eitaa logo
الی الحبیب
2.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
29 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭این بقیه الله... 🔸قبیله‌ای در آفریقا که هیچ کشوری حاضر به پذیرش آن نشده اما از تمام دنیا، فقط یک نفر را می‌شناسند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 ♦️ ‌ 🔸 سبک روضه فاطمیه ‌ یکی از مهمترین وسایل قرب به خداوند، یکی از بزرگترین نشانه‌های توحید و شعایرالله و یکی از مصادیق مهم مودت و محبت نسبت به اقربای نبی اعظم صلی الله علیه و آله و سلم اقامه عزاء، بکاء و گریه بر اهل بیت علیهم السلام مخصوصا عزاداری بر سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و مادر بزرگوارشان حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها می‌باشد و اثبات این مدعا، هم بر اساس آیات قرآن و هم احادیث نورانی ائمه علیهم السلام و هم سیره معصومین علیهم السلام با آسانی امکان‌پذیر است که استاد شیخ جعفر واضحی آشتیانی به بعضی از موارد آن در این شماره از منشور فانوس اشاره کرده است که فایل آن را در پست بعدی دریافت و مطالعه کنید . 🆔 @elalhabib_ir
🔖معرفی مقتل حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🏴گوشه‌های مراثی فاطمیه را در بخش‌هایی از این کتب می‌بینید: 📚کتاب «مَأساة الزهرا(س)» اثر علامه سید جعفرمرتضی که به نام رنج‌های حضرت زهرا(س) ترجمه شده است. 📚کتاب «کامل الزیارات» اثر ابن قولویه؛ باب نوادر، حدیث یازدهم 📚کتاب «بحارالأنوار» اثر علامه مجلسی؛ جلد چهل و سوم 📚کتاب «بیت‌الأحزان» اثر محدث قمی که مقتل تخصصی حضرت زهرا(س) محسوب می‌شود. 📚کتاب «الهُجوم علی بِیت فاطمة(س)» اثر عبدالزهرا مهدی که به نام هجوم به خانه صدیقه طاهره(س) ترجمه شده است؛ این کتاب، اسنادی معرفی کرده که از منابع فریقین است. 📚کتاب «امالی» اثر شیخ صدوق؛ مجلس بیست و چهارم 🆔 @elalhabib_ir
🔖علمِ مَداحی 💠برشی از یادداشت آموزشی حاج سیدمهدی 🔸مداحی یک علم است. علمی مملو از مهارت ها و فنون کاربردی. 🔹از منظر تکنیک و فنون مداحی، یک مداح باید به این مهارت ها مسلط و عالم باشد: ✔️موسیقی ✔️ ادبیات ✔️بیان ✔️روانشناسی ✔️صداسازی و... ♻️در مداحی سه لحن مادر وجود دارد که بیش از همه کاربرد خواهند داشت: ⬅️لحن مرثیه ⬅️ لحن مدیحه ⬅️ لحن مناجات 💢مرثیه، یکی از عمومی ترین الحان مداحی است و در نظر عموم، کسی که قالب مرثیه را نشناسد و به قول ما روضه خوان نباشد، در مداحی جایگاهی ندارد. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 «۴» علیهاالسلام 🔹ارث دریا🔹 جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد گریه‌ها می‌کرد تا اُمّت شود بیدار... حیف از صدای گریه‌اش اُمّت فقط بی‌خواب شد پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود: «ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»... بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه از طناب دور دستان علی بی‌تاب شد ما نمی‌دانیم، «نَعلُ السیف» می‌داند چرا «مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد... 📝 🆔 @elalhabib_ir
💠بیان مضمون‌محور 🔹اصولاً شاعران واکنش‌های عاطفی خود را به دو شکل انتقال می‌دهند: الف) بیان شاعرانه و هنری ب) بیان غیرمستقیم در حالت نخست، نحوه بیان مهم است نه موضوع و در حالت دوم، اندیشه شاعرانه (چه گفتن) بیشتر تجلی دارد تا بیان شاعرانه (چگونه گفتن). این نوع بیان - که در ادب سنتی و معاصر رواج بسیار دارد- اگر به‌درستی به‌کار گرفته شود، به‌راحتی می‌تواند مخاطب را اقناع کند. ‌با نگاهی واقع‌گرایانه می‌توان گفت: تعهد شاعرانه و دغدغه تعامل شاعر با مخاطب عام، در انتخاب این شیوه بیان تأثیرگذار است. این نوع شیوه شعری را می‌توان بیان «مضمون‌محور» دانست. 🔸«مضمون» همان مقصود و مفاد سخن است که در لایه درونی کلام پنهان است و به شکل تفسیر یا تأویل، ارائه می‌شود. در سلوک ادبی، شاعر سعی دارد با بلاغت کلام و استفاده از شگردهای بیانی (که معمولاً تخیل در آن نقشی ندارد) محتوایی را با بیانی جذاب و نکته‌سنجانه مطرح ساخته، خلأ خیال و اغراق شاعرانه را به نوعی جبران کند. اگر اساس شعر «مضمون‌محور» را گره‌خوردگی احساس با ادراک بدانیم، مهم‌ترین نشانه آن «ادراک شاعرانه» خواهد بود که بر پایه واکنش عاطفی شاعر در شعر برجستگی یافته است. به عبارت دیگر، ادراک شاعرانه، حاصل شعور شاعر است که در قالب «واکنش عاطفی» شاعر نمایان می‌شود. 🔹بیان «مضمون‌محور» از دیرباز در شعر بسیاری از شاعران گذشته تا امروز پرکاربرد بوده است؛ به ویژه شاعرانی که به مخاطب عام گرایش داشته‌اند و مفاهیم و مضامین اجتماعی در شعرشان پربسامد بوده است. درباره این نوع گرایش، شواهد بسیاری در شعر شاعران از گذشته تا امروز می‌توانیم بیابیم و مثال بزنیم. به این نمونه‌ها در شعر حافظ بنگرید: تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش لطف خدا بیشتر از جرم ماست نکته سربسته چه دانی خموش! خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد بگذر ز عهد سست و سخن‌های سخت خویش تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که خواجه خود روش بنده‌پروری داند! ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست در حضرت کریم تمنا چه حاجت است؟ وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری‌ست رنجیدن و... ابیات فوق، هرچند برجستگی «خیال» ندارد؛ اما از شعریت بی‌بهره نیست. به‌راستی چه رازی در ابیات فوق وجود دارد که با وجود کم‌رنگ بودن عنصر خیال، آن را شعر می‌دانیم؟ می‌توان گفت تمام آن ابیات «مضمون‌محور» بر پایه نکته‌سنجی‌های ذوقی و محوریت ادراک و شعور شاعرانه سروده شده است. 🔸در شعر ولایی نیز یکی از پرکاربردترین شیوه‌های بیان، همین بیان مضمون‌محور است. انتخاب این نوع شیوه بیان در شعر ولایی و استقبال بیش از حد معمول از آن، احتمالاً به یکی از جهات زیر بستگی دارد: ۱. گرایش شعر ولایی به هیأت و تأثیرگذاری بر مخاطبان عام ۲. کم‌تجربگی برخی شاعران و عدم انس با تجربه‌های شاعرانه شاعران برتر ۳. موضوع ادب ولایی، مدح و رثای اهل‌بیت است و گرایش به این موضوع، به طور طبیعی شاعر را به سمت تفسیر و تحلیل تاریخ، به جای گزارش یا وصف شاعرانه و نیز بازسازی‌های تاریخی سوق می‌دهد. در برخی از ابیات این غزل نیز، گرایش شاعر به دو نوع بیان «شاعرانه» و «مضمون‌محور» مشهود است؛ مقایسه این دو بیت با دیگر بیت‌ها تفاوت این دو نوع شیوه بیان را آشکار می‌سازد: جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود: «ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»... و: گریه‌ها می‌کرد تا اُمّت شود بیدار... حیف از صدای گریه‌اش اُمّت فقط بی‌خواب شد بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه از طناب دور دستان علی بی‌تاب شد ما نمی‌دانیم، «نَعلُ السیف» می‌داند چرا «مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد... 🔹بنابراین حضور شعر «مضمون‌محور» را باید جدی گرفت و اگر قرار است این شیوه بیان را به‌کار بریم، بهتر است بر اساس شیوه قدما در آن مسیر، سلوک شعری داشته باشیم. حاصل سخن اینکه، شاعران می‌توانند با محوریت لطف طبع و سحر کلام آثاری بیافرینند که با وجود عدم کاربرد خیال، باز هم نشانه‌های قوی و تأثیرگذار از شعریت داشته باشد. نکته ناگفته اینکه، مرز بین «نظم» و شعر «مضمون‌محور» بسیار باریک است! اگر شاعر پیوند سه عنصر «احساس شاعرانه»، «ادراک و نکته‌سنجی‌های شاعرانه» و «بلاغت سخن» را نادیده بگیرد، اثر خود را به ورطه نظم کشانده است. 📗 (دفتر سوم، ص۷۰) 🆔 @elalhabib_ir
🔖مطلع عشق! 💠 چند نکته درباره آموزش ، در بیان ستایشگر اهل‌بیت علیهم‌السلام دکتر حاج محمد : 🎗شايد شروع مؤثر و زيبا را بتوان حُسن ابتدا ناميد كه بسيار مهم است. 💢از رئيس يك دانشگاه پرسيدند: بعنوان يك گوينده مهمترين حقيقتي را كه فرا گرفته ايد چيست؟ پس از يك دقيقه تفكر جواب داد: «پيدا كردن يك مطلب جالب تا بتوانم توجه شنوندگان را به خود جلب كنم». ⬅️لذا بايد توجه كنيد در ابتداي خواندن از مطالب و اشعاري استفاده نماييد كه: 🔺بسيار زيبا 🔺 مؤثر 🔺نو و تكان دهنده باشد! 💬 چرا كه حوصله مخاطبان عادي تا حدي كم است که گويي از شما اين سؤال را می پرسند: 📍آيا حرفي براي گفتن داري يا نه؟ ⚠️بايد بدانيد در همان لحظه اي كه با مخاطبان روبرو می شويد، خواه ناخواه توجهشان را به خود جلب مي‌نماييد. جلب توجه شنوندگان براي 5 دقيقه اول كار آساني است، ولي مجذوب نگاه داشتن آنها بعد از 5 دقيقه دشوار مي‌گردد. 🌀 اگر توجه آنها را در اين موقع از دست بدهيد دوباره به دست آوردن آن دو برابر مشكل خواهد شد. بنابراين در همان جمله اول مطلب جالبي بگوييد و از توجه مخاطب خود استفاده نماييد. ♻️من باب مثال حاج منصور ارضی در مراسم شام غریبان حضرت زهرا سلام الله علیها، روضه خود را با قرائت سوره الرحمن توسط یکی از قاریان قرآن آغاز کردند، که علاوه بر ابتکاری که در این کار بود، نوعی توجه و اهتمام توام به قرآن و عترت بود که خیلی اهمیت دارد، و هم اینکه تأثیر کلام ایشان را بسیار بالا برد. 🆔 @elalhabib_ir
33.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دیدار با خانوادهای سانحۀ آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد 👤 : خبر بهت‌آور بود، سانحۀ تلخ و فوت ۳۶ نفر از عزیزان‌مون، که برای آینده‌ای بهتر به اونجا برده بودن. خونواده‌های کم‌بضاعت و بزرگواری که می‌گفتن "امیدمون ناامید شد" ان‌شاءالله خدا به حق دل داغ‌دارشون رو‌ آروم کنه. در واقع اینطور باید به موضوع نگاه کرد که ما هم ممکنه راهی رو بریم، ولی فرصت همیشه هست، فرد معتاد هست که راهی رو اشتباه رفته. پدر مرحوم‌ نوروزی می‌گفت پسرم به من گفت "دیگه خسته شدم" و خودش برای ترک اقدام کرد، اما امیدمون ناامید شد. خدا لعنت کنه کسی رو که عرضه می‌کنه. الحمدللّه که خدا بهمون داد؛ تونستیم بهشون سر بزنیم و دردودل‌شون رو‌ بشنویم. 🆔 @elalhabib_ir
🔸ایام عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها -چه روزهایی مناسب است به عنوان ایام فاطمیه (سلام الله علیها) رعایت شود؟ مناسب است علاوه بر روز شهادت (۱۳ جمادی الاول و ۳ جمادی الثانی) چند روز از ایام متصل به آن را به حسب عرف منطقه به عنوان ایام حزن و عزای صدیقه کبری (سلام الله علیها) مراعات کنند. 🆔 @elalhabib_ir
🔹آهسته آهسته🔹 بریز آب روان اسما، ولی آهسته آهسته به جسم اطهر زهرا، ولی آهسته آهسته... همه خواب و علی بیدار، سرش بنهاده بر دیوار بگرید از فراق یار، ولی آهسته آهسته حسن ای نورچشمانم! حسین ای راحت جانم! بنالید ای عزیزانم، ولی آهسته آهسته بیا ای دخترم زینب به پیش مادرت امشب بخوان او را به تاب و تب، ولی آهسته آهسته روم شب‌ها سراغ او، به قبر بی‌چراغ او کنم زاری ز داغ او، ولی آهسته آهسته 📝 🆔 @elalhabib_ir
آهسته آهسته.mp3
9.38M
💠 حکایت زمزمه «بریز آب روان اسما» 🎙از زبان استاد حاج 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖آثار تعطیل شدن روضه خانگی 💠سخنان روضه‌خوان اهل‌بیت(ع) مرحوم حاج سیدحسین 💬برکت از خونشون رفت.. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖مور تا حور نان خورت هستند.. 💠شعرخوانی شاعر اهل‌بیت(ع) آقای مصطفی ☘ای تو آئینه، ای صداقت محض ای تَجَّلی دهنده آفاق ☘مور تا حور نان خورت هستند اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا رزاق ☘بی تو اصلا چگونه باید مُرد بی تو اصلا چگونه باید زیست ☘فاطمه فاطمه است، بی کم و کاست فاطمه زُهره است ظلمت را.. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖مدح و منقبت‌خوانیِ عبدالباسط ایران 💠 مدح‌خوانی مرحوم حاج سلیم اردبیلی در محضر رهبر معظم انقلاب 🎗هر دم زنم ولای علی(ع)جستجو کنم هر جا روم ز حُبِّ علی(ع) گفتگو کنم.. 🔗اردبیل_دیدار با مادحین و فرهیختگان استان 🗓مرداد 1374 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مداحی حاج محمدرضا بذری در ابتدای دیدار امروز بسیجیان با رهبر انقلاب 🆔 @elalhabib_ir