🔴🔴🔴 هم اکنون شبکه خبر
🎙شروع سخنرانی سید حسن نصرالله
✨ پخش زنده شبکه خبر
https://telewebion.com/live/irinn
#فلسطین #غزه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔰هماکنون
🔸الیالحبیب خوزستان
با حضور ستایشگران استان
🔹حاج #مهدی_رسولی:
▫️از توصیف در مداحی استفاده کنید...
▫️از رنگ کلمات استفاده کنید...
و...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
25.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی_کانال
💠 حجتالاسلام #میرزامحمدی(۳)
🔖صدیقه طاهره(س) دو جا طلب مرگ کردند..
🥀لفَقدِ النَّبی صلیاللهعلیهوآله
🥀لظُلمِ الوَصی صلواتاللهعلیه
|#فاطمیه #روضه
| #فدک
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 صبر در مقابل مادران سرزمین غزه شرمنده است .
لحظه ای که پدر
از داغ #شهادت_دختر خردسالش
بی تاب است
و همسرش او را دلداری می دهد .
#صبر
#مادر
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج
#مرگ_بر_اسرائیل
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
40.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 #درحاشیهنشستالیالحبیب
🎗فریضه قطعی و فوری
💠 حاج #اکبر_شیخی:
🔖برای هنر منحصر بهفرد، یک تلاش منحصر بهفرد نیز لازم است!
🔸هیأت و بحث مدح اهلبیت(ع) جای آن دارد که تمامی تلاش سالانه خود را بر این امر متمرکز کنیم!
🔹آنچه رسانههای دنیا میتوانند روی اذهان بشر تأثیر بگذارند، ما با هیأت میتوانیم با این مقوله مقابله کنیم، بدون دست و پا زدن در زمین و بستر دشمن.
| #جهاد_تبیین
| #الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📝 #تحلیل_شعر «۲»
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه علیهاالسلام
#غزل
🔹بیوفایی یثرب🔹
ماهی که یک ستاره به هفت آسمان نداشت
جز هالهای کبود از او کس نشان نداشت
گفتن همان و عالمی آتش زدن همان
خورشید بود و جز دل خود همزبان نداشت
تا در شنید قصّهاش، آتش گرفت و سوخت
در، چوب بود و طاقت آتشفشان نداشت
از گل لطیفتر هوس باغ کرده بود
مجذوب بود و حوصلۀ این و آن نداشت
این چند روز هم به لبش جان رسیده بود
میخواست تا علیست بماند، توان نداشت
ممکن نبود حرف علی را زمین نهد
حیدر توان این که بگوید بمان، نداشت
دستاس هم که بود علی دست بسته بود
زهرا که رفت سفره نمک داشت، نان نداشت
مجبور شد علی که حمایل به تن کند
دریای بیوفایی یثرب کران نداشت
📝 #سیدرضا_جعفری
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
📝 #تحلیل_شعر «۲» #فاطمیه #حضرت_فاطمه علیهاالسلام #غزل 🔹بیوفایی یثرب🔹 ماهی که یک ستاره به هفت آسم
💠 استدلالآفرینی شاعرانه
🔹با آنکه شعر، عرصه بیان عواطف است نه افکار؛ اما میتواند با هنرنماییهای شاعر، به فضایی تبدیل شود برای مواجهه با مخالفان و منکران یک حقیقت؛ آنگاه که شاعر با استدلالهای هنری احتجاج کند و با بیان حسی و تأثیرگذارش مخاطب یا منکر را اقناع نماید.
این نوع اشعار که عموماً استدلالمحور (بر پایه بیان مضمونمحور) است طبق شرایطی سروده میشود:
۱. استدلالهای ارائه شده باید با محوریت عکسالعملهای عاطفی شاعر همراه باشد.
۲. نحوه بیان شعر اگر هم شاعرانه نیست، حتماً باید غیرمستقیم باشد، تا به نظم و شعار کشیده نشود.
۳. اقتضائات و شرایط بلاغت کلام در آن رعایت شود.
برای ارائه استدلالهای شاعرانه چند راه جذاب و کلنجارآفرین وجود دارد:
ـ بهرهگیری و الهام از آیات و روایات
ـ اقتباس از باورهای مردمی و ارائه به شیوه تمثیل یا اسلوب معادله
ـ حُسن تعلیل (دلیلتراشی شاعرانه)
🔸ببینید حافظ در مواجهه با فردی که گناهکارش خوانده چه عکسالعمل عاطفی اما شاعرانهای نشان داده است؛ تا مخالف او بهخوبی مجاب شود و دیگر چنین سخنی نگوید:
عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزهسرشت
که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت!
من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را کوش(باش)
هر کسی آن دِرَوَد عاقبت کار که کشت!
ظاهراً این دو بیت برگرفته از این آیه قرآن است: «مَن عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفسِهِ وَ مَن أَساءَ فَعَلَيها». (سوره جاثیه، آیه۱۵)
شاعر با اتکا بر مفهوم آیه قرآن و با نگرشی شاعرانه درباره یک رفتار سوء، واکنش عاطفی خود را نشان داده است. از ظاهر بیت میفهمیم شاعر دارد به رفتار فردی پاسخ میگوید: در کار من دخالت نکن! (من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باش)
این نوع کلام، بهجز اینکه عکسالعمل عاطفی شاعر را نشان میدهد محتوایی را نیز انتقال میدهد. به دلیل محتوایی او دقت کنید: گناه دگری بر تو نخواهند نوشت!
در این ابیات میبینیم حافظ بدون آنکه نصیحت کند یا بهطور مستقیم پیامی ارائه دهد، به نوعی عکسالعمل عاطفی مردمی را در شعر خود بازسازی و در عین حال، استدلال منطقی و قانع کنندهای نیز ارائه میکند. شاعر واقعی برای انتقال افکار خود، بهجای شعار دادن و صریح حرف زدن، استدلالها و مواضع فکری خود را، در قالب عکسالعملهای عاطفی و با بیانی شاعرانه مطرح میکند؛ راز شاعرانگی حافظ و مریدان او جز این نیست.
🔹در برخی ابیات این غزل نیز، ردپای استدلالتراشی شاعر را با بهرهگیری از شگرد «حُسن تعلیل»، بهوضوح میبینیم که سعی دارد در لابهلای واکنشهای عاطفی آن را شاعرانه جلوه دهد:
دلیل شعلهور شدن چوب در خانه حضرت زهرا علیهاالسلام:
تا در شنید قصّهاش، آتش گرفت و سوخت
در، چوب بود و طاقت آتشفشان نداشت
دلیل طلب مرگ:
از گل لطیفتر هوس باغ کرده بود
مجذوب بود و حوصلۀ این و آن نداشت
شیوه دیگر استدلالآفرینی، تحلیلهای مبتنی بر تاریخ است که بر پایه بیان مضمونمحور ارائه میشود:
ممکن نبود حرف علی را زمین نهد
حیدر توان اینکه بگوید بمان، نداشت
دستاس هم که بود علی دست بسته بود
زهرا که رفت سفره نمک داشت، نان نداشت
مجبور شد علی که حمایل به تن کند
دریای بیوفایی یثرب کران نداشت
🔸نکات مهم در پردازش استدلال:
۱. استدلالآفرینی و استدلالتراشی هر دو بر اساس بیان غیرمستقیم ارائه میشود؛ بنابراین استدلالهایی که به شکل منظوم به خورد مخاطب داده میشود ارزش ادبی ندارد.
۲. «استدلالآفرینی» بر اساس بیان «مضمونمحور» آفریده میشود و عنصر خیال در آن چندان نقش ندارد اما «استدلالتراشی» یا همان «حُسن تعلیل» بر اساس «تخیل» شاعر شکل میگیرد و ارزش ادبی والایی دارد.
۳. پردازش استدلال در شعر، از ادراک شاعر و فوران شعور و احساس او خبر میدهد. اگر یکی از دو عنصر «ادراک» و «احساس» نادیده گرفته شود، شعر به ورطه نظم خواهد افتاد.
📗 #آینه_بیغبار (دفتر سوم، ص۷۷)
#تحلیل
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔰#عکس_نوشت
🔸حاج #مهدی_سلحشور:
امروز جمع گسترده مداحان جوان باید تبدیل به جماعت شوند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
#تبیین
💠 پیرو مأموریت مهمی که در سالهای اخیر از طرف رهبر انقلاب برای جامعه ستایشگران اهلبیت(علیهمالسلام) تعریف شده است، تحلیلی را حجتالاسلام #هدایت، دکتری کلام امامیه، استاد حوزه و دانشگاه، ارائه کردهاند که تقدیم حضورتان میگردد:
🔖چه چیزی باید تبیین شود؟
🔸چه حقیقتی باید تبیین شود؟
ما معتقدیم حقیقتی که باید تبیین بشود آن چیزی است که موجب احیای امر اهلبیت علیهمالسلام میشود.
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«اِتَّقُوا اللّهَ، و كونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّينَ فِي اللّه ِمُتَواصِلينَ مُتَراحِمينَ، تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاكَروا أمرَنا و أحيوهُ»؛
🍃 حضرت فرمودند که با یکدیگر متصل باشید، اخوت داشته باشید. به چند امر که در عرض همدیگر هستند و به یک حقیقت متصل باشند، اخوت میگویند.
فرمودند: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ» ما پدر و مادر شما هستیم؛ لذا تمام امت با یکدیگر متصل میشویم.
🔹یا به عبارت دیگر به خاطر آن ولایت طولی اهلبیت علیهمالسلام، با یکدیگر ولایت عرضی پیدا میکنیم!
🍃«رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا» خدا رحم کند به کسی که امر ما را زنده میکند. [قال الرّاوی:] قُلْتُ له كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ؟ راوی میگوید» امر شما چگونه زنده میشود؟ قَالَ:« يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ» یعنی علوم ما را به مردم یاد بدهد.
📝اگر به مردم علوم را یاد بدهیم هم میتوانند اطلاعات کسب کنند هم میتوانند اهلبیت علیهمالسلام را یاری کنند. « فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا» اگر مردم زیبایی کلام ما را به دست بیاورند از ما اطاعت میکنند و ما را یاری میدهند.
🌀هنگامی که سخن از جهاد تبیین به میان میآید، هیأت به عنوان کانون آن مطرح میشود. اولاً چرا میگوییم جهاد؟ رهبر عزیزمان فرمودند قوام هیأت به جهاد است و امروز محور جهاد، تبیین است، جهاد در تبیین و گسترش آرمانها.
🚩معتقدم خطبه فدکیه
به شدت آموزش جهاد تبیین است.
🔗حضرت زینب سلاماللهعلیها [در عبارتی] فرم ظاهری مادرش را برای ورود به عرصه جهاد تبیین در قالب خطبه فدک، به تصویر میکشد؛ [پس] برای جهاد تبیین باید پوشش، ظاهر و شکل خاص داشت وگرنه تبیین نمیتواند صورت بگیرد؛
💢از شکل و پوشش مجلس هیأت و پوشش افرادی که دست اندرکار هیأت هستند گرفته تا پوشش قاص(قصهگو) هیأت یعنی تبیین کننده معارف اهلبیت علیهمالسلام، پوشش مرثیه سرا یعنی #مداح اهلبیت علیهمالسلام و حتی مخاطبین که آنجا نشستهاند.
#جهاد_تبیین
#هیأت
#مداح
📚منابع:
📖فصلنامه علمی تخصصی مطالعات آیینی(ع)4
📖اصول کافی، ج2،ص175
📖البرهان فی تفسیرالقرآن،ج2،ص77
📖میزانالحکمة،ج8،ح13797
📖الاحتجاج علی اهلاللجاج، طبرسی،ج1،ص98
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
▫️حاج محمود کریمی امشب در برنامه به افق فلسطین
حاج محمود کریمی
امشب ساعت ۲۲
در برنامه به افق #فلسطین
حضور خواهد یافت.
این برنامه هر شب با موضوع بررسی اتفاقات #غزه به صورت زنده از شبکه افق سیما پخش می شود.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir