eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
818 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت دوم) 3⃣ هشیاری در برابر لغزش گاه‌ها: یک ملت باید درست حو
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت سوم) 5⃣ یاداشت تقوا در عمل فردی و جمعی، نزول خیرات و الطاف الهی: همهٔ برادران و خواهران عزیز و خود را دعوت و توصیه می‌کنم به حفظ تقوای الهی؛ این اصل حرکت یک انسان به سمت کمال و تعالی است. 🔆 اگر به توفیق الهی بتوانیم در عمل فردی، در عمل جمعی، در کار سیاسی، در کار اجتماعی، رعایت تقوای الهی را بکنیم، همهٔ خیرات و همهٔ الطاف الهی شامل حال ما خواهد شد. 6⃣ تقوای سیاسی؛ صداقت و دلسوزی: تقوای سیاسی؛ یعنی هر کس که در کار سیاست است، سعی کند با مسائل سیاسی صادقانه و دردمندانه و از روی دلسوزی برخورد کند. 🆔 @farhang_puya
⭕️ ورود استعمار غرب به ایران 🔍 یکی از پدیده‌هایی که پرداختن به آن در شناسایی ریشه‌های رویش نهضت مشروطه ضروری به نظر می‌رسد، مسئله‌ نفوذ استعمار و دول غربی در ایران است. از دوران صفویه، اروپاییان در تکاپوی نفوذ در ایران بوده‌اند و این تلاش در دوران قاجاریه به بار نشست. 🖇 ایران از لحاظ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی در ابعاد نظامی به مرور، تحت تأثیر استعمار قرار گرفت؛ به گونه‌ای که پادشاهان قاجار، به خصوص ناصرالدین شاه، در تصمیم گیری‌ها اعم از تصمیم گیری‌های مربوط به روابط خارجی یا داخلی خود، مجبور به رعایت منافع روس و انگلیس بودند. ◼️ به طوری که در آستانه نهضت مشروطه، سه نیروی مهم در عرصه سیاسی ایران اعمال قدرت می‌کنند: یکی دربار، دیگری نیروی مذهبی به رهبری علما و پشتیبانی مردم مؤمن و نیروی سوم، جریان استعمار به سرکردگی روس و انگلیس. 📗 برگرفته از کتاب استحاله نهضت مشروطه جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
◾️نکاتی درباره بنی اسرائیل ▫️به فرزندان حضرت یعقوب نبی ( علیه السلام) که به لقب اسرائيل مفتخر شد، «بنی اسرائیل» گفته می‌شود. « اسرائیل» به معنای عبدالله بوده است که در تحریف تورات، معنایش عوض شده است و در تورات‌های معاصر، به معنای « کسی که نزد خدا مقاوم است» ترجمه کرده‌اند و به افسانه مبتذل «کشتی گرفتن یعقوب در فنی ئیل با خدا و غلبه بر او» برمی‌گردد که در بند ۲۲-۳۱ باب ۳۲ سفر پیدایش عهد عتیق آمده است! ▫️در قرآن کریم، این کلمه در کنار کلمه «یهود» و «قوم موسی» برای اشاره مثبت‌تری به تبار یهودیان به کار رفته است. اما نکته‌ای که در کتب برخی محققان یهودی و مسیحی مانند «آرتور گستلر» آمده است، این است که بسیاری از یهودیان فعلی، از بنی اسرائیل و نسل حضرت یعقوب (عليه السلام) نیستند و یهودیت فعلی، به هیچ وجه نمی‌تواند ادعای خلوص نژادی داشته باشد و خصوصا نسب یهودیت اروپایی و آمریکایی امروز، به ترکیبی از نژادهای ترک کناره دریای خزر و غرب اروپا و آسیای مرکزی و یهودیان آسیای غربی می‌رسد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی)، صفحه ۴۰، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 عاملی مهم در غفلت 🆔 @farhang_puya
💠 از رسول خدا ( صل الله علیه و آله) سوال شد : شیرینی عبادت چیست؟ ایشان فرمودند: فروتنی 📚تنبیه الخواطر، ج 1، ص 201 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت سوم) 5⃣ یاداشت تقوا در عمل فردی و جمعی، نزول خیرات و الط
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت چهارم) 7⃣ گستردن عدالت بالاترین رقم تقوا: گستردن عدالت، عدالت قضایی، عدالت اقتصادی، عدالت در گزینش‌های عدالت در تقسیم منابع و فرصت‌های کشور بین گروه‌ها، عدالت جغرافیایی، این‌ها مسائل خیلی مهمی است. 🌱 این‌ها همه نیازهای ماست، گستردن عدالت، بالاترین رقم‌های تقواست؛ این از یک نماز خوب، از یک روزهٔ روز گرم تابستان بالاتر است. 8⃣ پیروی از اسلام کامل در همهٔ کارهایی که ما داریم، در همهٔ تلاش‌هایی که می‌کنیم، چه تصمیم‌هایی که در مسائل اقتصادی می‌گیریم، چه در مسائل فرهنگی ما باید این اصل را از یاد نبریم که وظیفه ما تحقق بخشیدن به اسلام کامل است؛ باید دنبال اسلام کامل باشیم. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت چهارم) 7⃣ گستردن عدالت بالاترین رقم تقوا: گستردن عدالت،
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت پنجم) 9⃣ تقوای جمعی؛ مراقبت درون جمعی: یک تقوای جمعی هم داریم. تقوای جمعی این است که جمع‌ها مراقبه خودشان باشند. جمع به حيث جمع، مراقب خودشان باشند. ⚠️ بی‌مراقبتی جمع‌ها نسبت به مجموعهٔ خودشان، موجب می‌شود که حتی آدم‌هایی هم که در بین آن جمع‌ها تقوای فردی دارند، با حرکت عمومی آن جمع‌ها بغلتند و به جایی بروند که نمی‌خواهند. در طول این سی سال، ما از این ناحیه ضربه خورده‌ایم. یکی از جاهایی که ضعف نشان داده‌ایم، همین بوده. 0⃣1⃣ آرمان‌گرایی، پایبندی به ارزش‌ها: آرمان‌گرایی ؛ یعنی پایبندی به ارزش‌ها و اصول و آرمان‌ها و تأثیرگذاری و تاثیرناپذیری از جهت مخالف و جبههٔ مخالف. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت پنجم) 9⃣ تقوای جمعی؛ مراقبت درون جمعی: یک تقوای جمعی هم
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت ششم) 1⃣1⃣ توجه به آرمان‌ها: آرمان‌گرایی را فراموش نکنید. آرمان‌ها چیست؟ رسیدن به جامعهٔ عادل، جامعهٔ آزاد، جامعهٔ پیشرفته، جامعهٔ مؤمن، جامعه متعبده جامعهٔ مرفه، جامعهٔ متحد، جامعهٔ قوی و مستحکم، جامعهٔ مستقل‌. این‌ها آرمان است. ارزش دارد که انسان جانش را در راه این آرمانها، برای خاطر خدا بدهد. 2⃣1⃣ تاکید صریح و شفاف بر آرمان‌ها : آن چیزی که می‌تواند استقلال را تأمین بکند برای انقلاب اسلامی ما، تكیهٔ صریح و شفاف بر مبانی انقلاب است. اصول انقلاب، مبانی انقلاب، ارزش‌های انقلاب، به شکل صریح و شفاف مورد تکيه باید قرار بگیرد. 🆔 @farhang_puya
◾️یهودیت و هویت یهودی ▫️بر خلاف تصور رایج،یهودیت عنوان دین مستقلی نیست؛ بلکه صورت تحریف یافته یکی از «شرایع» دین حنیف ابراهیمی است که به ضمیمه مسیحیت محرّف، به اشتباه رایج، به «ادیان ابراهیمی» مشهور شده اند. بعد از غلبه قبیله یهودا بر سایر قبائل بود که عنوان «یهودی» به کل بنی اسرائیل اطلاق شد؛ لذا بار قومی و قبیله‌ای این کلمه و زیادتر از بار دینی و هویت الهی است. قبيله يهودا بیشترین لجاجت و ماده گرایی را در میان بنی اسرائیل داشتند. ▫️ در روایات اسلامی نیز کسی که دین بنی‌اسرائیل را تبدیل به یهودیت کرد (الّذی هَوَّدَ الیَهُود)، یهودا نامیده شده است و در کنار پولس که « الّذِی نَصَّرَ النّصاری» است، مورد انتقاد قرار گرفته است. اما امروزه یهودیت، پیش از این که هویت دینی تفسیر شود، هویتی قومی که باید در سرزمین موعود استقرار یابند، تعریف می‌شود؛ یعنی نوعی ناسیونالیسم نژادی مخصوص افرادی با مادر یهودی، گرچه اگر پدر هم یهودی باشد، برای تقویت نژاد بهتر است ولی مادر نقش مهم‌تری دارد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۴۲ و ۴۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 نقطه آغاز استعمار 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : خداوند سبحان کسی را به چیزی مثل این قرآن پند نداده است. 📚 نهج‌البلاغه ، خطبه ۱۷۶ 🆔 @farhang_puya
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت اول) 🔶 وظیفه حوزه و دانشگاه در مراسم قرآن به سر این است که قرآن در رأس امور است؛زیرا بسیاری از اختلاف‌ها در مسائل فقهی، به مبانی فقه که در اصول تدوین می‌شود، بر می‌گردد. علم شریف اصول فقه عهده دار کیفیت استنباط فروع فقهی از مبانی و مبادی است. 🔳 اگر اختلافات در علم اصول، ریشه‌یابی و حل شد، کیفیت بهره برداری فقهی هم عوض می‌شود. مادامی که مبانی و مبادی علم شریف اصول سامان صحیح نیافت، استنباط فقهی کامل مقدور نیست؛ این قدم اول. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت اول) 🔶 وظیفه حوزه و دانشگاه در
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت دوم) ♻️ چون مبانی و مبادی علم شریف اصول مرهون مبانی و مبادی کلام است؛ تا کلام سامان نیابد، ملاکات کلامی مشخص نشود، مصالح و مفاسد مشخص نشود، کیفیت هدایت انبیاء تبیین نشود، نحوه بهره برداری جامعه از رهنمود وحی مشخص نشود، علم شریف اصول سامان نمی‌یابد؛ این قدم دوم. 📖 از آنجا که مهم‌ترین مسائل کلام اسلامی را قرآن به عهده دارد؛ تا تفسیر قرآن سامان نپذیرد، معنای قرآن و نزول قرآن روشن نشود؛ کیفیت وحی، تلقی وحی، حفظ وحی، املاء و ابلاغ و نشر وحی سامان نپذیرد، علم شریف کلام سامان نمی‌یابد. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت دوم) ♻️ چون مبانی و مبادی علم ش
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت سوم) ↙️ بنابراین حرف اول را در تدوین دروس حوزوی، تفسیر به عهده دارد. از طرفی چون قرآن همتای عترت است و عترت همتای قرآن و بدون فن شریف علم حدیث، قرآن فهمیده نمی‌شود، معنای قرآن به سر گذاشتن؛ همان قرآن و عترت را در راس امور قرار دادن است. 🔺 اگر علم حدیث در مصاحبت تفسیر و علم تفسیر در راس امور قرار گرفت؛ هم کلام سامان می‌یابد، هم علم اصول سامان می‌پذیرد، هم اختلافات فقهی، رخت بر می‌بندد. وقتی دروس حوزوی با این متون سامان پذیرفت، آثار فکری و فرهنگی حوزه هم به دانشگاه منتقل می‌شود. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
🏢 اسلامی شدن دانشگاه به این‌ها نیست 📿 کیفیت اسلامی شدن دانشگاه به این نیست که در هر دانشکده‌ای نمازخانه باشد، یا شب‌های چهارشنبه دعای توسل و شب‌های جمعه، دعای کمیل، یا کلاس‌ها از هم جدا! همه اینها لازم است، ولی اینها زیر مجموعه اسلامی شدن دانشگاه است. 📚 وقتی دانشگاه، اسلامی می‌شود که متون درسی‌اش اسلامی باشد و معنای اسلامی بودن متون درسی هم این نیست که چند واحد معارف اسلامی تدریس بشود، یا اول کتاب «بسم الله» باشد، آخر کتاب، دعا به ولی عصر! هیچ کدام از این‌ها عنصر محوری اسلامی شدن دانشگاه نیست. همه این‌ها لازم است، ولی هیچ کدام کافی نیست. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
📍 چگونگی اسلامی شدن متون درسی دانشگاه‌ها 🔳 متون دانشگاهی وقتی اسلامی است که محتوا، براهین و شواهد آن از متون اسلامی برگرفته و تدوین بشود و این دانش‌های افقی به عمودی تبدیل گردد. در زمین‌شناسی، دریاشناسی یا آسمان‌شناسی به این بسنده نشود که فلان حادثه در فلان عصر چنین بوده است، اکنون چنین است و پیش‌بینی می‌شود که چنان بشود! ☑️ اما چه کسی انجام داد و چرا انجام داد، اصلا در متون درسی دانشگاه نیست. زمین را چه کسی آفرید، برای چه آفرید؛ دریا و آبزیان با چه هدفی آفریده شد؛ اختران سپهر را چه کسی خلق کرد و به چه هدفی؟ گیاهان روی زمین و معادن دل زمین را چه کسی آفرید و برای چه؟ 🔆 این دو بال «هو الاول و الاخر» که سیر افقی نیست، بلکه سیر عمودی علوم است، اصلا در فضای دانشگاه مطرح نیست! وقتی در متن درسی سخن از خدا نباشد، آن نماز خانه ای که در کنار کلاس درس ساخته شد، کارایی ندارد. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
❇️ وحدت حوزه و دانشگاه از لحاظ ایدئولوژیک در معرفت بشري (قسمت اول) ◼️ به اعتقاد برخی، دلیل جدا شدن دانشگاه از حوزه، این است که علوم دانشگاهی از ابتدا بر بنیان ایدئولوژی اسلامی استوار نگشته، درحالی که علوم حوزوی مبنی بر تفکر و ایدئولوژی اسلامی است. ◾️ این نگرش، مبنای معرفت شناسی برخی از غربیان را ناخوداگاه می‌پذیرد که علم، هویتی آمیخته با تمام شئون عالم دارد و نمی‌توان آن را از خاستگاهش جدا کرد. 🔸 هیچ علمی را نمی‌توان یافت که از ریزش خصلت‌های عالمان خود در مقام نظریه و آزمون و واقع نمایی مصون باشد و چون علوم دانشگاهی همه تحت سیطره ایدئولوژی الحادی غرب رشد کرده و بر بنیان ایدئولوژی اسلامی استوار نشده، از علوم حوزوی که آیینه علوم اسلامی‌اند، تباعد کامل دارد. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💠 وظیفه ما در قبال کربلا چیست 🆔 @farhang_puya
💠امام باقر (علیه السلام) : صدقه، هفتاد بلا از بلایای دنیوی و مردم بد و دل‌خراش را دفع می‌کند. صدقه دهنده هرگز به مرگ دل‌خراش نمی‌میرد. 📚 میزان الحکمة، ج ۶، ص ۲۲۰ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❇️ وحدت حوزه و دانشگاه از لحاظ ایدئولوژیک در معرفت بشري (قسمت اول) ◼️ به اعتقاد برخی، دلیل جدا شدن
❇️ وحدت حوزه و دانشگاه از لحاظ ایدئولوژیک در معرفت بشري (قسمت دوم) ↩️ به نظر این دیدگاه، همین خصوصیت ایدئولوژیک علم است که موجب جدایی حوزه و دانشگاه بوده و هست. 🔻همچنان که در غرب دانشگاه‌ها از کلیسا جدا شد و تاکنون هر روز بر روند و شدت جدایی خود افزوده، در کشور ما نیز دانشگاه در بنیان از حوزه جدا شده و با حفظ ایدئولوژی الحادی، هر روز بر فاصله‌اش افزوده می‌شود. بنابراین، راه وحدت را باید در وحدت ایدئولوژیک این دو نهاد جست. 🔷 باید هر دو نهاد، اسلام را مبنای نگرش و جهت گیری اصلی در تمام رشته های علمی و دینی قرار دهند و واقع نمایی علوم بشری را از این ناحیه محک بزنند تا پس از دست یافتن به علوم اسلامی در تمامی زمینه ها، وحدت حوزه و دانشگاه محقق شود. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
🔰 صحیح‌ترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت اول) 🔷 رویکرد «وحدت راهبردی»، وحدت حوزه و دانشگاه را بر بنیانی نظری استوار می‌کند. از این دیدگاه، بنیاد نظری وحدت در واقع همان استراتژی واحد حوزه و دانشگاه در تجدید تمدن عظیم اسلامی است. 🔹 تمدنی که با تکیه بر نقاط مثبت دوران شکوفایی مسلمین، از نقایصی که موجب ضعف این تمدن شد پرهیز نماید و با بهره‌گیری از تجارب به دست آمده، ارکانی نوین برای خود پی‌ریزی کند. ✅ وحدت استراتژیک حوزه و دانشگاه، بر فهم درست واقعیت‌ها ترسیم اهداف مشترک و همچنین راهبردها و روش‌های هماهنگ متوقف است. وحدت در هدف، غایت و آرمان -همانگونه که گفته شد- بر پایه استراتژی واحد یعنی تجدید تمدن عظیم اسلامی استوار است و برای این منظور باید دو مؤلفه «اسلام» و «انقلاب اسلامی ایران» مدنظر قرار گیرد که به آن‌ها می‌پردازیم. ✍ علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
◾️تعریف صهیونیسم و بررسی ریشه آن ▫️کلمه صهیونیسم از ریشه « صهيون» گرفته شده است. «صهیون» نام کوه پر افتاب و خشکی است در جنوب غرب بیت المقدس ( اورشلیم) . گاهی منظور از آن، تمام شهر است و گاهی مناطق مرفه نشین و دارالولایه بیت المقدس را گویند. در محل آن اختلاف است و برخی « اکرا» و بعضی « موریا» و گروهی « اوفل» را صهیون دانسته‌اند. ▫️صهیونیسم، نام جنبشی سیاسی است که با حمایت خاندان زرسالار یهودی چون روچیلد و با ریاست اجرایی تئودور هرتصل (هرتزل) در اروپا ( المان و اتریش و سوئیس) در اواخر قرن نوزدهم، بنیان نهاده شد و هدف خود را تشکیل دولت یهودی در یکی از نقاط دنیا قرار داد تا بتواند قدرت سیاسی و اقتصادی یهودیان را متمرکز کند و به مطامع مادی بیشتری برسد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۵۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puys
💠 نکاتی درباره بنی اسرائیل 🆔 @farhang_puya
💠پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) : هرگاه تنها شدی، خدا را بسیار یاد کن. 📚جامع الاخبار، ص۵۱۲، حدیث ۱۴۳۵ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 صحیح‌ترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت اول) 🔷 رویکرد «وحدت راهبردی»، و
🔰 صحیح‌ترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت دوم) 1⃣ اسلام: اسلام در پی نیل انسان‌ها به سعادتمندي است و حوزه و دانشگاه نیز بر همین اصل وحدت نظر دارند. 📌 اگر آرمان دانشگاه را توانایی در تولید علم و نظریه به منظور مشارکت هرچه بیشتر در رساندن انسان به سعادت بدانیم و همچنین برای حوزه نیز آرمان سعادت دنیوی و اخروی را اصلی ترین و غایی ترین آرمان آن بدانیم، آنگاه می‌توان گفت که حوزه و دانشگاه به نحوی وحدت دارند. هر دو در نهایت به سعادت و تکامل انسان می‌اندیشند که همان آرمان اصلی «اسلام» است. 2⃣ انقلاب اسلامی: انقلاب اسلامی بر جوهره درکی عمیق از اسلام استوار گردیده است و درحالی که دکترین خود را بر اساس حاکمیت ولایت فقیه قرار داد، این ولایت را مدت‌ها قبل از پیروزی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، در جریان مبارزه محقق ساخت. ✍ علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya