برشی از یک کتاب:
« در یک سری از مطالعات هوشمندانه، این ایده را در یکی از تلخترین تعارضات شناخته شده در دنیا، یعنی طرفداران فوتبال بریتانیا، بهکار گرفتند.
روانشناسان، طرفداران متعصب منچستر یونایتد را آزمایش کردند.
بر اساس درخواست آزمایشگران، طرفدراران نوشتند که منچستر برایشان به چه معناست، سپس به آنها گفته شد به ساختمانی دیگر بروند و ویدئویی کوتاه در ستایش تیم خود ضبط کنند.
در آنجا نیز، همسو با روش بهکاررفته در مطالعۀ "سامری نیکوکار"، شرکتکنندگان باید از مسیری میگذشتند که در آن مشاهده میکردند که مچ پای دوندهای پیچ خورده (به صورت نمایشی بود) و روی زمین افتاده بود.
او بعضی وقتها پیراهن منچستر به تن داشت و بعضی وقتها پیراهن لیورپول که منفورترین رقیب منچستر در آن زمان محسوب میشد. گاه نیز پیراهنی ساده به تن داشت.
نتیجه:
بیش از ۹۰ درصد شرکتکنندگان برای کمک به طرفدار تیم منچستر یونایتد توقف کردند؛ اما ۷۰ درصدِ آنها از کنار طرفدار لیورپول که از درد به خود میپیچید، گذشتند.»
کتاب: مبارزهای برای مهربانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسیاری اوقات گرایشها و تمایلات حزبی و گروهی نیز مانع اساسی در کنش اخلاقی شایسته ایجاد میکنند.
گاهی منشا حب و بغضها هم نه تنها معیار الهی نیست؛ بلکه صرفا نفسانی شخصی و یا نفسانی حزبی است.
@ertebatmoaserdini
#قضاوت
#همدلی
#موانع_همدلی
#اخلاق_معاشرت
#مدیریت_ذهن
#خود_کنترلی
.
دل بیمش ازین نیست که در بند تو افتاد
ترسد که کنی روزی از این بند رهایش!
شعر: حسین منزوی
شهادت آسمانیترین ستاره دربند، امام موسی کاظم(علیه السلام)
@ertebatmoaserdini
تبریک به انسانیت و اخلاق
روز مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
روز جشن بزرگِ عظمت انسانیت، اخلاق و مهربانی، است.
لحظه لحظه زندگی خود را مدیون او و خاندان و پیروانش هستیم.
@ertebatmoaserdini
#عزت_نفس
#ایمان
#مهربانی
.
چه نیازیست به اعجاز، نگاهت کافیست
تا مسلمان شود انسان اگر انسان باشد
شعر:استاد سید حمید رضا برقعی
@ertebatmoaserdini
⚫️ در هر بگومگو، مجادله، مباحثه یا مقابلهای، طرفین فقط در صورتی واقعاً خشمگین میشوند که «احساس محق بودن» داشته باشند.
این خشم ارتباط خاص و معناداری با درست بودن یا نبودن آن «احساس» ندارد.
یعنی این که گمان میکنید حق با شماست، توجیه کافی برای رها کردن افسار خشمتان نیست.
در واقع، روشهای کنترل خشم، بیشتر مبتنی بر رفتار و کردار هستند نه مثلا توجیهات فکری و روانی؛ چون برای مهار کردن همین احساس واقعی اما شاید نابهجا تجویز میشوند، نه برای یادآوری، توجیه یا توضیح امکان نابهحق بودن احساسِ حقانیت.
با اطلاع از عدم حقانیت خود، فقط میتوان نمایشی عامدانه از خشم بروز داد؛ یکچنین خشمی از پیش مهار شده است، و توصیههای کنترل خشم اصولا برای یک چنین مواردی اختراع نشدهاند.
- علی ف. لقمان
@ertebatmoaserdini
#اخلاق_کاربردی
#مدیریت_ذهن
#مدیریت_هیجان
#خشم
#آرامش
.
مولای من!
دانستم که کوه خواستههای من، در مقابل توانگری تو کوچک است،
و انبوه چشمداشتِ من از تو، در برابر رحمتهای تو اندک.
صحیفهسجادیه/دعای ۱۳
@ertebatmoaserdini
#توقعات
#واقع_بینی
#معنویت
.
📋 شیطنت هم نوعی فضیلت است.
لازمۀ شیطنت شوخطبعی، ظرافت و نوعدوستی است؛ این ویژگیها سزاوار تحسیناند.
🔶 شیطنت عموماً رفتاری نادرست تلقی میگردد و کسانی که شیطنت میکنند تنبیه میشوند. ولی وقتی داستانِ شیطنتکاریهای برخی افراد را میشنویم لبخند میزنیم و هوش و جسارتشان را میستاییم؛ مثل داستان دیدار اسکندر با دیوژنِ فیلسوف که اسکندر به او گفته بود هر آرزویی داشته باشد برآورده میکند و فیلسوف، که ظاهراً در آفتاب لمیده بود، پاسخ میدهد «آرزویم این است از جلوی نور بروی کنار». چرا شیطنتِ دیوژن را تحسین میکنیم و به رفتار تحقیرآمیز او با اسکندر میخندیم؟ آیا ممکن است در شیطنتْ نوع خاصی از فضیلت نهفته باشد و افراد اهل شیطنت سزاوار ستایش باشند؟
🔶 داستان این قبیل شیطنتها، واقعی باشد یا جعلی، بههرحال بامزه است و نوعی احساس همدلی در ما ایجاد میکند. اما نکتۀ غریبی در اینجا هست؛ شیطنت اساساً رفتاری نادرست است و کسانی که دست به شیطنت میزنند، دستکم اگر گیر بیفتند، عموماً با تنبیه و سرزنش مواجه میشوند، نه تشویق و ستایش. پس چرا داستان شیطنتکاریها غالباً واکنش مثبتی در ما ایجاد میکند؟
آیا ممکن است در شیطنت نوعی فضیلت وجود داشته باشد، یا میتوان در افراد اهل شیطنت قائل به نوعی شرافت شد؟
البته، همۀ کارهای شیطنتآمیز یکسان نیستند.
برای مشاهده متن کامل مقاله در ترجمان(کلیک کنید.)
@ertebatmoaserdini
#مطالعه
#یادگیری
.