📝ذاتی یا اعتباری بودن منزلت ایام در بیان #شهید_مطهری : (زمان مطالعه: 3 دقیقه)
- در موضوع نحوست ایام دو مسئله است.
• یک مسئله این است که:
- ما برخی روزهای سال را مبارک میشماریم و برخی را نحس و شوم، به اعتبار حادثهای که در آن روز واقع شده؛ و مقصود ما این نیست که این روز از آن جهت که این روز است مبارک است یا این روز از آن جهت که این روز است شوم است، بلکه مقصود ما این است که این روز برای ما یادآور حادثه پربرکتی است یا این روز برای ما یادآور حادثه شومی است. مثلًا ما روز #عید_غدیر را روز مبارک میدانیم ولی نه به اعتبار اینکه هجدهم ذیالحجه [است، که چون ماه، ماه ذیالحجه است و این روز هجدهمین روز ماه ذیالحجه است مبارک است اعمّ از اینکه در این روز حادثهای واقع شده باشد یا نشده باشد، اعم از اینکه در این روز پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را به خلافت نصب کرده باشد یا نکرده باشد؛ این روز، روز مبارک است و چون این روز مبارک بود پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را در این روز به خلافت #نصب کرد؛ یعنی بخت حادثه یوم الغدیر بلند بوده که در این روز واقع شده است؛ این روز از قدیم الایام و قبل از این هم روز مبارکی بوده، از اوّلی که این آسمان و زمین درست شده روز هجدهم ذیالحجه روز مبارکی بوده و حادثه غدیر در روزی که خودش مبارک بود واقع شد.
- این طرز فکر، اساسی نمیتواند داشته باشد. نه عقل میتواند آن را قبول کند و نه از نظر نقل ما میتوانیم تأییدی برای آن بیاوریم.
•• ولی یک وقت به آن معنای دوم است:
- هجدهم ذیالحجه، چون در این روز برای ما حادثه مبارکی رخ داده است ما این روز را مبارک میشماریم. هجده ذیالحجه مبارکی خودش را از حادثه غدیر دارد نه حادثه غدیر از هجدهم ذیالحجه. دهم محرم شومی خودش را (نه اینکه بالذات شوم است) از شهادت امام حسین دارد نه کشته شدن و قتل امام حسین شومی خودش را از دهم محرم دارد.
- نظیر لفظ و معنا میشود. الفاظ از نظر اینکه الفاظند یعنی حروف الفبا هستند ترکیب میشوند از الف و ب و پ و ت و ث و ج تا آخر. هیچ لفظی با هیچ لفظ دیگری فرق نمیکند. ولی الفاظ برای معانی مختلفی #وضع میشوند، بعضی الفاظ برای معانی بسیار عالی و لطیف وضع میشوند، مثل اینکه ما از الف و دو تا لام مشدّد و یک الف دیگر و یک «ه» لفظ «الله» را ساختهایم که نام خداوند است. چون معنا مبارک است لفظ هم برای ما لفظی است مبارک، حتی احترام دارد و وقتی که به صورت کتبی درمیآید دست بی وضو هم به آن نمیزنیم.
لفظ، بالذات قبحی ندارد، قبح از معناست، لفظ به تبع معنا و چون نام این معناست قبیح شمرده میشود.
- آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۲۴۴
#جعل_تکوینی #جعل_اعتباری
#پاره_فکر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• تقلیل دادن مسئله #غدیر به اختلاف میان شیعه و #سنی نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالاترین نماد احیاء حکومت دینی و سیاسی اسلام هست، هرآنکس که با چنین قرائتی از دین مخالف باشه در واقع طرف مقابل مسئله ولایت ایستاده و این یعنی جریان مخالف غدیر در عصر ما میتونه خودش در ظاهر شیعه هم باشه و برعکس سنی باشه اما حامی مسئله غدیر باشه...
• ببینید که بیت کدام یک از علما در عصر ما با نظام دینی مشکل داره، هرکسی که هست بدونید با غدیر مشکل داره حتی اگر این ولایت رو #تبریک هم بگه و جشن بگیره باز تعجب نکنید که این کار رو قبلا هم در تاریخ خیلیا کردن...
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• تقلیل دادن مسئله #غدیر به اختلاف میان شیعه و #سنی نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالا
👥 #سوال_شما
سلام
شیعه ای که مقابل غدیر بایستد رو متوجه میشم اما سنی حامی غدیر رو نه
بله میشه از یک وجوه خاصی که در غدیر هست حمایت کنه
مثلا از محبت امام علی ع به عنوان یکی از عموم صحابه حمایت کنه
یا مثلا ضمن تحفظ بر اینکه غدیر جنبه سیاسی ندارد از کلیت اسلام سیاسی در معنای اخوانی آن حمایت کنه
اما پر واضح است که فروکاست غدیر به این امور ظلم در حق این حقیقت عظیم است
-------
#جواب :
سلام
اینکه غدیر و امامت سیاسی شیعه اصلی ترین اختلاف اعتقادی با اهل سنت هست خوب توش شکی نیست
اما به تعبیر حضرت آقا ما یک شیعه سیاسی یا اجتماعی داریم و یک شیعه فردی
امکان اینکه یک فرد از نظر فردی سنی باشه اما از جهت اجتماعی و سیاسی شیعه خیلی هست
و برعکسشم هست
و حتی امکان اینکه کسی از نظر فردی مسیحی باشه اما از حیث اجتماعی شیعه وجود داره.
در طول تاریخ هم ما علوی مذهب هارو که در حال حاضر در سوریه هم هستن داریم که اهل بیت با اینا به مانند سنی سیاسی برخورد نمیکردن
در حال حاضر هم سنی ای که در مملکت اسلامی موافق نظام باشه اما از جهت فردی سنی باشه در واقع شیعه سیاسی هست
و شیعه ای که مخالف نظام باشه عملا شیعه نیست
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• تقلیل دادن مسئله #غدیر به اختلاف میان شیعه و #سنی نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالا
#پیام_شما
سلام و تبریک عید سعید غدیر💐
شهید سیدمحمدباقر صدر در کتاب پژوهشی درباره ولایت، در پاسخ به این پرسش که تشیع چگونه به وجود آمد ریشه پیدایش شیعه را به جریانی در زمان حیات پیامبر (ص) بر می گرداند که محور باورهایش دین برای تمام شئون حیات بود. به بیان دیگر این جریان معتقد بود گستره عبودیت همه ساحتهای زندگی بشر را شامل می شود.
این جریان بعد از رحلت پیامبر (ص) با جریان مقابل دچار چالش شد.
جریان مقابل عملا در مسئله جانشینی، از عناصری بهره گرفت که ریشه در فرهنگ پیش از اسلام داشت.
ثمره این اختلاف دو مذهب شد که با گذشت زمان لزوما پیروانشان بر اساس باورهای نخست متشکل نشده اند بلکه مجموعه ای از علتها از جمله محل تولد و وراثت و جغرافیا و... به آنها هویت سنی یا شیعه داده است
پس عجیب نیست اگر افرادی با هویت سنی، در مقام انتخاب و اعتقاد، به باور دین برای تمام ساحتهای حیات بشر پایبند باشند یعنی عملا حول حقیقت و دال مرکزی تشیع نخستین گرد آمده باشند
از سوی دیگر این هم طبیعی است که افرادی که به واسطه تولد در خانواده شیعه، هویت شیعی دارند در مقام انتخاب و اعتقاد، منکر باور مرکزی اولیه شیعه باشند.
لزوما احساس تعلق فرد به یک هویت منطبق با قضاوت و تصمیم گیری اعتقادی او نسبت به اصل و حقیقت آن هویت نیست.
به احتیاط ز دست خضر پیاله بگیر
مباد آب حیاتت دهد به جای شراب
" صائب "
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ زنده نگه داشتن عید غدیر برای چراغانی کردن و مداحی و قصیده خوانی نیست بلکه برای احیاء عدالت است! 📝
❖ غدیر آغاز مسئله #حکومت بود، نه امامت.
📝 #امام_خمینی
• اين طور نيست كه ما خيال كنيم كه ولايتى كه در اينجا می گويند، آن امامت است و امامت هم در عرض فروع دين است، نخير؛ اين ولايت عبارت از حكومت است، حكومت مجرى اينهاست، در عرض هم به آن معنا نيست، مجرى اين مسائل ديگر است. اين #انحرافات خيلى زياد است، نمیشود همه اش را احصاء كرد...
.
.
.
#عکس_نوشته
#اصلاح_دینی #غدیر
.
.
.
چ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ غدیر آغاز مسئله #حکومت بود، نه امامت. 📝 #امام_خمینی • اين طور نيست كه ما خيال كنيم كه ولايتى كه
❖ امامت برای ائمه قبل از غدیر هم بوده است، غدیر آغاز گر امامت سیاسی بود. غدیر یعنی سیاست.
📝 #امام_خمینی
• آن چيزى كه براى ائمه ما قبل از غدير و قبل از همه چيزها بوده است، اين يك مقامى است كه مقام ولايت كلى است كه آن امامت است كه در روايت هست كه الْحَسَنُ وَ الْحُسَين امامان قاما اوْ قَعَدا وقتى قعد است كه امام نيست. امام به معناى #حكومت نيست، آن يك امام ديگرى است و آن مسئله ديگرى است. آن مسأله، مسئله اى است كه اگر او را كسى قبول نداشته باشد اگر آن ولايت كلى را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همين قواعد اسلامى شيعه هم بجا بياوريد باطل است، اين غير حكومت است آن در عرض اينها نيست، آن از اصول مذهب است، آنى است كه اعتقاد به او لازم است و از اصول مذهب است.
• و #انحرافى كه پيدا شده است- علاوه بر همه انحرافات- همين انحراف است كه ما باور كرديم كه سياست به ما چه ربط دارد. غدير آمده است كه بفهماند كه سياست به همه مربوط است، در هر عصرى بايد حكومتى باشد با سياست، منتها سياست عادلانه كه بتواند به واسطه آن سياست اقامه صلاة كند، اقامه صوم كند، اقامه حج كند، اقامه همه معارف را بكند و راه را باز بگذارد براى اينكه صاحب افكار، يعنى آرام كند كه صاحب افكار، افكارشان را با دلگرمى و با آرامش ارائه بدهند.
صحيفه امام، ج۲۰، ص: ۱۱۶
.
.
.
#غدیر #اصلاح_دینی
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ امامت برای ائمه قبل از غدیر هم بوده است، غدیر آغاز گر امامت سیاسی بود. غدیر یعنی سیاست. 📝 #امام_خ
•آقای علوی بروجردی در مصاحبه با اکو ایران :
- اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد. ما خیال میکنیم پیغمبر اکرم، کارل مارکس هست! جای کارل مارکس نشسته است، جای فریدمن نشسته است. پیغمبر اکرم، جای ابوعلی سینا نشسته است، طبیب است، نه! نیامده که طب بیاورد، نیامده که اقتصاد بیاورد. پیغمبر یک #مرشد_معنوی هست. «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». آمده ارزشهای معنوی جامعه را بالا ببرد. نه اینکه بیاید اقتصاد درست بکند، نه اینکه بیاید علوم درست بکند. علم شیمی، یک وقتی میگفتند شیمی اسلامی درست بکنیم! فیزیک اسلامی درست بکنیم! این فرمولهایی است که هست.
۵ مهر ۱۳۹۹
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ امامت برای ائمه قبل از غدیر هم بوده است، غدیر آغاز گر امامت سیاسی بود. غدیر یعنی سیاست. 📝 #امام_خ
- یکی از لوازمات مهمی که میشه از این مسئله فهمید این هست که اهل سنت یا برخی از افرادی که بعد از واقعه غدیر بحث امامت سیاسی حضرت علی رو قبول نکردن در واقع حضرت رو به عنوان یک #مرشد_معنوی قبول داشتن اما اون چیزی که باهاش مشکل داشتن حاکمیت سیاسی حضرت بود، اینکه حضرت امیر بیاد عدالت رو در اقتصاد جامعه زمانه خودش محقق کنه مشکل داشتن.
- بحث سکولاریزاسیون اولین بار در جامعه اسلامی از همین تفکر شروع شد و این غیر از بحث امامت به معنی ولایت معنوی امام بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
- ولی بعد این همه بحث و دعوا عیدتون مبارک باشه 🌹❤️
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• تقلیل دادن مسئله #غدیر به اختلاف میان شیعه و #سنی نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالا
مسئله #غدیر فراتر از مسئله شیعه و سنی است.
#سید_علی_خامنه_ای
• مسئلهی امامت و مسئلهی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئلهی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئلهی غدیر میتواند وحدتآفرین باشد. بحث اعتقاد قلبی و اتصال یک نحلهی دینی و مذهبی به یک اصل اعتقادی، یک بحث است؛ شناخت مسئله، بحث دیگری است. اسلام عالیترین مسئله در باب تشکیل جامعهی اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسئلهی غدیر متجلی کرده است.
۱۳۹۱/۰۸/۱۰
4_5852703048941441307.mp3
4.49M
• یاعلی
پيش از تو، هيچ اقيانوسی را نمیشناختم؛
كه عمود بر زمين بايستد...!
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ غدیر آغاز مسئله #حکومت بود، نه امامت. 📝 #امام_خمینی • اين طور نيست كه ما خيال كنيم كه ولايتى كه
❖ از حال دل علی کسی جز خودش و نبی اش خبر ندارد.
📝 #امام_خمینی
... به خودشان قسم است- و إنَّهُ لَقَسمٌ عظيم كه اگر بشر پشت به پشت يكديگر دهند و بخواهند يك لا إلهَ إلَّا اللَّه امير المؤمنين را بگويند نمىتوانند! خاك بر فرق من با اين معرفت به مقام ولايت على، عليه السلام! به مقام على بن ابى طالب قسم كه اگر ملائكه مقرّبين و انبياء مرسلين- غير از رسول خاتم كه مولاى على و غير اوست- بخواهند يك تكبير او را بگويند نتوانند. حال قلب آنها را جز خود آنها نمىداند كسى...
#عکس_نوشته
#ولایت #عرفان_خمینی
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_5832540144581742690.mp3
4.82M
•• از طایفهی نوریم ما تیره نمیمانیم
آواز غم دل را با قهقهه میخوانیم...
📻 #نواها
عضویت در گروه #شعر و هنر ما 🍃 :
https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
- تو دنیایی که مترجم شده مدرس و استاد دانشگاه، از کی نشانی علم رو بپرسیم؟
- فکر میکنم یه چند سالم صبر کنیم با مرگ این قشر از بازماندگان سیاسی دیگه تقسیم جریان های سیاسی به اصلاح طلب و اصولگرا تموم بشه چون تقریبا هردو جریان بی خاصیت بدون عقبه اجتماعی از چشم افتاده و رو به تباهی هستن، تیر آخر جریان قدرت طلب اصول گرا همین لیست مجلس بود.
- نمیگم که این دو جریان سیاسی با مرگ اعضایی که داره از بین میرن که این حرفی سبک هست، منظورم اینکه دوران تقسیم کل جریانات سیاسی ایران فقط به اصلاح طلب و اصول گرا با مرگ اینا تموم میشه و حتی ممکنه قبل از مرگشون جریانات سیاسیشون خاموش بشه.
- البته لزوما جریان های جایگزین همگی بهتر نیستن ولی حتی در مدل اپوزسیون نشونه هایی از رشد معرفتی و مواجهه علمی تر با چالش های اجتماعی و سیاسی هست
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
- فکر میکنم یه چند سالم صبر کنیم با مرگ این قشر از بازماندگان سیاسی دیگه تقسیم جریان های سیاسی به اص
• در حال حاضر یکی از مشکلات تحلیل جریان های سیاسی این هست که در نگاه غالب مردم تمام قشر طرفدار نظام یا به اصطلاح حزب اللهی یک طیف بیشتر نیستن و این عدم تفکیک تفکرات موجود در این بدنه باعث شده نشه افرادی که در شکل و ظاهر این جریان اما با تفکر غیر مرتبط به نظام دینی رشد یافتن رو به مردم نشون بدیم.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
- فکر میکنم یه چند سالم صبر کنیم با مرگ این قشر از بازماندگان سیاسی دیگه تقسیم جریان های سیاسی به اص
• یادمه یه بار آقای پارسانیا میگفتن ما در علومی مثل پزشکی و مهندسی که جنبه های عینی تری دارن به راحتی اجماع برای تحول و پیشرفت تونستیم ایجاد کنیم، اما در علومی مثل علوم انسانی حتی اعضای در ظاهر مذهبی و حزب اللهی شورای عالی هم هنوز به ضرورت تحول نرسیدن و دلیلش هم اینکه اینها یک عمر در قالب جریان انقلاب رشد کردن اما تفکر سنخیتی با این مبانی نداره که قائل به ضرورت تحول در علوم انسانی باشن.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• یادمه یه بار آقای پارسانیا میگفتن ما در علومی مثل پزشکی و مهندسی که جنبه های عینی تری دارن به راحت
یکی از حزب اللهی ترین نهاد های رسمی کشور که سپاه هست سنخ کارایی که به اسم فرهنگی داره انجام میده چقدر بر اساس مبانی فکری هست؟ راهبرد مدیریتی مشخصی یا هدف گذاری معینی برای این ساختار عظیم وجود داره؟ وجود افراد خوب دلیل بر وجود ساختار خوب نیست، ما در حوزه های مدیریتی با یک آنارشیسم فرهنگی مواجهه هستیم که هیچ راهبرد واحدی رو نمیشه ازش نتیجه گرفت.
- البته که متاسفانه اکثر ساختارهامون همینطوری هستن.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
یکی از حزب اللهی ترین نهاد های رسمی کشور که سپاه هست سنخ کارایی که به اسم فرهنگی داره انجام میده چقد
• ما هنوز در مرحله تولید علم نیستیم بلکه در بهترین حالت برای بخشی از ساختار های نظام سوال هایی ایجاد میشه که غالبا به دلیل فرورفتن در ساختار ها و چالش های فعلیشون حتی بعد از مواجهه هم فرصت اندیشه و سرمایه گذاری برای تفکر رو ندارن وفقط از بودن موجودشون زجر میکشن در واقع همگی به دنبال عبور از مشکل اجرایی و عینی فعلی هستن.