❇️ نجات از غربزدگی با احیای میراث شرقی
‼️ آن چیزی که الان برای همه ما لازم است این است که ما خودمان را از این غربزدگی نجات بدهیم. بفهمانیم به خودمان که ما شرقی هستیم و اهل شرق هستیم و مآثر شرق را احیا کنیم. عمدهی استقلال، استقلال فکری و روحی است.
⭕️ تفرقه، هدردهندهی خون شهیدان
🎙 اگر به سمپاشیهای بدخواهان و وسوسههای وابسته و پیوسته به آمریکا و دیگران گوشفرا دهید و خدای نخواسته در صفوف فشرده شما تفرقه پیدا شود، تمام زحمات طاقت فرسایتان و خونهای پاک شهدایتان به هدر میرود.
📚 صحیفه امام ج۹ ص۴۲۷، ج۱۸ ص۳۲۸
#شماره_39
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
💠 دغدغه انقلابیماندن حوزه
(قسمت اول)
🎙 امام (ره) در منشور روحانیت میفرمایند: «روحانیت باید نبض زمان در دستش باشد، پاسخگویی به مسائل مستحدثه کافی نیست. رهبری حوادث کند، نه اینکه آنها یک مسئله سیاسی خرد یا کلان درست کنند، آن وقت ما مجبور بشویم به گونهای آن را حل و فصل کنیم؛ ما باید نبض زمان را در دست داشته باشیم.»
💡 حوزه انقلابی یعنی حوزهای که نبض حوادث آینده منطقه و جهان را رقم میزند، نه اینکه دیگران حادثهها را رقم میزنند این میایستد، جبهه میگیرد و پاسخ میدهد. آنها نظام جهان را تعریف کنند بعد ما ببینیم با فقه باید چه کارش کرد؟
🔸 حوزه انقلابی یعنی حوزهای که طرحی میدهد برای اینکه نظام پولی اسلام، جایگزین نظام مالی سرمایه داری بشود؛ نظام ولایی اسلام جایگزین دموکراسی بشود و امثال آن. حوزه انقلابی یعنی حوزهای که در این مقیاس پژوهش میکند، در این مقیاس پژوهشگر میپروراند.
📰 یادداشت رسالت، حجتالاسلام میرباقری
#شماره_34| #حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دغدغه انقلابیماندن حوزه (قسمت اول) 🎙 امام (ره) در منشور روحانیت میفرمایند: «روحانیت باید نبض زم
💠 دغدغه انقلابیماندن حوزه
(قسمت دوم)
🔸 آموزششان میدهد [پژوهشگر انقلاب] و بعد هم در همین مقیاس، اسلام را ابلاغ میکند. ابلاغ هم تنها ابلاغ به بدنه عمومی جامعه نیست، بخشی از مأموریت حوزه همکاری پژوهشی با دستگاههای علمی برای تولید علم دینی است؛ بخشی، همکاری برای ایجاد برنامهریزی اسلامی یا به تعبیری الگوی پیشرفت اسلامی است؛
🔖 بخشی، همکاری برای تولید دانش اسلامی، حداقل علوم انسانی اسلامی است؛ اینها ماموریتهای حوزه است؛ حوزهای که در این مقیاس پژوهش نکند نمیتواند انقلابی بماند؛ حوزهای که احساس نکند وارد درگیری عظیم جدیدی شده و این احساس به موضوع کار تبدیل نشود نمیتواند انقلابی بماند؛
⚠️ حوزهای که واحد مطالعهاش ایجاد تمدن نیست نمیتواند انقلابی بماند، صف خودش را جدا میکند. و در این صورت انقلاب اسلامی هم نمیتواند ادامه پیدا کند. اسلامیت انقلاب به این است که رفتار انقلابی متصل به فرهنگ اسلام شود و نقطه اتصال منطقیاش حوزه است.
📋 یادداشت رسالت، حجتالاسلام میرباقری
#شماره_34| #حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🔹مراقبهی بعد از عاشورا
💠 حضرت آیتالله میرباقری :
🔸 برای انسانی که به عاشورا رسیده است، مراقبهی بعد از عاشورا، مراقبه در مراتب حضور است. چنین فردی باید محاسبه کند که آیا توانسته است به آنهایی که همه چیز خود را در راه #ولی_خدا بذل کردهاند، بپیوندد؟ آیا به جایی رسیده است که حاضر باشد در مقابل ولی خدا قطعه قطعه شود، فقط برای آنکه ولی خدا بتواند یک نماز دیگر بخواند؟
📖 مراقبههای عاشورایی، ص ۱۱۸
#معارف
#عاشورا
🆔 @farhang_puya
💡 هوشیاری در برابر استکبار
(قسمت اول)
◼️ بیتردید قیام انقلابی ملتهای مسلمان، مطلوب قدرتهای استکباری و حامیان اصلی حاکمان مستبد در جوامع اسلامی نیست؛ از این رو با ابزارهای مختلف تطمیع و تهدید و یا فریب، سعی میکند مسیر مبارزه را منحرف نمایند و البته آنان در این راه به انحراف خواص، دل بستهاند. تجربه تاریخی نیز ثابت نموده که در انقلابها و قیامهای بزرگ، خواص همواره در معرض لغزش و انحراف قرار داشتهاند.
📉 تاریخ صدر اسلام تجربه لغزش خواصی را که بر اثر گرفتار شدن به مال یا مقام و منصب دنیوی که افتادهاند، بسیار به خود دیده است و به راستی که شاید هیچ صدمهای زیانبار تر از لرزش خاص در مسیر مبارزات انقلابی قابل توصیف نباشد. از این رو قدرتهای مستکبر برنامهریزی گستردهای بر این موضوع تدارک دیده و به نتایج مطلوب آن در راستای اهداف خویش دل بستهاند.
🖊 محمد ملکزاده
#شماره_21
#استکبار_ستیزی
#بیداری_اسلامی
🆔 @farhang_piya
◼️ حماسهای که امام زینالعابدین علیهالسلام در مجلس یزید آفرید!
🔹در روز جمعهاى در شام نماز جمعه است. ناچار خود یزید باید شرکت کند. اول آن خطیبى که به اصطلاح دستورى بود، رفت و هرچه قبلا به او گفته بودند گفت؛ تجلیل فراوان از یزید و معاویه کرد، هر صفت خوبى در دنیا بود براى اینها ذکر کرد و بعد شروع کرد به سبّ کردن و دشنام دادن على (ع) و امام حسین (ع) به عنوان اینکه اینها -العیاذباللَّه- از دین خدا خارج شدند، چنین کردند، چنان کردند.
🔸 زین العابدین(ع) از پاى منبر نهیب زد: «ایهَا الْخَطیبُ! اشْتَرَیتَ مَرْضاةَ الَمخْلوقِ بِسَخَطِ الْخالِق» تو براى رضاى یک مخلوق، سخط پروردگار را براى خودت خریدى.
بعد خطاب کرد به یزید که آیا اجازه مىدهى من بروم بالاى این چوبها دو کلمه حرف بزنم؟ یزید اجازه نداد.
🔹 آنهایى که اطراف بودند، از باب اینکه علیبن حسین (ع)، حجازى است، اهل حجاز است و سخن مردم حجاز شیرین و لطیف است، براى اینکه به اصطلاح سخنرانىاش را ببینند، گفتند: اجازه بدهید، مانعى ندارد. ولى یزید امتناع کرد. پسرش آمد و به او گفت: پدرجان! اجازه بدهید، ما مىخواهیم ببینیم این جوان حجازى چگونه سخنرانى مىکند. گفت: من از اینها مىترسم. اینقدر فشار آوردند تا مجبور شد؛ یعنى دید دیگر بیش از این، اظهار عجز و ترس است؛ اجازه داد.
🔸 ببینید این زین العابدین (ع) که در آن وقت از یک طرف بیمار بود (منتها بعدها دیگر بیمارى نداشت، با ائمّه دیگر فرق نمىکرد) و از طرف دیگر اسیر، و به قول معروفِ اهل منبر چهل منزل با آن غُل و زنجیر تا شام آمده بود، وقتى بالاى منبر رفت چه کرد! چه ولولهاى ایجاد کرد! یزید دست و پایش را گم کرد. گفت الآن مردم مىریزند و مرا مىکشند.
🔹 دست به حیلهاى زد. ظهر بود، یکدفعه به مؤذّن گفت: اذان! وقت نماز دیر مىشود. صداى مؤذّن بلند شد. زین العابدین (ع) خاموش شد. مؤذّن گفت: «اللَّهُ اکبَرُ، اللَّهُ اکبَرُ»، امام حکایت کرد: «اللَّهُ اکبَرُ، اللَّهُ اکبَرُ». مؤذّن گفت: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ، اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ»، باز امام حکایت کرد، تا رسید به شهادت به رسالت پیغمبر اکرم (ص). تا به اینجا رسید، زین العابدین(ع) فریاد زد: مؤذّن! سکوت کن. رو کرد به یزید و فرمود: یزید! این که اینجا اسمش برده مىشود و گواهى به رسالت او مىدهید کیست؟ ایهاالناس! ما را که به اسارت آوردهاید کیستیم؟ پدر مرا که شهید کردید که بود؟ و این کیست که شما به رسالت او شهادت مىدهید؟ تا آن وقت اصلا مردم درست آگاه نبودند که چه کردهاند.
🔸 آنوقت شما مىشنوید که یزید بعدها اهلبیت پیغمبر (ص) را از آن خرابه بیرون آورد و بعد دستور داد که آنها را با احترام ببرند. نعمان بن بشیر را که آدم نرمتر و ملایمترى بود، ملازم قرار داد و گفت: حداکثر مهربانى را با اینها از شام تا مدینه بکن.
🔹 این براى چه بود؟ آیا یزید نجیب شده بود؟ روحیه یزید فرق کرد؟ ابداً. دنیا و محیط یزید عوض شد. شما مىشنوید که یزید، بعد دیگر پسر زیاد را لعنت مىکرد و مىگفت: تمام، گناه او بود. اصلا منکر شد و گفت من چنین دستورى ندادم، ابن زیاد از پیش خود چنین کارى کرد. چرا؟ چون زین العابدین (ع) و زینب (س) اوضاع و احوال را برگرداندند.
📖 علامه شهید مطهری، حماسه حسینی، ج ۱، ص ۲۹۳-۲۹۴ (با تلخیص)
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 قهرمان شهادت
☑️ حضرت سید الساجدین امام زین العابدین تنها قهرمان میدان عبادت و مناجات با خدا نبود؛ بلکه در شهادتطلبی نیز سرآمد دوران به شمار میآمد. در جریان کربلا به علت بیماری امکان همراهی با پدر در میدان جنگ از حضرت سلب شد اما #عشق_به_شهادت در راه خدا در وجود ایشان شعلهور بود.
🔰 تا آنجا که در دارالخلافه در مقابل عبیدالله بن زیاد وقتی با تهدید او مواجه شد صراحتاً خطاب به او فرمود: «ای فرزند مرجانه مرا به کشته شدن تهدید میکنی؟! آیا نمیدانید که کشته شدن در راه دین عادتما و شهادت در راه خدا کرامت ما خاندان است.»(اعیانالشیعه، ج۱، ص۶۳۳)
📝 علی اکبر عالمیان| #شماره_13
#معارف
🆔 @farhang_puya
🔆 ما ملت امام حسینم
📎 حسین ابن علی(ع) سرالاسرار قدرت با عظمت پنهانی است که اهل معنا و راه یافتگان به بارگاه قدس نیز بهخوبی توان درک همه زوایای آن را ندارند چه رسد به کسانی که صمٌ بکمٌ، کر، کور،لال، خفاشوار و هستی را در تیرگی مادیات و حس و تجربه با قواعد فیزیک و پلاستیک و مکانیک میخواهند به تفسیر بنشیند!
🔚 همه اقوام و حیات واقعی آدم به عبودیت و بندگی است و انبیا و اولیای این هدف هدفی پیش رو نداشتند و اگر هم توسعه و اصلاحات و اقتصاد و معیشت از سر ناگزیری به زبان آورده اند با هدف و رسالت بنیادین عبودیت حق من زوج و معکوس نمودهاند. از همین روست که قیام حسین ابن علی(ع) احیاگر و منجی جمله اهداف انبیا و اولیا است و خونش نشانه راه.
✔️ اگر آیه «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله» حقیقت الدوام هستی است پس سیدالشهدا که به حق بالاترین لقب حسین بن علی است(ع) زندهترین زندگان آدم به شمار میآید. سرالاسرار شکستناپذیر عاشورایی تاریخ و شیعیان شرزه شهادتطلب گیتی در جرعه نوشی از چشمه جوشان حسینی است و سیراب گشته از حلاوت و لذت شرب مدام از زمزمه کربلا و چنین است که ستون انقلاب ما هیچگاه نمیلرزد و خیمه آن از هم نمیگسلد. چراکه منشأ قیام و نهضت امت ما به عاشورا میرسد و بس.
📝 حسن طاهری| #شماره_13
#انقلاب_اسلامی
#عاشورا
#ما_ملت_امام_حسینیم
🆔 @farhang_puya
✅ از ملت عزیز بخاطر حسن رفتارشان در دهه عاشورا تشکر میکنم
🏴 عزاداری امسال در تاریخ کشور ماندگار شد
💠 رهبر معظم انقلاب (مدضلهالعالی):
🔹 از ملت عزیز ایران تشکر میکنم به خاطر حسن رفتارشان در دههی عاشورا که واقعاً امسال را به عنوان یک پدیده در تاریخ کشور ماندگار کرد.
🔻 وجود محدودیتهای شدید ناشی از بیماری و انتشار بیماری و مراقبت از اینکه این انتشار انجام نگیرد، در عین حال حفظ شور حسینی و حفظ مجالس. این مجالس عظیمی که تشکیل شد و حرکت عظیم معنویای که مردم از خودشان نشان دادند.
🔸 همچنین از گویندگان محترم، مداحان و مرثیهخوانان محترم و عزیز من واقعاً صمیمانه تشکر میکنم. بنده کسی نیستم که تشکر کنم، به عنوان یک فرد مرید اهل بیت علیهمالسلام و مرید عاشورا، حقیقتاً متشکرم.
📆 ۱۱ شهریور ۱۳۹۹
#امامین_انقلاب
#محرم
🆔 @farhang_puya
🔸 جایگاه زن در ایران
(قسمت اول)
🔳 با کمی تامل در وجوه مشترک اضمحلال دو تمدن اندلس و عثمانی، و نقش بنیادی زنان در این انحطاط، به راحتی میتوان به توطئه براندازی چادر و حجاب برتر زنان مسلمان پی برد، که سالها است از سوی اروپا رهبری میشود. آغاز این سناریوی از پیش طراحی شده در ایران، به زمان رضاشاه برمیگردد
📢 هنگامیکه در مراسم اعطای دیپلم به فارغ التحصیلان دانشسرای عالی تهران، بانوان وزرا، نخست وزیر و همسر و دختران شاه رسماً برای اولین بار بدون حجاب ظاهر شدند و این روز به نام «روز آزادی زنان» نامگذاری شد. البته در آن زمان، بانوان فهیم ایران اسلامی به مبارزه با این غائله شوم پرداختند.
♻️ اما پس از پیروزی انقلاب، مسئولان به تصور سلامت وضعیت جامعه و بقای فضای موجود، از برنامهریزی جهت استمرار فرهنگ حجاب و عفاف غافل شدند؛ در نتیجه این ویروس به سرعت در جامعه پراکنده شد و سیستم دفاعی جامعه در مقابل تهاجمات و شبهات پیرامون حجاب، ضعیفتر گردید.
🖊 محبوبه ابراهیمی و تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (ره)، ص ۱۳۳| #شماره_7
#فرهنگ
🆔 @faehang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔸 جایگاه زن در ایران (قسمت اول) 🔳 با کمی تامل در وجوه مشترک اضمحلال دو تمدن اندلس و عثمانی، و نقش
🔸 جایگاه زن در ایران
(قسمت دوم)
🔦 از نخستین سالهای دهه ۷۰ و به ویژه از سال ۱۳۷۵ بار دیگر موضوع آزادی زنان، با هدف گسترش پوششهای کاذب و الگو گرفته از غرب و همچنین ایجاد روابط آزاد دختر و پسر و مقابله جدی با حجاب از سوی جریانهای سیاسی دفاع از حقوق زنان دنبال شد.
📻 بلافاصله مطبوعات داخلی و خارجی به این مباحث دامن زدند و ویژهنامه اکونومیست چاپ به انگلیس، بیپرده پیشنهاد برقراری روابط آزاد زن و مرد و برداشتن حریمهای اخلاقی میان دو جنس، و حذف حجاب را مطرح کرد.
〽️ تشویق دختران به حضور در ورزشگاهها و شبهه افکنی درباره پوشش مشکی دختران، در این دوره شکل گرفت. این در حالی بود که به نام توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی با عناوین فریبندهای سعی در به کارگیری زنان در مراکز داشتند تا از آنان به عنوان کارگران ارزان و مطیع بهره ببرند.
🗞 محبوبه ابراهیمی و محمد رضا زیبایینژاد و محمد تقی سبحانی درامدی بر نظام شخصیتی زن در اسلام ج۱
#شماره_7
#فرهنگ
#نفوذ
🆔 @farhang_puya
❌ التهابات سیاسی
⚠️ مراقب باشید که تهییج سیاسی برای کشور مضر است... در شرایط متهیج و متشنج سیاسی آسانترین کارهای جاری هم دشوار خواهد شد. هیچ کس به تایید سیاسی کمک نکند یکی از بدترین عیوب برای فعالان سیاسی این است که درصدد اشتقاق و جدایی و بهانه گیری از یکدیگر باشند. بی شک وجود یک محیط غیر منطقی و آرام موجب پیشرفت و رستگاری جامعه خواهد شد و تشنج فضای جامعه و ایجاد التهاب در آن حرکت در جهت خدمت به جریان غیرخودی و دشمنان نظام و انقلاب است.
➕ به تعبیر آیتالله خامنهای که میفرمایند: «اگر کشور بخواهد به سمتی که برای آن مطلوب است پیشرفت کند به محیط آرام و بیتشنج احتیاج دارد. آن کسانی که به پیروی از تبلیغات رادیوهای بیگانه سعی میکنند از آن سیاسی جامعه را متشنج کنند به کشور خدمت نمی کنند.»(۱۳۷۹/۸/۲۴)
📝 علی اکبر عالمیان
#شماره_13
#سیاست
🆔 @farhang_puya