eitaa logo
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
1.1هزار دنبال‌کننده
434 عکس
23 ویدیو
7 فایل
مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّه زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ، وَ مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ، رَدَّتْهُ الرِّجَالُ اطلاعات @Shirane_Rafezi @khadem_alhaydar :ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تصریح آقای سیدمحمد مهدی بحرالعلوم طباطبائی: «مراسیل در «من لا یحضره الفقیه» همانند مراسیل محمد بن ابی عمیر معتبر است.» ✍️إن مراسيل الصدوق في (الفقيه) كمراسيل ابن أبي عمير في الحجية و الاعتبار. 📓الفوائد الرجالية (رجال السيد بحر العلوم)، ج۳، ص۳۰۰ 📎مطلب مرتبط: مراسیل شیخ صدوق در حکم مسانیدند Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 دیدگاه علامه مجلسی اول درباره کتب پیشوایان حدیث «احاديث مرسلِ محمد بن يعقوب كلينى، و محمّد بن بابويه قمی(صدوق) رحمهم الله، بلكه جميع احاديث ايشان كه در "الكافى" و "کتاب من لا يحضره الفقيه" است، همه را صحيح مى‌‌توان گفت، چون شهادت اين دو شيخ بزرگوار كمتر از شهادت اصحاب رجال نيست، يقينا بلكه بهتر است.» 📓لوامع صاحبقرانی، ج١ ص ١٠۵ 📎مطلب مرتبط: ➖مراسیل شیخ صدوق در حکم مسانیدند ➖ مراسیل شیخ صدوق همانند مراسیل محمد بن ابی عمیر معتبر است Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠نظریه‌ی مرحوم میرزای و برخی از بزرگان در خصوص روایات کافی شریف 🔹مرحوم نقل می‌کند: ✍️چندین نفر از بزرگان، تمامی روایات کافی را صحیح دانسته و رد آنها را به بهانه‌ی «ضعف سند» جایز نمی‌دانند. از استادمان شیخ محمد حسین نائینی در مجلس بحثشان شنیدم که می‌فرمود: بحث و بررسی پیرامون اسناد روایات کتاب کافی، روش و پیشه‌ی انسان ناتوان است. 🔹و قد ذكر غير واحد من الأعلام أن روايات الكافي كلها صحيحة و لا مجال لرمي شيء منها بضعف سندها. و سمعت شيخنا الأستاذ الشيخ محمد حسين النائيني(قدس سره) في مجلس بحثه يقول: «إن المناقشة في أسناد روايات الكافي حرفة العاجز». 📙معجم رجال الحديث، ج۱، ص۸۱ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 نظریه محدث رضوان الله علیه در خصوص کتب اربعه 🔹ایشان می‌گوید: ما ادعا می‌کنیم اخباری که در کتاب‌‌های حدیث که اکنون موجود است مانند (کافی، و من‌لایحضرالفقیه، و آنچه که در کتاب‌های شیخ طوسی آمده و عمل شده) همگی صحیح می‌باشند، و آنچه که در این کتاب‌ها از احادیث مخالف یکدیگر ذکر شده است، غالبا از جهت است که اگر قاعده‌های جمع روایات مخالف که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است عمل گردد، این اختلافات بر طرف می‌شود، مخصوصا مسائلی که مورد نیاز می‌باشد، اگر عناد و لجاجت در میان نباشد مشکلی در این احادیث نخواهد بود. 📗هداية الأبرار إلى طريق الأئمة الأطهار، ص۱۷ 📎مطلب مرتبط: سید ابوالقاسم خویی: چندین‌ نفر از بزرگان تمامی روایات کافی را صحیح دانسته و رد آن ها را به بهانهٔ ضعف سند جایز نمی‌دانند. Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 دیدگاه علامه مجلسی درباره کتب پیشوایان حدیث 🔹 علامه در مقدمه کتاب "مرآة العقول" که در شرح کتاب شریف کافی نوشته است می‌نویسد: ✍حق در نظر من، در مورد جواز عمل به روایات کتب معتبره روایی، این است که وجود خبر در امثال این اصول معتبره (کتب پیشوایان حدیث) موجب جواز عمل به آن خبر می‌شود. و 👈رجوع به سندها فقط به خاطر ترجیح بعضی از آنها است بر بعضی دیگر👉، آنجا که با هم باشند، و همه آن اخبار هستند و منافاتی ندارد با آن که بعضی از آنها نسبت به بعض دیگر قوی‌‌تر باشد. 📓مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج۱، ص۲۲ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
🔹امیرالمومنین علی علیه السلام افضل از قرآن 🔸از زيد بن ثابت روايت است كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: من دو چيز گرانبها را در ميان شما می‌‏گذارم: ۱- كتاب خدا ۲- على بن ابى طالب عليه السّلام و او برايتان از كتاب برتر است، چرا كه او كتاب را براى شما، تفسير می‌‏كند. ✍️و عن زيد بن ثابت قال قال رسول الله صلی الله علیه و آله إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و علي بن أبي طالب و إن علي بن أبي طالب هو أفضل لكم من كتاب الله لأنه يترجم لكم كتاب الله. 📕إرشاد القلوب للديلمي، ج‏۲، ص۳۷۸ / ترجمه سلگى، ج‏۲، ص۲۹۸ 📘إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏۳، ص۲۵۹ 📗البرهان في تفسير القرآن، ج‏۱، ص۲۹ ✍️پ.ن: کتاب الله صامت است و حضرات اهل بیت قرآن ناطق و مفسر و مبین آن ، و آن حضرات هستند که قرآن را برای ما تبیین و تشریح و تفسیر می‌فرمایند، همانطور که خود قرآن کریم مردم را ارجاع به رسول الله صلی الله علیه و آله می‌دهد برای تبیین شدنش، فلذا افضلیت قرآن و کتاب ناطق بر صامت از اوضح واضحات است و حدیث شریف گویای همین مطلب است. Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 صحت کتب اربعه 🔹محدث رحمت الله علیه می‌گوید: از گردش و تفحص بدست مى‏‌آيد كه راويان هرچه از ائمه عليهم السلام می‌شنيدند به دستور آنها می‌‏نوشتند و اگر باز هم در صحت حديثى يا نوشته‌‏اى شك ميكردند می‌پرسيدند، و بدين ترتيب چهارصد كتاب جمع‏‌آورى كردند و آنها را «اصول» ناميدند، و صحت آنها اتفاقى بود، به غير آنها عمل نمی‌‏كردند و مرجع ديگرى نداشتند، و اين جمله به امر ائمه عليهم السلام بود، سپس چهار كتاب معتبر و امثال آنها را از آن اصول گرفتند، بنابراين هريك از حديث‌‌هاى اين كتب هم صحتش اجماعى است. 📗الإيقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة، صفحه ۶۶ 📎مطلب مرتبط: ➖ ابوالقاسم خویی:چندین نفر از بزرگان تمامی روایات کافی را صحیح دانسته و رد آن ها را به بهانهٔ ضعف سند جایز نمی‌دانند ➖ محدث شیخ حسن کرکی در خصوص کتب اربعهدیدگاه علامه مجلسی دربارهٔ کتب پیشوایان حدیث Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂