eitaa logo
فرهنگنامه رجاء
120 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✅ فرهنگنامۀ رجاء #wikirajaei ✅ #فرهنگنامه_رجاء، شامل اصطلاحات علمی و ابداعی #حمید_رجایی است. این اصطلاحات در #اندیشنامه_رجاء بکار رفته است. نقل مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. برای آگاهی فراتر، نگاه کنید به: hamid-rajaei.com @tolooemehr
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 wikirajaei (Epistemological term) ✅ The word of “prolix” ( In Persian: ) is an epistomological term ( ) in Rajaie’s theories in philosophy of knowledge, refers to any main concept in any kind of human official studying. These concepts are especially complicated and have many things to say. ✅ For example The concept of “Water”, when is explained in chemistry, physics, .cosmology, biology etc. is a prolix and not a simple concept. Hamid Rajaei 2016 @farangerajaei
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ ­ ( ش.ش ) ذهن در فرآیند فهم است. ذهن اندازی، معلول تعمیم، تشبیه و پیشداوری های بی جایی است که ذهن ما ناخواسته صورت می دهد و ما به آن ترتیب اثر معرفتی می دهیم. ذهن اندازی ها، زیرساختی در سیستم عصبی ادراکی و روحیات و تعصبات فرهنگی و اجتماعی ما دارند (مثلاً: در مورد مغز و روح: وجود تنبلی، عجله و شوق به فهمیدن در قوای ادراکی) ✅ بوالفضولی های قوه خیال و استحسانات در ذهن اندازی بسیار موثر است. معمولاً و بطور شایع در ت، ذهن اندازی رخ می دهد و باید مراقب آن بود. ذهن اندازی نیست. زیرا در آن قصدی وجود ندارد و حیثیت مفهوم و مصداق آن ترتیب مقدمات استدلال نیست. بلکه معطوف به توضیح لیز خوردن های ذهن است. در واقع ذهن اندازی، های نادرست است که بیش از حد مورد توجه قرار می گیرد. ♠️ مثلاً تقریرات علمی دانشمندان، بی دینی آنان را برای ارباب کلیسا، ذهن اندازی می کرده است. ♣️ مثلاً رویکرد « اتمیسم» که جهان ماده را محصول گردآمدن ذرات و نسق یافتن آن می­ دانست؛ فقط این مطلب را ذهن­ اندازی (و نه استدلال) کرده بود که جهان نیازی به خالق ندارد! (نک. نظریه المعرفه رجاء بخش اول) ♣️ مثلاً تشکیل کروموزوم های سلول، در کپسول فشرده، عدم نیاز به ناظم و صانع را ذهن اندازی می کند. ♣️مثلاً مفهوم توکل به خدا و تاثیر دعا، عدم نیاز به جدیت در برنامه ریزی در زندگی را ذهن اندازی می کند. 👈 مطلب مهم معمولاً جوامع مذهبی و ایدئولوژیک اگر مسئله ای را بدرستی نفهمند و آن را کمی تا قسمتی مخالف آموزه های دین بیابند، کفرگویی را ذهن اندازی می کنند. همچنین بسیاری از دانشمندان به دلیل ذهن اندازی در پژوهش های علمی خود ممکن است به بی دینی رو بیاورند. هر گاه استنتاج علمی به دلیلی غیر علمی (نگا. ناعلم) صورت پذیرد، ذهن اندازی رخ داده است. عالمان دین باید هماطور که مراقب حریم دین هستند، مراقب ذهن اندازی های نابجا هم باشند. همینطور دانشمندان علوم طبیعی. __________________ وانگهی 💬 رجایی: املایت را بنویس، فرض ها و هایت را بگو و بگذار دیگران آن را نقد و تصحیح کنند درباره ی آن حرف های با ربط و بیربط بزنند و ذهن اندازی ها رخ بدهد، اینطور علوم ویراسته و شسته میشود... ذهن اندازی ها موتور علمند... حمید رجایی بهار 95 👈 فرهنگنامه رجاء ش.ش @tolooemehr @farhangerajaei
🔆طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ و (فر.ش) حق مداری، نوعی نگرش و رفتار اجتماعی است ( و نه آموزه ای مدرسه ای و یی) که با اتکاء به آن افراد و گروه ها، به طور جدی در طلب و نظارت بر حقوق خود برمی آیند و اجازه نمی دهند کسی زیر هر عنوان، حق آنان را ضایع کند. ✅در معارف اسلامی حق جویی یک تکلیف است و انجام تکالیف به حق مداری منجر می شود. اما اصطلاح حق مداری و تکلیف مداری، ناظر به نگرش ساری و جاری و رفتار شایع است و نه معارف اسلامی. پس این دو به بخشی از ساری و جاری اشاره دارد و نه به آموزه های دینی. ✅ در فرهنگ بایسته آموزه های اولیه محوریت دارد. در اینجا نگرۀ اجتماعی محور است. فسادهای اجتماعی و سیاسی در جوامع حق مدار کمتر است. تکلیف مداری، آن نگرش و رفتاری در فرهنگ و گروه ها است که مردم را به انجام تکالیف الهی و مدنی، فردی اجتماعی و… ترغیب و تشویق می کند. تکلیف مداری، لازمه حیات اخلاقی و بشری است. در اسلام حق و تکلیف بر میزانی که خداوند متعال تعیین کرده است، تعریف می شود. مردم باید حق مداری و تکلیف مداری را توأمان داشته باشند. مسلمانان در بیشتر کشورها تکلیف مدارانانه زندگی می کنند و این موجب می شود که حاکمان و استعمارگزان حقوق آنان را به تاراج برند. حق مداریِ بیش از حد، ممکن است برآمده از تفکر انسان گروانه باشد. تکلیف مداری بیش از حد، احتمالاً مربوط به عدم درک درست تکلیف و حق است. نگا. ✅ ممکن است برخی از اندیشمندان دلسوز گمان کنند اگر کسی مردم را به تکلیف مداری دعوت کند می خواهد آنان را به رویکردی اومانیسمی با مثلاً شورش علیه حاکمیت دعوت کنند! لازمه دعوت به حق مداری چنین چیزی نیست. تکلیف مداری افراطی آسیب خیز تر از حق مداری افراطی است. چون تکلیف مداری افراطی، زمینه تولد فراعنه را فراهم می کند. حق مداری به معنای خودخواهی و محبت دنیا نیست. مردم نباید در مواجه با حاکمیت در پاسداشت از حقوق خود کوتاهی کنند. نظارت اجتماعی در پرتو حق مداری بسیار بهتر صورت می گیرد. ✅ گفتار : شکمبه را نباید دست گرگ داد. ✅ مردم باید هم تکلیف مدار و هم حق مدار باشند. مردم ایران هنوز متعادل نیستند و در حق مداری در حال توسعه اند. نهادهای مدنی اسلامی (و نه سکولار) می تواند مردم را در حق مدار شدن کمک کنند. نخبگان و رهبر موظف است مردم را در حق مداری و تکلیف مداری به تعادل دعوت نماید. حمید رجایی تابستان 95 @tolooemehr @farhangerajaei
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ (ش.ش/ رسا. ش) اصطلاحی معرفت شناختی و رسانه شناختی است. ♠️ در معرفت شناسی، وضعیت و نسبتی است میان علوم و فهم ها. چه در تصور(ات) علومی از یک پدیده باشد و چه نسبت میان چند علم باشد. این وضعیت و نسبت را می توان این گونه توضیح داد: اگر یک علم (مثلا) در تعامل با سایر علوم رشد و تکون نیابد و با آن داد و ستد نداشته باشد، در وضعیت انزواء بسر می برد. ♠️اما انزواء در رسانه شناسی، اختلال در ارتباط اشخاص و پیام های آن ها است. مانند اینکه عده ای زبان همدیگر را نفهمند یا در ارتباط آن ها اختلال باشد ⇐ نسبت به هم در حالت انزواء قرار دارند. گاهی دو نفر در کنار هم از هم منزوی و گاه از هم دور و نامنزوی هستند. گفتگوی تمدنی و گفتن و شنیدن و مفاهمه، استفاده ار رسانه های جمعی، تارنماها و شبکه های ارتباطی با کمترین کژکارکرد می تواند درمان این انزواء باشد. 👈 توجه: این انزواء با عزلت، که یک راهکار سیر و سلوکی و اخلاقی است، اشتباه گرفته نشود. @tolooemehr @farhangerajaei Hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 ✅ معرفی و یادکرد پایگاه طلوع مهر در تارنمای طلوع مهر Hamid-rajaei.com ✅ طلوع مهر، تارنما و اندیشنامه ایست برای گسترش دیدگاه های نوآورانۀ حمیدرجایی (یک اندیشنامه چیست؟) یکی از خواسته های کلان طلوع مهر، فرآوری دانش انسانی اسلامی و نیز پیشنهاد انگاره های های خوب برای سازمان صدا و سیما، این سازمان ارجمند است. این پایگاه دربردارندۀ بخش های گوناگونی است: بخش اندیشنامه رجاء که به دیدگاه های پردامنه و نوآمد وی در علوم اسلامی می پردازد. بخش فرهنگنامه رجاء که دربردارندۀ اصطلاحات (واژاک های) نوآمد و هماهنگ با دیدگاه های رجایی است. وی، بنابه فرخواست و فراخور آفرینش ها و بازنمودن دیدگاه هایش بناچار، واژگانی را بنیان نهاده است یا از میان دیدگاه های چندگونه، یکی را برگزیده است... در این پایگاه با کوشش ها و کاوش های گوناگونی روبرو می شوید که در کار بسترسازی برای زایاندن دانش انسانی، ولی سازگار با بومسازگان آموزه های اسلامی است. زایاندن دانش انسانی اسلامی، همان پیکره بندی تازۀ مسایل دانش ها، در هماهنگی با آموزه های اسلام گرانقدر است. بخشی از این خواستۀ سترگ، در «طلوع مهر»، دنبال شده است. هر آنچه در این پایگاه، آمده، نسخۀ آزمایشیِ اندیشه های رجایی است؛ مگر اینکه گفته شده باشد که نگاشته از آن دیگری است. در طلوع مهر کوشش بر این است که هر آنچه نوآورده شده، با باریک بینی در فرهنگنامه بازنموده شود. هر اصطلاح تازه و نوآمد، پیوندی رنگین دارد که خواننده را به شناسۀ آن در فرهنگنامۀ رجاء رهنمون می شود. حمید رجایی 🆔 @tolooemehr
🔆طلوع مهر🔆 ✅ خط مشی طلوع مهر طلوع مهر، یک «پایگاه علمی» است. تلاش ما این است که همه چیز در اینجا عالمانه و بی طرفانه مورد بررسی قرار گیرد. روش گویشی و ارتباطی ما با پیرامون، مبتنی بر است. احساسات و صمیمیت در خدمتِ مفاهمۀ بیشتر است. طلوع مهر یک پایگاه سیاسی و جناحی نیست. یک پایگاه اسلامی و شیعی است و نگارنده و همه یاری دهندگان داوطلب، به اصل اصیل و رکن رکین نظراً و عملاً پایبند هستند و به اینکه سرباز حضر آیت الله العظمی امام خامنه ای رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی حفظه الله هستند، افتخار و مباهات می کنند. ✅ شعار ما شعار طلوع مهر این است: «دیگر علوم در کتاب ها و نسخه های برکاغذ جا نمی شود» علت این امر را باید در گسترش روزافزون علم و ظهور علوم بین رشته ای جستجو کرد. بنابراین باید گفت علم را فقط در «سپهر معرفت» می توان یافت. بهترین وضعیت برای تقریر علم، نسخه های برخط و قابل تدوین و در معرض نقد افراد بسیار است. اگر چه سپهر معرفت چون آسمانی بیکران است، اما فقط قرآن و عترت، خورشید درخشان آن است نبی اکرم صلوات الله علیه و آله، مدینۀ علم و علی باب آن و فاطمه زهرا سلام الله علیها، نور و جانِ جانِ همه سپهر معرفت است. تمام علوم بدست آمده بشری، قطره ای از اقیانوس علوم اهل بیت علیهم السلام است. ✅ یاری کنید درخواست ما از همه خوانندگان عزیز این است که با درج نظرات خود، ما را در بهینه سازی طلوع مهر یاری فرمایند. با اندک بررسی متوجّه خواهید شد که انبوهی از نوآوری در طلوع مهر وجود دارد و اساسا پیکربندی تازه ای را برای علوم پیشنهاد نموده است. همواره نوآوری در نسخه های آزمایشی پرخطاست. دیگر اینکه طلوع مهر در آغاز راه است و خامی های بسیار دارد. اما در همین آغاز توانسته مخاطبین زیادی را به خود جلب نماید. امکانات تارنمای طلوع مهر در حال ترمیم و تکمیل است. در صورت تمایل می توانید به عنوان «همکار افتخاری» با طلوع مهر در این زمینه ها همکاری نمایید. آدرس پایگاه: Hamid-rajaei.com @tolooemehr حمید رجایی
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء (ه.ش / جا.ش) سنخی از ماهیت است که متصف به رقت وجود است. ماهیت رقیقه، یک چیستی برای یک هستی است که (آن چیستی) شدت و استحکام چندانی ندارد. مانند روح بخاری، عوارض غیر مستقر در نفس مانند شادی یا غم لحظه ای و گذرا و… توضیح: هم وجود و هم ماهیت هر دو می توانند شدت و ضعف داشته باشند (مثلاً وجود حق تعالی در غایت شدت است) ماهیات نیز ممکن است شدت و ضعف داشته باشند. مثلاً ماهیت انسانیت در افراد انسانی ممکن است شدید یا ضعیف باشد. همچنین در پدیده های دیگر مثلاً یک شی ملتهب که مستعد شعله ور شدن است ماهیت رقیقۀ آتش را دارد. جوامع بشری و گروه های اجتماعی و تشکل های انسانی و حتی افرادی که در یک مکان گردهم می آیند و با هم تعامل فکری و روحی دارند، بطور برآیندی یک ماهیت رقیقه را محقق می کنند. جامعه خود یک ماهیت رقیقه است که به دلیل همین تحقق ماهوی واجد حقیقت وجودی هم می شود. چون ماهیت تاصلی ندارد و همین که ماهیتی در جایی کشف شد حاکی از تحقق وجود است. بنا به تعریف ما، پدیده هایی چون جامعه، فرهنگ، تمدن و اندیشه ها و… واقعا دارای ماهیت و وجود هستند و صورت برزخی قابل رصدی دارند. حمید رجایی پاییز 95 @farhangerajaei @tolooemehr www.hamid-rajaei.com
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء (ش.ش) عبارت است از نگرشی علمی و جمع بندی شده که می تواند، یک یا چند سلسله پدیده متفرق در عالم ذهن یا عین را در قالب یک دیدگاه جامع و منسجم، تبیین و توجیه کند. نظریه باید و شاید ویژگی‌های زیر را داشته باشد: ♠️ انسجام درونی و بیرونی (خود نقیض و دیگر نقیض نباشد) ♠️ حتی المقدور ساده و حتماً صرفه‌جو باشد (در توضیح خود) ♠️ قابل اثبات و چالش پذیر باشد ♠️ جلو رونده باشد (جلو رفتن از نتایج نظریه‌های قبلی) نظریه ها، در ساحات خود، در برابر موارد استثناها و آنچه از روح نظریه تخلف دارد، مسؤول اند. بخلاف دیدگاه برخی، لازم نیست نظریه، کاربردی باشد. نظریه ها همه، هم وزن نیستند. مثلا نظریه هایی که از راه استقراء فراهم می آیند، احتمالاً ارزش کمتری دارند تا نظریه ای که مبتنی بر امور عقلی و بویژه وحیانی است. نظریه بخودی خود نافی قطعیت نیست و دلالت بر محتمل بودن ندارد. مثال ♠️ نظریه معجزه بودن قرآن ♠️ نظریهٔ بی نظمی و آنتروپی ♠️ نظریه تعادل نش و نظریات نگارنده که آستان بوس اندیشمندان مومن است: ♠️ ♠️ ♠️ حمید رجایی پاییز 95 @farhangerajaei @tolooemehr www.hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 ✅ نظریه ذره ای کهکشان سان بودن علم نظریه ذره ای کهکشان سان بودن علم (به انگلیسی: The Galaxy-like & Partial match, Epistemological theory) به دیدگاهی اشاره دارد که کل دستآوردهای علمی بشر را یکپارچه و در تعامل با هم در نظر میگیرد. این نظریه را حمید رجایی (۱۹۸۰) در حوزه فلسفه علم مطرح نموده است. 🔴پیشینۀ نظریه در حوزه نسبت و تعامل علوم بویژه علوم بشری و معارف دینی نظریات گوناگونی مطرح شده است که مهمترین آن عبارتند از: ۱٫ نظریه تعارض ۲٫نظریه توازی ۳٫نظریه گفتگو و همگرایی ۴٫ نظریه یکپارچگی [۴] هر یک از دیدگاه های فوق طرفدارانی دارد که بر اساس رویکردهای خود آن را تقریر نموده اند. نظریه کهکشان سان بودن علم، معتقد است که علوم اگر چه به لحاط روش، منبع، ساحت و هدف متمایز هستند؛اما نظر به اینکه همه آیینه ای در برابر جهان عین هستند به حقایقی یک پارچه و سازگار با هم می انجامند. 🌕 اصول نظریه اساس نظریه کهشکان سانی علم را می توان اینگونه خلاصه نمود: ۱٫ جهان عین جهانی یکپارچه و بی تناقض است. ۲٫ علوم در کار تبیین و بازنمایی جهان عین هستند. حال به هر شیوه ای و در هر ساحتی. ۳٫ شکل هنجاری و بایسته علوم این است که همه شاخه ها ورشته های علمی در حس مشترک عالمان و محققان بتوانند به سازواری مداوم و هم نمایی کامل دست یابند. ۴٫ از انجا سامانه ادراکی همه دانشمندان کمابیش یکسان علم میکند و همه شیوه های تجربی، عقلی و شهودی و تاریخی از اصول مشابهی استفاده میکنند علم به صورت فراکتالی تولید میشود. ۵٫ عصر دیجیتال ساختار کهکشان سانی علم را عیان تر کرده است و دیگر علوم در کتابها نمیگنجند بلکه علوم را وبگاه های برخط و دیالوگهای مستمر بشری میتوانند حمل کنند.[۷] وی معتقد است این نظریه به رشد علم بطور خلاقانه کمک میکند. وی دیدگاه خود را چنین توصیف میکند: «یکپارچگی علوم، هنجار علم است و عبارت است از «تعامل درست همسود و ژرف علم ساختی» با مشارکت ذرّه¬ای و خوشه¬ای علوم، در ساخت مفاهیم علومی ریز و درشت در کهکشان ذهن جمعی عالمان. این هنجار، خواه ناخواه رخ می دهد. ساختار علوم، ذرّه ای کهکشان سان است و تعاملات مفاهیم، بسیار گسترده است. این همان یکپارچگی علم در دیدگاه ما است. علوم، در مقام تحقّق، اگر یکپارچه نیستند، در سیر استکمال، ولی رو به یکپارچگی دارند. ثوابت ابدی و ازلی معرفت نیز در این کهکشان بسیارند. زیرا کنش و واکنش مفاهیم، اعم از شکستن درستی گزاره ها است… علوم در «تعامل علم ساختی» بسیار گسترده، پیوسته، مباشر و مشرف بر یکدیگر قرار دارند. در این داد و ستد گسترده، «مفاهیم علومی» بسیار فربه و پیچیده¬ای زاده می¬شود. علوم، بواسطۀ این مفاهیم علومی، یافته¬های خود را به اشتراک می¬گذارند و یکدیگر را فهم می¬کنند. علوم، به گنجانۀ «حس مشترک» دانشمندان سرازیر می¬شود. می¬توان گفت در این دوره، علوم، پیوسته در پی تامین «انسجام فراگیر» هستند و در این دوره علوم، بدرستی در کتاب¬ها نمی¬گنجد و بیشتر در «سپهر معرفت» یافت خواهد شد.» دیدگاه تعامل و داد و ستد شدید میان علوم موافقان زیادی دارد. @farhangerajaei @tolooemehr www.hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 ✅ دیگر علم در کتاب ها نمی گنجد ✅ از آنجا که نظریه ذره ای کهکشان سانی بودن علم، قائل به این است که علوم موجود در دانش سراهای جهان کهکشان سانی است و از آن جا که علوم، بی انتهاء و در حال تحول هستند و اگر چه بدیهیات اولیه پایداراند باید گفت که دیگر علم در کتاب ها و نسخه های کاغذی نمی گنجد. شعار بنیان گذار این نظریه یعنی حمید رجایی این است: «دیگر علوم در کتاب ها و نسخه های برکاغذ جا نمی شود.» علت این امر را باید در گسترش روزافزون علم و ظهور علوم بین رشته ای جستجو کرد؛ بنابراین باید گفت علم را فقط در «سپهر معرفت» می توان یافت. بهترین وضعیت برای تقریر علم، نسخه های برخط و قابل تدوین و در معرض نقد افراد بسیار است. به همین رو رجایی، بهترین حاملان علم را در زمان حاضر دانشنامه های برخط می داند. چرا که ساختار مغز انسان شبکه ای عمل می کند و این مساله در تعاملات علم ساختی و فرهنگ ساختی نمودی تمام و کمال می یابد. اگر چه سپهر معرفت چون آسمانی بیکران است، اما فقط قرآن و عترت، خورشید درخشان آن است نبی اکرم صلوات الله علیه و آله، مدینۀ علم و علی باب آن و فاطمه زهرا سلام الله علیها، نور و جانِ جانِ همه سپهر معرفت است. تمام علوم بدست آمده بشری، قطره ای از اقیانوس علوم اهل بیت علیهم السلام است. نگا: http://iranurl.ir/0xxD @tolooemehr
🔆طلوع مهر🔆 📚 = (انگ. wreak : روان.ش/جا.ش/ ارت.ش) وضعیت، امکانیت و زمینه ای است که انسان ها می توانند آمال و آرزوها و ارادۀ خویش را به نوعی حقیقی یا مجازی در دنیای پیرامون خود محقق کنند. مثلاً ثروت، قدرت و تکنولوژی، انسان ها را در وضعیتی قرار می دهد که می توانند آرمان های ذهنی و استعدادهای حقیقی و موهوم خود را در جهان عین (مانند ساخت و استفاده از تجهیزات) یا ذهن (جهان ذهنی سینما) محقق کنند. مثلاً در آرمان ذهنی انسان ها، تسلط و شکل دهی مواد و عناصر برای رفاه بخشی، سرعت بخشی و ارضاء حس زیبایشی وجود دارد؛ اما همین که تکنولوژی و سرمایه در اختیار او قرار می گیرد این آرمان ها و مطالبات نهان و گاه بسیار نهان، به بیرون می جهد و انسان ها آن را محقق می کنند و اگر چه بسیار زشت و ناپسند باشد. اخلاق، ایمان به غیب، امر به معروف و ولایت و نایب او (نگا ) می تواند برونجست های فردی واجتماعی را هدایت نماید. (sociological rajterm) Is a Context, condition, and underlying possibility, in which human being can somehow realizes and fulfills his real or imaginary dreams, wishes, and aspirations in the world around him. For example, wealth, power and technology allow people to be in a condition where they can mold and project their mentality, dreams, and talents in the real world (as it is by creating and making new equipments and tools) or in a virtual world (as it is in the intellectual cinematic world) جستارهای مرتبط فیلم کره یا sphere (محصول سال ۱۹۹۸ و به کارگردانی بری لوینسون) حمید رجایی 95 @farhangerajaei @tolooemehr www.hamid-rajaei.com
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء . (ش.ش/ جامعه شناسی شناخت)، وضعیتی است در روال، میزان روزآمد شوندگی و مواجهه با فهم نو در فرد یا جامعه که به علت ایستارهای ذهنی منطقی یا روانشناختی، مبتلایان را دچار دیرفهمی و سنگینی در نوفهمی و نوآوری می کند. بسته بودن ذهن، سیطره ی منطق خشک ارسطویی، منطق “فهمیدم و تمام شد” و کج فهمی و کژکارکرد گزاره های دینی-فرهنگی (و بطور کلی ایدئولوژیک) کم سوادی عالمان (ربّ عالم قد قتله جهله) و.. از جمله زیرساخت های نحس سخت زایی هستند. حمید رجایی 1395 زمستان @farhagerajaei @tolooemehr
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ (علم شناسی) هر علمی که دربارۀ جان انسان و حیات روحانی یا روانی انسان­ ها بحث کند علم انسانی است. مقصود از جان و پیرامون آن در اینجا آن است که مربوط به انسان و آدمیان باشد. شامل ذهن و دماغ (ادراک از زاویه عصب شناسی مثلاً) و روان (مانند علم النفس و مباحث روان تنی) احساسات گوناگون (هنرآفرینی و حس زیبا شناختی و…) و پدیده های اجتماعی و احوال آن و تدابیر فردی و خانواده و اجتماع و … ✅ پس علم النفس فلسفی و تجربی وعالَم شناسی و فلسفه و منطق و کلام (تقریر و دفاع از عقاید) و معرفت شناسی و جامعه شناسی، فرهنگ شناسی و هر آنچه در این دسته باشد. علم انسانی است. اما علم یی همواره یک نهاد و یک هم هست. بهتر است برای تعریف و تمییز علم انسانی از غیر آن بیشتر به مناط و هدف علم انسانی توجه کنیم تا دسته بندی های متداول دانشسرایی امروز. چرا که توجه به آن فاهمه ما را اسیر وضعیت موجود این علوم می کند و روح خلق و ابداع را در ما فشل می­ کند. حمید رجایی تابستان 94 @farhanderajaei
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ (معرفت دینی) هر علمی با هر موضوعی است که از نظر منبع، روش و غایت، با منابع ‏اسلام¬شناسی («قرآن»، «سنّت»، اجماع و عقل) و روش اسلام¬شناسی (روش اجتهادی) و غایت اسلامی ‌‏(اهداف قریب و بعیدی که اسلام برای انسان و جهان هستی تعریف نموده است) در هماهنگی و ‌‏«تعامل علم ساختی» باشد. علم انسانی اسلامی، همین علم است هنگامی که دربارۀ شأنی از شؤون ‏انسان، کاوش روشمند داشته باشد. وصف «اسلامی» از نظر معرفت¬شناختی، به «منزوی نبودن» کهکشان ‏مفاهیم علومی آن علم با «کهکشان معرفتی اسلام» اشاره دارد. علم اسلامی با علمی که در یک جامعه ‏اسلامی رایج است، لزوما یکی نیست. حتی ممکن است در جامعه اسلامی، علوم با بومسازگان معرفتی ‏آن جامعه رویارویی بسیار داشته باشد. مثلاً اینک علوم انسانی وارداتی، با علم انسانی اسلامی تولید ‏شونده، برهم¬نِهِشت ندارد. ‏ آن دسته از پژوهش¬ها که در گسترۀ موضوعات «معرفت دینی» صورت گرفته ولی با این حوزه از ‏معارف تعامل علم ساختی نداشته¬اند، از نظر ما، «علم نارس» ¬اند و صرفاً در اندازۀ منبع الهام قلمداد ‏می¬شوند. بنابراین در نظر «فیلسوف علم مؤمن»، اصلا چیزی به نام علم انسانی غیراسلامی وجود ندارد. ‏علم انسانی یا در تعامل با معارف اسلامی روییده است که علم است و یا نروییده، پس بواقع، علم ‏نیست. حمید رجایی 1395 زمستان 🆔 @farhagerajaei @tolooemehr
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ (ف.ش / جا.ش / آ.پ) عبارت است از اعتقاد به معارف مهدوی { امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان آخرین امام و نیز منجی تمام بشریت و…} بشرط اینکه این معارف به صورتی پیکربندی شود که بتواند جامعه قبل از ظهور را آن گونه که اسلام می خواهد اداره نموده و آن را به سمت ظهورِ زودتر امام هدایت نماید. دکترین مهدویت در واقع است و بوسیله آن می توان شؤون مختلف زندگی را اداره نمود. ✅ مراد از پیکربندی بدعت آوری در دین نیست. بلکه دستیابی به فقهی است که مساله انتظار و راهکارهای زندگی در عصر عسرت غیبت را از منابع دین استخراج نماید و را تولید و کاربردی کند. اعتقاد به مساله فوق را نظریه دکترین مهدویّت گوییم. این نظریه در برابر اعتقاد به مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در حاشیه ی اعتقادات اسلامی است و مهدویت در حاشیه، در دین اسلام وجود ندارد. 👈 نگا. مهدویت قائم. حمید رجایی @farhangerajaei @tolooemehr Hamid-Rajaei.com
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ / (ش.ش / جا.ش /…) 💠 ، یعنی هماهنگ بودن یک امر با اصول موضوعۀ عقل (بدیهیّات و فطریّاتِ عقل عملی و نظری) و اسلام (متن دین، باورها، ایمان و تجارب دینی) ⇐ عقلانیت ایمانی 💠 به عبارت عام تر، عقلانیّت، عبارت است از اینکه: یک رفتار، دیدگاه، توصیه، راهکار و… مورد تأیید عقل باشد (عقل، در تولید آن، کارسازی تاییدی و مباشر، داشته باشد) 💠 اما پرسش این است که در اینجا مراد از «عقل» چیست؟ برخی از جوامع، امری را عقلانی می دانند و برخی دیگر نه. برای رهایی از این گرفتاری، می توانیم: 1️⃣ عقلانیّت را پدیدارشناختی تعریف کنیم: عقلانیّت؛ یعنی آن شیوه از خردرورزی، که توسط آن، یک جامعه، سلسله اموری را سزاوار و درست یا نادرست می داند. 2️⃣ یا آن را مطابق مصداقی از کلیّت بالا تعریف کنیم: عقلانیّت یعنی هماهنگ بودن یک امر با اصول موضوعۀ عقل (بدیهیات و فطریات عقل عملی و نظری) و اسلام (متن دین، باورها، ایمان و تجارب دینی) 💠 گاهی مصادیق رفتارها و دیدگاه های عقلانی، در عقلانیّت ایمانی و عقلانیّت غیرایمانی، ناهماهنگ می شود. مثلاً ممکن است، عقلانیّت غیرایمانی، نپذیرد که حضرت ابراهیم علی نبیّنا و علیه السلام، زن و کودک خردسالش را به بیابان مرگبار و بی آب و علف ببرد (و اگر چه امر الهی را به گوش، شنیده باشد) اما عقلانیّت ایمانی، اگر چه چنین کاری را تایید نمی کند، اما با وجود نصّ یا حجّتی الهی که به آن قائم شده، حتماً آن کار را عقلانی می داند. مؤمنان، خود، نصوص دینی و تجارب دینی را در "مکانیسم عقلانیت" دخالت می دهند (مثلا سربریدن ابراهیم مر سر اسماعیل را به دلیل وجود نصّ عقلانی است و بدون نصّ، جنایت است) باید توجّه داشت که موارد چنینی، اموری استثنائی و مهمّ اند و افراد نمی توانند با "اجتهادات خودخوانده" آن را استنباط کنند. این اجتهاد، باید در "فرآیند جمعی و نخبگانی" صورت پذیرد (متخصصان دین) 💠 عقلانی بودن امور، مانند خود معارف دین "اجتهادپذیر و تکثّرپذیر" است. چرا که هم تکثّر از جهت ادلّه و هم از جهت تطبیق مصداق بر عنوان و موضوع، در آن سریان می یابد. و علم الابدان در تشخیص عقلانیّت، خیلی موثّر است. 💠 در تشخیص عقلانیّات اسلامی نباید احساساتی عمل کرد و باید کار را بدست عالمان کم احساس، مومن و بسیاردان سپرد. کم ایمان ها و احساساتی ها و تک ضلعی ها، نباید مجتهد عقلانیّت شوند. بنابراین تعریف عقلانی بودن و تشخیص مصداق عقلانی،گاهی بسیار دشوار است و بسیاری از شارحان به دشواری آن توجّه کافی نکرده اند. ✍️ پانوشت ⇑. عقلانیّت، در لغت به معنای عقلانی و خردپسند بودن است. حمید رجایی بهار 96 📚 @farhangerajaco 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء 💠 و (ش.ش) این هر دو، اصطلاحاتی مهم و کارساز در هستند. ✅ آورده، هر ادراکی است که بر جهاز ادراکی یک فرد یا یک بتازگی وارد می شود. این آورده می تواند حس گرم شدن هوا باشد یا شنیدن یک دانسته تازه از کیهان شناسی یا فرایند فتوسنتز یا یک شهود عرفانی تازه. ✅ فرآورده؛ معرفتی است پساتحلیلی و پساپژوهشی که در ذهن و ضمیر فرد یا یک بومسازگان معرفتی تولید شده است. 1. مطابق تعریف یک فرآورده در یک آورده است. مثلاٌ اگر شخصی اینک متوجه شود که زمین کروی است، برای او آورده است و برای دیگران یک فرآورده. آن فرد در مرز دانش خود است. 2. در برخورد آورده و فرآورده، تعاملات علم ساختی میکروسکپی و ماکروسکپی بسیار ایجاد می شود و رخ می دهد. 3. تفکیک آورده و فرآورده برای تبیین بسیار ضروری است (برای درک بهتر مسئله، باید بخش را مطالعه فرمایید) حمید رجایی تابستان 96 🆔 @farhangerajaei 🆔 2 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء 💠 (ش.ش / جا.ش علم) ✅ سخت زایی ناعلم گرا، عبارت است از مقاومت آگاهانه در برابر حقیقت و انکار و تحریف آن از سرِ آگاهی. یکی خباثت آمیزترین رفتارهای معرفتی انسان ها، همین رفتار است. ✅ سخت زایی ها، همواره علّت معرفت شناختی ندارند. بلکه در نگاه میکروسکپی و دقیق، سخت زایی ها همواره با دخالت ها پدید می آیند. مثلاً غرور و خودبسندگی خفیّ و تعلّق خاطرهای زیانبار و و تاثیر مبادی زیبایشی و... موجب سخت زایی های بسیار می شود. ✅ در هر حال، یک فیلسوف علم، می تواند تصدیق کند که سازه های معرفتی نیز درحدّ چشمگیری می تواند باعث سخت زایی شود؛ اگر چه همین سازه ها به علت ناعلم های میکروسکپی، پایسته و ماندگار می شوند. ✅ اما در جوامع بشری، همواره گروه هایی پیدا می شوند که رسماً در برابر فهم نو، صف می کشند و به خاطر منافعشان آگاهانه بر خلاف آنچه می فهمند رفتار می کنند. قدرت ها و احزاب سیاسی، سازمانهای تجاری بزرگ و به طور کلّی هر مجموعه ای که نفع و سود خود را در "خلاف واقع"، بیابد، با و چالش «سخت زایی ناعلم گرا» مواجه است. توضیح مکمّل: نگا. حمید رجایی تابستان 96 🆔 @farhangerajaei 🆔 2 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ 💠 پیکره بندی علم، به نحوۀ تنظیم گزاره ها و ابواب یک علم اشاره دارد، که مبتنی بر نظریّات زیرساختی و تعاریف پایه، تعیین غایت، منبع و روش و اولویت های نظری و کاربردی یک علم صورت می پذیرد. 💠 ممکن است دانشمندان، یک علم را چند گونه پیکره بندی کنند. مثلاً جامعه شناسی و اقتصاد سوسیالیمی و لیبرالیسمی دو گونه پیکره بندی می شوند. همچنین علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی روییده در غیر معارف اسلامی به دو گونه پیکره بندی می شود. 💠 نکات مهم ♣️ علوم انسانی اسلامی، ممکن است توسط دانشمندان مسلمان، چند گونه پیکره بندی شوند و اگر چه همه بر تعامل علم ساختی منابع معرفت اسلام متّفق باشند. البته همه در محکمات معرفتی، مشابه خواهند بود. بنابراین در تولید علم انسانی اسلامی، نباید یک پیکره بندی واحد را دنبال کرد. ♣️ عالمان اسلامی، ممکن است در تبیین نظریّه معرفت شناختی خود اتّفاق نظر نداشته باشند. پیکره بندی ها، نیز متحوّل می شوند. چون نظریّات معرفت شناختی و اولویّت های کاربردی تغییر می کنند. حمید رجایی تابستان 96 🆔 @farhangerajaei 🆔 2 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء 💠 / دیدگاه­ های خُفته (ش.ش) 💠 مقبول ارتکازیّ، یک اصطلاح در فرهنگنامۀ رجا است. (اصط.رجا / ش.ش؛ ارتکازی در لغت یعنی در ناخودآگاه ذهن بودن یا به طور ناخودآگاه، مقبول بودن، بسیاری از مقبولاتِ و دانشمندان، ارتکازی است) ❇️ بسیاری از مقبولات و دانشمندان، ارتکازی هستند (نگا. پانوشت 👇) 💠 مثلاً پیش­ تر، دانشمندان، مبتلا به این (مبدَّل) بودند که «اگر اشیاء سنگین و سبک با هم از بلندی، رها شوند، سنگین­ ترها، زودتر از اشیاء سبک به زمین می رسند» این دیدگاه را دانشمندان، شاید به زبان نمی آوردند، اما در ارتکازشان چنین چیزی را پذیرفته بودند و همین، مبنای خیلی دیگر اندیشه ها، واقع می­ شد (گالیله دریافت که این طور نیست) 💠 یا اینکه اساساً همه، ارتکازاً این را اصل موضوع گرفته­ بودند که هندسه­ ای بجز هندسۀ اقلیدسی، متصوَّر نیست (هندسه هذلولی این تصوّر ارتکازی را به هم ریخت) 💠 یا فلاسفه، ارتکازاً باور داشتند که حرکت در جوهر، امکان­ پذیر نیست ( ملّاصدرا آن را بهم ریخت) 💠 یا مثلاً گاه افراد نخبه یک جامعه، زندگی علمی معمول خود را دارند و ارتکازاً پذیرفته­ اند که در جامعۀ ایشان، انقلابی رخ نمی­ دهد (یک اصل موضوع ارتکازی خاصّ) و حال آن که انقلاب در راه باشد. 💠 یا اینکه به طور ارتکازی گمان کنیم که «همواره، یک زاویه، از دو ضلع ساخته شده است» (اگر به نوک مخروط بنگرید درمی­ یابید که زاویه ی با یک ضلع، نیز وجود دارد) و… ❇️ مقبولات ارتکازی، لزوماً غلط نیستند. بلکه در دیواره­ ها و زیرستون­ های اندیشه­ های ما تعبیه شده­ اند؛ ولی ما به خدمت و خیانت آن­ ها توجّه نداریم. مقبولات ارتکازی را می­ توان دیدگاه های خفته نامید. —--------- پانوشت: 🔅 ارتکازی یعنی در ناخودآگاه ذهن بودن یا به طور ناخودآگاه، مقبول بودن. حمید رجایی تابستان 96 🆔 @farhangerajaei 🆔 2 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ ، (ش.ش / فرآیندشناسی ) 💠 روشنفکر دینی، عالم و اندیشمندی خلاق است که با دانش تخصصی خود، ها را با های علمی پیوسته در به وامی دارد. او نوفهمی را وارد و می کند. کار او به خلق پرسش، معرفت و نظریه و سازه و پیکره بندی، راهکار، راهبرد و ایجاد برخی در می انجام. 💠 او دشمن معرفتی و در فهم است و اکسیژن حیات او آزادی بیان است و بواعث سلب آن را، یکی از شعوب مهمّ می داند. 💠 منبع داوری و فکری روشنفکران دینی، و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است و پاسخ پرسش های خود را در تلائم با محکمات دین و مستمدّ از معارف اهل بیت علیهم السلام، بدست می آورد. 💠 از جمله صلاحیّت های یک روشنفکر دینی، تقوا و طهارت باطن، علم و مهارت کافی در استنباط معارف از منابع دین و خلاقیت در فهم و مهارت در به تعامل درآوردن نوآورده های معرفتی، شجاعت و احتیاط، در بیان عقاید است. روشنفکری دینی، امروزه باید در فرآیند رخ دهد و بعید است اشخاص بتوانند به خوبی از پس آن برآیند. اما عملاً افراد خاصی در این کار موفق ترند {چرا؟ نیازمند و } 💠 کسانی که معارف اسلامی را نمی دانند، یا با آورده ها و مناسبات جدید علومی و و حوزه مطالعاتی خود آشنا نیستند، نباید وارد حوزه تولید معرفت و روشنفکری دینی بشوند. روشنفکر خودباخته، دارای معنا و مصداق است. 💠 روشنفکران دینی، تقریباً در تمام جوامع اسلامی، آواره و در خطرند و یکی از عوامل بدبختی مسلمان، همین است. مهدی عجل الله تعالی فرجه، سالار و سلسله جنبان روشنفکری دینی است. او امامی غایب و گریزان و خائف و مترقب است. حمید رجایی مهر ماه 96 🆔 @farhangerajaei 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ ، ✅ نظرّیۀ ظهور می‌گوید: خداوند در هر دوره‌ای علل و عوامل و زمینه‌های ظهور امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را مطابق قاعدۀ لطف مقرّر می‌فرماید و اما تاکنون شیاطین جنّ و انس و ناراستی‌های متراکم مردم، مانع این توفیق شده است (نگا. ) ✅ فوائد معرفتی نظرّیۀ ظهور رجاء این نظرّیه می‌تواند چند مسئله را تبیین کند: ۱٫ ارادۀ مشیتّی و لحظه‌به‌لحظه خداوند برای ظهورامام مهدی، ساری و جاری است: خداوند، هر لحظه، خواهان ظهور امام مهدی است و امّا ما مانع ظهور می‌شویم. در توقیع شریف، حضرت حجّت خودشان دقیقاً به این مطلب، تصریح فرمودند. ۲٫ اینکه پیدا شدن علائم و شرایط ظهور، در هر دوره، ممکن است درست بوده باشد. به عبارت دیگر «امکان درست دانستن پیشبینی‌هایی که گذشتگان بر اساس علائم ظهور داشته‌اند» را تبیین می‌نماید. ۳٫ امکان صحّت علائم و قرائن ظهور امام را در زمان حاضر تبیین می‌کند. ۴٫ جمع بین صحّت علائم موجود و صحّت علائم در زمان گذشته و آینده را تبیین می‌کند. ۵٫ این نظرّیه توضیح می‌دهد که چرا ظهور نزدیک است و اگر چه سال‌ها طول کشیده و طول بکشد. ۶٫ این نظرّیه، تبیینی سازوار از «شناور بودن زمان ظهور بر محور زمان» ارائه می‌کند (بر اساس قواعد خداشناختی و قاعدۀ لطف) ✅ مفاهیم کلّی نظرّیۀ ظهور، به این حقیقت اشاره دارد که امر ظهور امام مهدی، از دو مقولۀ «رزق» و «توفیق» ناشی می‌شود. توفیق و رزق را فقط حضرت حق تعالی بر مخلوقات نازل می‌کند. زرق و توفیق، خود بر اساس «قاعدۀ لطف» هستند. قاعدۀ لطف از مشتقّات «عشق» است. یعنی خداوند عاشق این است که برای بندگان، اسباب تقرّب، کمال و ارتقاء وجودی را عنایت فراهم. اما دریافت کنندۀ رزق، اگر مانند انسان، دارای اختیار باشد، ممکن است خود، با رفتارش، موانعی را بر سر راه توفیق و لطف قرار دهد. لطف و توفیق تحت مشیّت الهی هستند و اراده و عمل ما باذن حق تعالی در آن تأثیر دارد. ✅ توضیح نظرّیه اما نظرّیۀ ظهور، اولاً علائم و گمانه‌زنی‌های مردمان پیشین و رؤیت علائم ظهور در ادوار قبل را تبیین می‌کند. به این معنا که هر باره، ظهور در شرف وقوع بوده و علائم آن آشکار می‌شده است. ثانیاً می‌گوید که ما هر لحظه در شرف ظهور امام مهدی هستیم. توفیق درک امام مهدی در همین چند قدمی ما است (کلمح البصر او هو اقرب منه) اما محبت دنیا و پشت کردن به امام، موجب تأخیر ظهور و غیبت امام است. ثالثاً اصل با ظهور است و غیبت، خلاف اصل و امری قسری است. ♣️ ادلّه بسیار پرقوّتی برای این نظرّیه وجود دارد. 💠 حمید رجایی پاییز 96 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
📚فرهنگنامه رجا یا (ش.ش، زیبایی‌شناسی) ✅ انگاره / پارادایم، الگوی داوری بادوام، شایع و موجه و مورد مراجعه برای رد یا قبول افکار است و شامل الگوهای معرفتی، معرفتی- احساسی و فقط احساسی، الگوهای فکری فردی، گروهی و عمومی می شود. شرط لازم و کافی برای تشکیل یک پاردایم، این است که یک الگوی داوری، مقبول و مورد مراجعه باشد. به دیگر عبارت، هر آن چه رفتار پارادایمی داشته باشد، پارادایم است. ✅ عبارت است از: در چمبره گرفتن داوری‌های معرفتی و زیبایشی، توسط یک الگو برای یک مدت طولانی. پس هر آنچه بتواند مجموعه‌ای از داوری‌های ادراکی یک فرد یا جامعه را در چمبرۀ خود بگیرد و مدت‌ها پایدار بماند، پارادایم است. پارادایم‌های غیر ارتکازی، متکی به رفتار ادراکی و علمی فرد و جامعه هستند: اینکه ایشان چیزی را پارادایم قرار دهند یا نه. ✅ پارادایم ها گوناگون هستند: پارادایم معرفتی، پاردایم زیبایشی، فردی، اجتماعی و… ✅ ، یک سازۀ معرفتی کُنشگر و ناوبرانه است که سرنوشت معرفت های دیگر به آن وابسته است. مانند مکاتب علوم در تعیین منبع، روش، فایده و … ✅ ، یک سازۀ زیبایشی کنشگر است که سرنوشت داوری های دیگر، به آن وابسته است. مانند مُد، سلیقه، عرف و … ♦️ در نظریه رجاء، مفهوم پاردایم بسیار عام و مصادیق آن بسیار است. حمید رجایی زمستان ۹۶ 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 (ه.ش / عالَم شناسی) ✅ قداست وصفی است حاکی از سرشاری و فیضان نسبی یا مطلق خیر و غیبت هر گونه شرّ، در چیزی. ✅ مبدأ و منشأ قداست، خدواند متعال است و هر آنچه از خیر، بهره‌مند باشد، به همان میزان، مقدّس است. ✅ قداست، در همۀ هستی، سریان دارد و از منشأ آن یعنی خدای متعال، به همه جهان، ساری و جاری می­ گردد؛ مگر آن­چه تماماً و به امر مولا، از خیر و رحمت محروم باشد از همان حیث از قداست تهی می‌شود. 🔶 بنابراین تمام جهان آفرینش، محترم و مقدّس است و رعایت ادب الهی در مورد آن لازم است. باورهای دینی منصوص، نیّات خیر و اعمال صالح (با نیت صحیح)، عالمان دین و همه خیراندیشان و خیراندیشی‌ها و همه کائنات، از آن نظر که متّصل و منتسب به خیر و حق تعالی هستند، مقدّس هستند. حمید رجایی زمستان ۹۶ 🆔 @farhangerajaei 🆔 @tolooemeh 🌐 hamid-rajaei.com