به یاری خدا عازم شیرازم؛ شب شعر عاشورایی شیراز
این شب شعر قدیمیترین و جدیترین رویداد ادبی کشور است که به شکل کاملا مردمی شکل گرفته و ماندگار شده است.
در سالهای اخیر، شعرخوانیها پخش زندۀ تلویزیونی داشته که ساعت و کانال و لینک اینترنتیاش را برایتان خواهم گذاشت.
در حاشیۀ این شب شعر، چند نشست تخصصی هم برگزار میشود. قرار است پنجشنبه صبح دربارۀ #نشانه_شناسی حرف بزنم. خودم که خیلی هیجان دارم. امیدوارم بحث کاربردی و مفیدی از آب در بیاید.
یک نمونه از شعرخوانیهای پارسال را ببینید. پیشنهاد میکنم در کانال آپارات شب شعر عاشورایی شیراز عضو شوید.
https://www.aparat.com/v/f1512ht
📣 کارگاه «منبعشناسی تاریخ عاشورا»
(آشنایی با مهمترین مقاتل و دیگر منابع تاریخ عاشورا)
با تدریس دکتر “سعید طاوسی مسرور”
🔷 سرفصل کارگاه:
▪ آشنایی با کهنترین مقاتل
▪ منابع تاریخ عاشورا تا پایان قرن پنجم
▪ منابع تاریخ عاشورا از قرن ششم تا پیش از ظهور صفویه
▪ منابع تاریخ عاشورا در عصر صفوی
▪ منابع تاریخ عاشورا در عصر قاجار
▪ آثار عاشورایی معاصر
لینک ثبتنام و جزئیات
⚠️ این کارگاه همزمان حضوری و آنلاینه ⚠️
📆 چهارشنبهها
⏰ ۲ جلسه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰
📌 شروع از ۱۷ مرداد
@zeitoon_academy
⭕️ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه (س) با همکاری انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاههای قم، اصفهان، مازندران، علوم و معارف قرآن کریم و دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند:
🔺سلسله نشستهای مناسبتی با عنوان:
▪️"مکتب حسینی" ▪️
💠 با حضور اساتید محترم هیئتعلمی از دانشگاههای مطرح کشور
🗓 زمان شروع جلسات:
۱۴ لغایت ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳
(به مدت ۱۰ شب)
🎙مکان برگزاری نشستها:
https://webinar.hmu.ac.ir:443/redsw4xfpvjz/
📌همراه با صدور گواهی معتبر
•┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈•
🍃 انجمن علمی قرآن و حدیث؛
دانشگاه حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
🆔 @quran_hadith_hmu
بسم الله النور
گزارشی از شب شعر عاشورایی شیراز
امسال 39 سالگی این حرکت مبارک تمام شد و وارد 40 سالگی شد.
40 سال پیش یک نفر که نه شاعر بوده و نه با شعرا آشنایی داشته، طی یک اتفاق به این نتیجه میرسد که برای اصلاح باورها و دانش مذهبی مردم، باید روی شعر مذهبی سرمایهگذاری کرد. از این جا به بعد، این آیۀ قرآن به طور عملی نمود پیدا کرده است:
«اللذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»
«کسانی که در راه ما تلاش کنند، ما حتما آنها را به راههای خودمان هدایت میکنیم»،
امروز اغلب شاعرانی که دغدغۀ مذهب دارند و شعر مذهبی گفتهاند، با این جریان مبارک ارتباط دارند؛ یا در نوجوانی اینجا تعلیم دیدهاند، یا در بزرگسالی اینجا حمایت شدهاند.
منظورم حمایت مالی نیست. اینجا با دیگر شاعران آشنا شدهاند؛ با منتقدان آشنا شدهاند؛ آموزشهای مذهبی و ادبی دیدهاند؛ چهره شدهاند؛ ...
فعلا به علت تراکم کار، امکان نوشتن مفصل ندارم. در روزهای آینده به تدریج آدمهای مهم و نکات مهمی را از شب شعر عاشورایی شیراز مطرح خواهم کرد؛ انشاءالله تعالی.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
راستی، حرفهای پنجشنبه صبحم دربارۀ نشانهشناسی هم بد از آب در نیامد؛ مخاطبان هم استقبال کردند؛ اما به دو دلیل فعلا بارگذاری نمیکنم.
اولا وقت کم بود و بحث به شکل شتابزده مطرح شد و مجبور شدم از برخی سرفصلها بگذرم. (من زمانبندی داشتم؛ اما آنجا برنامه تغییر کرد و ناگهان زمان 75 دقیقهای من به 40 دقیقه کاهش پیدا کرد!)
ثانیا کیفیت ضبط تعریفی نداشت.
به یاری خدا به زودی این مباحث را در حضور تعدادی از علاقهمندان برگزار میکنم و فیلمش را در خدمت دوستان میگذارم.
🔵 از راست: رضا بیات. رضا اسماعیلی. حسین اسرافیلی
مکان: فرودگاه تهران. در راه شب شعر عاشورایی شیراز
#معرفی_شاعر
#شب_شعر_عاشورایی_شیراز
استاد اسرافیلی از شاعران بزرگ دهۀ 60 است و استاد اسماعیلی در مرتبهای فروتر (به لحاظ ادبی) مربوط به همان روزگار و جریان است.
شاعران دهۀ 60 اغلب (و نه همه) اعتقادات مذهبی متعادل و گاه ضعیف دارند و اصطلاحا اهل تقصیر هستند.
در فرودگاه که با این بزرگواران صحبت می کردم و فعالیتهایم را توصیف می کردم، مدام می پرسیدند «در نقدهایت آسیب شناسی هم می کنی؟» و وقتی جواب مثبت می شنیدند، لبخند رضایت می زدند.
روزی که در جمع شاعران صحبت می کردم، استاد اسماعیلی بعد از صحبتهایم اعتراض کرد که:
«این حرفها دردی از کسی دوا نمی کند؛ باید آسیبشناسی کنیم. مثلا بعضی ها غلو میکنند و چای روضه را محترم می دانند. حتی بعضی ها کربلا را با کعبه مقایسه می کنند که اینها قطعا غلو است.»
ایشان چند سال پیش که ضریح جدید امام حسین(ع) را در شهرهای ایران گرداندند و بعد به کربلا بردند، گفت بود که این ضریح، گوسالۀ سامری است.
البته که من با حرفهای ایشان موافق نیستم؛ اما به هر حال، این یک نوع نگاه است و بخشی از پازل فرهنگی معاصر ماست.
و صد البته، این که با کسی اختلاف سلیقه و نظر دارم، هیچ دلیل نمی شود که حسن رفتار نداشته باشم یا خدای ناکرده توهین کنم.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
سیده اعظم حسینی
#معرفی_شاعر
#شب_شعر_عاشورایی_شیراز
1️⃣ از 6️⃣
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
2️⃣ از6️⃣
برای معرفی خانم حسینی بخشی از جلد دوم کتاب #نشا:_نقد_شعر_آیینی را میآورم:
سیده اعظم حسینی (1358- ) دکترای ادبیات فارسی دارد و در مراکز آموزشی و فرهنگی شیراز فعالیت میکند. نه برگزیدۀ جشنوارۀ فجر شده؛ نه سمت مهمی دارد؛ نه تألیفاتش متعدد است؛ ...
علت انتخاب او برای حضور در این کتاب سه نکته است: الف) شب شعر عاشورایی شیراز. ب) منظومهسرایی. ج) شعر زنانه.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
3️⃣ از 6️⃣
#منظومه_سرایی
روزی با دکتر امید مجد مصاحبهای داشتم در خصوص منظومهسرایی. پرسیدم که آیات قرآن کریم همه در یک حال و هوا نیستند. برخی وعدۀ بهشتند و برخی وعید دوزخ؛ یک آیه بیان احکام ارث است و یکی وصف هول قیامت؛ حتی به لحاظ ادبی یکی در اوج ایجاز است و یکی در اطناب کامل؛ ... چطور همۀ اینها را به یک وزن به نظم درآوردهاید؟ بهتر نبود که هر سوره یا هر بخش از سوره را متناسب با حال و هوایش در وزنی جدید به نظم در میآوردید؟
او آن روز جواب جالبی داد. گفت ابیات شاهنامه هم تماما در یک حال و هوا نیستند و فردوسی حکمت و سوگ و بزم و رزم را به همین وزن سروده است. او با دقت در شعر فردوسی و نظامی ظرایفی را آموخته بود که اگر در قافیه از مصوت بلند استفاده کند چه حسی منتقل میشود و اگر کوتاه باشد چه میشود. آن مصاحبه در سایت سلیس در دسترس است.
در آن مصاحبه پرسیدم برای ترجمۀ منظوم از کدام نگاه تفسیری استفاده میکند و جواب گرفتم که: «هیچ! متن را میخوانم و ترجمه میکنم». مجد چندی پس از این مصاحبه کتاب دو جلدی «مقتل جامع سید الشهداء» مرحوم پیشوایی را از من امانت گرفت و مدتی بعد، «منظومۀ عاشورا» را منتشر کرد. خروجی کار مجد پرشتاب، کمعمق و کمعاطفه است.
دیگر منظومهسرای قابل ملاحظۀ روزگار ما قربان ولیئی است. منظومههای او مثنویهایی چند صد بیتی هستند که همان مفاهیم غزلهایش را با اطناب و طول و تفصیل مطرح میکنند. شعر ولیئی چندان عمیق و باطنی است که بسیاری از مخاطبان شعر مذهبی با آن همراه نمیشوند و مثنویهایش چنان آهسته و با آرامش پیش میروند که برخی از مخاطبان غزلش، حوصلۀ منظومهها را ندارند.
اما حسینی: نام کتاب 4 جلدیاش منظومه است؛ اما ساختار شعرش نه. او برای هر شهید، خلاصۀ مباحث دکتر سنگری را به نثر آورده است؛ آنگاه یک قطعه شعر برای آن شهید سروده است. نه تنها وزن، بلکه قالب شعرها هم متفاوت است. هر شعر داستان خود را دارد. اما تمام شعرها در دو عنصر مشترکند: روایت و عاطفه. یک نمونه را ببینید:
سلام بر سلیمان، سفیر بصره
او غلام امام حسین (ع) بود. کنیهاش را «ابورزین» نوشتهاند. همراه با امام از مدینه به مکه رفت و از مکه نامههای امام را به سران بصره رساند. همسرش نیز در این سفر او را همراهی میکرد. بعد از رساندن پیغام امام، بصره کانون شور و شوق پیوستن قبایل به امام شد؛ اما «مُنذر بن ابیجارود» که یکی از بزرگان بصره و پدر همسر عبیدالله بن زیاد بود، در ترس و تردید از این که نکند ماجرای نامه، ساختگی و توطئۀ عبیدالله برای شناختن دشمنانش باشد، نامه و پیام سفیر امام را به اطلاع عبیدالله رساند. جناب سلیمان دستگیر شد و بیآنکه فرصت دفاع پیدا کند به دار الامارهاش بردند.
صبح روز بعد، او را به پای چوبۀ دار بردند، اما خشم عبیدالله نگذاشت سلیمان تا پای دار برسد و به دستور او با شمشیر سر از تنش جدا کردند.
* * *
زن ایستاد، تماشای ریگ لغزان را
نفس کشید تمام تب بیابان را
میان مردمکش قاب کرد با حسرت
تمام قامت مردانۀ سلیمان را
کمی به دلهره افتاد، دیده بود انگار
سواد درهم شهر فریبکاران را
سفیر بصره در اندیشۀ رسیدن بود
مرور کرد دوباره، سهباره، فرمان را
«برو امینِ حسین! از نگاهشان، دلشان،
ببین چقدر کمر بستهاند پیمان را»
دو پای خستۀ او عاشقانه میپیمود
مسیر سرخ رسیدن به خط پایان را
و شاید اندکی آرامتر رجز میخواند
اگر به دیدۀ زن دیده بود باران را ...
* * *
خوشا که شوق در اندیشۀ مصاف افتد
و صبر، جا زده در فکر انصراف افتد
خوشا سری که سرِ بردنش به محضر دوست
میان دار و سر تیغ اختلاف افتد
خوشا که تیغ سرِ بردنش شتاب کند
به یک درخشش خود دار را جواب کند
و سر چنان ز تمنای پر زدن، لبریز
که فرصتی نکند تا که انتخاب کند
خوشا حسین و خوشا پر زدن برای حسین
خوشا سری که رود پیشواز پای حسین
سرم به نیزه رود کاش عاشقانه و مست
که بصره پر شود از بوی کربلای حسین
و زن سرود: «خوشا عاشق اسیر حسین!
کجاست فرق زن و مرد در مسیر حسین؟
خوشا کنار تو بودن به زیر چوبۀ دار
بخوان دوباره برایم، بخوان، سفیر حسین!»
(دفتر اول، ص18-20)
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam