eitaa logo
ادیان و فرق
90 دنبال‌کننده
92 عکس
67 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✡️ چگونگی برساختن قوم یهود (4) 💠 شالوده‌شکنی یک تاریخ اسطوره‌ای 1️⃣ حدوداً تا دهه ١٩٦٠، این روایت‌های اصل و نسب چندگانه (كه در پست قبل خوانديد) کم و بیش آمیخته با تردید در تاریخ‌نگاری صهیونیستی یافت می‌شوند، اما از این زمان به بعد، این روایت‌ها به‌تدریج به حاشیه رانده می‌شوند، تا جایی که به کلی از حافظه‌ی عمومی در رخت برمی‌بندند. 2️⃣ چرا؟ چون فاتحان شهر داوود در سال ١٩٦٧ می‌بایستی بازماندگان مستقیم پادشاهی اسطوره‌ای او باشند، نه خدای نکرده وارثان جنگاوران یا سواران ! بدین‌ترتیب چنین به نظر خواهد رسيد که «قومی»اند که پس از دو هزار سال تبعید و سرگردانی عاقبت به پایتخت خود باز گشته است! 3️⃣ مدعیان این روایت خطی و یکپارچه فقط آموزش تاریخ را به کار نگرفته‌اند: آنان دانش را نیز به خدمت خود فرا خوانده‌اند. 4️⃣ از دهه ١٩٧٠ به این سو، یک سری پژوهش‌های مثلاً «علمی»! می‌کوشند از هر راه ممکنی یهودیان سراسر جهان را به اثبات برسانند! 5️⃣ این دریافت تاریخی مبنای سیاست هویتی دولت را تشکیل می‌دهد، و کار از همین‌جا می‌لنگد! ✍️ نویسنده: شلومو سند ✍️ برگردان: ویدا امیرمکری 🌐 منبع: لوموند دیپلماتیک
✡️ یک قوم‌سالاری بی حد و مرز، توجیه‌گر تبعیض شدیدی است که اسرائیل با توسل به اسطوره ملت ابدی، بر بخشی از شهروندان خود روا می‌دارد!
✡️ چگونگی برساختن قوم یهود (5) 💠 شالوده‌شکنی یک تاریخ اسطوره‌ای 1️⃣ شصت سال پس از تأسیس؛ همچنان از تصور خود به‌صورت جمهوری‌ای که وجودش از آنِ همه‌ی شهروندانش است سر باز می‌زند! 2️⃣ در حدود یک چهارم این شهروندان یهودی محسوب نمی‌شوند و این کشور، بنا بر روح قوانینش از آنِ آنان نیست! 3️⃣ در عوض، اسرائیل همچنان خود را به‌عنوان کشور سراسر جهان می‌شناساند! گرچه اینان دیگر نه پناهندگانی تحت آزار و تعقیب، بلکه شهروندانی باشند برخوردار از تمامی حقوق خود که در برابری کامل در کشورهای محل اقامتشان زندگی می‌کنند! 4️⃣ یک بی حد و مرز، توجیه‌گر شدیدی است که این کشور جعلی با توسل به اسطوره ملت ابدی که برای جمع شدن در «سرزمین نیاکان خود» دوباره متشکل شده، بر بخشی از شهروندان خود روا می‌دارد. 5️⃣ اما حقيقت اين است كه گروه‌های مذهبی یهودیان در بیشتر موارد در پی تغییر دین به در مناطق گوناگون جهان تشکیل شده‌اند. پس این گروه‌ها نمایندگان یک «قومِ» با اصل و نسبی یگانه و یکسان که درطی بیست سده سرگردانی از جایی به جایی رفته باشد نیستند! 6️⃣ لذا اکنون شمار فزاینده‌ای از پژوهشگران به تحلیل، کالبدشکافی و شالوده‌شکنی روایت‌های بزرگ ملی می‌پردازند، به‌ویژه اسطوره‌های اصل و نسب مشترک که در وقایع‌نگاری‌های دوران گذشته مقام شامخی داشتند. ✍️ نویسنده: شلومو سند ✍️ برگردان: ویدا امیرمکری 🌐 منبع: لوموند دیپلماتیک
هدایت شده از دشمن شناسی
سیری در مکتب یهود.pdf
9.82M
📚 / 4 ✍ سیری در مکتب یهود 🔹 نویسنده: محمدعلی حسین‌زاده 🔸 مؤسسه انتشارات کیهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 را بهتر بشناسید؛ از قتل امیرکبیر تا اعتقادشان درمورد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران!
✡️ تحریف شخصیت انبیاء در تورات 💠 1. حضرت نوح علیه‌السلام ⛔️ حضرت نوح، در صفحه‌ی سفید زندگی‌اش، پیامبر خداوند است. پیامبری که عمر خود را در راه مبارزه با شرک و فساد صرف می‌کند و از مقربان درگاه خداوند است. اما در صفحه‌ی دیگر زندگی‌اش شراب می‌نوشد و برهنه به کوچه می‌آید و بدمستی می‌کند! (پیدایش، 9: 20-21) 💠 2. حضرت ابراهیم علیه‌السلام ⛔️ ابراهیم خلیل در صفحه‌ی سفید زندگی‌اش پیامبری است كه حاضر است یگانه فرزندش را در راه خدا بدهد و با دست خود او را قربانی کند (پیدایش، 9: 22)، اما در صفحه‌ی دیگر زندگی‌اش حاضر می‌شود همسر خویش را با توهم این‌که شاید به همسرم طمع بورزند و به‌خاطر او مرا به قتل برسانند، خواهر خود معرفی می‌کند و دیگران با او ازدواج کنند، و بعد معلوم می‌شود خطری که او احساس می‌کرد، صرفاً یک توهم بوده است! (پیدایش، 9: 20) 💠 3. حضرت لوط علیه‌السلام ⛔️ حضرت لوط، پیامبری است كه در صفحه‌ی سفید زندگانی‌اش، عمری با فساد مردم شهر خود مبارزه می‌کند تا این‌که سرانجام خداوند قوم او را هلاک می‌گرداند و او را نجات می‌دهد، اما صفحه‌ی دیگر زندگی‌اش گونه‌ی دیگری است، دو دختر او به او شراب می‌نوشانند و در حال مستی با او همبستر می‌شوند! (پیدایش، 19: 30-38) 💠 4. حضرت اسحاق علیه‌السلام ⛔️ حضرت اسحاق نیز عمل پدر خود را انجام می‌دهد و از ترس جان، که باز توهمی بیش نبوده است، همسرش را خواهر معرفی می‌کند! (پیدایش، 16: 26)
✡️ تحریف شخصیت انبیاء در تورات 💠 5. حضرت یعقوب علیه‌السلام ⛔️ حضرت یعقوب چنان خسّت می‌ورزد که حاضر نیست به برادر در حال مرگش قدری آش بخوراند و از او در برابر این آش حقِ نخست‌زادگی را می‌خواهد (پیدایش، 19: 25) و نیز با تقلب و حیله برکت را از پدر می‌گیرد. او پدرش اسحاق را فریب می‌دهد و خود را به جای برادرش عیسو جا می‌زند و برکت را از پدر می‌گیرد! 💠 6. حضرت موسی علیه‌السلام ⛔️ حضرت موسی، پیامبر بزرگ خدا، دستور می‌دهد که بنی‌اسرائیل از همسایگان مصری طلا و نقره عاریه بگیرند و با خود ببرند (سِفر خروج، باب‌های 11 و 12) و او دستور به قتل ده‌ها هزار زن و کودک بی‌گناه می‌دهد، کاری که کمتر کسی در طول تاریخ انجام داده است! (سفر اعداد، باب 31) 💠 7. حضرت هارون علیه‌السلام ⛔️ حضرت هارون، وزیر موسی و کسی است که خداوند او را به سخن‌گویی موسی برگزیده، اما او نیز در صفحه‌ی تاریک زندگی، برای قوم گوساله‌ی زرین می‌سازد و آنان را به گوساله‌پرستی می‌کشاند! (سفر خروج، باب 32)
✡️ یهودیان؛ پیشگامان آتئیسم در دنیا (1) 1️⃣ یا همان در حالت کلی به معنای نپذیرفتن و باور نداشتن به هرگونه خدا، آفریدگار، انرژی برتر و فرا طبیعی است و در معنای جزء، عدم باور به امور غیرقابل مشاهده و ملموس است. واژه آتئیسم در انگلیسی از واژه یونانی «Atheos» که مفهوم بی‌خدایی دارد، گرفته شده است. 2️⃣ آتئیست‌ها در غرب پس از با گسترش آزادی اندیشه و با توجه به مطرح‌شدن استدلال‌های شک‌گرایانه درباره وجود خالق، به نبودن خدا رو آوردند. 3️⃣ اگرچه بسیاری از آتئیست‌ها را مطابق عقاید خود می‌دانند ولی برخلاف آن خود هیچ ایدئولوژی واحد و مشخصی در رابطه با مسلکشان ندارند. 4️⃣ آتئیسم تنها یک طرز نگرش به جهان است، نه مکتب، دین یا ایدئولوژی. به همین دلیل است که یک آتئیست در کنار این بینش کلی خود یکی از جنبش‌های فلسفی و یا ایدئولوژیکی را در کنار آن برمی‌گزیند، مثلاً یک می‌تواند اگزیستانسیالیست، اومانیست، لیبرالیست، سوسیالیست و… باشد. 5️⃣ بسیاری از بی‌خدایان خود را نسبت به خداباوران کامل‌تر می‌بینند، به‌طوری‌که خود را ملزم به اثبات عقاید و ادعاهای خویش نمی‌دانند و بار اثبات و دلیل را تنها بر دوش خداباوران می‌اندازند! ✍️ نویسنده: مهدی شهریاری
✡️ یهودیان؛ پیشگامان آتئیسم در دنیا (2) 1️⃣ برخی بی‌خدایان صاحب‌نام ازجمله برتراند راسل، کریستوفر هیچنز، دنیل دنت، سم هریس و ریچارد داوکینز، با استناد به آنچه جنبه‌های مضر آموزه‌ها و اعمال دینی می‌دانند به انتقاد از ادیان پرداخته‌اند! 2️⃣ معمولاً جدل بی‌خدایان با مدافعان دین بر سر این است که آیا ادیان منفعت خاصی برای افراد و جامعه دارند یا خیر؟ 3️⃣ تعریف را می‌توان بستگی به درجه و اهمیتی که فرد برای خدا و خالق قائل است، بیان کرد که چنین تعریف گسترده‌ای، نوزادان و کسانی که تا به‌حال در معرض ایده‌های خداباورانه قرار نگرفته‌اند را هم شامل می‌شود! 4️⃣ گاهی بی‌خدایی، نبود اعتقاد به وجود خدا و خالق تعریف می‌شود و گاهی بی‌خدایی، از زبان خداباوران تعریفی غیر از این دارد، 5️⃣ مثلاً رومیان باستان، مسیحیان را متهم به بی‌خدایی می‌کردند زیرا مسیحیان، خدایان پگان (Pgana) را پرستش نمی‌کردند؛ اما این برداشت از باز هم دچار پارادوکس است و آتئیسم به کلی تعریفی غیر از خود می‌گیرد! ✍️ نویسنده: مهدی شهریاری
✡️ یهودیان؛ پیشگامان آتئیسم در دنیا (3) 🌐 ندانم گرایی یا آگنوستیک 1️⃣ دیدگاهی است که دانستن درستی یا نادرستیِ برخی ادعاها و به‌طور ویژه ادعاهای مربوط به امور فراطبیعی مانند الهیات، زندگی پس از مرگ، وجود خدا و یا حتی حقیقت نهایی را نامعلوم و از اساس ناممکن می‌داند. 2️⃣ این اصطلاح برای نخستین بار توسط توماس هنری هاکسلی به مفهوم غیرقابل‌شناخت بودن ماوراء طبیعت به‌کار رفت، اما پس از آن، در ادبیات فلسفی در معنای غیرقابل‌شناخت بودن جهان مادی به‌کار می‌رود؛ که انواع آن عبارتند از: 🔸 قوی 🔸 ضعیف 🔸 اپاتئیسم 🔸 خداباوری ندانم‌گرایانه 🔸 خداناباوری ندانم‌گرایانه 🌐 تفاوت آگنوستیک و آتئیسم 3️⃣ یک اعتقاد است و به معنی نداشتن ایمان و اعتقاد به وجود خداوند، درحالی‌که یک نگرش و به معنی نداشتن دانش کافی برای اثبات خداوند است. 4️⃣ طبق این تعاریف ها درعین‌حال هم می‌توانند خداباور باشند و هم آن را نفی کنند! 5️⃣ به اين ترتیب آتئیست‌ها، افراد آگنوستیک را هم جزء جمعیت اندک خود به حساب می‌آورند و همین امر باعث افزایش نموداری جمعیت آتئیست‌ها در سراسر جهان می‌شود. ✍️ نویسنده: مهدی شهریاری
✡️ یهودیان؛ پیشگامان آتئیسم در دنیا (4) 💠 یهود و بی‌خدایی 1️⃣ نوعی بی‌خدایی است که در آن فرد تنها از نظر نژادی است. چون امروزه یهودی بودن یک مؤلفه نژادی است نه یک دین. 2️⃣ بسیاری از فرد بی‌خدایی را که مادر یهودی داشته باشد، کاملاً یهودی می‌دانند زیرا بر اساس شرع یهود، از طریق نژاد منتقل می‌شود (نه عقیده به خدا). 3️⃣ حتی برخی از شاخه‌های یهودیت بر این باورند که اعتقاد به خداوند لازمه‌ی انجام عبادات یهودی نیست. 4️⃣ با توجه به تعاریف یادشده از انکار وجود خدا از طرف و با استناد بر مؤلفه‌های شرع یهود، می‌توان نتیجه گرفت که نگرش و بینش از سرچشمه می‌گیرد. 5️⃣ یهودیت در قرن 21 دیگر نه یک دین بلکه یک بوده که افرادی با دین یهودی نیز در آن وجود دارند. یک نژاد کوچک و هدفمند. ✍️ نویسنده: مهدی شهریاری
✡️ یهودیان؛ پیشگامان آتئیسم در دنیا (5) 💠 یهودیان مشهور آتئیست 1️⃣ در طول تاریخ، بسیاری وجود خدا را انکار کرده‌اند. 2️⃣ از فیلسوف معروف یهود گرفته تا (رهبر جنبش کمونیسم) و (رئیس‌جمهور سابق رژیم صهیونیستی) همگی وجود پروردگار را انکار کردند. 3️⃣ در دنیا تنها چهارده میلیون وجود دارد؛ هفت میلیون در آمریکا، پنج میلیون در آسیا، دو میلیون در اروپا و یکصد هزار نفر در آفریقا. 4️⃣ طبق آمارها بیش از 50 درصد یهودیان هستند. 5️⃣ در میان این افراد، بسیاری جزء افراد مشهور و شناخته شده‌ی این قوم به حساب می‌آیند كه در پست‌های بعدی بعنوان نمونه با چند نفر آشنا می‌شويم: ✍️ نویسنده: مهدی شهریاری
✡️ یهودیان؛ پیشگامان آتئیسم در دنیا (6) 💠 ری کرزویل 1️⃣ نویسنده، مخترع و آینده‌پژوه آمریکایی است كه در یک خانواده کاملاً یهودی بزرگ شده است. 2️⃣ او باور دارد تا سال 2050 دست‌یافتنی است؛ و در این راه قائل به تکنولوژی‌هایی همچون نانوروبات‌های تعمیرکننده‌ی بدن هست. 3️⃣ کرزویل روزانه بالغ بر ۱۵۰ قرص دارویی مصرف می‌کند تا فرایند بدن خود را به تأخیر بیندازد. 4️⃣ او ادعا می‌کند در طی بیست و دو سالی که دارو مصرف می‌کرده، تنها به اندازه‌ی دو سال پیر شده است! 5️⃣ این اظهارات او درباره انسان در این دنیا، ریشه در انکار خداوند دارد. ✍️ نویسنده: مهدی شهریاری
✡️ یهودیان؛ پیشگامان آتئیسم در دنیا (7) 💠 برتراند راسل 1️⃣ فیلسوف، جامعه‌شناس و فعّال صلح‌طلب بریتانیایی بود که در قرن بیستم می‌زیست. 2️⃣ پدرش، جان راسل، لرد آمبرلی که مردی بی‌دین بود نیز از اشراف‌زادگان محسوب می‌شد. 3️⃣ برتراند راسل یکی از مشهورترین فیلسوفان خداناباور قرن بیستم؛ و از منتقدان برجسته اعتقاد و عمل مسیحی بوده است. 4️⃣ پاره‌ای از نوشته‌های وی در این زمینه در کتابی تحت عنوان «چرا مسیحی نیستم؟» جمع‌آوری شده‌اند. 5️⃣ راسل در پاسخ به سؤال: «من یک خداناباورم یا یک ندانم‌گرا؟» می‌گوید: به عنوان یک فیلسوف، اگر بخواهم برای شنونده‌های فلسفه محض سخن بگویم باید بگویم که خود را یک توصیف می‌کنم چرا که فکر نمی‌کنم برهانی قاطع وجود داشته باشد که کسی بتواند اثبات کند که خدایی وجود ندارد. از سوی دیگر اگر بخواهم برای افراد معمولی در خیابان اثری صحیح بگذارم فکر می‌کنم که باید بگویم من یک هستم چرا که وقتی می‌گویم نمی‌توانم اثبات کنم که خدایی وجود ندارد مجبورم که همچنین به همانسان بگویم که نمی‌توانم اثبات کنم که خدایان هومری وجود ندارند. ✍️ نویسنده: مهدی شهریاری
✡️ یهودیان؛ پیشگامان آتئیسم در دنیا (8) 💠 ریچارد داوکینز 1️⃣ (Richard Dawkins) استاد دانشگاه، رفتارشناس بریتانیایی و نویسنده کتاب «تکامل و آفرینش» است. 2️⃣ او از منتقدان بزرگ آفرینش‌گرایی و یک بی‌خدای مشهور است. 3️⃣ برخی او را بی‌خدایی ستیزه‌جو خطاب می‌کنند. 4️⃣ به نظر داوکینز یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های جهان است و آن را مانند آبله می‌داند با این تفاوت که ریشه‌کنی ایمان بسیار دشوارتر است. ✍️ نویسنده: مهدی شهریاری
✡️ اعتراض حضرت موسی به خدا در تورات! 1️⃣ تحریف‌شده در بیان فضایل انبیاء نه تنها اهمال نموده، بلکه چهره‌ای بس نامتعارف و بعضاً عوامانه را از مقام به تصویر می‌کشد، که صد البته با چهره‌ای که در اسلام از این عنوان ترسیم می‌شود كه مقام است، کاملاً در تضاد است. 2️⃣ حضرت موسی (ع) در اسلام دارای مرتبه‌ی بالایی است و با صفت کلیم‌الله و پیامبر اولوالعزم از او یاد می‌شود، اما در فرهنگ یهودی-مسیحی و متون مقدس‌شان هرچند که بزرگترین و شامخ‌ترین پیامبر بوده چنانچه می‌خوانیم: «و نبی‌ای مثل‌ موسی‌ تا به‌حال‌ در اسرائیل ‌برنخاسته‌ است‌ که‌ خداوند او را روبرو شناخته‌ باشد» [1] اما جالب این‌که نبی‌ای که مثلش در نیامده در مقابل خداوند دهن‌کجی كرده و سخنانی از باب گله‌مندی بیان می‌کند که در شأن حتی پیامبرانی که در مقام‌های پایین‌تر از ایشان در نبوت هستند، نیست! 3️⃣ ایشان [طبق نقل تورات] وقتی به خاطر اذیت‌های بنی‌اسرائیل به‌خاطر خارج کردنشان از مصر و نجات از رهایی، با خدا صحبت می‌کند چنین می‌گوید: 4️⃣ «چرا مرا دراین‌ تنگنا گذاشته‌ای‌؟ مگر من‌ چه‌ کرده‌ام‌ که‌ از من‌ ناراضی‌ شده‌، بار این‌ قوم‌ را بردوش‌ من‌ گذاشته‌ای‌؟ آیا اینها بچه‌های‌ من‌ هستند؟ آیا من‌ آنها را زاییده‌ام‌ که‌ به‌ من‌ می‌گویی‌ آنها را مانند دایه‌ در آغوش‌ گرفته‌، به‌ سرزمین‌ موعود ببرم‌؟ برای‌ این‌ همه‌ جمعیت‌ چگونه‌ گوشت‌ تهیه‌ کنم‌؟ زیرا نزد من‌ گریه‌ کرده‌، می‌گویند: به‌ ما گوشت‌ بده‌! من‌ به‌ تنهایی‌ نمی‌توانم‌ سنگینی‌ بار این‌ قوم‌ را تحمل‌ کنم‌. این‌ باری‌ است‌ بسیار سنگین‌! اگر می‌خواهی‌ با من‌ چنین‌ کنی‌، درخواست‌ می‌کنم‌ مرا بکشی‌ و از این‌ وضع‌ طاقت‌فرسا نجات‌ دهی‌»! [2] 5️⃣ این است مقام بزرگترین پیامبر در ! و وامصیبتا از ترور شخصیتی‌ای که دامن حضرت موسی (ع) را گرفته که حتی استدلالات عقلی بر عصمت انبیاء نیز در برابر تعصبات دینی و فرهنگی یهود و مسیحیت کارساز نیست! ✍️ پی‌نوشت‌ها: [1] کتاب مقدس، ترجمه قدیم، تثنیه، 34 :10 [2] ترجمه تفسیری، اعداد، 11 :11-15
✡️ پیامبر خدا یا داعشی؟!! 1️⃣ انتساب خشونت‌های افراطی به پیامبران الهی در کتاب مقدس یهودی_مسیحی از مطالب درخور توجه است. 2️⃣ پیامبری است که از شخصیت‌های بسیار بزرگ الهی در یهودیت و مسیحیت به شمار می‌آید: ✡️ «و خداوند به‌ موسی‌ گفت‌: «یوشع‌ بن‌نون‌ را که‌ مردی‌ صاحب‌ روح ‌(روح الهی) است‌ گرفته‌، دست‌ خود را بر او بگذار» [1] ✡️ «و یوشع‌ بن‌نون‌ از روح‌ حکمت‌ مملو بود، چون‌که‌ موسی‌ دست‌های‌ خود را بر او نهاده‌ بود» [2] 3️⃣ اما همین یوشع با این مقام، از این‌که نهایت را برای افراد روا بدارد اصلاً باکی ندارد! یکی از چندین نمونه‌‌ی داعشی مسلکی‌اش را در این آیات خواهیم خواند: 4️⃣ «آنگاه‌ یوشع‌ و همه‌ی‌ اسرائیلی‌ها، عخان‌ را گرفته‌، او را با ردا و نقره‌ و شمش‌ طلایی‌ که‌ دزدیده‌ بود، با پسران‌ و دخترانش‌ و گاوها و گوسفندها و الاغ‌هایش‌ و خیمه‌اش‌ و هر چه‌ که‌ داشت‌ به‌ دره‌ عخور بردند، در آنجا یوشع‌ به‌ عخان‌ گفت‌: «چرا چنین‌ بلایی‌ بر سر ما آوردی‌؟ اکنون‌ خداوند، تو را دچار بلا می‌کند.» آنگاه‌ تمام‌ بنی‌اسرائیل‌ آنها را سنگسار نمودند و بعد بدن‌هایشان‌ را سوزاندند، و روی‌ جنازه‌ سوخته‌ عخان‌، توده‌ بزرگی‌ از سنگ‌ برپا کردند» [3] 5️⃣ دیدیم که چگونه یوشع نه تنها به مجازات شخص خطاکار بسنده نمی‌کند، بلکه پسران و دختران و حیوانات و دارایی او را هم می‌سوزاند!! آیا فرزندان آن شخص نیز باید و سوزانده شوند؟! و آن هم فقط به خاطر گناه دزدی پدرشان! 6️⃣ در نگاه عقلانی اسلام، تمام انبیاء عادل بوده و دارای می‌باشند؛ لذا در فرهنگ اسلامی این‌گونه داستان‌ها قطعاً مردود و مصداق بارز تحریف هستند. ✍️ پی‌نوشت‌ها: [1] ترجمه‌ی قدیم کتاب مقدس، اعداد، 27 :18 [2] ترجمه‌ی قدیم، تثنیه، 34 :9 [3] ترجمه‌ی تفسیری، یوشع، 7 :24-26
✡️ نقاشی تخیّلی از اعدام مردان بنی‌قریظه
✡️ مقدمه‌ای بر غزوه بنی‌قریظه 1️⃣ غزوه بنی‌قُرَیظه، نام آخرین غزوه از غزوه‌های پیامبر اکرم (ص) با است که در اواخر ذیقعده و اوایل ذیحجه سال پنجم هجری و به دلیل یهودیان و هم‌پیمان‌شدن آنان با مشرکان در غزوه خندق روی داد. 2️⃣ در این غزوه مسلمانان قلعه‌های بنی‌قریظه را محاصره کردند. پس از حدود یک ماه، یهودیان تسلیم شدند و حکمیت سعد بن معاذ را به پیامبر (ص) پیشنهاد کردند. 3️⃣ طبق برخی نقل‌ها، سعد با استناد به پیمان یهودیان با پیامبر و نیز حکم (سِفر تثنیه، باب ۲۰، فقره ۱۴-۱۳)، به قتل مردان جنگجوی قبیله، اسارت زنان و کودکان و مصادره اموال حکم کرد و رسول خدا این حکم را پذیرفت. اما برخی از محققین در این‌که سعد به قتل همه مردان حکم کرده باشد، تردید کرده‌اند. 4️⃣ در این میان نسبت دادن کشتن هفتصد نفر از مردان بنی‌قریظه به امام علی (ع) از شبهات مهم مخالفان در غیرانسانی و خشن نشان دادنِ اسلام است. 5️⃣ در ادامه و برای تبیین این ماجرا، شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ای از نویسنده معاصر، دکتر «ولید نجیب عرفات» استاد دانشگاه لنکستر، جلب می‌کنیم:
✡️ نقد و بررسی گزارش اعدام مردان بنی قریظه 🎯 خلاصه‌ی مقاله 1️⃣ حادثه از حوادثی است که مستشرقان روی آن حساسیت زیادی دارند. ریشه‌ی داستان، روایت است که نیاز به تأمل جدّی دارد. (ابن اسحاق در سال 151، یعنی 145سال پس از واقعه بنی‌قریظه از دنیا رفته است.) او می‌نویسد: رسول خدا (ص) بنی‌قریظه را در خانه‌ای در مدینه زندانی کرد، سپس چندین خندق کنده دستور داد آنان را آوردند و در حالی‌که گروه گروه آنان را می‌آوردند سرهایشان را قطع کرد و اینها را ششصد یا هفتصد و برخی تا هشتصد و نهصد نفر گفته‌اند! 2️⃣ «سید برکات احمد» در جزئیات این روایت مناقشاتی کرده و گفته است که مگر نمی‌شد پیامبر (ص) اینها را به مدینه نیاورد و کنار قلعه خودشان آنان را گردن بزند؟! و نکته دیگر این‌که مگر خندق از قبل در نزدیک مدینه نکنده بودند. چه لزومی داشت تا دوباره خندق بکنند؟! 3️⃣ این واقعه و گزارش‌های مربوط به آن را انکار کرده و از روایاتی که ابن اسحاق در موضوعات نبردهای صدر اسلام از یهودیان نقل می‌کند که آنان هم از پدران خود روایت کرده‌اند، به «حکایات غریب» تعبیر می‌کند. معاصر ابن اسحاق یعنی هم ابن اسحاق را به دروغ‌گویی متهم کرده و او را به جهت نقل چنین روایاتی، و به‌عنوان کسی که روایاتش را از یهودیان می‌گیرد، دجال می‌شمارد. 4️⃣ قرآن کریم به‌عنوان تنها منبع معتبر و معاصر این ماجرا، به گونه‌ای بسیار مختصر در آیه 26 سوره احزاب به این حادثه اشاره کرده و فقط از کسانی که مستقیماً در نبرد شرکت داشته‌اند سخن می‌گوید. اگر کشته شدگان در این حادثه 600 تا 900 نفر بودند رویدادی مهم تلقی و در قرآن به‌صورت روشن به آن اشاره می‌شد که از آن درس و عبرت گرفته شود. اما فقط با اعدام سران خطاکار بنی‌قریظه، طبیعی است که بیش از این مقدار در قرآن اشاره نشود. 5️⃣ این داستان، نمونه‌ای مشابه در تاریخ قدیمی دارد که می‌توان این گزارش را نسخه‌ای از همان نقل کهن دانست. در آن حادثه گفته می‌شود انقلابیون یهود علیه رومیان قیام کردند، اما پس از تخریب معبد آنان در سال 73 میلادی و فرار آن‌ها به قلعه ، ماجرا به قتل‌عام ایشان پس از محاصره‌شان انجامید. برخی از آنان كه از واقعه جان سالم به در بردند به جنوب گریختند و به آمدند و در آنجا ساکن شدند و آنان که ماندند گزارش آن را به نسل‌های بعدی منتقل کردند.
✡️ نقاشی تخیّلی از سوگواری زنان یهودی بنی‌قریظه در کنار سرهای‌بریده‌ی شوهران و پدران برای تحریک احساسات بینندگان!
نقد و بررسی گزارش اعدام مردان بنی قریظه.docx
25.5K
✡️ متن کامل مقاله‌ی «نقد و بررسی گزارش اعدام مردان بنی قریظه»
📚 خدا چون وهّاب است، هبه‌ای مانند‌ هارون به موسی‌ می‌دهد و چون رحمان و رحیم است، رحمتی مانند‌ هارون دارد، پس‌ هارون هم «رحمةالله» است و هم «هبةالله» و موسای کلیم با هماهنگی او، رسالت عظمای خود را به مقصد رساند.
📚 جایگاه‌ هارون (ع) در قرآن و تورات (1) 1️⃣ قرآن در وصف (ع) او را مصداق هبه و رحمت خاص خدا می‌شمرد: 🌺 «وَ وَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَ جَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیّاً : و از رحمت خویش به آنان ارزانى داشتیم، و ذکر خیر بلندى برایشان قرار دادیم.» [مریم/۵۰] 2️⃣ همان‌طورکه اوصاف کمالی درونی، رحمت است، انسان‌های کامل نیز رحمت‌های الهی هستند، خدا چون وهّاب است، هبه‌ای مانند‌ هارون به موسی‌ می‌دهد و چون رحمان و رحیم است، رحمتی مانند‌ هارون دارد، پس‌ هارون هم «رحمةالله» است و هم «هبةالله» و موسی کلیم با هماهنگی او، رسالت عظمای خود را به مقصد رساند. 3️⃣ یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای هارون نبی ذکر کرد، فصاحت و بلاغت در تکلم و امر تبلیغ است که در قرآن كریم و به چشم می‌خورد. 4️⃣ درباره‌ی هارون، باید به نسبتش با امر جانشینی موسی اشاره کنیم. پیامبر اکرم (ص) در موارد متعدد فرمودند که ای علی (ع) تو نسبت به من همانند هارون به موسی هستی، پس ایمان‌آورندگان علی را دوست دارند؛ همان‌طور که اصحاب‌ هارون او را دوست داشتند و نزد موسی کسی همانند‌ هارون دارای ارزش و مقام نبود همان‌طور که نزد من کسی همانند علی ‌دارای مقام و منزلت نیست و‌ هارون جانشین موسی بود و علی (ع)، جانشین محمد (ص). 5️⃣ یکی دیگر از ویژگی‌های که می‌توان برای ایشان ذکر نمود، این است که نبوت در بنی‌اسرائیل از نسل‌ هارون (ع) است. ✍️ نویسنده: سکینه جمشیدی