#شهدای_مداح
#محمد_رضا_تورجی_زاده
💠مداح، پشت بیسیم📞
چه خواند که حاج #حسین_خرازی
از هوش رفت⁉️
🔰شهید به #حضرت_زهرا_سلام_الله علیه علاقهی وافری داشتند و در غالب مداحیهایشان از مصائب ایشان میخواندند.
همچنین وصیت نمود که بروی سنگ قبرش بنویسند:
#یا_زهرا ...
🔰 او به نماز اول وقت اهمیت فراوانی میداد و قران کریم را بسیار تلاوت مینمودند.
همیشه دو ساعت قبل از نماز صبح به راز و نیاز می پرداختند.
🌷خط مقدم کارها گره خورده بود خیلی از بچه ها پرپر شده بودند، خیلی #مجروح شده بودند.
حاجی بی قرار بود، اما به رو نمی آورد! خیلی ها داشتند باور می کردند اینجا #آخرشه!
یه وضعی شده بود عجیب!
تو این گیر و دار حاجی اومد بیسیم چی📞 را صدا زد، حاجی گفت:
هرجور شده
با بیسیم #تورجی_زاده را پیدا کن!
🌷( شهید تورجی زاده فرمانده گردان یازهرا) #مداح بااخلاص و از بچه های لشکر بود.
خلاصه محمدرضا رو پیدا کردند، حاجی بیسیم را گرفت با حالت بغض و گریه😢 از پشت بیسیم گفت:
محمدرضا چند خط #روضه_حضرت_زهرا(س) برام بخون.
🌷محمدرضا فقط #یک_بیت زمزمه کرد که دیدم حاجی از هوش رفت!
خدا میدونه نفهمیدیم چی شد وقتی به خودمون اومدیم دیدیم بچه ها دارند تکبیر میگند خط را #گرفته_بودند و عراقیها را تارومار کردند...
محمدرضاتورجی زاده خوانده بود:
🔸در بین آن دیوار و #در
🔸زهرا صدا می زد پدر
🔹دنبال #حیدر می دوید
🔹از پهلویش خون می چکید
🔰جراحتی که موجب شهادت ایشان شد همچون #حضرت_زهرا بود:
جراحاتی بر پهلو و بازو و ترکش هایی مانند تازیانه بر کمر ایشان اصابت کرد .
| #شهید #الگو
| #شب_جمعه
| #الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
لَا یَوْمَ کَیَوْمِکَ یَا اَبا عَبْدِاللهِ
🌷انتشار بمناسبت اولین سالگرد شهادت #شهید سید روح الله #عجمیان
اثر استاد حسن روح الامین
#شب_جمعه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
12.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷یا صاحبالزمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف)
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
12.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تجربه_نگاری
🔺إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ
🔰در سیره علما و مراجع،
جلسات روضه در اکثر اوقات سال به صورت منظم تداوم دارد.
🔸این موضوع در مصائب دنیوی و در غم از دست دادن عزیزانشان نیز سابقه فراوان دارد که با برگزاری جلسات سیدالشهداء و با حضور ستایشگران در روضههای خانگی غمشان را تسلی میدهند.
☑️ در این قطعه تصویری #روضه خوانی
حاج #سید_مهدی_میرداماد
در منزل آیتالله استادی که در هفته گذشته که فرزندشان به رحمت خدا رفتند را ملاحظه مینمایید.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔴🔴🔴 هم اکنون شبکه خبر
🎙شروع سخنرانی سید حسن نصرالله
✨ پخش زنده شبکه خبر
https://telewebion.com/live/irinn
#فلسطین #غزه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔰هماکنون
🔸الیالحبیب خوزستان
با حضور ستایشگران استان
🔹حاج #مهدی_رسولی:
▫️از توصیف در مداحی استفاده کنید...
▫️از رنگ کلمات استفاده کنید...
و...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
25.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی_کانال
💠 حجتالاسلام #میرزامحمدی(۳)
🔖صدیقه طاهره(س) دو جا طلب مرگ کردند..
🥀لفَقدِ النَّبی صلیاللهعلیهوآله
🥀لظُلمِ الوَصی صلواتاللهعلیه
|#فاطمیه #روضه
| #فدک
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 صبر در مقابل مادران سرزمین غزه شرمنده است .
لحظه ای که پدر
از داغ #شهادت_دختر خردسالش
بی تاب است
و همسرش او را دلداری می دهد .
#صبر
#مادر
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج
#مرگ_بر_اسرائیل
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
40.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 #درحاشیهنشستالیالحبیب
🎗فریضه قطعی و فوری
💠 حاج #اکبر_شیخی:
🔖برای هنر منحصر بهفرد، یک تلاش منحصر بهفرد نیز لازم است!
🔸هیأت و بحث مدح اهلبیت(ع) جای آن دارد که تمامی تلاش سالانه خود را بر این امر متمرکز کنیم!
🔹آنچه رسانههای دنیا میتوانند روی اذهان بشر تأثیر بگذارند، ما با هیأت میتوانیم با این مقوله مقابله کنیم، بدون دست و پا زدن در زمین و بستر دشمن.
| #جهاد_تبیین
| #الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📝 #تحلیل_شعر «۲»
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه علیهاالسلام
#غزل
🔹بیوفایی یثرب🔹
ماهی که یک ستاره به هفت آسمان نداشت
جز هالهای کبود از او کس نشان نداشت
گفتن همان و عالمی آتش زدن همان
خورشید بود و جز دل خود همزبان نداشت
تا در شنید قصّهاش، آتش گرفت و سوخت
در، چوب بود و طاقت آتشفشان نداشت
از گل لطیفتر هوس باغ کرده بود
مجذوب بود و حوصلۀ این و آن نداشت
این چند روز هم به لبش جان رسیده بود
میخواست تا علیست بماند، توان نداشت
ممکن نبود حرف علی را زمین نهد
حیدر توان این که بگوید بمان، نداشت
دستاس هم که بود علی دست بسته بود
زهرا که رفت سفره نمک داشت، نان نداشت
مجبور شد علی که حمایل به تن کند
دریای بیوفایی یثرب کران نداشت
📝 #سیدرضا_جعفری
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
📝 #تحلیل_شعر «۲» #فاطمیه #حضرت_فاطمه علیهاالسلام #غزل 🔹بیوفایی یثرب🔹 ماهی که یک ستاره به هفت آسم
💠 استدلالآفرینی شاعرانه
🔹با آنکه شعر، عرصه بیان عواطف است نه افکار؛ اما میتواند با هنرنماییهای شاعر، به فضایی تبدیل شود برای مواجهه با مخالفان و منکران یک حقیقت؛ آنگاه که شاعر با استدلالهای هنری احتجاج کند و با بیان حسی و تأثیرگذارش مخاطب یا منکر را اقناع نماید.
این نوع اشعار که عموماً استدلالمحور (بر پایه بیان مضمونمحور) است طبق شرایطی سروده میشود:
۱. استدلالهای ارائه شده باید با محوریت عکسالعملهای عاطفی شاعر همراه باشد.
۲. نحوه بیان شعر اگر هم شاعرانه نیست، حتماً باید غیرمستقیم باشد، تا به نظم و شعار کشیده نشود.
۳. اقتضائات و شرایط بلاغت کلام در آن رعایت شود.
برای ارائه استدلالهای شاعرانه چند راه جذاب و کلنجارآفرین وجود دارد:
ـ بهرهگیری و الهام از آیات و روایات
ـ اقتباس از باورهای مردمی و ارائه به شیوه تمثیل یا اسلوب معادله
ـ حُسن تعلیل (دلیلتراشی شاعرانه)
🔸ببینید حافظ در مواجهه با فردی که گناهکارش خوانده چه عکسالعمل عاطفی اما شاعرانهای نشان داده است؛ تا مخالف او بهخوبی مجاب شود و دیگر چنین سخنی نگوید:
عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزهسرشت
که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت!
من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را کوش(باش)
هر کسی آن دِرَوَد عاقبت کار که کشت!
ظاهراً این دو بیت برگرفته از این آیه قرآن است: «مَن عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفسِهِ وَ مَن أَساءَ فَعَلَيها». (سوره جاثیه، آیه۱۵)
شاعر با اتکا بر مفهوم آیه قرآن و با نگرشی شاعرانه درباره یک رفتار سوء، واکنش عاطفی خود را نشان داده است. از ظاهر بیت میفهمیم شاعر دارد به رفتار فردی پاسخ میگوید: در کار من دخالت نکن! (من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باش)
این نوع کلام، بهجز اینکه عکسالعمل عاطفی شاعر را نشان میدهد محتوایی را نیز انتقال میدهد. به دلیل محتوایی او دقت کنید: گناه دگری بر تو نخواهند نوشت!
در این ابیات میبینیم حافظ بدون آنکه نصیحت کند یا بهطور مستقیم پیامی ارائه دهد، به نوعی عکسالعمل عاطفی مردمی را در شعر خود بازسازی و در عین حال، استدلال منطقی و قانع کنندهای نیز ارائه میکند. شاعر واقعی برای انتقال افکار خود، بهجای شعار دادن و صریح حرف زدن، استدلالها و مواضع فکری خود را، در قالب عکسالعملهای عاطفی و با بیانی شاعرانه مطرح میکند؛ راز شاعرانگی حافظ و مریدان او جز این نیست.
🔹در برخی ابیات این غزل نیز، ردپای استدلالتراشی شاعر را با بهرهگیری از شگرد «حُسن تعلیل»، بهوضوح میبینیم که سعی دارد در لابهلای واکنشهای عاطفی آن را شاعرانه جلوه دهد:
دلیل شعلهور شدن چوب در خانه حضرت زهرا علیهاالسلام:
تا در شنید قصّهاش، آتش گرفت و سوخت
در، چوب بود و طاقت آتشفشان نداشت
دلیل طلب مرگ:
از گل لطیفتر هوس باغ کرده بود
مجذوب بود و حوصلۀ این و آن نداشت
شیوه دیگر استدلالآفرینی، تحلیلهای مبتنی بر تاریخ است که بر پایه بیان مضمونمحور ارائه میشود:
ممکن نبود حرف علی را زمین نهد
حیدر توان اینکه بگوید بمان، نداشت
دستاس هم که بود علی دست بسته بود
زهرا که رفت سفره نمک داشت، نان نداشت
مجبور شد علی که حمایل به تن کند
دریای بیوفایی یثرب کران نداشت
🔸نکات مهم در پردازش استدلال:
۱. استدلالآفرینی و استدلالتراشی هر دو بر اساس بیان غیرمستقیم ارائه میشود؛ بنابراین استدلالهایی که به شکل منظوم به خورد مخاطب داده میشود ارزش ادبی ندارد.
۲. «استدلالآفرینی» بر اساس بیان «مضمونمحور» آفریده میشود و عنصر خیال در آن چندان نقش ندارد اما «استدلالتراشی» یا همان «حُسن تعلیل» بر اساس «تخیل» شاعر شکل میگیرد و ارزش ادبی والایی دارد.
۳. پردازش استدلال در شعر، از ادراک شاعر و فوران شعور و احساس او خبر میدهد. اگر یکی از دو عنصر «ادراک» و «احساس» نادیده گرفته شود، شعر به ورطه نظم خواهد افتاد.
📗 #آینه_بیغبار (دفتر سوم، ص۷۷)
#تحلیل
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir