eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
801 عکس
193 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
پ.ن؛ از این سنخ پیام ها متاسفانه زیاد هست. شنیدن هرروزه این حرفا خیلی عذاب آور هست. ما که مسئولیتی نداریم وقتی میشنویم حالمون بد میشه نمیدونم برخی از بزرگان که مسئول هستن چه جوابی پیشگاه خدا قراره داشته باشن برای از دست دادن این حجم استعداد که در‌ طول تاریخ تشیع بی سابقه بوده ... https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
من البته دلم برای آینده حوزه روشن هست نه به خاطر اینکه امیدی به مسئولین یا علمای فعلی دارم... اگر اول انقلاب ما یدونه شهید مطهری داشتیم به نظر من الان تعداد بسیار زیادی از طلاب خوشفکر با جهان بینی عقلانی تر داریم که شاید در طول تاریخ حوزه های علمیه بی سابقه بوده که امید هست خود این ها بتونن راهی برای اصلاح وضعیت موجود پیدا کنن.
جریان علمای شیعه در طول تاریخ صرفا مصرف کننده ثروت نبودن بلکه هم مولد و راهبرد دهنده ثروت جامعه مسلمین بودن و هم میتونستن جریان های اقتصادی رو در حد کلان زمان خودشون مدیریت کنن. متاسفانه در حال حاضر از نظر اقتصادی عموم علمای بزرگوار ما منفعل هستن. قدرت تشخیص هیچ جریان و مدل اقتصادی رو ندارن و مواجه فقه اخصی با نظام اقتصادی موجود دارن. این باعث شده در مدیریت منابع و ثروت خود حوزه علمیه هم عاجز بشن چون توان و درک فکریشو ندارن. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ جای خالی ملاصدرا در مناظره دیشب..! 📝 • یادمه چند سال پیش وقتی اولین بار جلسات تاریخ عقائد اقتصادی رو‌ گوش میکردم یک سوالی ایشون پرسیدن خیلی ذهن‌منو درگیر کرد. گفتن من تا حالا متوجه نشدم مباحث فلسفه اسلامی- مثلا حرکت جوهری ملاصدرا- چه تاثیری توی اقتصاد ما میتونه داشته باشه؟ ( برخلاف غرب که فلسفه اش کاملا در اقتصادش تاثیر گذار هست) • اون موقع من هنوز بحث حرکت جوهری رو کار نکرده بودم ولی به شدت مشتاق این بودم بتونم یه روزی به جواب این سوال برسم. نمیگم الان تونستم جواب کامل سوال رو به تفصیل پیدا کنم ولی اونی که مطمئن هستم اینکه تنها راه نجات اقتصاد موجود تغییر بنیان های فلسفی اون با بنیان های فلسفه اسلامی هست. • من دکتر درخشان رو‌توی این سال ها فردی شناختم که با تمام وجود مشکل و فریب اقتصاد موجود رو‌درک کرده و راه کار های بهتر نسبت به راهکار های موجود برای عبور از این وضعیت داده، اما شاید اون پرسشی که هنوز دکتر درخشان نتونسته جوابش رو به صورت تفصیلی پیدا کنه در چگونگی تاثیر فلسفه اسلامی در مسئله علم دینی - از جمله اقتصاد - هست. • و این بی جوابی به هیچ‌وجه متوجه ایشون نیست چون ایشون کل عمرشون رو برای اثبات فریب نما بودن اقتصاد و فلسفه غرب گذاشتن و فهمیدن و فهموندن بنیان های فلسفی و اقتصادی غرب سنخیتی با اقتصاد توحیدی نداره. • عیب اصلی از سمت ما حوزوی ها بود که نتونستیم هنوز و هنوز توضیح بدیم وحدت وجود ملاصدرا چه تاثیر در مسائل عینی اجتماعی داره‌ و این یک ایده صرفا ذهنی یا متعالی نیست. • نتونستیم توضیح بدیم که اقتصاد اسلامی صرفا در امضا شارع پای قرارداد های حلال خلاصه نمیشه و خود توحید به مثابه یک امر عینی ظرفیت تولید یک نظام اقتصادی رو داره. • ما هنوز نتونستیم ایده‌ علامه طباطبایی رو که اثبات کرد عرفان جدای از فلسفه نیست رو در مسائل اجتماعی هم امتداد بدیم و مدل های علمی رو بر اساس این مبنا تولید کنیم! ما صد افسوس فلسفه صدرایی رو محدود در ابزارآلات کردیم و وحدت وجود رو صرفا یک دعوی عارفانه نشون دادیم! ما به علامه طباطبایی و صدرا هنوز خیلی بدهکاریم... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ ارواح مطهر بعد از فوت دستشان برای کمک به ما باز تر است. . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
خیلی مشتاقم یه بار پرونده تفاوت های مبانی فکری مرحوم - جریان فکری فرهنگستان علوم - رو با مبانی امام خمینی و علامه طباطبایی بررسی کنیم. به نظر من نفهمیدن تفاوت های این جریان فکری در بلند مدت برای بدنه حزب الله خطر ایدولوژیکی محسوب میشه. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
تاسیس گروه اختصاصی و هنر کانال زندگی برای علوم انسانی چند وقت پیش وعده باز کردن یه گروه مختص شعر و ادبیات رو به مخاطبین فرهیخته کانال داده بودم، از شما دعوت میکنم با عضویت در گروه "چامه" مارو با اشتراک اشعار منتخب خودتون خوشحال کنید: https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
❖ دلم گرفته از اندیشه معاش اندیش فدای دغدغه های طباطبایی ها . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ معنی رفراندوم دینی . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
مگر اقتصاد اسلامی داریم؟ اگر هست پس کجاست؟ 📝 بعد از مناظره جنجالی شبکه افق پیرامون اقتصاد اسلامی خواستم چندتا نکته پیرامون اصل وجود اقتصاد اسلامی و علم دینی رو یادآوری کنم : _ هیچ کدوم از علوم موجود که مادر حال حاضر به صورت تدوین شده داریم و بعضا تبدیل به جریان اجتماعی هم شدن در گذشته موجود نبودن. - حتی سابقه علوم انسانی موجود اگر حتی محل تولد اون رو غرب بدونیم به زحمت به سیصد سال گذشته میرسه. - باید بین برهان بر اصل وجود یک علم و عدم تدوین اون علم یا نبود جریان اجتماعی متناسب با اون علم تفکیک بدیم. - حتی علم فقه که به عنوان اسلامی ترین علم رایج میان مسلمین هست هم در زمان پنج تن به صورت تدوین شده وجود نداشت. - از اون جایی که مسئله حکومت و ولایت تا کنون برای شیعه در تاریخ خودش به نحو کنونی بی سابقه بوده متاسفانه بعد از چند صد سال به تازگی در سال های اخیر مواجه و سوالاتی پیرامون روش اداراه جامعه بر اساس نظام های دینی ایجاد شده. _ برهان بر اصل وجود علم دینی غیر از تدوین و تفصیل کل یک علم هست. یعنی در حال حاضر برهان های قطعی برای اصل شمولیت دین در مسائل اجتماعی از جمله اقتصاد وجود دارد اما به صورت تفصیلی فعلا بنیاد های علم اقتصاد بر اساس مبانی دینی و توحیدی بازتولید نشدن. - غالب ذهنیت موجود بدنه مردم از گستره دین و حتی رویکرد موجود حوزه علمیه بر اساس فقه اخص و دین حداقلی شکل گرفته برای همین اصل وجود نظام های دینی به خاطر اتفاقات و تحریفات تاریخی چند صد سال گذشته هنوز بین بدنه دینی کشور جریان نشده - نگاه فقه حداقلی به دین باعث شده شان فقیه را صرفا در بیان نحوه حکم فقهی خلاصه کنیم و شانی برای توان نظام سازی از جانب فقیه قائل نشویم. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
پادکست سعدی 🎧 • پیشنهاد ویژه و جذاب به طرفداران شعر و هنر که آشنایی تخصصی با ادبیات ندارن. این پادکست در قالب داستان جذاب زندگی سعدی به شرح بسیار ساده و روان به برخی از اشعار این شاعر بزرگ پرداخته. •• در حال حاضر 22 قسمت از این پادکست رو میتونید توی گروه شعر و هنر چامه گوش بدین. برای عضویت در گروه شعر و ادبیات کلیک کنید.
چیزی که طلبه هارو داره از پای در میاره درد حمله با چاقو نیست، درد وضعیت مدیریتی مسئولین حوزه توی مسائل آموزشی و اقتصادی حوزه هست..!
"باید با وحدت وجود ملاصدرا نظام های اجتماعی ساخت" 📝 ◾ توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. ◾میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن ◾فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید. ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ____ _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
به فدای مظلومیت ولی فقیهی که اگر از کارگر دفاع بکند میشود مارکسیست و اگر از دولت حداقلی بگوید میشود لیبرال ... • این همان حجاب علوم انسانی موجود است که فهم واقعی را از بشر گرفته است. • انسان هایی که فکر میکنند جهان تنها در دوگان لیبرال و مارکسیست خلاصه میشود طلسم شدگان روزگار ما هستند. ولیّ ما نه سنخیتی با مارکس و نه کوچک ترین گرایشی به هایک دارد ، او شاگرد طراز مکتب خمینی و طباطبایی است... https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• همین که انقلاب اسلامی کاری کرده که کانال های فروش وی پی ان و طنز و زرد تلگرام هم بیان راجع به اقتصاد اسلامی نظر بدن خودش جلو برد هست!!! https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ آدم های زیادی دیده ام که با همه تسلطشان به بحث های فلسفی قدر خردلی توکل در معیشت به خداوند ندارند. . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
بعضیا میگن با این وضعیت خراب آموزشی و اقتصادی حوزه اصلا ارزش داره یکی بیاد طلبه بشه؟ ثانیا اگر طلبه هست چیکار باید کنه؟ خوب جواب این سوال بسته به شرایط شخصی هر شخص اقتضائات خاصی رو داره اما به طور کلی شاید نکاتی رو بتونم بگم: _ هنوز با همه این مشکلات جریان ساز ترین و تاثیر گذار ترین قشر جامعه ایران روحانیت هست و هیچ نهاد و ارگان دیگه ای نمیتونه در اصلاحات اجتماعی به اندازه صنف روحانیت تاثیر گذار باشه. پس اگر فردی هستید که دنبال تحولات اجتماعی و اصلاحات ساختاری هستین حوزه بهترین گزینه هست. _ باید بین نهاد حوزه و ساختار فعلی حوزه تفکیک داد. نهاد حوزه ظرفیتی چند صد ساله داره که هنوز بسیار بسیار غنی هست. یعنی تمسک به ظرفیت علمی تاریخی حوزه که ریشه در معارف اسلامی و تاریخ ایران داره در هیچ نهاد علمی دیگه ای نیست. _ از طریق وضعیت آموزش رسمی موجود به این نهاد نمیشه دست پیدا کرد. یعنی طلبه ای که بخواد دلش رو به این موسسه های عریض و طویل و پایان نامه نوشتن و اینا خوش کنه خیلی بهره ای نمیتونه از عمق معارف علمی حوزه ببره برای همین ضروری هست که در عین تحصیل در ساختار آموزش فعلی حوزه خود طلبه برنامه جامعی برای دست یابی به نهاد علم اسلامی داشته باشه - نه فقه و نه فلسفه و نه هیچ کدوم از درس های فعلی حوزه متناسب با نیاز های جامعه امتداد داده نشده اما همین دروس ملاکات ثابتی دارن که حتی برای تحول و اصلاح این ها باید از دل همین کتب قدیمی کشف بشن و تا زمانی که کتاب اموزشی جایگزین یا مدل درسی بهتری ایجاد نشده راه دیگه ای برای دست یابی به این مبانی دینی برای تحول علمی نیست. - به خاطر گستردگی نیاز های اجتماعی و حجم عظیم کار های زمین مونده در حال حاضر کار فردی برای تحولات اجتماعی یا حتی تحصیل جواب گو نیست، بدون ای که بتونه مسیر علمی رو با مدل تشیکلاتی ادغام کنه طی کردن این مسیر با همه سختی هاش شاید غیر ممکن هست. _ تن دادن به مدل های فانتزی علمی از جمله رزومه درست کردن یا مقاله نوشتن برای پژوهشکده های عریض و طویل و... کمکی به ارتقا سطح علمی نمیکنه بلکه بازی کردن در زمین سازمان های مخدوش فعلی هست . _ مشکلات معیشتی و هر مشکل اجتماعی دیگه یک امر واقعی و چالش اساسی هست، نداشتن تدبیر برای حل هرکدوم از این مسائل و در کنار این تغییر سبک زندگی و خروج از مصرف گرایی های زندگی مدرن برای رسیدن به این آرمان امری اجتناب ناپذیر هستش. _ نمیشه با صرف مواجه با مسائل حداقلی و بدون شناخت علوم انسانی جدید به سمت امتداد حکمت و نو سازی مسائل حوزه رفت اما رفتن بدون برنامه سراغ این علوم آسیبش کمتر از نرفتن به سمت تحول و اصلاح وضعیت موجود نیست. - نقش همراهی و همفکری قوام بخش همه بند های قبل هست. 📝 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ این کانال تلگرامی یکی از پرمخاطب ترین کانال های حوزه علوم انسانی کشور هست حدود صدهزار نفر عضو داره، تقریبا کارش این هست که یادداشت ها و تحلیل های روز دانشجوها و اساتید کشور رو پیرامون مسائل اجتماعی قرار میده، هر ازگاهی یادداشت ها رو که میخونم احساس میکنم ریشه همه بدبختی های کشور داره از این فکر ها خارج میشه، به قدری یادداشت ها دور از واقعیت های عینی و بدیهیات اجتماعی کشور هست که غالبا به سختی میتونم تا انتها بخونمشون... البته نمیگم بینشون نوشته خوب هم پیدا نمیشه اما مثل یک سوزن میان انبار کاه هست. وقتی جریان هم سو با انقلاب در حوزه علوم انسانی به قدری کم کار کردن که در مواجهه با این حجم رسانه ای گم هستن توی کوتاه مدت امیدی به تحولات فرهنگی نمیشه داشت..... . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• یک مدت خواستم این نوشته هارو در حد وسع بازنشر بدم و بعضا نقد کنم، دیدم فعلا ظرفیت شنیدن حرف مخالف خیلی نیست و بیخیال شدم...
❖ به پوستر و لباس ارزشی درست کردن نمیشود کار فرهنگی گفت. . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• یکی از مصادیق تاثیر پذیری ناقص ما از مدرنیته-کانت- فهم کار‌فرهنگی در ذیل مصادیق بصری هست؛ البته ما در بعد رسانه ای همین مصادیق بصری هم به شدت ضعیف عمل میکنیم و کار رسانه ای رو در حد پوستر درست کردن و برخی مدل های سخیف تقلیل دادیم. • جدای از این مسئله بر اساس هویت اسلامی فرهنگ سازی برای انسان گرچه در قالب هنر انجام میشه اما قوام بخش این هنر کار بصر ( چشم ) نیست بلکه فکر و جان هست.
• کاری فرهنگی به معنی اینکه فکری در انسان ایجاد کنه که منجر به حرکت انسان بشه یعنی چی؟ کدوم نوع از تفکر هست که منجر به حرکت میشه؟ هر فکری میتونه حرکت ساز باشه؟ امام خمینی با زبان ساده علمی توی شرح اولین حدیث کتاب چهل حدیث به معنی تفکر و فکر پرداختن
لزوما هر فکر کردنی حرکت ساز نیست، یعنی تفکری که باعث سعه و گسترش نفس ما بشه میتونه حرکت ایجاد کنه، خیلیا ممکنه کلی هم بخونن ولی اهل فکر نباشن و انسان راکدی باشن، قدرت تحلیل و تولید فکر رو نداسته باشن صرفا جمع کننده اطلاعات کتاب هایی باشن که خوندن. پس لزوما کتاب خوندن و کتاب نوشتن هم قوام بخش کار فرهنگی نیست