eitaa logo
شاگردان امام‌صادق علیه‌السلام
435 دنبال‌کننده
871 عکس
165 ویدیو
154 فایل
دانش آموختگان‎ مکـتب امام صــادق(علیه السلام)
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 و مشترک جمع در عین تفاوت نقش افراد 🔹 در عهد جمعی صرفا با جمع عهدهای فردی و اعمال فردی مواجه نیستیم و چون تکلیفی جمعی است، تکالیف افراد علاوه بر تکلیف فردی، به اندازه توان و وسع آنها در تشکیلات وسعت می‌یابد. ۱. بر اساس آیه شریفه: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ" (آل عمران: ۲۰۰) اگر امر به (صابروا) همان و در است، بر اساس اینکه قرآن می فرماید: "لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِلَّا وُسۡعَهَاۚ" (بقره: ۲۸۶) برای افراد یک به اندازه وسع فردی و تشکیلاتی آنها تکلیف متفاوت می شود. ۲. بر این اساس تکلیف افراد مختلف در عهد جمعی در عین اشتراک، تفاوت‌هایی به قدر وسع ایشان دارد. چنانچه وسع امام و با یک فرد عادی متفاوت است. ۳. بعنوان نمونه، خداوند متعال خطاب به نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرماید؛ "فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ" (هود؛ ۱۱۲) در امری که به تو شد -که منظور همان عهد الهی خداوند است- استقامت کن و کسانی که با تو هستند نیز استقامت کنند. ادامه دارد..
ادامه.. 🔹 امام خمینی (ره) می فرمایند: روایت شده است از پیغمبر اکرم (ص) که: "شَیَّبَتْنِی سورةُ «هودٍ» لِمَکَانِ هذه الآیةِ" (سوره هود مرا پیر کرد به خاطر این آیه) "فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ" در سوره «شورا» هم هست. نفرمود سوره «شورا»؛ فرمود سوره «هود؛» برای اینکه در سوره «هود» "وَ مَنْ تابَ مَعَکَ" است؛ یعنی چون استقامت ملت را هم به عهده من گذاشته است، که مستقیم باش و هر که با توست مستقیم باشد، این من را پیر کرد. (صحیفه امام، ج ۹، ص ۴۷۹) پس عهد امام یک امت و به این است که دیگرانی که تابع او هستند را هم مستقیم ‌و پایدار کند! ۴. عهد جمعی چنین معنایی دارد! در رهبر تشکیلات عهد می‌بندد که دیگران را با خود همراه کند و عمل جمع را از او طلب می کنند. ۵. در مورد عهد جمعی طهارت، رهبر تشکیلات به متعهد می شود که دیگران را همراه کند لذا را از او طلب می کنند. ۶. همین نسبت با سایر اعضای تشکیلات هم هست. کسی که توان معرفتی دارد عهد می بندد این معرفت را به دیگران تسری دهد تا آنها با معرفت به طهارت به آن پایبند شوند، کسی که ظرفیت فعالیت رسانه ای دارد عهد می‌بندد که برای فضاسازی تشکیلات در عهد جمعی طهارت نقش ایفا کند. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
عهد طهارت(قسمت۱۲)(1).mp3
5.24M
📻 سلسله : استاد فیاض‌بخش 🔹 حقایق از عوالم بالا به عالم نازل می‌شود که این مساله به لحاظ عقلی ثابت شده است و آیه شریفه هم شاهد بر این امر است. "الله یتوفی الانفس حین موتها" وقتی انسان می‌ميرد نفس، به عالم خودش می‌رود و با ملائکه مربوطه ملاقات می‌کند. اگر نفس سعید باشد با ملائکه رحمت و اگر نفس شقی باشد با ملائکه غضب ملاقات می‌کند. به هرحال با عوالم بالاتر ارتباط برقرار می‌کند و حجاب از مقابل او برداشته می‌شود. 🔹 همین اتفاق در خواب هم می‌افتد. لذا خواب کلاس درس است. خواب ارتباط با عوالم حقیقی نفس است. لذا اگر کسی با بخوابد نفس متطهر به عوالم خودش وارد می‌شود و در نتيجه نفس متطهر مانند شهید توفی می‌شود و اگر شهید توفی شود، با عوالم خودش مشهودانه وارد می‌شود. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 توجه به آیات خاص "یا ایها الذین آمنوا" در از جمله یک مسیر ویژه برای و جامعه سازی 🔹 خطاب‌های "یا ایها الذین آمنوا" در قرآن ناظر به است. به این معنا که: اولاً این آیات شریفه در قرآن خطاب به مومنین است. ثانیاً این آیات به جمع مومنین خطاب کرده است نه فرد. (ایها الذین آمنوا). ثالثاً این آیات در سور مدنی و در دوران تشکیل جامعه مدنی و حکومت اسلامی پیامبر (ص) در مدینه نازل شده است. رابعاً عمده این آیات بیان اوامر و تکالیف جمع مومنین است. خامساً فحوای عمده این آیات، بیان احکام اسلامی از حیث اثر آن در جامعه سازی است. 🔹 بر اساس آیه شریفه "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ" (آل عمران:۲۰۰) می‌توان منطق عهد و عمل فردی و تواصی مومنین برای تحقق عهد و در مسیر جامعه‌سازی را ذیل این آیات دنبال کرد. 🔹 در باید به آیاتی که چنین خطاب "یا ایها الذین امنوا" را در موضوع در خود دارند توجه ویژه نمود تا نسبت و سازی و بیشتر فهم شود. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
عهد طهارت(قسمت ۱۴).mp3
4.47M
📻 سلسله : استاد هاشمی‌نژاد 🔹 اگر کسی در مسیر بندگی خدا قرار بگیرد خدای متعال او را کمک می‌کند. سعی کنید همیشه داشته باشید و از این نور استفاده کنيد. 🔹 در روایت آمده شب با بخوابید که معنای ظاهری آن این است که با بخوابید و معنای باطنی آن یعنی پاکیزه بخوابید یعنی جوری باشد که اگر صبح از بستر بلند نشدید تمام کارهای شما پاک وطیب و منظم باشد. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 بعنوان یک مقدمه تحقق میثاق ولایت برای در بیان کریم 🔹 مهمترین آیه شریفه در جعل آیه شریفه: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا قُمۡتُمۡ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ فَٱغۡسِلُواْ وُجُوهَكُمۡ وَأَيۡدِيَكُمۡ إِلَى ٱلۡمَرَافِقِ وَٱمۡسَحُواْ بِرُءُوسِكُمۡ وَأَرۡجُلَكُمۡ إِلَى ٱلۡكَعۡبَيۡنِۚ.." (مائده:۶) است که از جمله آیات یعنی امر برای با خطاب "یا ایها الذین آمنوا" است. 🔹 در این آیه شریفه پایه‌های اصلی احکام (، ، ) به صورت یکجا و منسجم در یک آیه بیان شده است که نشان دهنده نظام بودن از منظر الهی است. به این معنا که طهارت یک حقیقتی است که برای تحقق آن اعمال متعدد در شرایط مختلفی لازم است. ادامه دارد..
ادامه.. 🔹 در انتهای این آیه شریفه، غایت بیان شده است که: "مَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيَجۡعَلَ عَلَيۡكُم مِّنۡ حَرَجٖ وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمۡ وَلِيُتِمَّ نِعۡمَتَهُۥ عَلَيۡكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ" (مائده: ۶). یعنی اولا: خداند متعال از جعل طهارت به عنوان یک حکم اسلامی برای جمع مومنین به دنبال ایجاد حرج و سخت گیری نیست و یک غایت حقیقی را در باطن این حکم طهارت دنبال می کند. ثانیا: این غایت حقیقی این است که نعمت بر جامعه مومنین تمام شود. 🔹 این اتمام نعمت، بر اساس آیه: "ٱلۡيَوۡمَ أَكۡمَلۡتُ لَكُمۡ دِينَكُمۡ وَأَتۡمَمۡتُ عَلَيۡكُمۡ نِعۡمَتِي" در همین سوره (مائده: ۳) همان نعمت است و جعل به عنوان یک برای تحقق غایت جعل در غدیر یعنی با یکدیگر و اتصال به امام و رسیدن به فلاح و رستگاری و توحید است. 🔹 در آیه شریفه بعد از آیه می فرماید: "وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَةَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ وَمِيثَٰقَهُ ٱلَّذِي وَاثَقَكُم بِهِ" (مائده: ۷). در این آیه شریفه تصریح می کند بر ارتباط این آیات احکام به میثاق و عهد الهی بودن این احکام الهی در ذیل عهد و میثاق (اتمام نعمت). به این معنا که از آنجا که مومنان عهد و میثاق بر تحقق ولایت دارند، مقدمات تحقق این ولایت که همان تحقق جمعی احکام الهی در جامعه است، عهد جمعی و در دامنه میثاق بر ولایت است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
عهد طهارت(قسمت۱۶).mp3
4.39M
📻 سلسله : حجت الاسلام حاجی ابوالقاسم 🔹 وهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ ۚ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا و او خدایی است که بادها را برای بشارت پیشاپیش باران رحمت خود فرستاد، و از آسمان آبی طاهر و مطهّر نازل کردیم. آب جلوه رحمت الهی است.. با این ملاحظه و دقت به بنگیریم. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📌 مخاطب محترم، ضمن تشکر از همراهی شما در بسته محتوایی گزارش مختصری از آنچه در این عهد مطرح گشت، بیان خواهد شد. 🏷 آنچه گذشت در قالب بیانات استادان و علمای اخلاق بیانگر جایگاه ویژه و خاصه بودن و اثرات آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان است. امید آنکه پیرو رهنمودهایی که از آن بزرگان تقدیم شد، توصیه‌های ایشان را بعنوان عهد جمعی در سلوک عبادی سیاسی و فرهنگی‌مان دنبال کنیم. مجموعه تولیدات در ذیل به اختصار اشاره می‌شود: ۱۶ قطعه پادکست تخصصی ۱۱ توصیه تشکیلاتی از استاد عابدینی ۵ تدبیر قرآنی به همراه دلالت تشکیلاتی ضمن استمرار و و حفظ آن، با دیگری از سلسله عهدهای جمعی در خدمت شما خواهیم بود‌. و من‌الله توفیق ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
13.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 استاد عابدینی به فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی توصیه 🏷 به دنبال عهد طهارت، و پس از عزم تثبیت آن، تلاش خواهیم نمود تا انس با قرآن کریم داشته باشیم. 🔸 اکنون تلاش خواهیم کرد تا آن حشر با قرآن را حفظ کرده و اشتغالات دنیایی و روزمره مانع از همنشینی با قرآن کریم نشود. 🔸 بکوشیم تا روزانه با قرآن کریم تجدید عهد کنیم. روزانه ۵۰ آیه (اگر میسور نیست حداقل روزانه ۱۰ آیه) از قرآن را به صورت ترتیبی قرائت کنیم و در ۵ آیه تدبر در معنای آیات کنیم و به یک آیه آن عمل کنیم.. 🔸 تلاش ما در ، عمل نمودن به این باشد تا انس ما با این کتاب حی هرچه بیشتر شود. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
✍️ دستور العمل و 🔸 در چهل روز آینده برای و تثبیت در تمام اوقات شبانه روز می‌کوشیم. از جمله طهارت و جهت خواب و استراحت و.. با نیت در . 🔸 یعنی بدانیم قرآن یک موجود حی و زنده است. بدانیم قرآن کریم عهد الهی است و روزانه باید عهد خداوند را با قرائت و انس با آن، به جا آوریم. در این عهد باید توجه به دعای قرائت قرآن نمود و در معنای آن تدبر کنیم. 🔸 روزانه ۵۰ آیه و اگر میسور نیست حداقل روزانه ۱۰ آیه از قرآن را به صورت ترتیبی قرائت کنیم و در ۵ آیه تدبر در معنای آیات کنیم و به یک آیه از آن عمل کنیم. 🔸 اگر اعضای یک فرهنگی هستیم، تلاش کنیم در تشکیلات به صورت جمعی عهد ببندیم و متوجه این باشیم که در تشکیلاتی وارد می شویم که همه طهارت دارند و با قرآن مانوس‌اند. پس با و قرائت روزانه قرآن وارد کار فرهنگی و اجتماعی شویم. 🔸 این عهد یک بازه ۴۰ روزه دارد . روز اول را با تدبر و قرائت در سوره حمد و از روز دوم به صورت ترتیبی تا آیه ۵۰ سوره مبارکه بقره و همینطور به ترتیب روزانه ۵۰ آیه ادامه می‌دهیم. 🔸 اگر بنای بر حداقل آیه گذاشته شد هم به همین ترتیب روزانه ۱۰ آیه از اول سوره بقره تا آخر قرآن و تدبر در معنای ۵ آیه و عمل به ۱ آیه دنبال شود. 🔸 تذکر: اگر در یک داریم بهتر است تعداد آیه روزانه با توافق و عهد جمعی بوده و تدبر در آیات و عمل به یک آیه اشتراک گذاری شود. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇