eitaa logo
جشنواره زکات
610 دنبال‌کننده
46 عکس
5 ویدیو
0 فایل
✅ هدف اول: اطلاع رسانی جشنواره زکات شمال استان اصفهان ✅ هدف دوم: فعالیت و فرهنگ سازی زکات ♦️ارتباط با مدیریت کانال: 🆔 @AliAsghar1370 آدرس کانال: @farhang_zakat 🟥 استفاده از محتوای کانال برای سایر جشنواره ها، شرعاً با اجازه مدیریت کانال جایز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سوال پنجم: مصرف زکات کدام است؟ جواب: مصرف زکات در هشت جا است که می توان آن را در تمام یا برخی از این موارد مصرف کرد. مصارف ۸گانه زکات در آیه ۶۰ سوره توبه بدین صورت آمده است: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ.» ترجمه: «مخصوص فقرا و مساکین و کارکنان است که برای (جمع‌آوری) آن کار می‌کنند و کسانی که برای جلب محبت شان اقدام می‌شود و برای (آزادی) بردگان و بدهکاران و در راه (تقویت آیین) خدا و بندگان در راه، این یک فریضه (مهم) الهی است و خداوند دانا و حکیم است.» 📝 توضیح مصارف زکات ۱) فقیران: کسانی که درآمدی ندارند، یا درآمد آنها مخارج شان را کفاف نمی دهد. ۲) مسکینان: آنان که به کلی درمانده و بینوایند. ۳) کسانی که از طرف امام علیه السلام یا نایب او را جمع آوری و نگهداری و توزیع زکات اند.(عاملین) ۴) برای الفت دادن دلها به اسلام و مسلمانان، مانند غیر مسلمانانی که اگر به آنها کمکی بشود، به دین اسلام می گروند، یا در جنگ مسلمانان کمک می‌کنند.(مولفه قلوبهم) ۵) خریداری برده ها و آزاد کردن آنها.(فی الرقاب) ۶) بدهکارانی که نمی‌توانند قرض خود را بدهند.(غارمین) ۷) در راه خدا، یعنی در کارهایی که نفع آن به عموم می‌رسد و مورد رضایت خداست، مانند ساختن جاده، پل، مسجد (فی سبیل الله) ۸) مسافری که در سفر درمانده است و خرج برگشت به وطن را ندارد، هرچند در وطن خود فقیر نباشد.(ابن السبیل) 👈 ۱) کسی که زکات دریافت می کند باید دارای این شرایط باشد: 🔴شیعه دوازده امامی باشد. 🟡واجب النفقه زکات دهنده نباشد، مانند همسر و فرزند. ⚫اگر زکات دهند سید نیست، زکات گیرنده نیز سید نباشد. 🟢زکات را در معصیت مصرف نکند. 🟣و بنابر احتیاط واجب، آشکارا معصیت کبیره نکند. ۲) اگر پسر به کتاب‌های علمی دین احتیاج داشته باشد، پدر میتواند برای خریدن آن کتاب‌ها به او زکات بدهند. ۳) پدر میتواند به پسرش زکات بدهد که برای خود زن بگیرد. ۴) کسی که مشغول به تحصیل علم است و اگر تحصیل نکند می‌تواند برای معاش خود کسب کند، چنانچه تحصیل آن علم واجب یا مستحب باشد، می‌توان به او زکات داد و اگر تحصیل آن علم، واجب یا مستحب نباشد، زکات دادن به او اشکال دارد. ۵) به کسی که معلوم نیست سید است یا نه، می‌توان زکات داد. ۶) لازم نیست زکات هر یک از اموال، از همان مال پرداخت شود بلکه می‌تواند قیمت آن را بپردازد. ۷) به کسی که بدهکار است و نمی‌تواند بدهی خود را بدهد، اگر چه مخارج او بر انسان واجب باشد می‌توان زکات داد. ۸) کسی که باید زکات بدهد، اگر از فقیری طلبکار باشد، می‌تواند طلبی را که از او دارد بابت زکات حساب کند و از او نگیرد. ۹) کسی که بدهکار است و نمی‌تواند بدهی خود را بپردازد، اگر چه فقیر نباشد، انسان میتواند طلبی که از او دارد را بابت زکات حساب کند. ۱۰) چیزی را که انسان بابت زکات به فقیری می‌دهند لازم نیست به او بگوید زکات است بلکه اگر فقیر خجالت بکشد، مستحب است به طوری که دروغ نشود، به اسم هدیه و پیشکش به او بدهند ولی باید در نیت خود قصد پرداخت زکات داشته باشد. ۱۱) پس از جدا کردن زکات، لازم نیست و فوراً آن را به مستحق بدهد ولی اگر به کسی که می‌شود زکات داد دسترسی دارد، احتیاط مستحب آن است که دادن زکات را تاخیر نیاندازد. ۱۲) انسان نمی تواند زکاتی که از مال خود جدا کرده را برای خودش بردارد و چیز دیگری به جای آن بگذارد. ۱۳) اگر زکات را از مال خود کنار بگذارد، می تواند در بقیه آن تصرف کند و اگر قیمت آن را کنار بگذارد(نه از خود آن) می‌تواند در تمام آن مال تصرف کند. ۱۴) اگر زکات قبل از پرداخت تلف شود: الف) اگر پرداخت آن ممکن نبوده: ضامن نیست و پرداختن عوض آن واجب نمی باشد. ب) اگر پرداخت آن ممکن بوده: یک) در پرداخت یا حفظ آن کوتاهی نکرده است: ضامن نیست دو) در پرداخت یا حفظ آن کوتاهی کرده است: ضامن است. ۱۵) اگر پیش از آنکه زکات بر او واجب شود مثلاً پیش از دوره بستن گندم و جو، چیزی بابت زکات به فقیر بدهد، زکات حساب نمی‌شود. ولی بعد از آن که زکات بر او واجب شد، اگر چیزی را که به فقیر داده از بین نرفته و موجود است و آن فرد هنوز هم فقیر است، می تواند چیزی را که به او داده بابت زکات حساب کند. ۱۶) اگر شخصی که از دنیا رفته زکات بدهکار باشد، بر ورثه او واجب است ،زکات اموال او را بپردازند و چنانچه قرض داشته باشد و زکات نیز بدهکار باشد باید اول زکات را از مالی که زکات آن واجب شده بدهند،بعد قرض او را ادا کنند. 📚کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) مصارف زکات در کدام آیه از قرآن آمده است؟ ب) کدامیک جزء شرایط دریافت کننده زکات نیست؟ ج) اگر شخصی که از دنیا رفته، زکات بدهکار باشد، وظیفه چیست؟ ۱) ۴۶ سوره هود _ شیعه دوازده امامی باشد _ برایش استغفار کنند ۲) ۵۰ سوره اعراف _ زکات را در راه معصیت مصرف نکند _ قرض کنند و زکات او را بپردازند ۳) ۶۰سوره توبه _ با قصد قربت زکات بگیرد _ بر ورثه او واجب است زکات اموال او را بپردازند.نحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
👈 حضرت علی علیه السلام در نامه بیست و پنجم نهج البلاغه دستوراتی را به دست اندر کاران دریافت زکات بیان فرموده اند که چون آن دستورات، امروز نیز برای همه کسانی که از طرف دولت اسلامی برای انجام ماموریتی به سراغ مردم می‌روند مفید است، آن نامه را نقل و تجربه می‌کنم. امید است که شما نیز در هنگام دریافت زکات بر طبق این نامه عمل نمایید و موجبات خشنودی خدا و هم خلق خدا را فراهم نمایید. ۱) انگیزه تو برای گرفتن از زکات، انجام فرمان خداوند یکتا باشد، نه امر دیگر.«انْطَلِقْ عَلَي تَقْوَي اللَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ» ۲) هیچ مسلمانی را مترسان. (فکر نکن چون تو مامور حکومت هستی و باید مردم از تو حساب ببرند و تو متکبرانه و با ژست بر آنها وارد شوی)«وَ لَا تُرَوِّعَنَّ مُسْلِماً» ۳) در صورت کراهت مردم، حق نداری وارد زمین و مزرعه و باغ آنان شوی.«وَ لَا تَجْتَازَنَّ عَلَيْهِ كَارِهاً» ۴) بیش از حق خدا از آن مگیر.« وَ لَا تَأْخُذَنَّ مِنْهُ أَكْثَرَ مِنْ حَقِّ اللَّهِ فِي مَالِهِ» ۵) هرگاه بر قبیله ای وارد شدی به منزل مردم نرو بلکه در کنار چشمه آبی فرود آی.«فَإِذَا قَدِمْتَ عَلَي الْحَيِّ فَانْزِلْ بِمَائِهِمْ مِنْ غَيْرِ أَنْ تُخَالِطَ أَبْيَاتَهُمْ» (مهمان شدن کارمندان آفاتی دارد، از جمله ممکن است به خاطر پذیرایی، قلب کارمند جذب صاحبخانه شود و در گرفتن حق خدا از او سهل انگاری کند و ممکن است مردم میزبان را واسطه قرار دهند تا کمتر بگیرد و یا ممکن است میزبان در قبیله خود افتخار و از میزبانی خود استفاده کند.) ۶) با آرامش و وقار بر مردم وارد شو. (بوق و کاروان و اسکورت و هیئت همراه لازم نیست).«ثُمَّ امْضِ إِلَيْهِمْ بِالسَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ» ۷) تو بر مردم وارد شو و بر آنان سلام کن،(نه انتظار سلام از مردم داشته باش و نه انتظار اینکه مردم گرد تو جمع شوند).«حَتَّي تَقُومَ بَيْنَهُمْ فَتُسَلِّمَ عَلَيْهِمْ» ۸) از احترام به مردم فروگذار نکن.«وَ لَا تُخْدِجْ بِالتَّحِيَّةِ لَهُمْ» ۹) در گرفتن زکات، خدا محوری را فراموش مکن به مردم بگو: شما بنده خدا هستید«عِبَادَ اللَّهِ» و من فرستاده و مأمور خدا هستم «أَرْسَلَنِي إِلَيْكُمْ وَلِيُّ اللَّهِ وَ خَلِيفَتُهُ» و سهمی که می‌دهید حق خداست.«لِآخُذَ مِنْكُمْ حَقَّ اللَّهِ فِي أَمْوَالِكُمْ» ۱۰) در گرفتن از مردم پیش داوری نکن، بلکه از خود مردم سوال که آیا در مال شما حق خدا هست یا نه ؟ اگر هست، حق خدا را به به ولی خدا بدهید.«فَهَلْ لِلَّهِ فِي أَمْوَالِكُمْ مِنْ حَقٍّ فَتُؤَدُّوهُ إِلَي وَلِيِّهِ» ۱۱) به مردم اعتماد کن و اگر کسی گفت حق خدا در مال من نیست، گفتارش را بپذیر و دوباره به او مراجعه نکن.«فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ لَا فَلَا تُرَاجِعْهُ» ۱۲) چون کسی که زکات می دهد به تو لطف می کند،«وَ إِنْ أَنْعَمَ لَكَ مُنْعِمٌ» همراه او حرکت کن«فَانْطَلِقْ مَعَهُ»و در مسیر راه او را مترسان، تهدید نکن و سخت نگیر.«مِنْ غَيْرِ أَنْ تُخِيفَهُ أَوْ تُوعِدَهُ أَوْ تَعْسِفَهُ أَوْ تُرْهِقَهُ» ۱۳)هر چه از طلا و نقره داد بگیر و چانه نزن،«فَخُذْ مَا أَعْطَاكَ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ فِضَّةٍ» و اگر شتر و گوسفند دارد چون سهم او بیش از سهم زکات است، بدون اجازه او وارد بر آنها مشو.«فَإِنْ كَانَ لَهُ مَاشِيَةٌ أَوْ إِبِلٌ فَلَا تَدْخُلْهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ فَإِنَّ أَكْثَرَهَا لَهُ» ۱۴) هنگامی که وارد آغل شدی، سخت گیری نکن و صاحبش را مرنجان.« فَإِذَا أَتَيْتَهَا فَلَا تَدْخُلْ عَلَيْهَا دُخُولَ مُتَسَلِّطٍ عَلَيْهِ وَ لَا عَنِيفٍ بِهِ وَ لَا تَسُوأَنَّ صَاحِبَهَا فِيهَا» ۱۵) حیوانات را رم نده و آرامش آنها را نگیر.«وَ لَا تُنَفِّرَنَّ بَهِيمَةً وَ لَا تُفْزِعَنَّهَا» ۱۶) در تمام مراحل حال مردم را مراعات کن. گله و دام را دو بخش کن. هر بخش را صاحبش اراده کرد، بردارد و شما بخش دیگر را انتخاب کن بار دوم بخشی که سهم توست را به دو قسمت تقسیم کن، باز هم هر قسمت را خواست بردارد آزاد است و این کار را آنقدر تکرار کن تا سهم زکات در آخرین تقسیم تو روشن شود. ۱۷) پشیمانی مردم را در انتخاب بخشی که برداشته است که پذیر .«فَإِنِ اسْتَقَالَكَ فَأَقِلْهُ» ۱۸) حیوان پیر و از کار افتاده، دست و پا شکسته و عیب دار را مگیر. «وَ لَا تَأْخُذَنَّ عَوْداً وَ لَا هَرِمَةً وَ لَا مَكْسُورَةً وَ لَا مَهْلُوسَةً وَ لَا ذَاتَ عَوَارٍ» ۱۹) سهم خدا را به کسی بسپار که به دین و دلسوزی او نسبت به مال مسلمین اطمینان داری.« وَ لَا تَأْمَنَنَّ عَلَيْهَا إِلَّا مَنْ تَثِقُ بِدِينِهِ رَافِقاً بِمَالِ الْمُسْلِمِينَ»
۲۰) سهمی که جمع آوری شده باید به دست ولی مسلمین برسد و او آن را میان فقرا تقسیم کند و کسی که حیوانات زکاتی نزد ما می‌آورد باید شخصی مهربان و درستکار باشد، درشتی نکند، آنها را به سختی نراند و خسته نکند.«وَ لَا تُوَكِّلْ بِهَا إِلَّا نَاصِحاً شَفِيقاً وَ أَمِيناً حَفِيظاً غَيْرَ مُعْنِفٍ وَ لَا مُجْحِفٍ وَ لَا مُلْغِبٍ وَ لَا مُتْعِبٍ» ۲۱) شتری که به عنوان زکات گرفته می شود از بچه اش جدا نشود.«أَلَّا يَحُولَ بَيْنَ نَاقَةٍ وَ بَيْنَ فَصِيلِهَا» ۲۲) تمام شیر آن را ندوش و مقداری از شیر برای بچه اش در پستان باقی بگذار.«وَ لَا يَمْصُرَ لَبَنَهَا فَيَضُرَّ (فَيُضِرَّ) ذَلِكَ بِوَلَدِهَا» ۲۳) با سوار شدن بر حیوانات که به عنوان زکات گرفته شده اند، آنها را خسته نکن.«وَ لَا يَجْهَدَنَّهَا رُكُوباً» ۲۴) در دوشیدن شیر و سوار شدن عدالت را میان شتران مراعات کن. (مبادا یک شتر را یک ساعت سوار شوی و یک شتر را دو ساعت)«وَ لْيَعْدِلْ بَيْنَ صَوَاحِبَاتِهَا» ۲۵) اگر حیوانی در مسیر راه خسته شد، باید به او استراحت داد‌.«و لْيُرَفِّهْ عَلَي اللَّاغِبِ»حیوانی را که پایش ساییده شده و حیوانی که به خاطر درد لنگان و کج می رود، با آرامش براند.«وَ لْيَسْتَأْنِ بِالنَّقِبِ وَ الظَّالِعِ», در مسیری که حیوانات زکاتی را می بری اگر به محل‌های آب رسیدی، آنها را وارد کن.«وَ لْيُورِدْهَا مَا تَمُرُّ بِهِ مِنَ الْغُدُرِ» مسیر حیوانات را از جاده های سرسبز به مناطق بی گیاه تبدیل نکن.« وَ لَا يَعْدِلْ بِهَا عَنْ نَبْتِ الْأَرْضِ إِلَي جَوَادِّ الطُّرُقِ» به حیوانی که خسته شد استراحت ده« وَ لْيُرَوِّحْهَا فِي السَّاعَاتِ» و چون به آب و گیاه رسیدند به آنها مهلت بهره‌گیری ده.«وَ لْيُمْهِلْهَا عِنْدَ النِّطَافِ وَ الْأَعْشَابِ» همه این دستورات برای آن است که حیواناتی که سهم فقرا است فربه و پرمغز نزد ما جمع می شود و ما آنها را طبق کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله تقسیم کنیم، البته مراعات این دستورات در مأموریتی که داری پاداش تو را بزرگتر و رشد معنویت را انشاالله بیشتر می نماید. 📚کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) حضرت علی علیه‌السلام در کدامیک از نامه های نهج البلاغه در مورد دست اندرکاران دریافت زکات دستوراتی بیان فرموده اند؟ ب) این عبارت چه مفهومی دارد؟ «فَهَلْ لِلَّهِ فِي أَمْوَالِكُمْ مِنْ حَقٍّ فَتُؤَدُّوهُ إِلَي وَلِيِّهِ» ۱) نامه ۲۶ نهج البلاغه _ در گرفتن زکات از مردم حق و ناحقی نکن ۲) نامه ۲۵ نهج البلاغه _ در گرفتن زکات از مردم پیش داوری نکن ۳) نامه ۲۴ نهج البلاغه _ در گرفتن زکات از مردم میانه رو باش.نحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
👈👈 ادامه شیوه دریافت زکات ❎مهم: در این چند سطر نهج البلاغه، این همه دستور برای انجام یک مأموریت، نشان‌دهنده جامعیت و دقت و لطافت اسلام است. راستی اگر همین یک نامه را برای اهل توحید بخوانیم، خدامحوری آن همه را جذب می‌کند. اگر برای حقوقدانان و کسانی که دم از بشر دوستی میزنند، بخوانیم باید در برابر این نامه سجده کنند. اگر برای طرفداران حقوق حیوانات بخوانیم، از ادعاهای خود دست بر می دارند. زیرا در این نامه، هم خداوند محور همه چیز است و هم به مردم در عالی‌ترین سطح احترام گذاشته شده است و هم حقوق حیوانات رعایت شده است. محوریت خدا در کلماتی از قبیل: تقوی الله، عبادالله، ولی الله، حق الله، کتاب الله، سنت رسول الله، امرالله، ان شاء الله ، به چشم می‌خورد‌. احترام به مردم در جملاتی از قبیل: ۱) نترساندن مردم«وَ لَا تُرَوِّعَنَّ مُسْلِماً» ۲) عدم مزاحمت برای مردم در منزل و باغ و مزرعه«فَانْزِلْ بِمَائِهِمْ مِنْ غَيْرِ أَنْ تُخَالِطَ أَبْيَاتَهُمْ» ۳) حضور در میان مردم«تَقُومَ بَيْنَهُمْ» ۴) سلام بر مردم«فَتُسَلِّمَ عَلَيْهِمْ» ۵) پرسش از مردم«فَهَلْ لِلَّهِ فِي أَمْوَالِكُمْ» ۶) اعتماد به مردم«فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ لَا فَلَا تُرَاجِعْهُ» ۷) نرمی با مردم«مِنْ غَيْرِ أَنْ تُخِيفَهُ أَوْ تُوعِدَهُ أَوْ تَعْسِفَهُ أَوْ تُرْهِقَهُ» ۸) آزار ندادن مردم«وَ لَا تَسُوأَنَّ صَاحِبَهَا» ۹) آزادی دادن به مردم«ثم خَیَّرهُ» ۱۰) پذیرش عذر مردم«فَإِنِ اسْتَقَالَكَ فَأَقِلْهُ» ۱۱) اجازه گرفتن از مردم«فَلَا تَدْخُلْهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ» به چشم می خورد. در این نامه مراعات حقوق حیوانات در عالی‌ترین سطح مطرح است، حیوان را نترسان، تمام شیرش را ندوش، آن را از فرزندش جدا نکن، خسته نکن، به خسته‌ها رفاه بده، در جاده خشک حرکت مده، در بهره‌گیری عدالت داشته باش و امثال آن... بعد از نگاهی گذرا به نامه حضرت علی علیه السلام به کارگزاران و دست اندرکاران حکومت برای گرفتن زکات داشتیم، به چند حدیث دیگر نیز توجه کنیم: امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می کند که فرمود: در گرفتن زکات، خشونت، قهر، سختگیری، تحمیل بیش از طاقت ممنوع است و در حدیث دیگر از اینکه مردم را وادار به سوگند کنیم که زکات داده اند نهی فرمود. ❎اگر برخورد ما اسلامی باشد (و همان‌گونه که در نامه ۲۵ گذشت) مردم بدانند که حاکم اسلامی به خاطر وظیفه الهی به سراغ مردم رفته و یا افرادی را برای گرفتن زکات اعزام می‌کند، انگیزه او سیر کردن فقرا است، راه و روش او کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله است، تمام مردم(جز افراد لجوج و مریض) با آغوش باز این حکم اسلام را خواهند پذیرفت. ❎اگر مردم از نحوه جمع‌آوری و تقسیم آگاه باشند، به پرداخت زکات گرایش بیشتری خواهند داشت. در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله زکات در مسجد جمع آوری می شد و شخص پیامبر صلی الله علیه و آله و آنها را تقسیم می فرمود. بر پرداخت کننده صلوات و درود می‌فرستاد و صلوات او برای آنان آرام بخش بود و سنگینی گذشت از مال را از دوش آنان برطرف می‌کرد. اول کسی که زکات خود را نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آورد، شخصی به نام ابو اوفی بود. حضرت زکات او را گرفت و فرمود: «اللهم صل علی أبی أوفی و آل أبی أوفی»!خداوندا بر ابی اوفی و خاندان او درود بفرست. اگر هنگام گرفتن زکات، دهنده آن را آزاد بگذاریم که اگر خواست جنس بدهد و اگر نخواست قیمت آن را پرداخت نماید، این آزادی نیز نوعی تشویق عملی است. 🤝 توافق عادلانه یکی از مسائلی که پرداخت زکات را برای مردم آسان‌تر می‌کند، توافق گیرنده با پرداخت کننده است. در حدیث می خوانیم: اگر گیرنده زکات حیوانی را که مشمول زکات است نیافت، می تواند با دهنده زکات توافقی عادلانه داشته باشد، یا شتر بزرگ تری بردارد و ارزش اضافی آن را به صاحبش بپردازد و یا حیوان کوچک تری بردارد و صاحبش مبلغی که ما به التفاوت است همراه شتر به گیرنده زکات رد کند. تسهیلات در گرفتن زکات برای تشویق مردم ما باید به سراغ آنها برویم، مثلاً وسیله حمل و نقل گندم و جو و غیره را به سرزمین ببریم، زیرا تهیه وسیله و حمل محصول برای دولت آسان و برای مردم مشکل است. از امام صادق علیه السلام پرسیدند: آیا ما مردم را جمع کنیم و زکات مالشان را بگیریم یا اینکه به سراغ مردم برویم؟ فرمود: شما به سراغ آن بروید. 📚کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) اولین کسی که زکات خود را نزد پیامبر ص آورد، چه کسی بود؟ ب) یکی از مسائلی که پرداخت زکات را برای مردم آسان تر میکند، را نام ببرید. ۱) أبو أوفی _ توافق گیرنده با پرداخت کننده ۲) حذیفه _ صلوات فرستادن برای پرداخت کننده ۳) عمار یاسر _ کمک کردن و کنار آمدن.نحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد از پیروزی های اخیر حماس بر اسرائیل ✅ یهوی های کانال👇👇👇👇 ❤️ این خنده قشنگ رو دیدم............😊 💙لذت بردم..................................😊 💖 گفتم با شما هم به اشتراک بذارم.😊 💚با ذکر ۵ صلوات یا بیشتر.‌‌‌............😊 جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
🔴آیا بهتر از زکات را مردم با دست خود و مستقیماً به فقرا بدهند یا از طریق حکومت اسلامی و حاکم پرداخت شود؟ شاید از آیات و روایات بتوان استفاده کرد که اصل قانون آن است که زکات از طریق حاکم اسلامی جمع آوری و تقسیم شود زیرا : ۱) خداوند پیامبرش را مأمور گرفتن زکات کرده است، «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً» اگر گرفتن رسول خدا واجب است، پس پرداخت مردم به پیامبر نیز واجب می باشد. در حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: « أمرت أن آخر الصدقة من أغنیائکم فأرُدها فی فقرائکم» من مأمورم که از اغنیا زکات بگیرم و به فقرا بدهم. پس از پیامبر اسلام نیز امامان معصوم علیهم السلام مسئول این امر بوده اند. شخصی می گوید: از امام رضا علیه السلام پرسیدند که زکات فطره برای کیست؟ حضرت فرمود: برای امام است, گفتم این خبر را نقل کنم؟ فرمود: بله ۲) پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله برای زکات، کارگزارانی تعیین کرده بود که در قرآن از آنان به نام عاملین یاد شده است، این افراد از طرف حضرت مسئول جمع آوری زکات بودند. از جمله: شخصی به نام رافع را به سوی قبیله جهینه، بسر را به سوی قبیله بنی کعب، ولید بن عقبه را به سوی قبیله بنل المصطلق و مردی از بنی سعد را به سوی قبیله بنی سعد فرستاد. ۳) حضرت علی علیه السلام نیز افرادی را برای جمع‌آوری زکات می فرستادند و در نهج‌البلاغه حدود ۲۰ دستور برای شیوه برخورد آنان با مردم بیان شده است. ۴) در قرآن می‌خوانیم: بعضی از منافقان به نحوه تقسیم زکات پیامبر صلی الله علیه و آله اعتراض می کردند و نیش می‌زدند، اگر جمع آوری و تفسیر زکات مربوط به پیامبر نبود، دلیلی برای تحمل این همه نیش این نبود. بگذریم که قرآن می فرماید:«وَمِنْهُم مَّن يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُواْ مِنْهَا رَضُواْ» «انتقاد و سرزنش این منافقان برخاسته از عقده و منافع شخصی آنهاست و هرگاه کمی از زکات به آنها داده شود، دیگر انتقاد نمی‌کنند». ۵) سهمی از زکات برای جذب دل ها اختصاص داده شده است. «المؤلفة قلوبهم» رسول خدا صلی الله علیه و آله برای جذب روسای قبایل چیزهایی با آنها می داد و شکی نیست که رئیس قبیله جذب افراد عادی نمی‌شود، ولی جذب رئیس حکومت می‌شود. پس باید زکات نزد حاکم اسلامی جمع‌آوری و با نظارت او تقسیم شود تا بتوان افراد را به اسلام جذب نمود. ۶) در روایات برای حاکم اسلامی و وظایفی تعیین شده است، از جمله اینکه بدهی بدهکاران را بپردازد.«فعلی الامام ان یعطیه» و در بعضی روایات می خوانیم که حاکم باید بخشش‌های داشته باشد.«فعلی الإمام أن یُعطیهم» بنابراین مکتبی که برای امام و حاکم اسلامی هزینه تعیین می‌کند باید منبع درآمد هم معین نماید. پس زکات باید در دست حاکم اسلامی باشد. ۷) در روایات می خوانیم پنهان کردن زکات از امام، نشانه نفاق است . اگر پنهان کردن زکات نشانه نفاق است، پس باید زکات نزد امام المسلمین جمع‌آوری و توسط او تقسیم شود. ۸) در صدر اسلام افرادی کارشناس و متخصص در تخمین مبلغ زکات بودند و از طرف رسول خدا صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام به مناطق اعزام می شدند. اگر پرداخت زکات از وظایف فردی باشد و از وظایف رسمی نظام اسلامی نباشد ، نیازی به فرستادن گروه تخمین و ارزیابی از طرف حکومت نبود. ۹) حضرت علی علیه‌السلام به مخنف بن قیس که مسئول زکات بود،فرمود:«لیس له أن ینزل بلادنا و یؤدی صدقة ماله إلی عدونا» هرکس از پیروان ما که زکات مال خود را به کارگزاران شام پرداخت کند، درست نیست، زیرا نیروی سواره و پیاده ما از او حمایت کرده است و سزاوار نیست که افرادی از خدمات ما بهره مند شوند، ولی زکات اموالشان را به دشمنان ما بدهند. از این حدیث معلوم می‌شود که زکات بودجه حکومت است و باید به حکم داده شود تا امنیت منطقه را با تدبیر، تأمین کند. 📚کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) آیا بهتر است زکات را مردم با دست خود و مستقیماًبه فقرا بدهند یا از طریق حکومت اسلامی و حاکم پرداخت کنند؟ ب) پنهان کردن زکات از امام، نشانه ی چیست؟ ۱) مردم با دست خود به فقرا بدهند _ بد بینی ۲) مردم از طریق حکومت اسلامی و حاکم اقدام کنند _ نفاق ۳) هر دو صورت خوب است _ دروغ گویینحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
👈👈 ادامه چگونگی پرداخت زکات ۱۰) حضرت علی علیه السلام در نامه‌های ۲۵، ۲۶ و ۶۷ به مسئولین زکات سفارشاتی می‌کنند که نشان می‌دهد باید اختیار زکات به دست حاکم اسلامی باشد، نمونه آن، اینکه می فرماید: زکات را به حاکم اسلامی برسانند تا او تقسیم نماید. زکات را فوری نزد ما آورید تا طبق کتاب خدا و سنت پیامبرش تقسیم کنیم. حضرت علی علیه السلام به مأمور خود می‌گوید: به مردم بگو! ای بندگان خدا ولی خدا مرا نزد شما فرستاده است تا حق خدا را که در اموال شماست بگیرم، آیا برای خداوند در اموال شما حقی هست تا آن را به ولی خدا برسانم؟ به همین دلیل ابوبکر با گروهی که زکات نمی‌دادند برخورد نظامی کرد و در تاریخ نام آن گروه به اصحاب رده معروف شده است. ۱۱) دلیل پرداخت زکات حل مشکلات فقراست و اگر قدرت حکومت نباشد، بسیاری از مردم زکات نمی‌دهند و فقرا در فقر میسوزند. بنابراین باید حاکم اسلامی در مسئله زکات نقش فعال و قهار داشته باشد. ۱۲) اگر قرار باشد هر کس با دست خود زکات مال خود را به افراد مستحق بدهد و نظارت حاکم اسلامی در کار نباشد، افراد زیادی سوء استفاده کرده و از چند نفر زکات میگیرند. ۱۳) در تأمین زندگی فقرا از طریق حکومت، ذلت و خواری و تحقیر نیست. ولی اگر فقیر به طور مستقیم از دست افراد کمک بگیرد، احساس حقارت می‌کند. بنابراین برای حفظ کرامت و آبرو و شخصیت فقرا باید زکات نزد حاکم عادل اسلامی جمع‌آوری و تقسیم شود. ۱۴) امام خمینی رحمة الله علیه در تحریرالوسیله می‌نویسد: بهتر است که زکات را در زمان غیبت حضرت مهدی علیه السلام به فقیه و حاکم اسلامی بدهند زیرا به محل مصرف آن آگاه تر است و اگر فقیه و حاکم اسلامی بنا بر مصلحت اسلام و مسلمانان حکم کند که مردم در زکات مال خود را به او بپردازند، پیروی از وی هر چند که از او تقلید نکنند، واجب است. سوال: با این همه دلایل، چرا گروهی از بزرگان فقها بر این عقیده اند که مردم خودشان زکات مالشان را بپردازند؟ پاسخ: شاید دلیل این بزرگان حدیثی باشد که می فرماید:«فأخرجها من مالک ... ثم أعطها کیف شئت» زکات را از مال خود خارج کن و هرگونه مصلحت میدانی خرج کن. البته ممکن است این روایات در زمان تقیه صادر شده باشد که دست امامان معصوم علیهم السلام در آن هنگام بسته بوده است و قدرتی برای جمع‌آوری زکات نداشتند و اگر اموال را جمع‌آوری و تقسیم می‌کردند، کینه و حسادت حاکمان ستمگر را برمی انگیختند و برای طرفداران وفاداری که برای رساندن زکات به آن بزرگواران مراجعه می‌کردند، ایجاد زحمت می کردند. به همین دلیل امامان معصوم علیهم السلام برای حفظ جان طرفداران خود دستور می دادند که هر کس زکات مالش را خودش بدهد و هر کس به شما زکات داد، بگیرید و هر کس نداد کاری به او نداشته باشید. ناگفته پیداست که اکثر مراجع تقلید (حفظهم الله) به پرداخت کنندگان، اجازه پرداخت زکات را می دهند. 📚کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) سفارشات حضرت علی علیه السلام به مسئولین زکات در نهج البلاغه نشان‌دهنده چیست؟ ب) اگر هرکس با دست خود زکات مال خود را به افراد مستحق بدهد، چه مشکلی بوجود می آید؟ ۱) اینکه پرداخت زکات به صورت شخصی صورت گیرد _ حکومت و حاکم اسلامی ضعیف می‌شود ۲) اینکه آموزش آداب زکات فراگیر شود _ فقر حل نشده و حتی گسترش می یابد ۳) اینکه باید اختیار زکات به دست حاکم اسلامی باشد _ افراد زیادی سوء استفاده کرده و از چند نفر زکات می گیرند.نحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
کمیته امداد امام خمینی رحمت الله علیه به عنوان دبیرخانه زکات به منظور حسن عملیات اجرایی و حفظ اعتماد مردم، فعالیت ها و سیاست های اجرایی و فرهنگ سازی خود را نظام‌ مند نموده تا پاسخگوی سوالات و نیازهای اولیه متولیان جمع‌آوری در استان‌ها باشد. به همین منظور برخی از این ضوابط و مقرراتی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به شما عاملین محترم مربوط می باشد آورده شده تا بتوانید به کمک آنها با سهولت بیشتری اقدام به جمع‌آوری زکات نمایید. ⚫ نحوه محاسبه زکات ۱) میزان هزینه ای که یک کشاورز در به دست آمدن محصول متحمل می‌شود را در چهار مرحله: آماده‌سازی زمین، کاشت، داشت و برداشت محاسبه می‌کنیم. ۲) با در نظر گرفتن میزان محصول به دست آمده و قیمت مصوب هر کیلوگرم محصول(جو یا گندم)، درآمد کل کشاورز را از برداشت محصول محاسبه می‌کنیم. ۳) آن دسته از کشاورزانی که در کشت محصول متحمل ضرر شده‌اند، مسلما زکات مشمول آنها نخواهد شد، برای شناسایی این گروه میزان سود حاصل از کشت محصول را با استفاده از روش زیر به دست می آوریم: هزینه حاصل از کشت محصول_میزان درآمد حاصل از کشت محصول=میزان سود ۴) با در نظر گرفتن آن دسته از افرادی که سود محصول آنها مثبت شده است و میزان محصول آنها بیش از ۸۷۴ کیلوگرم است، میزان زکات را به تفکیک برای محصولات گندم و جو در دو وضعیت دیم و آبی محاسبه می‌کنیم. (یک دهم محصول دیم و یک بیستم محصول آبی) ۵) برآورد درصد افرادی که به آنها زکات تعلق می گیرد هم نسبت به کل نمونه آماری و هم نسبت به تعداد کشاورزان گروه نمونه‌ای (گروه گندم کار آبی و دیم و جوکار آبی و دیم) نیز محاسبه می‌شود. ۶) برای برآورد میزان زکات محصولات گندم و جو هر ساله بر اساس آمار و ارقام وزارت جهاد کشاورزی محاسبه میکنیم. فرایند محاسبات میزان زکات : به طور کلی روند محاسبه میزان زکات برای کشاورزی به صورت زیر می باشد:👇👇 📚کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
✅ روند محاسبه میزان زکات برای کشاورزان
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) در کشور ما مسئولیت جمع آوری زکات با کدام ارگان است؟ ب) نحوه محاسبه زکات چگونه است؟ ۱) دبیرخانه شورای زکات _ محاسبه کل هزینه های کشت محصول+ محاسبه ارزش ریالی میزان محصول برداشتی ۲) کمیته امداد امام (ره) _ سود حاصل از کشت محصول + حذف کشاورزانی که سود نداشتند و یا کمتر از ۸۴۷ کیلوگرم است ۳) دبیرخانه شورای زکات واقع در کمیته امداد امام (ره) _ مورد ۱ و ۲ × یک دهم(دیمی) یا یک بیستم(دستی).نحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
قانون زکات ماده1ـ به منظور تشویق مردم به ادای زکات و سازماندهی امور مربوط در صورت اذن ولی فقیه و اعطاء اختیارات در چهارچوب این قانون، «شورای مرکزی زکات» با عضویت اشخاص زیر تشکیل می گردد: الف ـ نماینده ولی فقیه در شورا (رئیس شورا) ب ـ رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، (قائم مقام و دبیر شورا) پ ـ معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ت ـ وزیر کشور ث ـ وزیر جهاد کشاورزی ج ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی چ ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ح ـ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خ ـ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور د ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ذ ـ یک نماینده از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد کمیسیون و انتخاب مجلس به عنوان ناظر تبصره ـ دبیرخانه شورا در کمیته امداد امام خمینی (ره) تشکیل می گردد. همچنین وظیفه جمع آوری و رساندن زکات به موارد مصرف بر عهده آن نهاد است که علاوه بر ارائه گزارش کار به شورا، بودجه مورد نیاز جهت اجرای این قانون را پیشنهاد می نماید تا پس از تصویب شورا و با لحاظ ماده (4) این قانون توسط دولت در بودجه سالانه آن نهاد قرار گیرد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی، توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تخصیص اعتبار یابد تا به مصرف برسد. ماده2ـ وظایف شورای مرکزی زکات عبارت است از: الف ـ تعیین خط مشی های اساسی درخصوص جمع آوری و مصرف زکات و تنظیم ضوابط و معیارهای مربوطه ب ـ سیاستگذاری امور تبلیغی و آموزشی در جهت آشنایی و هدایت مردم به ادای زکات پ ـ برنامه ریزی جهت ایجاد هماهنگی، نظارت و مشارکت مؤثر استانداران، فرمانداران، بخشداران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و ائمه جمعه و جماعات سراسر کشور در اجرای این قانون ماده3ـ هرگونه اقدام در مورد زکات از قبیل جمع آوری و اولویتهای مصرف آن مطابق نظر ولی فقیه و با اذن ایشان انجام می گیرد. ماده4ـ دولت مجاز است در جهت اهداف این قانون و بنا بر پیشنهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) حداقل معادل ریالی زکات جمع آوری شده در هر سال را به علاوه ده درصد در بودجه سال بعد پیش بینی نماید و در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت مصارف اهداف این قانون قرار دهد. تبصره1ـ کمـیته امـداد امام خمینـی (ره) موظـف است مـعادل ریـالی زکـات جمع آوری شده در هر محل را به همراه کمکهای دولت در صورت اذن ولی فقیه به مصرف همان محل برساند. تبصره2ـ کمیته امداد امام خمینی (ره) با ایجاد بانک اطلاعات ملی زکات، گزارش عملکرد میزان زکوات جمع آوری شده در مناطق کشور، کمکهای دولت و اقدامات رفع فقر و عمرانی و خدماتی انجام شده را به صورت دوره ای به شورای مرکزی زکات و کمیسیونهای اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی منعکس نماید. ماده5 ـ شوراهای زکات در استان، شهرستان و بخش در صورت اذن ولی فقیه یا نماینده مأذون از سوی ایشان به شرح ذیل تعیین می گردند: 1ـ شورای استان عبارتند از امام جمعه مرکز استان به عنوان رئیس شورا، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان به عنوان دبیر، استاندار، مدیران کل جهاد کشاورزی، اموراقتصادی و دارایی، بهزیستی، مدیر صدا و سیما و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی 2ـ شورای شهرستان عبارتند از امام جمعه به عنوان رئیس، رئیس شاخه کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان دبیر، فرماندار، رئیس اداره بهزیستی، مدیر جهادکشاورزی، رئیس اداره امور مالیاتی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی 3ـ شورای بخش عبارتند از امام جمعه به عنوان رئیس، رئیس شاخه کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان دبیر و دو نفر معتمد محلی به انتخاب امام جمعه ماده6 ـ سیاستهای تبلیغی و تشویقی در جهت ترغیب مردم به ادای زکات از قبیل اختصاص یارانه به کشاورزان و دامداران و نحوه اداره شوراهای استان، شهرستان و بخش و چگونگی تعیین معتمدان محلی در آیین نامه اجرائی این قانون پیش بینی می گردد. هزینه های ناشی از اجرای این قانون تا حداکثر (10%)، از محل وصولی های مربوطه تأمین می گردد. مسؤول امور زکات و شوراهای آن در مراکز دهستانها و روستاهای تابع، شورای بخش است و در موارد استثناء به دلیل گسترش امر زکات شورای شهرستان به تشکیل شورای مرکز دهستان و روستا اقدام می کند. ماده 7ـ آیین نامه اجرائی این قانون ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون توسط دبیرخانه شورا تهیه می شود و پس از تأیید شورای مرکزی به تصویب هیأت وزیران می رسد. قانون فوق مشتمل بر هفت ماده و سه تبصره درجلسه علنی روز یکشنبه مورخ هشتم آبان ماه یک هزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 1390/08/18 به تأیید شورای نگهبان رسید.
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) شورای مرکزی زکات چند عضو دارد؟ ب) قانون زکات در چه تاریخی به تأیید شورای نگهبان رسید؟ ۱) 11 عضو _ 18 آبان 1390 ۲) 12 عضو _ 8 آذر 1388 ۳) 10 عضو _ 28 دی 1392نحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
💠 قصه‌ی قارون و موضوع زکات| بخش اول • قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرت‌آموز شخصی با نام قارون را روایت می‌کند که عاقبت وی ختم به خیر نمی‌شود. او از قوم موسی(ع) بود اما به دلایلی بعدها علیه بنی‌اسرائیل شورش می‌کند.(آیه ۷۶: إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ ... ) برخلاف فرعون که دشمن خارجی بنی‌اسرائیل به شمار می‌رفت، قارون به مثابه یک دشمن داخلی مقابل قوم موسی(ع) ایستاد. اما علت دشمنی او چه بود؟ • خداوند ثروت بسیار کلانی را به قارون عطا کرد به نحوی که قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «ما آن‌قدر از گنج‌ها به او داده بودیم که حمل گنجینه‌ها برای یک گروه زورمند مشکل بود!»(آیه ۷۶: ... وَآَتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ ... ) اما قارون به تکلیف خود در نسبت با این اموال عمل نمی‌کرد(داشتن مال را به مثابه داشتن مأموریت از جانب خدا نمی‌دانست) و رویکرد اشتباهی را برگزید. همین مسئله موجب نگرانی خواص قوم موسی(ع) شد و اعتراض‌شان را نزد او اعلام کردند. • اوّلین اعتراض این بود که چرا قارون این همه به اموالش می‌نازد گویا دستیابی به اموال را به عنوان هدف نهایی می‌پندارد و برای همین دچار سرخوشی شده! به او گفتند خداوند مُرفَّحین را دوست ندارد.(آیه ۷۶: إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ ... ) دوّمین اعتراض این بود که چرا قارون از آنچه که خدا به او داده در جهت ابتغای سرای آخرت به کار نمی‌گیرد؟(آیه ۷۷: وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ ...) به او گفتند بهره‌ات را از دنیا فراموش نکن!(چرا قدرِ داشته‌هایت را نمی‌دانی و از آن برای طلبِ آخرت استفاده نمی‌کنی؟) و همان‌گونه که خدا به تو نیکی کرده، نیکی کن!(آیه ۷۷: ... وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ... ) سوّمین اعتراض‌شان به او این بود که چرا قارون از هوای نفس خود برای تصمیم‌گیری در مورد اموالش پیروی می‌کند. به او گفتند «از خود راضی» و «غافل از یاد خدا» نباش! در زمین فساد نکن که خداوند، فسادکنندگان را دوست ندارد!(آیه ۷۷: ... وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ) • اعتراضات قوم موسی(ع)، قارون را به پاسخگویی واداشت. او عقیده‌اش را چنین اظهار کرد: «آنچه بدست آورده‌ام به واسطه دانش خودم بوده است!»(آیه ۷۸: ... قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي ... ) معنای این حرف یعنی «این اموال را مستقلاً خودم بدست آورده‌ام و الان هم متعلق به من است و هر کاری که دلم بخواهد با آن انجام می‌دهم! اینکه چه تصمیمی در مورد اموالم می‌گیرم و چه می‌کنم، غیر از خودم به هیچ‌کسِ دیگر مخصوصاً شما مربوط نیست!» از طرفی او به جای اینکه در تصدیق معترضین بگوید مال را خدا به من داده، گفت خودم [مستقلاً] آن را به دست آورده‌ام! او حتی توجه نکرد که اگر علمی دارد، از جانب خداست. قارون با این سخنش، خود را بزرگتر از آن چیزی که بود نشان داد و نسبت به خدا تکبر ورزید و خداوند جواب تکبرش را (با کنایه به علم نزد قارون!) چنین داد: «آیا او نمی‌دانست که خداوند اقوامی را پیش از او هلاک کرد که نیرومندتر و ثروتمندتر از او بودند؟! و [هنگامی که عذاب الهی فرا رسد،] مجرمان از گناهان‌شان سؤال نمی‌شوند؟»(آیه ۷۸: أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ) 📚کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 قصه‌ی قارون و موضوع زکات| بخش دوم وقتی قارون با جمال و شوکتش در میان قوم خود ظاهر شد(آیه ۷۹: فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ ... )، این اقدام در سطح جامعه حاشیه‌هایی به دنبال داشت. به بیان قرآن، گروهی که خواهان زندگی دنیا بودند گفتند: «کاش مثل آنچه که به قارون داده شده، ما هم داشتیم. او بسیار برخوردار است.»(آیه ۷۹: ... قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ) گروهی که به آن‌ها علم داده شده بود(دومین کنایه قرآن به علمِ نزد قارون) در جواب سطحی‌نگری دنیاطلبان گفتند: «وای بر شما، ثواب الهی برای کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام می‌دهند بهتر است، اما جز صابران آن را دریافت نمی‌کنند!»(آیه ۸۰: وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آَمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ) • خداوند در ادامه، با بیان سرنوشت قارون و اموالش می‌فرماید: که او و خانه‌اش را در زمین فرو بردیم و گروهی نداشت که او را در برابر عذاب الهی یاری کنند، و خود نیز نمی‌توانست خویشتن را یاری دهد.(آیه ۸۱: فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ) این بیان قرآن، حقارت قارون متکبر و مغرور را در مقابل خداوند می‌رساند. این سرنوشت شوم، مایه عبرتی شد برای آن کسانی که تا دیروز جایگاه او را آرزو می‌کردند. همان‌ها نظرشان را تغییر دادند و گفتند: «وای! گویا خدا رزق(روزی) را بر هر کس از بندگانش بخواهد گسترش می‌دهد یا تنگ می‌گیرد! اگر خدا بر ما منت ننهاده بود، ما را نیز به قعر زمین فرو می‌برد! ای وای! گویا کافران هرگز رستگار نمی‌شوند!»(آیه ۸۲: وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ) 🔻قارون با بیان اینکه «آنچه بدست آورده‌ام به واسطه دانش خودم بوده است!»، رسماً عدم اعتقادش را نسبت به «زکات» اظهار کرد و از آوردن آن خودداری نمود. او خیال می‌کرد، اموالی که به او رسیده را خودش مستقلاً بدست آورده و به همین دلیل نتیجه می‌گرفت که در قبال ضعفا هیچ وظیفه و تعهدی ندارد. 🔻در علوم اجتماعی متعارف به دلیل عدم اعتقاد به ربوبیت الهی و معاد، طبعاً موضوع پراهمیت زکات مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گیرد و به آن اندک توجهی نمی‌شود. مبنای این علوم، هواپرستی(امانیسم) و به تبع آن اباحه‌گرایی(لیبرالیسم) است. شبیه طرز فکری که قارون داشت و وی را عاقبت به خیر نکرد. 📚کتاب ره توشه عاملین زکات جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠 ۲۰ روز با زکات ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات شمال استان اصفهان 🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده: 💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی 🏆 37 قاب نفیس 📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان : الف) قصه قارون در کدام سوره قرآن آمده است؟ ب) قارون با بیان چه جمله ای رسماً عدم اعتقادش را نسبت به «زکات» بیان کرد؟ ۱) بقره _ هر کسی داخل قبر خودش می خوابد و فقرا ربطی به من ندارند ۲) قصص _ آنچه به دست آورده ام به واسطه دانش خودم بوده است ۳) آل عمران _ این ضرب المثل غلط رایج را گفت «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است»نحوه شرکت در مسابقه: 1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat 2⃣ مطالعه متن مربوطه 3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر به شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 @farhang_zakat
همراهان ارجمند سلام امیدواریم حالتون خوب باشه 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🙏 از اینکه در مسابقه کتابخوانی ۲۰ روز با زکات شرکت نمودید، از شما ممنونیم. 🤲 ان شاء الله شما یکی از برندگان جایزه این مسابقه باشید. 👈 هدف ما از این مسابقه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با موضوع زکات بود. 👌 برای همین تمامی افرادی که هرشب پیام دادند و کسانی که تا روز بیست و یکم ، به صورت یکجا مشارکت کردند و با ارسال ۲۰ پیامک ، در ۲۰ سوال مسابقه طبق مثال شرکت کردند، را یکسان ملاحظه کردیم. البته سه نفر را از اول بین افرادی که ۲۰ سوال را پاسخ صحیح داده اند، انتخاب میکنیم. ۳۷ نفر بعد از مجموع افرادی که بیشترین مشارکت را داشته اند، انتخاب میکنیم. (حداقل ۱۵ پیامک) ⏰ هنوز هم فرصت باقی است... سامانه پیامکی با شماره:
6600032451
(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت تمدید شد: جمعه ۲۱ مهرماه ساعت۲۴ 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۲ مهرماه آخر شب 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه 1⃣ مسابقه، کشوری است و فقط مربوط به شمال استان اصفهان نیست 2⃣ هر سوال، یک پیامک طبق مثال، جمعا ۲۰ پیام، سیستم تعداد ۲۰ پیام را در اولویت قرار می دهد. نکته آخر: به دلیل تقارن روز ۲۱ مهرماه با روز جمعه(تعطیلی) نفرات برتر در آخرین ساعات روز شنبه اعلام خواهد شد. با تشکر دبیرخانه جشنواره ترویجی تکریمی زکات ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
جشنواره زکات
همراهان ارجمند سلام امیدواریم حالتون خوب باشه 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🙏 از اینکه د
دوستان سلام با توجه به حجم بالای سوالات یکسان از سوی شما مخاطبین عزیز و گرانقدر، توجه شما را به دقت در این پیام ارسال شده جلب میکنم. تمام سوالات شما در آن پاسخ داده شده است.🌹
پاسخ صحیح سوالات کتابخوانی زکات 23132312312132123312 23132312312132123212 بصورت یک عدد 20 رقمی از چپ(سوال اول) به راست (سوال بیستم) (سوال هجدهم گزینه ۲ و ۳ صحیحه لذا افرادی که گزینه ۲ یا ۳ را ارسال کرده اند، پذیرفته شد.) جشنواره ترویجی تکریمی زکات دبیرخانه های شورای زکات شهرستان های شمال استان اصفهان (کاشان / آران و بیدگل / نطنز) ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 🌐 @farhang_zakat
اعلام اسامی برندگان مسابقه کتابخوانی اواخر امشب خواهد بود. با تشکر از صبوری و همراهی شما