eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
944 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌 حقیقت معنویت و اخلاق را از دیدگاه اسلام بشناسیم 💡 ما باید حقیقت معنویت و اخلاق را از دیدگاه اسلام، بشناسیم. در غیر این صورت، مسائل مفهوم‌های عام‌تری نیز دارد، حتی بعضی از دولت‌های سابق «معنویت» را به جای «جمهوری‌اسلامی» به کار می‌بردند و جزو ارزش‌هایی بود که مطرح می کردند. 💠 برای مثال می‌گفتند: اما آن‌ها به معنایی که مشترک بین بت‌پرست، مسلمان، یهودی، مسیحی و لا‌مذهب است، به کار می‌بردند. برخی درباره‌ی «اخلاق» نیز همین نظر را دارند و می‌گویند: اخلاق ربطی به دین ندارد، اخلاق این است که انسان با مردم خوش‌اخلاق و خوش‌رو باشد و این ربطی به دین و خداپرستی ندارد! 📑 قسمتی از سخنان آیت‌الله مصباح در نشریه فرهنگ‌پویا 🆔 @farhang_puya
🔆 سیره اخلاقی امیرالمومنین (ع) در سیاست 📜 شواهد تاریخی فراوانی برای رعایت اخلاق در سیره سیاسی امیرالمومنین (علیه‌السلام) وجود دارد؛ لاکن طرح همه آن‌ها مجال واسع‌تری را می‌طلبد، لذا در این‌جا تنها تعداد اندکی از آن‌ها مطرح می‌شود. لاکن قبل از ورود به بحث تذکر این نکته ضروری به نظر می رسد، برخی از رفتارهای سیاسی از جنبه‌های مختلف قابل بررسی هستند، یعنی گاه یک رفتار سیاسی صرفا جنبه اخلاقی ندارد بلکه جنبه فقهی نیز دارد، 📿 یعنی از یک سوی حکم اخلاقی دارد و در اخلاق و سیاست مطرح می‌شود و از سوی دیگر حکم فقهی داشته و در حوزه فقه‌سیاسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. لذا شواهد ذیل نیز هم از لحاظ اخلاقی یک رفتار اخلاقی محسوب می‌شوند و هم برخی از آن‌ها از لحاظ فقهی حکم خاصی داشته و در فقه سیاسی بحث می‌شوند. 📖 نهج‌البلاغه خطبه ۲۰۰ 🆔 @farhang_puya
⚔️ خشونت گرایی 🆔 @farhang_puya
⚡️ ابزارهای جنگ روانی 📲 رسانه‌ها در تمام جنگ‌ها به مثابه ابزاری برای جنگ روانی و تبلیغات جنگی از سوی کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند که نویسندگان، خبرنگاران، تولیدکنندگان خبری و مطبوعاتی، عکاسان و ... سربازان آن به‌شمار می‌روند و سلاح آن‌ها رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، دوربین، قلم و ... است. 💻 امروزه با اندک مطالعه درباره تاکتیک‌ها و روش‌های جنگ نرم به راحتی می‌توان مشاهده کرد که دشمنان نظام مقدس اسلامی و ولایت‌فقیه چگونه در قالب لشگرهای سایبری به ارزش‌ها و آرمان‌های ایران اسلامی حمله می‌کنند. 📝 حسین مرکزی‌مقدم| 🆔 @farhang_puya
💢 رواج ابتذال و انحرافات جنسی در دئیسم‌ها ⭕️ یکی از شیوه‌های جذب و اثرگذاری در بیشتر معنویت‌های نوپدید سوء‌استفاده از جاذبه‌ی جنسی است. قبح‌زدایی از انحرافات جنسی از یک‌سو و مناسک برهنه و جنسی در برخی عرفان‌ها از سوی دیگر موجب شده هرچه نفوذ معنویت‌های نوین در یک مجموعه بیشتر باشد، ناهنجاری‌های جنسی نیز افزایش بیابد. سبک‌های موسیقی جدید از دهه ۱۹۶۰ به بعد به پیشرفت این امر کمک بسیاری کرده است. 🔦 خود موسیقی و همچنین، حواشی اجرای صحنه و برگزاری کنسرت‌ها به نوعی است که برهنگی، التقاط زن و مرد حرکت‌های جنسی را بسط می‌دهد. تفکر دئیسم در ایجاد و گسترش این وضع نقش جدی داشته که از طریق القای شریعت و اعلام بی‌نیازی و استقلال از دین وحیانی راه را هموار کرده است؛ در معنویت دئیستی برای «معنوی بودن» لازم نیست متعهد به عوامل و نواهی الهی باشید و روابط نامشروع جنسی مانعی برای «خوب بودن» انسان تلقی نمی‌شود. 📑 یادداشتی از محمد محمدی‌نیا در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔆 گام دوم با معنویت‌تر از گام اول(قسمت‌اول) 🔘 بر کسی پوشیده نیست حاکم‌کردن معنویت و اخلاق در جامعه نیازمند به میدان آوردن بهترین و کارآمدترین نیروهای انسانی و هزینه کردن منابع مالی است و باید اعتراف کرد در این راه هزینه‌های سنگین و فشارهای زیادی را نیز باید متحمل شد. 🔺 چراکه جریان مقابل برای رسیدن به اهداف خود از بیان هرگونه تهمت و افترایی نسبت به نیروهای انقلابی ابایی ندارند. البته باید اعتراف کرد، تجربه نیز نشان داده است که هزینه‌های کلان انسانی و مادی دشمن، توانسته است جامعه‌ی انقلابی به یک جامعه بی‌اخلاق و بی‌معنویت تبدیل کند. ☑️ اگرچه مجهز شدن به همه‌ی منابع مادی و انسانی و استخدام ابزارهای نوین نمی‌تواند همه روزنه‌های نفوذ و ریزش‌ها را بگیرد، اما از آنجا که معنویت و اخلاق از چنان جایگاه محوری و ارزشمندی برخوردار است که می تواند جامعه را به سوی اعتلاء و یا به قعر انحطاط بکشاند، نباید یک لحظه از دشمن چشم برداشت و یک لحظه چشم بر هم گذاشت و هیچ فرصتی را برای ترویج معنویت و اخلاق در جامعه را از دست داد. 📝 حسین ملکشاهی| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 گام دوم با معنویت‌تر از گام اول(قسمت‌اول) 🔘 بر کسی پوشیده نیست حاکم‌کردن معنویت و اخلاق در جامعه
🔆 گام دوم با معنویت‌تر از گام اول(قسمت‌دوم) 📢 نهادینه کردن معنویت و اخلاق و اعتلای هرچه بیشتر آن، تنها بر عهده‌ی نیروهای انقلابی و فقط حوزه و دانشگاه نیست، بلکه باید همه دستگاه‌های کشور به ویژه قوه‌مقننه و قوه‌مجریه در یک هم‌افزایی برنامه‌ریزی شده و منظم وارد میدان‌ شوند. نباید فراموش کرد که طبق قانون برنامه پنجم توسعه (پیوست فرهنگی) در طرح‌های کلان کشوری باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسد. 🔎 منظور از این پیوست بررسی تبعات فرهنگی و پیامدهای آن است. در صورت تشخیص پیامدهای منفی و مخرب هر طرحی و نداشتن مجوز از سوی این شورا، اجرایی شدن آن غیرقانونی خواهد بود. باید جایگاه معنویت و اخلاقی در همه پروژه‌ها، حتی عمرانی تعریف و از نظر دور نگه‌داشته نشوند. 🔴 بدیهی است، دقت در ترویج معنویت و اخلاق و مقابله با معنویت‌زدایی و بداخلاقی و بی‌اخلاقی در همه پروژه‌ها، امری ضروری و الزام‌آور است که همه مسئولان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و نظامی باید آن‌را نصب‌العین خود قرار دهند و با هرگونه اهمال و تساهلی برخورد شود. 📝 حسین کارگر| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 گام دوم با معنویت‌تر از گام اول(قسمت‌دوم) 📢 نهادینه کردن معنویت و اخلاق و اعتلای هرچه بیشتر آن،
🔆 گام دوم با معنویت تر از گام اول(قسمت‌سوم) 📈 با وجود تبلیغات مسموم و جهت‌دار رسانه‌های نظام سلطه و برجسته‌نمایی نقاط ضعف در فضای مجازی، انقلاب در آغاز گام دوم خود با معنویت از گام اول خود را نشان داده است. دنیای امروز به تثبیت انقلاب اسلامی و تاثیرگذاری و حرکت و گسترش آن در منطقه و جهان و معرفت است، بی شک یکی از عوامل این جایگاه در کنار نقش محوری و رهبری و رابطه عمیق آن با مردم (معنویت و اخلاق) است جدای از تثبیت انقلاب، از عناصر پیش برنده آن است. 💢 باید نسلی که بر آن است پرچم گام دوم را بر دوش کشد، محکم‌تر از رهروان گام نخست به دل دشمن بزند. چرا که به فرموده رهبری انقلاب: «امروز قوام انقلاب و استحکام انقلاب از آن روز بیشتر است، انقلابیونی که ایمان به انقلاب دل آن‌ها را انباشته است امروز مستقر‌تر، ایستاده‌‌تر، آگاه‌تر، بصیرترند، در پیمودن راه خود و در نظر گرفتن پایان کار خود و آن هدفی که دنبالش هستند امروز این جور است؟ انقلاب پیش رفته، تکامل پیدا کرده». 🎙 بیانات امام خامنه‌ای «مد‌ظله‌العالی» ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ 🆔 @farhang_puya
⬇️ میوه های پوسیده نظام «بخش یکم» 👤 امام قلباً با نخست وزیری شخص بازرگان موافق نبود؛ اما پیشنهاد شورای انقلاب را پذیرفت. ولی در آغاز نخست وزیری، مهندس مهدی بازرگان رهنمودهای ایرادکرد تا دولت موقت از خط اسلام و انقلاب و آرمان‌هایی که مردم برای به‌دست آوردن آن هزاران شهید و مجروح به انقلاب تقدیم کرده بودند منحرف شوند. 🔷 امام فرمود: جناب آقای مهندس مهدی بازرگان بنا به پیشنهاد شورای انقلاب جناب‌عالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص و مأمور تشکیل دولت موقت می‌نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس موسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت و طبق قانون اساسی جدید را بدهید. 📎 اما در گام نخست بر خلاف نظر امام و مردم، دولت موقت با نگرشی کاملا خطی و حزبی تمام اعضای کابینه خود را از وابستگان به نهضت آزادی و جبهه ملی انتخاب کرد و با نادیده گرفتن شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به تشویق و حمایت از روزنامه‌ها و سخنرانی پرداخت که شعار «جمهوری دموکراتیک اسلامی» را سر می‌دادند. 🖋حسن ابراهیم زاده 🆔 @farhang_puay
نشریه فرهنگ پویا
⬇️ میوه های پوسیده نظام «بخش یکم» 👤 امام قلباً با نخست وزیری شخص بازرگان موافق نبود؛ اما پیشنهاد شو
⬇️ میوه های پوسیده نظام «بخش‌ دوم» 🏷 حرکت دیگر دولت موقت که با هدفی بس خطرناک طراحی شده بود؛ حذف مردم و روحانیت از صحنه سیاست بود. آنان با این توجیه که وقت آن رسیده روحانیت به حوزه‌های علمیه و مردم به زندگی عادی بازگردند و زمینه را برای کار دولت موقت فراهم سازند طلب‌کارانه و قیم مآبانه برخورد کردند که گویی همه رشادت‌ها و تلاش مردم به خاطر حاکمیت و چند تکنوگرات بوده که در مسیر پیروزی انقلاب جز مبارزه پارلمانی و میتینگ‌های چند نفری و باور به ابقای شاه و تغییر در ساختارهای دیگر ایران هنری نداشتند. 🔻 امام تمام حرکات و سکنات دولت موقت را زیر نظر داشت؛ اما در صدد تضعیف آنان بر نیامد تا شاید این دولت وظیفه‌ای را که برعهده دارد به سر منزل مقصود برساند. رفتار کاملا ضعیف دولت موقت با حرکت‌های تجزیه طلبانه عناصر باقی‌مانده از رژیم سابق و گروه‌های وابسته در مناطقی چون کردستان، خوزستان و گنبد همچنین دخالت در امور قضایی و رای دادگاه‌های انقلاب، تلاش برای جلوگیری از افرادی چون امیرعباس هویدا، عدم ایجاد تحول جدی در ساختار اداری کشور و از همه نگران کننده تر اعتقاد به ایجاد رابطه با آمریکا در همه حوزه‌ها مردم را به شدت نگران آینده انقلاب ساخت. 🖋 حسن ابراهیم زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⬇️ میوه های پوسیده نظام «بخش‌ دوم» 🏷 حرکت دیگر دولت موقت که با هدفی بس خطرناک طراحی شده بود؛ حذف مر
⬇️ میوه‌های پوسیده نظام «بخش سوم» 🔹درگیری نیروهای انقلابی با دولت موقت و افشای روابط پنهان و آشکار دولت موقت با آمریکا خشم مردم را دوچندان کرد و موجب بالا گرفتن اعتراضات مردمی شد. امام در این مقطع بار دیگر بر اصلاح امور و ایجاد همدلی تا زمان آغاز انتخابات ریاست جمهوری تکیه داشت. ⁉️ در همین میان مسئله دخالت‌های لانه جاسوسی آمریکا در تدارک کودتا و ایجاد آشوب و بلوا در تمام نقاط ایران دانشجویان پیرو خط امام را بر آن داشت تا فتح این دژ توطئه، پرده از سالوس منشی و جاسوسی دوستان آن در دولت موقت برداشته شود. 🔸 اشغال لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ صورت گرفت و درست یک روز بعد از فروپاشی سنگر آمریکایی‌ها یعنی در روز ۱۴ آبان دولت موقت استعفا داد. نکته قابل توجه در این مقطع از تاریخ انقلاب استعفای دولت موقت بود نه انحلال آن توسط امام و نکته دوم عدم پیگرد قانونی و قضایی دولت موقت و برخی از اعضای آن بود که مظنون به جاسوسی ارتباط با بیگانه بودند. ➕ مهربانی و رأفت و گذشت امام شامل حال آن‌ها هم شد اما افسوس که بسیاری از آنان باز به توطئه و هم‌سویی با دشمن ادامه دادند. 🖋 حسن ابراهیم زاده 🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین (علیه‌السلام): 🔻ستمکار را سه نشان است: 🔸بر کسى که فراتر از اوست به معصیت ستم مى کند و بر آنکه فروتر از اوست، غلبه مى یابد و ستمکاران را در ستمگرى یار و پشتیبان است. 📖 نهج‌البلاغه، حکمت ۳۵۰ 🆔 @farhang_puya