eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
76 ویدیو
69 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴داستان ابوسعيد ابوالخير و ابن سینا(ره) ⬅️داستان معروفی است از ابوسعيد ابوالخير و بوعلی سينا. ابو سعيد ابوالخير عارف معروفی است، از عرفای خيلی مهم است و در نيشابور بوده است. ⬅️بوعلی سينا در ماوراءالنهر (بلخ و بخارا و آن مناطق) بود. محمود غزنوی از امير سامانی چند نفر را می‌‌‌‌‌خواهد که به دربار او بفرستد. او دربار خودش را از دانشمندان، فلاسفه، شعرا و سايرين غنی می‌کرد. پيکی فرستاد که اين چند نفر را بفرستيد. اينها قبل از آنکه رسماً اعلام بشود، از اين قضيه خبردار شدند. ⬅️بعضی گفتند می‌‌‌‌‌رويم، مثل ابوريحان و يکی دو نفر ديگر؛ يکی دو نفر ديگر فرار کردند و حاضر نشدند بروند، يکی از آنها بوعلی سينا بود. ⬅️او تا گرگان رفت، بعد به همدان رفت که خودش را از قلمرو محمود خارج کند. در سر راهش به نيشابور آمد. در نيشابور با ابوسعيد ابوالخير برخورد کرد. 💠معروف است و در کتابها نوشته‌‌‌‌‌اند که اين دو سه شبانه روز با يکديگر ملاقات و خلوت داشتند و بيرون نمی‌آمدند مگر برای نماز و تطهير. صحبت هايی بينشان رد و بدل‌‌‌‌‌ شده است. 💠می‌گويند يک وقت اين دو نفر با هم در حمّام بودند. ابوسعيد برای اينکه به بوعلی ارزش عرفان را در مقابل ارزش فلسفه نشان بدهد (حالا داستان راست است يا دروغ من کاری ندارم، می‌‌‌‌‌خواهم نتيجه‌‌‌‌‌گيری کنم) آن طاس حمام را به طرف بالا پرتاب کرد و بعد همين‌‌‌‌‌طور معلّق نگهش داشت. 💠به بوعلی گفت: "شما فلاسفه می‌‌‌‌‌گوييد که جسم ثقيل اگر در بالا باشد، لازمه طبيعتش اين است که بيفتد، چرا اين نمی‌‌‌‌‌افتد؟ پس آن قانونِ شما فلاسفه را نقض کرد. بوعلی گفت که اين قانون ما فلاسفه نقض نمی‌شود." 💠 قانون فلاسفه اين است: "طبيعت حکمش اين است که جسم ثقيل‌‌‌‌‌ به طبع خودش اقتضا دارد پايين بيايد مگر اينکه يک قاسر مانع او شود. اينجا يک اراده قوی است که مانع آمدن اوست. الان هم او به طبع خودش می‌‌‌‌‌خواهد پايين بيايد ولی يک اراده قوی مانع است." . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴مناظره بین سیدمحمود نبویان وبیژن عبدالکریمی ⬅️ پیرامون(اسلامی سازی دانشگاهها) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴مناظره سیدمحمود نبویان و بیژن عبدالکریمی پیرامون (اسلامی کردن دانشگاهها) @falsafeh_nazari ⬅️مناظره سیدمحمود نبویان با بیژن عبدالکریمی درباره علوم دینی و دانشگاه اسلامی در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شد. نبویان در ابتدا با بیان اینکه واژه‌های دانشگاه و اسلام باید تعریف شوند افزود: ما باید بررسی کنیم که نسبت دانشگاه و اسلام چیست. وقتی می‌گوییم دانشگاه اسلامی منظورمان را مشخص کنیم. نبویان افزود:‌ ما مبانی دانشگاه غربی را فتوکپی گرفته‌ایم و در دانشگاه خودمان اجرایی می‌کنیم با این حال نمی‌توانیم به این دانشگاه‌ها دانشگاه اسلامی گفت. @falsafeh_nazari ⬅️این استاد دانشگاه با بیان اینکه علم آزاد از ارزش‌ها نیست، تصریح کرد: اینکه می‌گویند علم آزاد از ارزش‌هاست درست نیست چراکه علم باید غایت داشته باشد و مبانی عقلانی آن مشخص باشد. وی با بیان اینکه دین در مقام گردآوری و داوری در حوزه علم است، افزود: اولین کسی که به علم خیانت کرده، گالیله بوده است. او روش علم را می‌گوید اما چرایی آن را مطرح نمی‌کند درحالی که علم باید غایت داشته باشد ✅ادامه در 👇👇 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
مناظره_نبویان_عبدالکریمی_اسلامی.mp3
51.4M
🔴مناظره بین سیدمحمود نبویان وبیژن عبدالکریمی ⬅️ پیرامون(اسلامی سازی دانشگاهها) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴ویلیام لین کرایگ و برهان کیهانشناسی کلامی ♨️قسمت دهم. ⬅️دومين دليل فلسفی كرايگ: 💠در اين دليل، كر
🔴ویلیام لین کرایگ و و برهان کیهانشناسی کلامی ♨️قسمت یازدهم. ⬅️گاهی هم از آن تعبير می‌كنند بـه امتنـاع گـذار از نامحدود: يک فاصله نامحدود را هيچ گـاه نمـی‌تـوان طی كرد. فرض كنيد از پلكانی بالا می‌رويد و هر بـار که پايتان را روی آخرين پله می‌گذاريد، پله ای ديگـر ظاهر می‌شود. پس هيچ گاه نمی‌توان سـير نامحـدود پله ها را طی كرد؛ توجه داشته باشيم كـه ايـن مسـئله هيچ ربطی به محدود يا نامحدود بودن زمـانی كـه دراختيار ماست ندارد بلكـه اقتضـای سرشـت نامتنـاهی است چون دائم می‌توان فرد ديگری را بـه مجموعـه افزود. 💠 ادامه بی پايـان ايـن سـير نشـانه آن اسـت كـه نامتناهی بالفعل علی الاصـول نمـی‌توانـد بـه يكبـاره محقق شود و اگر هم بنا باشد محقق شود، بايـد ايـن تحقق يكباره واقع شود و نه به تدريج. 💠كرايگ مـی‌نويسـد: فيلسـوفان معاصـر از رد ايـن اســتدلال عــاجز بــوده انــد و از قــول جــان هاســپرزمی‌نويسد"اگر لحظه فعلی مسبوق است به سلسـله ای از بی‌نهايت رخدادها پس چگونه مـا بـه ايـن لحظـه رســيده ايــم؟"(Haspers,1967:434) ⬅️حاصــل آنكــه مجموعه ای كه افـراد آن متواليـا و پـی در پـی شـكل گيرد، نمی‌تواند نامتناهی بالفعل باشد، چـون گـذار از نامتناهی ناممكن است: می‌خواهيد ميزی بسـازيد، بـه تخته نيازمنديد و برای تهيه تخته به الوار و برای الوار به تنه درخت و برای درخت به هسته قبلی و برای آن به درخت قبلی و...پس برای سـاختن ايـن ميـز بايـدمنتظر وقوع بی‌نهايت رخداد قبلـی باشـيد، چـون دراين سلسله علّی هـر يـک از رخـداد های قبلـی بـرای وقوع ايـن آخـرين رخـداد شـرط اسـت و بـدون آن پيدايش رخداد اخير ناممكن است و اگـر ايـن مسـير هيچ گاه به آغازی نرسد، از آن سو هم بايد هـيچ گـاه به پديده فعلی منتهی نمـی‌شـد و اگـر منتهـی شـده،نشانه آن است كـه پديـده هـای قبلـی متعـين بـوده وآغازی داشته است؛ درست همان گونه كه گذر از اين سو تا بی‌نهايت امكان پذير نيسـت، گـذر از آن سـونيز گذر از بی‌نهايت بوده و رسيدن بـه رخـداد فعلـی ناممكن بوده و اين كه به هر حال رسيده ايم، نشانه آناست كه رخداد های قبلی بی‌نهايـت نبـوده انـد. گـویا اينكه در عالم واقع، گذر حوادث از آن سو به ايـن سـو بوده است، اما هيچ فرقی ميان ايـن دو نيسـت و نظـر به اينكه سير دوم ميسر نيست، سـير اول نيـز ناميسـر است و اين نشانه آن است كه حوادث آغـازی داشـته است؛ حتی می‌توان گفت پيمودن حوادث از اين سـوراحت تر است چون از اين سو نقطه آغازی هست وجای پایی برای پرش، اما از آن سو حتـی چنـين نقطـه آغازی وجود ندارد و به تعبير كرايگ، شبيه آن اسـت كه كسی بكوشد از چاهی بـی‌نهايـت عميـق بيـرون جهد، هيچ تكيه گاهی كه پايش را روی آن قرار دهد،وجود ندارد. 💢 ... . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
20.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فلسفه_اسلامی #ملا_صدرا 🔴کلام ملاصدرا پیرامون حکمت ایران باستان دردادگاه تفتیش عقاید! ⬅️برچیده از سریال روشنتر از خاموشی @falsafeh_nazari
🔴تمثیل (غار )افلاطون ✅ تمثیلی‌ست که توسط افلاطون درکتاب (جمهور) طرح شده و برای توضیح نظریهٔ عالم مُثُل خود به کار برده‌است @falsafeh_nazari ⬅️تعدادی انسان در حالی که به دیوار غل و زنجیر شده‌اند، به طوری که همیشه رویشان به سمت دیوار رو به‌ رو بوده‌ است و هیچگاه پشت سر خود را نگاه نکرده‌اند. در پشت این افراد آتشی روشن است و در جلوی این آتش نیز مجسمه‌هایی قرار دارند و هنگامی که حرکت می‌کنند سایهٔ آنها بر دیوار روبه ‌رو می‌افتد. در واقع این مجسمه‌ ها همان اعتقادات و عقایداین گروه از افراد هستند که سایه ی آنها بر روی دیوار منعکس می‌شود. ⬅️در این میان، ناگهان زنجیر از پای یکی از این زندانیان که به سوی دیوار غار نشسته ‌است باز می‌گردد. و آن شخص به عقب برمیگردد و پشت خود را می‌بیند و سپس از دهانهٔ غار به بیرون می‌رود. @falsafeh_nazari ✅ او تازه متوجه می‌شود که حقیقت چیزی جز آن است که در داخل غار قرار داشت. ⬅️در واقع، این جهانِ خارج همان عالم مثل افلاطونی است که شخص، هنگامی که به آن می‌رسد متوجه می‌شود که حقایقِ جهان چیزی جز این است و داخل غار کجا و خارج آن کجا! شخصی که به عالم خارج از غار رفته و از آن آگاهی کسب کرده ‌است تصمیم می‌گیرد که به غار برگردد و دیگران را نیز از این حقیقت آگاه کند. ⬅️و هنگامی که به سوی آنان می‌رود تا آنها را نسبت به جهانِ خارج آگاه کند و بگوید که حقیقت چیزی جز این است که شما به آن دل بسته‌اید، با برخورد سرد زندانیان مواجه می‌شود، وآنان حرف وی را دروغ می‌پندارند... @falsafeh_nazari 💠ادامه دارد...
🔴تمثیل غار حکاکی اثرِ Jan Saenredam در سال ۱۶۰۴ (بر مبنای نقاشی کورنلیس ون هارلم)، آلبرتینا، وین @falsafeh_nazari
🔴کتاب جمهور (Republic) اثرمهم فلسفی افلاطون. شامل ۱۰ نمایشنامه به صورت گفتگو میان سقراط و افراد دیگرمیباشد ودرآن به مسائلی از قبیل عدالت؛نوع حکومت وحقیقت پرداخته است. @falsafeh_nazari
🔴تمثیل غار افلاطون @falsafeh_nazari
🔴مادی گرایان و تفکر سطحی آنان ⬅️صدر المتألّهين در اواخر جلد دوم اسفار کلماتی از ثاليس و انکسيمانوس و آناکساگوراس‌‌‌‌‌ و انباذقلس و افلاطون و ارسطو و ذيمقراطيس و اپيکور و عده ديگر نقل می‌‌‌‌‌کند و مدعی است که کلمات پيشينيان مشتمل بر رموز و لغزها بوده و ناقلين، مقصود حقيقی را درک نکرده ‌‌‌‌‌اند و خود مشاراليه کلمات آنها را به مدعای خود در مسأله حرکت جوهريه و حدوث عالم تأويل می‌‌‌‌‌کند. 💠ادلّه‌‌‌‌‌ ای که معمولًا بر مادی بودن عده‌‌‌‌‌ ای از قدما يا متأخرين اقامه می‌شود مطالبی است که ارتباطی با اين مسأله ندارد، از قبيل «اعتقاد به ماده المواد و ماده اصلی» يا «تعليل حوادث طبيعت به علل طبيعی» يا اعتقاد به اينکه «نظام هستی يک نظام وجوبی و ضروری است» يا اعتقاد به اينکه «هيچ شيئی از لا شئ به وجود نمی‌‌‌‌‌آيد» و يا «اهميت دادن به منطق تجربی در تحقيق مسائل طبيعت» و امثال اين ها. 💠ماديين در اثر عدم تعمق در مسائل الهی، پيش خود گمان می‌‌‌‌‌کنند که مسائل بالا منافی با اعتقاد به عالمی ماوراء عالم طبيعت است و از اين رو هر کسی که تفوّه به يکی از مسائل فوق کرده است او را در جرگه مادیین به شمار آورده‌‌‌‌‌اند و با اينکه خود آن اشخاص تصريح می‌‌‌‌‌کنند به خلاف، باز ماديين دست بردار نيستند. 🔰پ.ن: مخالفان فلسفه و حکمت اسلامی(تفکیکیان و نو تفکیکیان و عده ای از عرفا) نیز مانند مادیین، حتی الفبای فلسفه را نیز فهم نکرده اند و با سه سال مطالعه سطحی، شروع به نقد فلسفه و حکمت می‌کنند، فارغ از اینکه عناوین را فهم کنند. . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴براساس نظریه(عالم مثال)که افلاطون در توضیح آن (تمثیل غار)را بیان میکند؛در ورای جهان مادی، باید حقیقتی نهان باشد. ⬅️وی این حقیقت را عالم مثال( عالم این صورت ها ) خواند. @falsafeh_nazari ⬅️در این عالم، صورت های جاودان و تغییر ناپذیر موجودات طبیعت وجود دارند. حقائق و واقعیات عالم که جاودان و دگرگونی ناپذیرند، تنها این صورتها هستند و آنچه ما با حواس خود درک می کنیم(یعنی پدیده های طبیعی و محسوسات)، چیزی جز سایه های این حقائق نیست. ✅وجود حقیقی متعلق به مثال ها است و عالم طبیعت فقط نمود آنها است. تمام امور عالم چه مادی مانند حیوانات و جمادات و نباتات و چه غیر مادی مانند شجاعت، عدالت و تمام فضایل اخلاقی، صور و حقایقی دارند که نمونه کامل این امور بوده و در عالم مثال قرار دارند. @falsafeh_nazari ⬅️بلکه شناخت حقیقی فقط به صورت ها یا مثال های عالم تعلق می گیرد؛ زیرا شناخت حقیقی شناختی است که عقل به دست دهد و عقل نیز فقط با امور جاودان و تغییر ناپذیر عالم، یعنی با مثال ها سروکار دارد. ✳️بدین ترتیب در نظر افلاطون، حقیقت به دو بخش تقسیم می گردد: ♦️جهان محسوسات که شناخت ما از آن از راه کابرد حواس و بنابراین ناقص است. در این جهان همه چیز در حال تغییر است و هیچ چیز ثابت و دائمی نیست. در حقیقت در این جهان، هیچ چیز هستی و بود ندارد؛ بلکه این جهان، جهان نمودها و شدن هااست. چیزها می آیند و می روند و هیچ چیزی پایدار نیست و واقعیت ندارد. ♦️بخش دیگر، عالم مثال است که فقط با عقل می توان از آن شناخت کامل و حقیقی به دست آورد و این عالم را نمی توان با حواس ادراک نمود. @falsafeh_nazari