eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
56.2هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
959 ویدیو
33 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 شعرهای فاطمه سلام‌الله‌علیها ۲ بارها رنج‌ها را شمرده‌ام اما رنج تو را، فقط پس از تولد تمامی وارثان زمین، می‌توان شمرد رنج تو، رنج تمامی آنهایی است که بایست در گلواره‌های بلا، پخته می‌شدند، اما در شعله‌های حسادت سوختند. و اگر مرهم تو نبود این سوختن را به ساختن برساند، نمیدانم بر ما چه می‌گذشت. من را که رنج حقیری، به زمین می‌دوخت و شادی احمقی، به آسمان می‌کشید، تو در دامنی پروریدی، که حلم و هدایت را پرورید و فریاد روشن و پیام تهاجم را. و چه غم، ماتم‌زده‌ای را که در این دامان جایی دارد. و از این دست جامی می‌گیرد. این زورق، و آن قرار، نه ماتم‌زده، که ماتم را آرام می‌کند. این روح عظیم، نه، مرده که سنگ را می‌جوشاند، از چشمه سار دست‌های مهربان تو، مرگ هم آب زندگی می‌نوشد. ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
🌄 | 🔰 کار به موقع ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
📜 |🔰 کار به موقع 🔸به ‏خاطر شتاب زياد و يا علاقه به كارى، نمى ‏توان از برنامه‏ ريزى چشم پوشيد و نمى‏ توان از نيازها و موانع كار، صورت نگرفت. 🔸 آن‏جا كه بدون تقدير و ارزيابى قدم بر مى دارى، ناچار با كمبودها و كسرى ‏ها و با نيازها و مقدمات كار و يا با موانع و مشكلات، برخورد مى ‏نمايى و با اين هدايت و با اين برخوردها، كه ضعف برنامه‏ ريزى و تقدير تو را مشخص مى ‏كنند، نمى‏ توان لجاجت كرد و به كار سابق ادامه داد؛ كه كار پيشرفتى نخواهد داشت و يا با سلامت و درستى به سامان نخواهد رسيد و به ماست مالى و خراب‏كارى خواهد انجاميد. 🔸كسى كه شتاب دارد و يا علاقه به نتيجه دارد، به همين دليل، بايد همه‏ ى نيازها و همه‏ ى موانع و مشكلات را بررسى نمايد؛ چون كارى كه در جاى خود به سادگى و در زمان كم انجام مى‏ شود، در ميان راه و در كوير مرگ، با سختى و با مشقت و چه بسا با مرگ و گرفتارى هم سامان نيابد. 🔸آن مقدار وقتى را كه براى سامان دادن و يا تأمين نيازها و مقدمات مى‏ گذارى، مى ‏توانى آن را از ساعت كار حساب كنى. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۸۴ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
📜 |🔰رنج آدم، گاهى رنج‏ هايى را مى‏بيند ولى همين رنج ‏ها حامل عنايت و محبت خدا هستند؛ براى انصراف من، توجه دادن به من، شستشو كردن من است! تعبيرى است در دعا: «الهى ترحم من تشاء بما تشاء كيف تشاء»؛وقتى مى‏ خواهى به كسى محبت كنى، آن طور كه خودت مى ‏خواهى و با آن چه كه مى‏ خواهى با او مهربانى مى‏ كنى؛ حتى با رنج‏ ها و زمين زدن ‏ها. دوستان انسان، سلام نكرده‏ اند؛ بر سرش هم زده‏ اند، فحش هم داده‏ اند، كتك خورده، تحقير شده، نزديكترين كسان او هم، به او توجه نكرده ‏اند، اين‏ها عين رحمت اوست. وقتى ظرف تو مى ‏افتد و مى ‏شكند، يك وقت مى‏ گويى: ديدى شكست؟! يا اينكه مى‏گويى: ديدى! شكستنى بود؟! اين نگاه دوم است كه تو را به رحمت حق، گره مى ‏زند و مست و مدهوشت مى‏ كند. با اين نگاه و درك مستمر از عنايت‏ هاى حق، مگر تو مى ‏توانى ضعف اعصاب بگيرى؟! ديگران هر چه مى‏ خواهند اذيت كنند؛ ولى تو بهره‏ مند مى ‏شوى و قبل از بلاء، عافيت را يافته ‏اى و قبل از ضلال و سردرگمى، به رشد رسيده‏ ای. اين‏ها رحمت حق است كه ظهور و بروز دارد و اين مهربانى و انس اوست كه تو را رها نمى‏ كند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۸ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
🌄 | 🔰 ما مكتبى را مى‏ خواهيم كه بالاتر از تكامل بهره بياورد و راه هم نشان بدهد و به تلقين و رياضت و شعار اكتفا نكند. ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
📜 |🔰 ما مكتبى را مى‏ خواهيم كه بالاتر از تكامل بهره بياورد و راه هم نشان بدهد و به تلقين و رياضت و شعار اكتفا نكند. 🔸استعدادهاى تكامل يافته، تازه، راه و جهت مى ‏خواهند ... راهى نه به بن‏ بست نشسته و جهتى نه پست ‏تر و يا برابر، بل برتر و عالى ‏تر. 🔸ما مكتبى را مى‏ خواهيم كه انسان را زياد كند، نه فقط علم و عقل و ثروت و ... او را؛ انسان را زياد كند تا او بتواند به استعدادهاى تكامل يافته‏ اش جهت بدهد و آن‏ها را رهبرى كند؛ كه زياد شدن انسان و رشد انسان؛ يعنى همين جهت دادن به خويشتن و رهبرى كردن خويش. 🔸و همين است كه بلال‏ ها و ابوذرهاى تاريخ، با درك اين ملاك‏ ها و رسيدن به اين آرمان‏ ها زندگى و مرگ و جامعه و حكومت خويش را نقد مى‏ زدند و حتى به عدالت و فتوحات و غنايم عمر هم قانع نمى ‏شدند، كه عمر هدف عظيم حكومتى اسلام را تا سر حد رفاه و استعمار و فتوحات، تنزل داده و آن را مسخ كرده بود؛ و جامعه ‏ى انسانى را در حد يك دامپرورى بزرگ و مرفه درآورده بود. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۷ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
📜 |🔰 ابوذر یا ابوجهل؟! 🔲 مهم نيست كه دشمن چه مى ‏كند و مهم نيست كه چه موقعيتى پيش خواهد آمد. 🔲 بلکه اين نكته اهميت دارد كه تو چه بايد بكنى و در هر موقعيت چگونه موضع بگيرى. 🔲 اين مهم نيست كه دشمن چه مهره ‏اى را بر سر كار مى ‏گذارد، مذهبى و يا بى ‏مذهب را، بى ‏ريش يا با ريش ‏را، كه تو بايد بدانى در برابر هر طرح احتمالى او، چه برنامه ‏ى قطعى را دنبال كنى و چگونه موضع بگيرى. 🔲 بر فرض تو در موقعيت صفر و زير صفر قرار گرفتى و به طور كلى نيروهايت را از دست دادى چه بايد بكنى؟ 🔲 مأيوس بشوى؟ ناله سر بدهى و از حركت تُوبه كنى و شكست را دليل بى ‏كارى و بى ‏عارى بگيرى؟ 🔲 يا اين كه از شكست درس بياموزى و نقطه ‏هاى ضعف را از امروز كنترل كنى و راه نفوذ را از امروز ببندى و دوباره به طرح دعوت و صف و جبهه ‏بندى و قتال و درگيرى روى بياورى؟كه اين تكليف مستمرّ توست! 🔲 تو نمى ‏توانى يك لحظه آرام بمانى و نمى ‏توانى تكليف ‏ها را زير پا بگذارى و شكست، دليل پذيرفتن آن نيست. 🔲 در واقع كسى شكست خورده كه شكست را پذيرفته و يا اين كه فقط پيروزى عادى را هدف گرفته است. 🔲 اما كسى كه شكست را نپذيرفته و از آن درس گرفته و هدفش اين‏ نيست كه آدم ‏ها او را بپذيرند و با او باشند كه مى ‏خواهد آن‏ها امكان انتخاب را داشته باشند و در برابر دعوت باطل، دعوت حق را هم بشنوند و آخر ابوذر و يا ابوجهل شوند و از قوّه به فعليّت برسند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۵۷ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
📜 |🔰 بالاترین عیب 📍اساس در معاشرت ها بر این است که روی کسی سرمایه ‏گذاری کنیم که حرکت می ‏کند. 📍اگر بنا باشد رفیقی انتخاب کنم، کسی را انتخاب می ‏کنم که اگر صد عیب داشته، ولی عیبش را کم کرده است، نه آن آقایی که از بیست سال پیش با او آشنا بودم و یک عیب داشته و هنوز همان یک عیب را دارد! این شخص، لیاقت رفاقت را ندارد؛ لیاقت آدمی که صد عیب داشته و به بیست عیب رسانده، برای دوستی بیشتر است! 📍این بی توجهی ماست که در قضاوت ها به فسق و فجورهای سطحی نگاه می کنیم؛ ولی به رشد طرف نگاه نمی کنیم. 📍ما تا زخمی ببینیم، رهایش می کنیم؛ ولی مگر می ‏شود رها کرد؟ مگر ما بهشتیم که خوبها را جمع کنیم؟! مگر ما قیامتیم که امتیاز فرقان ایجاد کنیم؟! 📍به ما تکلیف کردند که برخورد کنیم و قطعاً برخوردمان باید با معایب، ابتلاها و کسری ها باشد. 📍پس باید بررسی کنیم که این جمع یا شخص، چند عیب داشته و چند تا از آنها را کم کرده است؟ کسی که یک عیب داشته و پس از ده سال هنوز هم همان عیب را دارد، می توان گفت چون فقط یک عیب دارد، خیلی خوب است؟! 📍 بالاترین عیب همین است که او سازندگی ندارد و به فکر تولید نیست؛ به این فکر نیست که باری بردارد. 📍جمعی که برای خانواده ‏هایش، برای بچه ‏هایش، برای معاشرت ‏هایش، برای خستگی ‏هایش، برای مریض ‏هایش، برای ناراحتی ‏هایش برنامه ‏ریزی کند، جمع مرده ای نیست، جمع مقاومی است، جمعی مولد و دارای بار است! ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۹۱ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
🏞 | 🔰 آزادی از آزادی ❛❛ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 |🔰آزادی از آزادی 🔹 عرفانى كه زاينده ‏ى تنوع طلبى و وابسته به دوره ‏هاى بحران و دردها و رنج ‏هاست، عرفانى است كه دستاويز قدرت ‏ها مى ‏شود و نردبان دزد. 🔹اين عرفان خود قتلگاه استعدادهاى عظيم انسان است؛ چون انسان را در خويش نگه مى ‏دارد و به اين گونه بالش را مى ‏بندد. كشش انسان مهاجرِ از بيرون و محبوس در خويش، تنها به عشق و آزادى نيست، بل به عشقى است سازنده و آزاديى است، حتى از خود آزادى. 🔹اين عشق و آزادى و اين ايمان و زهد، مى ‏شود همان توحيد، كه توحيد يكتا پرستى است. پرستش، عشق است و يكتايى، زهد و آزادى از غير حق. با اين تحليل، رابطه ‏ى عرفان و مذهب و يا به تعبير ديگر تصوف و عرفان مذهبى، روشن شد. 🔹اين مذهب است كه انسان را پس از آزادى، به آزادى از آزادى مى ‏رساند و به او شكل مى ‏دهد. و اين شكل دادن مسخ انسان نيست، كه‏ انتخاب اوست. و اين شكل تحميل نيست كه تعليم است. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۰۹ #⃣ 👤: @ad_Einsad
🌄 | 🔰 انسان، موجودى است كه از سطح غريزه ‏ها بالا آمده در حد وظيفه و انتخاب زندگى مى ‏كند. ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
📜 |🔰انسان، موجودى است كه از سطح غريزه ‏ها بالا آمده در حد وظيفه و انتخاب زندگى مى ‏كند. 🔹مرادم از تربيت، از آهن ماشين ساختن است و از بشر آدم آفريدن! مرادم از انسان، موجود اجتماعى ابزار ساز و يا حيوان ناطق و انتخاب كننده و آزاد و خلاق نيست كه اين همه تعريف بشر است. اين استعدادها و غرايز فردى و اجتماعى و عالى، توضيح آدم نيست. 🔹آدم كسى است كه بر تمام استعدادهايش حكومت دارد و رهبرى دارد و به آن‏ها جهت مى ‏دهد. مرادم از تربيت، تربيت بدنى و تربيت قومى و قبيله ‏اى نيست. 🔹مرادم اين است كه استعدادهاى بشر تا حد انسانى رشد كند. مرادم از انسان، موجودى است كه از سطح غريزه ‏ها بالا آمده در حد وظيفه و انتخاب زندگى مى ‏كند. 🔹خوراك او، پوشاك او، دوستى او، نشستن و برخاستن و حركت او، از هوس ‏ها، از غريزه الهام نمی گیرند. و هيچ چيز در وسعت روح او موجى ايجاد نمى ‏كند و جز وظيفه آن هم وظيفه ‏اى از خداى او در او حركتى نمى ‏آفريند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۳۵ #⃣ 👤: @ad_einsad
📜 |🔰 اسیرِ خود 🪢انسان مى ‏تواند حتى با شنيدن صداى خدا و حضور بهشت و جهنم، حتى به ‏خاطر يك كبر و يا يك حرص يا يك بخل، يا يك حسد، از راه باز بماند و رجيم‏ شود. 🪢ظلم و علو، مى ‏تواند مانع تأثير يقين و شهود انسان باشد و مى ‏تواند طمع و گندم رى، او را كور كند و ترازوى او را خراب نمايد. 🪢اسارت ‏هاى ما گسترده و مشهود است! 🪢 به ‏خاطر هوس بچه ‏ها از تكليف، چشم مى ‏پوشيم. به ‏خاطر دست‏يابى به توپ و گل، حدود را زير پامى ‏گذاريم و حريف را ناجوانمردانه مى ‏اندازيم؛ به ‏خاطر هيچ مى ‏گذريم و با توهم ‏ها حقايق را رها مى ‏كنيم. 🪢آن‏جاكه ميزان را به ‏دست مى ‏آوريم و فرصت ترازودارى پيدا مى ‏كنيم، ضعف در محاسبه و جهل به قدرها و اندازه ‏ها، بهشت و جهنم ما را در موارد محدودى نشان ‏مى ‏دهد و در تمامى موارد سنجش نمى ‏كند. 🪢آن‏جاكه مى ‏سنجد و نشان ‏مى ‏دهد باز كفر و كبر و غرور و طمع و هزار مانع مى ‏تواند ما را به جحد و عناد و كفر و چشم ‏پوشى وادار سازد و رجيم نمايد. 🪢 آن‏جاكه عبوديّت شكل مى ‏گيرد، باز اين خطر هست كه بازگرديم و در مصاف دشمنِ بيدار به غفلت روى آوريم و لباس جنگ را فراموش كنيم، كه طبيعى است مورد تهاجم قراربگيريم و در خانه ‏ى خودمان به اسارت درآييم و در سرزمين خودمان شكست بخوريم. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۲۷۴ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 |🔰بزرگترین هدیه 🌹كسانى كه شوق شهادت داشتند و عشق به مرگ، همين ‏ها بودند كه فريادها را شنيده بودند و مى ‏ديدند كه اگر خود را بدست نياورند، به زير آوار مى ‏روند و يا روى آب مى ‏مانند. 🌹هنگامى كه اين ديد با همان حب به نفس و ترس از مرگ همراه مى ‏شود، عشق به نفس اثر عوض مى ‏كند. 🌹اين تركيب جديد است كه همان بدى ‏ها را تبديل‏ مى ‏كند و سربازهاى نفس را به اطاعت تو وامى ‏دارد و اين قلعه را از درون فتح مى ‏كند. 🌹تو در اين مبارزه نه با تلقين و تحميل، كه با فكر و ذكر با اين شناخت ‏ها و يادآورى ‏ها و با مقايسه ‏ها به تكبير و توحيد مى ‏رسى و آنگاه كه درگيرى پيچيده ‏تر شد، نوبت بلاء و ضربه مى ‏رسد. 🌹و اين ضربه ‏ها، براى تويى كه تولد يافته ‏اى و تويى كه از مركبت جدا شده ‏اى، بزرگترين نعمت و بزرگترين هديه است. 🌹 اين بلاء را از بالا مى ‏فرستند. تو نمى ‏توانى خودت را خوب جراحى كنى، از بالا، دست روى نقطه ‏ى درد مى ‏گذارند و چنان فشار مى ‏دهند كه در دمل، چركى نماند. 🌹اين بازى ‏ها كه ما خودمان درمى ‏آوريم، در واقع نمايشى است كه مى ‏خواهيم خلقى بودنمان را توى چشم ‏ها بريزيم. 🌹آن بلايى كه از بالا مى ‏فرستند و آن لقمه ‏اى را كه از آنجا برايت مى ‏گيرند، درست به اندازه ‏ى گلويت است‏! ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۰۸ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
🏞 | 🔰 فقط با یک اشاره ❛❛ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
📜 |🔰 فقط با یک اشاره 🔸️اين حيوان است كه به خاطر غريزه ‏ها و با پاى غريزه ‏ها زندگى مى‏كند و راه مى ‏رود. اما انسان بايد از اين سطح بالاتر بيايد و از تضادى كه در نهاد اوست مدد بگيرد و حركت كند، آن هم حركتى نه به سوى آنچه در حد او و پايين ‏تر از اوست. 🔸️حركت به سوى وجودى برتر و بالاتر و بى ‏نياز و بى ‏مانند و نامحدود. و ديگر اين انسانِ از بند رهيده و به وسعت رسيده، اين انسان دريا دل، با قطره‏اى طوفان نمى ‏گيرد و با جلوه ‏اى و هوسى موج بر نمى ‏دارد. 🔸️اين ما هستيم كه با حرفى شاد مى ‏شويم و از حرفى مى ‏رنجيم، با صنارى قالب تهى مى ‏كنيم و اين ما هستيم كه هوس ‏هاى ما و هوس ‏هاى خلق در ما حركت ايجاد مى ‏كند و اين ما هستيم كه دنيا چشممان را پرمى ‏كند و دگرگونمان مى ‏سازد. اما آن‏ها كه از اسارت‏ها رهيده‏اند و به عشق حق رسيده ‏اند و در حد وظيفه زندگى مى ‏كنند، جز با امر او، جز با حكم او، جز با اشاره ‏ى او به راهى نمى ‏روند و با يك اشاره ‏اش با سر مى ‏روند. 🔸️ آن‏ها كه دريا دل شده ‏اند، ديگر اين قطره ‏ها حتى اين رودها در آن‏ها سرشارى و لبريزى نمى ‏آورد، كه رودها از دريا برخاسته ‏اند و به دريا پيوسته ‏اند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۳۶ #⃣ 👤: @ad_einsad
🌄 | 🔰 سرداران فاتح قلعه ها را از درون فتح می‌کردند... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
📜 |🔰سرداران فاتح، قلعه‌ ها را از درون فتح می‌کردند... ▪️كسانى كه قدر خود را نمى‏ شناسند و ابعاد ظلم را نمى ‏فهمند و مغرور و فريب خورده‏ ى نان و پاداش مى‏ شوند، در برابر ولى خواهند ايستاد. بايد از آنجا آغاز كرد كه ظلم را در هر چهره بشناسند و توقعشان از حكومت تا حد رفاه و پرستارى نماند. ▪️ما در برابر كسانى كه گردوخاك به صورتمان ريخته اند مى‏ شوريم و درگير مى ‏شويم و در برابر اين ظلم ‏ها مى‏ ايستيم مادام كه عدالت‏ هاى ستمگر و ستمگرهاى عادل نام را نشناسيم، در برابر آن‏ها نمى‏ شوريم و لعن و دشنام مان از عادت تجاوز نمى ‏كند. ▪️بايد با حديث معروف، آن‏ها را به سوى حقيقت مستور آورد. راه‏ هاى كوهستانى به ما مى ‏آموزد كه قله ‏هاى سركش و صخره‏ هاى بلند را آنجا كه نتوانستى از روبرو فتح كنى مى ‏توانى دور بزنى و بر سر آن‏ها پاى بگذارى. ▪️هنگامى كه يك مقدار نيرو در دل صخره جاى گرفت انفجار آن مى ‏تواند صخره‏ ها را متلاشى كند واين يك حقيقت است كه سرداران فاتح، قلعه ‏هاى محكم را از درون فتح مى ‏كردند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۳۹ #⃣ 👤: @ad_einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | 🔰 مغرور به عبادت 📌قسمت دوم 🎧 📚 📣 جهت دانلود نسخه کامل 👈🏻 کلیک 👉🏻 نمایید. #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_einsad