eitaa logo
آموزش منطق و فلسفه اسلامی
4.6هزار دنبال‌کننده
56 عکس
13 ویدیو
18 فایل
آموزش ساده اصطلاحات و لغات منطقی و فلسفی دانلود و دریافت اپلیکیشن منطق و فلسفه تنها از طریق این کانال جایز است موسسه مجازی نرم افزاری مرابیع @marabie پیشنهادات،انتقادات،تبادل @sarbbazzaman
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯تعقل 👈به کار گیری قوه عقل در حصول معرفت را تعقل می‌نامیم.ما با کمک عقل فعالیت های ادراکی فراوانی انجام می دهیم که می توان آنها را در چهار فعالیت خلاصه کرد: 1⃣درک مفاهیم کلی؛مفاهیم و تصورات کلّی به وسیله عقل درک می شوند و بدین جهت است که فلاسفه این تصورات را معقول می نامند.تصورات کلّی بدین صورت بدست می آیند که پس از درک تصور جزئی،عقل برخی از خصوصیات آن تصور جزئی را در نظر نمی گیرد و به اصطلاح ،آن خصوصیات را تجرید می کند. 2⃣تجزیه و ترکیب مفاهیم؛عقل می تواند با تجزیه و ترکیب مفاهیم کلّی،به مفاهیم جدیدی دست پیدا کند. 3⃣تصدیق بی واسطه؛آنچه با علم حضوری در می یابیم را عقل می تواند در قالب مفاهیم و به صورت تصدیق ذهنی درک کند.پس حکم و قضاوت در این تصدیق ها صرفا مبتنی بر شهود است و این گونه تصدیق ها بدیهی هستند. 4⃣استدلال؛تصدیق های نظری با استدلال از تصدیق های دیگر بدست می آیند.در واقع مهم ترین کار عقل این است که معلومات تصدیقی موجود و مناسب را مرتب کرده و با استفاده از آنها به تصدیق جدیدی دست یابد که آنرا استدلال گویند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
1_22194905.mp3
5.26M
ناد علیا مظهر العجائب 🌺عید غدیر مبارک🌺 ملاباسم کربلایی @falsaf
🗯یادآوری 👈بسیاری از معرفت های ما به کمک یادآوری هایی است که از پیش دانسته ایم.مقصود از یادآوری معنای عامّی است که هم به یادآوردن و هم به یاد داشتن را شامل میشود،با این تفاوت که به یاد آوردن،همراه با نوعی تأمل و تلاش ذهنی است ولی به یاد داشتن این گونه نیست. 👈ارزش معرفت یادآوری شده به دو چیز وابسته است: 1⃣اینکه ارزش معرفت اولیه که آن را به یاد آورده ایم چقدر است. 2⃣اینکه چقدر می توان به انتقال درست همان معرفت اعتماد کرد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
👈اول شهریور بزرگداشت ابوعلی سینا ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و شیخ الرئیس،فیلسوف ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
‍ ⬅️انّا للّه و انّا الیه راجعون 👈پروفسور یحیی علوی «کریستین بونو»، اندیشمند فرانسوی، مترجم، نویسنده و استاد فسلفه و عرفان شیعی دار فانی را وداع گفت. کریستین بونو، اندیشمند فرانسوی که برای سخنرانی و تبلیغ ایام محرم به ساحل عاج سفرکرده بود به دلیل سانحه درگذشت.  کریستین بونو، یحیی علوی یا یحیی بونو در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانواده‌ای مسیحی و کاتولیک، دیده به جهان گشود. وی به خاطر شغل پدر تا سن ۱۰ سالگی در آلمان و الجزایر می‌زیست و پس از آن راهی استراسبورگ فرانسه شد. به گفته خودش میل به آشنایی با ادیان شرقی در وجود او بود و از این رو به مطالعه آثار موجود در این زمینه و به سفرهای متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و… پرداخت. وی با آثار رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد و تحت تأثیر آثار او در سال ۱۹۷۹ به دین اسلام درآمد. پس از آن در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلام‌شناسی به تحصیل پرداخت و آن‌جا بود که در دانشگاه با آثار پروفسور هانری کربن که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد. او تحت راهنمایی‌های احمد حمپاته (عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه) بود که به مذهب تشیع درآمد و نام خود را به یحیی علوی مبدل ساخت. بونو در سال ۱۹۸۷ مدرک پروفسور اگرژه را اخذ نمود و در سال ۱۹۹۵ از رساله دکتری خود تحت عنوان الهیات در آثار فلسفی و عرفانی روح‌الله امام خمینی در دانشگاه سوربون دفاع کرد که در سال ۱۹۹۹ به عنوان پژوهش سال برگزیده شد. وی برای تدوین رساله خود از سال ۱۹۹۱ به ایران سفر کرد و مدت هفت سال از جلسات سید جلال الدین آشتیانی در مشهد، در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی استفاده برد.وی ۱۵ سال در مشهد سکنی گزید. او برای گذراندن دوره فوق دکترا به‌طور موقت ساکن فرانسه‌ بود و در زمینه «حکمت متعالیه ملاصدرا، پاسخی به انتظارات صدرالدین قونوی» مشغول به تحقیق بود. وی به تألیف، ترجمه و تفسیرقرآن کریم به زبان فرانسوی پرداخته‌ است. مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی (مرکز ترجمة قرآن مجید به زبانهای خارجی) در قم در سال ۲۰۰۰میلادی ترجمه قرآن وی را منتشر ساخت. از ویژگی‌های این ترجمه این است که ترجمه معنایی روان به همراه تفسیر مختصر به ضمیمه لغت نامه الفاظ قرآن است. 👈پیکر پاک این محقق وارسته، برای تشییع و تدفین به مشهد مقدس منتقل خواهد شد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯نقل 👈بخش وسیعی از معرفت های ما از طریق اخبار و اطلاعاتی تشکیل می شود که دیگران برای ما نقل می کنند.اطلاع ما از وقایع تاریخی و آنچه از طریق انواع رسانه ها بدست می آوریم از همین راه است.همچنین برای اثبات یک ادعا در دادگاه،به شهادت شاهدان استناد می شود،به همین مناسبت برخی این راه را «گواهی» یا «شهادت» نیز نامیده اند. 👈خبری که به دست ما می رسد بر دو گونه است: 1⃣خبر متواتر:خبری است که از طریق آن،یقین به مضمون خبر می کنیم. 2⃣خبر واحد:خبری است که از طریق آن،یقین به مضمون خبر نمی شود،بلکه تنها ظنّ و گمان به مضمون خبر پیدا می کنیم. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
✅شريف رضي، صاحب كتابي بزرگ و ماندگار 👈ششم محرم روز درگذشت دانشمند عظيم القدر و اديب نامدار شيعي جناب سيد رضي است. از آن بزرگوار كه به خاطر تأليف و گردآوري سخنان اميرالمؤمنين عليه السلام در "نهج البلاغه" اشتهار جهاني دارد به جز اين كتاب آثار ديگري نيز به جاي مانده كه مقام و جايگاه علمي و ادبي او را نشان مي دهد. او و برادر بزرگوارش سيدمرتضى علاوه بر خصوصيات متمايز علمي و ادبي كه باعث شهرت شان بوده از نظر اجتماعي و فرهنگي نيز به دليل دارابودن نقابت و رياست شيعيان بسيار موقعيت بالايي داشته اند. وي علاوه بر شيخ مفيد كه از كودكي افتخار شاگردي اش را داشته فرصت استفاده علمي از دانشمندان و بزرگان مشهور و برجسته اهل سنت را نيز پيدا كرد و شاگردان بسياري نيز از اهل سنت داشت و به همين جهت در فضاي عمومي جامعه اسلامي و عربي مورد احترام و تجليل بود. كتاب "نهج البلاغه"كه او با معيار زيبايي شناسي ادبي از سخنان امام علي عليه السلام برگزيده بود به عنوان أخ القرآن بعد از كتاب خدا شهرت يافت و بسياري از متفكران و نويسندگان و ادبا و شعراي مسلمان و غير مسلمان به آن توجه و اهتمام داشته اند. معروف ترين شرح نهج البلاغه را ابن ابي الحديد دانشمندي از اهل سنت نوشته و يكي از مشهورترين تصحيح هاي انتشار آن توسط محمد عبده و صبحي صالح از عالمان اهل سنت انجام شده است. بعد از الغدير علامه اميني معروف ترين كتاب در باره امام علي هم كه بر اساس نهج البلاغه نوشته شده كتاب معروف جرج جرداق مسيحي "امام علي صداي عدالت انساني است. علاوه بر مسيحيان لبنان و كشورهاي عربي همچون جبران خليل جبران بسياري از مستشرقان اروپايي، آمريكايي و صاحب نظران غربي نيز در باره نهج البلاغه نظرات و ديدگاههاي قابل توجهي داشته اند. تاكنون در باره شريف رضي كتابهاي متعددي نوشته شده كه يكي از مهمترين آنها اثر عبدالمسيح محفوظ نويسنده مسيحي لبناني است. پسر آن مرحوم مي گفت دهها سال قبل كه هنوز امكانات سفر و شرايط جاده ها مانند امروز نبود مدتها هر هفته پدرم از مرجعيون به بيروت مي رفت تا مسؤولان وزارت آموزش را متقاعد سازد براي اين كه بخش هايي از نهج البلاغه را در امتحان نهايي عمومي مدارس رسمي لبنان قرار دهند. هنوز هم در ميان بسياري از مسيحيان لبناني توجه به نهج البلاغه فراگير است و گاه در تابلويي بر ديوار يا نقش سنگي برخي مراكزشان كلماتي از نهج البلاغه ديده مي شود و اين عبارات را در گفت و گوي روزانه به عنوان امثال سائره ذكر مي كنند چنان كه مدتي قبل يك خبرنگار از يكي از خوانندگان معروف زن مسيحي جهان عرب پرسيده بود كه در اوقات تنهايي چه جمله و عبارتي در ذهن شما تكرار مي شود؟ او يكي از جملاتي كه شريف رضي در نهج البلاغه از امام علي نقل كرده است به عنوان عبارتي كه با خود مرور مي كند ذكر كرده بود! نقل كرده اند كه شيخ مفيد شبي در خواب ديد كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها دست حسنين عليهما السلام را گرفته و به مجلس درس او آورده است. فردا صبح ديد بانويي علويه دست دو كودك را گرفته و به نزد او آمد و از او خواست دو پسرش را به شاگردي بپذيرد؛ شريف رضي و شريف مرتضى. اكنون آرامگاه شان در حاشيه بغداد و در جوار مرقد امامين كاظمين عليهما السلام است. 👈نوشته هاي حجة الاسلام محمدرضا زائرى ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️باری تعالی در کلام امیر المومنین(ع) 👈الحمد لله الذی أعجز الأوهام أن تنال الّا وجوده،و حجب العقول عن أن تتخیّل ذاته فی امتناعها من الشّبه و الشکل،بل هو الذی لم یتفاوت فی ذاته،و لم یتبعّض بتجزئة العدد فی کماله،فارق الأشیاء لا علی اختلاف الأماکن،و تمکّن منها لا علی الممازجة،و علمها لا بأداة لا یکون العلم الّا بها،و لیس بینه و بین معلومه علمٌ غیره. 👈ان قیل:کان؛فعلی ازلیة الوجود 👈و ان قیل:لم یزل؛فعلی تاویل نفی العدم فسبحانه و تعالی عن قول من عبد سواه واتّخذ إلها غیره،علوّا کبیرا 📚توحید صدوق،ص 73 ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️بخشی از کتاب علی(ع) و فلسفه الهی 👈انسان از بدو پیدایشش تا کنون بلکه همیشه،علاقه مند و عاشق وجود اشیاء خارجی بوده و هست؛زیرا یگانه چیزی که نظر او را به خود جلب می کند،واقعیت پدیده هاست و بس؛ جز به آن،التفات ندارد و به غیر آن رو نمی آورد و در حقیقت در جهان خارج،جز واقعیت وجود ندارد و هر چه هستی دارد و جامه وجود پوشیده،دارای واقعیت می باشد. 👈پس حکم به واقعیّت و باور نسبت به وجود خارجی(یعنی این که در جهان خارج،چیز هایی واقعا هستی دارند)از نخستین علوم بشری و از اصیل ترین معارف انسانی است که تمام صفات و شرایط یک مسأله ضروری و بدیهی در آن جمع است؛مثلا کودک نوزادی با احساس تازه ای که خداوند به او بخشیده است،اگر در حالاتش دقت کنیم و هرگاه حرکات او را از نخستین زمانی که قدم در جاده زندگی می گذارد زیر نظر بگیریم،می بینیم که گاهی پستان مادر را به عنوان تغذیه و مکیدن شیری که برای او فراهم آمده می گیرد و نیز به همین غرض اشیای دیگر را به دهان خود نزدیک می کند؛اما پس از چند بار تکرار این عمل،جز پستان مادر را نمی گیرد و از چیز های دیگر(هر چه باشد)اعراض می کند. 👌پیشنهاد برای مطالعه ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️طرق تهذیت نفس و تحصیل اخلاق فاضله 1⃣طریق حکماء و فلاسفه اخلاق:و آن عبارت از این است که فضایل اخلاقی را از رذایل و صفات ناپسند تشخیص دهیم و آنها را در پرتو حسن و قبح عقلی از یکدیگر جدا سازیم،سپس فضایل نفسانی را فقط بخاطر نیکی و نیکوئی شان و به علت زیبایی و جمالشان اختیار کنیم و خود را با آنها بیاراییم. 2⃣طریق پیامبران:انبیاء از این راه وارد شده اند که چون اخلاق نیکو و خصال پسندیده باعث خشنودی و رضای خدا می شود،و صفات رذیله و ملکات نکوهیده موجب خشم و غضب الهی می گردد،پس انسان باید هر آنچه او را به سوی بهشت می برد،برگزیند و از آنچه او را به آتش و عذاب ابدی می کشاند،پرهیز کند. 3⃣طریق اسلام:استذلال اسلام در این زمینه در پرتو توحید خالص صورت می گیرد.زیرا هنگاهی که انسان یقین پیدا کرد که هستی حقیقی ویژه خداست،خواهد دانست که مالک تمام وجود و هستی و آثار آن و پروردگار کلیه جهانیان اوست و دیگران در برابر او مالک نفع و ضرر،مرگ و زندگی و یا زنده کردن نیستند.در این حال است که انسان جز آنچه را که خدا بخواهد،اراده نمی کند و جز از آنکه خدا از آن کراهت دارد،متنفر نیست.او اصلا خودش را مالک چیزی نمی داند تا خود را به آن مشغول کند و در نتیجه دچار عجب و تکبر و یا غم و اندوه و دیگر حالات نفسانی نمی گردد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️دیدار ابوسعید ابوالخیر با ابن سینا 👈خواجه بوعلی سینا با شیخ در خانه شد و در خانه فراز کردند و سه شبانه روز با یکدیگر بودند و به خلوت سخن می‌گفتند که کس ندانست و نیز به نزدیک ایشان در نیامد مگر کسی که اجازت دادند و جز به نماز جماعت بیرون نیامدند، بعد از سه شبانه روز خواجه بوعلی برفت، شاگردان از خواجه بوعلی پرسیدند که شیخ را چگونه یافتی؟ گفت: هر چه من می‌دانم او می‌بیند، و متصوفه و مریدان شیخ چون به نزدیک شیخ درآمدند، از شیخ پرسیدند که ای شیخ، بوعلی را چون یافتی؟ گفت: هر چه ما می‌بینیم او می‌داند. گویند ابوسعید ابوالخیر به شیخ الرئیس نوشت: مبادا بر مباحث معقول اعتماد کنی؛ زیرا بدیهی‌ترین استدلال شکل اول است، در حالی که شکل اول دوری است. افزون بر این، ثبوت نتیجه متوقف بر کلیت کبراست و کلیت کبرا بر صدق اکبر بر اصغر متوقف است؛ زیرا اصغر از جمله افراد اکبر است. شیخ الرئیس در پاسخ گفت: کلیت کبرا موقوف بر اندراج اصغر است به اجمال، و مقصود از نتیجه حصول نتیجه است به تفصیل. ⬅️عضویت در کانال منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️کانال بانک صوت فلسفی تدریس صوتی دروس فلسفی حوزه توسط اساتید فلسفه آموزش فلسفه،بدایة الحکمة،نهایة الحکمة و ... http://eitaa.com/joinchat/1474297874C6c399b7e9e
Salaman-wa-Absal.mp3
13.09M
قصه سلامان و ابسال 👈محسن کدیور ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5845956226550073350.mp3
43.2M
⬅️روش کلامی و قرآنی در بحث امامت 🗯آیت الله سید کمال حیدری ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
هدایت شده از بانک صوتی فلسفی
صوت تدریس استاد حشمت پور👇👇 کتاب شواهدالربوبیه ملاصدرا 👇👇👇👇 @falsafe2
⬅️برهان لمی 👈ضمن توضیح دو مقدمه: 1⃣واسطه در ثبوت یعنی این‌که حد وسط علت وجود اکبر برای اصغر است و با آمدن آن،اکبر برای اصغر تحقق پیدا می‌کند. 2⃣واسطه در اثبات یعنی تصدیق کنیم که اکبر برای اصغر اثبات شده است. ⬅️وساطت در ثبوت صبغه هستی‌شناختی دارد و وساطت در اثبات صبغه معرفت‌شناختی. 👈برهان لمی:هرگاه حد وسط هم علت برای ثبوت اکبر برای اصغر باشد و هم واسطه در اثبات، آن را "برهان لمی" می‌نامند. به طور کلی هرگاه حد وسط در چنین نقشی ظاهر شود که هم وجود اکبر برای اصغر را اثبات کند و هم موجب تصدیق گردد،در این صورت برهان لمّ(برهان لمّی) نامیده می‌شود. 🖊مثال:صغری:این آهن حرارتش بالا رفته است. کبری:هر آهنی‌که حرارتش بالا رود حجم آن افزوده ‌شده است. نتیجه:این آهن حجمش افزوده شده است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️برهان انّی 👈اگر حد وسط تنها واسطه در اثبات بود و در مقام ثبوت وساطتی نداشت، آنرا برهان انّ(برهان انی) می‌نامند.  مثال:صغری:این آهن حجمش افزایش یافته است. کبری:هر آهنی که حجمش افزایش یافته باشد،درجه حرارتش بالا رفته است. نتیجه:این آهن درجه حرارتش بالا رفته است. 👈چنان‌که ملاحظه می‌شود در این قیاس از افزایش حجم آهن که معلول است بر بالارفتن درجه حرارت که علت می‌باشد استدلال شده است. لذا از علم به معلول علم به علت حاصل شده است. در این صورت حد وسط تنها واسطه در اثبات است،در حالی‌که در مقام ثبوت و به لحاظ هستی شناختی، حرارت علت افزایش حجم است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5976677541933483345.pdf
7.9M
⬅️المقرّر فی شرح منطق المظفر ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️ مرحوم شهید مطهری ✅ گفتیم كه فخر رازی قهرمان تشكیك است و این از باب این است كه ذهنش واقعاً جولان فوق العاده ای داشته است خیلی اشخاص خواسته اند به اصطلاح تشكیك كنند؛ ولی اینكه كسی در این حد تشكیك كند كه فلاسفه را به دست و پا بیندازد كار هركس نیست و فخر رازی واقعاً در این جهت فوق العاده بوده است و به فلسفه و به علم خدمت كرده است. 🔹 تبرهایی را برداشته و بی رحمانه از ریشه شروع به زدن كرده است و در این كار شجاع بوده است و حتی در تفسیر هم همین طور است. هیچ تفسیری به اندازه ی تفسیر كبیر فخر رازی راه را برای ذهن انسان باز نمی كند. البته این به حسب علم زمان خودش بوده است؛ اگر او در زمان ما هم می بود حتماً همین كار را می كرد. به حسب علم زمان خودش در هر آیه ای احتمالات بسیاری را بیان كرده و مسائل كلامی و فقهی را كه یك آیه كوچكترین ارتباطی با آنها می توانسته داشته باشد مطرح كرده است. 🔰 فخر رازی در تفسیر احیاناً نكاتی دارد ولی نه در كلام و نه در فلسفه یك كار مثبت قابل توجهی انجام نداده است. نتیجه این بوده است كه این آدم به دیگران خدمت كرده ولی به خودش نتوانسته خدمت كند، برای اینكه از ناحیه ی خودش همیشه تشكیك و ایراد شك بوده است. معروف است كه در اواخر عمر همیشه متأسف بود و در مسائل ایمانی هم این مرد به اطمینان و یقین نرسید. می گفته است مسئله ای كه پنجاه سال به آن معتقد بودم حال بطلانش برای من روشن شده است؛ از كجا معلوم كه تمام معتقدات من از همین قبیل نباشد؟ چرا اینچنین بوده است؟ ❇️ فیلسوفانی نظیر مرحوم آخوند نه تنها به دیگران خدمت مثبت كرده اند بلكه به خودشان هم خدمت مثبت كرده اند. اگر ما حاجی سبزواری را با فخر رازی مقایسه كنیم هرگز به اندازه ی فخر رازی توقّد ذهن ندارد. ولی حاجی سبزواری راههایی از ایمان و معنویت و از خلوص و صفا و از یقین طی كرده است كه یك هزارمش را هم فخر رازی نرفته است. از این جهت است كه امثال مرحوم آخوند معتقدند كه انسان اگر بخواهد در معارف الهی تنها تكیه اش به ذهن و استدلال باشد به جایی نمی رسد. كما اینكه اگر علم را كنار بگذارد و تكیه اش تنها بر صفای روح و تزكیه باشد، آن هم بی خطر نیست مگر اینكه زیر نظر اولیاء اللّه باشد كه آن حساب دیگری است. 💠 ولی اگر كسی خودش بخواهد كار كند، باید این دو بال را همراه یكدیگر داشته باشد و با این دو پا قدم بردارد؛ یعنی پای علم و فكر و پای عمل و تقوا هر دو باید باشد. یك شعر خوبی شیخ بهایی در نان و حلوا دارد كه از جنبه ی ادبی هم خیلی لطیف است. می گوید: - عزلت بی «عینِ» علم آن زلت است - ور بود بی «زای» زهد آن علت است 🔶 اگر «ع» را از عزلت بردارید، «زلت» یعنی لغزش باقی می ماند. می گوید اگر كسی بخواهد بدون علم، بدون فكر و بدون درس خواندن و فقط از راه عزلت و از راه خلوت به حقیقت برسد این لغزش است. 🔷 علم باید راهنمای انسان باشد. مرحوم آخوند تصریح می كند كه ما هیچ وقت نظریه ی عرفا را مادامی كه برهان آن را تأیید نكرده باشد نمی پذیریم ولو اینكه بزرگترین عرفای عالم باشند و آن نظریه مورد اجماع تمام عرفای عالم باشد و به هیچ برهانی هم مادامی كه با كشف به آن نرسیم اعتماد نمی كنیم. ✅اما اگر «عین» علم باشد، درس خواندن باشد، فخر رازی شدن باشد، ولی آن «ز» ی زهد نباشد، آن صفا و معنویت و آن تقوا نباشد در این صورت علم، «علت» یعنی بیماری خواهد بود. به جای آنكه شفا دهنده ی روح انسان باشد، خود به صورت یك بیماری برای روح انسان جلوه می كند. اساساً اسلام بر همین اساس است؛ از یك طرف بر عقل و بر علم تكیه ی فوق العاده دارد و از طرف دیگر تكیه ی فوق العاده بر اخلاص دارد. ♻️حدیثی نبوی است كه شیعه و سنی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت كرده اند و در كافی نیز از حضرت باقر علیه السلام به نقل از حضرت رسول صلی الله علیه و آله با اختلافی در عبارت آمده است: «من اخلص للّه اربعین صباحاً جرت ینابیع الحكمة من قلبه علی لسانه»  🌀 مكتب صدرالمتألهین مكتب توأم شدن عقل و قلب است. آقای طباطبایی می فرمودند من اوایل كه اسفار می خواندم خیلی كار می كردم و خیلی فكر می كردم و خیلی هم تجزیه و تحلیل می كردم. بعد كم كم در من این غرور پیدا شده بود كه خود آخوند هم اگر بیاید دیگر بهتر از این نمی تواند این مطالب را تجزیه و تحلیل كند. تا بعد می روند نزد استادشان مرحوم آقای قاضی كه استاد سیر و سلوك و معنویت بوده است. آقای طباطبایی می فرمودند وقتی كه ایشان وارد بحث مسائل وجود شد یكمرتبه معتقد شدم كه من تا به حال یك كلمه از اسفار نمی فهمیدم. اگر كسی بخواهد واقعاً حكمت متعالیه را بخواند باید زمینه ی قلبی و روحی و زمینه ی معنوی آنرا هم فراهم كند و الاّ «ظلمات بعضها فوق بعض» می شود. منبع : درس هایی از اسفار ج 1 ص 135 ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
👈زمستان بهار مؤمن است 🌺یلداتون مبارک🌺 ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5776009995485186031.mp3
5.14M
⬅️ ماجرای نقد مقاله قبض و بسط تئوریک سروش توسط استاد ربانی گلپایگانی 🍃 درس خارج کلام / ۳۰ آذر ۹۸ ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⚫️بسم رب الشهداء و الصدیقین 🔻شهادت سردار سرافراز اسلام و ولایت سپهبد قاسم سلیمانی به دست جنایتکاران مزدور دولت تروریست آمریکا را به محضر حضرت بقیه الله الاعطم، رهبر معظم انقلاب، ملت ایران و همه مجاهدان محور مقاومت تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
14.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅سلام من به مدینه 👌مداحی بسیار زیبا از حاج منصور ارضی ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
1_157044148.pdf
5.88M
✅مذاکرات و مکاتبات پروفسور هانری کربن با علامه طباطبایی ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5823351555973187308.mp3
12.79M
✅با اکتفا به "اصول فقه" و "رجال"، نمی توان مجتهد شد. 👈علامه حیدری ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5832714395699907178.pdf
229.7K
💢 فراخوان مقاله بیست و چهارمین همایش بزرگداشت با موضوع «فلسفه و هنر» منتشر شد. http://mullasadra.org/new_site/persian/Site%20News/Latest/Farakhan99.htm ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اسماء حضرت زهرا (سلام الله علیها)، یکی از راه های شناخت مقامات وجود مقدس ایشان ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5859375233391134630.mp3
2.27M
✅ خاطره آیت الله حیدری از علامه حسن زاده آملی 👈 ناراحتیِ علامه حسن زاده آملی از غورِ زیاد در علوم رسمی و کم وقت گذاشتن درباره قرآن ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
👈اقسام کلی:کلی بر دو نوع است : 1️⃣کلی متواطی : مفهومی است که بصورت یکنواخت بر مصادیقش منطبق می شود مثل مفهوم اسب که تمام مصادیق مفهوم اسب در اسب بودن مشترک هستند. 2️⃣کلی مشکک: مفهومی که مصادیقش دارای شدت و ضعف باشند و یکسان نباشند مثل نزدیکی و دوری که می توان گفت نزدیکتر و دورتر و همچنین مفهوم نور که شدت و ضعف دارد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf