eitaa logo
مکتب خانه
315 دنبال‌کننده
775 عکس
322 ویدیو
261 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
1400.03.01 همایش ملاصدرا جلسه صبح.mp3
28.79M
❇️ نشست علمی " بررسی جریان نوصدرایی" 🔳 کارشناس علمی: جناب آقای استاد عبدالرسول عبودیت 🔻 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضاپور کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
هدایت شده از کشکول یک طلبه
🔺 به نظر من آقای رئیسی به امثال ضرغامی و قاضی‌زاده هاشمی خیلی نزدیک‌تره تا به سوپرانقلابی‌ها و اصولگراهای حزبی! ✅ در مجموع به رویه‌ی معقول، گارد باز و روحیه‌ی معتدل ایشون امیدوارم. ان‌شاالله که بتونه کشور رو از این منجلاب اقتصادی و بحران نارضایتی عمومی نجات بده! خدایا خودت کمکش کن 🤲 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
بایسته های تدریس منطق، بدایة و نهایة الحکمه.mp3
38.87M
🔰 بایسته‌های تدریس منطق، بدایة و نهایةالحکمه ▫️نشست تابستانه شعبه اصفهان مجمع عالی حکمت در تاریخ ۱۶ تیرماه برگزار گردید که در این نشست، استاد امینی‌نژاد به موضوع "بایسته‌های تدریس منطق، بدایة و نهایةالحکمه" پرداختند. ⏱ زمان: ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه 💿 حجم: ۳۷ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
◾️مراسم بزرگداشت مرحوم استاد فرج نژاد امشب برگزار می شود حوزه/ مراسم بزرگداشت استاد فرهیخته مرحوم محمد حسین فرج نژاد با همکاری نهادها و مجموعه های علمی فرهنگی امروز ۳ مردادماه از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۲:۳۰ به صورت مجازی برگزار می شود. https://hawzahnews.com/xbfZb •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
مکتب خانه
◾️مراسم بزرگداشت مرحوم استاد فرج نژاد امشب برگزار می شود حوزه/ مراسم بزرگداشت استاد فرهیخته مرحوم م
نهادها و مجموعه های علمی فرهنگی بلدند برای نخبگان مجلس ترحیم برگزار کنند... این مساله را می توان مدل مدیریتی این نهادها دانست: عاجز در حمایت، پشتیبانی و رشد، قوی در بهره برداری تبلیغاتی و نمایشی و برگزاری همایش و مجلس ختم
حوزه/ مراسم بزرگداشت استاد فرهیخته مرحوم محمد حسین فرج نژاد با همکاری نهادها و مجموعه های علمی فرهنگی امروز ۳ مردادماه از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۲:۳۰ به صورت مجازی برگزار می شود. 😔😔 این نهادهای عریض و طویل در سه چیز هنر و مهارت دارن: فراری دادن نخبگان و مردم، برگزاری همایش و مرده پرستی...
دستور دادم که تمام املاک و دارایى سلسله منحوس پهلوى و تمام دارایى آن اشخاص که وابسته به او بودند و این ملت را چاپیدند مصادره بشود. براى طبقه ضعیف مسکن ساخته بشود. سرتاسر ایران براى ضعفا مسکن سازیم، همین دارایى شاه سابق و خواهر و برادرش براى یک مملکت، براى آباد کردن یک مملکت کافى است. ما عمل مى‌کنیم، حرف نمى‌زنیم... پ. ن : الان شما مشاهده می کنید که همه ضعفا صاحب خانه هستند! 😂
مکتب خانه
دستور دادم که تمام املاک و دارایى سلسله منحوس پهلوى و تمام دارایى آن اشخاص که وابسته به او بودند و ا
ما، هم دنیا را آباد مى‌کنیم و هم آخرت را. یکى از امورى که باید بشود همین معناست که خواهد شد. این دارایى از غنائم اسلام است و مال ملت است و مستضعفین. و من امر کرده‌ام به مستضعفین بدهند و خواهند داد. صحیفه نور: جلد ۵، صفحه ۱۲۷. http://lib.eshia.ir/50080/5/127
🔺 بخشی از بیانات ارزشمند آیت الله وحید خراسانی دام عزه درباره اهمیت معالم و قوانین در علم اصول و هشدار نسبت به ضعیف شدن بار علمی حوزه ها ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
🔺بخشی از هشدار آیت الله وحید خراسانی دام عزه پیرامون وضعیت علمی حوزه
الف) ضروریات؛ اصول خمس در فقه مقصود شرع نسبت به خلق حفظ اصول خمسه است که عبارتند از 1. دین 2. نفس 3. نسل 4. مال 5. عقل آنچه متضمن و متکفل حفظ این اصول باشد مصلحت و آنچه سبب تقویت اینها باشد مفسده است. حفظ این اصول در حد ضرورات (درجه اول اهمیت) و از لحاظ مرتبه، قویترین و بالاترین مصالح است مثلا شارع برای حفظ دین دستور قتل برخی کفار را داده است برای حفظ نفوس مردم، قصاص را واجب کرده است. برای حفظ عقول مردم، شرب خمر را حرام کرده و برایش حد تعیین کرده است. برای حفظ نسل و انساب مردم، کیفری برای زنا و همجنس بازی مشخص کرده است. برای حفظ اموال مردم به زجر و شکنجه سارقین فرمان داده است. ب) مصالح حاجیه هر چیزی که به منظور رفع حرج و دفع مشقت از مردم مورد توجه شارع قرار گرفته مثل تشریع بیع و اجاره و رخصت در قصر نماز و روزه ج) مصالح تحسینیه یا تزیینیه پیروی از محاسن و عادات و شیوه های جوانمردی که جامع آنها مکارم اخلاق نامیده می شود.
مکتب خانه
الف) ضروریات؛ اصول خمس در فقه مقصود شرع نسبت به خلق حفظ اصول خمسه است که عبارتند از 1. دین 2. نفس
اقسام مقاصد شریعت مقاصد شریعت از جهت قوت و تاثیر در جامعه بشری و افراد بر سه قسم است: 1. ضروریات اموری که در دست یابی به مصالح دینی و دنیوی به اینها نیازمندیم به گونه ای که مصالح مذکور بدون این امور از دست رفته و فوت می شوند و فقدان اینها منجر به اختلال نظام در دنیا و خسران در عقبی می شود اینها عبارتند از حفظ دین، نفس، نسل، مال، عقل. 2. حاجیات اموری که برای رفع تنگنا و مشقت نوعی به آنها نیاز داریم به گونه ای که بدون این امور نوع افراد در عسر و حرج واقع می شوند هرچند فقدان اینها منجر به اختلال نظام یا خسروان اخروی نمی شود همانند توسعه راه‌ها برای تسهیل عبور و مرور. 3. تحسینیات یا کمالیات عبارتند از عادات نیکو و مکارم اخلاق که از فقدان اینها اختلال نظام یا خسران اخروی یا وقوع در عسر و حرج لازم نمی آید. الفائق فی الاصول، ص 240
برخی از فایلهای صوتی که اخیرا در کانال تلگرامی بارگذاری شده اند: 42. درس (مراحل 7 و 8 و 9 و 10) ؛ سال تحصیلی: 1400- 1399؛ مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام) قم 43. درس ( ) تدریس شده توسط استاد 44. درس تدریس شده توسط استاد کوه نورد جهرمی ؛ سال تحصیلی: 1400- 1399 45. درس توسط استاد در سه بخش ( مجموعا 36 جلسه) 46. درس (مرحوم مظفر) توسط استاد در سه بخش 47. درس توسط استاد 48. درس استاد حسام الدین (4 بخش) 49. درس استاد (2 بخش) 50. درس استاد (5 بخش) 51. درس (شرح مختصر منظومه ) تدریس شده توسط استاد امین (6 بخش) 52. درس (آموزش فلسفه ) تدرس شده توسط -سربخشی (5 بخش) ╭┅──────────────┅╮ 🌐 https://t.me/esra_rasane ╰┅───────────────┅
سلام علیکم یک سایت روایی ؛ Alvahy.com روی هر سوره اي از قران که کلیک کنید، ذیل هر آیه روایات را همراه با ترجمه میاورد. اين سایت در واقع همان "کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام" تالیف ؛ آقای علی رضا برازش چاپ انتشارات امیرکبیر است که بعلت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است. لازم به ذکر است این کتاب در زمان انتشار خود یعنی در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ششصد هزار تومان قیمت خورده است و شما می توانید با مراجعه به آدرس فوق به شکل رایگان و بسیار ساده تر وکاملتر از نسخه چاپی از آن استفاده کنید و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را در کامپیوتر خود ذخیره کنید. دوست پژوهشگرمان جناب آقای برازش تلاش کرده اند در ذیل هر آیه تمام روایات مربوط به آن آیه را گردآوری کنند و نکته جالب توجه در این تلاش این است که فقط به روایاتی که به طور صریح در آن آیه مورد بحث ذکر شده اکتفا نکرده اند و روایاتی که مفهوما آن آیه را مورد بحث قرار داده را نیز در ذیل آیه آورده اند. ان شاءالله این کتاب مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.
📱شطرنج مصونیت در شرایط دو قطبی! ❓۱)آیا جامعه کنونی ایران دچار دوقطبی نیست؟! ❓۲)آیا یکی از موارد دو قطبی، مواجهه با فضای مجازی نیست؟! ❓۳)آیا خود فضای مجازی عامل تشدید دو قطبی است؟! ❓۴)در این شرایط طرح ها و سیاستها بخصوص آنان که طرفی از این دو قطبی است چه روالی باید طی کند؟! .......................................... 1⃣ فضا دو قطبی است! دو قطبی شدن(antagonism) به معنای تعارض و تشتت در افکار عمومی و حالتی است که به موجب آن گروهی سیاسی یا اجتماعی درباره مساله ای به زیر گروه های مخالف تقسیم می شوند. بنظر میرسد دو قطبی شدن را نتوان در فضای عمومی مان تکذیب کرد. لازم نیست زور اجتماعی دو قطب متخالف همیشه تکافو داشته باشد یا حتی میدان اثر یک قطب همیشه بیشتر باشد! نه، ممکن است برخی از اعضای قطبی در سوژه ای دیگر در قطب دیگر قرار گیرند. ماجرای آبان ۹۸/ ترور سردار _ سقوط هواپیمای اکراینی/ انتخابات ۱۴۰۰/ و... سوژه هایی برای دو قطبی شدن گشت. اما در همه تکافو نبود و همیشه قطب پرمیدان تر، در یک طرف ثابت نبوده است. 2⃣ فضای مجازی خود سوژه دو قطبی! یکی از موارد دو قطبی در این سالها نحوه مواجهه با فضای مجازی توسط مردم و حاکمیت است که به تقابل و تخالف انجامیده و خود را بطور جدی در فیلتر تلگرام و نشان داد. خصوصیت دو قطبی شدن فضا این است که کمتر استدلالها شنیده و بررسی صورت می گیرد. فضای صفر و یکی و سیاه و سفید غالب میشود و کار به لجبازی و هرنوع حمله و دفاع می کشد. در دو قطبی مردم-مردم ، "بلاک" و "آنفالو" کردن افزایش می یابد و در دو قطبی حاکمیت-مردم ، الزام و تصلّب از یک طرف و لجبازی و نافرمانی از طرف دیگر بیشتر میشود. 3⃣ فضای مجازی خود مشدّد دو قطبی! فضای مجازی، هم سوژه دو قطبی است و هم خود تشدید کننده آن است. به حسب پژوهشی که در بازه ۲۰۱۰تا۲۰۱۴ در فیس بوک انجام شد، مشخص شد مردمی که در این فضا حضور دارند، تنگ نظرتر و متعصب تر شده اند! بجای تعامل و تمایز به دنبال عقاید مشابه خود می گردند و جای تعامل و تضارب، باعث تقویت و استحکام تعصب، تفرقه و قطبی شدن می شود. مطالعه ای در برخی سوژه های دو قطبی در ایران هم همین را تایید می کند(۱) 4⃣ حکمرانی در فضای دو قطبی! در چنین فضایی، حکمرانی (بخصوص وقتی با طرح هایی در جانب یک قطب صورت گیرد)، خود تشدید کننده دو قطبی است. بطور معمول وزن مردم در مقابل قطبی که حکمرانی مایل به آنسو ست، افزایش می یابد و همه خصائص دو قطبی پیدا میشود. اقناع سخت و ناممکن میشود و نافرمانی افزایش می یابد، پرخاش های مجازی گسترش می یابد که خود، موج های فزاینده دو قطبی میشوند. 🔅راه حل امیر المومنین(ع) در چنین شرایطی در خطبه۱۶۸ بیان شده است؛ وقتی جامعه دچار دو قطبیِ فعال مخالف-موافقی شده(و عده ای هم بیطرف) توصیه ایشان یک چند ضلعی است: • فَاصبِروُا حتّی یَهدَاَ الناس: شکیبایی کنید تا مردم آرام شوند. • وَ تَقَعَ القُلوبُ مَوَاقِعَها: دلها از تب و تاب بیافتد. • وَ تُوخَذَ الحُقُوقُ مُسمَحَه: گرفتن حقوق[یا وضع قانون] آسان شود. ⬅️از اینرو بنظر میرسد در این شرایط، پرداختن به طرح ها و سیاستهایی که ائتلاف قلوب جامعه(مردم-مردم و مردم-حاکم) را بیشتر می کند، اولویت داشته باشد؛ نه پرداختن به طرح هایی که دو قطبی موجود را بیفزاید. هنوز دو قطبی انتخابات و چالش جمهوریت فرو ننشسته؛ اصلا وقت خوبی نیست چالش آزادی هم بر آن افزوده شود! * درباره محتوا و نحوه صیانت در نوبتی دیگر سخن خواهم گفت. ...................................... ۱)https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/83649213/ 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۵/۹ ☑️ @m_ghanbarian
4_5778226430538156902.pdf
3.05M
🔉 بخش 1 (جلسات 1 تا 28) 📩 📚 تذکر: سایر جلسات به صورت پراکنده تکمیل شده و هنوز تدوین نهایی شده اند. 🔷 مدرِّس: ⏰: سال تحصیلی 1400 - 1399 تذکر: 1. این جزوه صرفاً جهت مطالعه و مباحثه شخصی فراهم گردیده است و هرگونه تکثیر و بهره‌برداری به‌منظور دیگر، جایز نبوده و اشکال دارد. 2. مطالب این جزوه به سمع و نظر استاد محترم نرسیده و لذا معلوم نیست مورد تائید ایشان باشد. 3. در مواردی که عین مطالب استاد از جزوات ایشان، نقل‌شده، حتماً در پاورقی مورداشاره قرارگرفته است. 4. در سال تحصیلی (1400- 1399) 123 جلسه برگزارشده است. ╭┅──────────────┅╮ 🌐 https://t.me/esra_rasane ╰┅─────────────
👓 اگر کسی نه رد صلاحیت بشود نه استیضاح بشود نه بعد از پایان خدمت محاکمه بشود چگونه می توان گفت این فرد جدا از نظام است و مشکلات کشور گردن نظام نیست و تقصیر ناکارآمدی روحانی است ؟ ❗️ نظام برای رفع این اتهام سه راه دارد: ۱ - پیشگیری ( رد صلاحیت ) ۲ - برخورد ( استیضاح ) ۳ - بازخواست ( محاکمه ) با توجه به عدم وقوع موارد ۱ و ۲ ، در صورت عدم وقوع مورد ۳ ، مردم نمیتوانند بین روحانی و نظام تفکیکی قائل شود! 🔻 پی‌نوشت: استیضاح روحانی در سال آخر حضورش و درحالی که دولت چند ماه دست جهانگیری می‌افتاد، به صلاح نبود اما واقعا محاکمه نکردن حسن روحانی چیست؟! @HozeTwit
👓 عصبانیت شدید ضد انقلاب از انتخاب زاکانی انقلاب به شهرداری تهران ⭕️ هرجا دیدید دشمنان اینقدر عصبانی هستند خوشحال باشید و همان نقطه را تقویت کنید. @HozeTwit
مکتب خانه
یعنی استدلال از این احمقانه تر و غیر منطقی تر ندیدم دشمن ممکن است به هر دلیل غیر موجهی از یک مساله (شهردار شدن آقای فلانی) ناراحت باشد اما از نظر منطقی این مطلب ملازمه ای با صحت آن مساله ندارد فافهم. حالا چرا انتخاب ایشان به عنوان شهردار تهران کار اشتباهی است؟ خود آقای زاکانی در پاسخ به این سوال می گوید: «الان من یعنی مرکز پژوهش‌های مجلس هستم. اونجا دارم نوکری می‌کنم. خیلی بده که هر کسی هر کجا میاد، دوست داشته باشه ای بره.» پ.ن: 🔶️ مخالفت سازمان بازرسی با انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران 📝 سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به مهدی چمران: 🔸️ بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه از جمله مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت مرتبط، شهردار تهران انتخاب شود. 🔸️ علاوه بر رعایت مقررات در انتخاب شهردار تهران، باید به منافع مردم بدون فشارهای سیاسی و حزبی اقدام و اهتمام شود./ شرق
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: مؤمن یعنی دارندۀ اعتقاد لازمی که موجب نجات است. این معنای کلّی است و مصادیقش در زمان‌های مختلف فرق می‌کند. آن زمان که مسأله ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام به‌طور عمومی مطرح نشده بود، اعتقادِ لازم بر ولایت توقف نداشت، ولی پس از آن که مسألۀ ولایت طرح شد، ایمان بر آن هم متوقف است. در زمان هر یک از ائمه علیهم‌السلام این چنین است. در زمان ما نیز اعتقادِ لازم، اعتقاد به امامت حضرت ولیّ عصر (عجل‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف) است. لذا فطحیه، اسماعیلیه و دیگران مؤمن نیستند.
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ظاهراً اشتباهی شده! 🔹این گفتگوی برادر پرویزسروری عضو شورای شهر تهران است که در پاسخ به اینکه رشته تحصیلی برادر زاکانی مرتبط با مدیریت شهری نیست، می‌گوید ظاهراً اشتباهی شده که رشته پزشکی هسته‌ای سال‌ها قبل جزو رشته‌های مرتبط از سوی هیات وزیران تصویب نشده! 🔸سروری می‌گوید برای آنکه آقای ‎زاکانی بتواند ‎شهردار تهران شود، قرار است با تغییر قانون، رشته ‎پزشکی هسته‌ای به عنوان رشته مرتبط با ‎مدیریت شهری به قانون اضافه شود! 🔹تغییر قانون برای آنکه یک نفر شهردار شود یعنی چی؟! از اول فردی انتخاب شود که شرایط قانونی را داشته باشد. ❇️ پ.ن۱: به مردمی که به برخی اصولگرایان بدبین هستند حق میدهم هر فکری کنند! تغییر قانون برای آنکه زاکانی شهردار بشه؟ به قیمت تغییر قانون؟! آخه این چه حرفیه! ❇️ پ.ن۲: ظاهراً نه، قطعاً اشتباهی شده برادر سروری. ببینید کجا اشتباه شده ❇️ پ.ن۳: آقای زاکانی برای من محترم و عزیزه. اما ایشون شرایط قانونی تصدی مسئولیت شهرداری تهران را نداره. بعلاوه تجربه و سابقه مرتبط با مدیریت شهری نداره. به مسائل جنبه جناحی نبخشیم. 🌐داود مدرسی یان 🆔@tahavol_howze
🔻 حجت الاسلام والمسلمین سید محمدصادق ابطحی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در گفت‌وگو با حوزه نیوز: 💢 برخی مساجد هستند که امام جماعت آنها نسبت به انقلاب یا بی تفاوت و یا حتی مخالف انقلاب بوده و یا بعضاً مروج تشیع انگلیسی بوده و در این سمت ها منصوب شده اند، ولی در حال حاضر با هماهنگی که با دادگاه ویژه روحانیت و دستگاه اطلاعاتی انجام شده برای انتصاب ائمه جماعت، در مورد آنان استعلام گرفته و اگر چنانچه از نظر خط و ربط سیاسی نسبت به نظام و انقلاب زاویه داشته باشند، به عنوان امام جماعت منصوب نمی شوند. 👈 مشروح گفت و گو •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
مکتب خانه
💥 در مساله ولایت خیلی محکم نیست!! 👌گوشه ای از جوّ سازی های عليه شهید مطهری به روایت آیت الله 📚جرعه ای از دریا
مکتب خانه
💥 #مطهری در مساله ولایت خیلی محکم نیست!! 👌گوشه ای از جوّ سازی های عليه شهید مطهری به روایت آیت الله
💥مطهری را بکوب؛ خیلی عُمٙری است! ✍آیت الله سید : 🔹یادم هست آقای با پدر آقای شریعتی آمدند پیش من و آقای مطهری شروع کرد به گله کردن و در شرف گریه بود. می گفت منی که هر وقت پیش آقای می رفتم به من می گفتند من اگر بگویم خدمت تو به اسلام از همنام تو شيخ مرتضى انصارى به اسلام کمتر نیست مبالغه نکرده ام، الان هر کاری می کنم با آقای میلانی تماس پیداکنم نمی گذارند. آقای روزبه وفات کرده بود، من رفتم به آقای عابدی گفتم که منبر برود، چون شوهر خواهر روزبه بود. آمد در مجلس و نشست مانند صاحب مجلس. صبح آن روز اطرافیان بسیار نزدیک آقای میلانی آمدند و به آقای عابدی گفتند تو که در این مجلسِ کما و کیفا عظیم منبر می روی، مطهری را بکوب! گفته بود چرا بکوبم!؟ خیلی اصرار کرده بودند و می گفتند خیلی عُمٙری است، سنی هم نه و عین آن را هم خیلی غلیظ می گفتند که سنی گری او بیشتر آشکار شود. 📚منبع: کتاب حیات اجتماعی آخوند خراسانی/ قسمت مصاحبه ها
در بین اعراب، در محیطی که قرآن نازل شده است، معمول نبوده که کسی برای ورود در منزل دیگران اذن بخواهد. درِ خانه‌ها باز بوده. همان طوری که الآن هم در دهات دیده می‌شود هیچ وقت رسم نبوده است، چه شب و چه روز، که درها را ببندند، زیرا بستن درها از ترس دزد است و در آنجاها چنین ترسی وجود نداشته است. اولین کسی که دستور داد برای خانه‌های مکه مصراعین یعنی دو لنگه در قرار دهند معاویه بود و هم او دستور داد که درها را ببندند. به هر حال چون درِ خانه‌ها همیشه باز بود و اجازه گرفتن هم بین عربها متداول نبود و حتی اجازه خواستن را نوعی اهانت نسبت به خود می‌دانستند سرزده و بی اطلاع قبلی وارد خانه‌های یکدیگر می‌شدند. استاد مطهری، مسئله حجاب، ص118
کلمه «بیوت» جمع «بیت» به معنای اتاق است. در زبان عربی لغتی که به معنی «خانه» در اصطلاح امروز فارسی به کار می‌رود لفظ «دار» است. البته در قسمتی از نقاط ایران مانند خراسان کلمه «خانه» را نیز به اتاق اطلاق می‌کنند. به هر حال بیوت به معنای اتاقهاست و از اینجا چنین نتیجه گرفته می‌شود که استیذان مربوط به داخل شدن در اتاق اشخاص است نه به ورود در حیاط منزلها. ولی باید توجه داشت که در بین اعراب چون در خانه‌ها همیشه باز بود قهراً حیاط جنبه خصوصی پیدا نمی‌کرد و اگر کسی می‌خواست در خانه خود فرضاً لخت شود به داخل اتاق می‌رفت. ولی در جایی که حیاط حکم اتاق را پیدا کرده است- چنانکه الآن در زندگی ما این‏طور است- زیرا در بسته است و دیوارها هم بلند است و اگرچه کاملًا مانند اتاق پناهگاه و خلوت شمرده نمی‌شود ولی بالأخره تاحدی جنبه خصوصی دارد، در چنین جاهایی حکم وجوب استیذان در حیاط هم جاری است. استاد مطهری، مسئله حجاب، ص120
🔷 تغییر و تحول در حوزه با عجله صورت گرفته است 🔻استاد عصاری گفت: شنیده‌ام حوزه قبل از انقلاب افراد معدودی را به عنوان آن شاخص­های خودش بیرون می­داد، این­طوری نبوده که اکثریت افراد چنین باشند، شاید آنهایی که قبل از انقلاب در حوزه بودند و کاملاً در جریان درسی طلبه­ها قرار داشتند بتوانند درصد آن را مشخص کنند. 🔻 نمی­خواهم بحثم را منحصر کنم به قبل از انقلاب یا بعد از انقلاب، اما بعد از انقلاب که در واقع مرحله رویکرد کلان جامعه به سمت حوزه بود، به همان اندازه امکانات حوزه هم بالا رفته ولی از این امکانات با عجله استفاده کردیم، بحث این نیست که ما امکانات کافی نداریم، بحثم روی این است که از این امکانات با عجله استفاده کردیم، یعنی فکر کردیم که اگر میراث خودمان را کنار بگذاریم، مثلا اگر سیوطی را کنار بگذاریم جایش مبادی را بگذاریم موفق­تریم، من نمی­خواهم بگویم موفق­تر نیستیم، می­خواهم بگویم بدون تحقیق این کار را کردیم، اگر معالم را گذاشتیم کنار و جایش موجز گذاشتیم موفق هستیم؟ 🔻 می­خواهم بگویم این تغییر و تحول با عجله صورت گرفته، با فکر صورت نگرفته است، یعنی امروز که بنده در مقابل شما نشسته­ام و صحبت می­کنم استدلالی برای جایگزینی الموجز نسبت به معالم یا نسبت به اصول استنباط ندارم، چرا این به جای معالم قرار گرفته؟ نه این که دلیلهایی ذکر نکردند، دلیل­ها برای من قانع کننده نیست، می­خواهم بگویم تحول یک مقدار با عجله صورت گرفته است، 🔻یعنی اگر ما کشورهای­ جهان سومی را به همین تعریف بکنند خوب تعریف کرده­اند که جهان سومی­ها دوست دارند تحول پیدا کنند اما برای دوست داشتن خودشان عجله دارند، این عجله باعث می­شود که گاهی اوقات بیایند طرح­ها و الگوهای دیگران را بدون فکر بپذیرند و بدون فکر اجرا کنند. ╭┅──────────────┅╮ 🌐 https://t.me/esra_rasane ╰┅─────────────