eitaa logo
کانال فلسفه علویه
102 دنبال‌کننده
167 عکس
143 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نام آیت الله العظمی جوادی آملی در فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان (سال 2024 میلادی) نام آیت الله العظمی جوادی آملی در فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان؛ در گزارش امسال نیز مثل سالهای قبل نام آیت‌الله جوادی آملی صدر نشین بخش دوم شخصیت‌های ویژه جهان اسلام است فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان، همه ساله در اوایل دسامبر (آذر) منتشر می شود که به معرفی نخبگان جهان اسلام بر طبق شاخصه‌های مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام/The Royal Islamic Strategic Studies Centre و مؤسسه آل البیت الملکیه للفکر الاسلامی/The Royal Aal al-Bayt Institute for Islamic Thought :RABIIT در اَمان پایتخت اُردن با مشارکت «دانشگاه جورج تاون» ایالت واشنگتن دی. سی آمریکا می‌پردازد. این لیست با معرفی مؤثرین افراد جهان اسلام در دو دسته پنجاه نفر برتر و بخش چهارصد و پنجاه نفر بعدی تقسیم بندی شده است. بنابر اساسنامه و فهرست این مؤسسه که در وب سایت رسمی آن منتشر شد؛ هدف از انتشار آن را آشنایی با فعّالان و کشف نخبگان جهان اسلام معرفی و هر مسلمانی که بیشترین تأثیر بر کشور خود، جهان اسلام و عالم بشریت بگذارد در آن لیست جای خواهد داشت. در گزارش امسال نیز مثل سالهای قبل نام آیت‌الله العظمی جوادی آملی صدر نشین بخش دوم شخصیت‌های ویژه جهان اسلام است و پس از ایشان آیت‌الله محمداسحاق فیاض حائز رتبه ۵۳ این رنکینگ شده است. کشو: ایران متولد: 1933 (90 سالگی) حضرت آیت الله آملی، متکلم و مفسر برجسته قرآن است. شهرت او بیشتر به خاطر تفسیر قرآن کریم با عنوان تفسیر تسنیم است. 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حاج قاسم سلیمانی خطاب به سیدحسن نصرالله: اگر میخواهید نیروها در مسیر بمانند آنها را به علامه مصباح وصل کنید 🔹سومین سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مامور CIA: آیت‌الله مصباح بزرگترین دشمن ماست! رائول مارک مأمور سابق CIA: "بگذارید راحتتان کنم، تنها مانع ما برای ایجاد دموکراسی (آمریکایی سازی)، آیت الله مصباح یزدی ست، فقط آیت الله مصباح یزدی! او تنها کسی است که دموکراسی (آمریکایی) را به چالش کشیده است." خداوندا ما را نیز چنین بگردان 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
🔘 اصالت وجود «1» مسئله: آیا در خارج وجود اصالت دارد یا نه؟ اقوال: چهار دیدگاه وجود دارد: 1⃣ اعتباری بودن وجود. سهروردی 2⃣ قول به اصالت وجود در واجب و اصالت ماهیت در ممکنات. محقق دوانی 3⃣ قول به اصالت وجود و ماهیت. منسوب به اقای فیاضی در شرح نهایه. 4⃣ اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت. صدرا و مَن تبع. پیشینه: ♨️ یکی از ابتکارات فارابی در کتاب الحروف و الفصوص الحکمه که بنیان فلسفه اسلامی است، طرح نظریه تفاوت میان وجود از ماهیت است که تقسیمی اولی است. ♨️ تا پیش از فارابی میتوان مدعی شد همه مباحث فلسفی بر محور ماهیت بیان شده است و دست‌کم مبتنی بر اصالت ماهیت بوده است. این تفکیک سر آغازی بر بحث درباره مسئله اصالت امر خارجی شد. ♨️ همچنین فارابی بعد از اثبات تمایز مفهومی، توانست تمایز وجودی را در فلسفه تدوین نماید. وی تفاوت محسوسی بین خود هست و هستنده یعنی دارنده هستی یونانی قائل شد ♨️ ارسطور در کتاب چهارم ما بعد الطبیعه موضوع فلسفه را موجود بما هو موجود تعریف می کند اما وی با انصراف از اصل وجود به موجود این مفهوم را به صورت جوهر و اعراض و کیفیات تنزل میدهد. چرا که در همه آثارش وجود را به جوهر «اوسیا» باز می گرداند. و تا زمانه ابرتوس (۶۷۸ ه.ق) میتوان غلبه ارجاع وجود به جوهر را در میان اندیشمندان غربی مشاهده نمود. ♨️ در فلسفه افلوطین (۲۰۴-۲۷۰م) وی بر آن است که عالم معقول از سه اقنوم یا سه اصل تشکیل شده است. اقانیم عبارتند از: احد، عقل و نفس. وی در پرتو تمایز قائل شدن بین احد و وجود به چرخش از بحث جوهر و چیستی به وجود التفات نموده است. هرچند وی معتقد است که احد فوق وجود می باشد. و وجود نتیجه فوران و لبریزی احد است. ولی میتوان در واقع احد وی را وجود بسیط و وجود را در نگاه وی وجود متکثر تلقی نمود. ♨️ بوئتییوس (۴۸۰-۵۴۰م) نیز مطلبی را طرح کرده است و آن اشاره به تمایز وجود عام در برابر وجود ماهوی که البته همان تفاوت واجب الوجود و ممکن است و ارتباطی به بحث تمایز ماهیت و وجود ندارد. ♨️ البرتوس کبیر و شاگردش آکوئیناس (۶۲۱-۶۷۲) با تاثیر از فارابی و ابن سینا به بحث از تمایز وجود و ماهیت پرداختند. اما ایشان نیز به بحث از اصالت بخشی به وجود نپرداخته اند. ♨️ تا پیش از هایدگر و بررسی تمایز تفکر پارمنیدس و ارسطو طبیعت گرا کسی به اهمیت بازگشت به اصل وجود در غرب توجه نکرد. وی در کتاب هستی و زمان این پرسش را که: «هستی چیست؟» پرسش بنیادین فلسفه میداند. ♨️ ابن سینا در آثار خود عنوان کرد که وجود، عارض بر ماهیت است. مقصود ابن سینا این بود که مفهوم وجود، یک مفهوم عام و مشترکی است که در تحلیل ذهن بر ماهیت اشیاء مختلف عارض (حمل) می‌شود. ♨️ تا زمان ابن سینا بحث تنها جنبۀ ذهنی داشت و ناظر به رابطه بین مفهوم وجود و ماهیت اشیاء بود تا این که شیخ اشراق، بر اعتباری بودن مفهوم وجود و این که مفهوم وجود نمی‌تواند مصداق خارجی داشته باشد، استدلال آورد. ♨️ دینانی از معاصرین این استدلال سهروردی را ناظر به این گرفته‌اند که مفهوم وجود یک مفهوم ماهوی نیست بلکه معقول ثانی است نه باور به اصالت ماهیت.  ♨️ اما در نهایت این بحث به صورت مسئله توسط میرداماد (اوایل قرن یازدهم هجری) وارد فلسفه شد. میرداماد قائل به اصالت ماهیت بود، اما ملاصدرا، شاگرد وی، اصالت وجود را به اثبات رساند و از آن تاریخ همه فیلسوفان قابل توجه، اصالت وجودی بوده‌اند. ♨️ در مقابل گروهی همچون شیخ ‌رجبعلی‌ تبریزی‌ (... -۱٠۸٠ ق)علی‌قلی بن قرچغاى خان (۱۰۲۰-۱۰۹۱)، حکیم، محقق و عارف گمنام عصر صفوى است.  و قاضی سعید قمی (۱۰۴۳ق ـ ۱۱۰۳ق) ودر دوران‌ معاصر نیز كسانی‌ مانند حائری‌ مازندرانی‌ (۱۲۹۷ق ـ ۱۳۹۱ق) با قول‌ به‌ اصالت‌ وجود سخت‌ به‌ مخالفت‌ برخاسته‌اند. ✍️میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
🔘 اصالت وجود «2» دیدگاه میرداماد🔖 🔰 دلیل نسبت قول به اصالت ماهیت به مرحوم میرداماد، قسمتی از دیدگاه ایشان در کتاب قبسات است: «اگر وجود، چیزی خارجی باشد، خودش باید ماهیتی از ماهیت‌ها باشد و مثل سایر ماهیات ممکن و وجودش زائد بر ماهیتش باشد». 🔰 با این وجود جمله از ایشان وجود دارد سبب شده است علامه مصباح، اصالت وجود را در دیدگاه ایشان فهم کند. در ابتدای قبس دوم آمده است وجود در خارج، همان تحقق اصیل در متن واقع خارج اذهان است. از این رو ممکن است وی قائل به اصالت وجود بوده باشد و در عبارات اول در صدد نفی زیادت وجود بر ماهیت در خارج بوده است. 🔰اما این مدعا با اشاره وی به در خارج نبودن وجود در کلامش سازگار نیست: «اگر وجود، چیزی خارجی باشد، خودش باید ماهیتی از ماهیت‌ها باشد» 🔰 اما تصریح وی به خارجی نبودن وجود با چالش همراه است، زیرا جمله اول وی چند قضیه شرطیه متصله است که تالی آنها محذوف است که عبارتند از: «اگر وجود، چیزی خارجی باشد، خودش باید ماهیتی از ماهیت‌ها باشد و مثل سایر ماهیات ممکن و وجودش زائد بر ماهیتش باشد؛ لکن: ↩️ وجود ماهیت نیست. ↩️ وجود ممکن نیست. ↩️ زائد بر ماهیت نیست 🔻پس وجود خارجی نیست. اما این گزاره دچار چالش است 1⃣ تالی اول همان بحث تمایز است و بلا اشکال است. 2⃣ تالی دوم همان وجوب وجود است و بلا اشکال. 3⃣ اما تالی سوم خود تالی فاسدی دارد که باور به اصالت ماهیت را برای میرداماد دچار معونه می کند. ↩️ آن اینکه اگر حیثیت وجود زائد بر حیثیت ماهیت نباشد، حمل وجود بر ماهیت، بی نیاز از موجب و سبب خواهد بود؛ و اگر چنین باشد، هر ماهیتی واجب الوجود خواهد بود؛ زیرا که هر آنچه اتصافش به وجود محتاج به سبب نباشد، واجب الوجود است در این صورت ماهیت واجب خواهد بود و تالی دوم هم عنوان میکند وجود واجب است و این یعنی در واقع قول به وجود دو واجب الوجود که محال است. 🔻اجمالا نظریه اصالت ماهیت وی دچار چالش است ولی نمیتوان آن را صد در صد رد نمود از این رو جای بررسی بیشتر دارد که دیدگاه نهایی میرداماد چه بوده است و پژوهشی متن محور و همه جانبه را می طلب. ✍️ میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
🔘 اصالت وجود «۳» دیدگاه ملاصدرا 🔖 فلسفه ملاصدرا بر پایه باور به اصالت وجود و پس از آن با تشکیک وجود از فلسفه های دیگر متمایز شده است. بحث از اصالت. وجود با مسئله: 🔹علیت: در تبیین رابط بین علت و معلول 🔸حدوث و قدم: با تبیین واجب بودن وجود 🔹اثبات واجب تعالی: برهان افتقار 🔸صفات حق: مراتب وجود 🔹صدور جهان: 🔸ربط حادث به قدیم: 🔹حرکت جوهری: 🔸معاد جسمانی: 🔹معرفت شناسی: در ارتباط مستقیم و اثر گذاری است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 "رادنی هالبروک"، یک عکاس حیات وحش پس از اینکه متوجه شد گیره‌ها، چوب پنبه‌ها، مهره‌ها و پیچ‌ها روی میز کارش مرتب شده‌اند، یک دوربین دید در شب راه اندازی کرد و غیرمعمول‌ترین صحنه خود را به ثبت رساند؛ این تصاویر نشان می‌دهد یک موش در حال مرتب کردن وسایل وی است! 🔰 این رفتار ربطی به غریزه و غیره ندارد، باید پرسید چه چیزی میتواند عامل این رفتار باشد؟ 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
چند روز پیش دکتر کریم مجتهدی استاد برجسته فلسفه غرب تشییع و به خاک سپرده شد. تسلط بی نظیرش بر فلسفه غرب دانشجویان را میخکوب میکرد. یکی از ویژگی های خاص استاد، تعصبی بود که بر هویت ملی و زبان فارسی داشت. گمان میکنم همان جلسه اول بود که اتمام حجت کرد کسی نباید از کلمات انگلیسی استفاده کند، تاکید داشت به جای رنسانس، از «دوره تجدید حیات فرهنگی غرب» استفاده کنیم و معادل بسیاری از کلمات غربی را میگفت و تاکید میکرد که «غرب را خوب بشناسید اما غرب زده نباشید.» نماد یک انسان تحصیل کرده، نخبه و با هویت بود که به واسطه تحصیل در سوربن فرانسه، غرب را بهتر از مدعیان شناخته بود اما هیچوقت مقابل غرب، خودباخته نشده بود. خدایش رحمت کند و درجاتش را متعالی سازد.🤲. 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ♨️ 💢falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتقاد به خدا در ۵ دقیقه به تقریر دکتر " جرالد شرودر" رابطه دستاوردهای فیزیکی جدید و بحث اثبات خداوند از نگاه «جرالد شرودر»؛ فیزیک‌دان برجسته دانشگاه mit 💢@falsafeh_alaveyeh
👓 مدح امیرالمومنین توسط شیخ الرئیس ابوعلی سینا 🔹 علی در میان خلق چون معقول بود در میان محسوس! ❗️ علی مرکز دایره‌ی حکمت و فلک حقیقت و خزانه عقل است! ✅ تعبیر امیرالمومنین توسط ابن سینا تعبیر جالبی است و نشان از رگه قوی تشیع در اوست. رساله معراج نامه بوعلی سینا رساله کوچکی است به زبان فارسی که ۴ نسخه قدیمی دارد و انتشارات آستان قدس آن را منتشر کرده است. 💢@falsafeh_alaveyeh
هنر مدرن اسلامی میتواند اینچنین باشد. به جای طرح های دلمرده پست مدرن و مدرن. 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥♦️ گفتگوی جالب فیلسوف مشهور فرانسوی روژه گارودی با دانشجویی که از او درباره امیرالمؤمنین علیه السلام پرسید. 🔸 محمدناصر نویسنده اهل‌سنت و مجری معروف برنامه "مِن‌مصر" در شبکه تلویزیونی "مصرالآن" این مکالمه را نقل می‌کند. 🔻روژه گارودی (Ragaa Garaudy) استاد دانشگاه و نویسنده سرشناس کمونیست فرانسوی بود. او بعد از مدتی مرکز مطالعات مارکسیستی را تأسیس و ۱۰ سال مدیریت کرد. او مدتی هم به مسیحیت متمایل شد و در آخر، مسلمان شد. 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم | رواق بزرگ امیرالمومنین علیه السلام چگونه ساخته می‌شود؟ 🔹تصاویر سه بعدی از عملیات بزرگ عمرانی در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی. 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
ریچارد سوین برن متولد 26 دسامبر 1934. فیلسوف انگلیسی و استاد برجسته دانشگاه آکسفورد است. 🔰او برای تحصیل در کالج Exeter ، آکسفورد، یک بورس تحصیلی آزاد دریافت کرد و در نهایت با لیسانس کلاس اول در فلسفه، سیاست و اقتصاد فارغ التحصیل شد. 🔰 در طول 50 سال گذشته یکی از طرفداران تأثیرگذار براهین فلسفی برای وجود خدا بوده است. بحث فلسفی او در درجه اول در فلسفه دین و فلسفه علم است. 🔰 وی با کارهای اولیه خود در فلسفه دین سه گانه ای متشکل از "انسجام الهیات" ، "وجود خدا" ، و "ایمان و عقل" بحث های زیادی را برانگیخت. 🔰سوین برن از سال 1972 تا 1985 در دانشگاه Keele تدریس کرد. وی در طی بخشی از این مدت ، از سال 1982 تا 1984 به سخنرانی های گیفورد در آبردین پرداخت و نتیجه آن كتاب The Evolution of Soul بود. 🔰از سال 1985 تا زمان بازنشستگی در سال 2002 ، او استاد فلسفه دین مسیحی در دانشگاه آکسفورد بود. وی از زمان بازنشستگی همچنان به طور مرتب کتاب منتشر کرده است. 🔰 سوین برن در طول حرفه خود نویسنده فعال بوده است و هر دو یا سه سال یک کتاب منتشر می کند. وی نقش مهمی در بحث و گفتگوهای اخیر درباره مسئله ذهن و بدن داشته است و از یک دوگانگی ماده ای که کار رنه دکارت را از جنبه های مهم یادآوری می کند ، دفاع کرده است. 🔰 کتابهای او در درجه اول آثار بسیار فنی فلسفه دانشگاهی هستند ، اما وی در سطح عامه نیز نگاشته است. از بین کارهای غیر فنی ، کتاب وجود خدا با خلاصه کردن استدلال ها فهمی عام دارد. 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
دکتر جورجیا پردوم اسنادی را منتشر کرده که از لحاظ ژنتیکی وجود آدم و حوا را ثابت میکند! او مدعی است كه DNA تمام انسان ها به یک انسان واحد میرسد که حدود ۱۳۵ هزار سال پیش زندگی میکرده است! 💢‌‌‎‌‎@falsafeh_alaveyeh
اخیرا در یکی از کانال های از جناب استاذنا آیت الله شبیری زنجانی مطلبی تامل برانگیز نقل شده که به شرح ذیل است: «اخیرا کتابی در شرح احوال آقا محمد بیدآبادی برای من آوردند تا اگر مطلبی به نظرم رسید، در حاشیه بنویسم. در آن کتاب نوشته: «در اواخر صفویه فلسفه و حکمت بر اثر فشار قِشریون رو به ضعف نهاده بود». فارغ از اینکه نفس این تعبیر "قشریون" اهانت به فقهاء است، اصل این مطلب نیز نادرست است، بلکه عکس این مطلب را از افراد موثق شنیده‌ام» 🔘 پرسش: این افراد موثق چه کسی هستند؟ ⭕️ ایشان پاسخ میدهند: "در اواخر صفویه، فقاهت و حدیث بسیار تنزل کرد و طلّاب به فلسفه و عرفان اهمّیّت می‌دادند. در آن زمان مدرسه چهار باغ اصفهان را شاه سلطان حسین در سال ۱۱۲۱ یا ۱۱۲۲ ساخته بود و حجراتش تقسیم شده بود. شخصی که یکی از بستگانش از دنیا رفته بود، به مدرسه چهار باغ رفت تا یکی از طلّاب را برای نماز میّت ببرد ولی سراغ هر طلبه‌ای رفت، نماز میّت را بلد نبود. به استادشان شکایت می‌کند و استاد هم طلّاب مدرسه را توبیخ می‌کند که چرا از فقه و احکام شرع دور هستید و خودش برای خواندن نماز میّت می‌رود و چون خودش نیز بلد نبود، دو رکعت نماز صبح بر میّت می‌خواند!" این قضیه را آقای امام سدهی از آسید ابوتراب نقل کرد. من یکی دو سال بعد مرحوم آقای علم الهدی اهوازی پدر حاج آقا مصطفی را - که در مقبره آقای داماد در حرم مطهر حضرت معصومه دفن شده است در منزل مرحوم آقای والد دیدم و این دو قصه را برای ایشان نقل کردم آقای علم الهدی شاگرد آسید ابوتراب بود. ایشان گفت: من هم هر دو قصه را از آسید ابوتراب شنیدم»۱. 🔴 نقد و نظر: 1⃣ جناب استاد متولد ۱۳۰۶ شمسی هستند، زمان ساخت مدرسه چهار باغ ۱۰۹۲ است در این بین با ارفاق ۲۱۴ سال فاصله است بر اساس مبنای خود رجالیون هر طبقه از روات اگر چهل سال در نظر گرفته شود باید پنج طبقه راوی بین ایشان و سال ساخت مدرسه در نظر گرفت، سوال بنده از ایشان این است آیا آسید ابوتراب که برای ما مجهول و برای ایشان موثق است، متصل به زمان صفویه بوده است؟ چگونه؟ 2⃣ اگر نبوده به چه طریقی این خبر را می دهد؟ با سلسله روات موثق یا شنیده های کوچه بازاری یا امر دیگر؟ 3⃣ آیا اگر سلسله روات دارد افراد آن موثق هستند؟ ضابط و حافظ هستند؟ 4⃣ بر فرض صحت اتصال ایشان به عهد صفویه با یک خبر واحد میتواند درباره ویژگی یک عصر خبر تاریخی داد؟ 5⃣ با یک خبر از یک مدرسه میتوان ویژگی تمام مدارس اصفهان که در آن زمان قطب علمی تشیع بود را سنجید؟ 6⃣ بر فرض فقر فقاهت طلاب این امر ناشی از توجه به فلسفه است یا رواج اخباریگری؟ 7⃣ سلطان حسین در ذیحجه ۱۱۱۸ محمدباقر خاتون آبادی را به مدرّسی مدرسه چهارباغ برگزید، آیا پذیرفته است در محضر چنین عالمی که شیخ الاسلامی آن زمان به وی پیشنهاد شده و نپذیرفته یک استاد که نماز میت بخواند رشد نکرده؟!! باشد.. 8⃣ از جمله اساتید مدرسه چهارباغ: میر محمدباقر خاتون آبادی، میرمعصوم خاتون‌ آبادی، میرابوالقاسم مدرّس خاتون‌آبادی، سید محمدباقر شفتی، شیخ ابوالقاسم نورائی سدهی، آقا محمدرضا قمشه‌ای، شیخ اسداللّه قمشه‌ای و میرعبدالحسین خاتون آبادی بوده‌اند. بر اساس این نقل چنین اساتیدی نماز میت نمیدانسته اند. 9⃣سلطان حسین همچنین از خاتون آبادی خواست تا به عنوان مدرّس مدرسه، نخستین درس را آغاز کند، اما وی برای احترام و رعایت مقام علمی آقاجمال الدین خوانساری از او خواست که اولین درس را بگوید و سپس خود برخی کتاب‌های فقه و اصول را تدریس کرد. بر اساس این نقل باید پرسید مرحوم خاتون آبادی که خود فقیه است و درس فقه و اصول داشته چه درس میداده است که در مدرسه یک نفر نماز میت بلد نبوده است. 🔰 نتیجه با خواننده محترم که آیا این نقل از جناب استاذنا پذیرفته است یا خیر؟ «۱» جرعه‌ای از دریا؛ آیت الله شبیری زنجانی، ج ۴ ص ۳۹۷ ✍️میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این فیلم ایت الله شاهرودی به نقل از. سید ابو الحسن اصفهانی از؟.. مشخص نیست. عنوان می کنند: «من شهریه را حرام کردم بر طلبه‌ای که در حوزه غیر از فقه و اصول بخواند!» در ذیل این فیلم یکی از کانالهای ضد فلسفه نوشته: «دیدگاه مرحوم آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی درباره حرمت شهریه برای محصّلین فلسفه و عرفان است». 1⃣ بر فرض صحت این انتساب که بعید است و خلاف سیره فقیه بزرگوار سید ابوالحسن اصفهانی. دیدگاه انتسابی در زمان ما نظرشان فاقد حجیت است. چرا که اگر کسی فلسفه اسلامی و غرب را نخواند چگونه پاسخ های شبهات تمدنی غرب را دهد؟ این یک ضرورت بدیهی است. 2⃣ بنا به مدعای خود گوینده شهریه طلاب از مال خود سید پرداخت میشده پس حق تصرف در مال خودشان را داشته اند نه انکه حکم به حرمت شهریه بتوانند بدهند. 3⃣ جهت حرام کردم مال خودشان برای طلاب دیگر رشته ها نه صرفا عرفان و فلسفه مشخص نیست چگونه منتسب می کنند به مخالفت ایشان با فلسفه. 4⃣ نتیجه این تفکر تمرکز فقه و اصولی منجر شد به از بین رفتن مرکزیت علمی حوزه در سایر علوم و نتیجه آن غلبه علمی دانشگاه های سکولار در جامعه شد. 5⃣ از میان همه استادان سید ابو الحسن در حوزه اصفهان، تنها شخصیتی که خود ایشان به نام و نشان از او یاد کرده، آخوند ملامحمد کاشانی است. که از مروجین فلسفه صدرا است و عجیب است از ناقلین این اخبار که به سیره خود ایشان در تکریم استاد فلسفی خود توجه ندارند و مطلبی خلاف سیره را نقل می کنند. ✍️میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♋️ فیزیکدانان هندسه کیهان را اینگونه توصیف می کنند بی کرانه ولی نه بینهایت! یعنی لبه و ساحلی ندارد از این رو هیچ جستجوگری نیز نمی تواند به انتهای کیهان برسد. چرا که به نقطه ی آغازین حرکت خود می رسد. ✍️ این در واقع یعنی دور، و دور نیز خور نود نوعی تسلسل است. اشکالی که این تفکر دارد آن است که فضا را غیر عالم تصور می کند و کیهان را عالم در حالی که در فلسفه دو نوع مکان وجود دارد مکان متحیز و مکان غیر متحیز و فضا مکان غیر متحیز است و خود قسمتی از وجود و عالم ماده که بی نهایت است و فضا را نمی تواند بی کران محدود دانست طبق این تحلیل ♋️ در عالم ماده از فضا-زمان گریزی نیست مگر میانبری به ابعاد بالاتر که هنوز ثابت نشده است. ♋️ به این دست هندسه، اشکال یک رویه می گویند که تنها یک سطح دارد مانند بطری کلاین، نوار موبیوس و مثلث پنروز شما تنها روی یک سطح حرکت می کنید و با اینحال می توانید تمام مسیر را بدون تغییر جهت طی کنید. 🔺 🔺 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh