چرا در اوج جنگ تورم هفت درصدی و پس از جنگ تورم 50 درصدی را تجربه کردیم؟
✳️ دلیل عمده استفاده از سیاستهای تعدیل ساختاری پس از جنگ بود. در دوران جنگ نرخ ارز تثبیت شد ولی بعد از جنگ یک شوک ارزی به اقتصاد کشور وارد شد.
✳️ با تدبیر حضرت امام (ره) در دوره جنگ جلوه های برجسته ای از اقتصاد مردمی با ایجاد نهادهایی مانند جهاد سازندگی ظهور کرد و جنگ با مشارکت گسترده مردم اداره شد، بعد از جنگ خصوصی سازی بی ضابطه در دستور کار قرار گرفت.
✳️ وقتی در سال ۱۳۷۴ از سیاستهای تعدیل ساختاری عدول شد و نرخ ارز تثبیت شد، تورم از حدود ۵۰ درصد به ۲۳ درصد کاهش یافت.
♦️مشروح بحث در گزارش نشست اقتصاد دهه شصت و عدالت اجتماعی و اقتصادی 👇
https://b2n.ir/n78046
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔻فرمول تعیین قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها چیست؟
✳️آیا از جزییات و نحوه محاسبه آن اطلاعی دارید؟ همانطور که ملاحظه می کنید در تعیین این قیمت، چهار بازار بین المللی از جمله هنری هاب آمریکا، تی تی اف هلند و اِن بی پی انگلستان و آلبرتای کانادا و همچنین قیمت صادرات و واردات گاز کشور نقش مبنایی دارند.
🔹 آیا چنین فرمولی را در کشورهای دیگر شاهد هستیم؟ آیا چنین فرمولی به معنای گره زدن اقتصاد داخل کشور به پول کشور تحریم کننده و نوسانات پرتلاطم بین المللی نیست؟ آیا با این قاعده، گاز ملی که مزیت خدادادی است به ضدمزیت برای کشور تبدیل نشده است؟
🔹 بنظر شما این فرمول یکی از سرچشمه های مهم تورم های نامتعارف نیست؟ لازمست بدانید این فرمول در سال ۱۴۰۱ به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت جهانی گاز نقش مهمی را در بروز تورم ایفا کرده است. / همت قلی زاده
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
گزارش عملکرد جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در سال 1401.pdf
7.35M
🔵 گزارش عملکرد جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در سال 1401
#شورای_مرکزی
#نهاد_پشتیبان
#علمی
#فرهنگی
#عملیاتی
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
⭕️ لیستی از وامهای مدیران بانکها
☑️ بررسی دادههای مالی بانکها نشان میدهد از میان 30 بانک و موسسه اعتباری، 16 بانک بهصورت خوانا و نسبتا شفاف اطلاعات تسهیلات اعطایی به اشخاص مرتبط (شامل مدیران و اعضای هیاتمدیره بانک) را منتشر کرده، یک بانک فقط رقم را منتشر کرده و مابقی نیز یا منتشر نکردهاند یا منتشر کرده و اطلاعات آنها ناخواناست.
🔹 بررسی دادهها نشان میدهد مانده تسهیلات اعطایی اعضای هیاتمدیره و مدیران عالیرتبه بانکها تا 6ماهه نخست سال گذشته به حدود 680 میلیارد تومان میرسد.
🔹در بین بانکها و موسسات اعتباری مورد بررسی، بالاترین ارقام تسهیلات پرداختی (آخرین مانده تسهیلات) به هر عضو هیاتمدیره یا مدیران بانکها به موسسه اعتباری ملل مربوط میشود.
🔹در این موسسه بالاترین رقم دریافتی یک عضو هیاتمدیره 6 میلیارد و 106 میلیون تومان بوده است.
http://fdn.ir/page/238402/
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔷 ترسیم جایگاه فقه نظام اقتصادی در نظام اقتصادی اسلام
آیتالله #محسن_اراکی
☑️ نظام اقتصادی اسلام از مجموع سه عنصر تشکیل شده است:
1️⃣ جهان بینی اقتصادی اسلامی که زیرساخت مکتب و نیز علم اقتصاد اسلامی را تشکیل می دهد.
2️⃣ مکتب اقتصادی اسلام که عبارت است از تبیین دستوری روابط میان عناصر اقتصادی جامعه یا طرح جامع اسلام برای تنظیم فعالیتهای اقتصادی جامعه (یعنی توزیع منابع اولیه ثروت، تولید، توزیع پس از تولید، مبادله، خدمات و مصرف در جهت تحقق اهداف مورد نظر اسلام).
3️⃣ علم اقتصاد اسلامی که به دو معناست:
الف- تبیین توصیفی قوانین حاکم بر روابط اقتصادی جامعه برخوردار از نظام اقتصادی اسلامی.
ب- مجموع قضایای توصیفی تبیین شده در منابع اسلامی که مربوط به قوانین حاکم بر رفتارها و روابط اقتصادی جامعه بشری اند.
☑️ از این سه عنصر اصلی نظام اقتصادی اسلام، آنچه مستقیما مربوط به دانش فقه است عنصر دوم است، بنابراین مقصود از فقه الاقتصاد یا #فقه_نظام_اقتصادی تبیین استدلالی مکتب اقتصادی اسلام است؛ لکن:
🔹اولا- از آنجا که تبیین فقهی مکتب اقتصادی اسلام بی نیاز از تبیین اصول جهان بینی اقتصاد اسلامی نیست، می توان اصول جهان بینی اسلام را بخشی از منابع استنباط نظام اقتصادی به شمار آورد.
🔹ثانیا- قضایای مربوط به علم اقتصاد اسلامی اگر چه نقش مستقیمی در استنباط مکتب اقتصادی اسلام ندارند، لکن نظر به اینکه این قضایا، تبیین قوانین واقعی حاکم بر روابط اقتصادی جامعه است، چنانچه نتایج استنباط فقهی مکتب اقتصادی با این قوانین ناسازگار باشد، نشانه خطای استنباط فقهی ارائه شده از مکتب اقتصادی اسلام است. بنابراین سازگاری یا ناسازگاری طرح استنباطی مکتب اقتصادی با قوانین علمی اقتصادی تبیین شده در منابع اسلامی می تواند محک آزمایشی جهت تشخیص صحت و سقم نظریه فقهی مربوط به مکتب اقتصادی اسلامی باشد.
#آیتالله_اراکی
#نظام_اقتصادی
#فقه_نظام_اقتصادی
📚فقه نظام اقتصادی اسلام، ج1، ص 28-26 (با اندکی تلخیص و تصرف).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماهنگ | جواد الأوصیاء
◾️ رهبر انقلاب: زندگی امام جواد علیهالسّلام هم الگوست. امام جواد علیهالسّلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت در بیستوپنج سالگی از دنیا رفت...
☑️ @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید بهشتی با چه طـرحی میخواهد ایـــران را از ایدههای اقتصـادی چپ و سرمـــایهداری خلاص کند؟
☑️ اقتصاد مردمی، اقتصادی است که مشارکت عمومی در بخش تولید داشته باشد و عدالت، وقتی صورت نوعیه پیشرفت می شود که مردم پایه باشد. برای این مساله، شهید بهشتی، تعاونی را مطرح کرد.
🔹تعاونی روش سومی است در مقابل دو روش دیگر؛ که مردم در آنها اجیرند. اجاره نفس، وقتی به فرد باشد کراهت دارد، وقتی نظام بر اساس آن باشد، حرام است. تکلیف نظام با تکلیف فرد، فرق می کند.
🔹بنیان ساخت جامعه مبتنی بر استخدام و رقابت افراد با هم است یا مبتنی بر انس و همکاری و همیاری؟! نظریه مبنایی سرمایه داری به لحاظ فلسفی، اصل استخدام و رقابت است. شهید بهشتی به جای این اصل، اصل همیاری و تعاون را جایگزین می کند. اولین واحد اجتماع و خانواده هم که تشکیل می شود با تعاون و زوجیت اتفاق می افتد نه رقابت.
💠 برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاستهای کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی
#حجت_الاسلام_قنبریان
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📣 پژوهشکده امور اقتصادی با مشارکت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برگزار میکند:
✅ همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم
سومین پیشنشست اصلاح ساختار نظام سیاستگذاری اقتصادی
✳️ موضوع نشست:
حکمرانی اقتصادی و کنترل تورم
🎙 سخنران:
آیت الله محسن اراکی
رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری
🔰 اعضاء نشست:
محمد جواد توکلی
رئیس پژوهشکده امور اقتصادی
مهدی خطیبی
عضو هیئتعلمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
امینرضا عابدینژاد
قائممقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی و عضو هیئتعلمی جامعة المصطفی العالمیة
🕰 سهشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱ الی ۱۲
🌍 قم، میدان رسالت، ابتدای بسیج، ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، طبقه سوم.
🔗 لینک حضور در نشست:
https://b2n.ir/earcc
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢بانکهای خصوصی را تعیین تکلیف کنید
🔰بخش هایی از نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور به رئیس کل بانک مرکزی
🗂متاسفانه بانک های خصوصی در کشورمان به بانک های اختصاصی تبدیل شده اند. نگاهی به عملکرد چند بانک خصوصی کشور بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و به گواه خود اظهاری این بانک ها نشان میدهد که؛ بانک های خصوصی با سرمایه های مردم و با خلق پول ناشی از اضافه برداشت از بانک مرکزی، یعنی به بهای تحمیل تورم به جیب همه مردم ایران، شرکت هایی تاسیس میکنند و عمده منابع بانک را به صورت تسهیلات کلان به این شرکت های مرتبط با خود پرداخت میکنند!
🗂 دلیل بعدی امتیازات افراطی قانونی است که به بانکهای خصوصی داده شده است! یعنی آنها نه تنها کنترل نمیشوند بلکه برای دامن زدن به التهابها و بحرانها، با یکدیگر رقابت میکنند؛ برخی بانکهای خصوصی نقطه کانونی سوداگری و عامل افزایش نرخ مسکن در کشور نیز هستند!
🗂 با وجود این عملکرد فاجعه بار نظام بانکی و به خصوص بانک های خصوصی در ایجاد تورم و شکاف طبقاتی؛ اما هنوز برخی از دوستان ظاهرالصلاح که در اتاق های فکر پولی و بانکی کشور رفت و آمد می کنند، با چشم پوشی از واقعیت های حاکم بر نظام بانکی کشور بر اساس متون کتاب های غربی و به تاسی از اندیشه های لیبرالیسم امریکایی، نسخه خصوصی سازی بیشتر در بانک ها را تجویز می کنند و اعمال اراده دولت بر بزرگترین رانت موجود در نظام اقتصادی یعنی خلق پول را نهی و نفی می کنند!
📎متن کامل نامه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
✅ پیش نشست های «همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم»
✳️ اندیشکده: پژوهشکده امور اقتصادی
📌 موضوع ششمین نشست:
آسیبشناسی نظام بانکی و ارائه راهکار عملیاتی
🔰 سخنرانان:
🔹حسین صمصامی
(رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی)
🔹پرویز داوودی
(عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)
⏰ زمان: چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ الی ۱۶
📌 موضوع هفتمین نشست:
آسیبشناسی مهندسی مالی اسلامی رایج در راستای طراحی نظام مالی اسلامی
🔰 سخنران:
🔹احمدرضا صفا
(دبیر گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی)
⏰ زمان: چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ الی ۱۸
🏣 مکان: سالن کنفرانس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
📎 اطلاعات بیشتر و پیوند شرکت در نشست:
http://www.earc.ac.ir/
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔵 متفکرپروری بجای تکنوکرات پروری| روایتی از تاثیر مخرب اجرای سیاستهای صندوق بین المللی پول بر اقتصاد ایران
🔰دکتر #پرویز_داودی در همایش بین المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)»
♻️انتصاب علل مشکلات و بحرانهای اقتصادی نظام سرمایهداری به روابط ظاهری پدیدههای اقتصادی به جای توجه به مبانی غلط و انحرافی این نظام، آدرس غلطی است که به وضوح در ادبیات اقتصادی به چشم میخورد.
♻️حتی پس از دهه 1980 میلادی، کم رنگ شدن پاسخگویی به "چـراها" و پررنگشدن پاسخگویی به "چگونگیها" و ارائه مداوم ابزارهای جدید تجربی برای پاسخگویی به چگونگیها و زدن مهر ضعف علمی در استفاده از ابزارهای استدلالی و توصیفی برای پاسخگویی به چراها، به خوبی در ادبیات اقتصادی و رویههای ارزیابی اقتصادی قابل مشاهده است.
♻️صندوق بین المللی پول در اردیبهشت 1378 تفاهمنامهای برای امضا می فرستد که نهایتاً امضاء نشده ولی در برنامه سوم، نسخه آن به گستردگی گنجانده و اجرایی می شود. چه چیزی میتواند و چگونه میشود با آن مقابله شود؟ راهش این است که مسئولین باید معتقد باشند تا سیاستهای اقتصاد مقاومتی اجرا شود وگرنه نمیشود. و لازمه این کار هم همان اصلاح نظام آموزشی است؛ نظام آموزشی برای مقابله با جنگ نرم دشمن، باید مبتنی بر آموزه های اسلامی راهبرد متفکرپروری را به جای تکنوکراتپروری در پیش بگیرد.
🌿گزارش کامل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♈️ نزدیک به ۱۹ درصد از سهام ایرانخودرو در دست قطعهسازان
✳️ بررسی وضعیت سهامداری در گروه خودروسازی ایرانخودرو نشان میدهد درمجموع ۱۸/۷ درصد از سهام ایرانخودرو در دست دو شرکت بزرگ قطعهسازی کروز و هلدینگ رایزکو (شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز) است.
🔹طبق این آمارها، ۱۵ درصد از سهام ایرانخودرو در اختیار شرکت تدبیر سرمایه آراد بوده که در سال ۱۳۹۰ توسط اعضای هیاتمدیره قطعهسازی کروز تاسیس شده و اقدام به خرید سهام ایرانخودرو کرده است. ۲/۲۸ درصد از سهام ایرانخودرو در اختیار هلدینگ رایزکو و ۱.۴۲ درصد از سهام ایرانخودرو نیز در اختیار شرکت مانانوین بوده که از واحدهای تجاری زیرمجموعه گروه بهمن است.
🔹قابل ذکر است کارشناسان معتقدند حتی اگر قطعهسازان بخش خصوصی حق تقدم خرید مابقی سهام ایرانخودرو را داشته باشند، نباید خودروسازی در فرایند خصوصسازی به قطعهسازان واگذار شود، چراکه این اقدام زمینه انحصار حداکثری را در بازار خودرو و قطعه بهوجود خواهد آورد که بلای جان صنعت قطعهسازی و خودروسازی است. / نود اقتصادی
#صنعت_خودرو
#قطعه_سازی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ برگزاری دومین جلسه حلقه علمی تخصصی مردمی سازی اقتصاد
🍀دومین جلسه حلقه علمی تخصصی مردمی سازی اقتصاد، با حضور دکتر سید مهدی زریباف، سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، برگزار شد.
💠 قم، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه
#نهاد_پشتیبان
#حوزه_علمیه
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
#حلقه_علمی
#مردمی_سازی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔵 راهکاری برای مدیریت بانکهای خصوصی؛ الزام به ذخیره قانونی ۱۰۰ درصدی
🔰حجتالاسلام سیدمحمدکاظم رجاییرامشه
✳️ در حال حاضر قدرت حکمرانی و نظارت بانک مرکزی نسبت به بانکها به ویژه بانکهای خصوصی تضعیف شده و به همین دلیل بانکهای خصوصی به خلق پول از هیچ مبادرت میورزند در صورتیکه حق خلق پول، آقایی پول و ایجاد اعتبار برای جامعه ازآن حکومت اسلامی است.
🔹فعالیت بانکهای خصوصی خارج از ضوابط و قانون، همه بازارها را تحت تأثیر قرار داده است. وجود خانههای خالی و تأسیس بیحساب و کتاب شعب از تبعات فعالیتهای بدون ضابطه بانکهای خصوصی در ایران به شمار میروند.
🔸اگر تمام بانکهای خصوصی ادغام یا تعطیل شوند چه بهتر اما اگر میخواهند فعالیت کنند پیشنهاد ما این است ذخیره قانونی ۱۰۰ درصد داشته باشند. این ذخیره قانونی هم از طریق سپردههای مردمی تأمین شود اما باید قدرت خلق پول را از اینها گرفت.
🔹در اصل بانکهای خصوصی باید همانند بنگاههای تولیدی که حق خلق پول ندارند عمل کنند. ما دو بنگاه خدماتی و تولیدی داریم که بانکها به عنوان بنگاه تولید خدمت محسوب میشوند و در ازای خدماتی که ارائه میدهند کسب سود میکنند نه در ازای خلق پول و لذا نباید تافته جدا بافته باشند.
🔸 میتوان با بررسی نقاط قوت و ضعف نظام بانکی ایران و استفاده از موفقیت سایر کشورها، مشکلات نظام بانکی را حل و فصل کرد. به نظر من در آنجایی که دولت در عرصه بانکداری حضور بیشتری داشته و تسهیلات را هدایت کرده به مراتب موفقیت بیشتری نصیب نظام بانکی ایران شده تا اینکه بانکهای خصوصی چنین کاری را انجام دهند. / ایکنا
@eghtesad_mardomi
🗂 کتاب "مصوبات کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار"
🔹دومین ویرایش کتاب مصوبات کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار (جلسات یکم تا دویست و سی و پنجم) منتشر شد و فایل کامل کتاب بصورت رایگان در تارنمای مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی قرار گرفته است.
🔹کتاب حاضر با هدف ارائه مصوبات این کمیته تنظیم شده است. در این کتاب، مطالب به گونه ای دسته بندی شده است که مصوبات مربوط به یک موضوع مشخص، در کنار هم ذکر شوند. هدف از این کار، ارائه مطالب به صورت دسته بندی شده برای مخاطبان است تا بتوانند به صورت منسجم به مصوبات مربوط به آن موضوع دست یابند.
📎دریافت کتاب:
https://rdis.seo.ir/fa/common/book-download/284/
🔶با تداوم روند فعلی حتی اگر رشد اقتصادی هم داشته باشیم، سهم مردم محسوس نخواهد بود
🔰مهدی عسگری نائبرئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، درباره تخلفات و اعتراضات نسبت به انتخابات اتاق بازرگانی گفت:
🔹بهنظر نمیرسد که هیچ نظامی با دست خودش ابزارهای اقتدار خود را تضعیف کند و در مقابلِ افرادی که تعهدی نسبت به منافع ملی و مردم ندارند و با هیجانات و التهاباتی که هیچ منفعت عمومی در آن نیست، همراهی میکنند، اینقدر مسامحه داشته باشد.
🔹با توجه به جایگاهی که طبق قانون به اتاق بازرگانی و بویژه رئیس آن داده شده و حضور وی در مجامع حساس و تصمیمساز در حوزه اقتصادی، انتخاب فردی که فاقد تعهدات حداقلی برای تصدی چنین جایگاهی باشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
🔹درست است که ما بهدنبال مردمی سازی اقتصاد کشور هستیم اما مردمیسازی به این معنا نیست که فرمان اقتصاد کشور به گروهی سرمایهدار سپرده شود، چرا که این گروه اغلب منافع شخصی خود را به منافع مردم ترجیح میدهند.
🔹نظام باید به اقتدار خودش بازگردد و به مردم بهمعنی واقعی تکیه کند نه به کسانی که نماینده اقتصاد سرمایهداری و نئولیبرالی هستند و روز به روز عرصههای اقتصادی را بر مردم تنگ میکنند و هرچه امکانات، تسهیلات و رانت اطلاعاتی است در اختیار آنها افتاده است و این عده به عنوان نماد مردمیسازی اقتصاد شناخته میشوند.
https://tn.ai/2914442
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📣پژوهشکده امور اقتصادی با همکاری مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برگزار میکند:
✅ همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم
چهارمین پیشنشست اصلاح ساختار نظام سیاستگذاری اقتصادی
✳️ موضوع نشست:
بررسی ساختار مطلوب سیاستگذاری پولی و نظارت بر نظام بانکی در نظام اقتصادی اسلام
🎙 ارائهکننده:
کمیل قنبرزاده
کارشناس فقه اقتصادی و مدیر مجتمع عالی ولی امر(عج)
🔰 ناقد بحث:
احمدعلی یوسفی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🕰 یکشنبه 4 تیرماه ۱۴۰۲ ساعت 10 الی 12
🌍 قم، میدان رسالت، ابتدای بسیج، ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، طبقه سوم.
🔗 لینک حضور در نشست:
https://b2n.ir/earcc
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂 ویژه نامه «نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» منتشر شد
✳️ ویژه نامه «نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» منتشر شد.
🔹ویژه نامه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی حاوی گزارشی از افتتاحیه، نشست های تخصصی و اختتامیه همایش، چکیده طرح های سیاستی پذیرفته شده، گفتگو با صاحبنظران، سند اقدامات راهبردی نظام مالیاتی کشور و گزارش تصویری منتشر شده است که از پیوند زیر قابل دریافت است.
🌿دریافت از اینجا
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام!
✔️حجتالاسلام #محسن_قنبریان
🔹نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصرفات جزیی در ضرب سکه، نظام پولی را عوض نمیکرد.
🔹نظام مالی بین دو پول متفاوت، مشکلات خود را داشت از جمله: نسبت بین دو پول! گاهی یک دینار ۷درهم ارزش داشت و گاه به ۲۵و ۳۵درهم میرسید!
🔹از علل این تولرانس، "میزان حجم پول" بود. اگر درهم در غنائم از ایران زیاد می شد بر ارزش دینار اثر موضعی داشت. گاهی هم بخاطر فرار از زکات یا واکنش به حجم پول، دینارها ذوب و شمش طلا میشد و تبعا ارزش دینار آن افزون میشد!
🔹امپراطوری روم در تهدید خود مسلمین را مخیّر کرد یا با دینار موهن به پیامبرشان معامله کنند! و یا دینار را کنار بگذارند! دومی موجب کاهش حجم دینار شده و بر ارزش درهم هم اثر میکرد! مثلا ارزش یک دینار به۲۵ و ۳۵درهم می رسید! تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه و قیمت ها بالا میرفت!
◾️ابتکار امام باقر(ع) در این بستر شکل گرفت: یک نظام پولی مستقل و حذف کامل دینار رومی و درهم ساسانی! (ر.ک: حیاة الحیوان الکبری ج۱ص۹۷)
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ ارزیابی برنامه هفتم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی
🔰انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه برگزار می کند:
🔹سلسله نشست های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی
📌نشست سوم: ارزیابی برنامه هفتم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی
☑️ با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمحمدکاظم رجایی
🗒دوشنبه 5تیرماه1402
⏰ساعت 17 تا 19
📌مکان: قم بلوار جمهوری کوچه2 سالن انجمن های علمی حوزه
♻️حضوری و مجازی
♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳
🔗 پخش مجازی:
https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢نقش علوم تجربی در استنباط های فقهی
#وارده
✔️حجتالاسلام محمدرضا یوسفی
✳️ اصولیان از قرنها پیش، در مباحثی مانند اجتهاد و تقلید و حجیت قطع، به ارتباط دانش ها و اطلاعات غیر دینی با استنباط های فقهی اذعان کرده اند. گر چه در چند دهۀ اخیر نیز مباحثی تحت عنوان کلام جدید در ارتباط با ترابط میان دانش های غیر دینی و علوم دینی و نقش آن در تکامل معرفت دینی شکل گرفته است، اما هیچکدام به طور موردی به حیطۀ خاصی از رابطۀ یک علم غیر دینی و یک علم دینی نپرداختهاند.
🔰 در مورد نقش تجربه و مطالعات تجربی در استنباط های فقهی می توان در چند سطح سخن گفت:
1️⃣ موضوع شناسی
2️⃣داوری صحت استنباط های فقهی از منظر کارکردی
3️⃣ نقش تجربه و مطالعات تجربی در استنباط احکام
4️⃣نقش مطالعات تجربی در تقویت عقل گرایی در فقه
🔹علت پذیرش تجربه در دخالت از برداشت از روایت و در فرایند استنباط، حصول قطع و یا اطمینان برای فقیه است. و قطع بذاته حجت است و اطمینان نیز ملحق به قطع است. درک این مبنا از این جهت مهم است که اگر مطالعات علوم تجربی اجتماعی و اقتصادی موجب اطمینان شود می تواند در هر چهار سطح یادشده موثر باشد.
🔹با توجه به مبنای یادشده و سنت مالوف در میان فقهاء در امور تجربی، علوم اجتماعی و علم اقتصاد میتواند با اتکاء بر تبیین ساختار اقتصادی و اجتماعی به فهم بهتر روایات کمک کند. با فهم منطق احکام، ساختار عقلانی به احکام داده، به آنها نظام دهد و در درک و تمییز احکام ثابت و متغیر و تفکیک عناصر ثابت از متغیر به فقاهت کمک نماید. دو مورد نظام پولی و زکات به عنوان نمونههایی از دخالت علم اقتصاد هستند.