eitaa logo
مکتب خانه
316 دنبال‌کننده
776 عکس
322 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره تغابن، آیه ۲: هُوَ الَّذی خَلَقَکمْ فَمِنْکمْ کافِرٌ وَ مِنْکمْ مُؤْمِن (ترجمه: او کسی است که شما را آفرید، گروهی از شما کافر و گروهی مؤمنید.) سوره یونس، آیه۷۴: فَما کانُوا لِیؤْمِنُوا بِما کذَّبُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ (ترجمه: به چیزی که از پیش آن را تکذیب کرده بودند ایمان نیاوردند) سوره نجم، آیه۵۶: هذا نَذیرٌ مِنَ النُّذُرِ الْأُولی (ترجمه: این (پیامبر)بیم دهنده‌ای از بیم دهندگان پیشین است) سوره انعام، آیه۱۱۰: وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصارَهُمْ کما لَمْ یؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ نَذَرُهُمْ فی طُغْیانِهِمْ یعْمَهُون (ترجمه: و ما دل‌ها و چشم‌های آنان را واژگون می‌کنیم (و ایمان نمی‌آورند) همان گونه که در بار اول به آن ایمان نیاوردند) سوره رعد، آیه۲۰: الَّذینَ یوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا ینْقُضُونَ الْمیثاق (ترجمه: کسانی که به عهد خدا وفا می‌کنند و پیمان را نمی‌شکنند) سوره حج، آیه۵: یا أَیهَا النَّاسُ إِنْ کنْتُمْ فی رَیبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناکمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَیرِ مُخَلَّقَة (ترجمه: ‌ای مردم! اگر در رستاخیز شک دارید، ما شما را از خاک آفریدیم، آنگاه از نطفه و سپس از خون بسته شده، و پس از آن از مضغه(چیزی نظیر گوشت جویده شده)که برخی دارای خلقت و شکل است و برخی این گونه نیست.) سوره روم، آیه۳۰: فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیها (ترجمه: سرشت الهی که خداوند انسان‌ها را بر آن آفرید) سوه واقعه، آیه۱۰-۱۱: وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ (ترجمه: سبقت گیرندگان مقدمند، آنها مقربانند) سوره بقره، آیه۱۳۸: صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَة (ترجمه: رنگ خدایی (بپذیرید)و چه کسی است که رنگی بهتر از رنگ خدا دارد) سوره انعام، آیه۱۵۸: لا ینْفَعُ نَفْساً إیمانُها لَمْ تَکنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ (ترجمه: ایمان آوردن کسی که از قبل ایمان نیاورده است سودی ندارد) عالم ذر در روایات اسلامی روایات فراوانی در منابع مختلف اسلامی در کتب شیعه و اهل سنت در زمینه «عالم ذر» نقل شده است. در تفسیر برهان ۳۷ روایت و در تفسیر نورالثقلین ۳۰ روایت در ذیل آیات فوق نقل شده است. اگر روایات را با دقت تجزیه و تحلیل کنیم و اسناد و محتوای آنها را بررسی کنیم مشخص می‌شود که این روایات، غالبا از طریق‌های متعدد است نه اینکه روایات متعددی در کار باشد.[۲۴] این روایات به مباحث متعددی اشاره دارد که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود: برخی روایات دلالت بر درک قلبی بندگان در عالم ذر دارد و اینکه اگر چنین درکی نبود، کسی خالق و رازقش را نمی‌شناخت.[۲۵] برخی دیگر خروج ذریه بنی آدم از پشت آدم(ع) در عالم ذر را بیان، و آنها را به ذره تشبیه می‌کنند.[۲۶] گروهی بر فراموشی محل گرفتن میثاق دلالت دارند و اینکه روزی همه آن محل را به یاد می‌آورند.[۲۷] بعضی اقرار و شهادت را به ملائکه نسبت می‌دهند، نه انسان‌ها[۲۸] شماری محل نام‌گذاری حضرت علی(ع) به امیرالمؤمنین را عالم ذر معرفی می‌کنند.[۲۹] برخی نیز به میثاق حجر الاسود و حمل میثاق نامه توسط او تأکید می‌ورزند.[۳۰] گروهی از روایات نیز بر گرفتن عهد و میثاق از همه مخلوقات دلالت دارد، نه فقط انسان‌ها. [۳۱] روایاتی نیز بر یکی بودن میثاق و فطرت دلالت دارد.[۳۲] روایاتی هم بر یکی بودن عالم میثاق و طینت دلالت دارند که این روایات بر وجود تکلیف در عالم ذر نیز دلالت می‌کنند.[۳۳] روایاتی یکی بودن عالم میثاق و عالم ظلال را می‌رسانند.[۳۴] روایاتی نیز علاوه بر ربوبیت خدا، بر رسالت پیامبر(ع) و ولایت اهل بیت(ع) دلالت می‌کنند.[۳۵] برخی از این منابع همچون کافی و بصائر بر میثاق پیامبران اولوالعزم برای یاری کردن امام مهدی دلالت دارند. برخی نیز سبقت داشتن میثاق پیامبر و اهل بیت(ع) را می‌رسانند.[۳۶] ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
✅✅ (1) ⭕️ (1) سوره حمد صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ انسان ها بر سه دسته هستند 1. بر آنها نعمت داده شده 2. بر آنها غضب شده 3. گمراهان ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
✅✅ (2) ⭕️ (1) سه ماجرای عجیب که تنها در سوره کهف بیان شده اند: 1. ماجرای اصحاب کهف؛ (سریالی با عنوان مردان آنجلس در مورد این ماجرای تاریخی- قرآنی از صداوسیما پخش شده است) 2. ماجرای موسی و خضر (علیهما السلام) 3. ماجرای ذی القرنین ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
✅✅ (2) ⭕️ (2) آیا داستان اصحاب کهف، قبل از این نزول این سوره، برای مردم آن زمان معلوم بود؟ در این صورت، چرا در قرآن بیان شده است؟ علامه طباطبایی در المیزان می فرمایند: بله سیاق و ساختار آیات سه گانه ای که در ابتدای ماجرای اصحاب کهف آمده است، مشعر به این است که این داستان قبل از نزول وحی بصورت اجمالی برای مردم آن زمان معلوم بود و قرآن کریم، درصدد تفصیل این داستان است. أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَباً ﴿9﴾إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَداً ﴿10﴾فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَداً ﴿11﴾ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصَى لِمَا لَبِثُوا أَمَداً ﴿12﴾نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْنَاهُمْ هُدًى ﴿13﴾ ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
🔰 (1) راهی که آمده ایم! در این سلسله یادداشت ها سعی خواهیم کرد، به بررسی آسیب های انقلاب اسلامی در طول این 40 سال بپردازیم؛ درباره ضرورت و اهمیت آسیب شناسی سخن فراوان می توان گفت و حتی می توان ادعا نمود که درباره ضرورت آن اصلاً نباید بحث کرد چه اینکه هیچ حرکتی بودن شناخت آسیب هایش به اوج کمال خود نمی تواند برسد. ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
🔰 #آسیب_شناسی_انقلاب_اسلامی (1)
🔰 (2) باید در آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی گرفتار انفعال در مقابل دشمن نشویم. ⭐️⭐️⭐️ باید هوشیار باشیم که وقتی انقلاب را می‌خواهیم آسیب‌شناسی کنیم، دشمن ما را به خطای محاسباتی و جنگ روانی خودش مبتلا نکند. شاخصی که برای آسیب شناسی انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم عرضه شده، غیر این شاخص‌های رسمی است. در آسیب شناسی ما باید توجه داشته باشیم که وقتی می‌خواهیم آسیب شناسی کنیم گرفتار تجدید نظر طلبی و انفعال در مقابل دشمن نشویم. یک نوع آسیب شناسی، نقد انقلاب اسلامی از منظر ادبیات غرب است. این رویکرد انفعالی است. ما بنا نداریم شاخص‌های آن‌ها را به عنوان شاخص‌های رسمی بشناسیم تا بعد بگوییم با شاخص‌های شما مطابق هستیم یا مطابقت نمی‌کنیم. یک موقع شما یک منظومه شاخص‌های خودتان را دارید که بعضی عناصرش هم، مشترک است این خیلی خطرناک نیست. ولی وقتی تمام مؤلفه‌هایی که عرضه می‌کنید همان‌ها شاخص‌های غربی است و بعد می گویید در این زمینه‌ها ما پیشرفت داشتیم این یک زنگ خطر است. این معنایش این است ما استحاله می‌شویم در رقیب خودمان. ۹۷/۱۲/۹ ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
💢 المنطق 🔰استاد امین اسدپور ♻️ تعداد جلسات : 220 ⚜️ تدریس شده در مدرسه علمیه شهیدین ♨️ لینک دانلود فایل فشرده جلسات (فایل زیپ): ╭┅────────┅╮ 💠 بخش اول : 👈bit.ly/2BW4sd8 💠 بخش دوم: 👈 bit.ly/2T4u16n 💠 بخش سوم : 👈 bit.ly/2EopvFD ╰┅────────┅╯ 🔰 دانلود تک تک صوت ها : ╭┅────────┅╮ 💠 پوشه : 👈 yon.ir/lE40Y ╰┅────────┅╯ 👇👇👇👇👇👇
مکتب خانه
🔰 #آسیب_شناسی_انقلاب_اسلامی (2) #استاد_میرباقری باید د
🔰 🔰🔰 (3) راجع به هم چون وقت دیگر کم است و به ظهر نزدیکیم، من یک جمله‌ی کوتاه عرض میکنم. یکی از مهم‌ترین آفتهای همه‌ی انقلابها ارتجاع است. ارتجاع یعنی چه؟ یعنی این حرکتی که انقلاب شروع کرده بود و ملّت داشتند در این مسیر با نیروی انقلابی و با سرعت حرکت میکردند، در یک جاهایی سست بشوند، بعد متوقّف بشوند، بعد برگردند؛ این ارتجاع است؛ ارتجاع یعنی برگشت. همه‌ی انقلابهای بزرگ تاریخ که ما آنها را می‌شناسیم -مثل انقلاب فرانسه، مثل انقلاب روسیه و انقلابهایی که در کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و جاهای دیگر اتّفاق افتاد- تقریباً بدون استثنا در سالهای اوّل عمر خودشان به این بلیّه دچار شدند؛ اینکه چهل سال بگذرد و شعارهای انقلاب دست نخورد، تکان نخورد، در هیچ‌کدام از این انقلابها وجود ندارد؛ ما توانستیم این شعارها را حفظ کنیم. امّا خطرناک است؛ من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم. ما اگر به سمت حرکت کردیم، این رفتن به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای توجّه به طبقه‌ی ضعیف، دل‌سپرده‌ی طبقات مرفّه و زیاده‌خواه در کشور شدیم، این حرکت به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای به خارجی‌ها تکیه کردیم، امیدمان را به بیگانه‌ها بستیم، این حرکت در سمت ارتجاع است؛ این نباید اتّفاق بیفتد. نخبگان جامعه باید حواسشان باشد، مدیران جامعه باید حواسشان باشد. مدیران کشور باید بشدّت مراقبت کنند، مردم هم نگاه کنند، با حسّاسیّت دنبال کنند رفتار ماها را، رفتار مدیران را؛ با حسّاسیّت. ارتجاع چیز خطرناکی است. ارتجاع وقتی اتّفاق می‌افتد، معنایش این است که همان آدمهای انقلابیِ سابق سرِ کارند امّا خط را عوض کرده‌اند، راه را عوض کرده‌اند؛ کأنّه انقلاب شده بود برای اینکه آنها بروند و ما بیاییم سرِ کار! برای این [کار] که انقلاب نشد؛ انقلاب یعنی دگرگونی، انقلاب یعنی تغییر مسیر، انقلاب یعنی یک هدفهای والائی را در نظر گرفتن و به سوی آنها حرکت کردن؛ اگر از این هدفها فراموش کردیم، دیگر انقلاب نیست. ❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکدیگر 🔹 چندی قبل آیت الله فاضل لنکرانی در پایان درس خارج خود و به مناسبت سالگرد والد محترمشان اظهاراتی داشتند که موجب واکنش‌هایی در سطح حوزه علمیه شد. در واکنش به سخنان ایشان، استاد اکبرنژاد یادداشتی منتشر کرده و به سخنان ایشان پاسخ دادند. در پی این کنش و واکنش شاگردان این دو بزرگوار درصدد پاسخ به هم برآمدند و یادداشت‌هایی در پی این اظهارات منتشر شد. ضمن انتشار اظهارات دو طرف به تحلیل این سلسله بیانات می‌پردازد. 🔹 فاضل لنکرانی: اگر کسی جواهر و شیخ و آخوند را تخطئه کرد، می‌تواند امام خمینی و دیگران را تخطئه نکند؟ مسلم این‌ها به طریق اولی باید تخطئه شوند. 🔹 اکبرنژاد: یکبار برای همیشه روشن کنید که بالاخره حوزه آزاداندیش و نقد پذیر هست یا نه؟! @Manahejj
مکتب خانه
#به_بهانه_آزاداندیشی 🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکد
بنده طرفدار آقای اکبر نژاد نبوده و نیستم و مخالفتی هم با آقای فاضل ندارم و براساس (انظر الی ما قال) در پاسخ به این نقل قول از آقای فاضل به نظرم به این بزرگوار باید گفت که نباید پشت افراد پنهان بشیم! ایشان در حال پنهان شدن پشت سر امام خمینی و دیگران هستند... اگر تخطئه در سخن ایشان به معنای نقد باشد باید پرسید مگر نقد امام خمینی چه اشکالی دارد آن هم نقد مباحث علمی اصولی ایشان؟ لازمه حرف ایشان این است که ایشان با نقد مباحث علمی اصولی امام خمینی مخالف هستند و اگر آقای فاضل به این لازمه حرف خود پایبند باشند یعنی ایشان با آزاد اندیشی در حوزه مخالف هستند!! ❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از نوری
آسایش مهمتر است یا آرامش؟ چگونه می توان از نظر روانی آسوده بود؟ چگونه می توان به آرامش رسید؟ چرا با وجود اینکه افراد از منظر مادی و دنیوی پیشرفته هستند و از تکنولوژی و فناوری های گوناگون برخوردار هستند ولی هنوز از نظر اخلاقی و روحی دچار مشکل هستند؟ سوالی که هم از نظر روان شناسی و هم از نظر اخلاقی و عرفانی می تواند مورد بررسی قرار بگیرد! در مباحث اخلاقی و عرفان عملی گفته می شود انسان همانگونه که مبتلا به بیماری های جسمی می شود به بیماری های روحی نیز مبتلا می شود؛ یکی از مهلکترین بیماری های روحی که باعث می شود روح در اذیت بوده و انسان آرامش نداشته باشد و یکی از مهمترین موانع در سیر معنوی انسان بیماری حرص و طمع است. مولانا در این چهار بیت از دفتر اول مثنوی معنوی به این بیماری اشاره می کند: اولا حرص و طمع در امور دنیوی و عدم قناعت به داشته های دنیوی که کار را راه می اندازند غیر عاقلانه است. گر بریزی بحر را در کوزه ای چند گنجد؟ قسمت یک روزه ای ثانیا قناعت باعث رشد معنوی انسان می شود. تا صدف قانع نشد پر دُر نشد هر که را جامه ز عشقی چاک شد ثالثا درمان عمده بیماری های معنوی عشق به خداوند متعال است و این عشق جایی برای عشق به دنیا نمی گذارد. خداوند متعال در سوره بقره به این موضوع اشاره می کند: و من الناس من یتخذ من دون الله اندادا یحبونهم کحب الله والذین آمنوا اشد حبا لله؛ سالکان طریق سعادت واقعی عشقشان تنها به خداست و همین باعث می شود غیر خدا اعم از دنیا و تعلقات دنیوی جایی در دلشان نداشته باشد. هر که را جامه ز عشقی چاک شد او ز حرص و جمله عیبی پاک شد بند بگسل باش آزاد ای پسر چند باشی بند سیم و بند زر گر بریزی بحر را در کوزه ای چند گنجد؟ قسمت یک روزه ای کوزه چشم حریصان پر نشد تا صدف قانع نشد پر دُر نشد هر که را جامه ز عشقی چاک شد او ز حرص و جمله عیبی پاک شد @esra_rasane
من برخلاف بسیاری از افراد؛ از تشکیکات و ایجاد شبهه هایی که در مسائل اسلامی می شود _ با همه علاقه و اعتقادی که به این دین دارم_ به هیچ وجه ناراحت نمی شوم بلکه در ته دلم خوشحال می شوم زیرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده کرده ام که این آیین مقدس آسمانی در هر جبهه از جبهه ها که بیشتر مورد حمله و تعرض واقع شده، با نیرومندی و سرافرازی و جلوه و رونق بیشتری آشکار شده است. خاصیت حقیقت همین است که شک و تشکیک به روشن شدن آن کمک می کند. شک، مقدمه یقین و تردید پلکان تحقیق است. نظام حقوق زن در اسلام ❇️❇️ @esra_rasane