eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
818 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️ تحقق معنویت و اخلاق دو مانع جدی داخلی دارد! 🖌 الهام عباسی: 🔹 تحقق معنویت و اخلاق در وضعیت کنونی، غیر از دشمنان خارجی حداقل دو مانع داخلی جدی دارد. نخست غرب‌گرایان که باید با «شیوه معقول با آن‌ها بستیزیم» دوم؛ اما مذهبی‌ها و اسلام‌گرایانی هستند که با فهم سنتی و کلاسیک خود از حکومت دینی و مدیریت فرهنگی می‌خواهند فرهنگ و اخلاق را با قدرت قاهره ایجاد کنند. 🔺 این گرایش به دو صورت دارد که صورت نسل جوان و تازه‌کار این طیف، به بهانه حفظ اصول، به تدریج تیشه بر ریشه اصول می‌زنند. 🔻 اما «گام دوم» گام شجاعت، انتقاد و پرسش‌گری از وضع موجود با اتکا به نیروی جوانان است. گامی که نمی‌خواهد به بهانه حفظ اصول، تحول‌خواهی و تغییر وضع موجود را به تعویق بیندازد؛چون چگونه ماندن برایش مهم است نه ماندن صرف! 🆔 @farhang_puya
💠حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام): چه بد گردنبندی است گردنبند گناه برای مومن. 📚کافی ، ج ۸، ص۱۹ 🆔 @farhang_puya
💠ارمغان اسلام 🆔 @farhang_puya
💠حضرت امام رضا (عليه السلام ): يك كار نيك پنهانى، با هفتاد كار نيك [علنى] برابرى مى‌كند 📚ميزان الحكمه جلد 4 صفحه 340 🆔 @farhang_puya
✅ خدای سبحان همه جهان را با یک فیض اداره می‌کند 💠 حضرت آیت‌الله جوادی آملی: 🔆 خدای سبحان همه جهان را با یک فیض اداره می‌کند؛ هم نظام تکوین را با یک فیض عام تربیتی به کمال راهنمایی می‌کند و هم نظام تشریع را با یک هدایت نورانی به کمال لایق رهنمود می‌دهد. درباره نظام تکوین می‌فرماید: «و ما اُمرنا الّا واحدة کلَمحِ بِالبَصَر، قمر/۵٠» ما با یک امر، همه هستی را می‌پرورانیم. 🔰 درباره نظام تشریع نیز می‌فرماید: «قل انّما أَعِظُکُم بِواحدة أَن تَقومو لله مَثنی و فُرادی ثُمَّ تَتفکرون، سبأ/۴۶» من با یک موعظه و رهنمود، جهان بشریت را تربیت می‌کنم و آن این است که: برای خدا برخیزید. 🆔 @farhang_puya
‼️ برای سینمای ایران جای بسی تأسف است! 🖌 مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد: 💥 جای بسی تأسف است که گاهی در سینمای ایران، سرمایه‌های ملی حاصل از فروش نفت‌ و... به جیب کارگردانان بی‌هویت فرانسه‌پرست یا هالیوودپرست ایرانی رفته است و در بوق و کرنای اسکار و کن، در مسیر غربی شدن معنویت، فرهنگ و هنر ایران نواخته‌اند. 🔥 جوایزی در این جشنواره‌های کاملا سیاسی و ایدئولوژیک به برخی آثار متوسط ایرانی داده شده است که مطلعین از سینما و هنر ایران را در تعجب فرو برده است. 🔙 در حالی که شدت لیبرالیسم القا شده در چنین آثار ایدئولوژیک و غرب‌زده به حدی است که برخی غربی‌های منصف و متدیّن را نیز به تهوع واداشته است. 🆔 @farhang_puya
⚡️ خاطره‌ استاد فرج‌نژاد از سخنان صریح کارگردان مسیحی-آمريکایی در جشنواره فیلم فجر 🎙 مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد: 🔹 یادم نمی‌رود که آن کارگردان آمریکایی متدیّن مسیحی، در یکی از جشنواره‌های فیلم فجر گفت: «شما که جز س.ک.س، خشونت و احساسات چیزی نداشتید؛ اینها را ما با درجه‌ی فنی‌تر در هالیوود داریم. پس کو تحوّلات انقلاب، رنج بشر معاصر، عدالت‌جویی و آرمان‌خواهی شما؟» 🔸 بعد از ساعتی، یکی از دوستان حزب‌اللهی هنرمند، با نشان دادن چند مستند از او را آرام کرد و گفت ظاهراً جشنواره انقلاب در جای دیگری است و تمام دی وی دی آثار سید شهدای اهل قلم را از بچه‌های ما خواست و پس از گرفتن تمام این‌ها بود که به گمشده مورد انتظارش در ایران انقلاب‌کرده رسید و با خیال جمع به سوی کشورش پرواز کرد. 🆔 @farhang_puya
◾️اهمیت دشمن‌شناسی و غرب‌شناسی ▫️به‌طور خلاصه می‌توان گفت که برای تربیت انسان هدایت یافته و مسلِم، از چند لحاظ بحث«شناخت ابعاد تمدن غرب و جریان‌شناسی فکری _ فرهنگی در جهان معاصر» اهمیت دارد. 1⃣ با شناخت دقیق ادعاها و گزافه‌های غرب، موانع روانی تربیت رفع و دفع می‌شود. 2⃣ همراهی دشمنان قسم‌خورده با تمدن‌نمای غرب معاصر، ضرورت غرب‌شناسی جامع را دو چندان می‌کند. 3⃣ خودشناسی و دشمن‌شناسی، همیشه در متون دینی که هدف غایی‌شان هدایت بشریت است، در کنار هم آمدن است. 📚تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه۱۱، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠امام علی (علیه السلام) : کسی که از او چیزی خواسته می‌شود، تا وعده ندهد، آزاد است و چون وعده داد در بند آن است تا آنگاه که به آن وفا کند. 📚نهج البلاغه، حکمت۳۴۶ 🆔 @farhang_puya
💠تجلی هنر اسلامی 🆔 @farhang_puya
🔸 مشارکت علامه طباطبایی در فعالیت‌های سیاسی 🔻 امام خمینی(ره) نیز به منظور سرنگونی رژیم شاه، بزرگان قم را برای مشورت در مسائل جاری کشور و اتخاذ تصمیم واحد به نشست‌های هفتگی فرا خواند. علامه طباطبایی (ره) به همراه فقهایی حاج شیخ مرتضی حائری(ره) و تنی چند از اساتید برجسته حوزه، در گردهمایی یادشده شرکت می‌کرد. ☑️ یکی از این اقدامات، هنگامی بود که شاه قصد داشت با تغییر قانون اساسی، انتخابات را به نفع رژیم خاتمه دهد و این گروه طی اعلامیه‌ای ضمن ابراز مخالفت با آن، مردم را از توطئه‌ها و مقاصد شوم رژیم آگاه کردند. ✍ هادی قطبی 🆔 @farhang_puya
💠 فعالیت‌ فرهنگی-اجتماعی علامه طباطبایی در کنار فعالیت علمی و اخلاقی 🔘 علامه حتی در سنین جوانی هنگامی که در روستای شاد آباد در اوایل دوران تحصیل زندگی می‌کرد، توجه به اعتلای اعتقادات آنان و رسیدگی به وضع معیشت و اقتصادی روستائیان را فراموش نکرد. طبیعی است که فردی با این روحیه بالا، از هیچ کوششی برای برچیدن بساط ظلم شاهنشاهی دریغ نورزد. 🔹 ایشان در کنار سایر فعالیت‌های علمی و اخلاقی خویش، در مبارزات سیاسی علمای بزرگ حوزه علميه قم علیه استبداد و ستم شرکت داشت و از سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ ه.ش در نشست‌هایی که توسط فضلای قم برگزار می‌شد، حضور می‌یافت و با بیان و قلم، تنفر خود را از ظلم و ستم اعلام می‌کرد. ✍ هادی قطبی 🆔 @farhang_puya
⭕️ درخواست آمریکایی‌ها از علامه طباطبایی برای تدریس فلسفه شرق ⚠️ در زمان رژیم ستمشاهی، آمریکایی‌ها نیز بسیار کوشیدند تا برای تدریس فلسفه شرق، ایشان را به یکی از دانشگاه‌های خود ببرند. دولت آمریکا برای عملی کردن این برنامه، به محمدرضا شاه متوسل شد. وی نیز از آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) خواست که چنین موضوعی را به آگاهی علامه برساند، اما باز هم علامه نپذیرفت. ✍ هادی قطبی 🆔 @farhang_puya
💢 علامه طباطبایی دکترای اهدایی از سمت شاه را قبول نکرد. 🔰 علامه طباطبایی از اوضاع جامعه قبل از انقلاب بسیار ناراضی و از شاه و رژیم او منزجر بود. حتی هنگامی که شاه قصد داشت به ایشان دکترای فلسفه بدهد، بر آشفت و اعلام کرد که به هیچ عنوان از دستگاه شاه، چنین چیزی را قبول نخواهد کرد. 📜 رئیس وقت دانشکده الهيات به علامه گفت: «اگر از پذیرش این عنوان امتناع نمایید، شاه عصبانی می‌شود و برایتان گرفتاری پیش می‌آید.»؛ اما ایشان با صراحت جواب داد:«از شاه هیچ‌گونه واهمه‌ای ندارم و حاضر به قبول دکترا نیستم». ✍ هادی قطبی 🆔 @farhang_puya
💠قال الله الحکیم: إنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ./خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه آنان خود را تغییر دهند. 📚سوره رعد، آیه ۱۱ 🆔 @farhang_puya
💠هدف از مبارزه با تهاجم فرهنگی 🆔 @farhang_puya
✅ رهبری جامعه بر عهده روحانیت است (قسمت اول) 💡 علامه مصباح (ره) : اگر بگوییم اساس این انقلاب با ابعاد مختلفی که دارد، به بعد فرهنگی برمی‌گردد درست است. انقلاب ما جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، بین المللی و جهات گوناگون دیگری دارد، اما جنبه فرهنگی اصل است. 🔸 برای این‌که این حرکت اختیاری برخاسته از باورها و ارزش‌هاست، اصل فرهنگ هم باورها و ارزش‌هاست. بعد فرهنگی یعنی چه؟ زبان و گویش و لباس و از این حرف‌ها؟! نه! اینها نمادی از آن باورها و ارزش‌هاست. 🆔 @farhang_puya
✅ رهبری جامعه بر عهده روحانیت است (قسمت دوم) ❇️ اگر بنا باشد در کشوری انقلاب ایجاد شود یا جایی که هست، تقویت شود، چه قشری اولویت دارد؟ اگر مطلق انقلاب را صرف نظر از دینی و غیر دینی در نظر بگیریم، معمولا قشر فرهیخته جامعه هستند که برای این کار می‌روند. 🔘 اغلب هرجا انقلاب شده، از نظر تاریخی بیشترین نقش را دانشجویان بازی کرده‌اند. قشر فرهیخته جامعه این‌ها هستند که آزاد فکر می‌کنند، می‌توانند بیندیشند و حرکت کنند. اما در (انقلاب دینی) دانشجو به اضافه قید اسلام است؛ یعنی روحانیت. پس اگر انقلاب اسلامی بخواهد تقویت شود اولین بار آن روی دوش روحانیت است. 🆔 @farhang_puya
📌 معنی و نشانه‌های یک انقلاب (قسمت اول) 🔶 علامه مصباح (ره): شاید ساده ترین ترجمه انقلاب دگرگونی باشد و نه هر هرگونه دگرگونی، بلکه دگرگونی‌ای که ویژگی خاصی داشته باشد؛ اولاً در انقلاب یک دگرگونی اجتماعی منظور است 🔰 ثانیا اگر دگرگونی اجتماعی، تدریجی و آرام در طول چند قرن اتفاق بیفتد به این انقلاب نمی‌گویند. انقلاب دگرگونی همراه با سرعت است. اگر ما لوازم این را اخذ کنیم حالا نگوئیم از جمله فصول این مفهوم است لااقل از لوازم آن این است که نوعی دگرگونی (همراه با ریسک) است. 🆔 @farhang_puya
📌 معنی و نشانه های یک انقلاب (قسمت دوم) ❗️ باید آدم خطری را بپذیرد و خودش را برای فداکاری آماده کند و الّا به حرکتی که ویژگی‌های دیگر را داشته باشد اما همراه با هیچ خطر و ریسکی نباشد، معمولا انقلاب به معنای عرفی نمی‌گویند. 🖇 پس مفهوم لغوی آن دگرگونی است با این ویژگی‌های مفهوم عرفی که امروزه در محاورات به کار می‌رود؛ شاید revolution و امثال اینها از معادلات آن هم در زبان های دیگر به کار می رود. تصور ما این است که مفهوم انقلاب آن دگرگونی‌هایی است که کمابیش این لوازم را دارد: سرعت، ریسک کردن و ریشه‌ای بودن. 🆔 @farhang_puya
🔸 نقد اعتدال و نسبی‌گرایی در جریانات انحرافی سینما؛ قسمت اول 🎞《بودای کوچک》، از آثار شاخص برناردو برتولوچی و از مهمترین فیلم‌های مروج بودیسم در غرب می‌باشد. فیلمی که در آن در یک روایت موازی، داستان بودا از زبان یک راهب بودایی، برای پسرک موبور آمریکایی تعریف می‌شود تا راضی شود به جای رهبر بودائیان که فوت کرده است، به بوتان و نپال مهاجرت کند تا بدین‌وسیله رهبری بودائیان جهان نیز در دست آمریکایی‌ها قرار گیرد. 🔻 شاید یکی از مهمترین فاکتورهای جذابیت این فیلم، دعوت به اعتدال و دوری از مظاهر دنیاگروی غربیان باشد که به مخاطب سرگشته در ماشینیسم و برج‌های آهن و شیشه، کمی آرامش عطا می‌کند. 🔚 به راستی چه کسی می‌خواهد حدود و ضوابط این راه میانه و حد وسط را مشخص کند؟ در موارد اختلافی چه کسی، چگونه و چرا می‌خواهد قضاوت کند؟ ✍ استاد محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
🔹 نقد اعتدال و نسبی‌گرایی در جریانات انحرافی سینما؛ قسمت دوم ❓ آیا غربزدگی و هم پیمانی دالایی لاما، رهبر بودائیان تبت، با صهیونیست‌ها و دعا خواندن بر دیوار ندبه در فلسطین اشغالی و جایزه گرفتن از روسای جمهور آمریکا و اسرائیل و دعوت به اعتدال و آرامش، طریق میانه است؟ 📜 آیا اعتقاد نداشتن به خدای قادر متعال، حد وسط است و یا اعتقاد داشتن به تناسخ و دوری گزیدن از معاد و پذیرفتن نوعی جبر؟ آیا اعتقاد نداشتن به هیچ پیامبر الهی، تعادل است؟ اصلا، آیا بدون توحید و نبوت و معاد می‌توان به تعریف درستی از تعادل رسید؟ چه کسی باید معیار متعادل بودن رفتارها باشد؟ 🌀 آیا پذیرفته است که هر انسانی از ظن خود مالک تعادل را تعریف کند؟ در این‌صورت آیا نسبی‌گرایی و بلبشوی اخلاقی، جهان را نمی‌گیرد؟ ✍ استاد محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
◾️اهمیت سینما و سینمای هالیوود در میان رسانه‌ها ▫️ در میان رسانه‌های جمعی، سینما، به دلیل محوریت تصویر که زبانی جهانی است و همچنین به دلیل استفاده از شش هنر سابق در جذابیت پیام‌های رسانه‌ای، این هنر _ صنعت، جایگاه ویژه‌ای دارد و لذاست که نفوذ از طریق سینما باید در جای خود بیشتر مورد دقت قرار گیرد. ▫️در میان آثار سینمایی موجود نیز، سینمای آمریکا که به هالیوود نیز مشتهر است، اهمیت زیادتری به لحاظ صنعت رسانه‌ای پرقدرت و همراهی با هژمونی جهانی سلطه دارد. در خود سینمای آمریکا نیز سینمای یهودی و کابالیستی، به دلیل ماهیت و تاریخ نفوذ بسیار گسترده یهودیان کابالیست‌مآب در آنجا، اهمیت ویژه‌ای دارد و بررسی آن مهم می‌شود. 📚تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۲۹، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠رویارویی پیامبران الهی با جریان استکبار 🆔 @farhang_puya
💠امام على (عليه السلام) : به كمال رساندن خوبى، نيكوتر از آغاز كردن آن است. 📚غرر الحكم، حدیث ۱۸۹۹ 🆔 @farhang_puya