eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
198 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ امامت برای ائمه قبل از غدیر هم بوده است، غدیر آغاز گر امامت سیاسی بود. غدیر یعنی سیاست. 📝 #امام_خ
•آقای علوی بروجردی در مصاحبه با اکو ایران : - اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد. ما خیال می‌کنیم پیغمبر اکرم، کارل مارکس هست! جای کارل مارکس نشسته است، جای فریدمن نشسته است. پیغمبر اکرم، جای ابوعلی سینا نشسته است، طبیب است، نه! نیامده که طب بیاورد، نیامده که اقتصاد بیاورد. پیغمبر یک هست. «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». آمده ارزش‌های معنوی جامعه را بالا ببرد. نه اینکه بیاید اقتصاد درست بکند، نه اینکه بیاید علوم درست بکند. علم شیمی، یک وقتی می‌گفتند شیمی اسلامی درست بکنیم! فیزیک اسلامی درست بکنیم! این فرمول‌هایی است که هست. ۵ مهر ۱۳۹۹
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ امامت برای ائمه قبل از غدیر هم بوده است، غدیر آغاز گر امامت سیاسی بود. غدیر یعنی سیاست. 📝 #امام_خ
- یکی از لوازمات مهمی که میشه از این مسئله فهمید این هست که اهل سنت یا برخی از افرادی که بعد از واقعه غدیر بحث امامت سیاسی حضرت علی رو قبول نکردن در واقع حضرت رو به عنوان یک قبول داشتن اما اون چیزی که باهاش مشکل داشتن حاکمیت سیاسی حضرت بود، اینکه حضرت امیر بیاد عدالت رو در اقتصاد جامعه زمانه خودش محقق کنه مشکل داشتن. - بحث سکولاریزاسیون اولین بار در جامعه اسلامی از همین تفکر شروع شد و این غیر از بحث امامت به معنی ولایت معنوی امام بود.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• تقلیل دادن مسئله #غدیر به اختلاف میان شیعه و #سنی نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالا
مسئله فراتر از مسئله شیعه و سنی است. • مسئله‌ی امامت و مسئله‌ی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئله‌ی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ی غدیر میتواند وحدت‌آفرین باشد. بحث اعتقاد قلبی و اتصال یک نحله‌ی دینی و مذهبی به یک اصل اعتقادی، یک بحث است؛ شناخت مسئله، بحث دیگری است. اسلام عالی‌ترین مسئله در باب تشکیل جامعه‌ی اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسئله‌ی غدیر متجلی کرده است. ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
4_5852703048941441307.mp3
4.49M
• یاعلی پيش از تو، هيچ اقيانوسی را نمی‌شناختم؛ كه عمود بر زمين بايستد...!
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ غدیر آغاز مسئله #حکومت بود، نه امامت. 📝 #امام_خمینی • اين طور نيست كه ما خيال كنيم كه ولايتى كه
❖ از حال دل علی کسی جز خودش و نبی اش خبر ندارد. 📝 ... به خودشان قسم است- و إنَّهُ لَقَسمٌ عظيم كه اگر بشر پشت به پشت يكديگر دهند و بخواهند يك لا إلهَ إلَّا اللَّه امير المؤمنين را بگويند نمى‏توانند! خاك بر فرق من با اين معرفت به مقام ولايت على، عليه السلام! به مقام على بن ابى طالب قسم كه اگر ملائكه مقرّبين و انبياء مرسلين- غير از رسول خاتم كه مولاى على و غير اوست- بخواهند يك تكبير او را بگويند نتوانند. حال قلب آنها را جز خود آنها نمى‏داند كسى... . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5832540144581742690.mp3
4.82M
•• از طایفه‌ی نوریم ما تیره نمی‌مانیم آواز غم دل را با قهقهه می‌خوانیم... 📻 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
- تو دنیایی که مترجم شده مدرس و استاد دانشگاه، از کی نشانی علم رو بپرسیم؟
- فکر میکنم یه چند سالم صبر کنیم با مرگ این قشر از بازماندگان سیاسی دیگه تقسیم جریان های سیاسی به اصلاح طلب و اصولگرا تموم بشه چون تقریبا هردو جریان بی خاصیت بدون عقبه اجتماعی از چشم افتاده و رو به تباهی هستن، تیر آخر جریان قدرت طلب اصول گرا همین لیست مجلس بود. - نمیگم که این دو جریان سیاسی با مرگ اعضایی که داره از بین میرن که این حرفی سبک هست، منظورم اینکه دوران تقسیم کل جریانات سیاسی ایران فقط به اصلاح طلب و اصول گرا با مرگ اینا تموم میشه و حتی ممکنه قبل از مرگشون جریانات سیاسیشون خاموش بشه. - البته لزوما جریان های جایگزین همگی بهتر نیستن ولی حتی در مدل اپوزسیون نشونه هایی از رشد معرفتی و مواجهه علمی تر با چالش های اجتماعی و سیاسی هست
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
- فکر میکنم یه چند سالم صبر کنیم با مرگ این قشر از بازماندگان سیاسی دیگه تقسیم جریان های سیاسی به اص
• در حال حاضر یکی از مشکلات تحلیل جریان های سیاسی این هست که در نگاه غالب مردم تمام قشر طرفدار نظام یا به اصطلاح حزب اللهی یک طیف بیشتر نیستن و این عدم تفکیک تفکرات موجود در این بدنه باعث شده نشه افرادی که در شکل و ظاهر این جریان اما با تفکر غیر مرتبط به نظام دینی رشد یافتن رو به مردم نشون بدیم.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
- فکر میکنم یه چند سالم صبر کنیم با مرگ این قشر از بازماندگان سیاسی دیگه تقسیم جریان های سیاسی به اص
• یادمه یه بار آقای پارسانیا میگفتن ما در علومی مثل پزشکی و مهندسی که جنبه های عینی تری دارن به راحتی اجماع برای تحول و پیشرفت تونستیم ایجاد کنیم، اما در علومی مثل علوم انسانی حتی اعضای در ظاهر مذهبی و حزب اللهی شورای عالی هم هنوز به ضرورت تحول نرسیدن و دلیلش هم اینکه اینها یک عمر در قالب جریان انقلاب رشد کردن اما تفکر سنخیتی با این مبانی نداره که قائل به ضرورت تحول در علوم انسانی باشن.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• یادمه یه بار آقای پارسانیا میگفتن ما در علومی مثل پزشکی و مهندسی که جنبه های عینی تری دارن به راحت
یکی از حزب اللهی ترین نهاد های رسمی کشور که سپاه هست سنخ کارایی که به اسم فرهنگی داره انجام میده چقدر بر اساس مبانی فکری هست؟ راهبرد مدیریتی مشخصی یا هدف گذاری معینی برای این ساختار عظیم وجود داره؟ وجود افراد خوب دلیل بر وجود ساختار خوب نیست، ما در حوزه های مدیریتی با یک آنارشیسم فرهنگی مواجهه هستیم که هیچ راهبرد واحدی رو نمیشه ازش نتیجه گرفت. - البته که متاسفانه اکثر ساختارهامون همینطوری هستن.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
یکی از حزب اللهی ترین نهاد های رسمی کشور که سپاه هست سنخ کارایی که به اسم فرهنگی داره انجام میده چقد
• ما هنوز در مرحله تولید علم نیستیم بلکه در بهترین حالت برای بخشی از ساختار های نظام سوال هایی ایجاد میشه که غالبا به دلیل فرورفتن در ساختار ها و چالش های فعلیشون حتی بعد از مواجهه هم فرصت اندیشه و سرمایه گذاری برای تفکر رو ندارن وفقط از بودن موجودشون زجر میکشن در واقع همگی به دنبال عبور از مشکل اجرایی و عینی فعلی هستن.
- دیگه از این بیشتر بنویسم کسی حوصله خوندنشو نداره. همین
ﺳﺮﮔﺸﺘﻪ ﭼﻮ ﭘﺮﮔﺎﺭ ﻫﻤﻪ ﻋﻤﺮ ﺩﻭﯾﺪﯾﻢ ﺁﺧﺮ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﻘﻄﻪ ﮐﻪ ﺑﻮﺩﯾﻢ، ﺭﺳﯿﺪﯾﻢ... " فخر رازی "
♦️ جدایی فسلفه از اسلام تهمت به دین بود. 🔷 انکار عقلانیت در دین مانند انکار خورشید است.... ____ 💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
• مقام معظم رهبری امروز گفتن اولویت اول طلبه اینکه کار تبلیغی کنه، خوب مبلغ توی منظومه فکری ایشون کیه؟ شهید مطهری یه روحانی مبلغ بود؟ 👥 @taha_mojahed
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• مقام معظم رهبری امروز گفتن اولویت اول طلبه اینکه کار تبلیغی کنه، خوب مبلغ توی منظومه فکری ایشون کی
• بعدش گفتن حمله به مبانی فکری جبهه مقابل مصداق تبلیغ هست، این حمله چه طوری میشه؟ بدون کار علمی عمیق میشه؟ مبانی فکری جبهه مقبال بدون فلسفه هست؟
- تا حضرت آقا میاد از تبلیغ حرف میزنه ذهن ما میره به اینکه حالا یه کانال بزنیم شبهه جواب بدیم یا احکام رساله و اینا رو بریم پا یه منبر بگیم یا مثلا با مردم بحث سیاسی کنیم قانعشون کنیم.. • ولی نکته اساسی اینکه تبلیغ دین توی نظر ایشون نیست و تبلیغ دین اجتماعی و اعم هست، تبلیغ دین حداکثری فرع بر شناخت مبانی این دین و امتدادش توی مسائل اجتماعی هست.یعنی باید رابطه مسائل دینی و مسائل اجتماعی جامعه رو بفهمیم و بعد مبلغش باشیم مقدم بودن فهم بر ابلاغ خیلی بدیهی هست. به صرف تبلیغ و پخش احکام حداقلی نمیشه ادعای تبلیغ دین اجتماعی رو داشت.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
- تا حضرت آقا میاد از تبلیغ حرف میزنه ذهن ما میره به اینکه حالا یه کانال بزنیم شبهه جواب بدیم یا احک
- میدونستین الان حوزه خودش نیاز به مبلغ داره؟ • در وضعیتی که حوزه های علمیه توان پاسخگویی برای طلاب خودش رو نداره و از حیث آموزشی و برنامه ریزی عقب افتاده خود حوزه می‌تونه مخاطب تبلیغ باشه. - اصلاح وضعیت موجود حوزه ها بدون جریان سازی و گفتمان سازی امکان نداره،امیدی هم به این مسئولینش و نظام رسمی حوزه وجود نداره. نشون دادن راهکار برای عموم طلاب ناامید و سرخورده و گفتمان سازی علمی توی نهاد حوزه علمیه برای جریان سازی گفتمان انقلاب یکی از مصادیق عالی تبلیغ هست ‌.
- گفتمان سازی اصل ضرورت فلسفه و علوم انسانی خودش مصداق تبلیغ هست.
❖علمای دین تا وقتی که برای خدا کار جمعی نکنند و کار فردی انجام دهند اختلاف میان عرفا و فلاسفه و اهل ظاهر را نمیشود جمع کرد. 📝 ...و شما خواننده عزيز به عيان مى‏بينى كه اهل هر فنى از اين فنون اهل فن ديگر را جاهل يا بى دين يا سفيه و ابله مى‏خواند، و عامه مردم را مى‏بينى كه هر سه طائفه را منحرف مى‏دانند. همه اين بدبختى‏ها در آن روزى گريبان مسلمانان را گرفت كه از دعوت كتاب به تفكر دسته جمعى تخلف كردند، براى فهم حقائق و معارف دينى تشكيل ندادند، هر كسى براى خود راهى پيش گرفت ... . . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖علمای دین تا وقتی که برای خدا کار جمعی نکنند و کار فردی انجام دهند اختلاف میان عرفا و فلاسفه و اهل
❖ كوشش‏هايى كه براى آشتى دادن و جمع بين ظواهر دينى، فلسفه و عرفان به عمل آمده است‏ هیچکدام فایده ای نداشته 📝 - و به همين جهت است كه جمعى از علما در صدد بر آمده‏اند به مقدار بضاعت علمى كه‏ داشته‏اند و در عين اختلافى كه در مشرب داشته‏اند، بين ظواهر دينى و بين مسائل عرفانى نوعى آشتى و توافق بر قرار كنند، مانند محيى الدين عربى، و عبد الرزاق كاشانى، و ابن فهد، و شهيد ثانى، و فيض كاشانى. - بعضى ديگر در صدد بر آمده‏اند بين فلسفه و عرفان صلح و آشتى بر قرار سازند، مانند ابى نصر فارابى و شيخ سهروردى صاحب اشراق، و شيخ صائن الدين محمد تركه. - بعضى ديگر در اين مقام بر آمده‏اند تا بين" ظواهر دينى" و" فلسفه" آشتى بر قرار سازند، چون قاضى سعيد و غيره. - بعضى ديگر خواسته‏اند بين هر سه مشرب و مرام توافق دهند، چون ابن سينا كه در تفسيرها و ساير كتبش دارد، و صدر المتالهين شيرازى در كتابها و رساله‏هايش و جمعى ديگر كه بعد از وى بودند. - ولى با همه اين احوال اختلاف اين سه مشرب آن قدر عميق و ريشه‏دار است كه اين بزرگان نيز كارى در رفع آن صورت دهند، بلكه هر چه در قطع ريشه اختلاف بيشتر كوشيدند ريشه را ريشه‏دارتر كردند، و هر چه در صدد خاموش كردن اختلاف بر آمده‏اند دامنه اين آتش را شعله‏ورتر ساختند. - و شما خواننده عزيز به عيان مى‏بينى كه اهل هر فنى از اين فنون اهل فن ديگر را جاهل يا بى دين يا سفيه و ابله مى‏خواند، و عامه مردم را مى‏بينى كه هر سه طائفه را منحرف مى‏دانند. - همه اين بدبختى‏ها در آن روزى گريبان مسلمانان را گرفت كه از دعوت كتاب به تفكر دسته جمعى تخلف كردند، براى فهم حقائق و معارف دينى لجنه تشكيل ندادند، هر كسى براى خود راهى پيش گرفت با اينكه قرآن كريم فرموده بود:" وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا" ، البته اين يك علت تفرقه مسلمين بود علتهاى ديگرى براى اين وضع هست. ترجمه تفسير الميزان، ج‏۵، ص: ۴۶۰ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef