رساله عشق.pdf
7.37M
📚ترجمه فارسی کتاب "رساله عشق "
👤نویسنده:شیخ الرئیس ابوعلی سینا
🔖 تصحیح: سید محمد مشکوة
╰๛---๛---๛-------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟
زندگی نامه ابوعلی سینا.pdf
3.19M
📚 کتاب "زندگی نامه ابوعلی سینا "
👤نویسنده: احمد علامه فلسفی
╰๛---๛---๛-----------------
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔻 معبد فلسفه
به اعتقاد عموم اندیشمندان هدف جمعیت #اخوان_صفا از گردآوری دایره المعارف بزرگ رسائل، ایجاد هماهنگی بین #دین و #فلسفه بوده است. اما تلقی آنها از فلسفه مانند طريق #مشائیونی چون #ابن_رشد نمیباشد.
فلسفه بنظر اخوان صرفا شامل استدلال وقياس محض نیست، بلکه آنرا با #حکمت که ودیعهای الهی است یکی میدانستند، و #حکمت نیز معرفتی است که از عالم ملکوت بر انسان نازل شده تا افق نگاهش با علم اعلی گسترش یافته و جان وقلبش با نور آن اعتلا یابد.
فضای فکری اخوان نسبت به فلسفه را میتوان به نگاه #هرمسیان نزدیک دانست. در نگاه #اشراقیونی چون #فيثاغورث و #سقراط غایت فلسفه صرفا پرداختن به اختلافات و جدالهای مَدرَسی و ظاهری نیست، بلکه فلسفه از سنخ حکمت است و به نگاه و عمل انسان مرتبط میباشد، بدین معنا فلسفه باید باید با تهذیب نفس وتكامل اخلاقی توام باشد. اِخوان الصفا از فلسفهای که توام با قیل وقال بوده و از حکمت بی بهره برحذر بودند. چنانکه در پایان رساله "حیوان شناسی" در فصل منازعه بین حیوانات و انسان، طوطی انسان را چنین خطاب می کند:
(واما درباره بالیدن شما به این که در بین شما فیلسوف منطقی یافت میشود بدانید که از آنان زائدهای بشما نرسد بلکه آنان شما را گمراه و بی ایمان خواهند ساخت، زیرا انسان را از راهی که خداوند تعیین کرده است منحرف میسازند و با آراء مختلف خود اثر مقررات دینی را از بین میبرند.)
به زعم جمعیت اِخوان فلسفه توسط ادريس نبی(ع) آورده شده واساسا جزئی از مذهب ایشان بوده است، لذا همانطور که برخی از اهالی حران که خود را پیرو جناب ادریس میدانند و #فيثاغوریان_شرقی نامیده میشوند، فلسفه صرفا مباحث استدلالی اختلافی نیست بلکه توام با اعمال و عبادات اشراقی میباشد.
عبادات فلسفی اخوان ماهی سه بار در ابتدا و وسط وبین بیست وششم واخر هرماه انجام میگرفت. در شب اول افراد خطابه ای شخصی میخواندند ودر شب دوم متنی درباره عالم خلقت قرائت میشد که باید زیر گنبد پرستاره آسمان و در جهت ستاره قطبی انجام میشد.
و درشب سوم سرودی فلسفی بنام
«دعای افلاطون یامناجات ادریس» یا «زبور سری ارسطو» قرائت میشد و به این صورت دوره عبادات ماهانه خاتمه مییافت.
علاوه براین شبهای عبادت، اخوان سه عید بزرگ فلسفی را در موقع ورود خورشید به برج حَمَل و سرطان و میزان نام برده و این ایام را با اعیاد اسلامی عیدفطر و عيد اضحی و عید غدير و مِن باب تمثيل مترادف با فصلهای بهار و تابستان و پائیز منطبق میساختند، لکن برای فصل زمستان یک روز در صومعه بجای عید مقرر کرده و آن روز را بیاد زمانی که اصحاب کهف در غار خوابیده بودند می گذرانیدند .
این رابطه بین فلسفه و احکام عبادی
چنین میرساند که اِخوان بیشتر وارث مکتب هرمس وفيثاغوریان جدید بودند.
#محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟
20120828101410-2183-97.pdf
326.9K
🔖 نوافلاطونیان مسلمان
"در باب اخوان الصفا"
👤نویسنده: نصرالله پورجوادی
╰๛---๛---๛---------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟
A.pdf
2.39M
📚 "اخوان الصفا یا روشنفکران شیعه مذهب"
👤 تألیف: یوحنا قمیر
ترجمه و توضیح: محمدصادق سجادی
╰๛---๛---๛--------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
نخستین سالگرد درگذشت فیلسوف معاصر، دکتر کریم مجتهدی
رویکرد فکریفلسفی استاد مجتهدی در تدریس فلسفه
سخنرانان:
حسین کلباسی اشتری
سیدحمید طالبزاده
محمدرضا بهشتی
عبدالرزاق حسامیفر
محمدجواد صافیان
احمد علیاکبر مسگری
فاطمه مینایی
دبیر علمی:
سیدمصطفی شهرآئینی
شنبه، 13 بهمنماه 403
ساعت: 9 تا 12
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سالن ادب
پیوند ورود برخط(آنلاین) به نشست:
https://webinar.ihcs.ac.ir/rooms/gvr-etg-gqp-zak/join
record.ogg
25.48M
🔻درباره #فلسفه_اسلامی_۲۴
گفتگوی صوتی: شبی با حافظ
دلم ز صومعه بگرفت و خرقه سالوس/
کجاست دیر مغان وشراب ناب کجاست
🔖( ۱_دیر مغان، پیرمغان در اشعار حافظ به چه معنایی دلالت دارد؟
۲_اشاره به حکمت نوری اشراقی سهروردی
۳_ دوتلقی از ملی گرایی
الف)حکمت خسروانی ایرانیان
ب)باستان گرایی ضد دینی )
💢 در این گفتگو نام سفیر کبیر انگلستان در زمان فتحعلیشاه به اشتباه (جیمز مونروئه) گفته شده در صورتی که نام ایشان (جیمز موریه) میباشد .
👤 #محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟