eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
76 ویدیو
69 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴ابن سینا(ره) و عرفان ⬅️شهید مطهری در کتاب فلسفه ابن سینا جلد اول از ابن سینا نقل می‌کند: 💠شخص عارف ذات حق را می‌‌‌‌‌خواهد برای خود ذات حق نه برای چيز ديگر، و هيچ چيزی را بر معرفت او ترجيح نمی‌‌‌‌‌دهد، و همانا عبادت عارف صرفا برای ذات حق است از آن جهت که ذات حق شايسته پرستش است و از آن جهت که عبادت انتسابی است شريف به ذات حق. عبادت عارف به خاطر طمع و يا ترس نيست و اگر ايندو در کار باشند پس انگيزه عبادت کننده، آن شیء مورد طمع و يا مورد ترس است و مطلوب عابد در او متمرکز است، پس حق متعال غايت عبادت نيست بلکه واسطه است برای رسيدن به شیء مورد طمع يا نجات از شی‌‌‌‌‌ء مورد ترس. ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
اسفار۳.pdf
9.34M
🔴کتاب اسفار اربعه ♨️جلد سوم. 💠نویسنده: صدرمتالهین شیرازی. 💠مترجم: محمد خواجوی. 💠اسفار اربعه، سرآمد کتب فلسفی جهان، نتیجه ی زیبای حکمت متعالیه و از افتخارات بزرگ تشیع، تقدیم به اعضای کانال.🌺🍃 ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴ویلیام لین کرایگ و برهان کیهانشناسی ♨️قسمت هشتم. ⬅️اما واقع اين است كه حقايق رياضی بـرای احـراز ح
🔴ویلیام لین کرایگ و برهان کیهانشناسی کلامی ♨️قسمت نهم. ⬅️امــا مســأله اينجاســت كــه كرايــگ بــا زيركــی رخـدادهای گذشـته را از رخـدادهای آينـده تفكيـک می‌كند و رخـدادهای گذشـته را از ازل تـاكنون يـک نامتناهی بالفعـل مـی‌دانـد: «از آنجـا كـه رخـدادهای گذشته بـه عنـوان اجـزای متعـينِ واقعيـت، متعـين ومتمايز هستند و می‌تـوان آنهـا را شـماره نمـود، پـس می‌توان مفهوم آنها را در يـک تماميـت يـا كُـل گـرد آورد» (Craig,1993,25). 💠در صــورت ازليــت جهــان، رخدادهای نامتناهی گذشـته نامتنـاهی بالفعـل اسـت چون بر خلاف رخدادهای آينده كه قابل افزايش انـد،اين رخدادها قطعيت و تعين يافته اند؛ اما پاشنه آشـيل استدلال كرايگ همين جاست: ما با مجموعـه بالفعـل محققــی از رخــدادهای لايتنــاهی مواجــه نيســتيم. 💠پارادوكس هـای وی همـه مربـوط بـه مجموعـه هـای بالفعل محقق از سلسله های لايتناهی است؛ حال آنكه چون گذشته به تدريج محقق می‌شـده، هـيچ محـذور منطقـی ای در كـار نيسـت ايـن حـوادث بـه يكبـاره مترتب بر هم وجود نداشته اند، اين ذهن ماسـت كـه آنها را مجتمع انگاشته است سلسله هـای مختلـف درنظر گرفته، آن را با هم مقايسه می‌كند. ⬅️اين كه تصـورچنين فرايند نامتناهی ای مشكل است دليل بـر امتنـاع آن نيست، وی خود می‌پذيرفت كه پارادوكس هـايش به وقوع چنين رشته هـایی از حـوادث در عـالم واقـع مربوط است؛ يعنی تحقـق بالفعـل نامتنـاهی در عـالم خارج، اما ما ياد آوری می‌كنيم كـه حـوادث گذشـته تحقق بالفعل و به تعبيری اجتماع در وجود ندارند. 💢 ... . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴نقد ابن سینا بر ادعای رنه دکارت ⬅️رنه دکارت می‌گوید: «من می‌اندیشم پس من وجود دارم.» 💠عين اين حرف با جوابش در اشارات ‌‌‌‌‌ابن سینا است. ابن سینا می‌‌‌‌‌گويد هرکسی وجود خودش را قبل از هر چيزی درک می‌‌‌‌‌کند و نمی‌تواند به وجود خودش به دليل ديگری پی ببرد؛ به اصطلاح می‌‌‌‌گويد علم نفس به ذات خودش حضوری است. ⬅️بعد همين حرف را طرح می‌‌‌‌‌کند که اگر شما بگوييد نه، من به وجود خودم هم از راه اثری از قبيل کار کردن و فکر کردن پی می‌‌‌‌‌برم و من چون کار می‌کنم و فکر می‌‌‌‌‌کنم وجود دارم، از تو می‌‌‌‌‌پرسم‌‌‌‌‌: 💠"آيا تو که از راه فکر کردن می‌‌‌‌‌خواهي به وجود خودت پی ببری، از فکر کردن، فکر کردنِ مطلق را درک می‌‌‌‌‌کنی؟ در اين صورت‌‌‌‌‌از آن فقط به مفکر مطلق می‌‌‌‌‌توانی پی ببری (يعنی چون فکر وجود دارد پس مفکر وجود دارد)، از کجا که تو وجود داشته باشی؟! اين به تو مربوط نيست؛ فکری وجود دارد، فکر هم مفکر می‌‌‌‌‌خواهد. 💠اما اگر بگویی: نه، «من» فکر می‌کنم (همين که دکارت گفته)، پس فکر مطلق را درک نمی‌‌‌‌‌کنی، بلکه فکر را در حالی درک می‌کنی که يک «ميم» هم به آن اضافه شده است (فکرم). 💠«من فکر می‌‌‌‌‌کنم» يعنی فکر خودم را درک می‌‌‌‌‌کنم، وقتی می‌گویی «من فکر می‌‌‌‌‌کنم» قبل از آنکه فکر را درک کنی، مضافٌ‌‌‌‌‌اليه آن را که خودت است، درک می‌‌‌‌‌کنی. ⬅️پس قبل از اينکه فکر را درک کنی خودت را درک کرده‌‌‌‌‌ ای، آنوقت چطور می‌‌‌‌‌خواهی از فکر پی به وجود خودت ببری؟ ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴ویلیام لین کرایگ و برهان کیهانشناسی کلامی ♨️قسمت نهم. ⬅️امــا مســأله اينجاســت كــه كرايــگ بــا
🔴ویلیام لین کرایگ و برهان کیهانشناسی کلامی ♨️قسمت دهم. ⬅️دومين دليل فلسفی كرايگ: 💠در اين دليل، كرايگ بر خلاف دليل اول فـرض را بر اين می‌گذارد كه تحقق نامتناهی بالفعـل امكان پـذير باشد و از پارادوكس های گذشته صرف نظر می‌کنـد، اما نشان می‌دهد كه اگر بنـا باشـد چنـين نامتنـاهی ای تحقق يابد، و نمـی‌توانـد تـدريجاً واقـع شـود و لازم است به يكباره محقق شود و نظر به اينكه رخدادهای این جهان به يكباره محقق نشده، پس نامتناهی بالفعل نيستند و تنها با رد ازليت جهان است كه مـی‌تـوان از قبول نامتناهی بالفعل بودن آن شانه خالی کرد. 💠مقدمه اول: سلسـله حـوادث زمـانی، مجموعـه ای است كه با افزايش يک به يک افراد شكل مـی‌گيـرد. وی می‌گويد مقدمه اول بديهی است چون وقتـی بـه رخدادهای گذشته نگاه كنيم می‌بينيم به تـدريج و در طی زمان شكل گرفته اند، نه به يكباره. 💠مقدمه دوم: مجموعه ای كه با افزايش يک به يـک اعضايش شكل گرفته باشد، نميتواند نامتناهی بالفعل شد. ايـن مقدمـه بسـيار تعيـين كننـده اسـت. چـرا مجموعه ای كه اعضايش يک به يک شكل مـی‌گيـرد، نمی‌تواند نامتناهی بالفعل باشد؟ چون صرف نظـر از اين كه شما چه تعدادی به اين مجموعه افزوده ايد باز می‌توانيد آن را افزايش دهيـد. 💠گـاهی از ايـن امـر بـه امكان ناپذير بودن شمارش نامحدود، شکی نيست كه واقعيات خارجی قابل شمارش اند حال از حادثه فعلی به سمت عقب شروع به شمارش كنيد شما هر انـدازه شمارش كرده باشيد به عدد مشخصی رسيده ايد پـس فراينـد طـی شـده نامحـدود نبـوده و مـی‌توانيـد بـاز شمارش را ادامه دهيد، اما عدد حوادث از اين سو بـه آن سو يا از آن سو به اين سو يكی است، اگر از ايـن سو نمی‌توان هيچگاه شمارش را به پايان رساند، چـرا از آن سو شمارش به پايـان؛ يعنـي بـه رخـداد فعلـی رسيده است؟ اين آيا نشانه آن نيست كه حوادث قبلی آغازی داشته است؟ 💠حتی می‌توان گفت نه تنها به انتهـا رسـاندن سـير شمارش امكانپذير نيسـت، بلكـه مبـادرت بـه چنـين شمارشی اگر از آن سـو شـروع شـود امكـان ناپـذير است. فرض كنيـد شـما شـمارش حـوادث را از بـی‌نهايت زمان قبل به شكل منفی شـروع كرديـد و الان رسيديد به حادثه فعلی 0، -1،-2،-3،-4،-5 امـا چـرا اين شـمارش امـروز تمـام شـد و نـه ديـروز؟ اتمـام شمارش می‌توانست پريروز باشد و شما ديروز اصـلا در حال شمارش نباشيد و اين مسأله به نوبه خـود در مــورد پريــروز هــم صــادق اســت: پايــان شــمارش می‌توانست پس پريروز باشد و اين در مورد هر نقطـه ای در گذشته صادق است و معنايش ايـن اسـت كـه هیچ لحظه ای اساساً شما نمـی‌توانسـته ايـد در حـال شمارش باشيد. 💢 ... . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
اسفار5.pdf
7.48M
🔴کتاب اسفار اربعه ♨️جلد پنجم. 💠نویسنده: صدرمتالهین شیرازی. 💠مترجم: محمد خواجوی. 💠اسفار اربعه، سرآمد کتب فلسفی جهان، نتیجه ی زیبای حکمت متعالیه و از افتخارات بزرگ تشیع، تقدیم به اعضای کانال.🌺🍃 ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_naza
🔴داستان ابوسعيد ابوالخير و ابن سینا(ره) ⬅️داستان معروفی است از ابوسعيد ابوالخير و بوعلی سينا. ابو سعيد ابوالخير عارف معروفی است، از عرفای خيلی مهم است و در نيشابور بوده است. ⬅️بوعلی سينا در ماوراءالنهر (بلخ و بخارا و آن مناطق) بود. محمود غزنوی از امير سامانی چند نفر را می‌‌‌‌‌خواهد که به دربار او بفرستد. او دربار خودش را از دانشمندان، فلاسفه، شعرا و سايرين غنی می‌کرد. پيکی فرستاد که اين چند نفر را بفرستيد. اينها قبل از آنکه رسماً اعلام بشود، از اين قضيه خبردار شدند. ⬅️بعضی گفتند می‌‌‌‌‌رويم، مثل ابوريحان و يکی دو نفر ديگر؛ يکی دو نفر ديگر فرار کردند و حاضر نشدند بروند، يکی از آنها بوعلی سينا بود. ⬅️او تا گرگان رفت، بعد به همدان رفت که خودش را از قلمرو محمود خارج کند. در سر راهش به نيشابور آمد. در نيشابور با ابوسعيد ابوالخير برخورد کرد. 💠معروف است و در کتابها نوشته‌‌‌‌‌اند که اين دو سه شبانه روز با يکديگر ملاقات و خلوت داشتند و بيرون نمی‌آمدند مگر برای نماز و تطهير. صحبت هايی بينشان رد و بدل‌‌‌‌‌ شده است. 💠می‌گويند يک وقت اين دو نفر با هم در حمّام بودند. ابوسعيد برای اينکه به بوعلی ارزش عرفان را در مقابل ارزش فلسفه نشان بدهد (حالا داستان راست است يا دروغ من کاری ندارم، می‌‌‌‌‌خواهم نتيجه‌‌‌‌‌گيری کنم) آن طاس حمام را به طرف بالا پرتاب کرد و بعد همين‌‌‌‌‌طور معلّق نگهش داشت. 💠به بوعلی گفت: "شما فلاسفه می‌‌‌‌‌گوييد که جسم ثقيل اگر در بالا باشد، لازمه طبيعتش اين است که بيفتد، چرا اين نمی‌‌‌‌‌افتد؟ پس آن قانونِ شما فلاسفه را نقض کرد. بوعلی گفت که اين قانون ما فلاسفه نقض نمی‌شود." 💠 قانون فلاسفه اين است: "طبيعت حکمش اين است که جسم ثقيل‌‌‌‌‌ به طبع خودش اقتضا دارد پايين بيايد مگر اينکه يک قاسر مانع او شود. اينجا يک اراده قوی است که مانع آمدن اوست. الان هم او به طبع خودش می‌‌‌‌‌خواهد پايين بيايد ولی يک اراده قوی مانع است." . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴مناظره بین سیدمحمود نبویان وبیژن عبدالکریمی ⬅️ پیرامون(اسلامی سازی دانشگاهها) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴مناظره سیدمحمود نبویان و بیژن عبدالکریمی پیرامون (اسلامی کردن دانشگاهها) @falsafeh_nazari ⬅️مناظره سیدمحمود نبویان با بیژن عبدالکریمی درباره علوم دینی و دانشگاه اسلامی در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شد. نبویان در ابتدا با بیان اینکه واژه‌های دانشگاه و اسلام باید تعریف شوند افزود: ما باید بررسی کنیم که نسبت دانشگاه و اسلام چیست. وقتی می‌گوییم دانشگاه اسلامی منظورمان را مشخص کنیم. نبویان افزود:‌ ما مبانی دانشگاه غربی را فتوکپی گرفته‌ایم و در دانشگاه خودمان اجرایی می‌کنیم با این حال نمی‌توانیم به این دانشگاه‌ها دانشگاه اسلامی گفت. @falsafeh_nazari ⬅️این استاد دانشگاه با بیان اینکه علم آزاد از ارزش‌ها نیست، تصریح کرد: اینکه می‌گویند علم آزاد از ارزش‌هاست درست نیست چراکه علم باید غایت داشته باشد و مبانی عقلانی آن مشخص باشد. وی با بیان اینکه دین در مقام گردآوری و داوری در حوزه علم است، افزود: اولین کسی که به علم خیانت کرده، گالیله بوده است. او روش علم را می‌گوید اما چرایی آن را مطرح نمی‌کند درحالی که علم باید غایت داشته باشد ✅ادامه در 👇👇 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
مناظره_نبویان_عبدالکریمی_اسلامی.mp3
51.4M
🔴مناظره بین سیدمحمود نبویان وبیژن عبدالکریمی ⬅️ پیرامون(اسلامی سازی دانشگاهها) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴ویلیام لین کرایگ و برهان کیهانشناسی کلامی ♨️قسمت دهم. ⬅️دومين دليل فلسفی كرايگ: 💠در اين دليل، كر
🔴ویلیام لین کرایگ و و برهان کیهانشناسی کلامی ♨️قسمت یازدهم. ⬅️گاهی هم از آن تعبير می‌كنند بـه امتنـاع گـذار از نامحدود: يک فاصله نامحدود را هيچ گـاه نمـی‌تـوان طی كرد. فرض كنيد از پلكانی بالا می‌رويد و هر بـار که پايتان را روی آخرين پله می‌گذاريد، پله ای ديگـر ظاهر می‌شود. پس هيچ گاه نمی‌توان سـير نامحـدود پله ها را طی كرد؛ توجه داشته باشيم كـه ايـن مسـئله هيچ ربطی به محدود يا نامحدود بودن زمـانی كـه دراختيار ماست ندارد بلكـه اقتضـای سرشـت نامتنـاهی است چون دائم می‌توان فرد ديگری را بـه مجموعـه افزود. 💠 ادامه بی پايـان ايـن سـير نشـانه آن اسـت كـه نامتناهی بالفعل علی الاصـول نمـی‌توانـد بـه يكبـاره محقق شود و اگر هم بنا باشد محقق شود، بايـد ايـن تحقق يكباره واقع شود و نه به تدريج. 💠كرايگ مـی‌نويسـد: فيلسـوفان معاصـر از رد ايـن اســتدلال عــاجز بــوده انــد و از قــول جــان هاســپرزمی‌نويسد"اگر لحظه فعلی مسبوق است به سلسـله ای از بی‌نهايت رخدادها پس چگونه مـا بـه ايـن لحظـه رســيده ايــم؟"(Haspers,1967:434) ⬅️حاصــل آنكــه مجموعه ای كه افـراد آن متواليـا و پـی در پـی شـكل گيرد، نمی‌تواند نامتناهی بالفعل باشد، چـون گـذار از نامتناهی ناممكن است: می‌خواهيد ميزی بسـازيد، بـه تخته نيازمنديد و برای تهيه تخته به الوار و برای الوار به تنه درخت و برای درخت به هسته قبلی و برای آن به درخت قبلی و...پس برای سـاختن ايـن ميـز بايـدمنتظر وقوع بی‌نهايت رخداد قبلـی باشـيد، چـون دراين سلسله علّی هـر يـک از رخـداد های قبلـی بـرای وقوع ايـن آخـرين رخـداد شـرط اسـت و بـدون آن پيدايش رخداد اخير ناممكن است و اگـر ايـن مسـير هيچ گاه به آغازی نرسد، از آن سو هم بايد هـيچ گـاه به پديده فعلی منتهی نمـی‌شـد و اگـر منتهـی شـده،نشانه آن است كـه پديـده هـای قبلـی متعـين بـوده وآغازی داشته است؛ درست همان گونه كه گذر از اين سو تا بی‌نهايت امكان پذير نيسـت، گـذر از آن سـونيز گذر از بی‌نهايت بوده و رسيدن بـه رخـداد فعلـی ناممكن بوده و اين كه به هر حال رسيده ايم، نشانه آناست كه رخداد های قبلی بی‌نهايـت نبـوده انـد. گـویا اينكه در عالم واقع، گذر حوادث از آن سو به ايـن سـو بوده است، اما هيچ فرقی ميان ايـن دو نيسـت و نظـر به اينكه سير دوم ميسر نيست، سـير اول نيـز ناميسـر است و اين نشانه آن است كه حوادث آغـازی داشـته است؛ حتی می‌توان گفت پيمودن حوادث از اين سـوراحت تر است چون از اين سو نقطه آغازی هست وجای پایی برای پرش، اما از آن سو حتـی چنـين نقطـه آغازی وجود ندارد و به تعبير كرايگ، شبيه آن اسـت كه كسی بكوشد از چاهی بـی‌نهايـت عميـق بيـرون جهد، هيچ تكيه گاهی كه پايش را روی آن قرار دهد،وجود ندارد. 💢 ... . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
20.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فلسفه_اسلامی #ملا_صدرا 🔴کلام ملاصدرا پیرامون حکمت ایران باستان دردادگاه تفتیش عقاید! ⬅️برچیده از سریال روشنتر از خاموشی @falsafeh_nazari