محدود به مجلس عزای حسین ع نیست و ادامه این سلوک عاشورایی در بیرون از مجالس عزا جریان می‌یابد، امّا چه خوب است و بلکه لازم است تا *هیئات* ، برای ادامه این مسیر نیز *برنامه و تدبیری* داشته باشند. *در سلوک ، هیچ‌چیز به‌اندازه مسیر را برای سالک هموار نمی‌کند.* ❗️سالک وقتی خسته می‌شود، این رفیق سلوکی اوست که او را کمک خواهد کرد. ❗️سالک وقتی در معرض پرتگاه‌ها قرار می‌گیرد، این رفیق سلوکی اوست که دستش را می‌گیرد. ❗️سالک وقتی در برابر مانعی قرار می‌گیرد که زورش به آن نمی‌رسد، این رفیقان سلوکی او هستند که با هم آن مانع را از پیش رو برمی‌دارند. ✅ *پیمودن سفر سوم و چهارم از اسفار اربعه حسینی به‌تنهایی ممکن نیست* و اگر سالک روضه‌ها، رفیق همراهی می‌خواهد چه کسی بهتر از های او؟ * همان‌هایی که با هم و در یک مجلس سفر اول و دوم را پیموده‌اند. * همان‌هایی که با هم، مجلس حسین ع را گرم کرده‌اند. چرا حالا با هم، زندگی خود را با نور حسین ع گرم نکنند؟! ما در روضه‌ها، را حس می‌کنیم امّا حالا که یک پدر داریم، چرا حق برادری میان خود را ادا نمی‌کنیم؟! مجلس که تمام می‌شود این برادران حقیقی هرکدام به‌سویی می‌روند و آن نیروی عجیب تولید شده در مجلس حسین ع، متشتّت و پراکنده می‌شود. *اینجاست که هیئات، باید جلوی تشتّت و از دست رفتن این نیروی عظیم الهی را با تدبیر و تلاش خود بگیرند.* همچون رودخانه‌ای که بر آن سدّی می‌زنند و پشت سدّ، هزاران زمین بایر آباد می‌شود؛ اگر تنها بخشی از ظرفیت تولید شده در مجلس حسین ع به طور جمعی مدیریت شود، *کارهای نشدنی فراوانی شدنی می‌شود.* ✅ اولین این کارها *آباد کردن* و *رفع گرفتاری* از زندگی همین هم‌هیئتی‌هایی است که به مقام برادری با یکدیگر رسیده‌اند. ۱۴۴۳ 📚 ۱۸۹ ✳️ @heyatiha7
** ❗️مگر آن‌ها که به بهانه منافع دنیوی از گذشتند به منفعتی رسیدند؟! ❗️مگر عمر سعد به منفعت گندم ری رسید؟! ❗️مگر بعد از حسین علیه‌السّلام کوفیان روی خوش دنیا را هم دیدند؟! *کربلا* نه تنها *اوج ارزش‌مداری تشیّع* که *اوج عقلانیت تشیّع* نیز هست و اگر عده‌ای در روز واقعه، این را نفمهیدند، بعدها بارها تجربه کردند که با حکومت یزدیان هیچ‌گاه رنگ *عدالت و منفعت مادّی* را هم نخواهند دید. خدای حسین ع عجله‌ای ندارد و کسی از حکومت او راه فراری ندارد. او می‌گذارد *گردونه فلک* آن‌قدر بچرخد تا در هزار هزار تجربه تاریخی بشریت بالاخره به این دست یابد که جز بر محور راهی برای وصول به منافع دنیوی پایدار و عادلانه وجود ندارد. اینک در *آخرالزمان* این حقیقت *مجال ظهور تاریخی* خود را بیش از هر زمان دیگر یافته است و برخلاف دولت‌های دست‌نشانده، این *حقیقت* را با *پوست و گوشت* خود لمس کرده‌اند. ۱۴۴۳ 📚 ۱۸۲ ✳️ @heyatiha72
مسلم‌بن‌عقیل نه معصوم بود و نه با امامش حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام قابل مقایسه! امّا امروز همه می‌دانند که بیعت با او، بیعت با بود و خذلان و تنها گذاشتن او نیز، خذلان و تنها گذاردن حسین ع بود. مسلم‌بن‌عقیل یک استثناء نیست، بلکه در سراسر تاریخ تشیّع هر عالم وارسته و زمانه‌شناسی که مجری اوامر دین بوده، به حکم عقل و نقل، وارث انبیاء و امامان است و همین حکم را دارد. از شیخ مفید و سید مرتضی تا محقق کَرَکی و علامه مجلسی تا میرزای قمی و میرزای شیرازی و تا امام خمینی رحمة‌الله‌علیه و آیت‌الله خامنه‌ای مدظلّه، همگی مسلم‌بن‌عقیل حسینِ زمانه‌اند. هرکس آن‌ها را تنها گذاشته باشد، حسین ع را تنها گذاشته است و هرکس آن‌ها را یاری کرده باشد، حسین ع را یاری کرده است. این‌چنین ، تنها برای عصر ما نیست بلکه از همان زمان که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام ، مالک اشتر را به مصر و حسین ع ، مسلم‌بن‌عقیل را به کوفه فرستاد ماجرا، ماجرای ولایت فقیه بوده است. ۱۴۴۳ 📚 ۱۷۹ ✳️ @heyatiha72
*پیشنهاد ویژه* 🔰 دو کتاب « ** » و « ** علیه‌السلام» از مجموعه کتاب‌های هیئتی هسته احیای امر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به مناسبت ایام اربعین حسینی با تخفیف ویژه عرضه می‌شود: 📚1. قدم عاشقی: حرکت کاروانی اربعین؛ امتداد عاشورا تا ظهور بیانات و تحقیق 📚2. هم‌سفر حسین علیه‌السلام: تحلیلی نو از سلوک عاشواریی عزاداران حسینی در چهار سفر عرفانی به قلم و تحقیق قیمت 2جلد کتاب با تخفیف ویژه و ارسال رایگان به سراسر کشور 👈 64000 تومان https://rushda.ir/?p=8595 ✳️ @heyatiha72
*عزاداری بدون اربعین ناقص است* جاری کردن جریان و به فعلیت رساندن ظرفیت های آن، امروزه به وسیله *مجالس عزای حسینی* که در اطراف و اکناف کل عالم در حال برگزاری است، در حال محقق شدن است. اما.... جریان ، مأموریت متفاوت و البته مکملی را دنبال می‌کند که جهانی کردن جریان عاشورا و تکمیل مأموریت آن است و *اگر این ظرفیت مورد استفاده قرار نگیرد، جریان عاشورا ناقص و ابتر می‌ماند.* به تعبیر دیگر، ، حادثۀ را حفظ ‌می‌کنند و جریان ، این حادثه را گسترش ‌می‌دهد و موجب بیداری دل‌های جهانیان می‌شود. در جریان اربعین، *«حرکت»* صورت می‌گیرد که این مرتبۀ بالاتری از تحقق عاشوراست که در مجالس عزاداری دنبال می‌شود. *یعنی مجالس عاشورایی در پیاده‌روی اربعین به فعلیت بالاتر خود نزدیک می‌شوند و نصرت امام و پیام‌رسانی و تبلیغ، توأمان محقق می‌گردد.* *جریان اربعین برخلاف عزاداری‌ها که سبقه محلی و منطقه‌ای دارد، جریانی یک‌پارچه و جهانی است که کثرت عزاداری‌‌‌ها به وحدت عزای جهانی و مرتبط با عالم انسانی بدل می‌شود.* لذا مأموریت و ، مکمل یکدیگر بوده و بسیار زیرکانه و دقیق برنامه‌ریزی شده است. هرکدام کارایی خاصی دارند و عزاداری های بدون وجود جریان عظیم اربعین، کامل نمی‌شود و *اثر نهایی خود را ندارد.* 📚 ۹۴_۹۵ ✳️@heyatiha72
شب‌های جمعه حتماً تابه‌حال طعم متفاوت زیارت برخی از معصومین علیهم‌السّلام را چشیده‌اید و می‌فهمید که طعم زیارت امام رضا علیه‌السّلام در مشهد با طعم زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در نجف و *طعم زیارت اباعبدالله علیه‌السّلام* در کربلا فرق می‌کند. هرکدام از این زیارت‌ها رنگ و بویی دارد و شاید رنگ و بوی زیارت حضرت سیدالشّهدا علیه‌السّلام، رنگ *چشیدن مقام فناء* را داشته باشد. از آداب زیارت این است که ابتدا استراحت نمایی و سپس غسل کنی و بعد با لباسی معطر و پاکیزه، با طمأنینه به بارگاه امام معصوم علیه‌السّلام وارد شوی؛ امّا در زیارت اباعبدالله علیه‌السّلام ادب، چیز دیگری است. آن‌جا، *ادب فنای مقرّبان* است. آن‌جا باید همان‌طور خاک‌آلوده و خسته و سراسیمه، خود را به درگاهش رسانی و به‌جای عرض ادب، عرض جان نمایی! وقتی‌که در دیدار نخست به یاد مصائبش، تمام جانت آتش گرفت، آرزو کنی که ای کاش تو نیز در معرکه بودی تا جانت را فدایش می‌کردی! و آن‌گاه از این‌که آن‌جا نبودی تا جانت را فدایش کنی، بُغضی گلویت را می‌فشرد و نمی‌دانی چگونه رهایش کنی هر قدر هم که می‌گریی این بغض رهایت نمی‌کند. شاید اگر جانت به درآید، این بغض فروخفته هم مجال رهایی یابد. 📚 ۸۱ ✳️@heyatiha72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🎶 نواهنگ قسمت اول: «همراهی با حسین علیه‌السلام» 🚩 🏴 برگرفته از صفحه ۱۲۰ ▪️▪️▪️ ✳️ @heyatiha72
*یزیدیان زمان* و اقامه عزای نیازی به پیوست سیاسی ندارد، *بلکه سیاست در ظاهر و باطن آن موج می‌زند.* این ندای هر عاشورایی در است که من تا روز قیامت *با هرکس که با شما در سلم و سلامت است، در سلم و سلامت هستم و با هرکس که با شما سر جنگ دارد، در جنگم.* با این حساب آیا می‌شود کسی خودش را اهل بداند، امّا نسبت به حسینیان زمان و یزدیان زمان بی‌تفاوت باشد؟! 📚 ۱۸۱ ✳️@heyatiha72
خودت را به کاروان برسان از مطالعه حوادث ، این مطلب به دست می‌آید که این جریان یک «حرکت کاروانی» است که بر اساس الگوی کامل جمعی به پیش می‌رود. طراحی حرکت از ابتدا به صورت یک کاروان است. در این کاروان، مردان، زنان و کودکان، همه با هم در یک مسیر حرکت ‌می‌کنند. ثمرۀ این طراحی کاروانی آن است که اگر کسی بخواهد با جریان اباعبدالله الحسین‌ ع ارتباط برقرار کند، ارتباط او، ارتباط با یک کاروان و ارتباط با یک جمع خانوادگی خواهد بود که این جمع، مبتنی بر نظام اصیل خانواده با تمام اشکال خانوادگی اعم از پدر، مادر، همسر، فرزندان، عمو، دایی و... شکل گرفته است. اساسا محب و زائر باید ارتباط خودش را با این حرکت به صورت طراحی کند و با خانواده اش ، خود را به این جریان برساند. با این نگاه، هرکس می‌تواند به اقتضای خودش، الگوی خود را در این کاروان بیابد و حرکتش را با او آغاز نموده و را همراهی کند. گویی خانواده او نیز به می پیوندد و این مسأله به زیباترین صورت در جریان پیاده روی اربعین طراحی و نمود یافته است که نشان از همراستایی این جریان با جریان اصیل عاشورادارد. 📚 ۱۰۲_۱۰۳ ✳️ @heyatiha72
انقلابی ماندن اگر مضمون توصیه‌های رهبری در یک کلام این است که باید بمانیم، این روحیه انقلابی از پای مجالس حسینی در رگ‌های جامعه جاری می‌شود و نمی‌گذارد تا گذر ایام و هزاران نواقص گذشته و موانع پیش رو، ما را از ادامه مسیر باز دارد. 📚 ۱۷۷ ✳️ @heyatiha72