🔰 #آسیب_شناسی_انقلاب_اسلامی (1) راهی که آمده ایم! در این سلسله یادداشت ها سعی خواهیم کرد، به بررسی آسیب های انقلاب اسلامی در طول این 40 سال بپردازیم؛ درباره ضرورت و اهمیت آسیب شناسی سخن فراوان می توان گفت و حتی می توان ادعا نمود که درباره ضرورت آن اصلاً نباید بحث کرد چه اینکه هیچ حرکتی بودن شناخت آسیب هایش به اوج کمال خود نمی تواند برسد.
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
🔰 #آسیب_شناسی_انقلاب_اسلامی (1)
🔰 #آسیب_شناسی_انقلاب_اسلامی (2) #استاد_میرباقری
باید در آسیبشناسی انقلاب اسلامی گرفتار انفعال در مقابل دشمن نشویم.
⭐️⭐️⭐️
باید هوشیار باشیم که وقتی انقلاب را میخواهیم آسیبشناسی کنیم، دشمن ما را به خطای محاسباتی و جنگ روانی خودش مبتلا نکند. شاخصی که برای آسیب شناسی انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم عرضه شده، غیر این شاخصهای رسمی است.
در آسیب شناسی ما باید توجه داشته باشیم که وقتی میخواهیم آسیب شناسی کنیم گرفتار تجدید نظر طلبی و انفعال در مقابل دشمن نشویم. یک نوع آسیب شناسی، نقد انقلاب اسلامی از منظر ادبیات غرب است. این رویکرد انفعالی است. ما بنا نداریم شاخصهای آنها را به عنوان شاخصهای رسمی بشناسیم تا بعد بگوییم با شاخصهای شما مطابق هستیم یا مطابقت نمیکنیم.
یک موقع شما یک منظومه شاخصهای خودتان را دارید که بعضی عناصرش هم، مشترک است این خیلی خطرناک نیست. ولی وقتی تمام مؤلفههایی که عرضه میکنید همانها شاخصهای غربی است و بعد می گویید در این زمینهها ما پیشرفت داشتیم این یک زنگ خطر است. این معنایش این است ما استحاله میشویم در رقیب خودمان.
۹۷/۱۲/۹
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از صُدا ( صوت دروس اساتید حوزه)
💢 المنطق
🔰استاد امین اسدپور
♻️ تعداد جلسات : 220
⚜️ تدریس شده در مدرسه علمیه شهیدین
♨️ لینک دانلود فایل فشرده جلسات (فایل زیپ):
╭┅────────┅╮
💠 بخش اول : 👈bit.ly/2BW4sd8
💠 بخش دوم: 👈 bit.ly/2T4u16n
💠 بخش سوم : 👈 bit.ly/2EopvFD
╰┅────────┅╯
🔰 دانلود تک تک صوت ها :
╭┅────────┅╮
💠 پوشه : 👈 yon.ir/lE40Y
╰┅────────┅╯
#استاد_اسدپور
#المنطق
👇👇👇👇👇👇
مکتب خانه
🔰 #آسیب_شناسی_انقلاب_اسلامی (2) #استاد_میرباقری باید د
🔰 #مقام_معظم_رهبری 🔰🔰 #آسیب_شناسی_انقلاب_اسلامی (3)
راجع به #آسیب_شناسی_انقلاب هم چون وقت دیگر کم است و به ظهر نزدیکیم، من یک جملهی کوتاه عرض میکنم. یکی از مهمترین آفتهای همهی انقلابها ارتجاع است. ارتجاع یعنی چه؟ یعنی این حرکتی که انقلاب شروع کرده بود و ملّت داشتند در این مسیر با نیروی انقلابی و با سرعت حرکت میکردند، در یک جاهایی سست بشوند، بعد متوقّف بشوند، بعد برگردند؛ این ارتجاع است؛ ارتجاع یعنی برگشت. همهی انقلابهای بزرگ تاریخ که ما آنها را میشناسیم -مثل انقلاب فرانسه، مثل انقلاب روسیه و انقلابهایی که در کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و جاهای دیگر اتّفاق افتاد- تقریباً بدون استثنا در سالهای اوّل عمر خودشان به این بلیّه دچار شدند؛ اینکه چهل سال بگذرد و شعارهای انقلاب دست نخورد، تکان نخورد، در هیچکدام از این انقلابها وجود ندارد؛ ما توانستیم این شعارها را حفظ کنیم. امّا خطرناک است؛ من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم. ما اگر به سمت #اشرافیگری حرکت کردیم، این رفتن به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای توجّه به طبقهی ضعیف، دلسپردهی طبقات مرفّه و زیادهخواه در کشور شدیم، این حرکت به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای #تکیهی_به_مردم به خارجیها تکیه کردیم، امیدمان را به بیگانهها بستیم، این حرکت در سمت ارتجاع است؛ این نباید اتّفاق بیفتد. نخبگان جامعه باید حواسشان باشد، مدیران جامعه باید حواسشان باشد. مدیران کشور باید بشدّت مراقبت کنند، مردم هم نگاه کنند، با حسّاسیّت دنبال کنند رفتار ماها را، رفتار مدیران را؛ با حسّاسیّت. ارتجاع چیز خطرناکی است. ارتجاع وقتی اتّفاق میافتد، معنایش این است که همان آدمهای انقلابیِ سابق سرِ کارند امّا خط را عوض کردهاند، راه را عوض کردهاند؛ کأنّه انقلاب شده بود برای اینکه آنها بروند و ما بیاییم سرِ کار! برای این [کار] که انقلاب نشد؛ انقلاب یعنی دگرگونی، انقلاب یعنی تغییر مسیر، انقلاب یعنی یک هدفهای والائی را در نظر گرفتن و به سوی آنها حرکت کردن؛ اگر از این هدفها فراموش کردیم، دیگر انقلاب نیست.
❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
#به_بهانه_آزاداندیشی
🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟!
📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکدیگر
🔹 چندی قبل آیت الله فاضل لنکرانی در پایان درس خارج خود و به مناسبت سالگرد والد محترمشان اظهاراتی داشتند که موجب واکنشهایی در سطح حوزه علمیه شد. در واکنش به سخنان ایشان، استاد اکبرنژاد یادداشتی منتشر کرده و به سخنان ایشان پاسخ دادند.
در پی این کنش و واکنش شاگردان این دو بزرگوار درصدد پاسخ به هم برآمدند و یادداشتهایی در پی این اظهارات منتشر شد.
#مناهج ضمن انتشار اظهارات دو طرف به تحلیل این سلسله بیانات میپردازد.
🔹 فاضل لنکرانی:
اگر کسی جواهر و شیخ و آخوند را تخطئه کرد، میتواند امام خمینی و دیگران را تخطئه نکند؟ مسلم اینها به طریق اولی باید تخطئه شوند.
🔹 اکبرنژاد:
یکبار برای همیشه روشن کنید که بالاخره حوزه آزاداندیش و نقد پذیر هست یا نه؟!
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
مکتب خانه
#به_بهانه_آزاداندیشی 🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکد
بنده طرفدار آقای اکبر نژاد نبوده و نیستم و مخالفتی هم با آقای فاضل ندارم و براساس (انظر الی ما قال)
در پاسخ به این نقل قول از آقای فاضل به نظرم به این بزرگوار باید گفت که نباید پشت افراد پنهان بشیم! ایشان در حال پنهان شدن پشت سر امام خمینی و دیگران هستند... اگر تخطئه در سخن ایشان به معنای نقد باشد باید پرسید مگر نقد امام خمینی چه اشکالی دارد آن هم نقد مباحث علمی اصولی ایشان؟ لازمه حرف ایشان این است که ایشان با نقد مباحث علمی اصولی امام خمینی مخالف هستند و
اگر آقای فاضل به این لازمه حرف خود پایبند باشند یعنی ایشان با آزاد اندیشی در حوزه مخالف هستند!!
❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از نوری
#مثنوی_معنوی
#حرص
#دنیاگرایی
#عشق_به_خدا
آسایش مهمتر است یا آرامش؟
چگونه می توان از نظر روانی آسوده بود؟ چگونه می توان به آرامش رسید؟
چرا با وجود اینکه افراد از منظر مادی و دنیوی پیشرفته هستند و از تکنولوژی و فناوری های گوناگون برخوردار هستند ولی هنوز از نظر اخلاقی و روحی دچار مشکل هستند؟
سوالی که هم از نظر روان شناسی و هم از نظر اخلاقی و عرفانی می تواند مورد بررسی قرار بگیرد!
در مباحث اخلاقی و عرفان عملی گفته می شود انسان همانگونه که مبتلا به بیماری های جسمی می شود به بیماری های روحی نیز مبتلا می شود؛ یکی از مهلکترین بیماری های روحی که باعث می شود روح در اذیت بوده و انسان آرامش نداشته باشد و یکی از مهمترین موانع در سیر معنوی انسان بیماری حرص و طمع است.
مولانا در این چهار بیت از دفتر اول مثنوی معنوی به این بیماری اشاره می کند:
اولا حرص و طمع در امور دنیوی و عدم قناعت به داشته های دنیوی که کار را راه می اندازند غیر عاقلانه است.
گر بریزی بحر را در کوزه ای
چند گنجد؟ قسمت یک روزه ای
ثانیا قناعت باعث رشد معنوی انسان می شود.
تا صدف قانع نشد پر دُر نشد
هر که را جامه ز عشقی چاک شد
ثالثا درمان عمده بیماری های معنوی عشق به خداوند متعال است و این عشق جایی برای عشق به دنیا نمی گذارد.
خداوند متعال در سوره بقره به این موضوع اشاره می کند:
و من الناس من یتخذ من دون الله اندادا یحبونهم کحب الله والذین آمنوا اشد حبا لله؛ سالکان طریق سعادت واقعی عشقشان تنها به خداست و همین باعث می شود غیر خدا اعم از دنیا و تعلقات دنیوی جایی در دلشان نداشته باشد.
هر که را جامه ز عشقی چاک شد
او ز حرص و جمله عیبی پاک شد
بند بگسل باش آزاد ای پسر
چند باشی بند سیم و بند زر
گر بریزی بحر را در کوزه ای
چند گنجد؟ قسمت یک روزه ای
کوزه چشم حریصان پر نشد
تا صدف قانع نشد پر دُر نشد
هر که را جامه ز عشقی چاک شد
او ز حرص و جمله عیبی پاک شد
@esra_rasane
#شک_و_شبهه
من برخلاف بسیاری از افراد؛ از تشکیکات و ایجاد شبهه هایی که در مسائل اسلامی می شود _ با همه علاقه و اعتقادی که به این دین دارم_ به هیچ وجه ناراحت نمی شوم بلکه در ته دلم خوشحال می شوم زیرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده کرده ام که این آیین مقدس آسمانی در هر جبهه از جبهه ها که بیشتر مورد حمله و تعرض واقع شده، با نیرومندی و سرافرازی و جلوه و رونق بیشتری آشکار شده است. خاصیت حقیقت همین است که شک و تشکیک به روشن شدن آن کمک می کند. شک، مقدمه یقین و تردید پلکان تحقیق است.
#شهید_مطهری
نظام حقوق زن در اسلام
❇️❇️ @esra_rasane
#فلسفه_علم
معرفی رشته #فلسفه_علم
رشته فلسفه علم در گروه علوم انسانی قرار گرفته است.
فلسفهٔ علم شاخهای از فلسفه است که در کار رسیدگی به مسائل اساسی و بنیادین «شناخت» های بشری و بررسی چیستی و چونی علم و علوم است. فلسفهٔ علم هم دقیقاً به مسایل اساسی خود علم (رشته مطالعات) میپردازد. در واقع، فلسفهٔ علم، رشته «مطالعاتِ مطالعات و رشته مطالعات» است و بناچار دربردارنده بحث از بنیادهای مفردات معرفتی هم هست.
مطابق اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور ، داوطلبان فارغ التحصیل از تمامی رشته ها با گرایش فلسفه، تمامی گرایش های الهیات و معارف اسلامی، تمامی گرایش های ریاضی، تمامی گرایش های فیزیک، تاریخ علم دوره اسلامی، فلسفه علوم اجتماعی و جامعه شناسی میتوانند در کنکور دکتری فلسفه علم شرکت کنند.
دروس امتحانی رشته فلسفه علم
دروس عمومی :
1.زبان انگلیسی
2.استعداد تحصیلی
دروس تخصصی:
1.فلسفه عمومی
2.منطق
3.فلسفه اسلامی
4.فلسفه غرب
5.فلسفه علم
6.تاریخ علم
مکتب خانه
#فلسفه_علم معرفی رشته #فلسفه_علم رشته فلسفه علم در گروه علوم انسانی قرار گرفته است. فلسفهٔ علم ش
#فلسفه_علم
فهرست:
فلسفه علم ارسطو
روش استقرایی ـ قیاسی ارسطو
مرحله [کاربرد] استقراء
مرحله [کاربرد] قیاس
علل چهارگانه
دیدگاه فیثاغوری درباره طبیعت
افلاطون و سمتگیری فیثاغوری
سنت «نجات نمودها»
رأی بطلمیوس در باب مدلهای ریاضی
نظریه جزء لایتجزی و مفهوم مکانیزمهای نهانی
«دومین امتیاز» راجر بیکن برای علوم تجربی
«روش توافق» دونس اسکاتُس
«روش اختلاف» ویلیام اُکامی
ارزشیابی تبیینهای رقیب
«اولین امتیاز» راجر بیکن در مورد علم تجربی
روش گروستست در ابطال فرضیههای رقیب
رأی دونس اسکاتس در باب «وحدت امکانی» پدیدارها
اصل حقیقت ضروری با اصل امتناع تناقض
رأی اوزیاندر در باب مدلهای ریاضی و حقیقت فیزیکی
گرایش فیثاغوری کوپرنیک
گرایش فیثاغوری کپلر
نگره فیثاغوری و تعیین حد و مرز فیزیک
نظریه مربوط شیوه علمی
روش تجزیه
روش ترکیب
تأیید تجربی
الگوی ایدهآل نظامپردازی قیاسی
بحث دربارة ارزش سهم علمی بیکن
نقد روش ارسطویی
«تصحیح» روش ارسطویی
در جستجوی صور
معکوس ساختن نظریه بیکن در باب شیوة تحقیق علمی
کیفیات اولیه و کیفیات ثانویه
قوانین عام علمی
تأکیدهای تجربی در فلسفه علم دکارت
محدودیتهای استنتاج قیاسی پیشینی
نقش فرضیهها در علم
تأیید آزمایشی
روش تحلیل و تألیف
تعمیم استقرائی و قوانین حرکت
زمان و مکان مطلق
روش مبتنی بر اصول متعارف
قواعد استدلال در فلسفه
نظر لاک درباره امکان کسب معرفتی ضروری درباره طبیعت
نظر لایبنیتس درباره رابطه علم و متافیزیک
شکاکیت هیوم
تقسیم معرفت به اجزاء
اصل مذهب اصالت تجربه
تحلیل علیت
نظر کانت در باب اصول تنظیمکننده در علم
پاسخ به هیوم
تمثیلهای تجربه و علم مکانیک
سازمان منظم قوانین تجربی
تبیینهای غایتانگارانه
نظریه جان هرشل درباره روش علمی
ظرف اکتشاف [قوانین و نظریههای علمی]
قوانین طبیعت
نظریهها
ظرف موجه ساختن [قوانین و نظریههای علمی]
استنتاجات هیول درباره تاریخ علوم
ریختشناسی پیشرفت علمی
واقعیات و تصورات
الگوی اکتشاف علمی
تجزیه واقعیات و ایضاح مفاهیم
به هم پیوستن واقعیات جدا از هم
تمثیل جویبار و رودسار
نظر میرسن درخصوص جستجو برای یافتن قوانین بقاء
نظر دوهم دربارة به هم پیوستن قوانین
نظر کمبل در باب «فرضیهها» و «لغتنامهها»
نظریههای ریاضی و نظریههای مکانیکی
تمثیلها
انتقاد همپل از موضع کمبل در مورد تمثیلها
نظر هسه درباره کاربرد علمی تمثیلها
نظر هَره دربارة اهمیت ساخت و کار (مکانیزم)های درونی
اصالت استقراء در نزد میل
ظرف اکتشافِ [قوانین و نظریههای علمی]
روشهای استقرائی استوارت میل
علیت چندگانه و روش فرضیهای ـ قیاسی
روابط علی و روابط تصادفی (اتفاقی)
موجّه ساختن استقراء
دیدگاه استقرائی ـ قیاسی جِوانز
پوزیتیویسم ریاضی بارکلی
تنظیم مجدد قوانین مکانیک به وسیله ماخ
رأی دوهم درباره منطق عدم تأیید تجربی
مذهب اصالت قرارداد پوانکاره
دو مورد استفاده از قوانین مکانیک
انتخاب هندسه به منظور توصیف «فضای فیزیکی»
سلسله مراتبی از ترازهای زبان
«ترازهای زبان در علم»
مکتب اصالت عملیات تجربی
الگوی قیاسی تبیین علمی
تأیید تجربی فرضیههای علمی
تأیید کیفی: پارادوکس کلاغ
نظر کارنپ درباره تأیید کمّی
شرایط صوری برای تحویل نظریهها
معیار تحقیقپذیری (قابلیت تحقیق تجربی)
نظر اِیِر دربارة قابلیت استنتاج قیاسی قضایای مشاهدتی
دیدگاه غیرگزارهای درباره نظریهها
نظر گودمن در باب معمای تازة استقراء
تردید نسبت به نظر «جعبة چینی» دربارة فراگرد رشد علمی
آموزة فایرابند در باب سنجشناپذیری نظریهها
نظر کوهن دربارة «علم متعارف» و «علم انقلابی»
نظر لائودن دربارة فعالیت حل مسئله
مدل قیاسی ـ قانونمند ـ احتمالاتی ریلتن
نظر کیچر در باب تبیین به منزلة یک فراگرد وحدتبخش
نظریة تأیید بیزینی
مسئله بیّنة قدیمی
ارزیابی تأثیر بیّنه جدید
دیدگاه گلایمر دربارة «حمایت نظریه از خود»
نظر لاکاتوش در خصوص تأیید مقایسهای
دیدگاه کوهن در خصوص دوری بودن معیار ارزیابی لاکاتوش
مدل «مورد ـ استاندارد» لائودن
مسئله موجه ساختن [نظریهها و متدولوژیها]، و اصول غیرقابل تغییر
مدل شبکهای لائودن برای موجّهسازی
رئالیسم متکی به صدق نظریهها
رئالیسم متکی به هویات غیرقابل مشاهده
وَن فراسن و نظریة «امپیریسیسم سازنده»
رویکرد «وجودشناسانه طبیعی» فاین
نظر هولتن دربارة اصول مأخوذ از موضوعات و تمها
دیدگاه تولمین درباره تطور مفهومی
رأی هال درخصوص فراگردهای گزینش
چند زمینه تاریخی:استقرا گرایی، راسل و مکتب کمبریج، حلقه وین وپوپر
استقرا گرایی
یکنواختی طبیعت و اصل استقرا
راسل و مکتب کمبریج
حلقه وین
انقلاب فیزیک در قرن بیستم
پوپر
تفرق حلقه وین
نقد پوپر بر استقرا گرایی:نظریّه حدسها و ابطالهای پوپر (بطال گرایی)
نقد پوپر بر استقرا گرایی
نظریه حدسها وابطالهای پوپر (ی
مکتب خانه
#فلسفه_علم معرفی رشته #فلسفه_علم رشته فلسفه علم در گروه علوم انسانی قرار گرفته است. فلسفهٔ علم ش
ا ابطال گرایی)
تمایز میان کشف و توجیه
برخی ملاحظات کلی درباره نظزیه پوپر در باب روش علمی
کشف بیضوی بودن مدارسیارات به دست کپلر
کشف پنی سیلین به دست فلمینگ: استقرای خلاق
کشف داروهای سولفونامیدی:استقرای بیکنی یا مکانیکی
نقد دوئم بر استقراگرایی
استقراگرایی به منزله روش نیوتن
استنتاج قانون جاذه نیوتن از قوانین کپلر و ایرادات دوئم
نقد استقراگرایی و انقلاب در فیزیک
هوش مصنوعی و احیای استقراگرایی
قراردادگرایی پوانکاره در 1902
فلسفه هندسه کانت
کشف هندسه نااقلیدسی
فلسفه هندسه قراردادگرای پوانکاره
قراردادگرایی پوانکاره و مکانیک نیوتنی
نظر پوانکاره درمورد محدودیتهای قراردادگرایی
تز دوئم و تز کواین
تشریح مقدماتی تز. ناممکن. بودن ازمایش سر نوشت ساز
نقد دوئم بر قراردادگرایی. نظریه شم خوب(LE BON SENS) او
تزکواین
تز دوئم- کواین
جملات پروتکل
نظر کارناپ درمورد گزارههای مشاهدهای در اوایل دهه1930
نظر نویرات در مورد گزارههای مشاهدهای دراوایل دهه 1930
نظر پوپر در مورد گزاره های پایه در 1934
آیا مشاهده نظریهبار است؟
نظر دوئم درباره اینکه تمام مشاهدات در فیزیک نظریهبارند
تقویت تز کلگرا و اصل نویرات
چند نتیجه کلی
آیا ما بعدالطبیعه بی معنی است؟ویتگنشتاین، حلقه وین و نقد پوپر
مقدمه: مسأله تحدید و اهمیت آن
زندگی ویتگنشتاین
رساله ویتگنشتاین
نظر حلقه وین درباره مابعدالطبیعه
نقد پوپر بر آرای حلقه وین درباره مابعدالطبیعه
نظریه معنیداری متأخر ویتگنشتاین
اثر زندگی ویتگنشتاین بر فلسفه او
رابطه ما بعدالطبیعه وعلم : آرای پوپر، دوئم و کواین
نظر پوپر درباره رابطه ما بعدالطبیعه و علم
آرای دوئم و کواین راجع به منزلت مابعدالطبیعه
نظر دوئم و پوپر دربارۀتأثیر مابعدالطبیعه بر علم
دفاع دوئم از دین
ابطالگرایی و ملاک ابطالپذیری
گزاره های وجودی
ابطال پذیری و تز دوئم-کواین
ملاک تحدید پیشنهادی که متضمن اصل مازاد تبیینی است
مکتب خانه
💢 المنطق 🔰استاد امین اسدپور ♻️ تعداد جلسات : 220 ⚜️ تدریس شده در مدرسه علمیه شهیدین ♨️ لینک دا
🔰🔰 سلسله جلسات جریان شناسی، آسیب شناسی و تبیین هویت #علم_دینی 💢 #استاد_امین_اسدپور
جلسه اول؛ 16/4/1392
یکی از اهداف اسلامی که مقام معظم رهبری نیز در این سال های اخیر بر روی آن تمرکز نموده اند، تاسیس تمدن عظیم اسلامی است؛ می توان این نگاه را جامع ترین نگاه و رویکرد به بحث علم دینی دانست اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که با سایر رویکردها نیز مضطر به تولید علم دینی و به تعبیر دیگر تحول در علوم انسانی هستیم.
در یک تقسیم بندی کلی می توان سه رویکرد به بحث علم دینی مطرح نمود:
1. رویکرد تمدنی؛ تمدن محور
2. رویکرد اجتماعی؛ جامعه محور
3. رویکرد فردی؛ فرد محور
در بحث های اسلام شناسی با هر سه رویکرد فوق، مواجه هستیم و جریان های متنوعی را ذیل این سه رویکرد کلی می توان تبیین نمود؛ ان شاء الله در بحث جریان شناسی علم دینی نیز مفصلاً بررسی خواهیم کرد که هر کدام از جریان های مدعی تولید علم دینی در ذیل کدام یک از این سه رویکرد قرار می گیرند؟!
سوال: براساس رویکرد تمدنی چرا مضطر به تحول در علوم انسانی هستیم؟
بنابر هر سه رویکرد می توان گفت که وضعیت موجود علوم انسانی به نوعی مانع تحقق آرمان های دینی محسوب می شود و این مسئله بنابر رویکرد تمدنی بسیار واضح است؛ وقتی ما تاسیس تمدن عظیم اسلامی را دنبال می کنیم مشاهده می کنیم که وضعیت فعلی علوم انسانی مانع تحقق آرمان های تمدنی اسلام است به سه جهت:
اولاً وضعیت فعلی علم و بالخصوص علوم انسانی موجود درصدد نفی ضرورت تشکیل تمدن عظیم اسلامی است.
ثانیاً شاید گفته شود که علم فعلی، از جهت برهانی، تشکیل تمدن اسلامی را ممکن دانسته و آن را نفی نمی کند ولی باید توجه نمود که وضعیت فعلی علم انگیزه و دغدغه پیگیری تشکیل تمدن اسلامی را تضعیف می کند.
ثالثاً وضعیت فعلی علم، قدرت عملیاتی و اجرایی کردن و به عبارت دیگر ظرفیت، استعداد و مقدمات شکل گیری تمدن اسلامی را نفی می کند.
لذا اگر کسی معتقد به آرمان های اسلامی با رویکرد تمدنی باشد باید به سمت تحول در علوم انسانی حرکت کند اما بنابر سایر رویکرد ها به آرمان های اسلامی، توضیح ضرورت چنین حرکتی مشکل می نماید.
❇️❇️ @esra_rasane