💠 سقراط زمان خود باش!
📜 نقل است یونان باستان دورانی را گذرانده که در آن گروهی موسوم به «سوفِسِطائیان» -منشأ اشتقاق کلمهی سفسطه- با مغالطات هنرمندانه، چنان بر افکار مردمان زمان خویش مسلط شدهبودند که سقراط را واداشت نهضتی فکری بر علیه آنان آغاز نماید.
⚠️ رواج #مغلطه در میان آحاد یک جامعه آسیبی جدی به فرهنگ و سطح آگاهی عمومی آن میزند، زیرا بهتدریج کسانیکه در صنعت مغالطه زبردستتر هستند، باورهای نا استوار و غلط خود را در میان مردم منتشر میکنند.
❗️به موازات گسترش آیین بحث و گفتگو پیرامون باورها و مسائل فکری، #مغالطه کردن نیز در میان مردم گسترش مییابد. طبیعی هم هست؛ عمومی شدن اندیشهورزی نسبت مستقیمی دارد با تعداد کسانیکه بهدنبال استدلال کردن هستند اما با قوانین منطقی به شکل مَدرَسی [=کلاسیک] آشنا نیستند یا دستکم مهارت و ممارست کافی برای بهکارگیری آن قواعد را ندارند یا از اطلاعات و دانش کافی و معتبری درباره موضوع استدلال خود برخوردار نیستند.
💡هر یک از ما فارغ از اینکه متولیان فرهنگ و آگاهی جامعهمان چه برنامهای برای معضلات فکری دارند؟ آن برنامه خوب است یا نه؟ اجرا میشود یا نه؟ خوب اجرا میشود یا نه؟ همینکه نسبت به فکر و آگاهی خویش دغدغهمند باشیم کافی است تا بهدنبال #صیانت افکار، باورها و دانستههایمان از هجوم مغالطاتی برویم که به برکت(!) رسانههای امروزی، کمیت و حتی کیفیت آنها -بیمبالغه- روزانه افزایش مییابد.
#برهان
✒️📚 @Faede_v_Borhan
2023_10_21_08_49_41 - <unknown>.mp3
17.86M
💠 وظیفه مسلمین در برابر ظلم
🎙بیانات آیةالله حاج شیخ محمد #قائینی_نجفی (دامتبرکاته)
📅 درس خارج #اصول | شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲
◽️
▪️ 1:00 لزوم دفاع از مضطرین حتی غیر مسلمان - فرمایش مرحوم آیةاللهالعظمی #تبریزی (قدسسره) در این باره
▪️ 2:40 دستورات اسلام درباره احکام جنگ
▪️ 5:15 وجوب انکار قلبی منکرات و بلکه اظهار نفرت از آن - تفکیک بین انکار قلبی و #نهی_از_منکر
▪️ 8:45 روایات دال بر مساوات عقوبت گناهکار با شخص راضی به گناه
▪️ 12:59 دفع شبههی اعراض مشهور از روایات فوقالذکر
▪️ 16:00 همه کسانی که به کشتار مسلمانان راضی باشند مهدورُالدم هستند
◽️
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
🌹اسعدالله ایامکم🌹
📷 سامرا، حدود ۱۱۰ سال پیش.
✒️📚 @Faede_v_Borhan
بررسی حدیث عنوان بصری - استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی.mp3
5.14M
💠 توضیحی درباره روایت معروف «عنوان بصری» + نقل قولی از مرحوم آیةاللهالعظمی #بروجردی (قدسسره) درباره کتاب #مصباح_الشریعة
🎙 استاد سید محمدجواد #شبیری_زنجانی (دامتبرکاته)
▫️
#مکتب_تفکیک
#حدیث
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
گفتگوی حاج آقا رضی شیرازی و استاد منذر - eitaa.com monzer_ir.mp3
2.28M
💠 متن فتوای تحریم تنباکو انشاء حضرت ولیعصر (عجلاللهفرجه) است؟
🎙 مرحوم آیةالله سید رضی شیرازی (طابثراه) | بخشی از مصاحبهی مرحوم علی ابوالحسنی (منذر) با ایشان
⏱ حدود ۲ دقیقه
🗓 به مناسبت سالروز صدور فتوا در غرهی جمادیالاولی ۱۳۰۹ قمری.
#تراجم
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حفظ فاطمیه اوّل و دوم در کلام آیةاللهالعظمی #شبیری_زنجانی (مدظله)
🔻
در بين عوام از قدیم، ايام #فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بودهاست يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميهی دوم يعني سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن #حاجی_نوری يا شاگردان او باشند. وجهی كه برايش ذكر میكنند، آن است كه ۷۵ روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، #تصحیف ۹۵ روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است. من به یاد ندارم كه در كتب تاريخی و اختلاف نسخهها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ میدهد، #اصل_عدم_خطا هم جاری نيست.
علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء اعطا میشود. در #محاسن #برقی آمده كه حضرت میفرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارجاند ـ نقل میكنند، طرح [=ردّ] نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شدهباشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد(۱). چنانچه #قاعده_تسامح و امثال آن اقتضاء میكند.
به حسب رواياتِ مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم.
از يكی از آقايان تبريز، آقای آقا ميرزا جعفر اشراقی، شنيدم كه درباره علم امام میگفت:
«بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضی از امور ندانستنش شرط کمال است، و خداوند علم آن را از ائمه علیهم السلام میگرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير علیه السلام میدانست كه به واسطه خوابيدن در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله آسيبی به او نمیرسد، كمال نبود، شرط كمال كه فداكاری حضرت را نشان میدهد، اين بود كه نداند و نمیدانست. در چنين مواردی كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را میگرفت.»
ليلة القدر و امثال آن، گاهی از روی جهاتی، ندانستن را ائمه علیهم السلام مصلحتی میدانند که روشن نباشد. قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، آن هم همینطور است تا مظلومیت حضرت ثابت شود و در دوره های بعدی باقی بماند.
بعضی چیزها هست که به حسب روایات آيهی بيّنه است و بايد ثابت بماند و از بين نرود. مثلاً حجرالأسود، بدن فرعون و امثال آن از آيات بيّنات است. يكی از این آيات بيّنات نيز، مسئله خفاء قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.
📖 درس خارج فقه آیةالله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۷۴
◽️
(۱) عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا حَرُورِيٌّ يَنْسُبُهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْءٌ مِنَ الْحَقِّ فَيُكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه. (المحاسن، ج۱، صص۲۳۰-۲۳۱)
◽️
🔗 برگرفته از کانال زبدة الفوائد
#نسخه
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 از فلسفه متنفرم!
|بریدههایی از مصاحبه اخیر خبرگزاری ایکنا با استاد حشمتپور، مدرّس مشهور #فلسفه در حوزه و دانشگاه
🔻 من دروس حوزه را در مشهد خواندهام و فلسفه هم جایگاهی در مشهد نداشت. در آن سالها من از بقیه در ضدیّت با فلسفه متصعبتر بودم و هیچگاه فکر نمیکردم که در آینده چنین رابطهای با فلسفه پیدا کنم. خدا مقدر کرد که به این رشته بیایم. در ابتدا فلسفه را بدون علاقه درس میدادم. نفرتی نداشتم ولی علاقهای هم نداشتم. الآن علاقهای در دلم ایجاد نشده که هیچ، نفرت به وجود آمده است.
◽️
اما درباره سؤال شما که چه رابطهای با فلسفه داشتهام، باید بگویم نمیدانم! فقط بدبین نبودم. اما اکنون بدبین شدهام. نمیخواهم بگویم مطالب فلسفه باطل است. بسیاری از مطالب آن را حق میدانم. اما دلم نمیخواهد وقتم را صرف فلسفه کنم.
۲۸ ساله بودم که از مشهد به قم آمدم. تصمیم داشتم #فقه و #اصول را یک سال کنار بگذارم تا فلسفه بخوانم. ولی انگار خداوند میخواست که دیگر سراغ فقه و اصول نروم. تدریس فقه و اصول را شروع کردم ولی طلبهها از درسم استقبال نکردند. فقط کتاب «زبدة البیان» را که «فقه قرآن» بود تا آخر درس گفتم. «نهایة الدرایة» را تا بحث مشتق گفتم ولی طلبهها ادامه ندادند و تعطیل کردند. الان هم اگر موقعیتش پیش بیاید آن درس را دوباره شروع میکنم. بیش از شوق تدریس نهایه الدرایة، شوق به گفتن حاشیه شیخ محمدحسین #اصفهانی بر #مکاسب دارم، ولی آن را هنوز شروع نکردم.
◽️
الان حس میکنم رها کردن فقه، کار اشتباهی بوده است. اگر الان کسی از من فلسفه بخواهد به او میگویم برو فقه بخوان.
◽️
از شما چه پنهان که فلسفه برای من تمام شدهاست. تصمیم گرفتهام به طور کلی کتاب شفا را کنار بگذارم. اگر صفحات باقیمانده خطابه #شفا و #منظومه را تمام کنم، بعدش میخواهم «تفسیر مجمعالبیان» را تدریس کنم. البته تا امروز یک جلد از آن را درس گفتهام؛ اگر عمری باشد، ۹ جلد دیگر را هم خواهم گفت و قصد دارم که دروس #تفسیر و #حدیث را جایگزین فلسفه کنم.
تمام این درسهایی که ما میخوانیم مقدمهای هستند برای این ذیالمقدمه؛ یعنی #قرآن و حدیث. عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذیالمقدمه نرسیدهام. همواره دعا کردهام که: خدایا من را به این راه منتقل کن. الآن دیگر به شفای #بوعلی فکر نمیکنم. فکر میکنم خدا اول تنفر شفا را به من داد، بعد به این طرف علاقهمندم کرد.
#تراجم
#نصایح
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
12.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 اهانتها نوش جانتان!
|توصیه به صبر در برابر جسارتها به روحانیت
🎙 مرحوم آقای حاج آقا نصرالله #شاهآبادی (ره)
#نصایح
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 سابقه عزاداری بزرگان امامیه برای شهادت صدیقهی کبری (صلواتاللهعلیها)
#قاضی_عبدالجبار معتزلی (م ۴۱۵ه) مینویسد🔻
...و في هذا الزمان منهم مثل: أبي جبلة إبراهيم بن غسان و مثل جابر المتوفي و أبيالفوارس الحسن بن محمد الميمديّ و أبيالحسين أحمد بن محمد بن الكميت و أبيمحمد الطبري و أبيالحسن الحلبي و أبييتيم الرلباى وأبيالقاسم النجاري و أبيالوفا الديلمي وابن أبيالديس و خزيمة و أبيخزيمة و أبيعبد الله محمد بن النعمان [= #الشیخ_المفيد] فهؤلاء بمصر و بالرملة و بصور، و بعكّا و بعسقلان و بدمشق و ببغداد و بجبل البسماق.
و كلّ هؤلاء بهذه النواحي يدّعون التشيّع و محبة رسولالله(ص) و أهل بيته، فيبكون على فاطمة و على ابنها المحسن الذي زعموا أنّ عمر قتله.
📖 تثبيت دلائل النبوّة۲: ۵۹۴
◽️
🔗 برگرفته از کانال «اللؤلؤ و المرجان»
#فاطمیه
#شیخ_مفید
#تاریخ
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
14020920=54 - استاد شهیدی.mp3
5.19M
💠 القای در مفسده قبیح نیست | دین [الزاماً] برای آبادانی دنیا نیست
🎙 استاد آیةالله شیخ محمدتقی #شهیدی (دامتبرکاته)
📅 درس خارج #اصول، دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲
◽️
💡توضیح: مراد حضرت استاد از #مفسده و #مصلحت منافع و مضارّ دنیوی است. در اصطلاح دیگر مصالح و مفاسد، مقدمات وجودیهی حسنات و قبائح عقلیه هستند. این اصطلاح در این بیان استاد مورد نظر نیست.
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 قاعده کرامت انسان در بوته نقد/۱
• اشاره
🔻پیرامون «کرامت انسان بما هو انسان» و لزوم اتّخاذ آن به عنوان یک قاعده و معیار اساسی در مقام #استنباط احکام، چندی است سخنان و یادداشتهایی پراکنده از جناب حجة الإسلام و المسلمین شیخ محمد عندلیب همدانی (دامت افاضاته) منتشر میگردد.
اخیراً نیز جلسهای در مؤسسه فهیم با موضوع «قاعده کرامت ذاتی انسان» برگزار شده که استاد محترم در آن به تبیین نظریات خود در این رابطه پرداختند.
با توجه به اهمیت مسأله و کژتابیهایی که در سایهی آن به وجود خواهد آمد، مناسب دیدم در ضمن یادداشتهایی بیانات ایشان را بررسی نمایم ان شاءالله.
▪️پیش از ورود به اصل مقصود دو نکته را متذکر میگردم:
۱. بیتردید نگاه جامع به مبانی هر متفکری در تقریرِ صحیحِ افکار او و به تبع نقد منصفانه آنها مؤثر است، اما معتقدم اگر شخصی نظریاتی را در یک جلسه ارائه میکند باید توانایی دفاع از آن را ـدست کم در حدّ استدلال های مطرح در آن جلسهـ داشته باشد و حواله دادن به مواضع دیگر، عذر موجّهی برای ضعف احتمالیِ دلایل و شواهد مطرح شده نیست.
صادقانه، من فرصت و انگیزه کافی برای مطالعه آثار جناب آقای عندلیب و دنبال نمودن جلسات درسشان را نداشتهام و نکاتی که در این یادداشت ذکر خواهم کرد همگی معطوف به جلسه مذکور است که متن آن را به دقت خوانده و با صوت منتشر شده از نشست مطابقت دادهام.
به تجربه در موارد مشابه دیدهام هواداران یک شخص یا فکر به مجرد طرح انتقادات، منتقدان را به مواضع دیگری حواله میدهند. این نکته را یادآور شدم تا پیشاپیش جوابِ حوالتهای احتمالی را داده باشم.
۲. جناب آقای عندلیب همواره در قامت یک عالِم حوزویِ معتقد به مبانی کلّی و روشهای اساسی مرسوم در فقه و اصول ظاهر شده و هرگز شنیده نشده از این خط مشی کلی اِعراض فرموده باشند. در ابتدای همین نشست نیز به وضوح تصریح فرمودند که نظریات ایشان بر اساس چارچوبها و پیشفرضهای سنتیِ فقهی و اصولی قابل دفاع است. بنابراین موجّه است که انتقادات احتمالی به ایشان مبتنی بر همین دستگاه فقاهت سنتی موجود طرح گردد.
تذکر این نکته هم در واقع دفع دخل مقدری است که میخواهد به واسطه خروج از نظام سنتی سخنان ایشان را توجیه نماید.
◽️
🔗این یادداشت به مرور و در ده فرسته انشاءالله منتشر خواهد شد. در صورت تمایل به مطالعهی یکجای آن، متن کامل در این پیوند نیز دستیاب است.
#کرامت_انسان
#فقه
#برهان
✒️📚 @Faede_v_Borhan