eitaa logo
مکتب خانه
315 دنبال‌کننده
775 عکس
322 ویدیو
261 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
مکتب خانه
قواعد عقلی در قلمرو روایات (دوره سه جلدی) بازخوانی قواعد عقلی پیدا و پنهان در روایات #معرفی_کتاب مج
سه نگره‌ی صدرایی: سویه‌های معرفت‌آفرین نفس، فلسفه‌ی صدرا، فلسفه‌ای برای زیستن، سفر عشق "سه نگره‌ی صدرایی" سه دفتر گرد آمده در باب سه دیدگاه فلسفی عرفانی "حکیم صدرالدین شیرازی" است: دفتر "سویه‌های معرفت‌آفرین نفس" از شناخت نفس با این روی‌کرد که "نفس‌شناسی" نردبان آگاهی به خداوند و شناخت تجلیات اسمائی و صفات اوست گفت‌وگو می‌کند. نگارنده ابعاد آگاهی آفرین نفس را از نوشته‌های فلسفی صدرا و دیگر فیلسوفان و عارفان بی‌پیرایه و در عین حال مستند و متقن بازگو می‌کند. دفتر "فلسفه‌ی صدرا، فلسفه‌ای برای زیستن" به بازخوانی اندیشه‌های فلسفی صدرا در پایه‌ریزی زندگانی متعالی می‌پردازد و با پشتوانه‌ی تحقیق در آرای فلسفی او ترسیمی از زندگی بربنیاد اصول فلسفی وحیانی حکمت متعالیه فراهم می‌آورد. دفتر "سفر عشق" به شرح ماجرای عشق در سلوک عارفانه‌ی فیلسوف می‌پردازد و زیرساخت‌های فلسفی عشق را بر اساس حکمت صدرایی نشان می‌دهد.
🔸پيامبر اكرم صلّى‌اللّٰه‌عليه و‌آله به سلمان فرمود: ای سلمان! هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت در کنار من خواهد بود، و هرکه او را دشمن بدارد در آتش خواهد بود. ای سلمان دوستی در صد جایگاه به حال انسان سودمند است که راحت‌‌ترین آنها عبارت‌اند از: مرگ، قبر، میزان، سنجش، محشر، صراط و حساب‌کشی؛ پس دخترم فاطمه از هر که راضی باشد، من از او خشنود می‌شوم و هر که من از او راضی شوم خدا از او خرسند خواهد بود. و هر که فاطمه از او خشمگین باشد، من بر او خشم می‌کنم و هر که من بر او خشم کنم، خداوند بر او غضب می‌کند. ای سلمان وای بر کسی که به فاطمه و به فرزندان و شیعیانش ظلم کند! 🔺ارشاد القلوب، ج2، ص294
🔰 موسسه ی فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) برگزار میکند: 🔆درس گفتارهای درآمدی بر فلسفه ی اسلامی ⚜️ ویژه ی طلاب پایه ی پنج و شش و افرادی که میخواهند به تحصیل فلسفه بپردازند. 🔸 مدرس: استاد اسدالله زاده 🔸 سرفصل های مورد بحث: ▪️ چیستی فلسفه ▪️رابطه ی دین و فلسفه ▪️وجه لزوم فلسفه برای فهم معارف دینی ▪️رابطه ی عقل و فلسفه ▪️رابطه ی عقل و دین و جایگاه عقل در فهم متن دینی ▪️تحقق فلسفه ی اسلامی در بستر تمدن اسلامی ▪️بررسی شبهات وارد شده بر فلسفه ▪️تعاملات دین و عقل و فلسفه در مسیحیت ▪️لزوم فلسفه برای تحقق علوم انسانی اسلامی ▪️جایگاه فلسفه در تمدن اسلامی و لزوم آن برای ساخت تمدن نوین اسلامی ▪️آفت های فلسفه خوانی ▪️هدف گذاری و نحوه ی آموزش کتاب بدایه و نهایه ▪️بررسی سیر های پیشنهادی برای درس گرفتن فلسفه اسلامی 📌 آغاز: سه شنبه ۲۱ بهمن ◀️ برای ثبت نام به آی دی @Rostami110 در پیام رسان ایتا مراجعه بفرمایید. ----------------------- 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
کلاس تحلیل حکمت متعالیه بر اساس کتاب شواهد الربیوبیه استاد: حجت اسلام والمسلمین آقای مهدی منصوری ۱۶۰ جلسه
💠بعضی‌ها متن‌ها را مي‌خوانند و برای بقیه تعریف مي‌کنند؛ ولي من به این اعتقاد ندارم و می‌گویم که این جواب‌گو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعه‌ای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول می‌کشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولي اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداري را خود فرد بخواند، می‌تواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ بدایه، نهايه، اشارات، اسفار، تمهيد، مصباح و فصوص باید خوانده شود..
تخصص وجود؛ تقریر بیانات استاد اسدپور.pdf
734.1K
بیانات بحث تخصص وجود ؛ 10 جلسه / سالتحصیلی 1393 این تقریرات در فضای مجازی بارگذاری شده است. esra_rasane@
مکتب خانه
هیچی مثل غرق شدن توی یک کتاب لذت بخش نیست... 》جو پشی《
💥نظریه تشأن و جامعه پردازی ✍محمد متقیان 1⃣ پروژه‌ای که می‌تواند فلسفه اسلامی را به انقلاب اسلامی در دو عرصه کلان؛ جامعه‌پردازی و حکومت‌سازی متصل گرداند، پروژه است که اساس آن با مطالبات مقام معظم رهبری از اساتید فلسفه اسلامی بنیان گذاشته شد. با توجه به قرائنی که در کلام ایشان موجود است، امتداد حکمت به این معناست که؛ مفاهیم فلسفی بعینه و بدون انضمام و الصاق مفاهیمی از بیرون دستگاه فلسفی، بتواند در موضوع و فرآوری گردد، به گونه‌ای که هم آن مفهوم فلسفی از حقیقت فلسفی‌اش خارج نشود و هم مفهوم جامعه و حکومت به معنای واقعی آن که مورد وجدان و ادراک همگانی است، به دست آید. 2⃣ درباره «امکان امتداد حکمت صدرایی» ابهام‌های فراوانی وجود دارد، که در شماره قبل به نظریه «وحدت شخصی وجود» و امتناع امتداد آن پرداخته شد. در این شماره - که اشاره‌ای کوتاه است- به نظریه «تشأن» صدرا اشاره می‌شود. ابتدائاً به جمله‌ای صریح و ساده از ملاصدرا که به جایگاه این نظریه در نظام فلسفی او اشاره دارد، توجه نماییم: «فما عقلناه أولا بحسب الوضع و الاصطلاح و من جهة النظر الجليل أن في الوجود علة و معلولا أدى بنا أخيرا من جهة السلوك العلمي إلى أن المسمى بالعلة هو الأصل و المعلول شأن من شئونه و رجعت العلية و التأثير إلى تطور العلة في ذاتها و تفننها بفنونها» (الشواهدالربوبیة، جلد اول، ص 50) صدرا می‌گوید: آنچه که در ابتدای اندیشه فلسفی براساس اصطلاح علمی داشتیم که در صحنه هستی، علت و معلول وجود دارد، در مرحله اخیر اندیشه ما به این نقطه منتهی شد که، آنچه که مسمی به علت است همان «اصل» است و معلول هم «شأن» از شئون اوست و علیت و تأثیرگذاری هم به تطور ذات علت و تفنن ذات علت بازگشت می‌کند. 3⃣درباره نظریه تشأن و انتقال صدرا از تشکیک و علیت به آن، که او در مواضع متعددی به این انتقال اندیشه فلسفی تصریح کرده است، مطالب فراوانی می‌توان گفت، لیکن از منظر امتداد حکمت به آن پرداخته و سؤالاتی را طرح می‌نماییم؛ آیا نظریه تشأن صدرایی ظرفیت تفسیر فلسفی دو مقوله «جامعه» و «حکومت» را داراست؟ اگر براساس فلسفه صدرایی، جامعه و حکومت امری حقیقی باشد، آیا نظریه تشأن، فارقی فلسفی در تفکیک میان جامعه و حکومت دینی از جامعه و حکومت غیر دینی ارائه می‌نماید؟ یا اینکه براساس نظریه تشأن، همه جوامع و حکومت‌ها، از شئونات واجب تعالی هستند و امکان تفکیک میان جوامع وجود ندارد؟ اگر براساس فلسفه صدرایی، جامعه و حکومت امری اعتباری باشند و آحاد افراد جامعه وجود حقیقی داشته باشند، آیا نظریه تشأن می‌تواند ساختارهای اجتماعی را تفسیر فلسفی نماید؟ یا اینکه فقط به بیان اینکه، انسان‌ها همه شئونات واجب تعالی هستند اکتفا می‌نماید؟ اگر این نظریه از چنین امکانات فلسفی برخوردار نیست، آیا برای اینکه بتواند در ساحات اجتماعی و حکومتی وارد شود، می‌تواند در مفهومی یابد و آن مفهوم اساس و بنیان برای شرح فلسفی جامعه و حکومت قرار بگیرد، به گونه ای که بتوان مدعی و گردید؟ اگر آری، آن مفهوم چیست؟ 4⃣ به نظر حقیر، این نظریه امکان امتداد ندارد و نهایت ظرفیت آن، ارائه تصویری از رابطه علة العلل عالم هستی با سایر موجودات است که او اصل وجود است و سایر موجودات شئونات و تطورات آن وجود. در صواب و صحت این تصویر که مجال ایراد و تردید وجود دارد بماند، اما چه گزاره‌های فلسفه اجتماعی و فلسفه حکومتی از این تصویر می‌توان برداشت نمود؟ این نظریه و مفهوم ، زایشگر و مولد مفهوم فلسفی که تنزل در فلسفه مضاف پیدا کند هم نیست. ↩ در همین مقام از محضر دوستانی که برخلاف نگارنده، اعتقاد به امکان امتداد نظریه تشأن دارند، درخواست دارم که اگر بر دیدگاه خود اصرار دارند، لطف فرمایند و از امتداد نظریه تشأن بدون بهره‌گیری از مفاهیم بیرون از دستگاه فلسفی ارائه نمایند، به گونه‌ای که حکایت از ظرفیت امتداد همان نظریه تشأن و مفهوم شأن باشد نه چیز دیگری. مشتاقانه تبیین فلسفی عزیزان را منعکس خواهم نمود. 🆔https://eitaa.com/monir_ol_din
یاسر عرب, [۰۷.۰۲.۲۱ ۱۰:۳۱] [Forwarded from حقیقت] "تحولات امیدبخش توسعه در سالهای پس از انقلاب" 🎙سخنرانی دكتر محسن رنانی در دانشگاه تربیت مدرس اسفند ۱۳۹٧ @Haghighatznu نکته‌های گزیده سخنرانى: آیا انقلاب اسلامی یک باخت تاریخی را برای ما رقم زد، و یا یک فرصتی را هم ایجاد کرد؟ پاسخ من این است که بعد از انقلاب به طور ناخواسته و پنهان یک راه میانبر تاریخی به سوی توسعه گشوده شده است. نه جامعه آگاهانه این راه را خواسته بود و نه حکومت! اما تعامل بین حکومت و جامعه راه را باز کرد. اصلی‌ترین عامل شکست توسعه، سنت‌های غیرعقلانی هستند. سنت‌ها حافظان بسیار قدرتمندی دارند. جمهوری اسلامی کمک کرد تا حافظان تاریخی سنت در جامعه ما یا تضعیف شوند و یا حذف شوند و سنت بی دفاع مانده است تا لاجرم جامعه ما به سمت دنیای مدرن حرکت کند و با سنت های ضدتوسعه خداحافظی کند. این تحول در اروپا ۴۰۰ سال طول کشید ولی ما در طول ۴۰ سال گذشته زمینه‌های این تحول را در ایران ایجاد کردیم. @Haghighatznu در دوران جمهوری اسلامی، جهشی عظیم در فراهم‌آوری زمینه‌های لازم برای مدرنیته رخ داده است که هیچ نظام دیگری به غیر نظام دینی با رهبری فقها نمی‌توانست چنین تحولی را با این سرعت ایجاد کند. این تحول را رضاشاه آغاز کرد و محمدرضا شاه ادامه داد اما هر دو شکست خوردند، چون به گونه‌ای عمل کردند که باعث انسجام و اتحاد تمام نیرو‌های محافظ سنت شدند و یک جبهه مستحکم در برابر تحولات دنیای مدرن شکل گرفت. انقلاب اسلامی هم به نوعی حاصل همین اتحاد بود. مهم‌ترین خدمت جمهوری اسلامی به فرایند توسعه این بود که نیروهای حافظ سنت را نخست از هم جدا کرد و سپس یک به یک آنها را نابود کرد. در دوران جمهوری اسلامی چهار تحول مهم رخ داده که زمینه‌های تحقق نوگرایی و مدرنیته را فراهم کرده است. تحولاتی که حتی در ترکیه، پاکستان، مصر و کشورهایی با ساختار سیاسی مدرن‌تر از ایران هم رخ نداده است. سه مورد اول آن تضعیف، تخریب و حذف حافظان سنت است و تحول چهارم تحول در کیفیت دینداری ایرانیان است. اصلیترین حافظان سنت، زنان، روستائیان و روحانیان هستند. که زنان از بقیه قدرتمند‌تر عمل می‌کنند. @Haghighatznu جمهوری اسلامی نخست زنان را به نیروهای خط شکن تحولات مدرنیته تبدیل کرد. پهلوی اول قدرت عشایر را نابود کرد، پهلوی دوم زمین داران را نابود کرد و جمهوری اسلامی عامه روستائیان را شهر نشین کرد. پیش بینی من این است که با این روند تا ۲۰ سال آینده کمتر از پنج درصد جمعیت، روستانشین خواهند بود. سومین حافظ سنت روحانیان بودند که در دو سطح مراجع و روحانیان محلی فعالیت می‌کردند. تقریبا جایگاه مراجع به عنوان سرمایه‌های نمادین که تحول آفرین بودند، از دست رفته است. بخشی از مراجع که با حکومت زاویه داشتند را حکومت تخریب کرد و بخشی از مراجع که مردم فکر می‌کردند حکومتی هستند، را هم مردم تخریب کردند. روحانیان محلی هم که محل رجوع عامه بودند به علت عملکرد نامناسب روحانیان حکومتی، نزد مردم بی اعتبار شده اند. تحول بسیار بنیادی‌تری که رخ داده است که تنها و تنها در یک حاکمیت دینی و فقهی امکان‌پذیر بود و هیچ حکومت دیگری نمی‌توانست این تحول را ایجاد کند، «جدایی ایمان از شریعت» است. @Haghighatznu در طول تاریخ ایران، ایمان و شریعت به هم چسبیده بوده است، اما جمهوری اسلامی کمک کرد، تا جدایی ایمان از شریعت رخ بدهد که تحولی بسیار عظیم بوده است. این تحول بسیار عمیق‌تر از تحقق سکولاریسم در اروپاست. در سکولاریسم اروپایی، جدایی دین از سیاست رخ داد ولی در ایران جدایی ایمان از شریعت رخ داده است. امروز با نسل روبه افزایشی از جوانانی رو به رو هستیم که ایمان دارند، ولی مناسک دینی را انجام نمی‌دهند. خانواده‌های آنها نیز پذیرفته‌اند که جوانان آنها تنها ایمان اخلاقی داشته باشند. در واقع ما امروز با نسلی از جوانان روبه‌رو هستیم که هرکدام شکل دینداری خاص خود را دارند. یعنی اشکال متنوعی از دینداری خصوصی شکل گرفته و دین به سرعت در حال عقب نشینی به حوزه خصوصی است. ایمان با توسعه سازگار است. شریعت، بسته به نوعش، ممکن است با توسعه سازگار باشد و ممکن است نباشد. شریعت در صورتی که زنده و پویا باشد و متناسب با نیاز جامعه تکامل یابد با توسعه سازگار است. اما ایدئولوژی دینی حتما ضد توسعه است. @Haghighatznu @AnsuyePardehePendar https://t.me/Renani_iran/10
اندیشه فلسفی حکیم صدرالمتألهین شیرازی نمونه ای از نظامهای معرفتی است که از میراث فلسفه پیشینیان متاثر و برجریان فلسفی پسینیان موثر افتاده است. اما وامداری وی از اندیشه های فلسفی سلف را چگونه می توان توضیح داد؟ آیا وی باالتقاط آراء فلسفی پیشینیان، آمیزه ای نامنسجم ارایه کرده یا با خلاقیت و نوآوری به تفکر اصیل فلسفی دست یافته است؟ اساساً روش پژوهش فلسفی ملاصدرا چه بوده که موجب خلق چنین نظامی گردیده است؟ پیرامون روش پژوهشی فلسفه ملاصدرا تاکنون کار شایسته ای انجام نیافته، اما به تازگی کتابی به قلم دکتر احد فرامرز قراملکی از سوی بنیاد حکمت اسلامی صدرا انتشار یافته که به گونه ای نظام مند به تحلیل نظام فلسفی حکمت متعالیه پرداخته و توانسته جامعیت دستگاه فلسفی صدرالمتألهین را نشان دهد. این کتاب شامل یک مقدمه، دو بخش و دوازده فصل است. مولف در بخش اول در هشت فصل به شبهات مختلف درباره نظام فلسفی صدرا پرداخته که مهم ترین آن التقاط انگاری فلسفه صدراست که نویسنده تحت عناوین ابن سینای اشراقی، فلسفه عرفانی به سبک ابن عربی تفکر کلامی ـ فلسفی بصورت مفصل پرداخته است. در بخش دوم مولف به رویکرد اثباتی می پردازد و معتقد است حکمت متعالیه برخوردار از رهیافت میان رشته ای است. این امر بدان معناست که ملاصدرا به آنچه امروزه مطالعات میان رشته ای (interdisciplinary studies) گفته می شود دست یافته بود و به بیان دیگر ملاصدرا چهار قرن پیش به اهمیت چنین مطالعاتی در تحلیل مسائل الهیات آگاه بود و با خلاقیت و ابتکار توانست الگوهای اثربخشی را در هدایت این دسته از مطالعات پیدا کند.
مکتب خانه
#معرفی_کتاب اندیشه فلسفی حکیم صدرالمتألهین شیرازی نمونه ای از نظامهای معرفتی است که از میراث فلسفه پ
ناشر : بنیاد حکمت اسلامی صدرا نویسنده : احد فرامرز قراملکی سال نشر : 1388 تعداد صفحات : 304
مکتب خانه
#دروس_عرفانی_فلسفی_استاد_امینی_نژاد
✳️ در انتهای فصل دوم، دو تعریف برای حرکت ارائه نمود: «فيَنطَبِقُ عليه حدُّ الحركةِ و هو أنها كمالٌ أولٌ لما بالقُوَّةِ من حيثُ إنَّه بالقُوةِ؛ فهذا الوجودُ الواحدُ المستمرُ وجودٌ تدريجيٌّ سيّالٌ يَجري علی المادةِ الحاملةِ للقُوةِ و المختلفات هي حدودُ الحركةِ و صور المادة» ایشان در این فصل، حرکت را ابتدا با بیانی تسامحی و سپس با بیانی دقیق مطرح کرده اند؛ ایشان در تعریف حرکت با بیانی تسامحی می گوید: «الفصلُ الثالثُ في زيادةِ توضيحٍ لحدِّ الحركةِ و ما تَتَوقَّفُ عليه؛ قد تَقَدَّمَ أنَّ الحركةَ نحوُ وجودٍ يَخرُجُ به الشيءُ من القُوّةِ إلى الفعلِ تدريجاً أي بحيث لا تَجتَمِعُ الأجزاءُ المفروضةُ لوجودِه و بعبارةٍ أخری يكونُ كلُّ حدٍّ من حدودِ وجودِه فعليّةً للجزءِ السابقِ المفروضِ و قوّةً للجزءِ اللاحقِ المفروضِ» ❇️ هرچند حرکت معقول ثانی بوده و بنا بر فرمایش علامه، نحوه وجود محسوب می شود ولیکن باید توجه نمود که لفظ «چیستی وجود» و یا «نحوه وجود» عام بوده و شامل ماهیت و معقولات فلسفی می شود لذا فلاسفه اسلامی در تفاوت این دو از جهت فاعل شناسا می گویند ماهیات، معقول اول و مفاهیم فلسفی، محسوب می شوند؛ با این توضیحات روشن می شود که کاربرد «نحوه وجود» در تعریف حرکت به خودی خود دال بر غیرماهوی بودن مفهوم حرکت نیست. بحثی که در اینجا حائز اهمیت است این است که ماهیت چه نسبتی با وجود و کمالات وجود دارد؟ به عبارت دیگر وقتی گفته می شود ماهیت مظاهر وجود است، ماهیت دقیقاً از چه چیز وجود حکایت می کند؟ روشن است که به لحاظ علم حصولی فقط مفهوم وجود از اصل ذات وجود حکایت می کند و هرگز از مطالعه ماهیت به اصل تحقق نمی تون راه یافت پس ماهیت حاکی و بروز کمالات مندمج در وجود است و به عبارت دیگر چیزی که به نحو مندمج در وجود حضور دارد، خودش را به نحو ماهیت نشان می دهد. البته در اینجا باید دقت نمود که چنین نیست که هر چیزی که در وجود حضور داشته باشد در ساحت ماهیت بروز پیدا کند؛ مثلاً در تفاوت بین جوهر و عرض گفته می شود که جوهر، ماهیت و جنس انواع جوهری است ولی عرض چنین نیست در حالیکه هر دو خصیصه وجودی اند و «لنفسه بودن» و یا «لغیره بودن» هر دو مربوط به وجودند ولیکن خصیصه «لنفسه بودن» بازتاب ماهوی دارد ولی خصیصه «لغیره بودن»، بازتاب ماهوی ندارد. ❇️ بعد از روشن شدن این نکات، به بحث حرکت برمی گردیم؛ وقتی درباره حرکت گفته می شود که حرکت، و نحوه وجود است این سوال پیش می آید که آیا حرکت بازتاب ماهوی دارد؟ هرچند براساس چنین اصطلاحات و صورت بندی از مسئله پیش نرفته است ولیکن چه بسا در مواجهه با این سوال و براساس چنین صورت بندی ای از مسئله، پاسخ مثبت داده و بگوید حرکت از جمله خصوصیات وجودی است که بازتاب ماهوی دارد لذا حرکت از جمله مقولات محسوب می شود در حالیکه در طرف مقابل اعتقادی بر خلاف اعتقاد دارد. ✳️ نکته پایانی در اینجا، توجه به دو مقوله مقوله «أن یفعل» و «أن ینفعل» است؛ در مباحث پیش رو خواهد آمد که حکمای مشاء معتقدند که حرکت در این دو مقوله راه ندارد به خاطر اینکه حرکت در ذات این دو مقوله نهفته است! آیا با پذیرش این مطلب باید بپذیریم که هویت وجودی حرکت، حداقل به عنوان جزئی از دو مقوله مذکور، بازتاب ماهوی پیدا کرده است؟ چه بسا براساس همین نکات، معتقد است که «أن یفعل» و «أن ینفعل» از انواع حرکت محسوب می شوند. ❇️ در دروس اسفار استاد مطهری از ایشان درباره وضعیت این دو مقوله چنین استفسار شده است: سؤال: اگر حركت را از سنخ وجود بدانيم پس دو مقولۀ «ان يفعل» و «ان ينفعل» را نيز بايد از مقولات خارج كنيم. استاد: نه، ميان آن دو مقوله با حركت فرق گذاشته‌اند كه بعد به آن مى‌رسيم. ❇️ درباره ماهوی یا غیرماهوی بودن حرکت می گوید:
مکتب خانه
#دروس_عرفانی_فلسفی_استاد_امینی_نژاد
«ديديم حركت امرى است بيّن الوجود ولى در عين حال متشابه الماهيه و متشابه المعنى. امرى كه وجودش اين‌قدر واضح است تعريف كردن و شكافتن معنا و ماهيتش اين‌قدر مشكل است. اولين نكته اين است كه آيا اساساً حركت امرى جدا از همۀ مقولات است‌؟ اين خودش مسئله‌اى است. گفتيم فلاسفه، اشياء عالم را در يك تقسيم‌بندى داخل در ده مقوله مى‌كنند. جز ذات واجب الوجود كه فوق مقولات است و جز امور اعتبارى و قراردادى كه چون وجود ندارند داراى ماهيت نبوده و دونِ مقولات هستند، موجوداتِ داراى ماهيت از ده مقوله خارج نيستند: جوهر و نُه مقولۀ معروف عرض. آيا حركت اصلاً داخل در مقوله‌اى هست يا داخل در مقوله‌اى نيست و اگر هست داخل در كدام مقوله است‌؟ از جمله حرفهاى خوب مرحوم آخوند يكى اين است كه مى‌گويد حركت داخل در هيچ مقوله‌اى نيست، بلكه نحوه‌اى از انحاء وجود است. حركت از سنخ وجودات است نه از سنخ ماهيات، چون به عقيدۀ مرحوم آخوند كه قائل به اصالة الوجود است نه تنها ذات واجب الوجود داخل در مقولات نيست بلكه وجودات به‌طور كلى از مقولات خارج هستند و بعداً خواهيم رسيد كه حركت نحوۀ وجود است. شيخ اشراق حركت را يك مقولۀ مستقل دانسته است و از كلمات امثال بو على درست مطلب روشن نيست. بعيد نيست كه بو على حركت را از همان مقولۀ «ان يفعل» و يا «أن ينفعل» يعنى تحريك را از مقولۀ فعل و تحرك را از مقولۀ انفعال مى‌دانسته است. بنابراين وقتى حركت را تعريف مى‌كنيم، بر مبناى مرحوم آخوند يك امر ذات الماهيه را تعريف نمى‌كنيم كه جنسى و فصلى داشته باشد. پس تعريفش «رسم» خواهد بود نه «حدّ»، زيرا شيئى حد دارد كه جنس و فصل داشته باشد و شيئى جنس و فصل دارد كه خودش از ماهيات باشد. چيزى كه از ماهيات نيست، جنس و فصل ندارد. بنابراين اگر تعاريف حركت، گوناگون هم باشد مانعى ندارد، چون يك شىء بيش از يك «تعريف حدى» نمى‌تواند داشته باشد، اما مى‌تواند چندين تعريف غير حدى داشته باشد. اگر بخواهيم انسان را تعريف حدى كنيم يك تعريف حدى بيشتر ندارد، ولى اگر آن را به لوازم و آثارش تعريف كنيم به چندين طريق مى‌توان آن را تعريف كرد كه همه هم درست باشد؛ منتها بايد ببينيم در ميان تعريفات رسمى كدام يك جوانب را بهتر بيان كرده است.» @esra_rasane
مکتب خانه
💠💠 مطلب ششم: اصطلاح «اصول اربعمائة» را فعلاً [بر اساس اطلاع کنونی مان] اولین بار در قرن شش هجری و تو
✴️تفاوت "رُوِیَ" با "قال" در کلام مرحوم صدوق 👤آیة‌الله مددی دام‌ظله 🔰فرق کلام مرحوم صدوق در این که بگوید عن رسول الله یا رسول الله صلی الله علیه و آله مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و بعضی از شاگردان ایشان بین این دو کلام مرحوم صدوق فرق گذاشته اند و فرموده‌اند اگر صدوق بگوید رُوِیَ علامت ضعف است و اگر بگویند قال علامت اعتماد است. ⚠️این مطلب صحیح نیست و صدوق بر هردو اعتماد کرده است و ممکن است نکته دیگری در این تعابیر باشد مثلاً شاید بتوان گفت جایی که می‌گوید قال یعنی مشایخ مرحوم صدوق این روایت را پذیرفته‌اند و جایی که می گوید )رُوِیَ( یعنی من اعتماد می‌کنم ولو اینکه مشایخ نپذیرفته باشند. @rejal_shobeiri
📝حکایت شخص‌پرستی و ولایتمدارهایی که بنفش شدند 🔹شماری از عجیب‌ترین عناصر سیاسی در ایران از طیف ولایتمدار هستند. بحث برکناری روحانی را مثال می‌زنم تا ببینید با چه افکاری طرفیم. چکیده بحث این است که وقتی گرایش سیاسی و روحیه انتقادی کنار زده می‌شود و به جایش انضباط قبیله‌ای و اطاعت بی‌چون و چرا می‌گذارند چه تناقض‌های حیرت‌آوری به بار می‌آید. 🔸همزمان که بیشتر ولایتمدارها منع رهبری از استیضاح و استعفای روحانی را توجیه می‌کنند عده‌ای منع را انکار می‌کنند و می‌گویند اصلا منعی در کار نیست! تجاهل این عده که البته زیاد نیستند در حدی است که شاهد آوردن و جواب دادن به‌شان فایده‌ای جز اتلاف وقت ندارد. همین که در برابر توجیه کنندگان قرارشان بدهیم کافی است. 🔹روحانی آنقدر افتضاح به بار آورده که مجلس قبل هم آماده بود استیضاحش کند اما فقط اجازه پیدا کردند سوال بپرسند و از پنج سوال از چهار تایش قانع نشدند. بسیاری از ولایتمدارها می‌گفتند: این‌ها عرضه ندارند مجلس انقلابی باید سر کار بیاید تا روحانی استیضاح شود. مجلس انقلابی‌شان هم آمد و باز رهنمودها جلوی استیضاح را گرفت. حالا به روی خودشان هم نمی‌آورند که مسئولیت اصلی با کیست. 🔸اکثریت مردم از روحانی متنفر شده‌اند و خود دولتی‌ها هم این را می‌دانند اما ولایتمدارها برای اینکه نگه داشتن او را توجیه کنند بیشتر از بنفش‌ها به روحانی باور دارند، می‌گویند اکثریت با او است! پاسخی هم ندارند که اگر مردم اینقدر نفهم‌ (و به قول بعضی‌هایشان گوسفند) هستند اصلا تلاش برای روی کار آمدن دولت جوان حزب‌اللهی چه معنایی دارد؟ اگر در هشت سال نفهمیده‌اند در انتخابات قرار است چه چیزی را بفهمند؟ 🔹بعضی از همین‌ها می‌گویند رهبر دیکتاتور نیست که جلوی رأی مردم بایستد و حالی‌شان نمی‌شود که اولا سُرنا را از طرف گشادش می‌زنند و اجرای قانون اساسی را دیکتاتوری جا می‌زنند ثانیا سابقه خود رهبری را (که از اصرار کنندگان به استیضاح بنی‌صدر بوده) زیر سوال می‌برند. آقایان بهشتی و خامنه‌ای و هاشمی موفق شدند نظر امام را از بنی‌صدر برگردانند و قبل از اینکه به یک سال و نیم برسد برکنارش کنند. 🔸اما عجیب‌تر از همه آنهایی هستند که قبول دارند روحانی بی‌کفایت است و می‌پذیرند که در بین مردم منفور شده و قبول هم دارند که باید برکنار شود اما توجیه می‌آورند که به مصلحت نیست، چرا؟ چون ممکن است روحانی به نظام ضربه بزند، فتنه راه بیاندازد یا مثلا اسرار نظام را افشا کند. در نگاه اینها نظام و رهبری گروگان روحانی و تیم امنیتی‌اش هستند. 🔹دسته اخیر با اینکه مدافع آتشین نظام‌اند و مثل رهبری فساد سیستمی را انکار می‌کنند اما تصویر واقعی‌شان از نظام یک ساختار قبیله‌ای و ضعیف و فاسد است که یک گروه غرب‌گرا و بی‌اعتقاد به ارزش‌های انقلاب تا بالاترین سطوحش نفوذ کرده. به همین دلیل رهبری ناچار است جلوی استیضاح سرکرده‌شان را که جانشین آن مغروق شده بگیرد. 🔸سیاه‌ترین توجیه از ولایتمدارانی صادر شد که گفتند روحانی باید بماند تا برای مردم درس عبرت شود و دیگر به غرب‌گراها اعتماد نکنند. اینها که بعضا از طرفداران جلیلی هستند امید دارند با بحرانی‌تر شدن اقتصاد و سوختن زندگی مردم بخت‌شان برای رسیدن به قدرت پررنگ‌تر شود، از این رو ماندن روحانی را غنیمت می‌بینند. سقوط عقلی و اخلاقی اینها هم قابل توصیف نیست. 🔹سیاست در ایران از بسیاری جهات مایه ناامیدی است و شخص‌پرستی فقط یکی از فسادهای فلج‌کننده‌ای است که نمونه بارزش را در ولایتمدارها می‌بینیم. مشابهش در اصلاحطلب‌ها نسبت به خاتمی و در بهاری‌ها نسبت به احمدی‌نژاد هم دیده می‌شود. بعضی‌ها شاید آدم‌های خوبی باشند اما سیاست را به مناسکِ ماله‌کشی تبدیل می‌کنند و نتیجه هم چیزی بیشتر از فلاکت و ویرانی نیست. @maktubat
🔶 پاسخ عباس عبدی به یک پرسش: چرا انقلاب شد؟ ✍ عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: 🔹 درباره انقلاب می‌توان پرسش‌مهمی را طرح کرد؛ چرا انقلاب شد؟ 🔹 رژیم گذشته فاقد پشتیبانی عمیق در جامعه بود. 🔹 از یک‌سو با سنت و وجه غالب آن دین به مقابله برخاسته بود و از سوی دیگر با طبقات مدرن و رو به رشد که حاملان مدرنیته هستند نیز سر سازگاری نداشت و همه را تحقیر می‌کرد. 🔹 بقای او ناشی از حمایت خارجی، ارتش و نیروی پلیس و امنیتی و از همه مهم‌تر درآمدهای نفتی بود. 🔹 رژیم شاه واجد ساختار سیاسی قابل قبولی نبود. نه مجلس و نه دولت آن هیچ‌کدام از اقتدار و استقلال نسبی برخوردار نبودند. 🔹 در عرصه عمومی هیچ روشنفکر و صاحب‌نظری نمی‌توانست از آن دفاع کند و غالبا مخالف رژیم بودند. 🔹 آن رژیم مثل هر رژیمی که در نهایت نتواند همراهی ملی یا حمایت حداقلی طبقه‌ای مهم را با خود داشته باشد، سرنوشتی جز سقوط یا اصلاح نمی‌توانست داشته باشد. ❇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷فرا رسیدن 22 بهمن مبارک باد 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت‌های عجیب وزیر اطلاعات در دفاع از شخص خودش و پاسخ کوچه‌بازاری به منتقدان، آیا او نحوه انتخاب خودش توسط روحانی را فراموش کرده است؟ همراهان : شأن صدارت وزارت اطلاعات اینه؟! - حتی خاطرات کودکیشو هم باید از رو بخونه! - البته یه وزیر اطلاعات هم داشتیم که رئیس جمهور وقت، طبق اختیارات قانونی اش میخواست بر کنارش کنه که رهبر ... دخالت کردن و ایشون را ابقا کردند.
مکتب خانه
صحبت‌های عجیب وزیر اطلاعات در دفاع از شخص خودش و پاسخ کوچه‌بازاری به منتقدان، آیا او نحوه انتخاب خود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حمید رسایی نوشت: ‏جناب علوی! گربه فتوا سرش نمیشه پس بر آن حرجی نیست ولی جمهوری اسلامی هر چند در نقشه شبیه گربه است ولی به فتوای رهبرش پایبند است و حرف غیرمنطقی شما فقط بهانه به دست دشمنان می‌دهد. 🔹 مضافا وقتی دولت شما هفت سال است که کمترین فعالیت هسته‌ای را متوقف کرده، ساخت ‎ پیشکش، لطفا ما را نخندانید.
مکتب خانه
🔹 حمید رسایی نوشت: ‏جناب علوی! گربه فتوا سرش نمیشه پس بر آن حرجی نیست ولی جمهوری اسلامی هر چند در نق
⭕️ پاسِ گلِ علوی به غرب؟ ◀️ ، وزیر اطلاعات، که با توجه به جایگاهش انتظار می‌رود درک و فهم بالایی نسبت به شرایط کشور داشته باشد، دیشب در برنامۀ تلویزیونی در اظهاراتی نسنجیده گفته است: 💬 مقام معظم رهبری فتوا داده‌اند که سلاح هسته‌ای حرام است اما اگر گربه را در گوشه‌ای گیر بیندازند، ممکن است رفتارش با وقتی که گربه آزاد است فرق کند. اگر ایران را به آن سمت هل بدهند دیگر تقصیر ایران نیست. 🔺 در آستانۀ خروج از پروتکل الحاقی و در میانۀ درگیری با کشورهای غربی بر سر مسائل هسته‌ای، این صحبت‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت ناآگاهی است، البته اگر خیانت نباشد. کسی در این کشور نمی‌خواهد جلوی پاس گل‌های مسئولان داخلی به دولت‌های غربی را بگیرد؟ 🎬 @Mostazafin_TV
مکتب خانه
⭕️ پاسِ گلِ علوی به غرب؟ ◀️ #محمود_علوی، وزیر اطلاعات، که با توجه به جایگاهش انتظار می‌رود درک و ف
⭕️ منتظر تحریم‌های بیشتر باشیم؟ ◀️ ۱۷ سال پیش ، نمایندۀ مجلس ششم، در نطق پیش از دستور خود، کشور را متهم کرد به ۱۹ سال دروغگویی دربارۀ صنعت هسته‌ای و تولید بمب هسته‌ای و زمینه‌ها برای فشار بیشتر بر کشور را فراهم کرد. بعدها رهبر انقلاب سخنان شیرزاد را مصداقی برای نفوذ در دستگاه‌های کشور معرفی کردند. 🔺 صحبت‌های دیشب علوی، اگرچه صراحتاً اشاره به ساخت بمب اتم نداشت، اماً تلویحاً غربی‌ها را تهدید کرد که اگر به کشور فشار بیاورند، ایران به سمت تولید بمب اتم خواهد رفت. این سخنان دانسته یا نادانسته، نتیجه‌اش یک چیز است، دادنِ بهانه به دشمن برای تحریم‌های بیشتر... (https://t.me/mostazafin_tv)🎬 @Mostazafin_TV
چیستی و هستی حرکت توسطیه و قطعیه در نگاه ابن سینا و ملاصدرا.pdf
302.6K
چیستی و هستی حرکت توسطیه و قطعیه از منظر ملاصدرا و ابن سینا
🔰 دانلود تمامی دروس استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد ▫️همزمان با خجسته سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در خدمتی نوین، صوت تمامی دروس حضرت استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد را به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان در فروشگاه اینترنتی نفحات قرار داده است. ▫️شما سروران گرامی می‌توانید با مراجعه به سایت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات به آدرس Nafahat-eri.ir و کلیک بروی گزینه "آثار و محصولات" و یا با مراجعه مستقیم به فروشگاه اینترنتی نفحات به آدرس ذیل، درس مد نظر خود را یافته و آن را به صورت رایگان دانلود نمایید. Store.Nafahat-eri.ir 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri @nasimehekmat