مکتب خانه
الف) ضروریات؛ اصول خمس در فقه مقصود شرع نسبت به خلق حفظ اصول خمسه است که عبارتند از 1. دین 2. نفس
اقسام مقاصد شریعت
مقاصد شریعت از جهت قوت و تاثیر در جامعه بشری و افراد بر سه قسم است:
1. ضروریات
اموری که در دست یابی به مصالح دینی و دنیوی به اینها نیازمندیم به گونه ای که مصالح مذکور بدون این امور از دست رفته و فوت می شوند و فقدان اینها منجر به اختلال نظام در دنیا و خسران در عقبی می شود
اینها عبارتند از حفظ دین، نفس، نسل، مال، عقل.
2. حاجیات
اموری که برای رفع تنگنا و مشقت نوعی به آنها نیاز داریم به گونه ای که بدون این امور نوع افراد در عسر و حرج واقع می شوند هرچند فقدان اینها منجر به اختلال نظام یا خسروان اخروی نمی شود همانند توسعه راهها برای تسهیل عبور و مرور.
3. تحسینیات یا کمالیات
عبارتند از عادات نیکو و مکارم اخلاق که از فقدان اینها اختلال نظام یا خسران اخروی یا وقوع در عسر و حرج لازم نمی آید.
الفائق فی الاصول، ص 240
#فقه
#مصلحت
#دین_شناسی
برخی از فایلهای صوتی که اخیرا در کانال تلگرامی بارگذاری شده اند:
42. #فایل_صوتی درس #نهایه_الحکمه (مراحل 7 و 8 و 9 و 10) #استاد_امینی_نژاد ؛ سال تحصیلی: 1400- 1399؛ مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام) قم
43. #فایل_صوتی درس #فلسفتنا ( #شهید_صدر ) تدریس شده توسط استاد #مصباح_یزدی
44. #فایل_صوتی درس #الفائق تدریس شده توسط استاد کوه نورد جهرمی ؛ سال تحصیلی: 1400- 1399
45. #فایل_صوتی درس #اصول_نحو #ادبیات_عرب #نحو توسط استاد #وکیلی در سه بخش ( مجموعا 36 جلسه)
46. #فایل_صوتی درس #اصول_فقه (مرحوم مظفر) توسط استاد #حیدری_فسایی در سه بخش
47. #فایل_صوتی درس #عرفان_نظری توسط استاد #امینی_نژاد
48. #فایل_صوتی درس #مکاسب #مکاسب_محرمه استاد حسام الدین #ربانی (4 بخش)
49. #فایل_صوتی درس #مکاسب #مکاسب_محرمه استاد #حیدری_فسائی (2 بخش)
50. #فایل_صوتی درس #فلسفه_علم استاد #مهدی_منصوری (5 بخش)
51. #فایل_صوتی درس #فلسفه (شرح مختصر منظومه #استاد_مطهری ) تدریس شده توسط استاد امین #اسدپور (6 بخش)
52. #فایل_صوتی درس #فلسفه (آموزش فلسفه #استاد_مصباح ) تدرس شده توسط #استاد-سربخشی (5 بخش)
╭┅──────────────┅╮
🌐 https://t.me/esra_rasane
╰┅───────────────┅
سلام علیکم
یک سایت روایی ؛
Alvahy.com
روی هر سوره اي از قران که کلیک کنید،
ذیل هر آیه روایات را همراه با ترجمه میاورد.
اين سایت در واقع همان
"کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام"
تالیف ؛ آقای علی رضا برازش
چاپ انتشارات امیرکبیر است که بعلت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است.
لازم به ذکر است این کتاب در زمان انتشار خود یعنی در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ششصد هزار تومان قیمت خورده است و شما می توانید با مراجعه به آدرس فوق به شکل رایگان و بسیار ساده تر وکاملتر از نسخه چاپی از آن استفاده کنید و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.
دوست پژوهشگرمان جناب آقای برازش تلاش کرده اند در ذیل هر آیه تمام روایات مربوط به آن آیه را گردآوری کنند و نکته جالب توجه در این تلاش این است که فقط به روایاتی که به طور صریح در آن آیه مورد بحث ذکر شده اکتفا نکرده اند و روایاتی که مفهوما آن آیه را مورد بحث قرار داده را نیز در ذیل آیه آورده اند.
ان شاءالله این کتاب مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.
📱شطرنج مصونیت در شرایط دو قطبی!
❓۱)آیا جامعه کنونی ایران دچار دوقطبی نیست؟!
❓۲)آیا یکی از موارد دو قطبی، مواجهه با فضای مجازی نیست؟!
❓۳)آیا خود فضای مجازی عامل تشدید دو قطبی است؟!
❓۴)در این شرایط طرح ها و سیاستها بخصوص آنان که طرفی از این دو قطبی است چه روالی باید طی کند؟!
..........................................
1⃣ فضا دو قطبی است!
دو قطبی شدن(antagonism) به معنای تعارض و تشتت در افکار عمومی و حالتی است که به موجب آن گروهی سیاسی یا اجتماعی درباره مساله ای به زیر گروه های مخالف تقسیم می شوند.
بنظر میرسد دو قطبی شدن را نتوان در فضای عمومی مان تکذیب کرد. لازم نیست زور اجتماعی دو قطب متخالف همیشه تکافو داشته باشد یا حتی میدان اثر یک قطب همیشه بیشتر باشد! نه، ممکن است برخی از اعضای قطبی در سوژه ای دیگر در قطب دیگر قرار گیرند.
ماجرای آبان ۹۸/ ترور سردار _ سقوط هواپیمای اکراینی/ انتخابات ۱۴۰۰/ و...
سوژه هایی برای دو قطبی شدن گشت. اما در همه تکافو نبود و همیشه قطب پرمیدان تر، در یک طرف ثابت نبوده است.
2⃣ فضای مجازی خود سوژه دو قطبی!
یکی از موارد دو قطبی در این سالها نحوه مواجهه با فضای مجازی توسط مردم و حاکمیت است که به تقابل و تخالف انجامیده و خود را بطور جدی در فیلتر تلگرام و #طرح_صیانت نشان داد.
خصوصیت دو قطبی شدن فضا این است که کمتر استدلالها شنیده و بررسی صورت می گیرد. فضای صفر و یکی و سیاه و سفید غالب میشود و کار به لجبازی و هرنوع حمله و دفاع می کشد.
در دو قطبی مردم-مردم ، "بلاک" و "آنفالو" کردن افزایش می یابد و در دو قطبی حاکمیت-مردم ، الزام و تصلّب از یک طرف و لجبازی و نافرمانی از طرف دیگر بیشتر میشود.
3⃣ فضای مجازی خود مشدّد دو قطبی!
فضای مجازی، هم سوژه دو قطبی است و هم خود تشدید کننده آن است.
به حسب پژوهشی که در بازه ۲۰۱۰تا۲۰۱۴ در فیس بوک انجام شد، مشخص شد مردمی که در این فضا حضور دارند، تنگ نظرتر و متعصب تر شده اند! بجای تعامل و تمایز به دنبال عقاید مشابه خود می گردند و جای تعامل و تضارب، باعث تقویت و استحکام تعصب، تفرقه و قطبی شدن می شود.
مطالعه ای در برخی سوژه های دو قطبی در ایران هم همین را تایید می کند(۱)
4⃣ حکمرانی در فضای دو قطبی!
در چنین فضایی، حکمرانی (بخصوص وقتی با طرح هایی در جانب یک قطب صورت گیرد)، خود تشدید کننده دو قطبی است. بطور معمول وزن مردم در مقابل قطبی که حکمرانی مایل به آنسو ست، افزایش می یابد و همه خصائص دو قطبی پیدا میشود. اقناع سخت و ناممکن میشود و نافرمانی افزایش می یابد، پرخاش های مجازی گسترش می یابد که خود، موج های فزاینده دو قطبی میشوند.
🔅راه حل امیر المومنین(ع) در چنین شرایطی در خطبه۱۶۸ بیان شده است؛ وقتی جامعه دچار دو قطبیِ فعال مخالف-موافقی شده(و عده ای هم بیطرف) توصیه ایشان یک چند ضلعی است:
• فَاصبِروُا حتّی یَهدَاَ الناس: شکیبایی کنید تا مردم آرام شوند.
• وَ تَقَعَ القُلوبُ مَوَاقِعَها: دلها از تب و تاب بیافتد.
• وَ تُوخَذَ الحُقُوقُ مُسمَحَه: گرفتن حقوق[یا وضع قانون] آسان شود.
⬅️از اینرو بنظر میرسد در این شرایط، پرداختن به طرح ها و سیاستهایی که ائتلاف قلوب جامعه(مردم-مردم و مردم-حاکم) را بیشتر می کند، اولویت داشته باشد؛ نه پرداختن به طرح هایی که دو قطبی موجود را بیفزاید.
هنوز دو قطبی انتخابات و چالش جمهوریت فرو ننشسته؛ اصلا وقت خوبی نیست چالش آزادی هم بر آن افزوده شود!
* درباره محتوا و نحوه صیانت در نوبتی دیگر سخن خواهم گفت.
......................................
۱)https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/83649213/
#نهج_الامیر
#حکمرانی
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۵/۹
☑️ @m_ghanbarian
4_5778226430538156902.pdf
3.05M
🔉 #تقریر_درس بخش 1 (جلسات 1 تا 28)
📩 #اصول_فقه #درس_خارج #خارج_اصول
📚 تذکر: سایر جلسات به صورت پراکنده تکمیل شده و هنوز تدوین نهایی شده اند.
🔷 مدرِّس: #استاد_حیدری_فسایی
⏰: سال تحصیلی 1400 - 1399
تذکر: 1. این جزوه صرفاً جهت مطالعه و مباحثه شخصی فراهم گردیده است و هرگونه تکثیر و بهرهبرداری بهمنظور دیگر، جایز نبوده و اشکال دارد.
2. مطالب این جزوه به سمع و نظر استاد محترم نرسیده و لذا معلوم نیست مورد تائید ایشان باشد.
3. در مواردی که عین مطالب استاد از جزوات ایشان، نقلشده، حتماً در پاورقی مورداشاره قرارگرفته است.
4. در سال تحصیلی (1400- 1399) 123 جلسه برگزارشده است.
╭┅──────────────┅╮
🌐 https://t.me/esra_rasane
╰┅─────────────
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 اگر کسی نه رد صلاحیت بشود
نه استیضاح بشود
نه بعد از پایان خدمت محاکمه بشود
چگونه می توان گفت این فرد جدا از نظام است و مشکلات کشور گردن نظام نیست و تقصیر ناکارآمدی روحانی است ؟
❗️ نظام برای رفع این اتهام سه راه دارد:
۱ - پیشگیری ( رد صلاحیت )
۲ - برخورد ( استیضاح )
۳ - بازخواست ( محاکمه )
با توجه به عدم وقوع موارد ۱ و ۲ ،
در صورت عدم وقوع مورد ۳ ، مردم نمیتوانند بین روحانی و نظام تفکیکی قائل شود!
🔻 پینوشت: استیضاح روحانی در سال آخر حضورش و درحالی که دولت چند ماه دست جهانگیری میافتاد، به صلاح نبود اما واقعا #مصلحت محاکمه نکردن حسن روحانی چیست؟!
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 عصبانیت شدید ضد انقلاب از انتخاب زاکانی انقلاب به شهرداری تهران
⭕️ هرجا دیدید دشمنان اینقدر عصبانی هستند خوشحال باشید و همان نقطه را تقویت کنید.
@HozeTwit
مکتب خانه
یعنی استدلال از این احمقانه تر و غیر منطقی تر ندیدم
دشمن ممکن است به هر دلیل غیر موجهی از یک مساله (شهردار شدن آقای فلانی) ناراحت باشد اما از نظر منطقی این مطلب ملازمه ای با صحت آن مساله ندارد فافهم. حالا چرا انتخاب ایشان به عنوان شهردار تهران کار اشتباهی است؟ خود آقای زاکانی در پاسخ به این سوال می گوید: «الان من #بهترین_جای_کشور یعنی مرکز پژوهشهای مجلس هستم. اونجا دارم نوکری میکنم. خیلی بده که هر کسی هر کجا میاد، دوست داشته باشه #جای_دیگه ای بره.»
پ.ن: 🔶️ مخالفت سازمان بازرسی با انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران
📝 سازمان بازرسی کل کشور در نامهای خطاب به مهدی چمران:
🔸️ بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه از جمله مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت مرتبط، شهردار تهران انتخاب شود.
🔸️ علاوه بر رعایت مقررات در انتخاب شهردار تهران، باید به منافع مردم بدون فشارهای سیاسی و حزبی اقدام و اهتمام شود./ شرق
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
مؤمن یعنی دارندۀ اعتقاد لازمی که موجب نجات است. این معنای کلّی است و مصادیقش در زمانهای مختلف فرق میکند.
آن زمان که مسأله ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام بهطور عمومی مطرح نشده بود، اعتقادِ لازم بر ولایت توقف نداشت، ولی پس از آن که مسألۀ ولایت طرح شد، ایمان بر آن هم متوقف است. در زمان هر یک از ائمه علیهمالسلام این چنین است.
در زمان ما نیز اعتقادِ لازم، اعتقاد به امامت حضرت ولیّ عصر (عجلاللهتعالی فرجهالشریف) است. لذا فطحیه، اسماعیلیه و دیگران مؤمن نیستند.
#تعریفات
#اصطلاحات
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ظاهراً اشتباهی شده!
🔹این گفتگوی برادر پرویزسروری عضو شورای شهر تهران است که در پاسخ به اینکه رشته تحصیلی برادر زاکانی مرتبط با مدیریت شهری نیست، میگوید ظاهراً اشتباهی شده که رشته پزشکی هستهای سالها قبل جزو رشتههای مرتبط از سوی هیات وزیران تصویب نشده!
🔸سروری میگوید برای آنکه آقای زاکانی بتواند شهردار تهران شود، قرار است با تغییر قانون، رشته پزشکی هستهای به عنوان رشته مرتبط با مدیریت شهری به قانون اضافه شود!
🔹تغییر قانون برای آنکه یک نفر شهردار شود یعنی چی؟! از اول فردی انتخاب شود که شرایط قانونی را داشته باشد.
❇️ پ.ن۱: به مردمی که به برخی اصولگرایان بدبین هستند حق میدهم هر فکری کنند! تغییر قانون برای آنکه زاکانی شهردار بشه؟ به قیمت تغییر قانون؟! آخه این چه حرفیه!
❇️ پ.ن۲: ظاهراً نه، قطعاً اشتباهی شده برادر سروری. ببینید کجا اشتباه شده
❇️ پ.ن۳: آقای زاکانی برای من محترم و عزیزه. اما ایشون شرایط قانونی تصدی مسئولیت شهرداری تهران را نداره. بعلاوه تجربه و سابقه مرتبط با مدیریت شهری نداره. به مسائل جنبه جناحی نبخشیم.
🌐داود مدرسی یان
🆔@tahavol_howze
🔻 حجت الاسلام والمسلمین سید محمدصادق ابطحی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در گفتوگو با حوزه نیوز:
💢 برخی مساجد هستند که امام جماعت آنها نسبت به انقلاب یا بی تفاوت و یا حتی مخالف انقلاب بوده و یا بعضاً مروج تشیع انگلیسی بوده و در این سمت ها منصوب شده اند، ولی در حال حاضر با هماهنگی که با دادگاه ویژه روحانیت و دستگاه اطلاعاتی انجام شده برای انتصاب ائمه جماعت، در مورد آنان استعلام گرفته و اگر چنانچه از نظر خط و ربط سیاسی نسبت به نظام و انقلاب زاویه داشته باشند، به عنوان امام جماعت منصوب نمی شوند.
👈 مشروح گفت و گو
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
مکتب خانه
💥 #مطهری در مساله ولایت خیلی محکم نیست!!
👌گوشه ای از جوّ سازی های عليه شهید مطهری به روایت آیت الله #شبیری_زنجانی
📚جرعه ای از دریا
مکتب خانه
💥 #مطهری در مساله ولایت خیلی محکم نیست!! 👌گوشه ای از جوّ سازی های عليه شهید مطهری به روایت آیت الله
💥مطهری را بکوب؛ خیلی عُمٙری است!
✍آیت الله سید #عزالدین_زنجانی:
🔹یادم هست آقای #مطهری با پدر آقای شریعتی آمدند پیش من و آقای مطهری شروع کرد به گله کردن و در شرف گریه بود. می گفت منی که هر وقت پیش آقای #میلانی می رفتم به من می گفتند من اگر بگویم خدمت تو به اسلام از همنام تو شيخ مرتضى انصارى به اسلام کمتر نیست مبالغه نکرده ام، الان هر کاری می کنم با آقای میلانی تماس پیداکنم نمی گذارند. آقای روزبه وفات کرده بود، من رفتم به آقای عابدی گفتم که منبر برود، چون شوهر خواهر روزبه بود. آمد در مجلس و نشست مانند صاحب مجلس. صبح آن روز اطرافیان بسیار نزدیک آقای میلانی آمدند و به آقای عابدی گفتند تو که در این مجلسِ کما و کیفا عظیم منبر می روی، مطهری را بکوب! گفته بود چرا بکوبم!؟ خیلی اصرار کرده بودند و می گفتند خیلی عُمٙری است، سنی هم نه و عین آن را هم خیلی غلیظ می گفتند که سنی گری او بیشتر آشکار شود.
📚منبع: کتاب حیات اجتماعی آخوند خراسانی/ قسمت مصاحبه ها
در بین اعراب، در محیطی که قرآن نازل شده است، معمول نبوده که کسی برای ورود در منزل دیگران اذن بخواهد. درِ خانهها باز بوده. همان طوری که الآن هم در دهات دیده میشود هیچ وقت رسم نبوده است، چه شب و چه روز، که درها را ببندند، زیرا بستن درها از ترس دزد است و در آنجاها چنین ترسی وجود نداشته است. اولین کسی که دستور داد برای خانههای مکه مصراعین یعنی دو لنگه در قرار دهند معاویه بود و هم او دستور داد که درها را ببندند.
به هر حال چون درِ خانهها همیشه باز بود و اجازه گرفتن هم بین عربها متداول نبود و حتی اجازه خواستن را نوعی اهانت نسبت به خود میدانستند سرزده و بی اطلاع قبلی وارد خانههای یکدیگر میشدند.
استاد مطهری، مسئله حجاب، ص118
#تاریخ
#فقاهت
#استاد_مطهری
کلمه «بیوت» جمع «بیت» به معنای اتاق است. در زبان عربی لغتی که به معنی «خانه» در اصطلاح امروز فارسی به کار میرود لفظ «دار» است. البته در قسمتی از نقاط ایران مانند خراسان کلمه «خانه» را نیز به اتاق اطلاق میکنند. به هر حال بیوت به معنای اتاقهاست و از اینجا چنین نتیجه گرفته میشود که استیذان مربوط به داخل شدن در اتاق اشخاص است نه به ورود در حیاط منزلها.
ولی باید توجه داشت که در بین اعراب چون در خانهها همیشه باز بود قهراً حیاط جنبه خصوصی پیدا نمیکرد و اگر کسی میخواست در خانه خود فرضاً لخت شود به داخل اتاق میرفت. ولی در جایی که حیاط حکم اتاق را پیدا کرده است- چنانکه الآن در زندگی ما اینطور است- زیرا در بسته است و دیوارها هم بلند است و اگرچه کاملًا مانند اتاق پناهگاه و خلوت شمرده نمیشود ولی بالأخره تاحدی جنبه خصوصی دارد، در چنین جاهایی حکم وجوب استیذان در حیاط هم جاری است.
استاد مطهری، مسئله حجاب، ص120
#تاریخ
#لغت
#فقاهت
#استاد_مطهری
🔷 تغییر و تحول در حوزه با عجله صورت گرفته است
🔻استاد عصاری گفت: شنیدهام حوزه قبل از انقلاب افراد معدودی را به عنوان آن شاخصهای خودش بیرون میداد، اینطوری نبوده که اکثریت افراد چنین باشند، شاید آنهایی که قبل از انقلاب در حوزه بودند و کاملاً در جریان درسی طلبهها قرار داشتند بتوانند درصد آن را مشخص کنند.
🔻 نمیخواهم بحثم را منحصر کنم به قبل از انقلاب یا بعد از انقلاب، اما بعد از انقلاب که در واقع مرحله رویکرد کلان جامعه به سمت حوزه بود، به همان اندازه امکانات حوزه هم بالا رفته ولی از این امکانات با عجله استفاده کردیم، بحث این نیست که ما امکانات کافی نداریم، بحثم روی این است که از این امکانات با عجله استفاده کردیم، یعنی فکر کردیم که اگر میراث خودمان را کنار بگذاریم، مثلا اگر سیوطی را کنار بگذاریم جایش مبادی را بگذاریم موفقتریم، من نمیخواهم بگویم موفقتر نیستیم، میخواهم بگویم بدون تحقیق این کار را کردیم، اگر معالم را گذاشتیم کنار و جایش موجز گذاشتیم موفق هستیم؟
🔻 میخواهم بگویم این تغییر و تحول با عجله صورت گرفته، با فکر صورت نگرفته است، یعنی امروز که بنده در مقابل شما نشستهام و صحبت میکنم استدلالی برای جایگزینی الموجز نسبت به معالم یا نسبت به اصول استنباط ندارم، چرا این به جای معالم قرار گرفته؟ نه این که دلیلهایی ذکر نکردند، دلیلها برای من قانع کننده نیست، میخواهم بگویم تحول یک مقدار با عجله صورت گرفته است،
🔻یعنی اگر ما کشورهای جهان سومی را به همین تعریف بکنند خوب تعریف کردهاند که جهان سومیها دوست دارند تحول پیدا کنند اما برای دوست داشتن خودشان عجله دارند، این عجله باعث میشود که گاهی اوقات بیایند طرحها و الگوهای دیگران را بدون فکر بپذیرند و بدون فکر اجرا کنند.
#تحول_حوزه
#استاد_عصاری
╭┅──────────────┅╮
🌐 https://t.me/esra_rasane
╰┅─────────────
64239-B1EE6F17-D6F5-4990-ADE0-5ED90FD76BD7_200_284.jpg
21.6K
#معرفی_کتاب
🔷 بدایه الحکمه (دوره دو جلدی) با حواشی #استاد_فیاضی
🔻ناشر انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🔻سال نشر : 1400
🔻 تعداد صفحات : 688
╭┅────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅─────────────┅
#معرفی_کتاب
🔶 فلسفه ابن سینا: شرحی نو بر الهیات شفا با تکیه بر درس گفتارهای #استاد_حشمت_پور
🔻ناشر دانشگاه ادیان و مذاهب
🔻نویسنده حمیدرضا خادمی
🔻سال نشر : 1400
🔻تعداد صفحات : 376
╭┅────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅─────────────┅
4_5825945754874678034.pdf
1.15M
🔅یادداشت ها و نکات درس الفائق
🔻از تقریرات درس استاد اسدپور (6 جلسه) نیز استفاده شده است.
🔻در حال تکمیل...
#اصول_فقه
#الفائق
#استاد_اسدپور
╭┅────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅─────────────┅
از منبر حسین برای توجیه رفاه ظلم آلودتان خرج نکنید
✍️سیده فاطمه حبیبی
🔹آنقدر در این سخنان مغلطه بود که باور کنید خود شیخ هم خنده اش میگیرد
اما...
🔸مبنای تعریف عدالت هنوز برای شیخ گنگ است. عدالت برابری وسایل و امکانات نیست، برابری امکان ها و فرصت هاست.
🔹عدالت توزیع یکسان نیست توزیع منصفانه است. عدالت یعنی برای همه فرصت دستیابی برابر وجود اشته باشد و اگر کسی دست نیافت مقصر خود اوست.
🔸عدالت یعنی هرکس زحمت میکشد به اندازه «زحمت» نتیجه بگیرد، نه به اندازه امکانات و پشتیبانی ها
🔹مدارس خصوصی به این عدالت که آموزش را به کالا آن هم دو نوع بنجل و مرغوب تبدیل کرده اند، مردودند!
به این دلیل که راه تحرک اجتماعی را مسدود کرده و فقر از خانواده به فرزندان ارث میرسد مردود و ظالمانه است.
🔸آموزش خدمتی عمومی است بر عهده حاکمیت و همه باید یکسان از آن بهره مند شوند. آموزش کالا نیست که از تقسیم آن حرف میزنید، آموزش فرصت است و فرصت باید برابر باشد.
🔹آموزش یک ظرف یا خودروی لوکس نیست که فقرا در دست ثروتمندان ببینند و به دلیل بی پولی محکوم به محرومیت از آن باشند.
آموزش فرصت دسترسی به امکان خرید آن خودرو است و اگر فرصتش را داشت اما نخرید، حق اعتراض و حسرت ندارد!
🔸مشکل این است که شیخ آقازاده، از ابتدا آموزش برایش به مثابه یک کالا تعریف شده.
🔻جناب میرلوحی که همین منبر را هم از آقا آزادگیتان دارید
يكبار برايتان نوشتم باز هم ميگويم:
🔹 مرد باشيد و بگوييد آموزش خصوصى خوب است چون من وقتى بدنيا آمدم پدرم مدرسه داشت و پدربزرگم دانشگاه؛ از همان بدو تولد آينده ام معلوم بود، در مدرسه پدرم درس خواندم از دانشگاه پدربزرگم فارغ التحصيل شدم و بعد شدم مدير همان مدرسه
خب معلوم است آموزش خصوصى خوب است!
🔸اگر کسى بعد از آن به شما نقدى كرد؟!
تازه ميگوييم خيلى هم جوانمرد و صادقيد!
🔹ولى شرم كنيد و ازعدالت كه هيچ، از منبر حسين و قيام حق طلبانه اش، براى توجيه رفاه ظلم آلودتان خرج نكنيد...
هدایت شده از احمد فربهی
استغنای دین در هدایت
مرحوم آقای حکیمی –بهحق- معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کاملترین مفاهیم هدایتگر و بهترین شیوههای تبیین و استدلال را در خود دارد، از رو میتواند؛ بدون اینکه به ضمیمهکردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند.
ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛
(1) انسانها برای فهم هیچکدام از لایههای دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین)
(2) برای فهم دین، هیچیک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گرچه دانستن آنها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی)
این نظریهی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت.
اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی بهغایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامهی طباطبائی در این زمینه میگوید: «این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسیهای اسلامی ج2 ص85)
پس گرچه دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است اما همچنانکه مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایهی عرفی دیناند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایهی متعالی دیناند، و همچنانکه مفاهیم عرفی، محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفعام)، مفاهیم تخصصی نیز محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفخاص) و همچنانکه لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفیاند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمیاند و بشر برای فهم دین محتاج به این مبادی است.
معارف بشری، طریق فهم دیناند، نه ضمیمههایی که دین را تکمیل کنند.
خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید.
https://eitaa.com/farbehi
مکتب خانه
سوال این است که این آقایان همین کمترین کار هم انجام داده اند؟
جنبش تولید علم و نهضت نرم افزاری رو دقیقا به کجا رسوندن؟؟
هر کسی قراره گوشه ای از کار رو بگیره وآقای حکیمی نیز به سهم خود مباحث نظری رو پیگیری کردن اما آیا بقیه آقایان هم سهم خود را به سرانجام رساندن؟؟
هم از باب نظری و تئوریک و هم از جهت عملی پاسخ منفی است.
✅ استاد #مبلغی: علم اصول روش #استنباط را ارائه نمیدهد
🔹برخی ساده انگارانه و به غلط می گویند «علم اصول روش استنباط را ارائه میکند» که مشخص است هم اصول و هم روش را نشناختهاند!
🔹اصول فقه اولا مفردات را ارائه میدهد، ثانیا نه همه را، بلکه بخشی از مفردات به نام قواعد اصولی (مفردات دیگر: رجالی، درایهای، ادبی و ...).
🔹 این توهم نشان دهنده آن است که بحث مطالعات روششناختی در حوزه ضعیف است.
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
🔅 تربیت عقلانی انسان در بیان #استاد_مطهری 🔅
1. غربال کردن، سبک و سنگین کردن و تمییز راست از دروغ
2. تجزیه سخن و جداکردن اجزای راست و دروغ آن (نقد سخن)
3. آینده نگری: توجه به آینده، عواقب، لوازم و نتایج امور
4. لزوم معیت عقل و علم: علم تحصیل مواد خام و عقل، تفکر، تجزیه و تحلیل و استنتاج است.
5. رها کردن عقل از حکومت تلقینات محیط، عرف، عادات و سنت ها
6. عدم تاثیر پذیری از عقیده اکثریت جامعه
7. عدم تأثیر پذیری از قضاوت دیگران
8. تاکید بر روحیه علمی یعنی روحیه حقیقت جویی، بی غرضی و بی تعصبی
منبع: تعلیم و تربیت در اسلام، ص 29 تا 42
#تربیت
#عقل
╭┅────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅─────────────┅
هدایت شده از احمد فربهی درسگفتار
۲۰۲۱-۰۹-۰۶ ۰۹.۲۶.۰۲ کفایه ۱ جلسهی اول .ogg
13.8M
کفایه ۱ ج۱ دوشنبه ۱۵ شهریور۱۴۰۰
شناخت اجمالی علم اصول
هدایت شده از کشکول یک طلبه
🔺 البته من از برکناری #امام_جمعه_لواسان تعجب نکردم! آن روزی که صحبتهای پیش از خطبه آقای رحیمپور ازغدی را در نمازجمعه تهران تحمل نکردند قابل پیشبینی بود که مبارزه یک امام جمعه با فساد را هم تحمل نکنند!
👈 یعنی حتی برای حفظ ظاهر هم که شده یک نفر را نمیگذارند بماند!
🔹 بگذارید گند بزنند به کورسوی امیدی که هنوز در دلهای جوانان آزاده وجود دارد! بگذارید ائمه جمعه تقویم مناسبتهای هفتگی را در خطبهها قرائت کنند و آقایان هم در پستهایشان بدون دردسر ابقاء شوند!
💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰
🆔 @KashkooleTalabeh