فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ معرفی #کتاب کاشفالکربولی توسط ستایشگر اهلبیت (ع)
حاج #مهدی_رسولی
👇🏻خرید اینترنتی از طریق وبگاه:
▫️heyat.co/p/2533
|#حضرت_فاطمه_س
|#فیش_مرثیه
|#فاطمیه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🏴 برای دریافت #نوحهها و #سبکهای جدید ایام #فاطمیه وارد لینکهای زیر شوید:
▪️زمزمه (۹ اثر)
▪️ پیشزمینه (۸ اثر)
▪️زمینه (۲۳ اثر)
▪️نوحه (۱۰ اثر)
▪️واحد (۲۵ اثر)
▪️شور و سرود پایانی (۱۴ اثر)
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از نو+جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تماشایی
💪 اجرای حرکات باستانی نوجوانان با یاد شهید پهلوان سعید طوقانی
😍 حال و هوای ورزشی در حسینیه امام خمینی (ره)
➕ دیدار مدالآوران ورزش با رهبر انقلاب
💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
🌱 @Nojavan_Khamenei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی_کانال
💠 حجتالاسلام #میرزامحمدی(۷):
🔖«مظلومیت»؛ واژهای که تا قیامت پروندهاش باز است..
|#فاطمیه #روضه
|#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔸لطمه زدن در عزاداری
⁉️ آیا لطمه زدن به بدن در عزاداریها جایز است؟
✅ اگر ضرر قابل توجه داشته باشد یا موجب وهن مذهب یا عزاداری معصومین علیهم السلام باشد، جایز نیست.
#الی_الحبیب
#احکام_عزاداری
🆔 @khamenei_ahkam
🆔 @elalhabib_ir
▫️ #کلام_شهید
💢 غروب پنجشنبه و یاد شهدا
🔰 شهید #حسین_معزغلامی:
💠 «هرکاری کنی یکی ناراضیه
پس برای کسی کار نکن جز خدا....»
📝 پینوشت:
🔸 حسین معزغلامی، متولد ششم فروردین ماه سال ۱۳۷۳ در شهر اهواز میباشد.
⬅️ وی از مداحان و سینه سوختگان اباعبدالله الحسین(ع) بود و همواره برای مصائب اهلبیت(ع) مداحی و نوحهخوانی میکرد.
👈🏻 حسین، در سالروز تولد ۲۳ سالگی اش در روز جمعه ۴ فروردین ماه سال ۱۳۹۶ در منطقه حماء سوریه به شهادت رسید.
|#شهدای_ستایشگر
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روضه
#شب_زیارتی
🔖رسالتِ روضهخوانی
💠 روضه خوانی حجتالاسلام استاد #میرزامحمدی در مسیر کربلا
🚩ما که باشیم که سنگ تو به سینه بزنیم..😭❤️
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭این بقیه الله...
🔸قبیلهای در آفریقا
که هیچ کشوری
حاضر به پذیرش آن نشده
اما از تمام دنیا،
فقط یک نفر را میشناسند...
#مهدویت
#امام_زمان
🔹 #فاطمیه
♦️ #منشور_فانوس
🔸 سبک روضه فاطمیه
یکی از مهمترین وسایل قرب به خداوند، یکی از بزرگترین نشانههای توحید و شعایرالله و یکی از مصادیق مهم مودت و محبت نسبت به اقربای نبی اعظم صلی الله علیه و آله و سلم اقامه عزاء، بکاء و گریه بر اهل بیت علیهم السلام مخصوصا عزاداری بر سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و مادر بزرگوارشان حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها میباشد و اثبات این مدعا، هم بر اساس آیات قرآن و هم احادیث نورانی ائمه علیهم السلام و هم سیره معصومین علیهم السلام با آسانی امکانپذیر است که استاد شیخ جعفر واضحی آشتیانی به بعضی از موارد آن در این شماره از منشور فانوس اشاره کرده است که فایل آن را در پست بعدی دریافت و مطالعه کنید .
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی_کانال
💠 حجتالاسلام #میرزامحمدی(۸):
🔖سیر تاریخی مقتل حضرت زهرا سلاماللهعلیها
|#فاطمیه #روضه
|#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#فاطمیه
#مقتل
🔖معرفی مقتل حضرت زهرا سلاماللهعلیها
🏴گوشههای مراثی فاطمیه را در بخشهایی از این کتب میبینید:
📚کتاب «مَأساة الزهرا(س)» اثر علامه سید جعفرمرتضی که به نام رنجهای حضرت زهرا(س) ترجمه شده است.
📚کتاب «کامل الزیارات» اثر ابن قولویه؛ باب نوادر، حدیث یازدهم
📚کتاب «بحارالأنوار» اثر علامه مجلسی؛ جلد چهل و سوم
📚کتاب «بیتالأحزان» اثر محدث قمی که مقتل تخصصی حضرت زهرا(س) محسوب میشود.
📚کتاب «الهُجوم علی بِیت فاطمة(س)» اثر عبدالزهرا مهدی که به نام هجوم به خانه صدیقه طاهره(س) ترجمه شده است؛ این کتاب، اسنادی معرفی کرده که از منابع فریقین است.
📚کتاب «امالی» اثر شیخ صدوق؛ مجلس بیست و چهارم
#کتاب
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#مداحی
#علم
🔖علمِ مَداحی
💠برشی از یادداشت آموزشی حاج سیدمهدی #میرداماد
🔸مداحی یک علم است. علمی مملو از مهارت ها و فنون کاربردی.
🔹از منظر تکنیک و فنون مداحی، یک مداح باید به این مهارت ها مسلط و عالم باشد:
✔️موسیقی
✔️ ادبیات
✔️بیان
✔️روانشناسی
✔️صداسازی و...
♻️در مداحی سه لحن مادر وجود دارد که بیش از همه کاربرد خواهند داشت:
⬅️لحن مرثیه
⬅️ لحن مدیحه
⬅️ لحن مناجات
💢مرثیه، یکی از عمومی ترین الحان مداحی است و در نظر عموم، کسی که قالب مرثیه را نشناسد و به قول ما روضه خوان نباشد، در مداحی جایگاهی ندارد.
#فنون_مداحی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📝 #تحلیل_شعر «۴»
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه علیهاالسلام
#غزل
🔹ارث دریا🔹
جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد
آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد
گریهها میکرد تا اُمّت شود بیدار... حیف
از صدای گریهاش اُمّت فقط بیخواب شد
پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود:
«ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»...
بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند
باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد
حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه
از طناب دور دستان علی بیتاب شد
ما نمیدانیم، «نَعلُ السیف» میداند چرا
«مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد...
📝 #مرضیه_نعیم_امینی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
📝 #تحلیل_شعر «۴» #فاطمیه #حضرت_فاطمه علیهاالسلام #غزل 🔹ارث دریا🔹 جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب
💠بیان مضمونمحور
🔹اصولاً شاعران واکنشهای عاطفی خود را به دو شکل انتقال میدهند:
الف) بیان شاعرانه و هنری
ب) بیان غیرمستقیم
در حالت نخست، نحوه بیان مهم است نه موضوع و در حالت دوم، اندیشه شاعرانه (چه گفتن) بیشتر تجلی دارد تا بیان شاعرانه (چگونه گفتن).
این نوع بیان - که در ادب سنتی و معاصر رواج بسیار دارد- اگر بهدرستی بهکار گرفته شود، بهراحتی میتواند مخاطب را اقناع کند. با نگاهی واقعگرایانه میتوان گفت: تعهد شاعرانه و دغدغه تعامل شاعر با مخاطب عام، در انتخاب این شیوه بیان تأثیرگذار است. این نوع شیوه شعری را میتوان بیان «مضمونمحور» دانست.
🔸«مضمون» همان مقصود و مفاد سخن است که در لایه درونی کلام پنهان است و به شکل تفسیر یا تأویل، ارائه میشود. در سلوک ادبی، شاعر سعی دارد با بلاغت کلام و استفاده از شگردهای بیانی (که معمولاً تخیل در آن نقشی ندارد) محتوایی را با بیانی جذاب و نکتهسنجانه مطرح ساخته، خلأ خیال و اغراق شاعرانه را به نوعی جبران کند.
اگر اساس شعر «مضمونمحور» را گرهخوردگی احساس با ادراک بدانیم، مهمترین نشانه آن «ادراک شاعرانه» خواهد بود که بر پایه واکنش عاطفی شاعر در شعر برجستگی یافته است. به عبارت دیگر، ادراک شاعرانه، حاصل شعور شاعر است که در قالب «واکنش عاطفی» شاعر نمایان میشود.
🔹بیان «مضمونمحور» از دیرباز در شعر بسیاری از شاعران گذشته تا امروز پرکاربرد بوده است؛ به ویژه شاعرانی که به مخاطب عام گرایش داشتهاند و مفاهیم و مضامین اجتماعی در شعرشان پربسامد بوده است.
درباره این نوع گرایش، شواهد بسیاری در شعر شاعران از گذشته تا امروز میتوانیم بیابیم و مثال بزنیم. به این نمونهها در شعر حافظ بنگرید:
تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی
گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش
لطف خدا بیشتر از جرم ماست
نکته سربسته چه دانی خموش!
خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد
بگذر ز عهد سست و سخنهای سخت خویش
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود روش بندهپروری داند!
ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست
در حضرت کریم تمنا چه حاجت است؟
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافریست رنجیدن
و...
ابیات فوق، هرچند برجستگی «خیال» ندارد؛ اما از شعریت بیبهره نیست. بهراستی چه رازی در ابیات فوق وجود دارد که با وجود کمرنگ بودن عنصر خیال، آن را شعر میدانیم؟
میتوان گفت تمام آن ابیات «مضمونمحور» بر پایه نکتهسنجیهای ذوقی و محوریت ادراک و شعور شاعرانه سروده شده است.
🔸در شعر ولایی نیز یکی از پرکاربردترین شیوههای بیان، همین بیان مضمونمحور است. انتخاب این نوع شیوه بیان در شعر ولایی و استقبال بیش از حد معمول از آن، احتمالاً به یکی از جهات زیر بستگی دارد:
۱. گرایش شعر ولایی به هیأت و تأثیرگذاری بر مخاطبان عام
۲. کمتجربگی برخی شاعران و عدم انس با تجربههای شاعرانه شاعران برتر
۳. موضوع ادب ولایی، مدح و رثای اهلبیت است و گرایش به این موضوع، به طور طبیعی شاعر را به سمت تفسیر و تحلیل تاریخ، به جای گزارش یا وصف شاعرانه و نیز بازسازیهای تاریخی سوق میدهد.
در برخی از ابیات این غزل نیز، گرایش شاعر به دو نوع بیان «شاعرانه» و «مضمونمحور» مشهود است؛ مقایسه این دو بیت با دیگر بیتها تفاوت این دو نوع شیوه بیان را آشکار میسازد:
جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد
آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد
پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود:
«ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»...
و:
گریهها میکرد تا اُمّت شود بیدار... حیف
از صدای گریهاش اُمّت فقط بیخواب شد
بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند
باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد
حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه
از طناب دور دستان علی بیتاب شد
ما نمیدانیم، «نَعلُ السیف» میداند چرا
«مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد...
🔹بنابراین حضور شعر «مضمونمحور» را باید جدی گرفت و اگر قرار است این شیوه بیان را بهکار بریم، بهتر است بر اساس شیوه قدما در آن مسیر، سلوک شعری داشته باشیم.
حاصل سخن اینکه، شاعران میتوانند با محوریت لطف طبع و سحر کلام آثاری بیافرینند که با وجود عدم کاربرد خیال، باز هم نشانههای قوی و تأثیرگذار از شعریت داشته باشد.
نکته ناگفته اینکه، مرز بین «نظم» و شعر «مضمونمحور» بسیار باریک است! اگر شاعر پیوند سه عنصر «احساس شاعرانه»، «ادراک و نکتهسنجیهای شاعرانه» و «بلاغت سخن» را نادیده بگیرد، اثر خود را به ورطه نظم کشانده است.
📗 #آینه_بیغبار (دفتر سوم، ص۷۰)
#تحلیل
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#نکات_آموزشی
#حُسن_ابتدا
🔖مطلع عشق!
💠 چند نکته درباره آموزش #مداحی،
در بیان ستایشگر اهلبیت علیهمالسلام
دکتر حاج محمد #فراهانی:
🎗شايد شروع مؤثر و زيبا را بتوان حُسن ابتدا ناميد كه بسيار مهم است.
💢از رئيس يك دانشگاه پرسيدند: بعنوان يك گوينده مهمترين حقيقتي را كه فرا گرفته ايد چيست؟
پس از يك دقيقه تفكر جواب داد: «پيدا كردن يك مطلب جالب تا بتوانم توجه شنوندگان را به خود جلب كنم».
⬅️لذا بايد توجه كنيد در ابتداي خواندن از مطالب و اشعاري استفاده نماييد كه:
🔺بسيار زيبا
🔺 مؤثر
🔺نو و تكان دهنده باشد!
💬 چرا كه حوصله مخاطبان عادي تا حدي كم است که گويي از شما اين سؤال را می پرسند:
📍آيا حرفي براي گفتن داري يا نه؟
⚠️بايد بدانيد در همان لحظه اي كه با مخاطبان روبرو می شويد، خواه ناخواه توجهشان را به خود جلب مينماييد. جلب توجه شنوندگان براي 5 دقيقه اول كار آساني است، ولي مجذوب نگاه داشتن آنها بعد از 5 دقيقه دشوار ميگردد.
🌀 اگر توجه آنها را در اين موقع از دست بدهيد دوباره به دست آوردن آن دو برابر مشكل خواهد شد. بنابراين در همان جمله اول مطلب جالبي بگوييد و از توجه مخاطب خود استفاده نماييد.
♻️من باب مثال حاج منصور ارضی در مراسم شام غریبان حضرت زهرا سلام الله علیها، روضه خود را با قرائت سوره الرحمن توسط یکی از قاریان قرآن آغاز کردند، که علاوه بر ابتکاری که در این کار بود، نوعی توجه و اهتمام توام به قرآن و عترت بود که خیلی اهمیت دارد، و هم اینکه تأثیر کلام ایشان را بسیار بالا برد.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
33.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خدمات_اجتماعی
🔰 دیدار با خانوادهای سانحۀ آتشسوزی کمپ ترک اعتیاد #لنگرود
👤 #حاج_ابوذر_بیوکافی :
خبر بهتآور بود، سانحۀ تلخ #آتش_سوزی و فوت ۳۶ نفر از عزیزانمون، که برای آیندهای بهتر به اونجا #پناه برده بودن. خونوادههای کمبضاعت و بزرگواری که میگفتن "امیدمون ناامید شد"
انشاءالله خدا به حق #حضرت_فاطمه_س دل داغدارشون رو آروم کنه.
در واقع اینطور باید به موضوع نگاه کرد که ما هم ممکنه راهی رو #اشتباه بریم، ولی فرصت #جبران همیشه هست، فرد معتاد #انسانی هست که راهی رو اشتباه رفته. پدر مرحوم نوروزی میگفت پسرم به من گفت "دیگه خسته شدم" و خودش برای ترک اقدام کرد، اما امیدمون ناامید شد. خدا لعنت کنه کسی رو که #مواد_مخدر عرضه میکنه.
الحمدللّه که خدا بهمون #توفیق داد؛ تونستیم بهشون سر بزنیم و دردودلشون رو بشنویم.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir