eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
854 عکس
204 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
43.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره دکتر با پیرامون مسئله حجاب اجباری ❖ بخش اول • برنامه حسینیه ارشاد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
33.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره دکتر با پیرامون مسئله حجاب اجباری ❖ بخش سوم • برنامه حسینیه ارشاد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• آیا مخالفت با جمهوری اسلامی مخالفت با اسلام است؟ 📝 دستگاههای رسمی و روحانیون و واعظان موافق جمهوری اسلامی از آغاز بر این محور تبلیغی متمرکز شدند که ج ا مساوی با اسلام است و برخی تا آنجا پیش رفتند که ادعا کردند این نظام حاصل تلاشهای همه انبیا و امامان شیعه بوده که به بار نشسته است! و از همین رو هر کس مخالف با این نظام باشد، از مسیر اسلام و عاقبت بخیری و ...خارج شده است. در مواردی از اظهارات رهبری نظام نیز چنین بر می آید که گویا نظام جمهوری اسلامی، نماینده انحصاری اسلام و تشیع بوده و جایگاه رهبری به مثابه جایگاه علوی و یا حسینی و یارانشان چون مالک و عمار و ابالفضل و ... هستند و مخالفانشان ـ ولو شیعه علی ع و حسین ع باشند ـ در زمره خوارج و اصحاب جمل و لشگر یزیدند. با اندک تامل در مبانی کلامی و فقهی شیعه روشن می شود که این باور، غلط بوده و هیچ استدلال مقبولی پشت آن وجود ندارد. تشکیل جمهوری اسلامی به دست آیت الله خمینی بر مبنای یک دیدگاه اتفاقا کمتر مشهور شیعی بوده است که فقیه را مجاز به تشکیل حکومت می داند. در مقابل، دیدگاه مشهورتری وجود دارد که اساسا تشکیل حکومت دینی را شأن انحصاری پیامبر و امام معصوم می دانسته و در عصر غیبت برای فقها اختیارات محدودی در امر دخالت در اداره جامعه قائل بوده و مداخله بیش از آن را جایز نمی داند. همان طور که در نوشته پیشین گفته آمد هیچ یک از صاحبان این دو دیدگاه نمی تواند طرف دیگر را متهم به ضدیت با دین و خروج از اسلام به خاطر دیدگاهش کند، چه آن که دو نظر کارشناسی متفاوت است که طرفداران خود را دارد و با وقوع انقلاب در سال ۵۷، یک دیدگاه توانست در مقام عمل غالب و محقق شود. اما یک نکته مشخص و غیر اختلافی در این میان وجود دارد که اگر موافقان تشکیل حکومت دینی نتوانند از عهده تحقق اهداف و آرمانهای اسلامی و وعده هایی که داده اند، برآیند و نظام تحت حاکمیتشان با انواع و اقسام ظلم و استبداد و ناکارآمدی و فقر و فساد و تبعیض و سرکوب و قتل و زندان و شکنجه و ... آلوده باشد و مردم را دین گریز نماید، هم از سوی مخالفان تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت مورد ملامت قرار خواهند گرفت که با این مدل حکمرانی به اسلام و مردم ضربه زدید و هم باید توسط موافقان مستقل و غیرمنفعت طلب تشکیل حکومت مورد نقد و مخالفت جدی قرار بگیرند. و آنچه در این میان نامعقول و نامشروع است حمایت بدون قید و شرط از چنین حاکمیتی است و حامیان متعصب چنین نظامی باید از سوء عاقبت و بازخواست خداوند بابت دفاع از ناکارآمدی و ظلم نگران باشند. ضمنا با فرض آن که جمهوری اسلامی اگر هم می توانست توفیق نسبی در رسیدن به اهداف اعلامی اش پیدا کند، حاکم و حاکمان آن، حق مقایسه خود و نظام را با امام معصوم و ایجاد دوقطبی «علوی و معاویه ای» و «حسینی و یزیدی» در یک جامعه اسلامی و شیعی نداشتند و تنها می توانستند نام فقیه یا فقهایی که در تحقق ایده و فتوایشان توفیق نسبی کسب کرده اند، بر خود بگذارند. در روایتی از امیرمومنان علی ع آمده است که احدی با ما اهل بیت مقایسه نمی شود. (عیون اخبار الرضا، ج ۲ ص ۶۶) . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• آیا مخالفت با جمهوری اسلامی مخالفت با اسلام است؟ 📝 #مهدی_نصیری دستگاههای رسمی و روحانیون و واع
• میدونید دیگه محتوای با هشتک غالبا نظر مخالفین یا منتقدین هست، خلاصه تکفیرم نکنید اگر نقدی دارید به این یادداشت ها اگر علمی باشه قطعا منتشر میکنم
عزیزان چندتا نکته راجع به خودم که توی شخصی زیاد سوال پرسیده میشه خواستم همینجا خدمتتتون عرض کنم: _ من هیچ گونه تحصیلات رسمی دانشگاهی یا موسسه حوزوی که مدرکی بهم داده باشه رو تا حالا نداشته ام، صرفا طلبه سال نهم حوزه علمیه قم هستم _ هیچ استاد مشهور یا مطرحی که شما بشناسید تا به حال نداشته ام و به لطف اساتیدم که انسان های گمنامی هستن همیشه بحث های علوم انسانی و فلسفی رو دنبال کردیم. _ طبیعتا کسی که توی حوزه علوم انسانی فعالیت میکنه در اکثر رشته هاش اطلاعات زیادی باید کسب کنه اما تمرکز من در زمینه اقتصاد هست و با اینکه حتی چند سالی هست که در این زمینه مطالعه دارم میکنم اما هنوز خودم رو در حدی نمیدونم که نسخه ای یا تحلیل اقتصادی ای رو به صورت پروژه شروع کنم منتشر کنم. _ مشاوره و راهنمایی در زمینه علوم اجتماعی با نوشتن یا تایپ کردن توی چند بند مقدور نیست چندین جلسه دیالوگ دوطرفه میخواد برای همین ببخشید اگر بعضا نمیتونم جواب مناسبی توی شخصی به شما عزیزان بدم.
4_5983079044659285342.mp3
6.41M
اینو امشب به‌جای از من داشته باشید... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ، جامعه شناس سیاسی: آقایان طوری تصمیم گیری و استدلال می‌کنند مانند ماجرای بورس و آزادسازی قیمت‌ها، انگار شوخی می‌کنند! • اگر استدلال منطقی برای عموم نیاوریم ناممان جمهوری اسلامی است اما مردم را برای اجرای سیاست‌هایمان همراه نداریم! ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5828092366644318251.mp3
20.42M
‍ 🎙️ فایل صوتی 👤دکتر "نسبت آزادی و جامعه از منظر هگل" در این سخنرانی دیدگاه هگل درباره آزادی بیان شده است، همچنین به نقدهای کارل پوپر به هگل در خصوص آزادی و جامعه باز هم پاسخ داده شده است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• کل الحب للذین  مِن فرط احسانهم لنا شعرنا انَّ الله یُحبنا تمام عشق، تقدیم به کسانی که، از شدت خوب بودنشان، احساس کردیم خدا دوستمان دارد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
45.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین • با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی ❖ بخش اول ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
46.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین • با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی ❖ بخش دوم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
50.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین • با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی ❖ بخش سوم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• آیا مخالفت با جمهوری اسلامی مخالفت با اسلام است؟ 📝 #مهدی_نصیری دستگاههای رسمی و روحانیون و واع
نقد مطلب آقای نصیری ۱. اسلام نسبت به محتوا و ماده ی حکومت صاحب نظر است، اما نسبت به صورت و شکل و مدل آن چیزی نمی‌گوید، یعنی اینکه مدل اجرا جمهوری باشد یا چه باشد ، اسلام پیشنهاد خاصی ندارد. بر این اساس پیشفرض نویسنده از اساس باطل است، زیرا جمهوری بودن یک مدل برای اجراس حکومت هست و اسلام نیز مدل صوری خاصی پیشنهاد نکرده، پس هیچ تساوی ای بین جمهوری اسلامی و اسلام بر قرار نبوده تا نویسنده اشکال کند. ۲. نظام اسلامی هیچگاه خود را اسلام کامل در همه ی جهات ندانسته و همواره معترف به کاستی ها بوده. ۳. اهداف جمهوری اسلامی، تحقق اسلام و زمینه سازی برای ظهور بوده. ۴. نه مشهور بودن یک دیدگاه دلیل بر صحت آن است و نه مشهور نبودن، دلیل بر ضعف. مهم دلیل است و باید تابع دلیل بود. ۵. ورود نکردن بسیاری از علما و فقها در بحث تشکیل حکومت، به این دلیل نیست که حکومت را شأن اختصاصی امام بدانند. شرایط اجتماعی و تاریخی در زندگی علما نقش مهمی در دوری آنها از حکومت داشته تا جایی که بسیاری از ایشان اصلا توان تشکیل حکومت به ذهن‌شان هم خطور نمی‌کرد. ۶. در دوران غیبت چطور این عزیزان حاضر هستند تحت ولایت هر نوع حکومت کفر یا جور یا ادیان دیگر بروند ولی حاضر نیستند در پرچم تشیع قرار بگیرند. واقعا عجیب است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
از رستم پیروز همین بس که بپرسند: از کشتن سهراب به تهمینه چه گفتی؟ • به یاد یکی از تلخ ترین حادثه‌ های انقلاب جانباختگان پرواز 🖤 که هنوز بعد از سه سال حتی یک نفر مسئول بابت این فاجعه استعفا هم نداد...
☕ دلبری دل بسته بود اما دلش با ما نبود قلب سردی بود درجان دلش گرما نبود یک دلی ها مینمود و ادعایی داشت،لیک یک دلی ها بود ، اما با دلم اصلا نبود تک زلیخایی که با یوسف ترین عاشقم، پیرهن ها میدرید اما دلش ،شیدا نبود آه ،واویلا دلم را سخت مجنون کرده بود گر چه لیلا بود ، اما ، آه ه ه واویلا نبود چشم او دریایی و چشم و دلم دریاترین در قیاس اشک هایم وسعت دریا نبود هفت شهر عشق را در طالعم گشتم، ولی حیف در پسکوچه تقدیر من پیدا نبود آه ای غم‌ های زرد و خشک ایام خزان ؟ درد و داغ هیچ عشقی این قدر یلدا نبود ‌‌‎ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ روحانیت باید در اجتهاد مصطلح موجود تجدید نظر کند. . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ ما از دلگیریِ روزهایمان ، به "شب" پناه می بردیم ، و از دلتنگیِ شب هایمان ، به روز ... و اینگونه بود که تمامِ جوانیِ مان ؛ در ناتمامِ یک انتظار ، "تمام" شد ! ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ استدلالی برای تساهل در دین 📝 در همه‌ی دفاعیاتی که از مسئله‌ی تساهل صورت گرفته است، یک استدلال اصلی وجود دارد که به شیوه‌های متفاوتی ابراز شده است. استدلال این است که اعتقاد به یک دین، ضرورتاً همراه با پذیرش اختیاری و داوطلبانه‌ی آن است. زور و اجبار، هیچ‌گاه قادر نیست که اعتقاد قلبی و حقیقی به وجود آورد، همین برهان به شکل دیگری نیز بیان شده است و آن این‌که هدف همه‌ی ادیان رستگاری انسان است و این هدف تنها به‌وسیله‌ی اعتقاد آزادانه و داوطلبانه‌ی مذهبی امکان‌پذیر است و هیچ‌گاه با زور و اجبارِ وجدانِ انسان‌ها، فلاح و رستگاری آنان ممکن نمی‌گردد. عقایدی که بر آدمیان تحمیل شده باشد همگی از سر اضطرار و اجبار است و اضطرار و اجبار ابزارهایی هستند که با غایت و هدف دین در تعارض‌اند. جان کلام این‌که استدلال دوم، ابزار زور و قدرت را در تدارک غایت دین که همان فلاح و رستگاری انسان‌هاست، ناکام می‌داند. درواقع می‌توان گفت که در دفاع از تساهل، دو نوع استدلال وجود دارد: نوع اول استدلالی است که آن را استدلال اصولی می‌نامیم و مدعی است که دینداری و ایمان اصولاً با زور تدارک نمی‌شود، چه این‌که ایمان امری شخصی و قلبی است. نوع دیگر که می‌توان آن را استدلال ابزاری نامید، استدلالی است که ابزار زور را برای رسیدن به غایت دین، یعنی رستگاری ارواح آدمیان، کارآمد نمی‌داند. از کتابِ «نامه‌ای در باب تساهل» ترجمه‌ی شیرزاد گلشاهی کریم ، نشر نی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
قدح ز هر که گرفتم بجز خمار نداشت مرید ساقی خویشم که باده‌اش ناب است هوشنگ ابتهاج . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ استدلالی برای تساهل در دین 📝 #جان_لاک در همه‌ی دفاعیاتی که از مسئله‌ی تساهل صورت گرفته است، یک ا
📝 نکاتی پیرامون نوشته جان لاک در باب تساهل دینی: _ حوزه پذیرش یا عدم پذیرش دین تا جایی که مربوط به ایدولوژی است هیچ اجباری ندارد، اما طبیعتا عرصه عملی همواره تابع یکی از قوانین اجتماعی است که بدون تبعیت از آن جامعه ای متصور نیست. _ قانون اجتماعی در صورتی که برگرفته از دین باشد همچون قوانین اجتماعی دیگر لازم الاجراست، در صورتی که برگرفته از دین نباشد نیز نمیتواند قانون باشد اما لزوم عملی نداشته باشد. _ مسئله ایمان غیر از مسئله دین میباشد، به عبارتی ایمان یکی از گزاره های دینی است، دین در صورتی که بتواند به قانون اجتماعی تبدیل شود برای اجرا شرط ایمان را لحاظ نمیکند و حتی فرد بی ایمان باید تابع قانون اجتماعی دین باشد، مانند اینکه کسی که اعتقادی به قوانین راهنمایی رانندگی ندارد را قانون راهنمایی رانندگی معاف نمیکند. _ تساهل اگر به معنی تغییر در ارزش ها و گزاره های ضروری دین است از منظر خود دین غیر ممکن است منتهی اگر به معنی نحوه فرهنگ سازی اجرایی این گزاره ها می‌باشد این تساهل نه به معنی کم اهمیت کردن امر دینی بلکه رعایت اسلوب تربیتی برای رسیدن به مطلوب اجرایی است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• از آن گیسو که در دست رقیبان رایگان می گشت اگر یک تار مو هم می فروشی، من خریدارم ‌ سجاد سامانی
با یک دانشجوی فارغ التحصیل روانشناسی که مخالف حکومت دینی بود بحثی میکردم، با اینکه آخرش که قانع شد که باید دین حاکم باشه اما ناراحت شد، با تعجب پرسیدم چرا... خیلی ساده جواب داد خیلی از چیزایی که اسلام گفته براش قابل قبول نیست. اما حتی نمیدونست اسلام چی گفته... یعنی شما توی جامعه اسلامی تا این حد سطح از تحصیلات میشه مدرک بگیری اما آموزش پرورش و نهاد های فرهنگی کوچکترین مواجه دینی برات ایجاد نکنه... مقصر اصلی کیه https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
"سيبقى غيابك بين جروحي التي لا تُداوى..." غیابت می‌ماند میانِ زخم‌هایی که درمان نمی‌شوند... . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef