eitaa logo
کانال فلسفه علویه
102 دنبال‌کننده
167 عکس
143 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 اصالت وجود «۳» دیدگاه ملاصدرا 🔖 فلسفه ملاصدرا بر پایه باور به اصالت وجود و پس از آن با تشکیک وجود از فلسفه های دیگر متمایز شده است. بحث از اصالت. وجود با مسئله: 🔹علیت: در تبیین رابط بین علت و معلول 🔸حدوث و قدم: با تبیین واجب بودن وجود 🔹اثبات واجب تعالی: برهان افتقار 🔸صفات حق: مراتب وجود 🔹صدور جهان: 🔸ربط حادث به قدیم: 🔹حرکت جوهری: 🔸معاد جسمانی: 🔹معرفت شناسی: در ارتباط مستقیم و اثر گذاری است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 "رادنی هالبروک"، یک عکاس حیات وحش پس از اینکه متوجه شد گیره‌ها، چوب پنبه‌ها، مهره‌ها و پیچ‌ها روی میز کارش مرتب شده‌اند، یک دوربین دید در شب راه اندازی کرد و غیرمعمول‌ترین صحنه خود را به ثبت رساند؛ این تصاویر نشان می‌دهد یک موش در حال مرتب کردن وسایل وی است! 🔰 این رفتار ربطی به غریزه و غیره ندارد، باید پرسید چه چیزی میتواند عامل این رفتار باشد؟ 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
چند روز پیش دکتر کریم مجتهدی استاد برجسته فلسفه غرب تشییع و به خاک سپرده شد. تسلط بی نظیرش بر فلسفه غرب دانشجویان را میخکوب میکرد. یکی از ویژگی های خاص استاد، تعصبی بود که بر هویت ملی و زبان فارسی داشت. گمان میکنم همان جلسه اول بود که اتمام حجت کرد کسی نباید از کلمات انگلیسی استفاده کند، تاکید داشت به جای رنسانس، از «دوره تجدید حیات فرهنگی غرب» استفاده کنیم و معادل بسیاری از کلمات غربی را میگفت و تاکید میکرد که «غرب را خوب بشناسید اما غرب زده نباشید.» نماد یک انسان تحصیل کرده، نخبه و با هویت بود که به واسطه تحصیل در سوربن فرانسه، غرب را بهتر از مدعیان شناخته بود اما هیچوقت مقابل غرب، خودباخته نشده بود. خدایش رحمت کند و درجاتش را متعالی سازد.🤲. 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ♨️ 💢falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتقاد به خدا در ۵ دقیقه به تقریر دکتر " جرالد شرودر" رابطه دستاوردهای فیزیکی جدید و بحث اثبات خداوند از نگاه «جرالد شرودر»؛ فیزیک‌دان برجسته دانشگاه mit 💢@falsafeh_alaveyeh
👓 مدح امیرالمومنین توسط شیخ الرئیس ابوعلی سینا 🔹 علی در میان خلق چون معقول بود در میان محسوس! ❗️ علی مرکز دایره‌ی حکمت و فلک حقیقت و خزانه عقل است! ✅ تعبیر امیرالمومنین توسط ابن سینا تعبیر جالبی است و نشان از رگه قوی تشیع در اوست. رساله معراج نامه بوعلی سینا رساله کوچکی است به زبان فارسی که ۴ نسخه قدیمی دارد و انتشارات آستان قدس آن را منتشر کرده است. 💢@falsafeh_alaveyeh
هنر مدرن اسلامی میتواند اینچنین باشد. به جای طرح های دلمرده پست مدرن و مدرن. 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥♦️ گفتگوی جالب فیلسوف مشهور فرانسوی روژه گارودی با دانشجویی که از او درباره امیرالمؤمنین علیه السلام پرسید. 🔸 محمدناصر نویسنده اهل‌سنت و مجری معروف برنامه "مِن‌مصر" در شبکه تلویزیونی "مصرالآن" این مکالمه را نقل می‌کند. 🔻روژه گارودی (Ragaa Garaudy) استاد دانشگاه و نویسنده سرشناس کمونیست فرانسوی بود. او بعد از مدتی مرکز مطالعات مارکسیستی را تأسیس و ۱۰ سال مدیریت کرد. او مدتی هم به مسیحیت متمایل شد و در آخر، مسلمان شد. 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم | رواق بزرگ امیرالمومنین علیه السلام چگونه ساخته می‌شود؟ 🔹تصاویر سه بعدی از عملیات بزرگ عمرانی در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی. 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
ریچارد سوین برن متولد 26 دسامبر 1934. فیلسوف انگلیسی و استاد برجسته دانشگاه آکسفورد است. 🔰او برای تحصیل در کالج Exeter ، آکسفورد، یک بورس تحصیلی آزاد دریافت کرد و در نهایت با لیسانس کلاس اول در فلسفه، سیاست و اقتصاد فارغ التحصیل شد. 🔰 در طول 50 سال گذشته یکی از طرفداران تأثیرگذار براهین فلسفی برای وجود خدا بوده است. بحث فلسفی او در درجه اول در فلسفه دین و فلسفه علم است. 🔰 وی با کارهای اولیه خود در فلسفه دین سه گانه ای متشکل از "انسجام الهیات" ، "وجود خدا" ، و "ایمان و عقل" بحث های زیادی را برانگیخت. 🔰سوین برن از سال 1972 تا 1985 در دانشگاه Keele تدریس کرد. وی در طی بخشی از این مدت ، از سال 1982 تا 1984 به سخنرانی های گیفورد در آبردین پرداخت و نتیجه آن كتاب The Evolution of Soul بود. 🔰از سال 1985 تا زمان بازنشستگی در سال 2002 ، او استاد فلسفه دین مسیحی در دانشگاه آکسفورد بود. وی از زمان بازنشستگی همچنان به طور مرتب کتاب منتشر کرده است. 🔰 سوین برن در طول حرفه خود نویسنده فعال بوده است و هر دو یا سه سال یک کتاب منتشر می کند. وی نقش مهمی در بحث و گفتگوهای اخیر درباره مسئله ذهن و بدن داشته است و از یک دوگانگی ماده ای که کار رنه دکارت را از جنبه های مهم یادآوری می کند ، دفاع کرده است. 🔰 کتابهای او در درجه اول آثار بسیار فنی فلسفه دانشگاهی هستند ، اما وی در سطح عامه نیز نگاشته است. از بین کارهای غیر فنی ، کتاب وجود خدا با خلاصه کردن استدلال ها فهمی عام دارد. 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
دکتر جورجیا پردوم اسنادی را منتشر کرده که از لحاظ ژنتیکی وجود آدم و حوا را ثابت میکند! او مدعی است كه DNA تمام انسان ها به یک انسان واحد میرسد که حدود ۱۳۵ هزار سال پیش زندگی میکرده است! 💢‌‌‎‌‎@falsafeh_alaveyeh
اخیرا در یکی از کانال های از جناب استاذنا آیت الله شبیری زنجانی مطلبی تامل برانگیز نقل شده که به شرح ذیل است: «اخیرا کتابی در شرح احوال آقا محمد بیدآبادی برای من آوردند تا اگر مطلبی به نظرم رسید، در حاشیه بنویسم. در آن کتاب نوشته: «در اواخر صفویه فلسفه و حکمت بر اثر فشار قِشریون رو به ضعف نهاده بود». فارغ از اینکه نفس این تعبیر "قشریون" اهانت به فقهاء است، اصل این مطلب نیز نادرست است، بلکه عکس این مطلب را از افراد موثق شنیده‌ام» 🔘 پرسش: این افراد موثق چه کسی هستند؟ ⭕️ ایشان پاسخ میدهند: "در اواخر صفویه، فقاهت و حدیث بسیار تنزل کرد و طلّاب به فلسفه و عرفان اهمّیّت می‌دادند. در آن زمان مدرسه چهار باغ اصفهان را شاه سلطان حسین در سال ۱۱۲۱ یا ۱۱۲۲ ساخته بود و حجراتش تقسیم شده بود. شخصی که یکی از بستگانش از دنیا رفته بود، به مدرسه چهار باغ رفت تا یکی از طلّاب را برای نماز میّت ببرد ولی سراغ هر طلبه‌ای رفت، نماز میّت را بلد نبود. به استادشان شکایت می‌کند و استاد هم طلّاب مدرسه را توبیخ می‌کند که چرا از فقه و احکام شرع دور هستید و خودش برای خواندن نماز میّت می‌رود و چون خودش نیز بلد نبود، دو رکعت نماز صبح بر میّت می‌خواند!" این قضیه را آقای امام سدهی از آسید ابوتراب نقل کرد. من یکی دو سال بعد مرحوم آقای علم الهدی اهوازی پدر حاج آقا مصطفی را - که در مقبره آقای داماد در حرم مطهر حضرت معصومه دفن شده است در منزل مرحوم آقای والد دیدم و این دو قصه را برای ایشان نقل کردم آقای علم الهدی شاگرد آسید ابوتراب بود. ایشان گفت: من هم هر دو قصه را از آسید ابوتراب شنیدم»۱. 🔴 نقد و نظر: 1⃣ جناب استاد متولد ۱۳۰۶ شمسی هستند، زمان ساخت مدرسه چهار باغ ۱۰۹۲ است در این بین با ارفاق ۲۱۴ سال فاصله است بر اساس مبنای خود رجالیون هر طبقه از روات اگر چهل سال در نظر گرفته شود باید پنج طبقه راوی بین ایشان و سال ساخت مدرسه در نظر گرفت، سوال بنده از ایشان این است آیا آسید ابوتراب که برای ما مجهول و برای ایشان موثق است، متصل به زمان صفویه بوده است؟ چگونه؟ 2⃣ اگر نبوده به چه طریقی این خبر را می دهد؟ با سلسله روات موثق یا شنیده های کوچه بازاری یا امر دیگر؟ 3⃣ آیا اگر سلسله روات دارد افراد آن موثق هستند؟ ضابط و حافظ هستند؟ 4⃣ بر فرض صحت اتصال ایشان به عهد صفویه با یک خبر واحد میتواند درباره ویژگی یک عصر خبر تاریخی داد؟ 5⃣ با یک خبر از یک مدرسه میتوان ویژگی تمام مدارس اصفهان که در آن زمان قطب علمی تشیع بود را سنجید؟ 6⃣ بر فرض فقر فقاهت طلاب این امر ناشی از توجه به فلسفه است یا رواج اخباریگری؟ 7⃣ سلطان حسین در ذیحجه ۱۱۱۸ محمدباقر خاتون آبادی را به مدرّسی مدرسه چهارباغ برگزید، آیا پذیرفته است در محضر چنین عالمی که شیخ الاسلامی آن زمان به وی پیشنهاد شده و نپذیرفته یک استاد که نماز میت بخواند رشد نکرده؟!! باشد.. 8⃣ از جمله اساتید مدرسه چهارباغ: میر محمدباقر خاتون آبادی، میرمعصوم خاتون‌ آبادی، میرابوالقاسم مدرّس خاتون‌آبادی، سید محمدباقر شفتی، شیخ ابوالقاسم نورائی سدهی، آقا محمدرضا قمشه‌ای، شیخ اسداللّه قمشه‌ای و میرعبدالحسین خاتون آبادی بوده‌اند. بر اساس این نقل چنین اساتیدی نماز میت نمیدانسته اند. 9⃣سلطان حسین همچنین از خاتون آبادی خواست تا به عنوان مدرّس مدرسه، نخستین درس را آغاز کند، اما وی برای احترام و رعایت مقام علمی آقاجمال الدین خوانساری از او خواست که اولین درس را بگوید و سپس خود برخی کتاب‌های فقه و اصول را تدریس کرد. بر اساس این نقل باید پرسید مرحوم خاتون آبادی که خود فقیه است و درس فقه و اصول داشته چه درس میداده است که در مدرسه یک نفر نماز میت بلد نبوده است. 🔰 نتیجه با خواننده محترم که آیا این نقل از جناب استاذنا پذیرفته است یا خیر؟ «۱» جرعه‌ای از دریا؛ آیت الله شبیری زنجانی، ج ۴ ص ۳۹۷ ✍️میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این فیلم ایت الله شاهرودی به نقل از. سید ابو الحسن اصفهانی از؟.. مشخص نیست. عنوان می کنند: «من شهریه را حرام کردم بر طلبه‌ای که در حوزه غیر از فقه و اصول بخواند!» در ذیل این فیلم یکی از کانالهای ضد فلسفه نوشته: «دیدگاه مرحوم آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی درباره حرمت شهریه برای محصّلین فلسفه و عرفان است». 1⃣ بر فرض صحت این انتساب که بعید است و خلاف سیره فقیه بزرگوار سید ابوالحسن اصفهانی. دیدگاه انتسابی در زمان ما نظرشان فاقد حجیت است. چرا که اگر کسی فلسفه اسلامی و غرب را نخواند چگونه پاسخ های شبهات تمدنی غرب را دهد؟ این یک ضرورت بدیهی است. 2⃣ بنا به مدعای خود گوینده شهریه طلاب از مال خود سید پرداخت میشده پس حق تصرف در مال خودشان را داشته اند نه انکه حکم به حرمت شهریه بتوانند بدهند. 3⃣ جهت حرام کردم مال خودشان برای طلاب دیگر رشته ها نه صرفا عرفان و فلسفه مشخص نیست چگونه منتسب می کنند به مخالفت ایشان با فلسفه. 4⃣ نتیجه این تفکر تمرکز فقه و اصولی منجر شد به از بین رفتن مرکزیت علمی حوزه در سایر علوم و نتیجه آن غلبه علمی دانشگاه های سکولار در جامعه شد. 5⃣ از میان همه استادان سید ابو الحسن در حوزه اصفهان، تنها شخصیتی که خود ایشان به نام و نشان از او یاد کرده، آخوند ملامحمد کاشانی است. که از مروجین فلسفه صدرا است و عجیب است از ناقلین این اخبار که به سیره خود ایشان در تکریم استاد فلسفی خود توجه ندارند و مطلبی خلاف سیره را نقل می کنند. ✍️میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♋️ فیزیکدانان هندسه کیهان را اینگونه توصیف می کنند بی کرانه ولی نه بینهایت! یعنی لبه و ساحلی ندارد از این رو هیچ جستجوگری نیز نمی تواند به انتهای کیهان برسد. چرا که به نقطه ی آغازین حرکت خود می رسد. ✍️ این در واقع یعنی دور، و دور نیز خور نود نوعی تسلسل است. اشکالی که این تفکر دارد آن است که فضا را غیر عالم تصور می کند و کیهان را عالم در حالی که در فلسفه دو نوع مکان وجود دارد مکان متحیز و مکان غیر متحیز و فضا مکان غیر متحیز است و خود قسمتی از وجود و عالم ماده که بی نهایت است و فضا را نمی تواند بی کران محدود دانست طبق این تحلیل ♋️ در عالم ماده از فضا-زمان گریزی نیست مگر میانبری به ابعاد بالاتر که هنوز ثابت نشده است. ♋️ به این دست هندسه، اشکال یک رویه می گویند که تنها یک سطح دارد مانند بطری کلاین، نوار موبیوس و مثلث پنروز شما تنها روی یک سطح حرکت می کنید و با اینحال می توانید تمام مسیر را بدون تغییر جهت طی کنید. 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه ای خاص و شگفت انگیز سلول وقتی متوجه میشه دیگه برای بدن مفید نیست اینجور خودش رو از بین میبره +آپوپتوز روندی فیزیولوژیک و زیستی برای نمو فعّال و طبیعی و همچنین حفظ هموستازی می‌باشد. در مواردی که زنده ماندن یک سلول، موجودیّت موجود زنده را به خطر بیندازد، سلول با تصمیم خود خود کشی می‌کند. ✍️ وقتی عنوان میشود. سلول با تصمیم خود خودتخریبی انجام میدهد به واقع این موجود را باید واجد اختیار و تفکر دانست. این یعنی نفی انتخاب طبیعی و غریزه که به غلط در ادبیات اسلامی هم وارد شده است. چیزی به نام غریزه وجود ندارد بلکه شعور و درک است که موجودات دارا هستند و از همین باب این موجود برای بقای انسان خود را فدا می کند. 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh