eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
818 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آثار عدالت در بیان امیرالمومنین (ع) 📉 از منظر امام علی(ع) عدالت، نابسامانی‌‌های جامعه را اصلاح می‌کند و رضایتمندی را بالا می‌برد؛ جامعه‌ی عدالت محور موجب گشادگی روح و آسایش می‌شود ولی جامعه‌ی ظلم محور موجب تنگی روح و احساس ضيق می‌شود. 📖 لذا می‌فرماید: «عدالت مایه‌ی گشایش است و آن که عدالت برایش گران‌آید، تحمل ظلم برایش گران تر بود.» یعنی در عدالت رضایت همگان است و آن که عدالت او را راضی نکند و احساس فشار کند، جور و ظلم بر او بیشتر فشار خواهد آورد. ✍️ جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
📍 عدالت همچون اکسیژن برای جامعه است ♻️ عدالت همچون فرهنگ مانند اکسیژن برای نفس کشیدن جامعه ضرورت دارد. به طوری که رعایت نکردن عدالت موجب مرگ همه‌ی ارزش‌ها است. 🔸 به همین جهت وقتی از امام على (ع) سؤال شد که آیا عدالت بهتر است یا جود، ایشان فرمودند: «عدل بهتر از جود است؛ زیرا عدل هر چیزی را در جایگاه خود قرار می‌دهد؛ ولی جود و بخشش امور را از مدارشان خارج می‌کند.» ✍ جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
⭕️ پایداری انقلاب وابسته به این دو جریان الهی است (قسمت اول) ▫️ما انقلاب پیامبر اعظم (ص) پس از بعثت را انقلابی پایدار برای همه اعصار و قرون می‌دانیم، همچنان که قیام حضرت سیدالشهدا (ع) را قیامی برای همه دوران‌ها می‌شماریم. 🖇 همانطور که معتقدیم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»؛ زیرا آن انقلاب نبوی و این قیام حسینی دارای اصولی خدشه ناپذیر و ماندگار در همه عصرهایند. 🆔 @farhang_puya
🌱 پایداری انقلاب وابسته به این دو جریان الهی است (قسمت دوم) 🔵 پایبندی دین مبین و مقدس اسلام نیز به پایداری و استواری همین اصول است که فرموده اند: الاسلام نبوى الحدوث و حسینی البقاء»: اسلام، پیدایش نبوی و بقای حسینی دارد. 🔹 انقلاب اسلامی ایران نیز ادامه همان انقلاب نبوی و قيام حسینی (ع) است و بنابراین استوار و بقائش درگرو بقا و ماندگاری آن دو جریان الاهی است. 🆔 @farhang_puya
🔍 بررسی فرایند نفوذ فرهنگ غرب در جامعه 🐾 بررسی فراز و نشیب و روند نفوذ و تهاجم فرهنگ غرب از آغاز تاکنون حاکی از آن است که در هر مقطع جلوه‌ای و بخشی از فرهنگ غرب در جامعه ما خودنمایی کرده است. 📌 شعار ستیز با دین، آزادی گرایی، الحاد و مادی‌گرایی، انسان‌مداری، ملی‌گرایی، اشاعه اندیشه‌های التقاطي، مطالعه اسلام از دریچه علوم تجربی و به اصطلاح علم زدگی، پروتستانیسم اسلامی و فن گرایی از جمله این جلوه گری‌هاست. ◾️ اما به تدریج دریافتند که لازمه توفیق آن‌ها در جامعه دینی عرضه این مفاهیم در قالبی اسلامی است. 🆔 @farhang_puya
💠اکسیژن عدالت در جامعه 🆔 @farhang_puya
💠حضرت امیرالمؤممین علی(علیه السلام) : ❌گمراهان را بر گوش خود مسلط مکن . 📚میزان الحکمه، ج 10، ص83 🆔 @farhang_puya
⭕️ اومانیسم یکی از اصول فرهنگ غرب (قسمت اول) 🔘 اومانیسم یعنی برای انسان، برخورداری از زندگی - توأم با راحتی، خوشی و آسودگی اصالت دارد و چیز دیگری برای او اصالت ندارد. کلمه اومانیزم در مقابل گرایش به خدا و دین مطرح می‌شود. ▫️البته معانی دیگری نیز برای آن مطرح کرده‌اند که مورد توجه ما نیست و معنای معروف آن «انسان مداری» است، یعنی انسان به فکر خودش، لذت‌ها و خوشی‌ها و راحتی‌هایش باشد. اما این که خدایی و یا فرشته‌ای هست، به ما ارتباطی ندارد. 🆔 @farhang_puya
⭕️ اومانیسم یکی از اصول فرهنگ غرب (قسمت دوم) ❎ این گرایش (اومانیسم) در مقابل آن گرایشی است که قبلا و در قرون وسطی، در اروپا، و قبل از آن در کشورهای شرقی مطرح بوده که در آن توجه اصلی به خدا و معنویات بوده است. ⚠️ صاحبان این نگرش می‌گویند باید این مطالب را کنار بگذاریم، ما دیگر از مباحث قرون وسطایی خسته شده‌ایم و می‌خواهیم به جای بحث‌های قرون وسطایی کلیسا به اصل انسانیت برگردیم و دیگر از ماورای انسان و طبیعت و به خصوص خدا بحث نکنیم. 🔺 البته لازم نیست آنها را نفی کنیم ولی کاری هم به کار آنها نداریم و ما انسانیت است. 🆔 @farhang_puya
🛐 اومانیسم ضد فرهنگ اسلامی است (قسمت اول) 🔰 اومانیسم در مقابل فرهنگ الهی است که می‌گوید محور «الله» است و باید همه اندیشه‌هایمان حول مفهوم خدا دور بزند، تمام توجهاتمان باید به سوی او معطوف شود؛ و سعادت و کمال خود را باید در قرب و ارتباط با او بجوییم. 🔅 چرا که او منشأ همه زیبایی‌ها، سعادت‌ها، اصالت‌ها و كمال‌هاست؛ پس محور «الله» است. اگر خیلی مقید هستید که با «ایزم» همراهش کنیم، می‌گوییم که این گرایش «اللهیزم» است. یعنی، توجه به الله در مقابل توجه به انسان. 🆔 @farhang_puya
🛐 اومانیسم ضد فرهنگ اسلامی است (قسمت دوم) ❗️ این (توجه به الله درمقابل توجه به انسان) اولین نقطه اساسی اصطکاک و تضاد بین فرهنگ الهی و فرهنگ الحادی غربی است. 🔰 البته تأکید می‌کنم که در غرب هم استثناء وجود دارد و آنجا نیز کم و بیش گرایش‌های معنوی و الهی وجود دارد و منظور من آن گرایش غالبی است که امروز به نام فرهنگ غربی نامیده می‌شود. 🆔 @farhang_puya
🔴 مذهب در غرب کاملا سلیقه‌ای است 🔶 امروز در کشورهای غربی و در جهان غرب، مذهب یک نوع سلیقه ای شبیه گرایشهاي حزبی است. اگر در کشوری مثلا تعدادی حزب تشکیل شده باشد و فردا حزب دیگری ثبت گردد و کسی از حزبی به حزب جدید منتقل بشود، برای ما جای تعجب نیست. 🔘 عین همین مسأله در رابطه با مذهب در غرب، به خصوص آمریکا، وجود دارد که هر روز یک مذهب و فرقه مذهبی جدید تأسیس می‌شود. 🆔 @farhang_puya
💠بار اصلی انقلاب بر دوش روحانیت است 🆔 @farhang_puya
💠حضرت امیر المومنین علی (علیه السلام) : چه زشت است که انسان ظاهری موافق داشته باشد و باطنی منافق. 📚میزان الحکمه، ج 12، ص343 🆔 @farhang_puya
✅ مقصود ما پیشرفت همه جانبه است 🔷 مقصود ما از پیشرفت چیست؟ پیشرفت در یک جهت محض نیست. مقصود از پیشرفت، پیشرفت همه جانبه است. از همه‌ی ابعاد در کشور. 💬 این ملت، شایسته و سزاوار پیشرفت است: پیشرفت در تولید ثروت ملی، پیشرفت در دانش و فناوری، پیشرفت در اقتدار ملی و عزت بین المللی، پیشرفت در اخلاق و در معنویت، پیشرفت در امنیت کشور - هم امنیت اجتماعی، هم امنیت اخلاقی برای مردم – پیشرفت در ارتقای بهره‌وری. (بیانات مقام معظم رهبری 1389/9/1) 🆔 @farhang_puya
📍 ریشه شنایی اومانیسم 🔳 فرهنگ غربی مبتنی است بر یک سلسله عناصر که اولین عنصر اصلی و اساسی که می‌توان آن را ستون فقرات این فرهنگ نامید، گرایشی است به نام انسان مداری یا انسان محوری. 🔺 گرایش به اومانیسم یا هيومنیزم (Humanism) در اروپا و در اواخر قرون وسطی توسط نویسندگان و ادبای معروف آن زمان، از جمله دانته ایتالیایی، مطرح شد. ♻️ در حقیقت (این اتفاق) بازگشتی بود به عهد قبل از مسیحیت اندیشه اومانیسم در حقیقت از بازگشت به انسان به جای خدا، بازگشت به زمین به جای آسمان و بازگشت به زندگی دنیا به جای آخرت گرایی نشأت می‌گیرد. 🆔 @farhang_puya
❇️ما به دنبال پیشرفت حقیقی هستیم 💡 مراد ما از پیشرفت، پیشرفت صوری نیست، پیشرفت حقیقی است. پیشرفت صوری این است که یک رونق ظاهری به اقتصاد بدهیم، یک مقداری جنس وارد کنیم و زرق وبرقی بدهیم؛ این می‌شود پیشرفت صوری. 💎 این فایده‌ای ندارد، این ممکن است على‌العجاله مردم را یک مقداری خشنود کند اما در نهایت به ضرر کشور تمام خواهد شد. پیشرفت باید حقیقی باشد، عمیق باشد و متکی به پایه‌ها و استوانه‌های محکم داخلی باشد؛ این می‌شود پیشرفت؛ پیشرفت واقعی این است. (بیانات مقام معظم رهبری سال 1394/12/20) 🆔 @farhang_puya
⚔ به اسم پیشرفت نابودمان کردند 🔥 الآن مشکلات ما خیلی زیاد است ... مملکت ما را غارت کردند. همه آثار تمدن را این‌ها واژگونه در این مملکت پیاده کردند، با اسم «تمدن بزرگ» فرهنگ ما را عقب زدند. 🔴 به اسم «پیشرفت» کشاورزی ما را بکلی از بین بردند، و به اسم «آزادی» آزادی‌های تمام مطبوعات ما و محال تبلیغاتی ما را مختنق کردند. و یک مملکت آشفته‌ای الآن به ارث به ما رسیده است که همه جای آن خراب است و باید از سر، از نو ساخت. (بیانات امام خمینی (ره) صحیفه نور، ج6 ص 178) 🆔 @farhang_puya
🥇 وحدت کلمه یکی از راه‌های پیشرفت 1⃣ تا این وحدت کلمه نباشد و تا توجه به اسلام نباشد نمی‌توانیم پیشرفت بکنیم. 2⃣ من امیدوارم که با وحدت کلمه شما برادرها و با اینکه قصدتان را برای اسلام خالص کنید، پیشرفت خواهید کرد. 3⃣ همه باید معتصم بحبل الله باشند؛ با اعتصام بحبل الله پیشرفت کردیم و خواهیم کرد. 4⃣ همه به طور کلی می‌‌دانیم که تاکنون با وحدت کلمه و توجه به اسلام به اینجا رسیدیم؛ و می‌دانیم که تا این وحدت کلمه نباشد، و تا توجه به اسلام نباشد، نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. (بیانات امام خمینی (ره) صحیفه نور جلد 6 و 7) 🆔 @farhang_puya
🇮🇷 اسلام اعتماد به نفس به ما داده است 🎇 اسلام به ما این اعتماد به نفس را داده است. هر مقداری که با اسلام و احکام قرآن و معارف قرآن آشنا باشیم، این اعتماد به نفس ملی بیشتر خواهد شد. مقوله‌ی عزت ملی، اعتماد به نفس ملی، به طور کلی محسوس است. 💠 در عرصه‌های جهانی چه در مسابقات علمی جهانی، چه در رقابت‌های سیاسی جهانی، امروز ملت ایران حرف برای گفتن دارد. مسئولین کشور به اعتماد ایستادگی ملت، در عرصه‌های جهانی و صحنه‌های بین المللی می‌ایستند و کار خودشان را و حرف خودشان را پیش می‌برند. این یک شاخص است. (بیانات مقام معظم رهبری سال 91/7/22) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) : عمل کننده به دانش مانند حرکت کننده در راه روشن است . 📚غررالحکم، حدیث 1535 🆔 @farhang_puya
✳️ جایگاه عدالت در اسلام (قسمت اول) 📖 در منابع دینی نیز عدالت به عنوان هدف رهبران جامعه شمرده شده است؛ در قرآن مجید دو واژه‌ی عدل و قسط قریب المعنی هستند. 🖇 قرآن درباره‌ی هدف از بعثت انبیا می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» 💬 ما انبیای خود را با دلایل روشن فرستادیم و کتاب و میزان و معیار شناسایی حق از باطل را در اختیارشان قرار دادیم «ليقوم الناس بالقشط» تا مردم قيام به عدالت کنند. ✍ جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
💠اومانیسم ضد فرهنگ اسلامی 🆔 @farhang_puya
✳️ جایگاه عدالت در اسلام (قسمت دوم) 🔙 بعد به این مطلب اشاره می‌کند که اجرای عدالت لوازمی دارد که به استفاده از آهن احتیاج پیدا می‌کند: (و أنزلنا الحديد فيه بأس شديد و منافع للناس) 🔳 یعنی با توجه به این واقعیت که در زندگی انسانی، همیشه افرادی افزون طلب و ستمگر یافت می‌شوند، باید قدرت سلاح وجود داشته باشد تا عدالت برقرار شود. ✅ آن عدل الهی هم که به دست مبارک ولی عصر عجل الله تعالی فرجه - برقرار خواهد شد با استفاده از سلاح خواهد بود. ✍ جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
✅ اعتماد به‌نفس ما نشانه پیشرفت ماست 🔭 خب، پیشرفت شاخص‌هائی دارد. یکی از شاخص‌های پیشرفت یک ملت، عزت ملی و اعتماد به نفس ملی است. ادعای من این است که با لحاظ این شاخص، ملت ما پیشرفت زیادی کرده است. ⚪️ امروز ملت ما دارای اعتماد به نفس در عرصه‌ی سیاست بین المللی است. این که شما ملاحظه می‌کنید مسئولان کشور در مواجهه‌ی با قضایای جهانی، با اعتماد به نفس کامل حرف می‌زنند، ناشی از این است که ملت ما احساس عزت و اعتماد به نفس می‌کند. (بیانات مقام معظم رهبری سال 91/7/22) 🆔 @farhang_puya