eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
936 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌸 عید نوروز و حلول سال نو را تبریک میگویم. 💠 شعار سال: سال ۱۴۰۰، سال "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" 👈 رهبر معظم انقلاب: من شعار امسال را این جور تنظیم کردم: «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها». ما بایستی تولید را محور کار قرار بدهیم و حمایت‌های لازم را انجام بدهیم و مانعها را از سر راه تولید برداریم. امیدواریم ان‌شاءاللّه به لطف الهی این شعار تحقّق لازم را پیدا کند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ نفوذ لیبرال در قالب اسلام رحمانی و فمنیسیم (قسمت اول) 🔵 نسخه اسلام رحمانی و فمینیسم و در مورد سی
⭕️ نفوذ لیبرال در قالب اسلام رحمانی و فمنیسیم (قسمت آخر) 🚫 سیدمحمد خاتمی: "مدارس ایران معرف چهره رحمانی اسلام باشند" البته مراد وی از اسلام رحمانی‌ آن اسلامی است که با قرآن سازگاری ندارد. چون او به صراحت می‌گوید: "به قرآن نمی‌شود استناد کرد در حال حاضر مطالب قرآن با برخی دریافت‌های بشری سازگار نیست چرا که احکام آن متناسب با زندگی قبیله‌ای است. پس قرآن کریم برای ما قابل استناد نیست." 🔚 جلایی پور از چهره‌های شاخص اصلاح طلب در بسط دامنه این نفوذ، سطح جوانان را مورد نظر دارد و می‌گوید: دغدغه و هدف دوم فعالان دانشجویی ترویج و غنابخشیدن به گفتمان مردم سالاری و اسلام رحمانی است. 🖋 محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
🚫 نهضت آزادی یکی از دریچه‌های نفوذ (قسمت اول) 🔔 روشنفکری متجدد دینی با گرایش ملی مذهبی توسط مهندس بازرگان شکل گرفت. جریان نهضت آزادی بر حکومت دموکراتیک ایران بیش از جمهوری اسلامی تاکید داشت و با صراحت اصل ولایت فقیه را به چالش کشید. 🏳️ نهضت آزادی با این که نقدهایی به برخی اندیشه‌های فرهنگ غربی داشت به هیچ وجه به تهاجم فرهنگی غرب اعتقاد نداشت و بر ورود به بازار جهانی و تحقق اقتصاد سرمایه‌داری لیبرالی اصرار می‌ورزید. از طرفی این نکته حائز اهمیت است که بین دیدگاه‌های امام‌خمینی(ره) و مهندس بازرگان اختلاف‌های ماهوی وجود داشته. 🖌 هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 مختصر طرح‌ها و هدف‌های اسلام رحمانی (قسمت دوم) 2️⃣ کنترل نفوذ روزافزون اسلام ناب و انقلاب اسلامی
💢 مختصر طرح‌ها و هدف‌های اسلام رحمانی (قسمت سوم) 3️⃣ پشتیبانی فکری از گفتمان سازش با استکبار ⭕️ از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم جریان سازش با استکبار که خواب رفته بود همچون افعی آفتاب خورده بیدار شد و برای ادامه فعالیت خود نیازمند بازمهندسی فکری است. ‼️ این مهندسی فکری گاه با ادبیات آکادمیک از سوی نظریه‌سازانی همچون سریع‌القلم و صادق زیباکلام و حسن روحانی و معصومه ابتکار و گاهی با سبک و سیاق به اصطلاح فقهی از سوی کسانی چون محسن کدیور و مجتهد شبستری و دیگران صورت می‌پذیرد. 🖌 محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
🗡 نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (قسمت اول) 💢 ‌رهبر‌ ‌معظم‌ ‌انقلاب‌ ‌درباره‌ ‌خطر‌ ‌نفوذ‌ ‌دشمن‌ ‌فرمودند:‌ ‌از‌ ‌همه‌ ‌مهم‌تر‌ ‌نفوذ‌ ‌سیاسی‌ ‌و‌ نفوذ‌ ‌فرهنگی‌ ‌است‌. ‌دشمن‌ ‌سعی‌ ‌می‌کند‌ ‌در‌ ‌زمینه‌ ‌فرهنگی‌ ‌باورهای‌ ‌جامعه‌ ‌را‌ ‌دگرگون‌ ‌کند‌ ‌و‌ ‌آن‌ ‌باورهایی‌ ‌را‌ ‌که‌ توانسته‌ ‌این‌ ‌جامعه‌ ‌را‌ ‌سرپا‌ ‌نگه‌ ‌دارد‌ ‌جابه‌جا‌ ‌کند.‌ 📌 ‌(دشمن) می‌خواهد خدشه‌ ‌در‌ باورهای یک جامعه ‌وارد‌ ‌کند ‌اختلال‌ ‌و‌ ‌رخنه‌ ‌در‌ ‌آن‌ها‌ ‌به‌ ‌وجودبیاورد‌. ‌خرج‌ها‌ ‌می‌کنند‌ ‌میلیاردها‌ ‌خرج‌ ‌می‌کنند‌ ‌برای‌ ‌این‌ ‌مقصود؛‌ ‌این‌ ‌رخنه‌ ‌و‌ ‌نفوذ‌ ‌فرهنگی‌ ‌است‌. 🖌 هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 تحول، آمیخته با هستی (قسمت سوم) ⚠️ اهمیت زایدالوصف تحولاتی را که پیامبران الهی ایجاد کرده‌اند، با
🖇 تحول، آمیخته با هستی (قسمت چهارم) 🔘 بدین ترتیب به نظر می‌رسد در جریان تحول‌آفرینی هرگز نباید از تأثیر عوامل غیبی و امدادهای الهی غافل ماند و یا نقش و اثر ایمان را نادیده گرفت. منظور از توجه به عوامل مزبور این است که تحولات جاری در کاهن انسانی را باید با رویکرد دینی_الهی مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرارداد تا زمینه بهره‌برداری از این تحولات در راستای تأمین مصالح دنیوی و اخروی بشر بیشتر و بهتر فراهم آید. 🎙 مقام معظم رهبری با عنایت ویژه به این رویکرد فرموده‌اند: «تحول در جوامع انسانی و برای بشر، سنت لایتغیر الهی است. هیچ کس نمی‌تواند در مقابل تحول بشری بایستد؛ امکان ندارد. این راز ماندگاری و راز تعالی بشر است. اصلاً خدا بشر را این‌طور قرارداده است که ایستایی در طبیعت انسان نیست¹» 🗃 مدیر مسئول نشریه فرهنگ پویا؛ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با استادان و دانشجویان دانشگاه‌های سمنان، ۱۳۸۵/۸/۱۸. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🗡 نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (قسمت اول) 💢 ‌رهبر‌ ‌معظم‌ ‌انقلاب‌ ‌درباره‌
🗡 نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (قسمت آخر) ‌ ‌📍 نفوذ‌ ‌سیاسی‌ هم‌ ‌این‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌مراکز‌ ‌تصمیم‌ ‌گیری‌ ‌و‌ ‌اگر‌ ‌نشد‌ ‌تصمیم‌ ‌سازی ‌نفوذ‌ ‌بکنند.‌ ‌وقتی‌ ‌دستگاه‌های‌ ‌سیاسی‌ ‌ودستگاه‌های‌ ‌مدیریتی‌ ‌یک‌ ‌کشور‌ ‌تحت‌ ‌تاثیر‌ ‌دشمنان‌ ‌مستکبر‌ ‌قرار‌ ‌گرفت ‌آن‌ ‌وقت‌ ‌همه‌ ‌تصمیم‌ ‌گیری‌‌ها‌ ‌در‌ ‌این‌ کشور‌ ‌بر‌ ‌طبق‌ ‌خواست‌ ‌و‌ ‌میل‌ ‌و‌ ‌اراده‌ ‌مستکبرین‌ ‌انجام‌ ‌خواهد‌ ‌گرفت؛‌ ‌یعنی‌ ‌مجبور‌ ‌می‌شوند. ‌🌀 وقتی‌ ‌یک‌ ‌کشوری‌ تحت‌ ‌نفوذ‌ ‌سیاسی‌ ‌قرار‌ ‌گرفت ‌حرکت‌ ‌آن‌ ‌کشور،‌ ‌جهت‌ ‌گیری‌ ‌آن‌ ‌کشور‌ ‌در‌ ‌دستگاه‌‌‌های‌ ‌مدیریتی،‌ ‌بر‌ ‌طبق‌ ‌اراده‌ آن‌ها‌ ‌است و دشمن هم همین را می‌خواهد 🖌 هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
📍 تفاوت بین جنگ نرم و جنگ سرد 📋 جنگ سرد اصطلاحی است که به دوره پس از جنگ جهانی دوم تا زمان فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ میلادی اطلاق می‌شود. به واقع جنگ سرد شامل دو عامل بود. یکی جنگ اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌ها و دیگری مسابقه تسلیحاتی. 📌 جنگ اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌ها برای تسلط بر عقاید و اراده انسان‌ها از سوی بلوک شرق و غرب به کار گرفته شد و مسابقه تسلیحاتی برای نشان دادن برتری نظامی دو بلوک بر یکدیگر به کار می‌رفت. 🌀 جنگ نرم باهدف براندازی نرم و نفوذ در ارکان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ایدئولوژی و تحول اساسی در باورهای یک ملت به کار می‌رود. ✂️ حسین مرکزی مقدم 🆔 @farhang_puya
⭕️ لیبرالیستی، عامل شکاف طبقاتی ⚜ اقتصاد لیبرال یا سرمایه‌داری نسخه‌ای است که ادعا دارد فارغ از ارزش‌های فرهنگی و دینی است و برای تمام جوامع طراحی شده و اگر متناسب با امکانات و ظرفیت‌های داخلی هر جامعه تعریف شود، جواب می‌دهد. ♨️ باید اعتراف کرد برخی از فنون بهینه‌یابی آن ممکن است خاصیت بی‌طرفانه و در جوامع مختلف کاربرد داشته باشد؛ اما مجموع آن به عنوان یک دانش مدون به هیچ شکل بی‌طرف نیست و نمی‌تواند بی‌طرف باشد... . 💠 از آنجا که انقلاب اسلامی ایران خدامحور و هدف آن ترویج و توسعه ارزش‌های الهی است، نه تنها نمی تواند با اقتصاد لیبرال صنفی تی داشته باشد، بلکه وظیفه دارد کجاست با آن مقابله و برای از بین بردن آن تلاش نماید. ✏️ نصرالله انصاری 🆔 @farhang_puya
⚙ اقتصاد مقاومتی تولید ارزشمند ❌ در اقتصاد اسلامی مبنای تصمیمات مصرفی، نیاز است. تداوم زندگی، بهبود آن و آسایش و رفاه نیاز مصرفی را می‌سازد. اسلام مصرف بیهوده و مصرف هرز را قبول ندارد، آن را اسراف و تبذیر خوانده و به شدت رد می‌کند. 🔃 نیاز مصرفی معقول در مجموع، روندی با شیب صعودی ملایم را طی می‌کند. مصرف‌کننده مسلمان بیشترین اهمیت را به نیازهای اساسی و ضروری می‌دهد که معمولاً ثابت است، سپس به نیازهای تسهیل‌کننده زندگی و آنگاه آسایش بیشتر که روندی رو به بالا دارند. ✴️ از ویژگی این سبک مصرف این است که به تولید جهت و به تولیدکننده علامت صحیح می‌دهد که چه چیز باید تولید شود. ✍ نصرالله انصاری 🆔 @farhang_puya
⁉️ اولویت برای تولید در نگاه اسلام کدام است؟ ⭕️ اولویت تولید را اولویت مصرف تعیین می‌کند نه سود بیشتر. در این دیدگاه بیشترین تولیدات باید مربوط به کالاها و خدمات اساسی و ضروری باشد که حیات و سلامت مردم به آن‌ها بستگی دارد. 🌐 این نوع از کالاها و خدمات باید به اندازه کافی تولید و عرضه شوند که با قیمت مناسب در دسترس همه مردم قرار بگیرد به گونه‌ای که هزینه تمام شده به اضافه درصدی سود قیمت آن‌ها را تشکیل بدهد نه عرضه و تقاضای بازار. 📊 منابع مازاد به ترتیب اولویت به نیازهای ثانویه و سپس به نیازهای رفاهی اختصاص می‌یابد. با این توضیحات، آیا سبک مصرف در ایران به سبک اسلامی نزدیک‌تر است یا سرمایه‌داری؟ با اندک تحمل می‌توان فهمید که تاثیرگذاری کدام یک بیشتر است. ✍ نصرالله انصاری 🆔 @farhang_puya
🗝 چرخ اقتصاد برای خودشان چرخید! ⚔ نقش دولت در اقتصاد هنوز محل جدال و مباحثه است. اقتصاد لیبرال کار خود را با دولت بدون دخالت در اقتصاد «آدام‌اسمیت» شروع کرد، نتیجه نگرفت. 🔰 ‌به دولت مداخله‌گر «کینز» تن داد، مأیوس شد و دوباره به سمت دولتی با حداقل مداخله متمایل شده است منتهی نه با رویکرد کلاسیک‌ها که می‌گفتند دولت در عرصه اقتصاد با ضعف عملکرد مواجه است، بلکه با رویکرد نئوکلاسیک‌ها که معتقدند دولت سوء‌نیت دارد. ↩️ این‌ها براین باورند که دولت‌ها آن‌گونه که ما فکر می‌کنیم، خیرخواه و به دنبال پیشینه کردن منافع جامعه نیستند، بلکه در بهترین حالت درپی حداکثر کردن منافع حزب و جناح خود هستند البته اگر خودخواهی و منافع شخصی بوروکرات‌ها اجازه چنین کاری را بدهند. ✍ نصرالله انصاری 🆔 @farhang_puya