جلسه7مدرسه بهاره بخش5 دکتر نیما نریمانی؛پرسش و پاسخ .mp3
15.19M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۷، بخش پنجم
👥دکتر نریمانی
پرسش و پاسخ
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
42.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
42.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه8مدرسه بهاره بخش1 دکتر نیما نریمانی؛ رویکرد طراحی هوشمند و پاسخهای علمی (بهی،دنتون و مایر) به نظریه تکامل .mp3
17.83M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۸، بخش اوّل
👥دکتر نریمانی
رویکرد طرّاحی هوشمند و پاسخهای علمی (بهی، دنتون و مایر) به نظریّه تکامل
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه8مدرسه بهاره بخش2 دکتر نیما نریمانی؛ رویکرد طراحی هوشمند و پاسخهای علمی (ویلیام دمبسکی) به نظریه تکامل .mp3
14.74M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۸، بخش دوّم
👥دکتر نریمانی
رویکرد طرّاحی هوشمند و پاسخهای علمی (ویلیام دمبسکی) به نظریّه تکامل
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه8مدرسه بهاره بخش3 دکتر نیما نریمانی؛ رویکرد تکامل پساداروینی (موریس و هافمن) شواهد تجربی،خداباوری را تأیید می کند یا طبیعت گرایی را؟.mp3
18.68M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۸، بخش سوّم
👥دکتر نریمانی
رویکرد تکامل پساداروینی (موریس و هافمن)
شواهد تجربی، خداباوری را تأیید میکند یا طبیعتگرایی را؟
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه8مدرسه بهاره بخش4 دکتر نیما نریمانی؛ تکامل پساداروینی(دنیس نوبل،جیمز شپیرو و توماس(تامس) نیگل) نقش برجسته سلول، ارگانیسم و غایتمندی در برابر دیدگاه نئوداروینیسم درباره برجستگی ژن و DNA.mp3
19.66M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۸، بخش چهارم
👥دکتر نریمانی
تکامل پساداروینی (دنیس نوبل، جیمز شپیرو و توماس نیگل) نقش برجسته سلول، ارگانیسم و غایتمندی در برابر دیدگاه نئوداروینیسم درباره برجستگی ژن و DNA
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
تفکر نقادانه برای نسل فردا.pdf
691.2K
#کتاب_الکترونیکی
📚 نام کتاب: تفکّر نقادانه برای نسل فردا (ردّ شبهات ملحدین)
✍️ نویسنده: احمد بن یوسف السیّد
📄 تعداد صفحات: ۴۰
🗂 مترجم و ناشر: مجموعهٔ برهان
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه9مدرسه بهاره بخش1 دکتر وطن دوست. روش فلسفه در نقد نظریه تکامل (نفی علت فاعلی و غایی) .mp3
16.71M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۹، بخش اوّل
👥دکتر وطندوست
روش فلسفه در نقد نظریّه تکامل (نفی علّت فاعلی و غایی)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه9مدرسه بهاره بخش2 دکتر وطن دوست. روش شناسی و معرفت شناسی فلسفی در نقد نظریه تکامل..پرسش و پاسخ .mp3
21.38M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۹، بخش دوّم
👥دکتر وطندوست
روششناسی و معرفتشناسی فلسفی در نقد نظریّه تکامل
➕پرسش و پاسخ
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه9مدرسه بهاره بخش3 دکتر وطن دوست.پرسش و پاسخ .mp3
16.76M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۹، بخش سوّم
👥دکتر وطندوست
پرسش و پاسخ
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه10 بخش1 گفتگو دکتر نریمانی و دکتر وطن دوست(چالش فلسفه اسلامی و علم تجربی).mp3
19.81M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۱۰، بخش اوّل
👥گفتگوی دکتر وطندوست و دکتر نریمانی
چالش فلسفه اسلامی و علم تجربی
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه10 بخش2 گفتگو دکتر نریمانی و دکتر وطن دوست.(چالش فلسفه اسلامی و علم تجربی).mp3.mp3
19.24M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۱۰، بخش دوّم
👥گفتگوی دکتر وطندوست و دکتر نریمانی
چالش فلسفه اسلامی و علم تجربی
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
✍ #یادداشت | جایگاه نظریه تکامل داروین در اندیشه و علوم انسانی غرب
▫️پس از تحولات فلسفی و علمی دوره رنسانس، اندیشه غربی چالشهایی با الهیات مسیحی داشت و این فکر که "مشکلی مابین علم و دین وجود دارد" در ذهن دانشمندان پدید آمده بود. با این وجود نوعا دانشمندان تلاش میکردند همچنان دین را به عنوان یک مرجع مهم برای تبیین پدیدههای انسانی و طبیعی حفظ نمایند.
▪️دانشمندانی مانند نیوتن، یا فیلسوفانی مانند دکارت و کانت هرچند دیدگاههای جدیدی ارائه داده بودند اما خدا را به کل کنار نگذاشته بودند. این امر چنان بود که ویلیام پیلی در سال ۱۸۰۹ کتاب الهیات طبیعی را نوشت و تلاش کرد خدا را با استناد به امور طبیعی (با برهان نظم) به اثبات برساند.
▫️اما سؤال این است که چه شد موضع ناخداباوری و عدم نیاز به طراح برای جهان هستی در میان دانشمندان و فیلسوفان رایج شود؟
▪️بخشی از پاسخ به این سوال در این است که چارلز داروین با انتشار کتاب منشاء انواع در سال ۱۸۵۹ (و بعدتر کتاب تبار انسان) توانست، عدم نیازمندی به دین در تبیین پدیدههای دارای حیات (به عنوان مهمترین مرجعی که هنوز میشد در آن عصر برای اثبات امور فراطبیعی به آن اسناد کرد) را نشان دهد. پس از نظریه وی، دیگر میشد پیدایش انواع را در طی میلیونها سال به امور طبیعی نسبت داد بدون اینکه نیازی به استناد به امور فراطبیعی باشد.
▫️داروین توانسته بود تبیینی ارائه دهد که با استناد به آن، تبیینی کاملا مادی از طبیعت و موجودات زنده ممکن شده بود، حلقهی مفقودهای که منجر به گسترش فضای بیخدایی در غرب شد.
▪️باید گفت اکنون نظریه (فرضیه) داروین به عنوان یکی از پیش فرضهای مهم در علوم مختلف مدرن (فراتر از زیست شناسی) است؛ علومی مانند فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی، عصبشناسی و... که بدون توجه به این پیش فرض فهم درست طیفی از علوم، از جمله علوم انسانی به درستی محقق نخواهد شد.
✏️ مهجور
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
🎞 #فیلم | سلسله جلسات مباحث علم و دین در برنامه تلویزیونی تا آسمان و پاسخ به شبهاتی که خاستگاه علمی دارند.
✔️[مهم ترین شبهات الحاد نوین که خاستگاه علمی دارند از منظر الهیاتی و فلسفی پاسخ داده شده است]
جلسه نخست:
https://www.aparat.com/v/6dqKr
جلسه دوم:
https://www.aparat.com/v/yGlAt
جلسه سوم:
https://www.aparat.com/v/rgU4o
جلسه چهارم:
https://www.aparat.com/v/QejFE
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
مرز میان علم و فلسفه - دکتر هادی صمدی.mp3
5.7M
مرز میان علم و فلسفه - دکتر هادی صمدی.mp3
6.1M
مرز میان علم و فلسفه - دکتر هادی صمدی.mp3
7.3M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_مقاله
«سونامیِ خاموش: بیدینی و خداناباوری در جهانِ اسلام»
🔺 نشریهی «مطالعات سکولار» یا Secular Studies که انتشاراتِ بریل آن را منتشر میکند در اُکتبر سال ۲۰۲۲ م مقاله فوق را منتشر کرد که در آن جَک دِیوید اِلِر به بررسی پدیدهی تأثیرگذار اما خاموش و نادیده گرفته شدهی «بیدینی و خداناباوری» پرداخته است. این مقاله ضمن توصیف معانی و دلالتهای بیدینی و خداناباوری در جوامع مسلمان، آسیبهای زندگی با بیدینی یا خداناباوری در چنین کشورهایی را نیز بررسی کرده است.
🔺 تعداد خداناباوران، بیدینان، یا شکاکان و منتقدانِ دین در کشورهای مسلماننشین معمولاً محل بحث و اختلاف نظر بوده است. متأسفانه به علت مخاطرات دینی و سیاسی و فرهنگی و محدودیتهایِ روشی پیمایشها و نظرسنجیها نیز هیچگاه اطمینانآور نبودهاند.
🔺 برای نمونه نتیجهی یکی از آنها اینچنین است: ترکیه ۱۷ درصد، اندونزی ۱۵ درصد، ایران ۱۶ درصد، مراکش ۸ درصد، و مصر ۷ درصد. البته، میزانِ گرایش به بیدینی و خداناباوری در گروههای سنیِ پایینتر افزایش مییابد: در تونس ۵۰ درصد و در الجزایر ۲۵ درصدِ جوانان زیر ۳۰ سال به بیدینی یا خداناباوری گرایش دارند.
📗 برای ارجاع به مقاله میتوانید از عبارت زیر استفاده کنید:
Eller, Jack David. "A Quiet Tsunami: Nonreligion and Atheism in the Muslim World" in Secular Studies (4) 2022, 117-139.
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
Article_A_Quiet_Tsunami_Nonreligion_and_Atheism_in_the_Muslim_World.pdf
325.6K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📩 #ارسالی_مخاطبین | آموزش خداشناسی به کودکان
⬅️ چیستی و کیستی خداوند
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin