eitaa logo
ارتباط موثر
1.5هزار دنبال‌کننده
907 عکس
332 ویدیو
7 فایل
مسیری برای یادآوری و تداوم مطالعه و آموختن مهارت‌های توسعه فردی به خصوص مهارت‌های ارتباطی مربوط به دوره‌های ارتباط موثرِ حجة الاسلام مخدوم این‌کانال با هدف تامل و به کارگیری مهارت‌ها، در هفته به طور متوسط با سه مطلب کاربردی به روز رسانی می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
نمونه‌ای از مظلومیت شهدای دزفول مردمی که بی پناه در خانه‌های مسکونی خود، هدف موشک قرار گرفتند... به جرم میزبانی مدافعان بی‌توقع ایران اسلامی... و مدعیان انسانیت و حقوق بشر ، پشتیبان و حامی این جنایت‌ها ... @ertebatmoaserdini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹آیت‌الله حائری شیرازی: 🔸تراش خوردن انسان در تعاملات اجتماعی🔸 💎 هسته دانه های انار، از کروموزوم‌ها و چیزهایی که در هستۀ آن انار اولیه و وراثت آن بوده شکل می‌گیرد. بعضی از هسته‌ها پهن، و بعضی‌ها باریک و کشیده است. هستۀ بعضی از انارها زیر دندان خُرد می‌شود و هستۀ بعضی‌ها استخوانی و محکم است. اینها مربوط به وراثت است؛ اما حالت چندوجهی این دانۀ انار در رابطه با دانه‌های اناری که در کنارش قرار گرفته، و به‌وسیلۀ آنها شکل می‌گیرد. اَشکال جانبی هر دانۀ انار مربوط به اصطکاک‌هایی است که با دانه‌های مجاورش داشته است. 💎 هر انسان نیز در و او با دیگران شکل می‌گیرد. اگر دانۀ اناری را فرض کنید که دوروبَر آن خالی باشد و دانۀ اناری نزدیک آن نباشد، طبیعی است که این چندبُعدی و چندوجهی از کَفَش می‌رود و مخروطی‌شکل می‌شود دیگر شکیل و تراشیده نیست. انسانی هم که نه همسایه‌ها با او معاشرت کنند، نه دوستان، نه خویشاوندان و آشنایان، و نه کارگزاران حکومتی، آن در او صورت نمی‌گیرد. همه از فاصلۀ دور می‌آیند و احوالی از وی می‌پرسند و می‌روند و هیچ‌کس در خانه‌اش پا نمی‌گذارد؛ بچه‌اش هم که از مادر اجازه می‌گیرد تا به خانۀ برود، مادرش می‌گوید: «آنها که نمی‌آیند اینجا؛ تو چرا می‌خواهی به خانۀ آنها بروی؟». این وضعیت باعث قطع رابطه می‌شود و آن تراشیده شدن صورت نمی‌گیرد. @haerishirazi @ertebatmoaserdini .
ما کلفَت داریم... ✍️در صف پمپ‌بنزین ایستاده‌ام و منتظرم تا نوبتم شود. راننده میان‌سالی که موهای جوگندمی دارد و کارش در پمپ‌بنزین تمام شده است به سمت مرد گل‌فروشی که کمی آنطرف‌تر از پمپ‌ها ایستاده می‌رود و پنج هزار تومان در دست او می‌گذارد. مرد گل‌ها را به سمت راننده می‌گیرد و درباره قیمت گل‌ها توضیح می‌دهد. راننده اصلاً به توضیح مردِ گل‌فروش توجه نمی‌کند و به سمت ماشینش برمی گردد. مرد گل‌فروش با صدای بلند می‌گوید "آقا گل؟ برنداشتی که". راننده می‌گوید" گل نمی خوام". مرد گل‌فروش با تعجب به اسکناس خیره می‌شود. در چشمان راننده شعفِ ناشی از لطف در حقِ مرد گل‌فروش دیده می‌شود و در چهرۀ مرد گل‌فروش هم شرمِ ناشی از تحقیر شدن توسط دیگران. با مرد گل‌فروش صحبت می‌کنم. به او می‌گویم ای‌کاش پول را نمی‌گرفتی. او هم با تعجب می‌پرسد که چرا دیگران فکر می‌کنند که او گداست؟ می‌گوید که خودش شغل گل‌فروشی را انتخاب کرده و انتظار ندارد که به او پول بدهند ولی گل برندارند. گلایه دارد از اینکه چرا بعضی‌ها با او همچون گدا برخورد می‌کنند. آیا ظاهرش شبیه به گداهاست یا رفتارش این تصور را دامن می زند. این نوع پول دادن‌ها را نه لطف بلکه تحقیر آدمها می‌داند. شاید این تحلیل مرا کمی بی‌رحمانه بدانید ولی فکر می‌کنم که انگیزه افراد برای پول دادن به نیازمندان؛ همیشه هم خیرخواهانه نیست. انگیزه‌های ظالمانه‌ای در پسِ این رفتارِ در ظاهر مثبت می‌تواند نشسته باشد. بعضی‌ها علاقه دارند تا به‌عمد حقارت دیگران را تماشا کنند. اینان درواقع از مشاهده نیاز دیگران به خودشان لذت می‌برند. کمک به دیگری را به معنای نیاز دیگری به کمک تفسیر می‌کنند و این موقعیت را بسیار دل‌چسب می‌دانند. مانند رهگذری که در حاشیه پیاده‌رو غذایی به فقرا می‌دهد ولی نمی‌رود! می‌ایستد و با شَعفی وصف‌ناپذیر به غذا خوردن آن‌ها نگاه می‌کند. او درواقع از تماشای نیاز و وابستگی دیگران به خودش لذت می‌برد. اینان پول می‌دهند تا خودشان را بزرگ، و دیگران را حقیر ببینند. به‌راستی در این‌گونه موقعیت‌ها کدام طرف نیازمندتر است؟ برخی دیگر با کمک به نیازمندان سعی می‌کنند تا طبقه اجتماعیِ خود را در ذهنشان ارتقاء دهند. به بیان بهتر خود را در جایگاه و شأن یک « ارباب سخاوتمند» تصور کنند که کیسۀ زری را به سمت « رعیت» پرتاب می‌کند. من ثروتمند و تو فقیر هستی. دقیقاً مانند برخی از زنان نوکیسه‌ای که به هنگام صحبت با اقوام خود می‌گویند که خانه‌شان را «ُکلفَت»، و نه کارگر خدماتی رُفت و روب می‌کند! ما کلفَت داریم! ما جزو ثروتمندان هستیم! ما دست به سیاه و سفید نمی‌زنیم! ممکن است در این گروه کسانی باشند که از وضع مالی مناسبی هم برخوردار نباشند ولی با کمک به نیازمندان این توهم را در خود ایجاد می‌کنند که وضعشان آن‌قدرها هم بد نیست و (خدا را شکر) می‌توانند به دیگران کمک کنند. درنهایت آنکه کمک به نیازمندان توسط برخی از افراد را مکانیسم روانی «میکروب‌زدایی از وجدان» می‌دانم. این نوع کمک‌ها با هدف کاستن از تلنگرهای گاه و بیگاه وجدان بابت پایمال کردن حق‌وحقوق سایرین در موقعیت‌های مختلف اجتماعی توسط همین افراد می‌دانم. گویی این افراد به خودشان می‌گویند « من در همه‌جا آدم بدی نیستم. من در بعضی جاها بد و در بعضی جاها آدم خوبی هستم». کمک به نیازمندان این توهم یا خودفریبی را در آنان دامن می زند که هنوز انسانیت در وجودشان نمرده است و به این شکل به خودشان امید می‌دهند. ▪️دکتر فردین علیخواه|گروه جامعه‌شناسی دانشگاه گیلان @ertebatmoaserdini .
ارتباط موثر
❓کدورت و کینه به وجود آمده نسبت به دیگران را چگونه برطرف کنیم؟(۵) 4️⃣ تصمیم بگیرید که ببخشید. 🔷 ب
❓کدورت و کینه به وجود آمده نسبت به دیگران را چگونه برطرف کنیم؟(۶) 5️⃣ موقعیت‌های بهتر را درنظر بگیرید. به عبارت دیگر به دنبال استفاده از فرصت باشید حتی در خلال تهدیدی مثل کینه و کدورت... به‌دنبال مزایایی باشید که از بخشیدن دیگران و رها کردن کینه‌ها به‌دست خواهید آورد. اغلب افرادی که آرامش ذهن دارند، انرژی‌هایی که در خلال رنجش‌ها و شکایت‌های مستمر از دست داده‌اند را با مهارت‌های خود به نحوی جبران می کنند، آنها توان بازسازی اعتماد ازدست‌رفته را دوباره به دست می‌آورند. انسان با افکار منفی و یادآوری ناملایمات برای خود ناتوانی ایجاد می کند. و از سوی دیگر با ترس از اتفاقات احتمالی آینده، جرات جسارت و مقابله جدی را در خود از بین می برد. چنین فردی به رغم داشتن فرصت های متنوع، با مشاهده کمبودها و احتمال شکست در آینده، حرکت مثمر ثمری از خود بروز نمی دهد. بدتر اینکه عامل این شکست ها را همان کدورت و ایجاد کننده آن می شناسد در حالی که اگر وسوسه های نفسانی نبود شاید به مرحله بهتر از زندگی دست می یافت. این مطلب ادامه دارد... @ertebatmoaserdini .
روزی که زین بگردد و بر پشتت اوفتد، حیرت ز کاروبار جهان می‌کنی رفیق شعر: حسین جنتی «کید دشمن را هرگز از نظر دور مدارید. غفلت ما برای دشمنان ما فرصت‌‌آفرین است.» مقام معظم رهبری ۹۲/۰۲/۰۹ گاهی به سبب هیجان زیاد، نسبت به یک موضوع از برخی موضوعات و به خصوص مخاطرات دیگر زندگی غافل می شویم ... از یک سو ناامیدی،از جمله بدترین گناهان است و از سوی دیگر خوش خیالی افراطی نیز موجب غفلت از چالش‌ها و تهدیدهای مادی و معنوی است. @ertebatmoaserdini .
ارتباط موثر
❓کدورت و کینه به وجود آمده نسبت به دیگران را چگونه برطرف کنیم؟(۷) 6️⃣ نگذارید کینه و کدورت در افکار
مقابله با کینه و کدورت 7.mp3
1.11M
❓کدورت و کینه به وجود آمده نسبت به دیگران را چگونه برطرف کنیم؟(۸) 7️⃣ با اطرافیان مورد اعتماد، کدورت خود را در میان بگذارید و از بازخورد و پاسخ آنها استفاده کنید. این مطلب ادامه دارد... @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 اگر عنوان و لقب برایتان اهمیت دارد، بدانید که در درون خود احساس عقب‌ماندگی دارید... @ertebatmoaserdini .
❓کدورت و کینه به وجود آمده نسبت به دیگران را چگونه برطرف کنیم؟(۹) 8️⃣ سعی کنید با همان کسی که موجب کدورت شما شده و یا از او کینه دارید، همدلی کنید. 🔵 همدلی به معنای درک کردن احساس و ذهنیت طرف مقابل(بدون موافقت یا مخالفت) است، به نحوی که انگار در موقعیت او قرار دارید. با کسی که از او دلگیر بوده و کینه دارید، اگر بتوانید همدلی کنید، مزایای مختلفی برای شما خواهد داشت. ✳️ همدلی با فردی که موجب آزردگی و کینه ما شده است باعث می شود، به جای تکرار امر ناراحت کننده در ذهن و فاجعه سازی و رنجش بیشترِ خودمان، در سطح مناسب تری از درک شرایط او به مشاهده وضعیت، پرداخته و تصمیمات سنجیده‌تری بگیریم. ✳️ همدلی شرایط بخشش را فراهم می‌کند. شناختن افکار دیگران کمک می‌کند تا با چالش کدورت و کینه خود بهتر کنار بیایید. مثل اینکه: کسی که نمی تواند در موضوعی با شما رقابت کند و شکست می خورد از سر ناتوانی با شما برخوردی ناشایستی کرده و موجب دل آزردگی تان شده استو باقی ماندن این آزردگی باعث کینه شده است. و یا مثل اینکه: وقتی کسی به سبب ناتوانی در پیشبرد کاری از شما باز می ماند و به شما حسادت می ورزد. و نتیجه حسادت او برخورد و رفتاری می شود که موجب کدورت شما شده است. همدلی کنیم تا زمینه عفو و کظم غیظ و گذشت را برای خود فراهم کنیم. این مطلب ادامه دارد... @ertebatmoaserdini .