معرفی اجمالی #مقدس_اردبیلی
احمد بن محمد اردبیلی (متوفای ۹۹۳ق) معروف به مقدس و محقق اردبیلی از فقهای امامیه در قرن دهم قمری و از معاصران شیخ بهایی بود. ایشان در علوم عقلی و نقلی تبحر داشت و در زمان ریاست بر حوزه علمیه نجف رونقی دوباره به این حوزه داده شد.
مجمع الفائده و البرهان و زبدة البیان از مهمترین آثار ایشان نام برده شده است و و افرادی مانند سید محمد عاملی مؤلف مدارک الاحکام و شیخ حسن عاملی مؤلف معالم الدین از شاگردان مقدس اردبیلی بودند.
مقدس اردبیلی از دربار صفویه برای گسترش تشیع و حل مشکلات شیعیان استفاده میکرد؛ ولیکن وارد دستگاه صفوی نشد. زهد و تقوا و کمکهای او به محرومان زبانزد بود و کراماتی نیز به او نسبت داده شده است.
معرفی اجمالی #محقق_اردبیلی
محمد بن علی اردبیلی معروف به حاج محمد اردبیلی از عالمان نیمه دوم قرن یازدهم قمری، مُحَدِّث و رجالشناس شیعه و نویسنده کتاب جامع الرواة است. ایشان در این کتاب برای نخستین بار بین رجالشناسان شیعه، بعد از ذکر هر راوی، نام همه کسانی را آورده است که از آن راوی روایت کردهاند و نیز همه کسانی که راوی مذکور از آنان روایتی نقل کرده است. بر این اساس، راوی مشترک و ناشناخته در بیشتر موارد از همدیگر تشخیص داده میشود.
محمد اردبیلی از شاگردان علامه مجلسی و جعفر بن عبدالله حویزی است. تصحیحُ الاَسانید اثر دیگر او نیز در علم رجال نگاشته شده است.
👌🏻 فهرست مطالب کانال مکتب خانه در تلگرام
🔉 صوتهای بارگذاری شده از استاد محمد حسین عبدی:
1. رسائل، قطع و ظن (7بخش)
2. رسائل، شرایط عمل به برائت
3. رسائل، قاعده لاضرر
🔊 صوتهای بارگذاری شده از استاد سید مصطفی حسینی نسب:
1. تقریر درس کفایه الاصول، عام و خاص
2. فایل فشرده حجیم حاشیه رسائل، برائت
3. فایل صوتی رسائل، خاتمه برائت
4. فایل های صوتی رسائل، برائت (13 بخش)
5. فایل های صوتی مکاسب، شروط عوضین (15 بخش)
🔊 مطالب بارگذاری شده از استاد عبدالکریم فرحانی:
1. تقریر درسهای جلد 1 اسفار در دو بخش
2. فایل های صوتی درس کفایه الاصول (6 بخش)
3. فایل های صوتی درس رسائل، برائت (4 بخش)
🔉 مطالب بارگذاری شده از استاد علی فرحانی:
1. تقریر بخشی از درس نمط سوم اشارات
2. فایل صوتی خارج منطق
3. فایل های صوتی درس کفایه الاصول (7 بخش)
🔈 مطالب بارگذاری شده از استاد قادر حیدری فسائی:
1. صوتهای درس اصول فقه (مرحوم مظفر) در 3 بخش
2. تقریر بخشی از درس کفایه الاصول، اصول عملیه
3. صوتهای درس خارج اصول فقه (تعادل و تراجیح) 38 جلسه
4. صوتهای درس خارج اصول، دوره دوم، سال اول، جلسات 1 تا 25
5. تقریر درس خارج اصول، دوره دوم، سال اول، جلسات 1 تا 41
🔈 مطالب بارگذاری شده از استاد علی امینی نژاد:
1. نمودار برنامه درسی عرفان و فلسفه (فایل پی دی اف)
2. تقریر درس تاریخ فلسفه
3. صوتهای درس حکمت اشراق
4. صوت نشست علمی ظرفیت های حکمت متعالیه برای دانش کلام
5. تقریر نشست علمی ظرفیت های حکمت متعالیه برای دانش کلام
6. صوتهای دوره اخیر درس حکمت اشراق (42 جلسه)
7. فایل های صوتی درس نهایه الحکمه، سال 1399، مرحله 7 تا 10
8. فایل های صوتی آشنایی با فلسفه (6 جلسه)
9. فایل های صوتی آشنایی با عرفان (3 جلسه)
10. فایل های صوتی نسبت عرفان و دین (پخش شده از رادیو معارف) (5 جلسه) ادامه دارد...
╭┅──────────────┅╮
🌐 https://t.me/esra_rasane
╰┅────────────
هدایت شده از کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
⬛️انالله و انا الیه راجعون ⬛️
با نهایت تاسف و تاثر ارتحال همسر مکرمه حضرت آیت الله فیاضی را به محضر آیت الله فیاضی، فرزندان و همه بازماندگان تسلیت عرض می کنیم.
مراسم تشییع آن بانوی مکرمه و مومنه جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵ در گلزار علی بن جعفر(ع) قم برگزار می گردد.
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
4_6012803512587521014.pdf
2.79M
📚ترجمه قدیم اشارات و تنبیهات
✍الشیخ الرئیس ابوعلی سینا
🔹تصحیح : سیدحسن مشکان طبسی
🔸استادحشمت پور میفرمودند دقیقترین ترجمه متن اشارات همین کتاب است تا جایی دقت ترجمه بالاست که برخی قائلند خود شیخ این متن را ترجمه کرده ولی به خاطر جملاتی که در مقدمه وجود دارد مبنی بر اینکه از او(مترجم) تقاضا کرده اند اشارات شیخ را ترجمه کند و او در پاسخ به آنها این کتاب مستطاب را ترجمه کرده نشان میدهد مترجم شخص دیگری است لذا جناب استاد گاها به این ترجمه ارجاع میدادند.
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
مکتب خانه
آیا انقلاب در فرهنگ و اقتصاد ممکن است؟!
در اقتصاد سر رشته ای ندارم، با فهم ناقصی که از فرهنگ دارم به نظر میرسد انقلاب در فرهنگ ممکن نیست؛ فرهنگ امری تدریجی، سیال و نرم است در حالیکه انقلاب تغییر و تحول سریع و کوبنده است.
به نظر می رسد اشکال این است که بعد از 40 سال، راهبرد صحیحی درعرصه تغییر فرهنگ نداریم، عمده راهبرد اتخاذ مواضع امنیتی و نظامی در عرصه فرهنگ است. این را از متولیان فرهنگی نظام می توان شناخت!
مکتب خانه
#تقریر درس #کفایه_الاصول ؛ اصول عملیه؛ #استاد_حیدری_فسایی جلسه اول و دوم
#استاد_حیدری_فسایی
استاد قادر حیدری فسایی
مطالب بارگذاری شده از ایشان
1. تقریر درس کفایه الاصول؛ بخش اصول عملیه
(https://t.me/esra_rasane/487)2. صوتهای درس اصول فقه مظفر (بخش 1 (https://t.me/esra_rasane/929)) (بخش2 (https://t.me/esra_rasane/930)) (بخش3 (https://t.me/esra_rasane/931))
3. صوتهای درس خارج تعادل و تراجیح
(https://t.me/esra_rasane/977)4. صوتهای سال اول، دوره دوم درس خارج بخش 1
(https://t.me/esra_rasane/999)5. صوتهای سال اول، دوره دوم درس خارج بخش 2
(https://t.me/esra_rasane/1004)6. صوتهای سال اول، دوره دوم درس خارج اصول بخش 3
(https://t.me/esra_rasane/1196)7. تقریر درس خارج اصول، دوره دوم؛ بخش 1
(https://t.me/esra_rasane/1007)╭┅──────────────┅╮
🌐 https://t.me/esra_rasane
╰┅───────────────┅
1199382275_-210084.pdf
413.3K
#مقاله
هویت دینی و اسلامی فلسفه اسلامی
#استاد_امینی_نژاد
سلام و عرض ادب
بنده ارتباط چندانی با موسسات مستقر در شهر قم ندارم، تنها آشنایی اندکی با برخی از مؤسسات دارم که جهت اطلاع عزیزان معرفی می کنم:
1. موسسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام،، تحت اشراف #استاد_عبدالکریم_فرحانی ؛ در این موسسه اولا تلاش بر این است که جمع سالمی بین فقه، اصول و فلسفه صورت بگیرد و ثانیا مبانی علمی بنیانگذار انقلاب تبیین شود لذا مسلک علمی فقه الخمینی را بسیار از ایشون می شنویم؛ روحیه شاگرد پروی و تحقیق و پژوهش را در اساتید این موسسه از نزدیک دیده ام و به جد می توان گفت هدف اصلی در چنین جمعی آموختن اندیشیدن (اجتهاد و تفکر) است نه اندیشه ها!
2. موسسه تخصصی فلسفه، خیابان باجک، مدرسه مهدیه؛ ریاست موسسه برعهده #استاد_فیاضی هست ولی مدیریت داخلی موسسه (قائم مقام) بر عهده #استاد_مهدی_منصوری است، ایشان از اساتید جوانی است که توانسته است در طول 3 4 سال اخیر، تحول شگرفی در موسسه ایجاد کند، روحیه جهادی، تشکیلاتی و انقلابی ایشان در کنار تسلط بالا بر علوم مختلف انسانی و حوزوی باعث شده الگوی خوبی از مدیریت را به نمایش بگذارد. در این موسسه همه شئون مختلف علمی و عملی طلاب و خانواده هایشان مورد توجه بوده و برای آنها برنامه ریزی می شود، چیزی که در خود حوزه وجود ندارد.
اگر قصد تحصیل جدی فلسفه اسلامی را دارید، توصیه می کنم از پایه 7 وارد این موسسه شوید!
3. موسسه تخصصی فلسفه اسرا تحت اشراف آقا مرتضی جوادی آملی، که به تازگی (حدود 4 سال) راه اندازی شده است، (نزدیک مرکز خدمات)
4. موسسه امام خمینی (ره) (موسسه ای حوزوی_ دانشگاهی) که توسط مرحوم #استاد_مصباح تاسیس شده است. یکی از اهداف عمده این موسسه تربیت محققانی است که هم در علوم اسلامی تخصص دارند و هم در علوم انسانی لذا تنها طلاب بعد از پایه ششم می توانند وارد این موسسه شوند و در یکی از رشته های علوم انسانی در کنار تحصیل علوم حوزوی ادامه تحصیل دهند. موسسه تحول در علوم انسانی را با راهبرد مذکور در دستور کار قرار دارد لذا تنها طلابی که قدرت و استعداد جمع بین علوم حوزوی و علوم انسانی را دارند می توانند در این موسسه موفق باشند. این موسسه زیر نظر وزارت علوم است.
╭┅──────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅───────────────┅
مکتب خانه
سلام و عرض ادب بنده ارتباط چندانی با موسسات مستقر در شهر قم ندارم، تنها آشنایی اندکی با برخی از مؤ
وقتی حرکتی تحولی و امیدآفرین آغاز می شود، زنده دلان امیدوارتر می شوند اما وقتی انسان مشاهده می کند مسئولی که باید از این حرکت تحولی حمایت کند، نه تنها حمایت نمی کند بلکه بی مهری می کند، انسان کم حوصله ای مثل من، از غصه دق می کند!
اینجاست که نیازمند تسلی دیگران هستیم!
ردود التستری علی ابن ابی الحدید فی شرح نهج البلاغة.pdf
1.94M
بسم الله
ابن ابی الحدید یکی از مهترین شارحان نهج البلاغه است. محقق تستری نیز شرح گرانسگی بر نهج البلاغه نوشته است (بهج الصباغة).
جهتگیریهای شیعی محقق تستری و صراحت او موجب شده است که گاه به نقد شرح ابن ابی الحدید بنشیند و برداشتهای او را نقد کند.
این پایان نامه فرصت خوبی است برای مرور دسته بندی شده ی نقدهای محقق تستری بر ابن ابی الحدید.
یک فصل از پایان نامه به نقدهای لغوی، دیگری به نقدهای نحوی، سومی به نقدهای تأویلی و ... اختصاص یافته است.
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
🔻🔅برخی ازبیانات مهم و راهبردی آقا:
1-هیچ شخص یا نهادی نمی تواند باعذرانتساب به این جانب خود را ازحساب کشی معاف شمارد.
فرمان هشت ماده ای-اردیبهشت80
2-هیچکس فوق نظارت نیست.خودِ رهبری هم فوق نظارت نیست؛چه برسد به دستگاههای مرتبط با رهبری. بنابراین همه باید نظارت شوند.نظارت برکسانی که حکومت میکنند-چون حکومت به طورطبیعی به معنای تجمّع قدرت وثروت است؛یعنی اموال بیتالمال واقتداراجتماعی واقتدار سیاسی دردست بخشی ازحکّام است-برای این که امانت به خرج دهند وسوء استفاده نکنند ونفسشان طغیان نکند،یک کارلازم وواجب است وبایدهم باشد.۷۹/۱۲/۹
3- يكي ازاين اعتراضها،اعتراض به صدا وسيما بود واينكه بعضي ميگويند اگرچنانچه صدا وسيما را نقد كنيم،برخلاف رهبري مطلبي گفتهايم؛چرا؟ چون رهبري رئيس صدا وسيما را معين ميكند!اگرواقعاً ملاك اين باشد،كه آدم بايد به هيچكس اعتراض نكند؛چون رئيس قوهي قضائيه را هم رهبري انتخاب ميكند،رئيس جمهورهم بعد ازانتخابات،تنفيذ رهبري دارد؛ميگويد نصب كردم.پس بايد به هيچكس اعتراض نكرد.نه آقا،اولاً صدا وسيما را رهبري اداره نميكند؛اين معلوم باشد. صداوسيما را رئيس صدا وسيما اداره ميكند.ورهبري هم درموارد زيادي اعتراضهائي دارد....انتقاد شما ازصدا وسيما مطلقاً به رهبري منتقل نميشود. شما حق داريدانتقاد كنيد؛هيچ اشكالي ندارد. ۱۳۸۷/۰۷/۰۷
4- یکی ازدوستان راجع به نهادهای زیر نظررهبری-حالا زیرنظر رهبری یک قدری مسامحه است،یعنی وابستهی به دستگاه رهبری-مثل بنیاد مستضعفان،مثل ستاد اجرائی فرمان امام[صحبت کردند].خیلی خوب،من اصلاً پیشنهاد میکنم گروههای دانشجویی توربازبینی درمورد همین نهادها ترتیب بدهند وبروند ببینند. ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
5- نامه آبان 81حضرت آقا خطاب به دانشجویان وجوانان: t.me/houshdar/1371
🔶تنها طبقه ای که حتی حاضرنیستند این بیانات رهبر انقلاب را بشنوند ومصرانه با نقد دفترحضرت آقا مخالفت می ورزند ،افراد ظاهرالصلاحی هستند که میخواهند با #نقاب_اصولگرایی و پوشش ریاکارانه احیانا به...
🌐انسان 250ساله
#تربیت نیروی مؤمن
🔹این امت سازی فقط سیاست نبود؛ یک بخشی از آن سیاست بود.
بخش عمده دیگری آن، تربیت یکایک افراد بود.
یک یکِ دلها در زیر تربیت پیغمبر قرار
می گرفت.
پیغمبر به یکایکِ ذهن ها و خردها، دانش و علم را تلقین می کرد.
🔹فقط این نبود که قوانین و مقررات و احکام را به آنها بیاموزد، بلکه حکمت به آنها می آموخت.
چشم های آنها را بر روی حقایق عالم باز می کرد.
ده سال هم پیغمبر اینگونه و با این روش حرکت کرد.
🗓1385/5/31
زیرساخت و مقدمه ی ایجاد #جامعه_و_تمدن_اسلامی ، تربیت نیروهای مومن و با صلابت است.
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 هشدارهای حجت الاسلام ذوالنور نسبت به مدعیان عدالت خواهی
🔹 متأسفانه گروههایی به عنوان عدالت خواه و مطالبه گر در حوزه فعالیت میکنند، اما همه مسائل حوزه و #نظام را زیر سؤال میبرند
🔷اینها به نام مطالبه گری حرف های #صهیونیسم را علیه نظام و مسئولین عنوان می کنند.
🔹اینها ریشه حوزوی ندارند و تازه به دوران رسیده هایی هستند که برای انقلاب هم هزینه ای نداده اند.
#مدعیان_عدالتخواهی
#حوزه_انحرافی
@HozeTwit
مکتب خانه
👓 هشدارهای حجت الاسلام ذوالنور نسبت به مدعیان عدالت خواهی 🔹 متأسفانه گروههایی به عنوان عدالت خواه
✅بهترین مغالطه برای فرار از انبوه سوالات و انتقادات وارده همین است!
شخصیت طرف را له کن، او را نفوذی و یهودی و عامل دشمن بدان... چهار تا فحش هم بده! هیچ اشکالی ندارد.
43.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نشست_تخصصی
@studiesofshia
✳️ قم و اورشلیم – تورهای فکری معاصر در ایران - بخش دوم (2 - 7)
🔹קוֹם וירושלים — סיור אינטלקטואלי עכשווי באירן, חלק 2
🔸سخنرانان:
- اتان کلبرگ؛ خاورشناس، شیعه پژوه و استاد دانشگاه اورشلیم
- رابرت گلیو؛ شیعه پژوه و رئیس بخش مطالعات عربی دانشگاه اکستر
🔺مکان: کتابخانه ملی اسرائیل / زبان انگلیسی - عبری
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#از_جنس_مردم
🔰 دلم نیامد روایت نکنم...
ریاحی پور فعال مجازی نوشت:
👈 دیشب طرفای ساعت۲۱، میدون انقلاب از تاکسی پیاده شدم، میخواستم یکی از دوستان را زیارت کنم، حرکت کردم به سمت کارگر شمالی. اول خیابون کارگر شمالی همین طور که داشتم تند تند راه می رفتم، یکدفعه چشمم افتاد به جناب مخبر. معاون اول رئیس جمهور. خودش بود و یک همراه.
🔸یکی دو دقیقه زیر نظر داشتمش ببینم چیکار میکنه و از طرفیام دوست داشتم واکنش مردم را ببینم. دیدم تک تک میرود داخل مغازه ها و قیمت می گیرد. تو دلم گفتم دمش گرم اما فایده نداره باید یه عکس بگیرم و منتشر کنم. این شد که عکس اول را گرفتم، تا عکس را گرفتم یک بنده خدایی گفت چرا از دور می گیری برو جلو نترس(از دوستان محافظ بود).
🆔 @tahavol_howze
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... :
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
Eitaa (https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665)
#تحول_حوزه
💢 حوزه علمیه در راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی در حال پیشروی است.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
🔹 اگر چه مکن است حوزه ما از نظر عده ای کارستان مورد نظرشان محقق نشده باشد، اما برای رسیدن به تحقق تمدن اسلامی مد نظر مرحله به مرحله، حوزه علمیه در حال پیشروی است.
🔹 در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای علمی حوزه علمیه، هر کسی که از بیرون حوزه بیننده این نمایشگاه بود، دچار اعجاب شده و اذعان داشتند که حوزه را به شکل دیگری می شناختیم و به واقعیت حوزه آگاه و آشنا نبودیم.
🌐 رسا
📌تحول نوشت:
👈 به گفتۀ مسئولین این نماشگاه، بازدیدکنندگان از مدیران و مسئولان حوزه بودند. مگر کسی از بیرون اجازه داشت ببیند؟
🔰 اگرچه معدود مؤسساتی کارهای خوبی داشتند، اما امروز کدام مرکز آموزشی یا تربیتی، متد خود را از تولیدات حوزه گرفته اند؟ این تولیدات چه نقشی در قانون گذاری کشور دارند؟
❓آیا پیشرفت حوزه، باعث حیرت برخی شده، یا نه برنامه های حوزه باعث حیرت و سردرگمی و بلاتکلیفی طلاب گشته است؟! واقعا اگر حوزه چنین وضعیتی دارد چرا طلبه هایش را از دست می دهد؟
جناب استاد، این پیشرفت را باید در واقعیت های عینی نشان داد.
🆔 @tahavol_howze
مکتب خانه
#تحول_حوزه 💢 حوزه علمیه در راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی در حال پیشروی است. رییس جامعه مدرسین حو
یک نفر باید به این سید بزرگوار بگوید ای کاش طوری حرف بزنید که احترامتان بین طلاب محفوظ بماند!
با این همه شعار و شوآف و... فقط طلاب منزجر می شوند!
#معرفی_کتاب
#هستی_و_هبوط ؛ انسان در اسلام
(الگویی از یک اثر موفق و عمیق در #غرب_شناسی_فلسفی بر مبنای حکمت متعالیه)
✍حکیم متأله استاد حاج شیخ حمید #پارسانیا
🔹این کتاب از جمله آثار ارزشمند در #امتداد_حکمت_و_فلسفه اسلامی است.
🔸 کتاب ضمن بیان ابعاد وجود شناختی و معرفت شناسی هبوط، از عالم و آسمان هایی سخن می گوید که در آنها هبوط روی می دهد.
این اثر با تکیه بر نقش محوری #عصیان، به بعد تاریخی هبوط می پردازد و مراحل هبوط را از آسما الوهیت و ورود به دنیای اساطیر تا پیدایش دنیای مدرن پی می گیرد. و تفاسیر مختلفی را که از عالم و آدم در مراتب هبوط شکل می گیرد، باز می گوید و برخی #مشکلات_انسان_معاصر و تنگناهای انسان شناسی مدرن را نیز تبیین می کند.
🔹این اثر نمونه ای از انسان شناسی دینی - توحیدی است که از میراث عرفانی - فلسفی دنیای اسلام بهره می برد و به عنوان رقیب و بدیلی کارآمد، در برابر انسان شناسی تجربی و یا فلسفی مدرن قرار میگیرد.
🔹تفسیر فلسفی (بر مبنای هستی شناسی و انسان شناسی حکمت متعالیه) از پدیده های نوظهور در تمدن غرب همچون _رنسانس و نوزایی، عقلانیت و روشنگری، اسطوره و ایدئولوژی، امانیسم و تفرعن مدرن، لیبرالیسم و اباحیت، جامعه مدنی، بیگانگی و بی معنایی _ بر اهمیت این کتاب در ارائه یک الگوی موفق از #غرب_شناسی_فلسفی می افزاید.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121