eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
265 عکس
112 ویدیو
56 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
| نیم‌نگاهی به انتقال معنایی واژگان بار معنایی یا 🔹 یکی از نکاتی که بسیاری از اصحاب رسانه به آن تاکید دارند این است که قصد پیام، لزوما در خود پیام نیست؛ به بیان روشن‌تر، گاهی مطلبی را به مخاطب می‌رسانیم اما کلمات و عبارات یا تصاویری را برای این مطلب انتخاب می‌کنیم که اثری غیر از آنچه انتظار (قصد) داریم بر مخاطب می‌گذارد و یا برداشت متفاوتی را ایجاد می‌کند. سپس با تعجب همواره می‌گوییم "من قصدم از این پیام این نبود که ..." یا "هدف من از تولید این پیام این بود که ..." یا اینکه معترض می‌شویم از اینکه چرا قصد ما از پیام تحریف شده است! به‌همین دلیل است که در مواجهه با مخاطب عام گاهی گفته می‌شود مهم نیست که شما چه می‌گویید. بلکه مهم این است که پیام شما در مخاطب چه اثری دارد! 🔸 توجه به بار معنایی کلمات و تصاویر و تمامی مواد رسانه‌ای در زبان مخاطب مستقیم یا مخاطبان جنبی بسیار اهمیت دارد؛ نظیر آنچه که قرآن کریم میفرماید: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ). لذا ضروریست پیش از انتقال هر پیام به مخاطب، زبان او را بخوبی درک کنیم و خود را جای او بگذاریم و از خود بپرسیم اگر جای این مخاطب باشم این پیام بر من چگونه اثری خواهد داشت؟ 🔹 از راه‌های انتقال فرهنگ و پیام بیگانگان در یک موضوع خاص، ابتدا تولید و انتقال کلماتی است که بار معنایی مد نظر آنان در آن موضوع را دارد و یا از بار معنایی منفی در فرهنگ طرف مقابل می‌کاهد؛ بعنوان مثال وقتی قرار است از قبح پدیده شومی بنام همجنس‌بازی کاسته شود و به فرهنگ ما منتقل شود، ابتدا عباراتی مانند LGBT یا هم جنس‌گرایان و دگرباشان جنسی در فرهنگ ما بجای عبارت "همجنس بازان" رواج می یابد! اگر خوب دقت شود می‌بینیم که در عبارت "هم جنس بازان" بار معنایی منفی در فرهنگ ما همواره نهفته بوده و از نظر روانی، کمترین تأثیر کلمه "بازی" در آن، اطلاق به پدیده‌ای است که بر خلاف نظام هستی و تولید نسل و ازدواج بوده و سود و فایده‌ای برای جوامع بشری ندارد و نوعی بازی و سوداگری و اختلال اخلاقی و روانی و پدیده‌ای زشت و ناپسند است، اما "هم‌جنس‌گرا" یعنی سخن از نوعی گرایش این افراد؛ مانند انواع گرایش‌هایی که بشر دارد! یعنی در واقع بار معنایی و روانی این کلمه اشاره به نوعی گرایش است با این قید که بشر را در گرایش‌های شخصی‌اش آزاد می‌داند! یا LGBT که اصولا بسیاری از مخاطبان عام حوصله جستجوی مرجع لغوی هر یک از حروف اختصاری آن را ندارند و در نهایت یک عبارت باکلاس و شیک لاتین مانند بسیاری از عبارت‌هاست! یا دگرباشان جنسی که بار معنایی آن تنها ناظر به نوعی تفاوت با دیگران است! 🔸 در تمام اینها، دیگر آن بار معنایی منفی که در پیشینه فرهنگ ما نسبت به این پدیده وجود داشت دیگر دیده نمی‌شود؛ حتی گاهی خود ما در هنگام اشاره به آن پدیده شوم برای کاستن از زشتی سخن‌مان ترجیح می‌دهیم از آن عبارات جدیدتر استفاده کنیم. غافل از اینکه این زشتی اصولا جزء لاینفک این پدیده است و باید در کلمات نیز محسوس باشد و یا در سخنان مجریان BBC شما عبارت "انقلاب ۵۷" را می‌شنوید و هیچگاه نمی‌شنوید که بگویند "انقلاب اسلامی". با اینکه انقلاب ما در کشور و فرهنگ عامه خودمان به انقلاب اسلامی معروف است، که این نوعی هوشیاری و نوعی جلوگیری از انتقال محتوای پیام فرهنگی طرف مقابل به مخاطبان BBC است. در واقع به مخاطب، این انقلاب را چیزی بجز آنچه که هست معرفی می‌کند و تنها جنبه تاریخی آن در بار معنایی این کلمات نهفته است؛ یعنی انقلابی که حدود ۵۰ سال قبل شد و تمام شد و مانند بسیاری از انقلاب‌ها به تاریخ پیوست! چون چیزی به‌نام انقلاب با ماهیت اسلامی به‌هیچ وجه نباید حتی در مخیله یک نفر خطور نماید! 🔹 حقیر می‌اندیشم که عبارت "آتئیست" و "خداناباور" که در گفتگوها و محاورات ما جای خود را باز کرده نیز از آن دست کلمات انتقالی است؛ وقتی ما عباراتی با بار منفی "لا مذهب" یا "کافر" یا دست‌کم "ملحد" یا "زندیق" داریم، چرا باید اصرار به استفاده از عبارت "آتئیست" باشد؟
🔸 اینجا سخن از معنای لغوی واژه نیست؛ بلکه سخن از بار معنایی و تاثیر آن در ناخودآگاه مخاطب است.گاهی پیش می‌آید که ما با فردی انگلیسی زبان مباحثه می‌کنیم، طبیعی است که در این شرایط باید لغتی را استفاده کنیم که او متوجه شود، اما وقتی در جامعه خودمان و بازبان و فرهنگ خودمان صحبت می‌کنیم، ضروریست که بار معنایی منفی‌ای که در فرهنگ ما برای این پدیده وجود دارد دائما در کلام‌مان نهفته باشد. 🔹 بار معنایی عبارت "آتئیسم" در ذهن مخاطب مانند بسیاری از "ایسم" های دیگر تنها یک مکتب فکری و فلسفی است که احتمالا فرد نابغه و فیلسوف غربی‌ای دیگر مانند بسیاری از "فلاسفه دگر اندیش و باسواد غربی" مطرح کرده است! بار معنایی عبارت "خدا ناباور" نیز تنها ناظر به شک در برخی افراد یا تفاوت در باورهایشان است و باور نیز یک پدیده آزادانه و شخصی و محترم است. غافل از اینکه این نوع جهان بینی چه عوارض ضد فرهنگی، ضد اخلاقی، ضد امنیتی و ضد اجتماعی در جامعه ما خواهد داشت! لذا ضرورتی در مقابله صحیح با این پدیده احساس نمی‌شود! ✍️مجتبی مرتضایی مشروح گفتگوها در گروه👇 مدرسه علم و دین؛ نقدالحادجدید 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| مبانی نظری غرب مدرن 🔹کتابی از شهریار زرشناس که می‌تواند به خوبی غرب را به شما معرفی کند. 📌بالاخره در جهانی تنفس می‌کنیم که عرصه‌های مختلف نظری و عملی تحت تأثیر تمدن غرب است. اگر دغدغه را دارید، حتما باید از تمدن مقابل خود و اتمسفری که در جهان ایجاد کرده است مطلع باشید تا بدانید که چه مبانی دارد؟ 🔸در این کتاب با مبانی مهمی مثل ، ، ، ، ، ، ، ، و... آشنا می‌شوید که در ساختارهای مهم غرب نهادینه شده‌اند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه چهارم.mp3
4.75M
| درس گفتار مباحث مقدماتی «الحاد معاصر» 🔻جلسه چهارم 🔸تبیین الحاد علمی و گونه‌های آن 🔹معرفی شخصیت‌ها و اندیشه‌های الحاد علمی 🔸معرفی کتاب‌هایی در معرفی و نقد الحاد 🎙 حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری (مدیر گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
1_10118520976.mp3
27.41M
🔰برهان پذیری خداوند؛ چالش‌ها و تبیین‌ها 🔷 بخش اول ارائه دهندگان: 🎙حجت‌الاسلام عسگری سلیمانی امیری 🎙دکترمحمد محمد‌رضایی 🎙دکتر یوسف دانشور دبیر علمی: حجت‌الاسلام محمد جعفری 🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی ▫️شب‌های ماه مبارک رمضان ▫️از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۰۰ ▫️در بستر اسکای روم ✅ شرکت در نشست‌ها به صورت رایگان و همراه با اعطای گواهی حضور می‌باشد. 🌐 لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/i5gtIIhk *⃣ نشانی جلسات در کانال موسسه فرق و ادیان حق پژوهی منتشر می‌شود. 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی 🔆 @Haghpajohi
| روح از منظر دانش تجربی جدید و الاهیات 🔹فیزیکدان متألّه، استاد دکتر گلشنی در کتاب «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالش‌ها و تبیین‌ها » به چند مطلب اساسی از جمله «مسئله حیات روح» از منظر علم جدید و الاهیات پرداخته‌اند: «طبق قرآن، افراد بشر یک بعد روحی و یک بعد جسمانی دارند. این ایده که افراد انسانی واجد دو بُعد جسمانی و روحی هستند، ایده‌ای بس قدیمی است و از قدیم‌الایام نیز مورد مناقشه بوده است. 🔸در زمان ما که مکاتب تجربه‌گرا حاکم هستند، اصالت به ماده داده می‌شود و حیات محصول فرعی فرایندهای فیزیکی ـ شیمیایی تلقی می‌گردد و جایی برای روح نمی‌ماند. فرانسیس کریک ـ کاشف مولکول DNA ـ این نکته را به‌وضوح می‌گوید: فرضیه حیرت‌انگیز این است که شما، شادی‌ها و غمهای شما، خاطرات و بلندپروازی‌های شما، احساس هویت شخصی و اختیار، در حقیقت چیزی بیش از رفتار مجموعه وسیعی از سلول‌های عصبی و مولکول‌های وابسته آنها نیست!» 🔹این مسئله یکی از چالشهای عصب شناختی الحاد جدید است که بر اساس برخی مفروضات و یافته های دانش تجربی به انکار روح پرداخته‌اند. ادامه مطلب ر.ک: خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالش‌ها و تبیین‌ها، دکتر مهدی گلشنی، کانون اندیشه جوان، چاپ چهارم، سال 1398، ص 42. همچنین، محتوای تفصیلی را می توانید در اینجا ببینید 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
1_10118623783.mp3
22.65M
🔰برهان پذیری خداوند؛ چالش‌ها و تبیین‌ها 🔷 بخش دوم ارائه دهندگان: 🎙حجت‌الاسلام عسگری سلیمانی امیری 🎙دکترمحمد محمد‌رضایی 🎙دکتر یوسف دانشور دبیر علمی: حجت‌الاسلام محمد جعفری 🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| «نقد برهان ناپذیری وجود خدا» ✍ عسکری سلیمانی امیری 🔹این کتاب، استدلال‌هایی را که مخالفان به وسیله آنها وجود خدا را اثبات‌ناشدنی جلوه می‌دهند، مورد نقد و بررسی قرار می دهد و در مجموع به نقد چهار دسته از ادله‌ای که بر نفی اثبات وجود خدا آورده‌اند، می‌پردازد: ادله‌ای که مدعی‌اند هیچ نوع برهانی بر اثبات وجود خدا نمی‌توان اقامه کرد؛ ادله‌ای که اقامه برهان‌های وجودی و مفهومی را بر وجود خدا نفی می‌کنند؛ ادله‌ای که مدعی‌اند نمی‌توان هیچ نوع برهان صدیقین بر وجود خدا اقامه کرد. و ادله‌ای که برهان جهان‌شناختی بر وجود خدا را غیرممکن می‌دانند. 🔸البته این اشکالات را به نوعی دیگر می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد: اشکالات معرفت‌شناختی مانند اشکالات پوزیتیویستی، دستگاه معرفتی‌کانت. دستور زبان عمقی ویتگنشتاین؛ اشکالات هستی‌شناختی مانند انکار وجود محمولی و ضروری؛ اشکالات منطقی؛ اشکالات الاهیاتی مانند مسئله شر و مهرورزی خدا، علم خدا و اختیار انسان؛ و اشکالات تحلیل زبانی، مانند اسم خاص بودن واژه «خدا». 🔹این اشکالات در دو فصل با عنوان اشکالات عامه و خاصه تنظیم و بررسی شده‌اند. بعضی از اشکالات به دلیل تفصیل زیاد، فصل مستقلی را به خود اختصاص داده‌اند. از آن‌جا که طرح اشکالات و نقد آن‌ها نیازمند مبنایی است که نمی‌توان همه آن‌ها را در ذیل اشکالات آورد، بخش نخست کتاب را به طرح «مبانی نقد برهان‌ناپذیری» و بخش دوم آن را به بحث «نقد برهان‌ناپذیری» اختصاص داده و در مقدمه کتاب که به‌منزله پیش‌فرض دو بخش است، بحث نقد شکاکیت مطلق و کارکرد عقل مطرح شده است. @elmvadin
09 اصل برهم‌نهی(The principle of superposition) در مکانیک کوانتوم و روابط(اصل) عدم قطعیت.mp3
2.46M
🎧 | اصل برهم‌نهی(The principle of superposition) در مکانیک کوانتوم و روابط(اصل) عدم قطعیت 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت نهم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| معقولیت به جای اثبات 🔻جایگزینی معقولیتِ باور به خدا به جای اثبات وجود خدا، به جهت نارسایی فلسفه غرب 🔹آثار اندیشمندان مسیحی غرب همچون پلانتینگاه به جهت اینکه در آموزه مسیحیت، دفاع از خداباوری قابلیت اثبات عقلانی را ندارد به سوی معرفت شناسی اصلاح شده گرایش یافته و به جای اثبات وجود خدا، انسجام و معقولیت (قابل استدلال بودن) باور به خدا را مطرح کرده‌اند؛ به گونه‌ای که شخصیتی مثل مک‌گراث در پاسخ به اشکالات ریچارد داکینز نسبت به دلایل پنجگانه آکوییناس در اثبات وجود خدا مدعی می‌شود که وی در صدد اثبات وجود خدا نبوده و بلکه تنها به‌دنبال تبیین معقولیت ایمان و انسجام درونی اعتقاد به خداست نه اثبات وجود خدا. (توهم داکینز، مک‌گراث، ص۷۷_۷۹) 🔸 در حالیکه آکوییناس به صراحت مدعی اثبات‌پذیری وجود خدا با براهین پنج‌گانه است، ضمن اینکه صرف معقولیت یک باور به لحاظ منطقی دلیل بر صادق بودن آن نیست، بلکه نیاز به دلیل اثباتی دارد. 🔹از سویی دیگر عده‌ای از منتقدان الحاد جدید مطابق برخی مبانی نادرست الاهیاتی مانند باور به خدای تکامل یابنده (الاهیات پویشی، الاهیات گشوده) در صدد حل مشکلات خداشناسی بوده که با بنیادهای اصیل دینی، فلسفی و عرفانی اسلامی و سایر شرایع توحیدی ناسازگار است. 🖇(برگرفته از کتاب «الحاد جدید: بررسی و نقد در فیزیک و زیست‌شناسی معاصر»،حمید رضا شاکرین، ص۲۳_۲۴) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
رابطه دین و علوم زیستی معاصر.mp3
19.29M
🔸 | نشست علمی رابطه دین و علوم زیستی معاصر 💢 در راستای نخستین همایش ملی«مطالعات نظری- دینی علوم زیستی و زیست فناوری» 🎙با ارائه: دکتر سید حسن اخلاق 🔹دبیر علمی: دکتر لیلا نیکوئی نژاد 🗓 یکشنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مسلمان شدن زنی که آتئیست بود 🔹من از مسلمانان متنفر بودم، به خاطر امام حسین (ع) مسلمان شدم / برای کسی گریه میکردم که نه دیده بودمش و نه میشناختمش 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مصاحبه دکترآزادگان بخش 1.mp3
8.07M
| بخش اول 🔹معرفی الحادجدید 🔸واکنش در برابر الحاد جدید 👤دکتر ابراهیم آزادگان (استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🖇مدرسه تخصصی پاییزه1401- مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| نقدی بر «کتاب الحاد جدید بررسی ونقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر» اثر حجت الاسلام دکتر حمید رضا شاکرین 📌نقد کتاب: بخش قابل توجهی از کتاب الحاد جدید جناب آقای دکتر شاکرین را خواندم و همچنان در حال خواندن آن هستم. کتابی بسیار عالمانه که معلوم است برای نوشتن آن مطالعات زیاد و زحمات طاقت‌فرسا کشیده شده است. 🔹بی‌شک جناب استاد بابت زحمتی که برای نوشتن این کتاب و موضوع بسیار مهم آن کشیده‌اند در نزد خداوند متعال مأجورند. با این همه اجازه دهید نقدی صریح و آزاردهنده بر آن وارد سازم. نکته جالب در این نقد آن است که ناظر به نقطه قوت کتاب است. می‌توان گفت کل کتاب دو بخش دارد: یک بخش تبیین نظریات فیزیکی، کیهان‌شناختی و زیست‌شناختی است. 🔸بخش دوم موضع فلسفه اسلامی درباره آن نظریات است، طبعا این مواضع ناظر به نقاط تلاقی است؛ نقاطی که نظریات فیزیکی و ... با مبانی فلسفی و دینی ما اصطکاک پیدا کرده و آنها را زیر سؤال می‌برند. به هر حال، نویسنده‌ی اندیشمند و محقق عمیق و دقیق، جناب آقای دکتر شاکرین هر دو بخش را آنقدر عالمانه و محققانه نگاشته‌اند که می‌توان گفت کتاب کلا از حیز انتفاع افتاده است. عجیب است این انتقاد!؟ توضيح می‌دهم. 🔹بخش اول که ناظر به نظریات فیزیکی، کیهان‌شناختی و زیست‌شناختی است، آنقدر عالمانه نوشته شده که تنها به درد کسانی می‌خورد که با این نظریات آشنا هستند و به اصطلاح رشته تحصیلی‌شان فیزیک و زیست‌شناسی است و برای طلبه‌ای مثل بنده که دغدغه آشنایی با این دیدگاه‌ها و اتخاذ موضع فلسفی دارم، درک آنچه نوشته شده بسیار دشوار و بلکه غیر ممکن شده است. 🔸اما بخش دوم که ناظر به دیدگاه‌های فلسفی است، آنقدر دقيق و فیلسوفانه نوشته شده که تنها به درد کسانی می‌خورد که رشته تخصصی‌شان فلسفه است و طبعا کسانی که با دیدگاه‌های فیزیکی و زیست‌شناختی آشنا هستند و فلسفه اسلامی نمی‌دانند که عموما نمی‌دانند، نمی‌توانند از این بخش استفاده کنند. 🔹به این ترتیب، سؤالی که پیش می‌آید این است که: کتاب الحاد جدید برای چه کسانی نوشته شده است؟ آیا برای بنده که فلسفه می‌دانم؟ در این صورت بخش اول کتاب تقریبا غیر قابل درک است. آیا برای کسانی نوشته شده است که رشته‌شان فیزیک و زیست‌شناسی است و با سؤالات تولید شده از این رشته‌ها آشنا هستند؟ در این صورت بخش دوم کتاب غیر قابل استفاده است .(شاید در آنچه نوشتم مقداری مبالغه وجود داشته باشد، اما رگه‌های زیادی از حقیقت، در درون آن نهفته است). 🔻خلاصه و جمع‌بندی نهایی: کتاب الحاد جدید، کتابی است که بسیار عالمانه نوشته شده و دقیقا به همین دلیل به هدفی که در نظر داشته نرسیده است. کاش اساتید بزرگوار در عین زحمات بسیار زیاد و عالمانه‌ای که می‌کشند این نکته را در نظر بگیرند که نوشته‌شان در عین عالمانه و دقیق بودن، برای کسانی که مخاطب نوشته هستند، قابل درک باشد. 🔹اگر عزیزی به جناب آقای دکتر شاکرین دسترسی دارد این نقد بنده را به ایشان برساند و البته از همین جا، خاضعانه کمال قدردانی خودم را نسبت به نوشته عالمانه‌شان و زحمات زیادی که در راه پاسخگویی به سوالات و شبهات می‌کشند ابلاغ می‌کنم. ✍️پاسخ نویسنده محترم کتاب: سلام علیکم. مشکلی که در نقد آمده نکته قابل توجهی است. لیکن : 1⃣ چاره‌ای نیست از اینکه در این زمینه کارهای متقنی به لحاظ علمی و فلسفی از سوی حوزویان تولید شود. 2⃣ هر اثری که در فضای بینارشته‌ای تولید می‌شود اگر بخواهد بر بام معرفت قرار گیرد با این مشکل روبرو است و این ناشی از بینارشته‌ای بودن آن هم در چند حوزه معرفتی است که زبان و ادبیات و متدلوژی مشترکی ندارند. 3⃣ هدف از اثر یاد شده تولید معرفت در سطح نخبگانی و عمدتا برای محققان، کسانی که مشغول نگارش رساله و مقالات علمی در این زمینه هستند و اساتیدی است که در این زمینه تدریس می‌کنند، است. 4⃣ این اثر به طورضمنی تلنگری به حوزویان و مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی است که باید سطح دانش خود را در این زمینه با همه ابعاد و جوانب آن ارتقاء دهند و مسأله را ساده و سطحی تلقی نکنند و تلاش کنند که حوزه‌های علمیه در این زمینه جلودار و خودکفا باشند. در غیر این صورت دانشگاهیان می‌گویند شما علم را نفهمیده‌اید. از نظر فلسفی هم اگر کار قوی نباشد به معنای این تلقی می‌شود که فلسفه اسلامی حرف مهمی برای گفتن ندارد. 5⃣ گام‌های دیگری نیز باید برداشته شود. اثر یاد شده بر تولید معرفت متمرکز بوده و لازم است در کنار آن گام‌هایی برای ترویج معرفت برداشته شود. در این زمینه باید کسانی به نرم‌نویسی و گزینش و باز نشر محتوا به زبانهای ساده‌تر و متناسب با سطوح مختلف و نیازها و سطح درک مخاطبان خاص بپردازند. تدابیری نیز برای تربیت استاد در این زمینه اندیشیده شده است. 🔻مشروح گفتگوها: گروه مدرسه علم و دین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| بنیان اخلاق؛ موهبتی الهی در نهاد بشر یا تعالیم انبیاء؟ 🔻در گفتگوی سه طرفه‌ای که در گروه «مدرسه علم و دین؛ نقد الحادجدید» صورت گرفت سه دیدگاه مطرح شد: 🔹دیدگاه نخست: گرایش‌های اخلاقی، فطریِ انسان است؛ اما تنها معاد می‌تواند پشتوانه آن باشد و تا علم به مبدأ آن نباشد، برای انسان گره‌گشا نیست. 🔹دیدگاه دوم: گرایش‌های اخلاقی، فطری انسان نیست. انسان به جز سود و ضرر به چیزی نمی‌اندیشد. مفهوم وجدان اخلاقی یا عقل عملی یا گرایش فطری به فضائل، یک مفهوم موهوم و گمراه کننده است که هم به عقلانیت او آسیب زده و هم به ایمان او. وجدان اخلاقی هیچگاه نمی‌تواند التزام به اخلاق را شکل دهد. منافع معنوی مثل رضایت باطن و بهبود جامعه مدنی به اتکای وجدان اخلاقی فقط دور زدن عقلانیت است. ▫️مقبولیت عمومیِ امور اخلاقی، مانند صداقت، عدالت، سخاوت، امانتداری و غیره، به‌خاطر فطری بودن این فضائل نیست، بلکه به‌خاطر ظهور منافع آنهاست. لذا است که اینها در میدان تعارض منافع، به سختی به چالش کشیده می‌شوند. بدون تعالیم انبیا، ذاتِ انسان هیچ ورودی به دنیای اخلاق نمی‌تواند داشته باشد. انبیا بر اساس ذاتِ منفعت طلب انسان، نسخه اخلاق را با توجه به معاد برای ابدیت او پیچیده‌اند. ▫️زندگی بدون تعالیم انبیا از دو جهت خارج نیست: یا به سمت دنیاگرایی می‌رود یا به سمت پوچ‎گرایی و نهیلیسم. 🔹دیدگاه سوم: شناخت‌ها و گرایش‌های اخلاقی (مانند عدالت، سخاوت، صداقت، امانتداری، وفای به عهد، شفقت، تواضع، احسان و غیره)، جزو ادراکات فطری و وجدانی انسان است که توسط خداوند در سرشت بشر قرار داده شده است. هر چند معیت ایمان دینی با اخلاق، امری مرجح است، اما التزام به اخلاق، لزوماً محتاج ایمان به خدا و معاد نیست. مؤیدات دیدگاه سوم: ▫️ از سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) منقول است که در داستان کربلا به لشکریان دشمن فرمود: «یا شیعه آل ابی سفیان! ان لم یکن لکم دین و لاتخافون المعاد، فکونوا احراراً فی دنیاکم». طبق این سخن، ممکن است کسی دین و ایمان نداشته باشد، اما همچنان به حکم عقل و فطرت، به اخلاقیات ملتزم باشد. ▫️ از نگاه آتئیست‌های اخلاقی، انگیزه التزام به اخلاقیات، اموری همچون منافع معنوی آن هستند، (همچون لذت، آرامش، شادی و رضایتِ باطن، و نیز بهبودِ وضعیتِ جامعه بشری). ▫️ اخلاق فطری آنچنان اهمیت دارد که می‌تواند اساسِ اولیه و بسترسازِ ایمان به خدا، معاد و نبوت قرار گیرد. پیامبران با تمرکز بر همین اخلاق فطری و عقل عرفیِ انسان‌ها، آنان را گِرد خود آورده و دین‌دار می‌کردند. طبق نقل معروفی، رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». از این سخن به دست می‌آید که آدم‌ها با سرمایه عقل عرفی و شناخت و گرایش به اخلاق که در سرشت آنها وجود دارد، مجذوب پیامبران شده و آنگاه پیامبران با ابزار ایمان و عمل، مکارم و فضایل اخلاقی را در آنان تکمیل کرده و عمق می‌بخشند. با توجه به اختلافات زیاد در مصادیق امور فطری در کلام بزرگان، برای هر سه نظر می‌توان شواهدی در کلمات حکما یافت. 🔻مشروح گفتگوها: گروه مدرسه علم و دین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
جلسه چهارم و پنجم از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی ▫️الحاد جدید و اخلاق ▫️خدا و نظریه تکامل 👤استاد: حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین 🌐لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/ammar136513681369/ramezan 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
مصاحبه دکترآزادگان بخش۲.mp3
8.17M
| بخش دوم 🔹چالشهای زیست شناسی تکاملیِ الحادجدید نسبت به دین و خداباوری 👤دکتر ابراهیم آزادگان (استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🖇مدرسه تخصصی پاییزه1401- مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| مانیفست خداناباوران: فضایل عصر مدرن ✍️آلن دو باتون 🔹آلن دو باتون، فیلسوف سوئیسی، «مانیفست خداناباوران: فضایل عصر مدرن» را نوشته است. 🔻 ۱۰ فرمان او برای آتئیست‌ها عبارتند از: 1⃣. انعطاف‌پذیری؛ ادامه دادن حتی زمانی که همه چیز تاریک به نظر می‌رسد. 2⃣.همدلی؛ توانایی برقراری ارتباط تخیلی با رنج ها و تجربیات منحصر به فرد شخص دیگر. 3⃣. صبر؛ ما باید با واقع بینانه‌تر شدن در مورد اینکه واقعاً چگونه پیش می‌رود، آرام‌تر و بخشنده تر شویم. 4⃣.فداکاری؛ اگر با هنر فداکاری همراه نباشیم، هرگز نمی‌توانیم خانواده تشکیل دهیم، شخص دیگری را دوست داشته باشیم یا کره زمین را نجات دهیم. 5⃣. ادب؛ ادب با بردباری بسیار مرتبط است، ظرفیت زندگی در کنار افرادی که هرگز با آنها موافق نیستیم، اما در عین حال نمی توان از آنها اجتناب کرد. 6⃣.طنز؛ مانند خشم، شوخ طبعی از ناامیدی سرچشمه می گیرد، اما ناامیدی به نحو مطلوبی هدایت می شود. 7⃣.خودآگاهی؛ شناخت خود یعنی کوشش این است که مشکلات و حالات خود را به گردن دیگران نیندازیم. داشتن حسی از آنچه در درون خود می گذرد و آنچه در واقع متعلق به جهان است. 8⃣.بخشش؛ تشخیص این است که زندگی با دیگران بدون توجیه اشتباهات ممکن نیست. 9⃣.امید؛ بدبینی لزوماً عمیق نیست و خوش بینی نیز سطحی نیست. 🔟.اعتماد به نفس. اعتماد به نفس تکبر نیست، بلکه مبتنی بر آگاهی مداوم از کوتاهی زندگی است و در نهایت چقدر از به خطر انداختن همه چیز ضرر می‌کنیم. 📌پ.ن: این در حالی است که در نشست هفتگی شهر کتاب آلن دو باتون به عنوان نویسنده و فیلسوفی معرفی می‌شود که می‌کوشد مفاهیم فلسفی را در آثارش به زبانی بسیار ساده بیان کند. در ایران، ناشران و مترجمان مختلفی به برگردان آثار او همت گمارده‌اند و کتاب‌های زیادی از او به فارسی ترجمه شده است؛ از این نویسنده سه عنوان از مجموعه «مدرسه زندگی» در انتشارات کرگدن منتشر شده است. برای مشاهده متن اینجا را ببینید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
جلسه چهارم و پنجم از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی ▫️الحاد جدید و اخلاق ▫️خدا و نظریه تکامل 👤استاد: حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین 🌐لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/ammar136513681369/ramezan 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
مدرسه علم و دین
جلسه چهارم و پنجم از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی ▫️الحاد جدید و اخلاق
الحاد جدید و اخلاق حجت الاسلام دکتر شاکرین دوم فروردین1403 .mp3
50.75M
| الحاد جدید و اخلاق 1️⃣دین و تعالی بخشی اخلاق 2️⃣الحادجدید و تعارض‌نمایی میان دین و اخلاق 3️⃣الحادجدید و نظام ارزشی طبیعت‌گرایانه 4⃣ملاک فعل اخلاقی 5⃣خاستگاه اخلاق 6⃣پرسش و پاسخ 👤حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین (استاد گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مصاحبه دکترآزادگان بخش۳.mp3
4.5M
| بخش سوم 🔹تبیین رابطه فیزیک جدید و چالش‌های الحادجدید نسبت به دین و خداباوری 👤دکتر ابراهیم آزادگان (استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🖇مدرسه تخصصی پاییزه1401- مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مصاحبه دکترآزادگان بخش۴.mp3
5.14M
| بخش چهارم 🔹تبیین رابطه فلسفه ذهن و چالش تقلیل فیزیکالیستی ذهن در مواجهه با دین و خداباوری 👤دکتر ابراهیم آزادگان (استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🖇مدرسه تخصصی پاییزه1401- مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
جلسه هفتم از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی ▫️ چالش‌های الهیاتی، زندگی پس از زندگی 👤استاد: دکتر عباس جوارشکیان 🌐لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/ammar136513681369/ramezan 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
مصاحبه دکترآزادگان بخش۵.mp3
5M
| بخش پنجم 🔹تبیین رابطه اخلاق و چالشهای اخلاقی الحادجدید در مواجهه با دین و خداباوری 👤دکتر ابراهیم آزادگان (استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🖇مدرسه تخصصی پاییزه1401- مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin