eitaa logo
فصل فاصله
303 دنبال‌کننده
347 عکس
38 ویدیو
3 فایل
یادداشت‌ها و سروده‌های محمّدرضا ترکی تماس با ما: @Mrtorki
مشاهده در ایتا
دانلود
بله، صفی‌علی‌شاه هم اشعاری دارد با همین حال و هوا و به احتمال زیاد عمان هم از او تاثیرپذیری دارد. ولی خلاقیتی که در کار عمان دیده می‌شود در جای دیگری نیست. یعنی اگر بخواهیم از یک اثر عرفانی عاشورایی عالی اسم ببریم، گنجینه الاسرارست. همان‌طور که گفتید آغازش از یک واگویه درونی شروع می‌شود، کسی است که با خودش گفتگو دارد: «کیست این پنهان مرا در جهان و تن / کز زبان من همی گوید سخن؟» در واقع آنجا جان و روح شاعر است که با او سخن می‌گوید، یک هاتف درونی است. و بعد وارد یک سیر می‌شود که نمی‌شود آن را سیر تاریخی نامید. سیری است فرا تاریخی که شامل تاریخ و اسطوره و چیزی فراتر از آن‌هاست. سخن از اتفاقی است که در عهد الست رخ داده است؛ بحث جام شرابی است که مثل همان بار امانت و چیزی ورای آن است؛ که کسی باید بیاید و این جام بلا را سر بکشد. انسان اینجا به یاد بخش‌هایی از دعای ندبه می‌افتد. در دعای ندبه هم سیری مشابه داریم که از آدم شروع می‌شود و بعد نوح و ابراهیم و… یکایک اینها را نام می‌برد و بعد نهایتاً به امام زمان (عج) می‌رسد. در واقع مفهومش این است که او میراث‌دار آن جریان الهی است. این یک سیر تاریخی است. * در محتشم هم همین را می‌بینیم؛ در بندی که می‌گوید «بر خوان غم چو عالمیان را صلا زدند / ‏‬ اول صلا به سلسله انبیا زدند» که آن هم ملهم از دعای ندبه است. دعای ندبه این سیر انبیا و اولیا و رنج‌هایی را که در طول تاریخ بردند تعریف می‌کند: فَقُتِلَ مَنْ قُتِلَ، وَسُبِیَ مَنْ سُبِیَ، وَأُقْصِیَ مَنْ أُقْصِیَ (پس کشته شد آن‌که کشته شد و اسیر گشت آن‌که اسیر گشت و تبعید شد آن‌که تبعید شد) به هر حال این رنج تاریخی اولیای خدا را از آدم شروع می‌کند تا خاتم؛ و بعد از آن ادامه می‌دهد. مثل همین نگاه در محتشم هست که سیر تاریخی هرودوتی نیست، در واقع در آنجا ما با سرنوشت ازلی انسان از عالم ذر و آن نقطه آغاز وجود روبه‌روییم تا به پایان. در این‌جا هم عمّان این‌سیر را شروع می‌کند و کسانی که می‌خواهند این لیاقت را داشته باشند، باید این جام را بنوشند و مست او شوند. اما کسی نیست که طاقت این باده‌نوشی را داشته باشد. و نهایتاً آن دُردی آشام که سرور و سرخیل مخموران حسین می‌نامندش، است که خود را از تمام تعلقات آزاد می‌کند. * موضوع دیگر شیوه سرایش است؛ یعنی استفاده از مثنوی و این وزن خاص، این مدل کلمات، که بخشی از آن اصطلاحات عرفانی است که خواننده ممکن است متوجه نشود. درست است که این شعر یک منظومه عرفانی است ولی پهلو میزند به یک متن حماسی. به نظر شما زبان عمان سامانی در مؤثر بودن این منظومه برای کسی که می‌خواند و می‌شنود، چقدر مهم است؟ این‌متن، هم متن عرفانی است هم حماسی و در واقع غنایی است. بیشتر به نظر می‌رسد واگویه احساسات است. آغازش کاملاً غنایی است و در فرازهایی هم غلظت حماسی‌اش می‌رود بالا؛ آنجاکه روایت حضرت ابوالفضل و زینب است، غلظت می‌گیرد و بسیار پرشور می‌شود. این نگاه خاصی است. ما به عاشورا نگاه‌های متعددی داشته‌ایم. بعضی از نگاه‌ها صرفا عاطفی بوده‌اند. مثلاً در محتشم بیشتر آن نگاه عاطفی را داریم. در عمّان نگاه عارفانه می‌شود. افرادی هم ممکن است نگاه اخلاقی داشته باشند و جاهایی هم نگاه روان‌شناسی؛ یعنی به گونه‌ای داستان را روایت می‌کنند که شما خودت را جای تک تک قهرمانان داستان بگذاری و از این طریق به خودت آرامش و تسکین بدهی که وقتی آن بزرگان و عزیزان خدا چنین مصائبی را از سر گذراندند چرا ما در مشکلات صبور نباشیم. در کار آن‌ها مخاطب، به‌گونه‌ای با شخصیت‌ها همذات‌پنداری می‌کنند، خودشان را جای آن‌ها می‌گذارند و بعد می‌بینند که آن‌ها چقدر بیشتر سختی کشیده و این دریافت ژرف سختی را در زندگانی برای آن‌ها هموار می‌کند. وقتی که گریه می‌کنند برای امام حسین علیه السلام، آن تلخی‌هایی که در زندگی واقعی خودشان هست برایشان آسان می‌شود. در آثار بعضی از شاعرانی که به عاشورا پرداختند، نگاه تربیتی وجود دارد. بعضی‌ها هم نگاه تاریخی داشتند. در کل نگاه‌های شاعران به عاشورا یکنواخت نیست. شاعرانی که به عاشورا پرداخته‌اند از یک منظر از یک زاویه با یک لنز و دوربین به آن اتفاق نگاه نکردند. مثلاً در روزگار ما عمده نگاه‌هایی که شاعران به عاشورا دارند، سیاسی و حماسی است؛ یعنی وجهه سیاسی قضیه را می‌بینند. این نگاه قبلاً سابقه چندانی نداشته است. به هر حال اصل ماجرای عاشورا طوری است که می‌توانید از زوایای متنوعی به آن نگاه کنید؛ و یکی از زیباترین و جذاب‌ترین و شیواترین نگاه‌ها را عمّان داشته است. که نگاه و روایت عرفانی دارد. در این‌نگاه، خود امام حسین (ع) مظهر آن نفس مطمئنه است و آن سیر و سلوک او را برای رسیدن به آن اوج عرفانی را روایت می‌کند
* ظاهرا عمان از آن نگاه‌های دیگر هم برای تأثیر گذاری استفاده می‌کند. بله، اما وجه غالبش نگاه عرفانی است که دیگران به این شکل به این مسئله نگاه نکردند. * در مجموعه خودتان کدام قسمت را بیشتر دوست دارید؟ من همه‌اش را دوست دارم و بارها و بارها آن را خوانده‌ام. این منظومه طوری است که مخاطب را از ابتدا تا پایان جذب خودش می‌کند. یعنی جایی از آن نیست که آدم احساس بکند سخن از اوج فرود آمده است. عمان سامانی راوی یک روایت جذاب و شیرین است که به طور مستمر خواننده را با خودش درگیر می‌کند. *کدام بخش شما را متأثر می‌کند؟ مثلا آن‌بخش علی‌اکبر خیلی تاثیرگذار است. بستگی به حال و هوای آن لحظه خواننده دارد. این شعر از لحاظ فنی خیلی زیباست. یعنی در واقع صنایعی که آنجا به کار رفته است، ایهام‌هایی که وجود دارد، تأثیرگذار است و به اصطلاح ناخن به دل می‌زند. به صورت تفال هم باز بکنید شیرین هست و خواندنی. به هر حال از آثاری است که با اینکه حجم فراوانی هم ندارند، اما دلنشین‌اند. و این اوج کار عمان است، در واقع عمان اگر هیچ اثر دیگری غیر از این نمی‌سرود باز هم یکی از برترین منظومه‌های زبان فارسی را آفریده بود. * اگر عمان سامانی نداشتیم چه می‌شد؟ یعنی اگر این‌منظومه یا کسی به این نام در ادبیات ما نبود، امروز چه نداشتیم؟ کلیت ادبیات فارسی به‌اصطلاح جورچین رنگارنگ و گسترده است؛ یک پازل بزرگ. اگر هر کدام از این بزرگان نبودند قطعه‌ای از این تصویر ناقص بود و قطعاً یک بخش خیلی دلنشین و شیرین و ماندگار این پازل با وجود عمان سامانی و گنجینه الاسرارش پر شده است. نمی‌توانیم بگوییم اگر عمان نبود، مثلاً ادبیات فارسی نابود می‌شد. نه، قطعاً این‌گونه نیست. اما اگر نبود، یک‌حفره داشتیم. باید یک نگاه لطیف عارفانه هم به ماجرای شهادت امام حسین، علیه السلام، بشود، که عمان این کار را کرده است. به هر حال نبودنش یک خسران بزرگ بود و بودنش هم بخشی از آن جورچین را که یک تصویر خیلی زیبایی هم هست و چند بعدی است و خیلی گسترده است، تکمیل می‌کند. * یک‌سوال در مورد عمان سامانی و کسانی که شعرهای آئینی یا شعرهایی با این مشرب فکری دارند؛ سعدی را ما به عنوان یک شاعر آئینی نمی‌شناسیم ولی خیلی حدیث و آیه آمیخته با شعر سعدی است. به‌نظرتان می‌توان گفت اگر عمان سامانی را نداشتیم، ادبیات آیینیِ عارفانه را نداشتیم؟ زبان فارسی و ادبیات فارسی خیلی عمیق‌تر و گسترده‌تر از آن است که با نبودن یکی از این شخصیت‌ها یا چند تا از این‌ها دچار آسیب جدی و اساسی بشود. این شخصیت‌ها بودنشان خیلی برکت داشته و اگر نبودند اینطور نبود که این زبان و این ادبیات نابود بشود یا دچار خسران اساسی بشود. خیلی از شاعران بزرگ هم بودند که مثلاً در دوران مغول یا غیر آن، آثارشان کاملاً یا به‌صورت گسترده، از میان رفته و ما فقط اسمی از برخی از آن‌ها را به خاطر داریم. یا حتی همین شاعرانی هم که هستند، بسیاری از آثارشان در دست ما نیست. از رودکی مگر چقدر بیت به دست ما رسیده؟ اینها وجودهای خیلی عزیز و شریف و ذی‌قیمت و ارزشمندی بودند، اما فقدانشان طوری نیست که کلیت زبان فارسی را که زبان خیلی ریشه‌داری است به خطر بیندازد. هیچ کدام از این‌ها آفریننده زبان فارسی نبودند یا در واقع حیات بخش به این زبان نبودند؛ زبان فارسی و توانمندی‌هایی که در زبان هست به آنها کمک کرده برای آفرینش. * یعنی قابلیت زبان فارسی این توان را برای آفرینش زیبایی و شعر برایشان فراهم کرده است. حتی اگر کسی با زبان فارسی آشنا نباشد، وقتی این زبان را می‌شنود احساس می‌کند یک زبان نرم و آهنگین با یک موسیقی خیلی لطیف را می‌شنود. حتی اگر هیچ نفهمد که چه گفته می‌شود؛ در واقع مثل بعضی از زبان‌ها نیست که زمخت باشد، دشوار و دشخوار باشد، این زبان ذاتاً زبانی‌ست که خیلی ادبیات‌آفرین است، زیبایی آفرین است. شما اگر شعر را درست، با آن طنطنه و موسیقی که زبان فارسی دارد، برای کسی که مطلقاً زبان فارسی نمی‌داند بخوانید او حداقل از موسیقی کلام لذت خواهد برد و احساس می‌کند این اصواتی که می‌شنود یک اصوات کاملاً متفاوت است. به هر حال تمام این شاعران و تمام این بزرگان، همه سخنگویان یک فرهنگ‌اند. خیلی تفاوت بنیادین بین فردوسی و حافظ و سعدی و نظامی و خاقانی و عطار و خیام و هیچ کدام از اینها نیست. یعنی همه اینها سخنگویان یک فرهنگ هستند با الحان مختلف، با نت‌های متفاوت. در واقع بخشی از این ارکسترند که در آن همه با هم همگون و همنوا هستند؛ همه این‌ها از آن اول بگیرید تا مثلاً بهار و مهرداد اوستا و شاعران بزرگ روزگار ما. این‌ها همه در واقع اهل یک قبیله هستند 🆔️ @faslefaaseleh
ترور یک تروریست! گفتند در کشاکش یک روز پرخروش خون جوان ساده‌دلی آمده به جوش می‌خواسته که نفله نماید ترامپ را سازد به سوگ همسر او را سیاهپوش آمد به سوی محفل او با خروش و خشم یک قبضۀ سلاح فکنده به روی دوش [چون خانواده هست نمی‌گویمت چه گفت] پرسید این ذلیل‌شده، این ترامپ کوش؟! او را که دید دست به سوی سلاح برد کرد از کمین مرگ خدنگی روانه سوش! تیرش نگشت کارگر و از قضا فقط سابیده گشت گوشۀ گوش درازگوش! بی‌چاره آن جوان نگون‌بخت جان سپرد شد آبکش که تا نکند قصد لاش‌ولوش باشد سرش به کار خودش، مثل دیگران کاری دگر نداشته باشد به این وحوش! این تیر بود سیلی سختی به گوش کر گوشی که بود منطق و انصاف‌نانیوش این تیر صحنه‌سازی اگر نیست، لاجَرَم هشدار دیگری است بدین مردک چموش یعنی که مرگ از همه سو در کمین توست تصویر مرگ را بنگر بی‌خش و رتوش! حیف است ساده جان بسپارند ظالمان دریایی از عذاب و مصیبت نکرده نوش نفرین نمی‌کنم که خدایا ترامپ را نابود کن به تیر بلا یا به مرگ موش من نوع مرگ را به تو وامی‌نهم تو خود او را ببر به قعر همان‌جا که جرج بوش...! حیف از سروده‌ای که حرام ترامپ شد ارزش نداشت این‌همه این مرد خودفروش! 🆔️ @faslefaaseleh
وقتی حسین مظهر آزاده بودن است باید به شیعه بودن خود افتخار کرد! 🆔️ @faslefaaseleh
قال رسول الله، صلی الله علیه و آله: حسینً منّی و انا مِن حسین. چنین گفت پیغمبر آن نورِ عین حسین از من است و منم از حسین 🆔️ @faslefaaseleh
حوزه هنری - 📷 نخستین جلسه از سلسله درس‌گفتارهای«شناخت زبان خاقانی» 📷 نخستین جلسه از سلسله درس‌گفتارهای«شناخت زبان خاقانی» نخستین جلسه از سلسله درس‌گفتارهای «شناخت زبان خاقانی» با ارائۀ دکتر محمدرضا ترکی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، شاعر و پژوهشگر ادبی، با محوریت موضوعی«چرا باید خاقانی بخوانیم؟» در سالن سلمان هراتی برگزار شد. https://news.hozehonari.ir/photo/48568/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%84%D8%B3%D9%84%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C 🆔️ @faslefaaseleh
✳ رهروان این شب دراز در جهان ما روزنامه‌ها روزنامه نیستند هیچ‌گاه‌نامه‌اند راویان قصّه‌های خسته از ادامه‌اند شاعران سال‌هاست جز سکوت شعر تازه‌ای نگفته‌اند راویانشان چون مگس در میان تارهای عنکبوت خفته‌اند سال‌هاست باوجود جنگ‌ها و قتل عام‌ها اتّفاق تازه‌ای که روزگار را تکان دهد یا به خفتگان غارهای مرگ جان دهد رخ نداده است ساعت زمان در غبار غفلت قرون ایستاده است گوش مردم جهان پر شده‌ست از طنین طبل‌های مرگ بارش گلوله‌ها مثل بارش تگرگ چشم مردم زمان پر شده‌ست از به ریشه خوردن تبر گریه‌های بی‌ثمر آه‌های بی‌اثر از سقوط بی‌شمار برگ... فیلسوف‌ها قرن‌هاست قصّه‌گوی خواب‌های غفلت‌اند؛ گرچه آدمی هیچ‌گاه خواب راحتی نداشته‌ست رنج برده است و استراحتی نداشته‌ست آن‌که در میان انفجارهای هولناک مرگ‌های دردناک غافلانه خفته است خفته نیست مرده است و در میان این مغاک جان سپرده است! صور رستخیز هم به هم نمی‌زند خواب مردگان خفته در غبار را آن‌که خویش را به خواب می‌زند چشم بسته است تا نبیند احتضار را مرگِ چشمه در غروب شوره‌زار را... در جهانِ خفتگانِ شبزده مردگان تبزده چشم‌ها همیشه بسته‌ است غیر چشم‌ مرگ تا رصد کند چشم‌های باز را رهروان هوشیار این شب دراز را... باید ایستاد و پاک کرد خاک را از عفونت تجاوز و دروغ باید ایستاد و این قبیله را به جای خود نشاند باید ایستاند چرخۀ سیاه داغ‌های بی‌رویّه را داغ "حاج محسن" و هنیّه را! 🆔️ @faslefaaseleh
شعر!؟ بارانی از تغزّل رگباری از تخیّل رنگین‌کمانی از گل بازیّ نور و باران... دامانی از ترانه احساس عاشقانه هوهوی عارفانه از صوفی‌ای غزلخوان... آواز دلشکسته بغض گلوی خسته اشکی به خون نشسته در کوچه‌های مژگان... چون ماهی‌ای‌ست لغزان در دست‌های لرزان این است شعر، این "آن" این خلسۀ گریزان... رویای چشم بی‌خواب گاهی روانتر از آب چون کیمیای نایاب در شهر قلبکاران...* شعر است تیغ برّان وقت مصاف شیطان یا دشنه‌ای‌ست خونین در گُرده‌گاه انسان؟! *از شهر قلبکاران این کیمیا نخیزد (خاقانی) 🆔️ @faslefaaseleh
✳️ نخستین رویداد ملی نخبگان ادبی (جایزه استاد جلال‌الدین همایی) هم‌زمان با روز خبرنگار توسط بنیاد ملی نخبگان برگزار شد. ✳️ این رویداد با حضور روح اله دهقانی فیروزآبادی رئیس بنیاد ملی نخبگان، سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و جمعی از نخبگان حوره شعر و ادبیات برگزار شد. ✳️ معاون علمی رئیس‌جمهور در نخستین رویداد ملی نخبگان ادبی گفت غفلت از نخبگان حوزه ادبیات آسیب‌های زیادی به کشور وارد کرد در این مراسم با حضور مسئولان روی سن، دکتر معصومه معدن‌کن و دکتر تقی پورنامداریان به عنوان دو تن از مفاخر ادبی کشور معرفی و از ایشان تجلیل به عمل آمد. مراسم رویداد نخبگان ادبی با پخش کلیپی در حوزه «شعر» به تکریم از برگزیدگان این حوزه رسید، در این بخش علی موسوی گرمارودی، علیرضا قزوه، سعید بیابانکی، محمدرضا ترکی و زکریا اخلاقی به عنوان برگزیدگان ادبی در بخش شعر مورد تجلیل قرار گرفتند. در ادامه، پخش کلیپی در حوزه «داستان» مقدمه‌ معرفی رضا امیرخانی، منیژه آرمین، راضیه تجار، حسین فتاحی و محمد میرکیانی به عنوان برگزیدگان ادبی رویداد ملی نخبگان ادبی شد. این مراسم با پخش کلیپی در حوزه «پژوهشگری» ادامه یافت و برگزیدگان پژوهش‌های ادبی معرفی شدند. در این بخش از مسعود جعفری جزی، سجاد آیدانلو، مهدی زرقانی، جویا جهانبخش، سید محمد راستگوفر و مریم مشرف تقدیر شد. حمید حسام، معصومه رامهرمزی، حبیبه جعفریان، جواد محدثی، نیز برگزیدگان ادبی در حوزه «ناداستان» این رویداد بودند. همچنین در بخش معرفی «انجمن‌های ادبی نخبه‎پرور»، ضمن پخش کلیپی از فعالیت ها و اهداف انجمن های نخبه پرور از محمد جعفر یاحقی و غلامحسین غلامحسین زاده از مسئولان انجمن‌های نخبه‌پرور ادبی تقدیر به عمل آمد. معرفی «سرآمد ایران فرهنگی» بخش پایانی این مراسم بود که در این بخش محمد کاظم کاظمی به عنوان سرآمد ایران فرهنگی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت. https://farsnews.ir/Razieh_Belali/1723056388971427931/%D8%BA%D9%81%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%AE%D8%A8%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%B2%D8%AF
🔰معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور: حوزه ادب و زبان با هوش مصنوعی به‌شدت گره خورده است 🔸معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در آیین اختتامیه جایزه استاد جلال الدین همایی گفت: ادبیات و پردازش زبان بر اساس منابع ادبی از مهم ترین رشته‌ها در هوش مصنوعی است به همین دلیل این حوزه با هوش مصنوعی به شدت گره خورده است. 🔻گزارش مراسم: ibna.ir/x6qwh @ibna_official
🔰گزارش تصویری رویداد ملی نخبگان ادبی 🔸رویداد ملی نخبگان ادبی با عنوان «جایزه استاد جلال الدین همایی»، چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه به همت بنیاد ملی نخبگان در هتل اسپیناس برگزار شد. 📸عکاس: بهاره اسدی https://www.ibna.ir/photo/517403 @ibna_official
«آنی با خاقانی» در حوزه هنری دفتر پاسداشت زبان‌ فارسی حوزه هنری سلسله درس‌گفتارهای «شناخت زبان خاقانی» را با ارائه دکتر محمدرضا ترکی برگزار می‌کند. دکتر محمدرضا ترکی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، شاعر و پژوهشگر ادبی ، خاقانی‌شناس و دارای تألیفاتی درباره خاقانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به: کتاب دو جلدی «سرّ سخنان نغز خاقانی» و کتاب نقد صیرفیان اشاره کرد. جلسات «آنی با خاقانی» شنبه‌‌ها، یک هفته درمیان، از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹ در سالن هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود و ورود به آن برای عموم آزاد و رایگان است.
سیاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارتباط گسترده‌ با دانشگاه‌هاست https://ana.ir/fa/news/927757/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%AF%D8%A8-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D9%87--%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B3%D8%AA محمّدرضا ترکی: سیاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارتباط گسترده‌ با دانشگاه‌هاست. به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی ازبخش‌های مختلف فرهنگستان زبان و ادب فارسی بازدید کردند. عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و سردبیر نشریۀ نامۀ فرهنگستان در این نشست به شکاف بین نسل‌ها پرداخت و گفت: برخی از دوستان ما که معلم مدارس هستند و با کودکان و نوجوانان سروکار دارند به‌صراحت می‌گویند زبان آنان با زبان ما متفاوت است و این شکاف زبانی و نسلی روزبه‌روز شدیدتر می‌شود و راه مفاهمه بین نسل‌ها دشوارتر می‌شود. محمدرضا ترکی افزود: سیاست فرهنگستان در سال‌های اخیر این بوده که ارتباطاتی گسترده‌تر با دانشگاه‌ها داشته باشد. ما اکنون با دو گلوگاه بسیار مهم در زمینۀ زبان فارسی مواجه هستیم: نخست رسانه‌ها که امروزه دست‌نایافتنی‌تر و تسلط‌ناپذیرتر شده‌اند و گلوگاه مهم‌تر دانشگاه‌ها هستند. 🆔️ @faslefaaseleh
محمدّرضا ترکی در سومین جلسه درس‌گفتارهای «آنی با خاقانی»: زندگی و زمانه خاقانی و حوادث تاریخی تأثیرگذار بر شعر او دکتر محمدرضا ترکی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، شاعر و پژوهشگر ادبی، در سومین جلسه از سلسله درس‌گفتارهای«آنی با خاقانی»، شناخت دقیق زمینه‌ای تاریخی که یک شاعر یا نویسنده در آن زیسته را برای فهم متن آن شاعر یا نویسنده بسیار ضروری و اساسی دانست و گفت: حوادث روزگار و زندگی آفریننده متن به ما در فهم متون خیلی کمک می‌کند و باید به مرجع ضمیرها در عبارات شاعران پی ببریم و به همین دلیل است که به سال‌شمار بستر تاریخی زندگی شاعران یا نویسندگان می‌پردازیم. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، دکتر محمدرضا ترکی با اشاره به تاریخ‌مندی متون ما گفت: برخی پژوهشگران ما خیلی از موارد در خصوص درک متن شاعر یا نویسنده را رصد می‌کنند اما به خاطر عدم توجه به سیر و زمینه تاریخی پدیدآورنده متن به نتیجه مطلوب نمی‌رسند https://news.hozehonari.ir/news/48715/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%AB-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%D8%B9%D8%B1%D8%B4 🆔️ @faslefaaseleh
. عاشقان جهان به صف شده‌اند محو در محشر زمین شده‌ام قطره‌ها، رود؛ رودها، دریا موج در موج، اربعین شده‌ام حشمت عشق آشکار شده بندهٔ خویش کرده دنیا را ما نه خود می‌رویم در راهش جذبهٔ عشق می‌کِشد ما را نام سبز حسین گل کرده‌ست روی لب‌های عاشقان جهان همه در یک مسیر و یک مقصد فارغ از مرز و قوم و دین و زبان اربعین، ای قرارگاه عظیم جاریِ باشکوه رازآمیز هستی‌ام را بگیر و زیبا کن آه شیدایی شگفت‌انگیز ... هفدهم صفر ۱۴۴۶. نجف اشرف نایب‌الزیاره دوستانم. @saeedurm
هدایت شده از خبرگزاری فارس
خوب‌ترین حادثه می‌دانمت - محمدعلی بهمنی.mp3
23.68M
🎙| دو ماه به زمان تولّدم باقی‌مانده بود که برادرم در دزفول بیمار می‌شود. خانواده هم از این فرصت استفاده می‌کنند تا به عیادتش بروند. این است که در قطار به‌دنیا آمدم و در شناسنامه‌ام درج شد متولّد دزفول... گوش فرادهید به زندگینامۀ محمدعلی بهمنی @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلوۀ خیال و شعر در گفتگو با مرحوم علّامه طباطبایی 🆔️ @faslefaaseleh
هدایت شده از دانشگاه تهران
🔹دکتر جلیل تجلیل چهره ماندگار ادب فارسی دار فانی را وداع گفت دکتر جلیل تجلیل استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادب فارسی، در ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. https://news.ut.ac.ir/fa/news/43276 @UT_NEWSLINE
آه‌های چاه! پیش رویمان سنگلاخ خارزارهای خالیِ فراخ هرچه رنج می‌کشیم گام‌هایمان هیچ‌جا نمی‌رسد نعره‌هایمان مثل آهِ چاه همچنان به گوش‌ها نمی‌رسد بی‌رسانه حسرتی شکفته بر لبیم کربلای بی‌حضور زینبیم! 🆔️ @faslefaaseleh
به زخم پیکر زیتون، به بغض لیموها به داغ لاله، به خون گلوی شب‌بوها به بال‌های کبوتر که غرقه در خون است به زخم‌های نشسته به پیکر قوها به یال‌های پریشان و زخمی اسبان به ردّ جاری خون در نگاه آهوها به گونه‌های به خون‌سرخ از جراحت عشق به زخم تیغِ نشسته میان ابروها به فرق‌های حنابسته در عروسی خون قسم به طرّۀ در خون‌خضاب گیسوها به بغض شیعه که دیری‌ست در گلو مانده به بازوان کبود شکسته‌پهلوها که تیغ حیدر اگر در نیام خود جنبد اثر نماند از این برج‌ها و باروها نشان خیبر صهیون به جا نخواهد ماند چنان‌که نام و نشان نتانیاهوها! 🆔️ @faslefaaseleh