eitaa logo
مجمع الفائدة و البرهان | تأمّلات فقهی
152 دنبال‌کننده
72 عکس
12 ویدیو
12 فایل
«به صفّ النعال فقیهان نشینم» 📚✒️یادداشت‌های سیدمحمد احمدی @SMohammad_Ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
14020704=5 - استاد شهیدی.mp3
3.65M
💠 آیا در مطلق موارد مطلوب است؟ 🎙 استاد آیةالله شیخ محمدتقی زنجانی (دامت‌برکاته) 📅 درس خارج ، سه‌شنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۲ ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 سقراط زمان خود باش! 📜 نقل است یونان باستان دورانی را گذرانده که در آن گروهی موسوم به «سوفِسِطائیان» -منشأ اشتقاق کلمه‌ی سفسطه- با مغالطات هنرمندانه، چنان بر افکار مردمان زمان خویش مسلط شده‌بودند که سقراط را واداشت نهضتی فکری بر علیه آنان آغاز نماید. ⚠️ رواج در میان آحاد یک جامعه آسیبی جدی به فرهنگ و سطح آگاهی عمومی آن می‌زند، زیرا به‌تدریج کسانی‌که در صنعت مغالطه زبردست‌تر هستند، باورهای نا استوار و غلط خود را در میان مردم منتشر می‌کنند. ❗️به موازات گسترش آیین بحث و گفتگو پیرامون باورها و مسائل فکری، کردن نیز در میان مردم گسترش می‌یابد. طبیعی هم هست؛ عمومی شدن اندیشه‌ورزی نسبت مستقیمی دارد با تعداد کسانی‌که به‌دنبال استدلال کردن هستند اما با قوانین منطقی به شکل مَدرَسی [=کلاسیک] آشنا نیستند یا دست‌کم مهارت و ممارست کافی برای به‌کارگیری آن قواعد را ندارند یا از اطلاعات و دانش کافی و معتبری درباره موضوع استدلال خود برخوردار نیستند. 💡هر یک از ما فارغ از اینکه متولیان فرهنگ و آگاهی جامعه‌مان چه برنامه‌ای برای معضلات فکری دارند؟ آن برنامه خوب است یا نه؟ اجرا می‌شود یا نه؟ خوب اجرا می‌شود یا نه؟ همین‌که نسبت به فکر و آگاهی خویش دغدغه‌مند باشیم کافی است تا به‌دنبال افکار، باورها و دانسته‌هایمان از هجوم مغالطاتی برویم که به برکت(!) رسانه‌های امروزی، کمیت و حتی کیفیت آن‌ها -بی‌مبالغه- روزانه افزایش می‌یابد. ✒️📚 @Faede_v_Borhan
2023_10_21_08_49_41 - <unknown>.mp3
17.86M
💠 وظیفه مسلمین در برابر ظلم 🎙بیانات آیةالله حاج شیخ محمد (دامت‌برکاته) 📅 درس خارج | شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲ ◽️ ▪️ 1:00 لزوم دفاع از مضطرین حتی غیر مسلمان - فرمایش مرحوم آیةالله‌العظمی (قدس‌سره) در این باره ▪️ 2:40 دستورات اسلام درباره احکام جنگ ▪️ 5:15 وجوب انکار قلبی منکرات و بلکه اظهار نفرت از آن - تفکیک بین انکار قلبی و ▪️ 8:45 روایات دال بر مساوات عقوبت گناهکار با شخص راضی به گناه ▪️ 12:59 دفع شبهه‌ی اعراض مشهور از روایات فوق‌الذکر ▪️ 16:00 همه کسانی که به کشتار مسلمانان راضی باشند مهدورُالدم هستند ◽️ ✒️📚 @Faede_v_Borhan
🌹اسعدالله ایامکم🌹 📷 سامرا، حدود ۱۱۰ سال پیش. ✒️📚 @Faede_v_Borhan
بررسی حدیث عنوان بصری - استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی.mp3
5.14M
💠 توضیحی درباره روایت معروف «عنوان بصری» + نقل قولی از مرحوم آیةالله‌العظمی (قدس‌سره) درباره کتاب 🎙 استاد سید محمدجواد (دامت‌برکاته) ▫️ ✒️📚 @Faede_v_Borhan
گفتگوی حاج آقا رضی شیرازی و استاد منذر - eitaa.com monzer_ir.mp3
2.28M
💠 متن فتوای تحریم تنباکو انشاء حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله‌فرجه) است؟ 🎙 مرحوم آیةالله سید رضی شیرازی (طاب‌ثراه) | بخشی از مصاحبه‌ی مرحوم علی ابوالحسنی (منذر) با ایشان ⏱ حدود ۲ دقیقه 🗓 به مناسبت سالروز صدور فتوا در غره‌ی جمادی‌الاولی ۱۳۰۹ قمری. ✒️📚 @Faede_v_Borhan
📷متن فتوای تحریم تنباکو ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حفظ فاطمیه اوّل و دوم در کلام آیةالله‌العظمی (مدظله) 🔻 در بين عوام از قدیم، ايام و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بوده‌است يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميه‌ی دوم يعني سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن يا شاگردان او باشند. وجهی كه برايش ذكر می‌كنند، آن است كه ۷۵ روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، ۹۵ روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است. من به یاد ندارم كه در كتب تاريخی و اختلاف نسخه‌ها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ می‌دهد، هم جاری نيست. علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء اعطا می‌شود. در آمده كه حضرت می‌فرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارج‌اند ـ نقل می‌كنند، طرح [=ردّ] نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده‌باشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد(۱). چنان‌چه و امثال آن اقتضاء می‌كند. به حسب رواياتِ مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم. از يكی از آقايان تبريز، آقای آقا ميرزا جعفر اشراقی، شنيدم كه درباره علم امام می‌گفت: «بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضی از امور ندانستنش شرط کمال است، و خداوند علم آن را از ائمه علیهم السلام می‌گرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير علیه السلام می‌دانست كه به واسطه خوابيدن در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله آسيبی به او نمی‌رسد، كمال نبود، شرط كمال كه فداكاری حضرت را نشان می‌دهد، اين بود كه نداند و نمی‌دانست. در چنين مواردی كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را می‌گرفت.» ليلة القدر و امثال آن، گاهی از روی جهاتی، ندانستن را ائمه علیهم السلام مصلحتی می‌دانند که روشن نباشد. قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، آن هم همین‌طور است تا مظلومیت حضرت ثابت شود و در دوره های بعدی باقی بماند. بعضی چیزها هست که به حسب روایات آيه‌ی بيّنه است و بايد ثابت بماند و از بين نرود. مثلاً حجرالأسود، بدن فرعون و امثال آن از آيات بيّنات است‌. يكی از این آيات بيّنات نيز، مسئله خفاء قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است. 📖 درس خارج فقه آیةالله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۷۴ ◽️ (۱) عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا حَرُورِيٌّ يَنْسُبُهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَقِّ فَيُكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه‏. (المحاسن، ج۱، صص۲۳۰-۲۳۱) ◽️ 🔗 برگرفته از کانال زبدة الفوائد ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 از فلسفه متنفرم! |بریده‌هایی از مصاحبه اخیر خبرگزاری ایکنا با استاد حشمت‌پور، مدرّس مشهور در حوزه و دانشگاه 🔻 من دروس حوزه را در مشهد خوانده‌ام و فلسفه هم جایگاهی در مشهد نداشت. در آن سال‌ها من از بقیه در ضدیّت با فلسفه متصعب‌تر بودم و هیچگاه فکر نمی‌کردم که در آینده چنین رابطه‌ای با فلسفه پیدا کنم. خدا مقدر کرد که به این رشته بیایم. در ابتدا فلسفه را بدون علاقه درس می‌دادم. نفرتی نداشتم ولی علاقه‌ای هم نداشتم. الآن علاقه‌ای در دلم ایجاد نشده که هیچ، نفرت به وجود آمده است. ◽️ اما درباره سؤال شما که چه رابطه‌ای با فلسفه داشته‌ام، باید بگویم نمی‌دانم! فقط بدبین نبودم. اما اکنون بدبین شده‌ام. نمی‌خواهم بگویم مطالب فلسفه باطل است. بسیاری از مطالب آن را حق می‌دانم. اما دلم نمی‌خواهد وقتم را صرف فلسفه کنم. ۲۸ ساله بودم که از مشهد به قم آمدم. تصمیم داشتم و را یک سال کنار بگذارم تا فلسفه بخوانم. ولی انگار خداوند می‌خواست که دیگر سراغ فقه و اصول نروم. تدریس فقه و اصول را شروع کردم ولی طلبه‌ها از درسم استقبال نکردند. فقط کتاب «زبدة البیان» را که «فقه قرآن» بود تا آخر درس گفتم. «نهایة الدرایة» را تا بحث مشتق گفتم ولی طلبه‌ها ادامه ندادند و تعطیل کردند. الان هم اگر موقعیتش پیش بیاید آن درس را دوباره شروع می‌کنم. بیش از شوق تدریس نهایه الدرایة، شوق به گفتن حاشیه شیخ محمدحسین بر دارم، ولی آن را هنوز شروع نکردم. ◽️ الان حس می‌کنم رها کردن فقه، کار اشتباهی بوده است. اگر الان کسی از من فلسفه بخواهد به او می‌گویم برو فقه بخوان. ◽️ از شما چه پنهان که فلسفه برای من تمام شده‌است. تصمیم گرفته‌ام به طور کلی کتاب شفا را کنار بگذارم. اگر صفحات باقی‌مانده خطابه و را تمام کنم، بعدش می‌خواهم «تفسیر مجمع‌البیان» را تدریس کنم. البته تا امروز یک جلد از آن را درس گفته‌ام؛ اگر عمری باشد، ۹ جلد دیگر را هم خواهم گفت و قصد دارم که دروس و را جایگزین فلسفه کنم. تمام این درس‌هایی که ما می‌خوانیم مقدمه‌ای هستند برای این ذی‌المقدمه؛ یعنی و حدیث. عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذی‌المقدمه نرسیده‌ام. همواره دعا کرده‌ام که: خدایا من را به این راه منتقل کن. الآن دیگر به شفای فکر نمی‌کنم. فکر می‎‌کنم خدا اول تنفر شفا را به من داد، بعد به این طرف علاقه‌مندم کرد. ✒️📚 @Faede_v_Borhan
12.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 اهانت‌ها نوش جانتان! |توصیه به صبر در برابر جسارت‌ها به روحانیت 🎙 مرحوم آقای حاج آقا نصرالله (ره) ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 سابقه عزاداری بزرگان امامیه برای شهادت صدیقه‌ی کبری (صلوات‌الله‌علیها) معتزلی (م ۴۱۵ه‍) می‌نویسد🔻 ...و في هذا الزمان منهم مثل: أبي جبلة إبراهيم بن غسان و مثل جابر المتوفي و أبي‌الفوارس الحسن بن محمد الميمديّ و أبي‌الحسين أحمد بن محمد بن الكميت و أبي‌محمد الطبري و أبي‌الحسن الحلبي و أبي‌يتيم الرلباى وأبي‌القاسم النجاري و أبي‌الوفا الديلمي وابن أبي‌الديس و خزيمة و أبي‌خزيمة و أبي‌عبد الله محمد بن النعمان [= ] فهؤلاء بمصر و بالرملة و بصور، و بعكّا و بعسقلان و بدمشق و ببغداد و بجبل البسماق. و كلّ هؤلاء بهذه النواحي يدّعون التشيّع و محبة رسول‌الله(ص) و أهل بيته، فيبكون على فاطمة و على ابنها المحسن الذي زعموا أنّ عمر قتله. 📖 تثبيت دلائل النبوّة۲: ۵۹۴ ◽️ 🔗 برگرفته از کانال «اللؤلؤ و المرجان» ✒️📚 @Faede_v_Borhan
14020920=54 - استاد شهیدی.mp3
5.19M
💠 القای در مفسده قبیح نیست | دین [الزاماً] برای آبادانی دنیا نیست 🎙 استاد آیةالله شیخ محمدتقی (دامت‌برکاته) 📅 درس خارج ، دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ ◽️ 💡توضیح: مراد حضرت استاد از و منافع و مضارّ دنیوی است. در اصطلاح دیگر مصالح و مفاسد، مقدمات وجودیه‌ی حسنات و قبائح عقلیه هستند. این اصطلاح در این بیان استاد مورد نظر نیست. ✒️📚 @Faede_v_Borhan