eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
462 عکس
76 ویدیو
72 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙جلسه بیستم๛--- درباره نفس_۴ اقسام نفس_نفس فلکی_نفس نباتی 🎙جلسه بیست ویکم๛--- درباره نفس_۵ اقسام نفس_نفس نباتی_نفس حیوانی_نفس ناطقه 🎙جلسه بیست و دوم๛--- درباره نفس_۶ اقسام نفس_ نفس انسانی_عقل نظری ومراتب آن_عقل عملی ومراتب آن 🎙جلسه بیست و سوم๛--- پرسش و پاسخ جسمانیت الحدوث بودن نفس به چه معناست؟ چرا نفس هبوط در جسم ودنیا را پذیرفت ؟ 🎙جلسه بیست وچهارم ๛--- 🪷شـــبی بـــا حافـــظــ🪷 ╰๛---๛---๛-------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻مسئله‌ای در پیوند اعضاء روزى در محضر اعلاى استاد بزرگوار جناب آیة اللّه حاج میرزا ابو الحسن رفیعى قزوینى (رفع اللّه درجاته) بحث از پیوند اعضاء به انسان مسلمان به لحاظ عمل پزشکى پیش آمده است که‏: چون عضوى از بدنى جدا شده است آن عضو میته و متصف به احکام میته است و عضو میته نجس است، چه عضو بدن مسلم باشد و چه کافر، و چه عضو حیوان نجس‌العین باشد و چه غیر آن، و حال این که نمازگزار نمى‏تواند با محمول نجس (یعنى با عضو پیوند داده) نماز بخواند. در مسأله یازدهم فصل شرائط لباس مصلّى از کتاب العروة الوثقى گوید: «استصحاب جزء من أجزاء المیتة فی الصلوة موجب لبطلانها و إن لم یکن ملبوسا» 🔖و همچنین با دیگر مسائل متفرع بر میته چه باید کرد؟ حلّ آن به این واقعیّت منتهى شده است که: چون نفس مسلمان آن عضو پیوند شده را جذب کرده است و تصرّف نموده است، عضو حىّ جزء بدن او مى‏ شود، و مانند سایر اعضاء، حىّ به حیات بدن است و دیگر اطلاق میته بر آن عضو صادق نیست. نگارنده گوید که مطلب فوق در جواب سؤال از پیوند اعضاء کلامى کامل و در غایت اتقان است. 📚 هزار و یک کلمه،ج۱، کلمه۲۱۰ 👤علامه حسن زاده آملی ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
╭──────────────── ꧷ 🔻علم حقیقی از راه تفکر و آنچه عقلا از راه افکارشان تقریر کرده اند به دست نمی‌آید بلکه علم تنها آن است که خدا در قلب عالم می‌اندازد و نور الهی است که هرکه را بخواهد از فرشته و رسول و نبی و ولی ، بدان مختص می کند. کسی که کشف ندارد علم ندارد... 📚فتوحات مکیه،ج۲ ،ص۲۱۸ 👤شیخ محیی الدین بن عربی ╰๛---๛---๛--- --- --- --- @falsafeh_nazari
🔻 آداب متعلم در برابر استاد و معلم. ادب مُتِعَلَم با عالم آنست که: ۱_ در محضرش آغاز به تحیت و سلام نماید. ۲_ در پیشگاه او کمتر سخن بگوید. ۳_ تا زمانی که استادش از او چیزی نپرسد، حرف نزند. ۴_ تا اذن نگرفته سوال نکند. ۵_ در معارضه با سخنِ استاد نگوید که فلانی برخلاف گفته شما چنین گفته است. ۶_ برخلاف رای استاد اشاره نکند که نشان بدهد که از استادش به واقع و درست، داناتر است. ۷_ در مجلس استاد، او را راهنمایی نکند. ۸_ در مجلس درس به اطراف التفات نداشته باشد، بلکه با ادب بنشیند همانند ادب در نماز. ۹_ در پیش استاد نه بر علیه او چیره نشود، نه به نفع او. ۱۰_ وقتی خواست برخیزد برای استاد برخیزد. ۱۱_ او را تابع کلام و سوال خود واقع نکند. ۱۲_ در مسیر راه از او سوال نکند تا اینکه به منزلش برسد. ۱۳_ در افعال ظاهری استادش در پیش او سوءظن نداشته باشد که منکر او شود، پس استاد به اسرار او آگاه تر است. ۱۴_ در نزد استادش فرمایش حضرت موسی(ع) به حضرت خضر(ع) را یادآور شود که به خضر گفت: "آیا کشتی را سوراخ میکنی که تا اهل آن را غرق کنی؟ هر آینه کار نادرست و شگفتی را انجام میدهی"، و بداند که بنا بر اعتماد به ظاهر او را انکار میکند، اشتباه کار است. توضیح: ممکن است در ظاهر کاری را از استادش ببیند که با محسابات عقلی خودش ناپسند باشد، اما باید بداند که نباید با دیدن ظاهر اعمال استادش، قضاوت نابجا کند. 📖 منهج النجاة 👤ملامحسن فیض کاشانی ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
📚 کتاب "رسائل ابن سینا" 👤 ترجمه: متن ۱۴ رساله از شیخ الرئیس ابوعلی سینا همراه با زندگینامه ابن سینا ╰๛---๛---๛--------------------- ᯓ @falsafeh_nazari
Ibne Sina .pdf
9.39M
📚 دانلود کتاب "رسائل ابن سینا" 👤ترجمه: ضیاء الدین دری ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
AUD-AudioMerger.mp3
71.71M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون: قسمت اول() ╰๛---๛---๛------------------ @falsafeh_nazari
🔻روش فلسفه ورزی ارسطو_Aporia همان‌گونه که به روش تفلسف که مبتنی بر پرسش وپاسخ بود میگفتند، روش فلسفه ورزی را (آپوریا_اَپوریا__Aporia) نامیده‌اند، که از جهاتی شبیه روش سقراط میباشد. (آپوریا_Aporia) از دو جزء ترکیب یافته است: a به معنای «بدون» و poros «راه» روی هم به معنای «نا راه» یا «هیچ راه» می باشد. آپوریا اصطلاحی است که از بلاغت یونانی گرفته شده و به طور سنتی برای توصیف شکلی از گفتار به کار برده شده است که در آن گوینده یا شخصیتی آگاهانه بر پرسشی حل نشدنی تاکید وتامل میکند، یعنی چون درباره حقیقتی ابهام و سوال وجود دارد، انسان هنوز در مسیر کشف حقیقت قرار نگرفته‌ لذا با تاکید بر سوالاتش و با گفتگو و تحقیق سعی میکند که ابهامات را برطرف ودر مسیر و قرار گیرد تا از حقیقت موجودات آگاه شود. ارسطو در کتاب براساس این روش مباحث وپرسشهای را مطرح کرده و سعی بر حل و گره‌گشایی از آن ابهامات میکند. ارسطو در روش فلسفی که دارد برای برطرف کردن ابهاماتش چهار گام را طی میکند. چهار گام آپوریای ارسطو عبارتند از: ۱_سرگشتی و تحیر فلسفی با طرح سوالات وابهامات وتاکید بر دشواری­های موضوع. ۲_بررسی پاسخهای فیلسوفان گذشته در پاسخ به پرسشهای مطرح شده. ۳_تحلیل و نقد پاسخها فعلی فیلسوفان. ۴_کشف حقیقت و رسیدن به پاسخ مناسب و آرامش فلسفی. این روش فلسفه ورزی ارسطو مانند سقراط است زیرا سقراط هم با پرسش آغاز می‌کند با این تفاوت که ارسطو پرسش‌هایی را مطرح می‌کند و خودش آنها را پاسخ می‌دهد اما سقراط وقتی پرسشی را مطرح می‌کند دیگران و مخاطبین باید پاسخ بدهند. ودر مرحله دوم ارسطو در راستای پاسخ به سوالاتش، ابتدا پاسخ‌هایی که به آن سوالات در گذشته و توسط افراد دیگر داده شده است را جمع آوری وذکر می‌کند که به این کار ارسطو (دِگسوگرافی) می‌گویند. اگر در این پاسخ‌ها کمبودی وجود داشته باشد ارسطو آن کمبودها را بررسی کرده و اگر پاسخی هم نداده باشند، سعی میکند که ابهام فوق را برطرف و به سوالات پاسخ دهد.... خلاصه آنکه ارسطو به تنهایی تمام کارها را انجام می‌دهد. 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
🔻ديوژن را ديدند كه در ميان روز با فانوس روشن مى گرديد، سبب پرسيدند گفت: انسان مى جويم... عارف رومى در اين بيت نظر به وى دارد كه فرمود: دى شيخ باچراغ همى گشت گرد شهر كز ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست و نيز وقتى مردم شهرش او را تبعيد كردند، كسى به طعن گفت: همشهريان تو را از شهر راندند. گفت : نه چنين است، من آنها را در شهر گذاشتم... 📚 دروس معرفت نفس، ج۱ ص۲۹ 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
🔻 عارف و حکیم الهی صدرالمتالهین شیرازی (ره) در مساله وهبی و عطایی بودن نبوت و اکتسابی نبودن آن، از لسان الغیب خواجه حافظ شیرازی به "لسان العرفا و ناظم جوهر اولیا" یاد میکند: ( اخطأ من ظن أن النبوه کسبیه بل عطاییه موهبیه کما قال لسان العرفا ناظم جوهرالاولیا: دولت آن است که بی خون دل آید به کنار/ ور نه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست ) 📚 مفاتیح الغیب ص ۴۷۰ المشهدالسابع ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
نظام_حکمت_صدرایی_۱.pdf
10.96M
🔻 کتاب "درآمدی به نظام حکمت صدرائی" این کتاب سه جلدی برای دانشجویان رشته فلسفه به عنوان کتاب مبنایی در حکمت متعالیه تدوین شده است. 📖 جلد اول: هستی‌شناسی_ جهان‌شناسی 👤استاد عبدالرسول عبودیت ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari