eitaa logo
کانال مطالب و اطلاع رسانی فرزاد تات
3 دنبال‌کننده
2هزار عکس
841 ویدیو
71 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه 1⃣3⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ولله مـا فـى السـمـوات و مـا فى الارض ليجزى الذين اساوابما عملوا و يجزى الذين احسنوا بالحسنى1⃣3⃣ 🔸وجه تفريع جزاء بد كاران و نكوكاران بر مالكيت خداى سبحان مـمكن است بگوييم: صدر آيه شريفه حال باشد از جمله  كه در آيه قبلى بود، و كـلمه  در ابتداى آن واو حاليه و معنا چنين باشد: (به درستى پروردگار تو اعلم و داناتر به حال دو طايفه ضالين و مهتدين است، در حالى داناتر است كه مالك همه چـيـرهـايـى اسـت كـه در آسـمـان و زمـيـن اسـت، ديـگـر چـگـونـه مـمـكـن اسـت اعـلم بـه حال آن دو طايفه نباشد، با اين كه مالك ايشان است ). و بـنـابـر ايـن احـتمال، ظاهر چنين به نظر مى رسد كه: جمله ... متعلق جمله سابق باشد كه مى فرمود: (فاعرض عن من تولى...) آن وقت معناى مجموع دو جمله چنين مى شود كه از ايشان اعراض كن و امرشان را به خدا واگذارنما تا جزايى چنين و چنانشان داده و تو را و نيكوكاران را چنين و چنان پاداش دهد. ممكن هم هست بگوييم جمله (و لله ما فى السموات...) كلامى استينافى باشد و بخواهد بفهماند دستورى كه به تو داديم كه از ايشان اعراض كن، براى اين نبود كه ما دست از ايـشان برداشته ايم و رهايشان كرده ايم، بلكه براى اين بود كه خواستيم هر طايفه را در بـرابـر عملش جزا دهيم، اگر عملش بد بوده جزاى بد، و اگر خوب بوده جزاى خوب دهـيـم. و اگـر با اين مى توانست بفرمايد: (و له ما فى السموات...) به جاى ضمير دوبـاره اسـم جـلاله  را آورد، بـراى ايـن بـود كـه از كمال عظمت خداى سبحان خبر داده باشد. (ولله ما فى السموات و ما فى الارض ) - اين جمله به مالكيت خداى تعالى نسبت به تـمـامـى عـالم اشـاره مى كند، و معنايش اين است كه : هستى تمامى موجودات قائم به خداى تـعـالى اسـت، چـون خـدا خـالق و پـديد آورنده آنها است ، پس ملكيت ناشى از خلقت او خود علاوه بر اين، مـنـشـاء تـدبـيـر هم هست. بنابر اين جمله مورد بحث بر خلقت و تدبير دلالت دارد، گويا فرموده : خلقت و تدبير عالم از خداست. جـمله ... هم كه لامش لام غايت است متعلق به همين مطلب است، و معنايش اين است كـه خـلقـت و تـدبير عالم از آن خداست، غايت و نتيجه اش هم اين است كه كسانى را كه بد مـى كنند جزا دهد...، و مراد از جزا همان شؤ ون و خصوصيات قيامت است، كه قرآن كريم از آن خـبـر داده، و مـراد از اسـاثـه و احـسـان، مـعـصـيـت و طـاعـت اسـت و تـقـديـر جـمـله مـا عـمـل وا جـمـله جزاء ما عملوا است، ممكن هم هست خود ما  باشد، و معنا چنين باشد كه جـزاى اعمالشان را خود همان اعمال را مى دهد، و مراد از حسنى هم همينطور، يعنى مثوبت حسنى است (و يا خود حسنى). و مـعناى آيه اين است كه: تا خدا كسانى را كه معصيت كرده اند معصيتشان، و يا به جزاى مـعـصـيـتـشـان كـيـفر دهد، و كسانى را كه اطاعت كردند مثوبتى حسنى (و يا به خود حسنى) پـاداش دهـد، مـفـسـريـن در ايـن آيـه احـتـمـالات ديـگـرى داده انـد كـه احتمال ما از همه بهتر به ذهن مى رسد و روشن تر است. _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه2⃣3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰الذين يجتنبون كبائرالاثم و الفواحش الا اللمم ان ربك واسع المغفره...2⃣3⃣ 🔸كلمه اثم به معناى گناه است، و اصل آن - به طورى كه راغب گفته -معناى عملى بوده كه دير به نتيجه و ثواب برسد. و مـنـظـور از كـبـائر الاثـم، گـنـاهـان كـبـيـره اسـت كـه بـه طـورى كـه در روايات ثواب الاعـمـال از عـباد بن كثير النوا از امام ابى جعفر (عليه السلام) آمده، عبارت از هر گناهى اسـت كه قرآن مرتكبش راتهديد به آتش دوزخ كرده باشد. و در تفسير آيه شريفه (ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم...) بحثى پيرامون آن كرده ايم. و كـلمـه فـواحـش بـه مـعـناى گناهانى است كه خيلى شنيع و رسوا باشد، از آن جمله خداى تـعـالى زنا و لواط را دانسته، ولى بعيد نيست از ظاهر آيه برآيد كه در اينجا فواحش و كبائر يكى باشد. مـقـصـود از اسـتـثناى  در آيه: (الذين يجتنبون كبائر الاثم و الفواحش الا اللمم...) و اما درباره معناى كلمه  اختلاف كرده اند: بـعضى گفته اند: منظور از آن گناهان صغيره است. و اگر منظور اين باشد بايد گفت: استثناء در آيه منقطع و نظير استثناى (همه پسرانم آمدند مگر پسر همسايه) است. بـعـضـى گـفـتـه اند:  عبارت از اين است كه كسى تصميم بر گناه بگيرد ولى انجام ندهد. كه در اين صورت نيز استثناء منقطع خواهد بود. بـعـضـى گـفـتـه اند: لمم، گناهى است كه گهگاه ارتكاب شود، و مرتكب آن عادت بر آن نـكـرده بـاشـد. كـه در ايـن صـورت لمـم هـم شـامـل گناهان كبيره مى شود و هم صغيره، و مضمون آيه با مضمون آيه شريفه (والذين اذا فعلو افاحشه او ظلموا انفسكم ذكروا اللّه فاستغفروا لذنوبهم و من يغفر الذنوب الا اللّه و لم يصروا على ما فعلوا و هم يعلمون) كه در وصف متقين و محسنين است منطبق مى شود، و مضمون همان را مى گويد، چون اين آيه مى فـرمـايـد: مـتـقـيـن و نـيـكـوكـاران كـسـانـى هـسـتـنـد كـه اگـر عـمـل زشـتـى مـى كـنـنـد، و يا به خود ستمى روا مى دارند، بسيار به ياد خدا مى افتند، و بـراى گناهان خود طلب مغفرت مى كنند، چون مى دانند غير از خدا كسى نيست كه گناهان را بيامرزد، و كسانى هستند كه هرگز بر آنچه كرده اند عالما عامدا اصرار نورزيده اند. و در روايـات اهـل بـيـت عـليـهـم السـلم بـه مـعـنـاى سـوم تـفـسـيـر شـده ، مـثـلا در اصول كافى از ابن عمار از امام صادق عليه السلام روايت آمده كه فرمود: لمم اين است كه كسى بر گناهى تصميم بگيرد و بعد استغفار كند. و نـيـز بـه سند خود از محمد بن مسلم از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: لمم اين است كه انسان گاهى گناهى را مرتكب شود، و ديگر تا مدتى پيرامون آن نگردد، و باز بار ديگر مرتكبش شود. و بـاز بـه سند خود از ابن عمار از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده فرمود: لمام آن بـنـده اى است كه پشت سر هم گناه مى كند، اما طبعش خواهان آن نيست (در هيچ يك از اين سه روايت كلمه لمم به گناه صغيره معنا نشده ). و آيـه شـريـفـه مـطـلب آيه قبلى را كه مى فرمود: (الذين احسنوا) تفسير مى كند و مى فرمايد: همينها هستند كه از گناهان كبيره اجتناب دارند و از فواحش دورى مى كنند، و در عين حال ممكن هم هست از ايشان سر بزند. و جـمله (ان ربك واسع المغفرة ) ايشان را تطميع مى كند تا به اميد آمرزش خدا توبه كنند. (هو اعلم بكم اذ انشاكم من الارض ) - راغب مى گويد: ماده  و  به مـعـنـاى احـداث چيزى و تربيت آن است. پس ‍ بنابراين، اين كه فرمود: او شما را از زمين انـشـاء كـرد، مـعـنـايش اين است كه: او بود كه شما را در آغاز خلقتتان حالهاى گوناگون مـتحول كرد، از مواد عنصرى زمينتان بگرفت و در آخر به صورت نطفه تان در آورده، در داخل رحم ها وارد كرد. (واذ انـتم اجنة فى بطون امهاتكم ) - كلمه  جمع  است، و اين جمله عـطـف است بر جمله قبلى، چون بر سر هر دو كلمه اذ آمده، و معنايش اين است كه او داناتر بـه شـمـا اسـت، آن زمـان كه چه و چه بوديد و اين زمان كه شما جنين هايى در رحم مادران تـان هـسـتـيـد، او مـى دانـد حـقـيـقـت شـما چيست، و چه حال و وضعى داريد، و چه اسرارى در نـهـانـتـان هست، و مال كارتان به كجا مى انجامد. و جمله (فلا تزكوا انفسكم) تفريع بـر هـمـان عـلم خـداسـت، مـى فـرمـايـد: وقتى كه خداى تعالى شما را بهتر از هر كس ‍ مى شـناسد، و از آغاز خلقتتان و سرانجام آن باخبر است، پس ديگر بيهوده خود را به پاكى نستأييد، و او بهتر مى داند پاك و با تقوا كيست _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺ترجمه آیات3⃣3⃣الی2⃣6⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ترجمه آيات 🔸آيا آن كس را كه از انفاق روى گردان شد مشاهده كردى ؟ (33). 🔸مـخـتـصـرى انـفـاق كـرد و (بـه خـاطـر گفتار رفيقش كه گفت ترك انفاق كردى گناهت به گردن من ) ترك انفاق نمود (34) 🔸آيا او علم غيب دارد و مى داند (كه رفيقش گناهش را گردن مى گيرد) (35). 🔸يا از آن سفارش ها كه در تورات درباره دادن حق شده باخبر نشده ؟ (36). 🔸و در صحف ابراهيمى كه حق را به حد تمام ادا كرد (37). 🔸و نـمـى دانـد كـه هـيـچ گـنـهـكـارى گـنـاه ديـگـرى را تحمل نمى كند، و به گردن نمى گيرد؟ (38). 🔸و اين كه انسان به جز كار و تلاشش سرمايه اى ندارد؟ (39). 🔸و اين كه نزد وى سعى خود را خواهد ديد؟ (۴۰). 🔸و سپس جزاى آن به كاملترين وجهش داده مى شود (41). 🔸و اين كه انتهاى سيرشان به سوى پروردگار تو است (42). 🔸و اين كه او است كه اسباب خنديدن و گريستن را فراهم كرده (43). 🔸و اين كه او است كه مى ميراند و زنده مى كند (44). 🔸و اين كه او است كه جفت نر و ماده را آفريده (45). 🔸از نطفه اى كه در رحم ريخته مى شود (46). 🔸و اين كه بر خداست كه نشاءه آخرت را پديد آورد (47). 🔸و ايـن كـه خـود او اسـت كـه بـا امـوال منقول و غير منقول بندگان خود را بى نياز مى كند (48). 🔸و اين كه او رب كوكب شعرى است كه بعضى آن را رب خود مى پندارند (49). 🔸و اين كه او نسل پيشين عاد را هلاك كرد (۵۰). 🔸و ثمود را كه حتى يك نفر از ايشان باقى نگذاشت (51). 🔸و قوم نوح را كه قبل از آنان، و ستمكارتر و ياغى تر از آنان بودند (52). 🔸و شهرهاى قوم لوط را كه زير و رو كرد و از عذاب آنچه متوجه آنان ساخت (53). 🔸ازهر سو احاطه شان كرد (54). 🔸پس ديگر در كدام يك از نعمت هاى پروردگارت مى توانى ترديد كنى (55 ). 🔸اين پيامبر، بيم رسانى است از سنخ بيم رسانان گذشته (56). 🔸قيامت نزديك شد (57). 🔸و براى آن به غير از خدا پرده بردارى نيست (58). 🔸آيا از اين مطالب تعجب مى كنيد؟ (59). 🔸و مى خنديد و گريه نمى كنيد؟ (۶۰). 🔸و همچنان سرگرم بازى خود هستيد؟ (61). 🔸پس براى خدا سجده كنيد و به عبادت او بپردازيد (62). _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
ده روایت ماندگار قسمت اول خدامحوری حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها بیانات آیت الله العظمی کریمی جهرمی 🎥 مشاهده ویدئو ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖   اینستاگرام | سایت | روبیکا | سروش @Karimijahromi
ده روایت ماندگار بیانات آیت الله العظمی کریمی جهرمی قسمت 2️⃣ انس با قرآن در زندگی حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها 🎥 مشاهده ویدئو ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖   اینستاگرام | سایت | روبیکا | سروش @Karimijahromi
ده روایت ماندگار بیانات آیت الله العظمی کریمی جهرمی قسمت 3️⃣ تعامل و رفتار با والدین در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها 🎥 مشاهده ویدئو ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖   اینستاگرام | سایت | روبیکا | سروش @Karimijahromi
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 ارجاع غلط ضمیر سند کافی در تهذیب و جامع احادیث الشیعه 👤 مد ظله العالی در کافی ج ۵، ص ۳۲۹ این روایت وارد شده است: عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع‏ مِثْلَهُ وَ زَادَ فِيهِ فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأَنَا لَيْسَ لِي أَهْلٌ فَقَالَ أَ لَيْسَ لَكَ جَوَارِي أَوْ قَالَ أُمَّهَاتُ أَوْلَادٍ قَالَ بَلَى قَالَ فَأَنْتَ لَيْسَ بِأَعْزَب‏ از آنجا که روایت قبل از این روایت، سندش با علی بن محمد بن بندار آغاز می­‌شود بنابر ظاهر بدوی، مرجع ضمیر «عنه»، «علی بن محمد بن بندار» است. در و جامع أحاديث الشيعة به جای «عنه» نام «علی بن محمد بن بندار» آمده است. اما طبق تحقیق مرجع ضمیر احمد بن ابی عبدالله است که توسط پدرش روایات بسیاری را از عبد الله بن المغیره نقل کرده است و مرجع ضمیر علی بن محمد بن بندار نیست زیرا پدر او راوی از ابن مغیره نبوده است. 📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۹۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3565 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠 خلط بین انطباق و حکایت در کلام مرحوم آخوند 👤 🔻مرحوم در مورد لا بشرط قسمی نبودن موضوع له اسم جنس می گویند که چون موطن لا بشرطیت ذهن است و در خارج امکان لا بشرطیت یک قید نیست بنابراین اگر موضوع له لا بشرط باشد امکان انطباقش در خارج نیست و حال آنکه قضیه زید انسان صحیح است. جواب: اگر به معنای است، صحیح است اما حکایت، وحدت موطن نمی خواهد. حکایت امر از امر ، اشکالی ندارد و همه این گونه اند. اگر هم منظور شما انطباق بر امر خارج است، اول الکلام است. در اسم جنس هایی که هستند (اعم از و ) انطباق هم هست اما در اسم جنس هایی که عرضیات و انتزاعیات (معقول ثانی) هستند، دیگر انطباق نیست و فقط منشأ انتزاعشان در خارج است. 📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3566 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 حجیت اطلاق معقد اجماع 👤 بعضی می‌گویند «اطلاق معقد حجت است». این کلام طبق مبنای مرحوم که اجماع را از وجود معتبر می‌داند قابل توجیه است زیرا نص اطلاق دارد چون اجماع حاکی از نص معتبر دارد، لذا اطلاق آن معتبر خواهد بود. ولی بنا بر اینکه منشأ حجیت اجماع، کشف متشرعه باشد این تعبیر درست نیست و اطلاق معقد اجماع حجت نخواهد بود زیرا اجماع کاشف از ارتکاز متشرعه است و ارتکاز متشرعه دلیل است و اطلاق ندارد.... 📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3344 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام كاظم عليه السلام فرمود: عَـنِ الْـكاظِـمِ عليه السلام قـالَ: ما مِنِ امْرَأَةٍ تَسْقى زَوْجَها شَرْبَةً مِنْ ماءٍ اِلاّ كانَ خَيْرا لَـها مِنْ عِـبادَةِ سَـنَةٍ. هر زنى كه به شوهرش قدرى آب آشاميدنى بدهد، پاداش آن از عبادت يك ساله بالاتر است. وسائل الشيعه، جلد 20، صفحه 172 www.ostadaali.ir 🆔 @ostad_aali
اهل‌بیت علیهم السلام پدران امت هستند؛ آنها با شیعیانشان از پدر و مادر بر فرزندشان مهربان‌ترند دلیلش هم واضح است... برشی از کتاب تحکیم پیوند‌های مقدس برای دسترسی به کتب می‌توانید از طریق سایت زیر اقدام فرمایید. www.ostadaali.ir
هدایت شده از عادل کریمان
حجت الاسلام ابراهیمی: 📌 بدنبال صلح وسازش همراه با عدالت ترمیمی هستیم 🎙 معاون قضایی و توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان در آیین افتتاح ان هیات صلح گفت: 🔻 آمادگی داریم هیات های صلح را در سراسر استان کرمان گسترش دهیم 🔻 در صلح و سازش با عدالت ترمیمی بدنبال این نیستیم که افراد به حق و حقوق خود نرسند بلکه افراد به حقوق خود خواهند رسید ولی نه درفضای دادگاه بلکه در فضای صمیمانه تر و غیر رسمی تر هیات های صلح . /دل عالم https://delealamnews.ir/news/124891 @adelkariman
هدایت شده از عادل کریمان
⚖️ | کانون بسیج اساتید دانشگاه شهید باهنر کرمان با همکاری انجمن علمی دانشجویی حقوق، به مناسبت بزرگداشت روز _ایران، برگزار می‌کند: 🔰 | نشست علمی «حقـــــــوق ملـــــــت در قانون اساســـــــی» 💎 | با سخنرانی 👤 جناب آقای دکتر هادی طحان نظیف 🔹 عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان 🔹 دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) 🔹 دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران 📅 | شنبه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۳ 🕐 | ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵ 📍| مکان: تالار وحدت ‼️ | جهت هماهنگی حضور در برنامه از خارج دانشگاه، به شماره ۰۹۲۱۷۸۰۳۱۳۸ پیامک دهید. @adelkariman
هدایت شده از اُستان پیشوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران در منزل پاسدار شهید حامد جندقی و ابلاغ پیام معاون رئیس جمهور به خانواده این شهید 👇👇👇👇 @ostanepishva
هدایت شده از اُستان پیشوا
﷽؛ *حدیث روز* امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔹من کفّاراتِ الذُّنوبِ العِظام إعانةُ المَلهُوفِ و التَّنفیسُ عَنِ المَکرُوب 🔹 از کفاره‌های گناهان بزرگ، رسیدن به داد مظلوم گرفتار و غم‌زدایی از فرد اندوهگین است. حکمت ۲۴ نهج البلاغه روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد شهرستان پیشوا 👇👇👇👇 @ostanepishva
هدایت شده از اُستان پیشوا
🗓🥀 🚩🚩🚩🚩🚩 🔰امروز ۷ آذرماه مصادف با سالگرد شهادت معلم و مدیری دلسوز و فرمانده تک تیراندازان غرب کشور است که ده‌ها عملیات موفق را در کارنامه رشادت‌های خود دارد. وی کسی نبود غیر از "شهید سید برهان‌الدین شیبت‌الحمدی" می‌باشد که پس از شناسایی ماشین وی، مورد اصابت خمپاره قرار گرفت و پیکر سوخته ایشان پس از تشییع در جمع شهدای صحن مطهر امامزاده جعفر (ع) شهرستان مقدس پیشوا آرام گرفت. ▪️وی دوران کودکی خود را در منزل پدری در کوچه همجوار با امامزاده جعفر گذراند و در دوران جوانی هم بعنوان خادم افتخاری این امامزاده واجب‌التعظیم خدمت نمود. 👇👇👇👇 @ostanepishva
هدایت شده از اُستان پیشوا
حضور حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در بارگاه حرم حضرت جعفر بن موسی الکاظم ع پیشوا 👇👇👇👇 @ostanepishva
✍ دستور مجرب برای رهایی از گرفتاری های سهمگین...🔻 🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹از امام جعفر صادق علیه السلام مروی است: در هر کربی¹ توسل به صاحب لوای سیدالشهداء علیه السلام به عدد نام شریف آن جناب: یا کاشِفَ الکَرْب عَنْ وَجه الحسین [علیه السلام] اِکْشِفْ کَربی بحق اَخیکَ الحسین ۱۳۳ بار [عباس= ۱۳۳] (متوسل شو) 📚هزار و یک کلمه، کلمه ۸۷۳ ⭕️پی نوشت ۱_:کرب به معنی مشکلات بزرگ و سهمگین هست ... _______________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ _______________________________________
هدایت شده از  نهج البلاغه 🇮🇷
▫️قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أرْجى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ. 🟠كار كمى كه (با نشاط) آن را ادامه دهى اميدبخش تر از كار زيادو خسته كننده است. 📚 @nahjol_balagheh
هدایت شده از  نهج البلاغه 🇮🇷
۲۷۸ ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ▫️قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أرْجى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ. 🟠كار كمى كه (با نشاط) آن را ادامه دهى اميدبخش تر از كار زيادو خسته كننده است. ✍بسيارى افراد هنگامى كه اهميت و فوايد كارى را مى شنوند ـ خواه فوايد مادى داشته باشد يا معنوى ـ به آن هجوم مى آورند، به مقدار زيادى انجام مى دهند و خسته و وامانده شده و درنتيجه، از آن كار سرخورده مى شوند واى بسا كمتر رغبت تكرار آن را پيدا مى كنند در حالى كه اگر كار كمتر باشد وانسان آن را با ميل و رغبت ادامه دهد بسيار مفيدتر است.كارِ گروه اول مانند رگبارى است كه از آسمان نازل شود و سيلابى راه بيفتد وهمه جا را آب فرا بگيرد و بسيارى از زراعت ها و خانه ها را ويران سازد؛ ولى كار گروه دوم مانند باران هاى نرم نرم طولانى و مفيد است كه همه جا را آباد مى كند بى آنكه ويرانى به بار آورد. نيز كارِ گروه اول مانند كسى است كه داروى شفابخشى را به مقدار زياد وبدون رعايت كميت لازم مصرف مى كند و به جاى درمان، به مسموميت گرفتار مى شود و چه بسا براى هميشه از آن دارو بيزار مى گردد. كار گروه دوم مانند كسى است كه آن دارو را به مقدار كم و طبق دستور طبيب به تدريج در مدت نسبتآ طولانى مصرف مى كند و بهبودى مى يابد و زيانى دامن او را نمى گيرد. 📘 ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh ═══✙❆♡❆✙═══
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَهْدِيَّ اَلْأَرْضِ وَ عَيْنَ اَلْفَرْضِ... 🌱سلام بر تو ای مولایی که حقیقت دین از قلب نازنین تو می تراود... 🌱سلام بر تو و بر روزی که از جانب خدا به سوی اسرار زمین هدایت می شوی! 📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس، ص610. / عضو شوید👇 ✅@kashfolmorad
💠 حدیث پدر و فرزندی اصبغ بن نباته که از شاگردان مخصوص علی (علیه السلام) است، می گوید: وقتی ضربت بر سر مطهر آن حضرت اثر کرد... خودم را به دامان حضرت انداخته و بوسیدم و گریه کردم... . اصبغ بن نباته گفت: یا امیرالمؤمنین من هم می دانم که شما اهل بهشت هستید، اما گریه من برای آن است که ما شما را از دست می دهیم، تکلیف ما چیست؟ ... حضرت فرمود: روزی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مرا خواند. فرمود: یا علی به مسجد می روی و مردم را به مسجد دعوت می کنی. آن گاه خدا را حمد و ثنا می کنی و بر من درود می فرستی... به مردم بگو:... پیام رسول خدا این است: «إنّ لعنة الله ولعنة ملائکته المقربین وأنبیائه المرسلین ولعنتی علی من انتهی إلی غیر أبیه، وادعی علی غیر موالیه، أو ظلم أجیراً أجْره»؛ لعنت خدا و فرشتگان و انبیا بر کسی که به غیرپدرش انتساب پیدا کند و به غیرموالیانش ارتباط داشته و این رابطه را قطع کند.... در ادامه فرمود: لعنت خدا بر کسی که مزد اجیر را ندهد. حضرت فرمود... این که گفتیم بر کسی که به غیرپدرش انتساب داشته باشد، «ألا وإنّی أنا أبوکم» من پدر شما هستم. هر کسی با پدرش ارتباط نداشته باشد؛ یعنی به پیامبر ارتباط ندارد و بعد هم در این ارتباط «أنا وعلی أبوا هذه الاُمّة» مطرح شد. هر کس به این پدر ارتباط نداشته باشد و فرزند این پدر نباشد، مشمول لعنت خدا و فرشتگان خواهد بود. ◀️ چگونه انسان با پیامبر ارتباط پدری و پسری دارد، جز از راه ؟ آیا محبت بدون معرفت و معرفت بدون اطاعت میسر است؟ آن اطاعت و عبادت های خدا به دستور پیامبر است که انسان را عارف و عارف را محّب می کند. در ادامه فرمود: «ألا وإنّی أنا أبوکم، ألا وإنّی أنا مولاکم، ألا وإنّی أنا أجیرکم» من مولای شما هستم، ارتباطتان را با من قطع نکنید. من اجیرم، اجرتم را بدهید. اجرت پیامبر چیزی جز محبت خاندانش نیست، زیرا ﴿قل لا أسئلکم علیه أجراً إلاّ المودة فی القربی﴾؛ محصول زحمات چندین ساله ام این است که شما دوست علی و اولاد علی باشید. دوست عترت طاهره باشید. وقتی نام این ها را می برند، قلبتان باز شود و نشاطی در جانتان احسان کنید. دستورات را از این ها بگیرید و پیروی را نسبت به این ها داشته باشید. 👈 مزد رسالت من اینهاست. محبّت، محصول معرفت و معرفت هم محصول اطاعت است. 📚 شمیم ولایت، ص۲۲۸. / عضو شوید👇 ✅@kashfolmorad